Nákup / Zásobování
EDI K2 - Nákup
Číslo procesu: ZAS019 |
Id. číslo skriptu: FZAS009 |
Soubor: EDI_K2_PURCHASE.PAS |
Popis skriptu: Import/export zpráv pro elektronickou výměnu dat v nákupu. Podrobný popis viz Metodika - Edi. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
AutomaticFill - Ano Ano - automaticky se načítají doklady vhodné pro export. Ne - doklady se načítají až po přepnutí na konkrétní záložku ve formuláři. |
BatchPath Vstupní dávka pro přípravu dat. |
BookDocExp - 11;21 Kniha, ze které se budou načítat doklady pro export. |
BookDocImp - 11 Kniha, ze které se budou načítat doklady pro import. |
BuyerEANField Parametr pro určení pole z karty Dod./Odb., ve kterém je zadán EAN kód, a ze kterého se bude tento kód načítat. |
DeleteOldLogFiles - Ne Ano - při každém spuštění skriptu dojde k vymazání všech dříve vytvořených a uložených log souborů (pouze log soubory nákupu). |
DisableEANFormatCheck - Ne Ano - je potlačena kontrola formátu EANu u zboží. |
Edi_Dir - C:\K2EDI\XML\ Cesta k exportovaným a importovaným souborům. |
ExportDeliveryPlaceEan - Ne Pokud je parametr na Ano, tak je součástí exportu položek ve zprávě ORDERS i element delivery_place_ean, který obsahuje kód z dodací adresy z dokladu potvrzení dodání, na kterém tato položka je. |
ExtendedLogging - Ne Ano - režim rozšířeného logování. |
GoodsEANField Parametr pro určení pole z karty zboží, ze kterého se bude načítat kód EAN (např. v případě využití speciálního pole). |
GroupOrderItems - Ne Ano - při exportu objednávky se její položky seskupí dle čísla zboží (C_Zbo) a jednotky. |
ImpPrefix - 0 Implicitní prefix dokladů. |
LocalReverseChargeTypeOfTax - 0 Interní číslo typu daně pro režim přenesení daňové povinnosti. |
MyBuyerName Pokud je parametr zadán, přepíše se jeho hodnotou název kupujícího při exportu objednávky. |
MyEANCode - 9999999999999 Můj Ean kód - kód kupujícího. |
NoGoodsEANItemsSearch - Ne Ano - skript ignoruje (při importu i exportu) čárové kódy nastavené na 1. straně karty zboží |
NoVATFillForForeignInvoices - Ne Ano - při importu faktury (u faktur ze zahraničí) se nepřepisuje sazba DPH. Podmínkou je, aby stát Dod./Odb., jehož faktura je importována, byl jiný než stát nastavený v parametrech mandanta. |
OldAddressFillingLogic - Ano Ne - exportuje se fakturační a dodací adresa vždy přesně dle nastavení těchto adres v dokladech IS K2. Také při importu se tyto adresy plní dle adres uvedených v importovaném "*.xml" souboru. Pokud nejsou adresy v IS K2 nebo v importovaném souboru uvedeny, neplní se. Pokud je parametr nastaven na hodnotu Ano, logika plnění adres se nemění. |
SetEncoding - UTF-16 Typ kódování "*.xml" zpráv. |
ShowXmlLog - Ne Ano - při importech a exportech se zobrazuje log soubor. Při chybě se zobrazí vždy! |
SupplierCode - Ne Ano - vezme EAN z pole Kód na dodavatelských cenách na 4. straně karty Zboží. |
EDI - Nastavení importu
Číslo procesu: ZAS019 |
Id. číslo skriptu: FZAS025 |
Soubor: DocImpEdiSettings.pas |
Popis skriptu: Skript pro konfiguraci importu EDI faktury přijaté. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
ConfigFileName V případě, že uživatel nechce ukládat nastavení pro import do databáze, může tak učinit do "*.XML" souboru. Do tohoto parametru se zadává cesta, včetně názvu daného souboru. |
Nastavení a konfiguraci základních aspektů importu EDI faktury provádíme pomocí skriptu EDI Nastavení importu. Po spuštění skriptu se zobrazí soubor formulářů pro konfiguraci. Zde definujeme Typ dokladu, tzn. jaký druh dokladu importujeme do IS K2, adresářovou strukturu "*.XML" souborů, se kterými funkce pracuje a některé hlavičkové údaje. Jednotlivé typy dokladů, které mohou být funkcí importovány, jsou po spuštění již doplněny.
