Opravné položky k pohledávkám
Opravnou položkou se (na rozdíl od odpisů) vyjadřuje dočasné snížení hodnoty konkrétního majetku v účetnictví. Jejich tvorba vychází ze zásady opatrnosti a lze je tvořit prakticky ke všem druhům majetku, kromě peněz, majetku oceněnému reálnou hodnotou a finančnímu majetku přeceněnému metodou ekvivalence.
Opravné položky členíme na:
- Účetní opravné položky - nejsou daňovým nákladem,
- Daňové opravné položky - tvoří se podle zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně (dále jen „zákon o rezervách") a lze je tvořit pouze k pohledávkám.
Zákon o rezervách vymezuje šest druhů daňových opravných položek:
- Bankovní opravné položky k nepromlčeným pohledávkám z úvěrů (§ 5 zákona o rezervách),
- Opravné položky kampeliček a jiných finančních institucí k pohledávkám ze spotřebitelských úvěrů (§ 5 zákona o rezervách),
- Opravné položky k pohledávkám za dlužníky v insolvenčním řízení (§ 8 zákona o rezervách),
- Opravné položky k nepromlčeným pohledávkám splatným po 31.12.1994 (§ 8 zákona o rezervách)
- Opravné položky k pohledávkám z titulu ručení za clo (§ 8b zákona o rezervách),
- Opravné položky k pohledávkám do 30 000 Kč (§ 8c zákona o rezervách).
V IS K2 je k dispozici funkce Opravné položky k pohledávkám, pomocí které lze vytvořit opravné položky k fakturám vydaným a k ostatním pohledávkám. Funkce lze spustit ze stromového menu Účetnictví - Opravné položky k pohledávkám nebo nad fakturami vydanýmí a ostatními pohledávkami pomocí hromadné akce Opravné položky. Principem je zobrazení všech vhodných faktur a ostatních pohledávek k datu opravných položek na základě podmínek definovaných v nastavení vlastních firem a následný vznik opravných položek formou interních dokladů, kde každá položka interního dokladu představuje typ opravné položky. Interní doklad je propojen s fakturou vydanou / ostatní pohledávkou. Do párovacího symbolu interního dokladu se vloží číslo faktury vydané / ostatní pohledávky.
Pro spuštění funkce je potřeba mít nastavené uživatelské právo "Opravné položky k pohledávkám" (nastavuje se v části "Účetnictví - Opravné položky k pohledávkám"). Toto právo je potřeba mít i pro práci v číselníku Typy opravných položek.
Po spuštění funkce dojde k vytvoření seznamu vhodných dokladů pro opravné položky. Program automaticky přednastaví vhodné typy pro daňové a účetní opravné položky včetně sazeb na základě nastavení typu opravných položek. Uživatel má možnost tyto hodnoty upravit. Program zároveň hlídá již existující doklady s opravnými položkami a upozorní na změny v prodlení, případně upozorní na překročení limitu pro promlčení pohledávky.
Automaticky program přednastaví typy opravných položek pouze pro tučně vyznačené druhy opravných položek. Ostatní typy opravných položek je nutné vybírat ručně.
Uživatel pak provede vytvoření opravných položek (v případě zaplacení nebo promlčení pohledávky i její zrušení) pomocí tlačítka Provést.
Zrušit opravné položky lze i pomocí hromadné akce Zrušení opravných položek k pohledávkám. Hromadná akce se spustí nad pohledávkami označenými hvězdičkou nebo vloženými v kontejneru.
Pokud se vytváří opravné položky k rozvahovému dni k pohledávkám v cizí měně, je třeba provést nejdříve přecenění pohledávek, pak vytvářet opravné položky.
Pozn.: Pokud měl zákazník funkčnost Opravných položek k pohledávkám řešenou ve starších verzích pomocí speciálů, pak je potřeba obrátit se na svého konzultanta s případným požadavkem na převedení opravných položek k pohledávkám na novou funkčnost. Z důvodů rozmanitosti speciálních řešení nelze doporučit obecný postup a je potřeba pohlížet na každou speciální úpravu individuálně.
Nastavení opravných položek k pohledávkám
Před vlastním vytvářením opravných položek k pohledávkám je třeba nastavit:
1. Knihu interních dokladů, ve které se budou doklady vytvářet. Ve výchozím nastavení knihy zadáme:
- Kontace = "OPZ" - Opravné položky k pohledávkám - zrušení. Tato kontace se doplní do položek interních dokladů v případě, kdy se ruší opravné položky z důvodu změny typu opravných položek (např. v souvislosti se změnou počtu měsíců prodlení u pohledávky). Pozn.: Při vytváření opravných položek nebo rušení opravných položek z důvodu uhrazení nebo promlčení se do položek interních dokladů přebírá kontace z karty interního dokladu pro daný typ.
- Typ dokladu - VY.
Obr.: Nastavení Knihy interních dokladů pro opravné položky k pohledávkám
2. Typy opravných položek - V knize jsou nadefinovány typy opravných položek. Implicitně jsou nadefinovány typy pro daňové opravné položky. Typ pro účetní opravné položky si uživatel nadefinuje individuálně dle interních předpisů firmy. Pokud v knize Typy opravných položek nejsou záznamy, lze je naimportovat pomocí funkce Import typů opravných položek. Funkce, která se spouští ze Skriptů a sestav (vyvolá se klávesou F9 nad knihou Typy opravných položek), se spouští i v případech, kdy dojde k legislativním úpravám.
3. Uživatel si vytvoří Karty interních dokladů pro vznik a pro zrušení opravných daňových a účetních položek. Viz kapitola Karta interního dokladu.
