Novinky ve verzi
Novinky K2 alba.02
Univerzální formuláře
Funkce Historie změn záznamu
Od verze alba.02 je k dispozici funkce Historie změn záznamu, která v tabulce nebo grafu přehledně zobrazí všechny změny, které byly na daném záznamu provedeny (pouze pro pole s historií).
Pokud je v Parametrech mandanta zatržena volba "Do změn zapisovat i akci změna, nový a potvrzení", načtou se i záznamy o změnách dokladu jako takového.
Funkce je zařazená do ribbonu Systém / Ostatní a je dostupná na všech modulech, které mají pole, na kterém je sledována historie.
Úvod
Změna chování ukládání ploch
Upravili jsme chování ukládání ploch. Ve výchozím stavu se plochy již vůbec neukládají. Pokud si uživatel přeje plochu uložit, musí ji uložit přes menu Nastavení - Uložit plochu.
Původní chování (plochy "U" se při vypnutí K2 ukládají rovnou bez dotazu, ostatní s dotazem) lze vynutit INI parametrem CHECKUNSAVEDLAYOUT=1.
Základní číselníky a podpůrné moduly
Hromadná akce Změna sazby DPH na kartě Zboží - přidána Legislativa
Do formuláře hromadné akce Změna sazby DPH nad kartami Zboží jsme přidali pole Legislativa. Nově je tak možné hromadně zadat Sazbu DPH s platností od určitého data i pro jinou legislativu, než je legislativa aktuální multi company.
Moje kancelář
Workflow
Nová funkčnost pro práci v editoru postupu
Pro práci v editoru postupu byly přidány nové funkčnosti :
- vytvořené uzly lze hromadně označit pomocí ctrl a vybrání oblasti pomocí pravého tlačítka myší
- označené uzly lze libovolně posouvat
- v toolbaru editoru jsou 3 nové ikony: smazat uzly, Kopírovat a Vložit do/z schránky
Možnost nastavit pole StatusId (Stav) i pro potvrzené záznamy
Byla přidána úprava, která umožní nastavit pole StatusId(Stav) i pro potvrzené záznamy, aniž by se muselo jít do změny. Jedná se o funkci v modulu workflow, kde se hodnota pole nastavuje parametrem CalcVar.
Nákup/Prodej
Automatické čerpání zálohy k zakázce/objednávce vydané
Do knih prodeje a nákupu byla přidána nová volba Automaticky čerpat zálohu k zakázce/objednávce. Pokud bude volba aktivní, při uložení nové faktury dojde k automatickému načerpání zálohy k zakázce/objednávce vydané.
EDI - novinky
1) Do Nastavení EDI na kartě odběratele/dodavatele byly přidány parametry Zasílat potvrzení převzetí zprávy APERAK, Nekontrolovat MJ při importu zpráv, Exportovat variabilní symbol. Všechny tyto parametry již existují v nastavení EDI komunikaci (viz nastavení multicompany). Tyto parametry ovlivňovaly chování EDI pro všechny subjekty. Přidáním výše jmenovaných parametrů i na kartu Odběratele/Dodavatele lze nyní nastavit hodnoty parametrů odlišně jen pro vybrané karty Odběratelů/dodavatelů. Takto nastavená hodnota má přednost před nastavenou hodnotou stejnojmenného parametru v nastavení EDI komunikaci.
Parametry byly přidány i do hromadné akce Nastavení EDI, takže lze hromadně nastavit tyto parametry pro více subjektů najednou.
2) Zároveň došlo k přidání zcela nového parametru Nezasílat ODD (jak do EDI komunikace, tak do nastavení pro jednotlivé odběratele/dodavatele). Tento parametr řeší situace, kdy obchodní partner nepřijímá dobropisy faktur přes EDI. Pokud bude nastaveno Nezasílat ODD na hodnotu Ano, pak pokud má faktura vydaná zatržen příznak Opravné ODD (ale jinak splňuje podmínky pro vstup dokladu do Fronty EDI zpráv), pak tento doklad do fronty EDI zpráv nevstoupí. Toto nastavení řeší situace, aby doklady dobropisů, které vznikají funkcí pro ODD, nevstupovaly automaticky do Fronty EDI zpráv a případně nebyly následně automaticky zpracovány a odeslány. Pokud ale doklad se zatrženým příznakem Opravné ODD uživatel pošle do Fronty Edi zpráv funkcí Odeslat EDI, pak i takovýto doklad se do Fronty EDI zpráv dostane a bude dále zpracován.
3) Byla přidána také možnost nastavit, co se má stát s položkou při importu příjemky nebo faktury, která nebyla v nadřízeném dokladu (tedy na objednávce) a jde tedy o položku navíc. Uživatel má nyní možnost nastavit, zda se má v případě příjemky nebo faktury přijaté položka importovat, zda se má zobrazit chyba a doklad se tedy nenaimportuje a nebo zda se má v tomto případě vytvořit zpráva APERAK. Nastavení je dostupné, jak v EDI komunikaci, tak na kartě Odběratele/Dodavatele.
Editace jednoduchých číselníků
Bylo přidáno nové právo Číselníky/Obecné/Editace jednoduchých číselníků. Právo umožňuje uživateli editovat číselníky:
- způsob odběru,
- dodací podmínky,
- forma objednávky,
- typ v personálních údajích.
Nový parametr Kopírování hodnot analytických os při kopii položky v dokladech nákupu a prodeje
Do nastavení Knih prodeje a Knih nákupu přidán parametr Při kopii položky přenášet hodnoty z analytických os kopírované položky. Pokud bude zatrženo, pak při kopii položky v dokladu dojde ke zkopírovaná hodnot analytických os podle kopírované položky. Pokud bude nezatrženo (implicitní nastavení), pak bude zachováno stávající chování při kopii položky.
