Správce
Modul Správce slouží k inicializaci a údržbě IS K2. Zde se nastavují parametry celého systému K2 a provádí se zde servisní zásahy. Činnost modulu lze rozčlenit do pěti základních kategorií:
- Správa číselníků - správa jazykových dodatků, středisek, typů kapitalizace, barev, písma, značek zboží, typů daní, období, period, států, dokumentů atd.
- Počáteční stavy - nastavení počátečních stavů jednotlivých číselníků.
- Správa uživatelů - správa uživatelů systému, přidělování práv, sledování doby činnosti uživatelů, případně zablokování přístupu do systému apod.
- Správa mandantů - nastavování parametrů mandanta, pro kterého budou data zpracovávána.
- Správa databází - provádění servisních zásahů jako např. odpotvrzování dokladů, obnova databází či zálohování dat.
Obr.: Stromové menu modulu Správce
Přechod systému na nový rok
Při přechodu na nový rok je nutné v IS K2 nastavit číslování knih. Zde jen vyjmenujeme, co všechno je nutné provést a na co se nesmí zapomenout.
Naplnění číselníku Období a Period
V číselníku je nutné mít zadána období pro příslušné roky, ve kterých mají být doklady vytvořeny. Do této knihy se dostaneme ze stromového menu Základní data - Období.
Obr.: Číselník Období a daně
V příslušném číselníku musíme mít zadány periody pro dané roky, ve kterých mají být doklady vytvářeny (automatické vytvoření period na celý rok provedeme klávesami Ctrl+F6). Do této knihy se dostaneme ze stromového menu Správce - Číselníky - Periody.
Obr.: Číselník Periody
Nastavení knih
Nastavení číslování knih pro další období:
V každé z níže uvedených knih se nastavuje Období (od) a Období do. Pokud je v Období do vyplněno Neom., platí tato kniha pro všechna období. Pokud je období vyplněno konkrétním rokem, je třeba nastavit číslování pro další rok.
Nastavení číslování ve "Správě knih" - pro knihy není třeba vytvářet nový záznam pro každé období, lze mít nastaveno pouze Výchozí nastavení. Pokud máme v jednotlivých obdobích odlišné nastavení, přidáme záznamy pro další období. Týká se těchto knih:
- Bankovní účty,
- Pokladny,
- Knihy prodeje,
- Knihy nákupu,
- Knihy dodavatelských ceníků,
- Knihy ostatních pohledávek,
- Knihy ostatních závazků,
- Knihy skladů,
- Knihy výroby,
- Knihy kalkulací,
- Knihy údržby,
- Knihy kvalifikací,
- Knihy marketingu,
- Knihy mzdových dokladů,
- Knihy servisních dokladů,
- Knihy majetku,
- Knihy starého majetku,
- Knihy pro Elektronická podání,
- Knihy pro eNeschopenky,
- Knihy průchodů,
- Knihy docházky,
- Knihy účetnictví,
- Knihy interních dokladů,
- Knihy listovní pošty,
- Knihy zásilkových služeb,
- Knihy závazků z mezd,
- Knihy projektů,
- Knihy upomínek,
- Knihy úrazů,
- Knihy cestovních příkazů,
- Knihy ceníků,
- Knihy JCD a stazek,
- Knihy dopravy,
- Knihy smluv pro prodej,
- Knihy smluv pro nákup,
- Knihy ostatních smluv,
- Knihy DPH,
- Knihy Intrastatu.
Obr.: Nastavení číslování ve "Správě knih"
Obr.: Nastavení knihy pro rok 2021 - Knihy prodeje
Nastavení aktuálního období uživatele
Každý uživatel může provést výběr období u konkrétní knihy. Výběr období provede přes Nastavení, které se objeví v dolní pravé části obrazovky.
Obr.: Nastavení období
Shrnutí
- Aktuální období si zvolíte u Vámi vybrané knihy v pravém panelu obrazovky.
- Uživatelé, kteří pořizují prvotní data – zakázky, faktury, výdejky, bankovní výpisy, pokladní doklady atd. – si nastaví nové období od 1. ledna.
- Účetní, které účtují ještě doklady starého roku, si ponechají původní období.
- Pokud někdo pořizuje data do nového i minulého období, musí pečlivě dbát na správné nastavení aktuálního období.
- Veškeré číslování je pouze formální záležitost. Případný omyl nemá žádný podstatný vliv na chod IS K2.