Novinky ve verzi
Novinky K2 alba.01
Základní číselníky a podpůrné moduly
Rozdělení polí pro nastavení pohyblivé splatnosti zvlášť pro nákup a prodej
Na kartě Dod./Odb. v záložkách nákup a prodej došlo k rozdělení polí pro nastavení pohyblivé splatnosti:
- Posun měsíců,
- Počet dnů od začátku měsíce.
Nyní je možné definovat v části Platební podmínky pohyblivou splatnost jinou pro nákup a jinou pro prodej.
Marketing
Skript Vytváření aktivit nad moduly Partneři, Kontaktní osoby a dokladů nákupu/prodeje
Od verze 2024.01 došlo ke zrušení původních skriptů, které pro záznamy v závorce uvedených knih vytvářely aktivity. Jde o skripty PartCreateActivity.PAS (Partneři), Kont_akt.pas (Kont. osoby) a také Act_FromDoc.PAS (obecně doklady nákupu a prodeje). Tyto skripty byly nahrazeny novým skriptem CreateActivity.pas.
Komunikace
Zrušení Interního poštovního klienta a funkce "Nastavení poštovních účtů"
Od verze K2 alba.01 byl zrušen Interní poštovní klient pro práci v K2 a byl ponechán pouze Externí poštovní klient pro nastavení poštovních účtů pro skript.
Ve stromovém menu je nyní místo původní funkce Pošta zařazena funkce Nastavení poštovních účtů.
Nákup/Prodej
Novinky v prodejce
Do modulu Prodejka přidány následující novinky:
- Do nastavení konfigurace prodejky byla přidána možnost nastavit kódy 3 až kódy 6.
- Byla přidána funkce Novinky v prodejceSleva na položku v částce, která umožní zadat slevu v částce na položku.
Novinky v EDI
Na záložku EDI na kartě Odběratelů a dodavatelů byla přidána možnost definovat výchozí knihy prodeje a nákupu pro import EDI zpráv. Pokud bude pole vyplněno, pak hodnota z tohoto pole bude mít přednost před hodnotou stejnojmenných parametrů z konfigurace EDI.
V knize Fronta EDI zpráv byla přidána možnost připojit pro daný záznam v knize i xml soubor se zprávou. K automatickému připojení dojde po úspěšném zpracování záznamu v knize Fronta EDI zpráv. Předpokladem pro automatické připojování xml souborů je potřeba mít nastaven v Konfiguraci EDI v multicompany parametr Připojit EDI zprávu a mít definován typ v číselníku Konfigurace dokumentů v dalším parametru Typ dokumentu pro EDI zprávy (viz popis dokumentace).
Zrušení původních EDI skriptů (EDI.pas a EDI_Purchase.pas)
Od verze K2 alba.01 byly zrušeny ze standardu skripty pro původní EDI. Jde o skripty EDI.pas a EDI_Purchase.pas.
Novinky v cenících
1) Do knihy Zboží byla přidána parametrická pole pro zobrazení ceny z konkrétního ceníku. Jde o pole SalePriceNetPlPARAMCalc (prodejní cena netto z ceníku) a SalePriceGrossPARAMCalc (prodejní cena brutto z ceníku). Jako parametr pole se vybírá konkrétní ceník. Nová pole slouží pro srovnání cen v různých cenících, případně pro export karet zboží do excelu.
2) Do knihy Zboží byla přidána pole CatalogPriceNetCalc (Katalogová cena netto) a CatalogPriceGrossCalc (Katalogová cena brutto). Tato pole mají význam v případě, že je v Nastavení ceníků zatrženo pole Katalogové ceníky. Pokud je nastaveno, pak vrací hodnotu z ceníků, které jsou nastaveny jako katalogové ceníky. Nezohledňuje Prodejní cenu na kartě zboží. Pokud nejsou katalogové ceníky nastavené, pak vrací hodnotu z pole Prodejní cena karty zboží.
3) Byl vytvořen skript DeactivationOfPriceLists.pas (Deaktivace ceníků). Skript projde ceníky a pokud najde ceník s ukončenou platností, dojde k odtržení polí na ceníku Aktivní a Přímé zadání ceny,
4) Do hlavičky ceníků byla přidána možnost zadávat ceník pro Adresní klíče jako alternativa k zadání konkrétních zákazníků. Volba v nastavení ceníků Pouze vyhovující kombinace zákazník a cenová skupina zohledňuje i adresní klíče.