Hromadné vkládání položek
Od verze K2 alba.02 je upraveno chování, pokud jsou položky do dokladu vkládány funkcí Hromadné vkládání položek (Shift + F6). Pokud je na dokladu položka a další položky jsou vkládány touto funkcí, tak již nedochází ke kopírování informací z té první položky. Dochází tak ke sjednocení chování jako tomu je v případě, kdy je položka vložena např. klávesou Ins nebo funkcí Nová položka.
Definice cenových skupin
Ve funkci Definice cenových skupin (kniha Odběratelů/Dodavatelů, záložka Prodej) byly provedeny úpravy, kdy k jednotlivým záznamům byla přidána možnost definovat platnost od-do. Nyní lze tedy definovat dva záznamy se stejnou cenovou skupinou a různou slevou pro různá období, případně lze nastavit zákazníkům pro různá období různé cenové skupiny.
Rozhodným obdobím pro volbu záznamů z Definice cenových skupin je nastavení pole Ceny dle data v Nastavení ceníků.
Změna čísla bankovního účtu na potvrzených fakturách
Nad fakturami přijatými i vydanými byla vytvořená nová funkce Změna čísla bankovního účtu. Funkce je umístěná v ribbonu v záložce Funkce v sekci Ostatní. Funkce umožní na potvrzených fakturách i v blokovaných periodách změnit bankovní účet daného odběratele/dodavatele. Je určená zejména pro případ, kdy je třeba na potvrzený dobropis doplnit bankovní spojení, na které má být dobropis proplacen a doklad se již může nacházet v uzavřeném období.
Pro použití funkce je vyžadováno právo Nákup a prodej/Obecné/Změna bankovního účtu na potvrzené faktuře.
Kontrola na duplicitu Externího čísla u faktur přijatých a poskytnutých záloh
Pokud je při uložení dokladu faktury přijaté nebo poskytnuté zálohy v poli Externí číslo hodnota, která se již v těchto dokladech pro daného dodavatele nachází, pak program na tuto duplicitu upozorní podobně jako již nyní u pole Variabilní symbol.
Logistika
Realizace požadavků - dle šarží
Funkce Realizace požadavků - Objednávky / Převodky / Interní zakázky podporují objednávání dle požadavků na jednotlivé šarže.
Výkonnost pracovníků
Vytvořili jsme novou funkci pro sledování a vyhodnocování aktivity pracovníků ve skladu v rámci jejich směny. Tato funkce vychází ze záznamů v knize Statistika mobilních terminálů a po spuštění zobrazí graf (gantt), který porovnává aktivitu skladníků v rámci směny. Formulář dále obsahuje 3 další dílčí grafy pro vyhodnocení výkonnosti skladníků z hlediska času nebo počtu událostí.
Obr.: Funkce Výkonnost pracovníků
Smlouvy
Smlouvy - celkové částky
Na hlavičce smlouvy - prodej a smlouvy - nákup jsme změnili pole s částkami Netto a Brutto - pole nyní nelze editovat a napočtou se jako součet položek smlouvy.
Do hlavičky smluv jsme přidali celkovou částku DPH.
Vytváření dokladů ze smlouvy - zakázka
Pokud bylo na smlouvě zadáno Vytvářet doklad = "Zakázka" ("Objednávka"), při vytváření dokladů ze smlouvy se dosud vždy vytvořila zakázka (objednávka vydaná) s podřízenou fakturou. Nově se vytvoří jen zakázka (objednávka vydaná) bez podřízeného dokladu.
Pro vytváření dokladů ze smlouvy jsme přidali nové volby "Zakázka s fakturou" a "Objednávka s fakturou" - při vytvoření dokladu ze smlouvy se vytvoří zakázka / objednávka vydaná s podřízenou fakturou.
Při reinstalaci na verzi K2 iris.06 nebo K2 alba.02 se na dokladech smlouvy a v číselníku Typ finančního plnění smlouvy změní hodnota v poli Vytvářet doklad ze "Zakázka" na "Zakázka s fakturou" a z "Objednávka" na "Objednávka z fakturou" - tím je zachována stávající funkčnost při vytváření dokladů ze smlouvy.
Finance
Zápočet k datu
Do funkce Zápočet od verze K2 iris.06 a K2 alba.02 jsme doplnili novou funkčnost. Po spuštění Zápočtu se zobrazí formulář na zadání data Zápočtu a následně se zobrazí jen doklady, které mají datum vystavení menší nebo rovno datu Zápočtu.
Pokud ve formuláři Zápočtu dojde ke změně data Zápočtu (vlevo nahoře), dojde k přenačtení dokladů dle zadaného data.
Dosud bylo možné jen nastavit datum zápočtu a doklady se zobrazovaly k aktuálnímu dni.
Také bylo přidáno do sloupců ve formuláři Zápočtu nové pole Vystaveno/Pořízeno (IssueDateCalc), ve kterém se zobrazuje datum vystavení dokladu. Uživatelé si ho mohou vytáhnout do formuláře zápočtu.
Zápočet - označení Výchozí konfigurace
Od verzí K2 iris.06 a K2 alba.02 došlo ke změně při spouštění zápočtu z tlačítka [i]Zápočet[/i] z ribbonu nad Dod./Odb.
Dosud nemělo označení "Výchozí" v konfiguraci zápočtu využití a z tlačítka Zápočet se spouštěla uživatelem naposledy spouštěná konfigurace zápočtu.
Nově se z tlačítka [i]Zápočet[/i] bude spouštět konfigurace Zápočtu, která bude označená jako "Výchozí".