Podrobný popis ovládání je uveden v Uživatelské příručce v kapitole EDI - nastavení importu.
EDI - Výběr faktur pro import
Číslo procesu: ZAS019 |
Id. číslo skriptu: FZAS026 |
Soubor: DocImpEdiInvSel.pas |
Popis skriptu: Skript pro výběr dokladů k importu. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
MakeImport - Ne Ano - po výběru dokladů se automaticky spustí import dokladů do IS K2. |
Po nastavení importu a adresářové struktury již můžeme vybrat konkrétní faktury pro import. Výběr těchto dokladů provádíme ve formuláři skriptu Výběr faktur pro import. Tato funkce může být spuštěna pouze jedním uživatelem v rámci jednoho mandanta. Po spuštění skriptu se do formuláře načtou všechny doklady z výchozího adresáře pro Zdrojové soubory. Jedná se o EDI faktury přijaté (zprávy INVOIC), které chceme importovat do IS K2.
Obr.: Formulář pro výběr faktur ke zpracování
Faktury, které chceme importovat, je nutné označit hvězdičkami. Označení se provádí standardními klávesovými zkratkami Ctrl+Mezera nebo Shift+Enter, případně ikonami v horní liště formuláře.
Když máme výběr záznamů hotový, stiskneme klávesu Enter pro potvrzení. Poté se ještě funkce dotazuje, zda soubory importovat. Po potvrzení dotazu dojde k přesunu "*.XML" souboru (zprávy INVOIC) z adresáře pro Zdrojové soubory do adresáře pro Archív zdrojových souborů. Dále se tímto krokem vytvoří nový "*.XML" soubor v adresáři pro Pracovní soubory. Zároveň s těmito kroky vznikne záznam v knize Import dokladů.
Výběr faktur pro import do IS K2 může být proveden také automaticky po nastavení příznaku Automatické načtení souborů, který najdeme v nastavení pro import.
K2I - Nastavení importu
Číslo procesu: ZAS019 |
Id. číslo skriptu: FZAS028 |
Soubor: DocImpK2iSettings.pas |
Popis skriptu: Skript pro konfiguraci importu faktur přijatých ve formátu K2I. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
ConfigFileName V případě, že uživatel nechce ukládat nastavení pro import do databáze, může tak učinit do "*.XML" souboru. Do tohoto parametru se zadává cesta, včetně názvu daného souboru. |
Nastavení a konfiguraci základních aspektů pro import K2I faktury provádíme pomocí skriptu K2I nastavení importu. Po spuštění skriptu se zobrazí soubor formulářů pro konfiguraci. Zde definujeme např. adresářovou strukturu "*.XML" souborů, se kterými funkce pracuje, některé hlavičkové údaje faktury, prohlížeč zdroje nebo chování funkce při neexistenci nadřízeného dokladu či položky faktury.
Soubor záložek a formulářů pro nastavení importu K2I faktur je naprosto totožný s konfigurací pro EDI faktury. Podrobný popis ovládání je uveden v Uživatelské příručce v kapitole EDI - nastavení importu.
K2I - Výběr faktur pro import
Číslo procesu: ZAS019 |
Id. číslo skriptu: FZAS029 |
Soubor: DocImpK2iInvSel.pas |
Popis skriptu: Skript pro výběr dokladů k importu. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
MakeImport - Ne Ano - po výběru dokladů se automaticky spustí import dokladů do IS K2. |
Po nastavení importu K2I faktur můžeme v dalším kroku vybrat konkrétní doklady pro import do IS K2. K tomu slouží funkce K2I - výběr faktur pro import. Po spuštění této funkce se zobrazí formulář, do kterého se načtou všechny doklady z výchozího adresáře pro Zdrojové soubory. Jedná se o K2I faktury přijaté, které chceme importovat do IS K2.
Obr.: Formulář pro výběr faktur pro zpracování
Faktury, které chceme importovat, je nutné označit hvězdičkami. Toto označení lze korigovat pomocí standardních ikon s hvězdičkami, popř. pomocí kombinace kláves Shift+Enter. Pro import se přiřadí vždy pouze takto označené záznamy.
Pomocí klávesy Enter provedeme výběr označených záznamů pro import. Poté se ještě funkce dotazuje, zda soubory importovat. Po potvrzení dotazu dojde k přesunu "*.XML" souboru (zprávy ve formátu K2I) z adresáře pro Zdrojové soubory do adresáře pro Archív zdrojových souborů. Dále se tímto krokem vytvoří nový "*.XML" soubor v adresáři pro Pracovní soubory.