5) U definic lze nově zadat datum platnosti od-do. Toto datum musí být v intervalu platnosti celého ceníku, pokud je datum platnosti na hlavičce vyplněno.
6) Do Nastavení ceníků byl přidán parametr Nepřepočítávat zneplatněné karty. Pokud je zatrženo, pak při přepočtu ceníků nedojde k vytvoření záznamů v části Položky definice, pokud je karta zboží zneplatněna.
7) V knize Ceníků byla do části Další položky ceníku přidána možnost definovat Externí šarže. Cena pak platí pouze pokud je hodnota této externí šarže zadaná v položce prodeje.
Zrušení staré cenotvorby
Do verze K2 alba.01 byla zrušena podpora staré cenotvorby. V návaznosti na tuto skutečnost byly upraveny formuláře Zboží, Nastavení ceníků (zrušení příznaku Používat nové ceníky, byl zrušen parametr 312 (Prohlížení 5.strany – Prodejní ceny), byly také zrušeny skripty a sestavy, které souvisely se starou cenotvorbou.
Zrušení skriptů na objednávání zboží
Do Archivu byly přesunuty následující skripty pro objednávání zboží:
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží (GoodsOrder.pas)
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží - Zakázka (GoodsOrder_Order.pas)
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží - plán (GoodsOrder_Plan.pas)
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží (GoodsOrder_Script.pas)
K objednávání zboží - tvorba objednávek, převodek, interních výrobních zakázek - slouží akce modulu Realizace požadavků. Podrobný popis jednotlivých částí: tvorba objednávek, tvorba převodek, tvorba interních výrobních zakázek.
Vzory (zrušení)
Od verze K2 alba (2024) je ukončena podpora zakládání záznamů pomocí Vzorů (klávesová zkratka Shift + F6).
Logistika
Umístění - nové právo, úprava hromadného vytváření
Pro práci v modulu skladových Umístění jsme provedli tyto úpravy:
- Formáty zkratky umístění: Vytvářet, měnit a mazat formáty zkratek můžou pouze uživatelé s právem Číselníky / Umístění / Editace formátu zkratky umístění.
- Hromadná tvorba umístění: V kroku, kdy je vygenerován návrh zkratek umístění, která budou vytvořena, lze nově položky pozměnit - vymazat, editovat či nové přidat.
Nové parametry ve funkci Přepočet skladů
Přepočet skladů byl doplněn o dvě nové volby:
- Automatické vytvoření fronty zboží pro přepočet - po zapnutí této možnosti přepočet automaticky vybere zboží, které je nutné přepočítat. Jedná se o zboží, které mělo v dané periodě pohyb, nebo to, které je skladem.
- Nepřepočítávat skladovou evidenci - pokud je tato volba zatržena neopravuje přepočet skladovou evidenci. Nedochází k výmazu a plnění skladových tabulek.
Čárové kódy
Do IS K2 jsme zařadili nový modul Čárové kódy. Tento modul je seznamem všech čárových kódů vytvořených napříč celou K2. Zároveň je zde možné nastavit také definici pro čárové kódy, ve které lze použít formátovač. Na základě této definice se pak čárové kódy vytváří.
Do všech modulů WMS byla také přidána možnost zadat čárový kód.
Obr.: Kniha Čárové kódy
Skript Spuštění funkce mobilních terminálů
Vytvořili jsme nový skript Spuštění funkce mobilních terminálů (RunMTModule.PAS). Tento skript na základě zadaného RIDu dokáže spustit konkrétní funkci mobilních terminálů. Tuto možnost lze využít také v rámci webové K2.
Smlouvy
Smlouvy - přidány Odkazy
Do dokladů Smlouvy – prodej, Smlouvy – nákup a Smlouvy – ostatní jsme na záložku Přílohy přidali Odkazy.
Finance
Ukončení podpory modulů VPB
Od verze K2 alba byla zrušena podpora pro moduly Vnitropodnikové banky.
Penalizace
Původní nástroj pro penalizaci (FAV_PEN0M.PAS), který se používal pro vyčíslení úroku z prodlení za pozdní placení faktur, byl nahrazen novou funkcí Penalizace (InvoicePenalty.PAS). Funkce se spouští nad fakturami vydanými a ostatními pohledávkami. Ve funkci je možné dle zadaných kritérií filtrovat doklady, které chceme penalizovat. Funkce vytvoří k vybraným dokladům penalizační faktury s vyčíslením úroku z prodlení.