Zápočet - právo na Editaci Konfigurace Zápočtu
Bylo přidáno nové právo Finance/Bankovní příkazy/Editace Konfigurace Zápočtu. Bez tohoto práva nelze editovat, mazat, přidávat ani kopírovat novou konfiguraci.
Zápočet - do editace návrhu zápočtu byla doplněna kontrola na zaplacennost dokladů
Do Editace návrhů zápočtů byla doplněná kontrola, zda nedošlo k zaplacení dokladu. Pokud byl některý doklad zaplacen v celé výši, u daného zákazníka i u dokladu se zobrazí červený vykřičník.
Zobrazení účtů u záloh v knize Saldokonto k datu
V knize Saldokonto k datu s volbou Zobrazit nevyúčtované zálohy, se zobrazují položky záloh. Pokud je na položce zálohy účet prázdný, ve sloupci Účet se nově zobrazuje v knize Saldokonto k datu u Přijatých záloh (PZ) účet Dal z hlavičky zálohy a u Poskytnutých záloh (VZ) účet MD z hlavičky zálohy.
Manažerské přehledy
OLAP - Podpora pro stromovou strukturu referentů
V nádstavbě OLAP je pro analytickou osu Referent zavedena podpora pro stromové zobrazení této dimenze. K nastavení slouží obecný parametr "Referent jako lineární", který má z důvodu kompatibility ve výchozím stavu hodnotu "Ano". Úrovně dimenze si lze uživatelsky pojmenovat pomocí parametru "ReferentLNamTempl".
Účetnictví
Změna sazby DPH od 1.1.2024
Schválený konsolidační balíček 2024 představuje, mimo jiné, také změny v sazbách DPH od 1.1.2024. Základní sazba DPH 21 % se bude uplatňovat i nadále, ale od 1.1.2024 dochází k zavedení pouze jedné snížené sazby, a to 12 %.
Většina položek ze snížených sazeb zůstane nadále ve snížené sazbě, nově 12%. Dochází ale také k přesunům některých položek zboží nebo služeb mezi sníženými a základními sazbami. Dodání knih bude od 1.1.2024 od DPH osvobozeno a bude se vykazovat na řádku 26 daňového přiznání.
V důsledku těchto změn dojde také k menším úpravám formuláře kontrolního hlášení a daňového přiznání k DPH. Balíčky s potřebnou úpravou budou zveřejněny až budou potřebné podklady k dispozici na stránkách Finanční správy.
Vzhledem k legislativním změnám v sazbách DPH, je potřeba provést následující kroky v systému K2:
1. Vytvoření nové sazby DPH (SS 12 %) v číselníku s příslušnou legislativou
2. Změna sazby DPH s platností od 1.1.2024 na příslušných kartách zboží
3. Doplnění nulové sazby DPH a typu daně „VS“ na karty zboží - knihy
4. V Parametrech mandanta je vhodné zapnout parametr Aktualizovat sazbu DPH dle karty Zboží
5. Přidání nové sazby DPH do Nastavení pro formulář přiznání k DPH v Knize DPH
6. Doplnění nové sazby DPH do Nastavení účtování DPH
7. Nastavení nové sazby DPH v dalších číselnících (Karty cestovních příkazů, Karty pokladních dokladů, …)
8. Změna sazby DPH na položkách smluv
9. Změna sazby DPH v prodejních cenících
10. Změna sazby DPH v EDI
Na fakturách s datem účetního případu od 1.1.2024, na kterých budou čerpané zálohy se starou sazbou DPH, je třeba provést korekci sazby DPH.
Podrobnější postup je uveden v dokumentaci - Změna sazby DPH od 1.1.2024.
Nový tiskopis Přiznání k DPH od 1.1.2024
Na stránkách Finanční správy je zveřejněn nový tiskopis, vzor 24, pro Přiznání k dani z přidané hodnoty.
Tento nový vzor tiskopisu se poprvé použije pro období leden 2024.
V systému K2 byl upraven Formulář Přiznání k DPH (VATD_FORM01.AM).
Úprava výchozí snížené sazby DPH ve sloupci v sestavě Soupis daňových dokladů
Vzhledem ke změně snížené sazby DPH na 12 %, byla upravena výchozí hodnota snížené sazby ve sloupci sestavy Soupis daňových dokladů ( VATD_SEZ01.AM) pro Doklady DPH od 1.1.2024.
Kontrolní hlášení - nový parametr pro uložení xml do přílohy dokladu
Do funkce Kontrolní hlášení - výpočet (VATD_KHCZ.PAS) jsme přidali parametr DocumentTypeAbbr - Typ dokumentu. Do parametru lze zadat zkratku typu dokumentu pro uložení xml do přílohy dokladu Kontrolní hlášení. Implicitně je parametr prázdný - xml se do přílohy dokladu Kontrolní hlášení neuloží.
Parametry OSS – Knihy prodeje a Typy daní lze zadávat výběrem z číselníku
Ve Správě multi company, na záložce Parametry OSS, kde se zadávají Knihy prodeje a Typy daní pro režim OSS (One Stop Shop), je nyní možnost zadávat tyto údaje výběrem z daných číselníků.
Nová záložka „Účetní položky připojených interních dokladů“ v zaúčtování
Na prvotní doklady, které se účtují, jsme na záložku Účtování do tabulky se zaúčtováním přidali další záložku - Účetní položky připojených interních dokladů.
Na této záložce se zobrazí zaúčtování připojeného interního dokladu. Nad tabulkou této záložky je možné se pomocí ikon přepnout na Prvotní nebo Účetní doklad daného interního dokladu.