Výběr faktur pro import do IS K2 může být proveden také automaticky po nastavení příznaku Automatické načtení souborů, který najdeme v nastavení pro import.
Import dokladů
Číslo procesu: ZAS019 |
Id. číslo skriptu: FZAS027 |
Soubor: DocImp.pas |
Popis skriptu: Skript pro finální import faktur přijatých do IS K2. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
Bez parametrů
|
Tento skript je třetím krokem při zpracovávání faktur přijatých ve formátu EDI nebo K2I. Jedná se o vlastní import těchto dokladů do IS K2, případně opravu některých chyb nalezených při zpracování. Po spuštění tohoto skriptu jsou vždy načteny všechny doklady z adresáře pro Pracovní soubory. Jedná se doklady vybrané pro import v předcházejícím kroku (EDI - výběr faktur pro import, K2I - výběr faktur pro import).
Podrobný popis ovládání je uveden v Uživatelské příručce v kapitole Import dokladů.
Hromadné změny položek
Číslo procesu: |
Id. číslo skriptu: FZAK010 |
Soubor: NAKPRO_BulkMod.pas |
Popis skriptu: Skript pro obsluhu hromadných změn položek dokladů nákupu/prodeje v K2 - nespouští se samostatně, je volán programem. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
Bez parametrů.
|
Skript je volán programem při změně hodnot na 1. straně dokladů nákupu/prodeje či uživatelsky pro stisku tlačítka Změnit na 2. straně dokladů. Podrobný popis ovládání a funkčnosti je v Uživatelské příručce v kapitolách Společné prvky nákupu a prodeje / Základní údaje (1. strana) - SPNaP a Společné prvky nákupu a prodeje / Položky nákupu a prodeje (2. strana).
Parametrizace skriptu
Uložíme-li nastavení formuláře tlačítkem Uložit nastavení (při spuštění z 2. strany dokladu), uloží se toto nastavení do uživatelského adresáře do souboru "TerDelParamNak2.csv" (pro nákup) respektive "TerDelParamPro2.csv" (pro prodej).
Zvolíme-li ve formuláři volbu Příště formulář nezobrazovat (při vyvoláni formuláře na 1. straně dokladu), uloží se toto nastavení do uživatelského adresáře do souboru "TerDelParamNak1.csv" (pro nákup) respektive "TerDelParamPro1.csv" (pro prodej). Doplněním ostatních parametrů (viz soubor s parametry pro formulář na 2. straně dokladů) do těchto souborů a speciální úpravou skriptu lze docílit chování, aby se po změně hodnot na 1. straně dokladů tyto hodnoty do položek neaktualizovaly (nebudou aktivovány příslušné volby ve formuláři).
Hromadné změny nastavení knih Nákupu
Číslo procesu: SPR006 |
Id. číslo skriptu: FSPR032 |
Soubor:PurchaseBooksBulkChange.pas |
Popis skriptu: Skript umožní hromadně změnit nastavení knih nákupu. Uživatel vybere knihu, na které chce změny aplikovat a poté nastaví hodnoty polí, které chce změnit. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
Import faktur z formátu ISDOC
Číslo procesu: ZAS023 |
Id. číslo skriptu: FZAS024 |
Soubor: FAP_ImportXML.pas |
Popis: Import faktur z formátu "*.ISDOC". |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
Report Id - 0 Identifikátor zařazené sestavy (číslo sestavy zařazené v F9). Pomocí této sestavy je možné zobrazit data před importem souboru. |
AdvanceArticle - 0 Číslo zboží pro odečet zálohy. |
LocalReverseChargeTypeOfTax - 0 Interní číslo typu daně pro režim přenesení daňové povinnosti. |
Book Kniha pro import. |
CustFindBy - 0 Párování zboží 0 - prochází se nejen dodavatelský kód na 4.straně kartě zboží, ale i zkratka 1 na kartě zboží 1 - při párování se hledá zboží jen na 4.straně karty zboží v dodavatelských kódech. |
NonTaxedType - NN Zkratka pro typ daně Nezařadit do přiznání. |
PaymentsByCreditCard Parametr pro určení způsobu platby - Platba kartou (oddělené středníkem). |
PaymentsByCheck Parametr pro určení způsobu platby - Platba šekem (oddělené středníkem). |
PaymentsInCash Parametr pro určení způsobu platby v hotovosti (oddělené středníkem). |
TransferToAccount Parametr pro určení způsobu platby převodem (oddělené středníkem). |
AccountBetweenPartners Parametr pro určení způsobu platby - Zaúčtování mezi partnery (oddělené středníkem). |
ShowOnlyConfictedItems - NE Ano - při párování zobrazí pouze chybové položky. |
SupplierId Dodavatel. |
SupplementDocType - ALL Typ dokumentů pro import příloh. |
AllowSkipInvoice - Ne Ano - povolí přeskočení neoznačených faktur. Ne - všechny faktury musí být označeny. |
EnableSettingsPage - Ne Ano - povolí editovat stranu s nastavením importu. |
SettingsFileName - ImportISDOC_Setting.xml Parametr určuje, kde se nachází soubor s implicitním nastavením. |
MethodOfSampling Způsob odběru. |
Před spuštěním skriptu by měl uživatel pro jeho správnou funkčnost nastavit některé parametry. Jsou to:
- AdvanceArticle - uživatel musí nastavit číslo zboží, které je využíváno pro odečet zálohy,
- ReportID - uživatel nastaví číslo sestavy zařazené v F9,
- pokud importuje faktury, na kterých je režim přenesení daňové povinnosti, nastaví LocalReverseChargeTypeOfTax - číslo typu daně pro režim PDP.