Nová funkce na vytváření opravných daňových dokladů
Do verze K2 alba byl zrušen původní skript na vytváření Opravných daňových dokladů (FA_DOB.pas) a byl nahrazen novou funkcí. Funkce na vytváření opravných daňových dokladů se spouští z modulu faktur vydaných a přijatých, z ribbonu záložky Funkce, sekci ODD. Základní nastavení pro vytváření množstevního a cenového dobropisu je obsaženo v tlačítku ODD Prodej/ODD Nákup. Pokud chce uživatel používat další parametry při vytváření opravných daňových dokladů, je třeba si vytvořit vlastní konfiguraci, kterou bude při vytváření opravných daňových dokladů spouštět. Konfigurace se provede v tlačítku Nastavení ODD.
Nově se na položce původní faktury v záložce Opravné položky zobrazují všechny opravné daňové doklady, které byly k dané položce vytvořeny. Také je možné vytáhnout do sloupců nad položkami vytvořených opravných daňových dokladů odkaz na původní fakturu a to přes pole Originální faktura (OriginalInvoiceRIDCalc) a vazbu Doklad - Číslo dokladu (DocumentIdentificationCalc).
.
Manažerské přehledy
OLAP - Náklady a výnosy - osy Kód3 až Kód6
Kostka Náklady a výnosy podporuje tvorbu os pro Kód3 až Kód6.
Účetnictví
Nová kniha se seznamem kontrolních hlášení
Ve skriptu Kontrolní hlášení – výpočet, se po stisknutí tlačítka Seznam kontrolních hlášení zobrazí kniha, obsahující všechny vypočtené kontrolní hlášení.
Knihu se seznamem Kontrolních hlášení lze nyní přidat také na plochu do oblíbených.
Pro zobrazení Seznamu kontrolních hlášení je nutné mít nové právo – Kontrolní hlášení – Prohlížení (2250).
Nové právo – Kontrolní hlášení – Prohlížení
Pro zobrazení Seznamu kontrolních hlášení je nutné mít přiděleno právo – Kontrolní hlášení – Prohlížení (2250).
Rozdělení Názvu účtu na multi company
V Účetním rozvrhu, rozděleném na multi company, lze na jednom účtu zadat různé Názvy účtu pro jednotlivé multi company.
Funkce Automatické zaúčtování dokladů
Vytvořili jsme novou funkci Automatické zaúčtování dokladů, která zaúčtuje vybrané typy dokladů za zadané období. Funkci lze zařadit do Plánovače úloh a spouštět ji tak automaticky.
Zrušení sestavy Ekonomická analýza – zkrácená
Byla zrušena sestava Ekonomická analýza – zkrácená (UCT_EKAZ.AM), která zobrazovala jen nenulové řádky aktuální ekonomické analýzy. Namísto této sestavy je k dispozici sestava Ekonomická analýza - 4 sloupce (UCT_EKAN4S.AM), do které lze přidat parametr Show_Null_lines = Ne.
Silniční daň - nové tlačítko na kartě vozidla pro osvobození od daně a slevy
Pro potřeby výpočtů pro Přiznání k silniční dani bylo přidáno na kartu Vozidla nové tlačítko Osvobození a slevy. Pod tlačítkem jsou k dispozici pole Osvobození od daně § 3 – výběrem z číselníku se zvolí potřebné písmeno paragrafu a pole Procento slevy na dani – zadává se počet procent.
Při přechodu z nižší verze na verzi K2 Alba jsou tato pole naplněna dle typu poznámek pro osvobození a slevu navedené v nižší verzi.
Intrastat
Skript pro přenesení celních sazebníků i do jiných legislativ
Od verze K2 iris.04 byl do standardu přidán skript, který usnadní plnění pole Celní sazebník pro jiné legislativy na kartách zboží. Pole Celní sazebník je sice rozdělené na legislativy, protože každá země může mít svou legislativu ohledně rozdělení zboží do celních sazebníků, ale v praxi bývá běžné, že jsou celní sazebníky až na výjimky stejné.