Účetní doklad - více cizích měn
Na jednom účetním dokladu lze nově zaúčtovat položky v různých cizích měnách (dosud mohla být na účetním dokladu jen jedna cizí měna).
Pokud se na jednom účetním dokladu vyskytne více cizích měn, v hlavičce účetního dokladu se nenaplní pole Cizí měna a Částka v cizí měně.
Vytvoření opravných položek k ostatním pohledávkám
Do funkce Opravné položky k pohledávkám jsme přidali možnost vytvářet opravné položky také k ostatním pohledávkám.
Pokud chceme tuto funkčnost využívat, ve Správě multi company v nastavení Opravné položky k pohledávkám zatrhneme pole Opravné položky vytvářet také k ostatním pohledávkám. Pokud se opravné položky mají vytvářet jen k dokladům z některých knih, tyto knihy zadáme v tabulce Knihy ostatních pohledávek.
Ostatní pohledávky se načtou spolu s fakturami vydanými do formuláře Opravné položky k pohledávkám.
Vytvoření a zrušení opravných položek lze provést také pomocí hromadných akcí nad ostatními pohledávkami.
Přiznání k dani silniční – zaokrouhlování při výpočtu daně
Dle nových Pokynů k vyplnění přiznání k dani silniční za rok 2023 (vzor č. 31), se hodnoty sloupců 21 (Daň silniční v Kč bez uplatnění osvobození a slevy), 24 (Osvobození), 25 (Sleva na dani) a 26 (Dílčí daň za vozidlo) zaokrouhlují na dvě desetinná místa.
V této souvislosti jsme provedli potřebné úpravy pro xml soubor.
Majetek
Konsolidační balíček - odpisy majetku
1. Byla prodloužena možnost uplatnit mimořádné odpisy majetku, ale pouze pro silniční motorová vozidla, která jsou současně bezemisními vozidly a jsou pořízena od 1.1.2024 do 31.12.2028.
2. Bylo omezeno uplatnění daňových odpisů u vozidel kategorie M1 (vozidlo s nejvýše osmi místy k sezení kromě místa řidiče) na částku maximálně 2.000.000 Kč, a to bez ohledu na skutečnou výši vstupní ceny.
Sestavy Výpis majetku – parametr pro zobrazení zůstatku účtu z Hlavní knihy
Do sestav Výpis majetku (AssetStatement.AM) a Výpis majetku - základní (BasicAssetStatement.AM) byly přidány nové parametry, které umožní zobrazit účetní zůstatek na daném účtu majetkovém/odpisovém/oprávkovém k danému datu. Jde o parametry:
- AccBooks – Knihy účetnictví oddělené středníkem.
- CurrentMulticompanyAccountingBook – Kniha účetnictví dle aktuální multi company.
- ShowGenLedgerBalance – Zobrazit zůstatek účtu z Hlavní knihy.
Pokud je pak sestava spuštěna s parametrem GroupBy = 106 (seskupení dle účtu), zobrazí se v sestavě zůstatek účtu v Hlavní knize a vyčíslí se Rozdíl.
Změny u daně z nemovitých věcí od ledna 2024
Na základě změn v oblasti daně z nemovitých věcí od 1.1.2024, vyplývajících ze schváleného konsolidačního balíčku, jsme provedli potřebné změny v systému K2.
Více informací k legislativním změnám naleznete na stránkách Finanční správy.
V systému K2 jsme provedli úpravy pro karty majetku na záložce Daň z nemovitosti:
Do číselníku Druh pozemku byly přidány nové záznamy „Q“ a „W“, byl zneplatněn záznam „D“ a upraven popis pro „G“.
Byla přidána nová pole „Typ parcely“ a „Inflační koeficient“.
Dále byl upraven skript Daň z nemovitosti – export (ZAR_DNEM.PAS) pro export přiznání a výpočet daně z nemovitých věcí.
Mzdy
Docházka - skripty
Skripty Portál pracovníka (PERS_EmployedPersonPortal.PAS), Docházkový terminál osoby (ATTT_PersonalTerminal.PAS) a Docházkový terminál (ATTT_Terminal.PAS) pokud mají zadaný parametr TerminalAbbr nově vyžadují, aby měl uživatel právo č. 2029 - Docházkové terminály - Prohlížení, aby skripty mohl spustit.
Web a e-shop
Jazykové verze pro odkazy (obrázky, videa, soubory atd.)
Pro odkazy (obrázky, videa, soubory atd.) byla přidána podpora pro definici jazyka.
Pokud existuje odkaz pro daný jazyk (např. angličtina), zobrazí se tento odkaz (např. obrázek pro bannery). Pokud pro daný jazyk odkaz neexistuje, zobrazí se odkaz pro jazyk implicitní.
Docházkový systém
Docházka - pracovní listy
Byly provedeny úpravy týkající se pracovních listů:
- Na pracovní list byla na záložku Součty účtů přidána podzáložka Další údaje za pracovní list, kde se nyní zobrazuje Nárok na stravenky
- Do knih pro docházku bylo přidáno zatržítko Kontrolovat potvrzení pracovních listů při exportu do mzdových dokladů - pokud bude zatrženo, půjde exportovat mzdové složky jen z potvrzených pracovních listů
- Byl přepracován formulář pro Den pracovního listu - údaje o průchodech, intervalech, pracovních účtech, komentářích a přílohách byly dány na samostatné záložky a byla přidána záložka Další údaje s informací, kdo daný den změnil
- Do Náhledu záznamu bylo přidáno zatržítko Všechny dny potvrzeny, které indikuje potvrzenost dnů na pracovním listu
- Na záložku Dny pracovního listu byly přidány ikony pro potvrzení a odpotvrzení dne pracovního listu
Správce
Správa aplikačních serverů
Od verze alba.02 byla vytvořena nová kniha Správa aplikačních serverů. Kniha je zařazena ve stromovém menu Správce - Systém - Správa aplikačních serverů.