ISDOC - pevně definována struktura XML souboru, sloužící pro přenos (Export/Import) faktur mezi systémy.
ISDOCX - komprimovaný soubor, který obsahuje 1 soubor ve formátu ISDOC a dále může obsahovat další přílohy různých typů a velikostí.
Po spuštění skriptu musí uživatel provést 3 základní kroky:
- výběr knihy, do které se má doklad importovat v poli Kniha pro import,
- výběr dodavatele, od kterého faktura přišla v poli Dodavatel,
- výběr cesty k souboru, který se má importovat v poli Vstupní soubor.
Obr.: Formulář Import dat
Po výběru importovaného souboru se do formuláře načte doklad včetně všech příloh, které jsou k němu připojeny. Faktura je ve formuláři skriptu zobrazena v jeho horní části, příloha ve spodní části. Pokud má importovaná faktura u sebe příznak listu, znamená to, že již byla v minulosti importována a v tomto případě se jedná o opravu dokladu. Pomocí tlačítka Doklad může uživatel zobrazit dříve naimportovanou fakturu. Importovány budou vždy jen ty doklady, které jsou označeny hvězdičkou.
Tlačítko Zobrazit při zapnuté volbě HTML umožní zobrazit soubor před jeho importem v HTML formátu, kde se provedou základní kontroly a zobrazí se náhled dokladu ve zjednodušené podobě. Tyto kontroly se týkají především nedostatků, bez kterých by nebylo možné pokračovat dále, a které musí být odstraněny. Jsou to např. kontroly na existenci zboží, alternativní jednotky, svázání zálohových faktur atd.
Obr.: Zobrazení HTML šablony
Jestliže je některý z řádků v zobrazené HTML šabloně označen červeně, je nutné zkorektnit stav pomocí odkazů v pravé části. Odkaz informuje o tom, co je třeba udělat.
Identifikace zboží - k importované položce faktury je třeba přiřadit nebo založit novou kartu zboží v K2 včetně alternativních jednotek pomocí uvedeného odkazu.
Identifikace jednotky - karta importovaného zboží byla v K2 nalezena, nebyla však nalezena měrná jednotka. Uživatel se pomocí odkazu dostane na kartu zboží a změnou záznamu přidá na tuto kartu zboží požadovanou jednotku.
Identifikace dokladu - v případě, že chce uživatel naimportovat fakturu, ke které již byl vytvořen dobropis nebo vystavena zálohová faktura (daňová nebo nedaňová), je potřeba tyto doklady k importované faktuře přiřadit.
Jakmile je HTML šablona bez chyb a neobsahuje žádné červené řádky, je možné přistoupit k dalšímu kroku.
Pomocí tlačítka Další přejde uživatel na 2. stranu formuláře - Import. Pokud je vše v pořádku může uživatel pokračovat v importu. Pokud není, zobrazí se po stisku tlačítka Další chybové hlášení. V tomto případě musí obsluha na 1. straně formuláře - Párování polí potřebné informace doplnit. Tato 1. strana slouží o opravám párování polí a doplnění implicitních hodnot.