Pokud tedy karty zboží mají naplněno pole Celní sazebník a dojde k přidání dalších legislativ na kartu zboží, pak tento skript po spuštění umožní stávající hodnotu celního sazebníku z legislativy, která je nastavena na aktuální multicompany (vlastní firmy), přenést i na další legislativy pro karty zboží. Dojde tedy k naplnění stejné hodnoty celní sazebník pro všechny legislativy definované na kartách zboží (pokud již je celní sazebník pro jinou legislativu vyplněn, pak dojde k přeskočení záznamu). Zároveň dojde k vytvoření daného záznamu i v číselníku Celní sazebník pro danou legislativu, pokud záznam nebude nalezen.
Skript se spouští nad filtrem karet zboží, který si uživatel vytvoří, a který nebude obsahovat ty karty zboží, kde se hodnota celního sazebníku bude lišit.
Majetek
Nové pole Kontace odpisu na kartě majetku
Na kartu majetku jsme na záložku Základní údaje (pod tlačítko Další údaje) přidali pole Kontace odpisu.
Při vytváření karty majetku se pole Kontace odpisu automaticky neplní - kontace se do odpisů doplní z nastavení Knihy majetku.
Pokud Kontaci odpisu na kartu majetku zadáme, při vytváření nebo přepočtu odpisů se tato kontace vloží do pohybu typu "Odpis" a "Odpis částečného vyřazení".
Zpracování inventury majetku – při změně kódů se plní pole Popis do pohybů majetku
Při zpracování inventury se do vytvářených pohybů majetku typu „Změna kódů“ nyní doplňuje Popis: Zpracování inventury + číslo Dokladu inventury.
Doplnění textů na sestavy inventur majetku
Do sestav Inventura majetku (AssetStocktaking.AM, AssetStocktaking_X.AM) a Soupisový list majetku (AssetStocktakingList.AM, AssetStocktakingList_X.AM) byly na poslední stranu sestav doplněny řádky s texty:
Inventura majetku + číslo Inventury / Soupisový list + číslo Soupisového listu, Zahájení inventury, Ukončení inventury, Způsob zjištění skutečných stavů, Podpis osoby zodpovědné za zjištění skutečnosti, Podpis osoby zodpovědné za provedení inventarizace.
Zrušení starého majetku
Ve verzi K2 Alba je zrušen starý majetek. V této souvislosti byly odstraněny ze stromového menu a z nabídky tiskových sestav a funkcí:
- Knihy starého majetku
- Uzel pro starý majetek
- Skripty, sestavy a filtry ke starému majetku
Při reinstalaci na K2 Alba z nižší verze, musí být v Parametrech mandanta zatrženo Používat nový majetek. V K2 Alba již nelze provádět konverzi na nový majetek.
Mzdy
Sociální události
Byl vytvořen nový modul Sociální události, který slouží k přehlednému evidování různých typů sociálních událostí a informací s nimi souvisejícími.
Zrušení skriptů pro Mzdy, standardní rozšíření Personalistika a Mzdy
Od verze K2 ALBA byly zrušeny následující skripty a s nimi související sestavy nad modulem mezd:
- Hromadné oznámení zaměstnavatele (MZD_HOZ.PAS)
- Oznámení o nástupu do zaměstnání (MZD_ONZ.PAS)
- Příloha k žádosti o dávku (MZD_NEM.PAS)
- Evidenční list důchodového pojištění (MZD_ELDP.PAS)
- Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti (MZD_HZUPN.PAS)
- Oznámení záměru uplatňovat slevu na pojistném (PREMP_OZUSPOJ.PAS)
- ISPV9 (MZD_ISPV9.PAS)
Všechny tyto skripty jsou plně nahrazeny novými knihami, které budou dostupné ze stromového menu po instalaci standardního rozšíření pro Personalistiku a Mzdy.
Pokud je využíván modul Mzdy a Personalistika, pak je po reinstalaci na verzi K2 ALBA nutné provést tyto kroky:
- Instalace standardního rozšíření pro Personalistiku a Mzdy
- Spuštění nepovinné inicializace verze - Inicializace dat pro K2HR - tato akce naplní data do nově vytvořených knih, tedy přenese data z původních skriptů do tabulek standardního rozšíření tak, aby všechny záznamy, které v nich byly uložené, byly dostupné také v rámci této nové funkčnosti. Tuto inicializaci je nutné spustit dřív, než dojde k vytváření záznamů v nových knihách.
Web a e-shop
Příznak "Zaplaceno" x "Nezaplaceno" - změna logiky u potvrzených zakázek
Na e-shopu došlo v sekci Seznam objednávek ke změně logiky příznaku "Zaplaceno" x "Nezaplaceno".