Kniha poskytuje informace o všech běžících aplikačních serverech a je do ní přenesena část funkčnosti nad přihlášenými uživateli, která byla doposud ve Správě licencí.
Seznam skriptů a sestav
Nově vytvořená sestava F9FormationInfo.AM zobrazí zařazené skripty a sestavy nad každým modulem.
Webová K2
Kanban board
Pro zobrazení dat ve webové K2 lze využít kanban board, neboli tabuli rozdělenou do požadovaných sloupců a řad. Díky této možnosti lze využít proces řešení jednotlivých úkolů.
Novinky K2 alba.01
Základní číselníky a podpůrné moduly
Rozdělení polí pro nastavení pohyblivé splatnosti zvlášť pro nákup a prodej
Na kartě Dod./Odb. v záložkách nákup a prodej došlo k rozdělení polí pro nastavení pohyblivé splatnosti:
- Posun měsíců,
- Počet dnů od začátku měsíce.
Nyní je možné definovat v části Platební podmínky pohyblivou splatnost jinou pro nákup a jinou pro prodej.
Marketing
Skript Vytváření aktivit nad moduly Partneři, Kontaktní osoby a dokladů nákupu/prodeje
Od verze 2024.01 došlo ke zrušení původních skriptů, které pro záznamy v závorce uvedených knih vytvářely aktivity. Jde o skripty PartCreateActivity.PAS (Partneři), Kont_akt.pas (Kont. osoby) a také Act_FromDoc.PAS (obecně doklady nákupu a prodeje). Tyto skripty byly nahrazeny novým skriptem CreateActivity.pas.
Komunikace
Zrušení Interního poštovního klienta a funkce "Nastavení poštovních účtů"
Od verze K2 alba.01 byl zrušen Interní poštovní klient pro práci v K2 a byl ponechán pouze Externí poštovní klient pro nastavení poštovních účtů pro skript.
Ve stromovém menu je nyní místo původní funkce Pošta zařazena funkce Nastavení poštovních účtů.
Nákup/Prodej
Novinky v prodejce
Do modulu Prodejka přidány následující novinky:
- Do nastavení konfigurace prodejky byla přidána možnost nastavit kódy 3 až kódy 6.
- Byla přidána funkce Novinky v prodejceSleva na položku v částce, která umožní zadat slevu v částce na položku.
Novinky v EDI
Na záložku EDI na kartě Odběratelů a dodavatelů byla přidána možnost definovat výchozí knihy prodeje a nákupu pro import EDI zpráv. Pokud bude pole vyplněno, pak hodnota z tohoto pole bude mít přednost před hodnotou stejnojmenných parametrů z konfigurace EDI.
V knize Fronta EDI zpráv byla přidána možnost připojit pro daný záznam v knize i xml soubor se zprávou. K automatickému připojení dojde po úspěšném zpracování záznamu v knize Fronta EDI zpráv. Předpokladem pro automatické připojování xml souborů je potřeba mít nastaven v Konfiguraci EDI v multicompany parametr Připojit EDI zprávu a mít definován typ v číselníku Konfigurace dokumentů v dalším parametru Typ dokumentu pro EDI zprávy (viz popis dokumentace).
Zrušení původních EDI skriptů (EDI.pas a EDI_Purchase.pas)
Od verze K2 alba.01 byly zrušeny ze standardu skripty pro původní EDI. Jde o skripty EDI.pas a EDI_Purchase.pas.
Novinky v cenících
1) Do knihy Zboží byla přidána parametrická pole pro zobrazení ceny z konkrétního ceníku. Jde o pole SalePriceNetPlPARAMCalc (prodejní cena netto z ceníku) a SalePriceGrossPARAMCalc (prodejní cena brutto z ceníku). Jako parametr pole se vybírá konkrétní ceník. Nová pole slouží pro srovnání cen v různých cenících, případně pro export karet zboží do excelu.
2) Do knihy Zboží byla přidána pole CatalogPriceNetCalc (Katalogová cena netto) a CatalogPriceGrossCalc (Katalogová cena brutto). Tato pole mají význam v případě, že je v Nastavení ceníků zatrženo pole Katalogové ceníky. Pokud je nastaveno, pak vrací hodnotu z ceníků, které jsou nastaveny jako katalogové ceníky. Nezohledňuje Prodejní cenu na kartě zboží. Pokud nejsou katalogové ceníky nastavené, pak vrací hodnotu z pole Prodejní cena karty zboží.
3) Byl vytvořen skript DeactivationOfPriceLists.pas (Deaktivace ceníků). Skript projde ceníky a pokud najde ceník s ukončenou platností, dojde k odtržení polí na ceníku Aktivní a Přímé zadání ceny,
4) Do hlavičky ceníků byla přidána možnost zadávat ceník pro Adresní klíče jako alternativa k zadání konkrétních zákazníků. Volba v nastavení ceníků Pouze vyhovující kombinace zákazník a cenová skupina zohledňuje i adresní klíče.
5) U definic lze nově zadat datum platnosti od-do. Toto datum musí být v intervalu platnosti celého ceníku, pokud je datum platnosti na hlavičce vyplněno.
6) Do Nastavení ceníků byl přidán parametr Nepřepočítávat zneplatněné karty. Pokud je zatrženo, pak při přepočtu ceníků nedojde k vytvoření záznamů v části Položky definice, pokud je karta zboží zneplatněna.