Spárování polí je možné nastavit buď jako implicitní pro konkrétní importovaný doklad a nebo lze toto specifické implicitní nastavení uložit přímo na dodavatele. To lze provést pomocí voleb v uživatelské liště pod tlačítkem Nastavení. Implicitní nastavení polí je poté uloženo v adresáři firmy. Nastavení na příslušného dodavatele je uloženo v XML souboru a je připojeno na 9. stranu karty dodavatele pod typem dokumentu IMPSETT(XML).
Spojením (párováním) polí je myšleno spojení polí v K2 a některého elementu z ISDOC souboru, ze kterého jsou načítány hodnoty při importu dokladu.
Povinné pole jsou označeny na 1. straně formuláře červeným vykřičníkem. U těchto polí je nutné mít zvolenou minimálně implicitní hodnotu, případně musí být tyto pole spárované.
Párování polí:
Uživatel vybere Cílový modul (hlavička faktury nebo položky), dále pak v levé části formuláře vybere pole K2, které chce spárovat a označí ho pravítkem. V pravé části formuláře vybere uživatel z nabídky Výběr elementu příslušný element, ze kterého bude chtít spárovat některou z hodnot. Pod touto nabídkou je zpřístupněn seznam všech dostupných elementů. Pravítkem označí uživatel element, který má být spojen a pomocí tlačítka Spojit propojení provede. Vlastní spárování je možné poznat tak, že ve sloupcích Název a Cesta jsou vyplněny informace o názvu elementu a cestě.
Zrušení spárování je možné provést pomocí tlačítka Odpojit. Dojde k odpojení pole K2 s vybraným elementem a ve sloupcích Název a Cesta nebudou žádné informace a hodnoty.
Uživatel může u jednotlivých polí zadat jejich implicitní hodnotu. Ta bude poté naimportována přímo z číselníku v K2 bez nutnosti párování s ISDOC souborem. U polí, jejichž hodnoty jsou v K2 dosazovány z číselníků může uživatel povolit jejich aktualizaci. Příslušný číselník se při importu aktualizuje o hodnotu z ISDOC souboru.
Pro párování položek doporučujeme zavést speciální kartu zboží s názvem Chyba nebo Chybové zboží. Toto zboží doporučujeme využívat pro implicitní hodnotu položek faktury.
Obr.: Párování polí
Pokud jsou všechna povinná pole spárována a jsou doplněny jejich implicitní hodnoty, dostane se uživatel pomocí tlačítka Další k poslednímu kroku importu.
Uživatel přejde na 2. záložku - Import. Tato strana je rozdělena do dvou částí. Celá levá strana se týká importované faktury. V horní části je zobrazena hlavička dokladu a ve spodní části jsou uvedeny všechny položky tohoto dokladu.
Pokud u některé z položek je ve sloupci K2 zkratka uživatelem definované implicitní zboží (Chyba nebo Chybové zboží), pak to znamená, že se nepodařilo identifikovat kartu zboží nebo není správně zapsán název atd. Tuto nesrovnalost uživatel může odstranit pomocí funkce Identifikuj zboží, popř. Zapiš název.
Pomocí tlačítka Identifikuj zboží se uživatel dostane do knihy zboží, kde může vybrat kartu zboží, která náleží položce faktury. Pokud uživatel stiskne klávesu Enter bude na kartu zboží na její 4. stranu zapsán název zboží z faktury a název dodavatele.
Faktura, která je importována poprvé nemá v levé části hlavičky dokladu uvedený žádný příznak. Jestliže již byla faktura importována, jedná se o opravu, pak má faktura příznak . V tomto případě není nutné volit jiný typ dokladu.
K nově importovanému dokladu je potřeba přiřadit typ dokladu (pomocí tlačítek uprostřed formuláře):
- Volný doklad - faktura se naimportuje jako volný doklad.
- Generovat objednávku - vygeneruje k importovanému dokladu nadřízený doklad.
- Spárovat - přiřadí doklad k již existujícímu nadřízenému dokladu.
Obr.: Import dat 2. strana
Párování faktury s nadřízeným dokladem (volba spárovat).
Celá pravá část 2. strany formuláře Import dat se týká nepotvrzených objednávek od zvoleného dodavatele a zvolené knihy na straně 0. V horní části je zobrazena vždy hlavička dokladu a ve spodní části položky. Jsou zde zobrazeny položky vždy toho dokladu, na kterém stojí pravítko v horní části formuláře. Pomocí klávesy Enter na hlavičce objednávky se uživatel dostane do systému na konkrétní nadřízený doklad a může v něm provádět veškeré akce jako v knize.