- U potvrzených zakázek se nově ověřuje pouze to, zda jsou všechny faktury, resp. zálohy, zaplacené. Už se neřeší, zda existují faktury ke všem položkám.
- Pokud k potvrzené zakázce neexistuje žádná faktura nebo záloha, zobrazí se příznak "Nezaplaceno".
- U nepotvrzených zakázek zůstává logika nezměněna.
Správce
Správa licence - získání callstacků AS
Ve Správě licencí, záložka Přihlášení uživatelé, byla nad záznamem pro AS přidána tlačítka pro možnost vzdáleně získat callstack aplikačního serveru, příp. sérii callstacků aplikačního serveru.
Výsledek operace bude uložen v uživatelském adresáři uživatele, který akci spustil.
Správa plánovaných úloh - nový výskyt "Jednou s více pokusy při chybě"
Do nastavení Plánovaných úloh jsme přidali nový typ výskytu "Jednou s více pokusy při chybě".
Po zvolení tohoto výskytu se zobrazí 2 nové parametry:
- Kolikrát se pokusit spustit úlohu znovu
- Prodleva mezi jednotlivými pokusy
Neskončí-li úloha se stavem "OK", "OK s varováním" nebo "OK s chybou", pokusí se systém úlohu spustit za stanovanou prodlevu znovu a to maximálně tolikrát, kolikrát je uvedeno v parametru "Kolikrát se pokusit spustit úlohu znovu".
Správa plánovaných úloh - Nastavení plánovaných akcí na pozadí
V Plánovači úloh je nově možnost zapnout separátní vlákna, která budou rychle zpracovávat jednorázové okamžité úlohy.
Ve Správě plánovaných úloh můžeme tuto funkci zapnout pomocí tlačítka Nastavení plánovaných úloh na pozadí. Nastavíme maximální počet vláken, který se má vytvořit, uživatele, pod který se budou úlohy zpracovávat a počet dnů, po kterých se úlohy automaticky smažou.
V základním režimu plánovače se vlákna pro zpracování jednorázových okamžitých úloh zpracovávají pouze na výchozím serveru.
V režimu Balanceru se vlákna pro zpracování jednorázových okamžitých úloh zpracovávají na všech K2_AS s plánovačem.
Správa plánovaných úloh - přidání kontrol na právo "Správa plánovaných úloh"
Od verzí ori.09, iris.05 a alba.01 jsme upravili možnosti práce s plánovanými úlohami. U práva Správa plánovaných úloh jsme přidali kontroly na další akce.
Uživatel bez tohoto práva nyní nemůže:
- spouštět plánované úlohy,
- mazat záznamy z historie,
- ukončovat běžící úlohy,
- vytvářet a editovat plánované úlohy.
Nové parametry K2.ini - přepínání ploch
Do K2.ini byly přidány nové parametry pro skrytí volby na přepínání ploch a nastavení prostředí (vizuální styly, velikost zobrazení a preference univerzálních formulářů):
- DISABLELAYOUTMENU=1 ... menu Nastavení \ Plochy je zakázáno - nelze přepnout plochy ani s nimi manipulovat
- DISABLEUIMENU=1 ... menu Nastavení \ Nastavení prostředí je zakázáno - nelze přepnout vizuální styly, velikost zobrazení a preference univerzálních formulářů
- DISABLEVCXMENU=1 ... menu Nastavení \ Nastavení prostředí \ Vizuální styly je zakázáno - nelze přepnout vizuální styly
Elasticsearch vyhledávání
V IS K2 lze využít nástroj Elasticsearch, který slouží k rychlému a efektivnímu vyhledávání v rámci e-shopu a IS K2..
Webová K2
Označování záznamů
Ve webové K2 lze nově označovat záznamy myší, při použití klávesové zkratky:
- Ctrl + kliknutí myši, nebo
- Shift + kliknutí myši.
Výběr barvy kalendáře
Ve webové K2 je možné nadefinovat si vlastní barvu pro jednotlivé kalendáře.
Nový styl webové K2
V novém stylu Web ve webové K2 si může uživatel přizpůsobit vzhled dle svých preferencí (barva, průhlednost,...).
Přidat do oblíbených
Od verze K2 alba.01 lze přidat knihy přes pravé tlačítko myši do oblíbených.