7) V knize Ceníků byla do části Další položky ceníku přidána možnost definovat Externí šarže. Cena pak platí pouze pokud je hodnota této externí šarže zadaná v položce prodeje.
Zrušení staré cenotvorby
Do verze K2 alba.01 byla zrušena podpora staré cenotvorby. V návaznosti na tuto skutečnost byly upraveny formuláře Zboží, Nastavení ceníků (zrušení příznaku Používat nové ceníky, byl zrušen parametr 312 (Prohlížení 5.strany – Prodejní ceny), byly také zrušeny skripty a sestavy, které souvisely se starou cenotvorbou.
Zrušení skriptů na objednávání zboží
Do Archivu byly přesunuty následující skripty pro objednávání zboží:
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží (GoodsOrder.pas)
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží - Zakázka (GoodsOrder_Order.pas)
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží - plán (GoodsOrder_Plan.pas)
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží (GoodsOrder_Script.pas)
K objednávání zboží - tvorba objednávek, převodek, interních výrobních zakázek - slouží akce modulu Realizace požadavků. Podrobný popis jednotlivých částí: tvorba objednávek, tvorba převodek, tvorba interních výrobních zakázek.
Vzory (zrušení)
Od verze K2 alba (2024) je ukončena podpora zakládání záznamů pomocí Vzorů (klávesová zkratka Shift + F6).
Logistika
Umístění - nové právo, úprava hromadného vytváření
Pro práci v modulu skladových Umístění jsme provedli tyto úpravy:
- Formáty zkratky umístění: Vytvářet, měnit a mazat formáty zkratek můžou pouze uživatelé s právem Číselníky / Umístění / Editace formátu zkratky umístění.
- Hromadná tvorba umístění: V kroku, kdy je vygenerován návrh zkratek umístění, která budou vytvořena, lze nově položky pozměnit - vymazat, editovat či nové přidat.
Nové parametry ve funkci Přepočet skladů
Přepočet skladů byl doplněn o dvě nové volby:
- Automatické vytvoření fronty zboží pro přepočet - po zapnutí této možnosti přepočet automaticky vybere zboží, které je nutné přepočítat. Jedná se o zboží, které mělo v dané periodě pohyb, nebo to, které je skladem.
- Nepřepočítávat skladovou evidenci - pokud je tato volba zatržena neopravuje přepočet skladovou evidenci. Nedochází k výmazu a plnění skladových tabulek.
Čárové kódy
Do IS K2 jsme zařadili nový modul Čárové kódy. Tento modul je seznamem všech čárových kódů vytvořených napříč celou K2. Zároveň je zde možné nastavit také definici pro čárové kódy, ve které lze použít formátovač. Na základě této definice se pak čárové kódy vytváří.
Do všech modulů WMS byla také přidána možnost zadat čárový kód.
Obr.: Kniha Čárové kódy
Skript Spuštění funkce mobilních terminálů
Vytvořili jsme nový skript Spuštění funkce mobilních terminálů (RunMTModule.PAS). Tento skript na základě zadaného RIDu dokáže spustit konkrétní funkci mobilních terminálů. Tuto možnost lze využít také v rámci webové K2.
Smlouvy
Smlouvy - přidány Odkazy
Do dokladů Smlouvy – prodej, Smlouvy – nákup a Smlouvy – ostatní jsme na záložku Přílohy přidali Odkazy.
Finance
Ukončení podpory modulů VPB
Od verze K2 alba byla zrušena podpora pro moduly Vnitropodnikové banky.
Penalizace
Původní nástroj pro penalizaci (FAV_PEN0M.PAS), který se používal pro vyčíslení úroku z prodlení za pozdní placení faktur, byl nahrazen novou funkcí Penalizace (InvoicePenalty.PAS). Funkce se spouští nad fakturami vydanými a ostatními pohledávkami. Ve funkci je možné dle zadaných kritérií filtrovat doklady, které chceme penalizovat. Funkce vytvoří k vybraným dokladům penalizační faktury s vyčíslením úroku z prodlení.
Nová funkce na vytváření opravných daňových dokladů
Do verze K2 alba byl zrušen původní skript na vytváření Opravných daňových dokladů (FA_DOB.pas) a byl nahrazen novou funkcí. Funkce na vytváření opravných daňových dokladů se spouští z modulu faktur vydaných a přijatých, z ribbonu záložky Funkce, sekci ODD. Základní nastavení pro vytváření množstevního a cenového dobropisu je obsaženo v tlačítku ODD Prodej/ODD Nákup. Pokud chce uživatel používat další parametry při vytváření opravných daňových dokladů, je třeba si vytvořit vlastní konfiguraci, kterou bude při vytváření opravných daňových dokladů spouštět. Konfigurace se provede v tlačítku Nastavení ODD.
Nově se na položce původní faktury v záložce Opravné položky zobrazují všechny opravné daňové doklady, které byly k dané položce vytvořeny. Také je možné vytáhnout do sloupců nad položkami vytvořených opravných daňových dokladů odkaz na původní fakturu a to přes pole Originální faktura (OriginalInvoiceRIDCalc) a vazbu Doklad - Číslo dokladu (DocumentIdentificationCalc).
.
Manažerské přehledy
OLAP - Náklady a výnosy - osy Kód3 až Kód6
Kostka Náklady a výnosy podporuje tvorbu os pro Kód3 až Kód6.
Účetnictví
Nová kniha se seznamem kontrolních hlášení
Ve skriptu Kontrolní hlášení – výpočet, se po stisknutí tlačítka Seznam kontrolních hlášení zobrazí kniha, obsahující všechny vypočtené kontrolní hlášení.