Před vlastním spárováním je nutné zkontrolovat, zda položky faktury a jejich množství odpovídá stavu položek nadřízeného dokladu. Pokud ne, doklady nebude možné spárovat.
Příklad: Neprovedené spárování - chybějící položky objednávky
Obr.: Formulář Položky
V tomto případě se nepovedlo fakturu s objednávkou spárovat, protože na objednávce nebyly položky faktury nalezeny (položky ve sloupci Objednávka nemají uvedeno číslo objednávky). V takovém případě, a pokud uživatel opravdu chce spárovat tuto fakturu s objednávkou, doporučujeme použít funkci Přidej na objednávku.
Příklad: Správné párování
Obr.: Formulář položky
V tomto případě se podařilo všechny položky faktury (kromě zálohových) spárovat s objednávkou. Nespárované zůstaly pouze položky objednávky, které nebyly na faktuře.
Jestliže je v parametru skriptu AdvanceArticle uvedeno číslo karty zboží pro zálohy a to je zařazeno i na faktuře, není pak nutné tuto položku přidávat na nadřízený doklad.
Tlačítko Zapiš název slouží k zapsání názvu zboží a dodavatele na 4. stranu karty zboží. Před stisknutím tlačítka musí uživatel vybrat pravítkem položku faktury a položku objednávky.
Pokud na nadřízeném dokladu chybí některá z položek faktury je možné tento stav srovnat pomocí funkce Přidej na objednávku.
Pokud je vše korektně spárováno zobrazí se u faktury (v levé horní tabulce na 2. straně formuláře Import dat) příznak pro spárované faktury.
Kontrakty - nákup
Číslo procesu: ZAS022 |
Id. číslo skriptu: FZAS004 |
Soubor: CT_PURCHASE.PAS |
Popis skriptu: Skript vytváří do zvláštní knihy nákupu kontrakt, který stanoví smluvený obsah obchodu s dodavatelem (zboží, ceny, dodací podmínky, atd.) na vybrané období, a řeší jeho realizaci včetně vytváření dokladů do běžné knihy nákupu. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
BookContract Kniha, do které se budou ukládat kontraktační zakázky. |
BookDocument Kniha, do které se budou vytvářet ostré doklady. |
History - Ano Pamatování historie objednaných položek. |
Skript je standardně zařazen pod tlačítkem Kontrakty nákup na pracovní ploše K2. Standardní tlačítka kontraktů na pracovní ploše mají od výroby parametry přednastaveno chování svých skriptů tak, aby byly spustitelné i na demonstračních datech programu. Proto je před prvním použitím kontraktů potřeba vlastního nastavení pracovní plochy a nastavení parametrů skriptů podle podmínek každého klienta.
Připojení objednávky vydané ke kontraktu
Číslo procesu: |
Id. číslo skriptu: FCRM021 |
Soubor: OBVTOCONTRACTS.PAS |
Popis skriptu: Skript vytvoří kontrakt podle zkratky nabídky. Projde všechny aktivity typu OFI nabídky. Z aktivit z 9. strany zjistí připojené objednávky a vloží je do kontraktu. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
Bez parametrů. |
Údaje pro INTRASTAT
Číslo procesu: CEL008 |
Id. číslo skriptu: FCEL016 |
Soubor: FA_INTR.PAS |
Popis skriptu: Skript slouží pro usnadnění vytváření dokladů JCD (určených pro vykazování INTRASTATu) z faktur (přijatých i vydaných). Pracuje nad knihou faktur vydaných nebo přijatých a vkládá do faktur informace důležité při vytváření JCD – údaje obsažené na 1. a 2. straně JCD (údaje jsou uloženy na faktuře ve formě dvou poznámek na 1. straně dokladu). |
||
Adresa ve stromu: [Nákup/Zásobování] [Funkce] [Prodej/Zpracování zakázek] [Funkce] |
Parametry skriptu:
StatUrceni Vyplní se kód státu určení. |
KrajPuvodu Vyplní se kód kraje původu. |
VypoctovyVzorec Výpočtový vzorec vedlejších nákladů. |
Transakce Vyplní se kód transakce. |
DodaciPodminky Vyplní se kód dodacích podmínek. |
DruhDopravy Vyplní se kód druhu dopravy. |
ZvlastniPohyb Vyplní se kód pro zvláštní druh. |