Knihu se seznamem Kontrolních hlášení lze nyní přidat také na plochu do oblíbených.
Pro zobrazení Seznamu kontrolních hlášení je nutné mít nové právo – Kontrolní hlášení – Prohlížení (2250).
Nové právo – Kontrolní hlášení – Prohlížení
Pro zobrazení Seznamu kontrolních hlášení je nutné mít přiděleno právo – Kontrolní hlášení – Prohlížení (2250).
Rozdělení Názvu účtu na multi company
V Účetním rozvrhu, rozděleném na multi company, lze na jednom účtu zadat různé Názvy účtu pro jednotlivé multi company.
Funkce Automatické zaúčtování dokladů
Vytvořili jsme novou funkci Automatické zaúčtování dokladů, která zaúčtuje vybrané typy dokladů za zadané období. Funkci lze zařadit do Plánovače úloh a spouštět ji tak automaticky.
Zrušení sestavy Ekonomická analýza – zkrácená
Byla zrušena sestava Ekonomická analýza – zkrácená (UCT_EKAZ.AM), která zobrazovala jen nenulové řádky aktuální ekonomické analýzy. Namísto této sestavy je k dispozici sestava Ekonomická analýza - 4 sloupce (UCT_EKAN4S.AM), do které lze přidat parametr Show_Null_lines = Ne.
Silniční daň - nové tlačítko na kartě vozidla pro osvobození od daně a slevy
Pro potřeby výpočtů pro Přiznání k silniční dani bylo přidáno na kartu Vozidla nové tlačítko Osvobození a slevy. Pod tlačítkem jsou k dispozici pole Osvobození od daně § 3 – výběrem z číselníku se zvolí potřebné písmeno paragrafu a pole Procento slevy na dani – zadává se počet procent.
Při přechodu z nižší verze na verzi K2 Alba jsou tato pole naplněna dle typu poznámek pro osvobození a slevu navedené v nižší verzi.
Intrastat
Skript pro přenesení celních sazebníků i do jiných legislativ
Od verze K2 iris.04 byl do standardu přidán skript, který usnadní plnění pole Celní sazebník pro jiné legislativy na kartách zboží. Pole Celní sazebník je sice rozdělené na legislativy, protože každá země může mít svou legislativu ohledně rozdělení zboží do celních sazebníků, ale v praxi bývá běžné, že jsou celní sazebníky až na výjimky stejné.
Pokud tedy karty zboží mají naplněno pole Celní sazebník a dojde k přidání dalších legislativ na kartu zboží, pak tento skript po spuštění umožní stávající hodnotu celního sazebníku z legislativy, která je nastavena na aktuální multicompany (vlastní firmy), přenést i na další legislativy pro karty zboží. Dojde tedy k naplnění stejné hodnoty celní sazebník pro všechny legislativy definované na kartách zboží (pokud již je celní sazebník pro jinou legislativu vyplněn, pak dojde k přeskočení záznamu). Zároveň dojde k vytvoření daného záznamu i v číselníku Celní sazebník pro danou legislativu, pokud záznam nebude nalezen.
Skript se spouští nad filtrem karet zboží, který si uživatel vytvoří, a který nebude obsahovat ty karty zboží, kde se hodnota celního sazebníku bude lišit.
Majetek
Nové pole Kontace odpisu na kartě majetku
Na kartu majetku jsme na záložku Základní údaje (pod tlačítko Další údaje) přidali pole Kontace odpisu.
Při vytváření karty majetku se pole Kontace odpisu automaticky neplní - kontace se do odpisů doplní z nastavení Knihy majetku.
Pokud Kontaci odpisu na kartu majetku zadáme, při vytváření nebo přepočtu odpisů se tato kontace vloží do pohybu typu "Odpis" a "Odpis částečného vyřazení".
Zpracování inventury majetku – při změně kódů se plní pole Popis do pohybů majetku
Při zpracování inventury se do vytvářených pohybů majetku typu „Změna kódů“ nyní doplňuje Popis: Zpracování inventury + číslo Dokladu inventury.
Doplnění textů na sestavy inventur majetku
Do sestav Inventura majetku (AssetStocktaking.AM, AssetStocktaking_X.AM) a Soupisový list majetku (AssetStocktakingList.AM, AssetStocktakingList_X.AM) byly na poslední stranu sestav doplněny řádky s texty:
Inventura majetku + číslo Inventury / Soupisový list + číslo Soupisového listu, Zahájení inventury, Ukončení inventury, Způsob zjištění skutečných stavů, Podpis osoby zodpovědné za zjištění skutečnosti, Podpis osoby zodpovědné za provedení inventarizace.
Zrušení starého majetku
Ve verzi K2 Alba je zrušen starý majetek. V této souvislosti byly odstraněny ze stromového menu a z nabídky tiskových sestav a funkcí:
- Knihy starého majetku
- Uzel pro starý majetek
- Skripty, sestavy a filtry ke starému majetku
Při reinstalaci na K2 Alba z nižší verze, musí být v Parametrech mandanta zatrženo Používat nový majetek. V K2 Alba již nelze provádět konverzi na nový majetek.
Mzdy
Sociální události
Byl vytvořen nový modul Sociální události, který slouží k přehlednému evidování různých typů sociálních událostí a informací s nimi souvisejícími.
Zrušení skriptů pro Mzdy, standardní rozšíření Personalistika a Mzdy
Od verze K2 ALBA byly zrušeny následující skripty a s nimi související sestavy nad modulem mezd:
- Hromadné oznámení zaměstnavatele (MZD_HOZ.PAS)
- Oznámení o nástupu do zaměstnání (MZD_ONZ.PAS)
- Příloha k žádosti o dávku (MZD_NEM.PAS)
- Evidenční list důchodového pojištění (MZD_ELDP.PAS)
- Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti (MZD_HZUPN.PAS)
- Oznámení záměru uplatňovat slevu na pojistném (PREMP_OZUSPOJ.PAS)
- ISPV9 (MZD_ISPV9.PAS)
Všechny tyto skripty jsou plně nahrazeny novými knihami, které budou dostupné ze stromového menu po instalaci standardního rozšíření pro Personalistiku a Mzdy.
Pokud je využíván modul Mzdy a Personalistika, pak je po reinstalaci na verzi K2 ALBA nutné provést tyto kroky:
- Instalace standardního rozšíření pro Personalistiku a Mzdy
- Spuštění nepovinné inicializace verze - Inicializace dat pro K2HR - tato akce naplní data do nově vytvořených knih, tedy přenese data z původních skriptů do tabulek standardního rozšíření tak, aby všechny záznamy, které v nich byly uložené, byly dostupné také v rámci této nové funkčnosti. Tuto inicializaci je nutné spustit dřív, než dojde k vytváření záznamů v nových knihách.
Web a e-shop
Příznak "Zaplaceno" x "Nezaplaceno" - změna logiky u potvrzených zakázek
Na e-shopu došlo v sekci Seznam objednávek ke změně logiky příznaku "Zaplaceno" x "Nezaplaceno".
- U potvrzených zakázek se nově ověřuje pouze to, zda jsou všechny faktury, resp. zálohy, zaplacené. Už se neřeší, zda existují faktury ke všem položkám.
- Pokud k potvrzené zakázce neexistuje žádná faktura nebo záloha, zobrazí se příznak "Nezaplaceno".
- U nepotvrzených zakázek zůstává logika nezměněna.
Správce
Správa licence - získání callstacků AS
Ve Správě licencí, záložka Přihlášení uživatelé, byla nad záznamem pro AS přidána tlačítka pro možnost vzdáleně získat callstack aplikačního serveru, příp. sérii callstacků aplikačního serveru.
Výsledek operace bude uložen v uživatelském adresáři uživatele, který akci spustil.
Správa plánovaných úloh - nový výskyt "Jednou s více pokusy při chybě"
Do nastavení Plánovaných úloh jsme přidali nový typ výskytu "Jednou s více pokusy při chybě".
Po zvolení tohoto výskytu se zobrazí 2 nové parametry:
- Kolikrát se pokusit spustit úlohu znovu
- Prodleva mezi jednotlivými pokusy
Neskončí-li úloha se stavem "OK", "OK s varováním" nebo "OK s chybou", pokusí se systém úlohu spustit za stanovanou prodlevu znovu a to maximálně tolikrát, kolikrát je uvedeno v parametru "Kolikrát se pokusit spustit úlohu znovu".
Správa plánovaných úloh - Nastavení plánovaných akcí na pozadí
V Plánovači úloh je nově možnost zapnout separátní vlákna, která budou rychle zpracovávat jednorázové okamžité úlohy.
Ve Správě plánovaných úloh můžeme tuto funkci zapnout pomocí tlačítka Nastavení plánovaných úloh na pozadí. Nastavíme maximální počet vláken, který se má vytvořit, uživatele, pod který se budou úlohy zpracovávat a počet dnů, po kterých se úlohy automaticky smažou.
V základním režimu plánovače se vlákna pro zpracování jednorázových okamžitých úloh zpracovávají pouze na výchozím serveru.
V režimu Balanceru se vlákna pro zpracování jednorázových okamžitých úloh zpracovávají na všech K2_AS s plánovačem.
Správa plánovaných úloh - přidání kontrol na právo "Správa plánovaných úloh"
Od verzí ori.09, iris.05 a alba.01 jsme upravili možnosti práce s plánovanými úlohami. U práva Správa plánovaných úloh jsme přidali kontroly na další akce.
Uživatel bez tohoto práva nyní nemůže:
- spouštět plánované úlohy,
- mazat záznamy z historie,
- ukončovat běžící úlohy,
- vytvářet a editovat plánované úlohy.
Nové parametry K2.ini - přepínání ploch
Do K2.ini byly přidány nové parametry pro skrytí volby na přepínání ploch a nastavení prostředí (vizuální styly, velikost zobrazení a preference univerzálních formulářů):
- DISABLELAYOUTMENU=1 ... menu Nastavení \ Plochy je zakázáno - nelze přepnout plochy ani s nimi manipulovat
- DISABLEUIMENU=1 ... menu Nastavení \ Nastavení prostředí je zakázáno - nelze přepnout vizuální styly, velikost zobrazení a preference univerzálních formulářů
- DISABLEVCXMENU=1 ... menu Nastavení \ Nastavení prostředí \ Vizuální styly je zakázáno - nelze přepnout vizuální styly
Elasticsearch vyhledávání
V IS K2 lze využít nástroj Elasticsearch, který slouží k rychlému a efektivnímu vyhledávání v rámci e-shopu a IS K2..
Webová K2
Označování záznamů
Ve webové K2 lze nově označovat záznamy myší, při použití klávesové zkratky:
- Ctrl + kliknutí myši, nebo
- Shift + kliknutí myši.
Výběr barvy kalendáře
Ve webové K2 je možné nadefinovat si vlastní barvu pro jednotlivé kalendáře.
Nový styl webové K2
V novém stylu Web ve webové K2 si může uživatel přizpůsobit vzhled dle svých preferencí (barva, průhlednost,...).
Přidat do oblíbených
Od verze K2 alba.01 lze přidat knihy přes pravé tlačítko myši do oblíbených.