Vložení poplatku na objednávku - elektroodpad
Číslo procesu: ZAS021 |
Id. číslo skriptu: FZAS007 |
Soubor: VLOZ_EO_OBV.PAS |
Popis skriptu: Vloží položky poplatků elektroodpadu na objednávku. Bližší popis v metodice Financování sběru elektroodpadu. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
Bez parametrů. |
Výběr optimálního dodavatele
Číslo procesu: ZAS002 |
Id. číslo skriptu: FZAS010 |
Soubor: ZBO_OPTD.PAS |
Popis skriptu: Skript podle vah přidělených jednotlivým parametrům vybere pro danou kartu Zboží optimálního dodavatele. Větší váhu mají ty parametry, které mají větší číslo než ostatní parametry. |
||
Adresa ve stromu: [Nákup/Zásobování] [Základní data] [Zboží] [Funkce] [Nákup/Zásobování] [Základní data] [Ceny] |
Parametry skriptu:
Doklad - Ne Ano - skript běží jen nad vybranou kartou Zboží. |
Tabulka - Ne Ano - skript běží nad tabulkou. |
VFiltr - Ne Ano - skript běží po velkém filtru. |
PravoNaRec - Ano Pokud je parametr nastaven na hodnotu "Ano", ignoruje záznamy, na které uživatel nemá právo. |
Parametry Plní se programem. |
Vahy Plní se programem. |
Neinteraktiv - Ne Ano - nezobrazí se formulář. |
HlasZboBez - Ne Ano - zobrazí seznam zboží, které nemá záznamy v dodavatelských cenách. |
IgnoreZeroPrice - Ne Ano - do vyhodnocení optimálního dodavatele podle ceny se nezapočítávají dodavatele s nulovou cenou. |
Skript umožňuje vyhodnotit jednotlivé dodavatele zadané na 4. straně karty Zboží, a dosadit na 1. stranu karty Zboží do pole Optimální dodavatel toho z nich, který nejlépe vyhovuje zadaným hodnotám ve skriptu. Po spuštění skriptu se zobrazí následující formulář:
Obr.: Formulář Výběr optimálního dodavatele
Zde jednotlivým parametrům přiřazujeme pomocí čísel váhu, na základě které se pak vyhodnotí optimální dodavatel. Větší číslo u daného parametru pak znamená větší váhu pro daný parametr. Bude-li pro nás např. nejvíce důležitá cena a teprve na druhém místě počet dnů dodání, zadáme do pole pro cenu číslo větší než do pole pro počet dnů dodání. Velikost čísla není omezeno, čím větší číslo zadáme, tím více je pro nás příslušný parametr prioritnější. Silným důrazem na určitý parametr tak můžeme jasně definovat, že i přes nepříznivé výsledky jiných parametrů vyhraje ten dodavatel, který nejlépe splní právě nejvíce preferovaný parametr.
Pozn.: Je-li dodavatelská cena zadána v cizí měně, přepočítává se podle aktuálního kurzu z kurzovního lístku (tj. kurzu označeného jako aktuální tečkou ve sloupci Akt).
U nečíselných parametrů musí sám uživatel určit pořadí neboli preferenci hodnot. K tomu slouží tlačítka s 3 tečkami, která zobrazí formulář, který obsahuje předdefinované hodnoty z příslušných číselníků. Posunem záznamů určíme jejich prioritu (nejlepší / nejhorší).
Obr.: Formulář Priority hodnot kritéria
Jak skript pracuje?
Skript pro každého dodavatele (pro každý ceník na 4. straně Zboží) vyhodnocuje postupně jednotlivá kritéria (parametry). A to tak, že nejdříve vypočte tzv. "vnitřní váhu", která určuje v podstatě výhodnost dané hodnoty v rámci všech hodnot. Následně je vypočtena výsledná váha daného kritéria a to jako součin "vnitřní váha" * "vnější váha" (číslo zadané uživatelem ve formuláři). Nakonec se pro každého dodavatele (respektive ceník) napočte celková váha jako součet vah všech kritérií. Záznam (ceník) s největším součtem vyhrává a jeho dodavatel je dosazen jako optimální dodavatel do karty Zboží.
Výpočet vnitřní váhy
Nejdříve se zjistí minimální a maximální hodnota (každého kritéria) ze všech ceníků. Od všech záznamů se odečte minimální hodnota. Vnitřní váha se pak vypočte jako 1-(aktuální hodnota/maximální hodnota).
Příklad
Data v příkladu jsou postavena tak, aby bylo vidět rozdíl nalezení optimálního dodavatele v závislosti na nastavení vah jednotlivým kritériím.
Na kartě Zboží máme definovány tyto ceníky:
Dodavatel |
Cena |
Dny dodání |
Způsob platby |
AB Group |
100 Kč |
14 |
Hotově |
Bravo |
200 Kč |
2 |
Převodem |
Celnice |
110 Kč |
1 |
Převodem |
Pro Způsob platby jsme si určili pořadí priorit tak, že platba "Převodem" je nejlepší, a platba "Hotově" nejhorší variantou.
Nastavení vah: Cena = 3, Dny dodání = 2, Způsob platby = 1.
V tomto případě se optimálním dodavatelem stane firma Celnice, a to i přesto, že nemá nejlepší cenu. Je to dáno tím, že kritérium cena má sice pro nás největší váhu, ale váha nemá takovou hodnotu, aby dokázala u firmy AB Group, která má nejlepší cenu, zvrátit nepříznivé výsledky zbylých dvou kritérií, ve kterých byl daný dodavatel nejhorší.
Pokud však nastavíme váhy takto: Cena = 100, Dny dodání = 2, Způsob platy = 1, pak se optimálním dodavatelem již stane firma AB Group, která nabízí nejnižší cenu. To proto, že důraz na kritérium cena je tak vysoký, že dokáže v součtu všech kritérií potlačit nevýhodné výsledky zbylých dvou kritérií.
Z uvedeného vyplývá, že pokud budeme vyhodnocovat více kritérií tak je potřeba dobře zvážit, jak silný důraz klademe na jednotlivá kritéria, aby výsledek odpovídal našim představám.
Vytváření JCD - naskladnění z FAP/SA
Číslo procesu: CEL003 |
Id. číslo skriptu: FCEL044 |
Soubor: JCD_GENER.PAS |
Popis skriptu: Generování JCD - naskladnění z faktur přijatých. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
CisFirmy - 77 Číslo z K2 firmy dovozce. |
Skript se spouští v modulu Nákup v knize Faktur přijatých. Vytvoří z faktury přijaté doklad v knize JCD-Celní sklad. Na položkách nákupu musí být poznámky typu:
SP |
stát původu |
CP |
číslo položky |
Dále zde mohou být poznámky typu:
DO |
vedlejší náklady |
HM |
hmotnost |
EU |
název |
PR |
preference |
P1 |
referenční číslo |
JC |
popis celnice |
Zboží k objednání
Číslo procesu: ZAS007 |
Id. číslo skriptu: |
Soubor: ZBO2PURCH.PAS |
Popis skriptu: Skript vyfiltruje zboží buď k objednání (měla by se na ně vytvořit objednávka) nebo k výrobě (měla by se na ně vytvořit průvodka). |
||
Adresa ve stromu: [Nákup / Zásobování] [Objednávky vydané] [Přehledy] [Výroba] [Plánování výroby] / Zboží k výrobě |
Parametry skriptu:
Delete FromFiter - Ne Ne - zboží k objednání; Ano - bere pouze zboží se zapnutou vlastností "Výrobek" nebo "Polotovar" - zboží k výrobě. |
ProductsOnly - Ne Ne - vytvoří nový vyhodnocovací filtr; Ano - z vyhodnocovacího filtru odmaže zboží, které nevyhovuje podmínkám. |
Vytvoření ostatního závazku z faktury
Číslo procesu: ZAS025 |
Id. číslo skriptu: FZAS030 |
Soubor: FA_CreateOteherRelation.PAS |
Popis skriptu: Skript spustíme na faktuře přijaté. Po spuštění se zobrazí formulář, ve kterém se dle faktury nastaví Firma, Středisko, Kód zakázky, Způsob platby a Popis. Zadáme knihu, ve které má být závazek vytvořen, datumy, částku, sazbu DPH nebo kartu ostatního závazku, případně další údaje. Po odsouhlasení formuláře se vytvoří doklad ostatní závazek. Pokud není zadán Typ daně a Účet, doplní se dle nastavení knihy, ve které se doklad vytvoří. Datum UZP se doplní v závislosti na parametru Datum UZP, nastaveném v knize. Pokud v parametrech nenastavíme bankovní účet dodavatele, doplní se dle faktury přijaté. |
||
Adresa ve stromu: [Nákup] [Ostatní závazky] |
Parametry skriptu:
Viz parametry skriptu Vytvoření ostatní pohledávky z faktury.