4. Ve správě multicompany nastavíme parametry pro opravné položky. Viz kap. Správa multi company - Opravné položky k pohledávkám.
5. Je potřeba vytvořit kontaci interních dokladů pro účtování tvorby a rušení opravných položek k pohledávkám. Tuto kontaci je pak potřeba nastavit na karty interních dokladů. Pro každý typ opravné položky doporučujeme vytvořit vlastní účet 391 (Opravná položka k pohledávkám) a podobně i pro účet 558 (Tvorba a zúčtování zákonných opravných položek v provozní činnosti). Pro zaúčtování vytvořené opravné položky se na příslušnou kartu interního dokladu do pole Účet Md zadá účet 558, pro Účet D pak účet 391. Účtovat se bude částka netto (kladná). Pro zaúčtování zrušení opravné položky se do pole Účet MD zadá účet 391 a do pole Účet D pak účet 558. Účtovat se bude záporná netto částka. Lze naimportovat kontaci "OPP" z mandanta INIT.
6. Dále je nutné vytvořit kontaci pro účtování interních dokladů pro případ, kdy se ruší opravné položky z důvodu změny typu opravné položky pohledávky. Tato kontace se nastavuje v Knize interních dokladů pro tvorbu opravných položek a dosazuje se interních dokladů, které ruší předchozí typ opravné položky. Zaúčtování takového interního dokladu je shodné s tvorbou opravné položky (tj. na straně MD je nákladový účet, na straně D je účet 391) jen částky jsou záporné. Vzhledem k tomu, že v položce interního dokladu je vložena karta interního dokladu pro rušení opravné položky, která má účet MD nastaven analytický účet 391 a v účtu D nastaven analytický účet 558, proto musíme použít speciální kontaci, která účty MD a D prohodí. (Lze naimportovat kontaci „OPZ“ z mandanta INIT).
Typy opravných položek
V číselníku Typy opravných položek jsou definovány jednotlivé typy daňových opravných položek a účetní opravné položky.
Obr.: Číselník Typy opravných položek
V záložce Základní údaje je definována zkratka, popis opravné položky včetně podmínek použití. Ke každému typu je přiřazená karta interního dokladu (viz následující kapitola) pro vznik a pro případné zrušení opravné položky. S ohledem na možné změny v legislativě lze omezit platnost opravné položky. Zatržítkem Pro účetní položky nastavujeme typy opravných položek, určené pro účetní opravné položky.
Obr.: Číselník Typy opravných položek - Základní údaje
Popis polí:
Zkratka |
Zkratka opravné položky. |
Popis |
Bližší popis opravné položky. |
Karta interní dokladu |
Karta interního dokladu, která se vloží do interního dokladu při vzniku opravné položky k pohledávce. |
Karta interního dokladu pro zrušení |
Karta interního dokladu, která se vloží do interního dokladu při zrušení opravné položky k pohledávce. |
Procento odpisu |
Výše procenta, které se nabídne v seznamu pohledávek pro tento typ opravné položky. |
Priorita |
Pokud existuje pohledávka, pro kterou jsou vhodné dva a více typů opravných položek (typicky např. pohledávka s počtem měsíců 18 až 30 v částce menší než 30 000 Kč. Splňuje podmínku § 8a (do 50%) i § 8c), pak se pro typ, který má mít přednost nastaví do pole Priorita vyšší číslo. |
Platnost od |
V případě legislativních změn je možno nastavit platnost od-do. |
Platnost do |
V případě legislativních změn je možno nastavit platnost od-do. |
Prodlení (v měsících) od |
Pokud je pohledávka v prodlení mimo interval od-do, pak se daný typ do pohledávky nenabídne. |
Prodlení (v měsících) do |
Pokud je pohledávka v prodlení mimo interval od-do, pak se daný typ do pohledávky nenabídne. |
Hodnota pohledávky od |
Pokud je hodnota pohledávky mimo rozsah od-do, pak se daný typ do pohledávky nenabídne. |
Hodnota pohledávky do |
Pokud je hodnota pohledávky mimo rozsah od-do, pak se daný typ do pohledávky nenabídne. |
Celk. hodnota pohledávek dlužníka od |
Pokud jsou pohledávky za daného zákazníka mimo rozsah od-do, pak se daný typ do pohledávky nenabídne. |
Celk. hodnota pohledávek dlužníka do |
Pokud jsou pohledávky za daného zákazníka mimo rozsah od-do, pak se daný typ do pohledávky nenabídne. |
Každý druh opravné položky, který účetní jednotka používá, musí mít v číselníku Typy opravných položek svůj záznam s nastavením podmínek. Pokud pro jeden druh opravné položky je výše opravné položky odstupňována podle doby, která uplynula od prodlení pohledávky, pak je pro každý interval prodlení nutné nastavit vlastní typ opravných položek (např. u opravných položek podle § 8a zákona o rezervách).
Existují standardní skripty pro export a import typů opravných položek. Viz následujcí kapitoly.
Číslo procesu: UCT038 |
Id. číslo skriptu: FUCT103 |
Soubor: CORR_TYPE_EXPORT.PAS |
Popis skriptu: Skript, který provede export daňových typu opravných položek. Lze takto vyexportovat položky z aktuálního mandanta a následným importem tak založit stejné položky v novém mandantovi. Projdou se záznamy v knize Typy opravných položek k pohledávkám. Exportují se jen typy daňových OP. (které nemají zatrženo pole Pro účetní odpisy). Pro každý záznam se zároveň vyexportují informace z části podmínky, Procento odpisu, Platnost od-do. Dále se vyexportují i Zkratka, Popis a Priorita. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
Legislation - CZ Země legislativy |
Číslo procesu: UCT038 |
Id. číslo skriptu: FUCT102 |
Soubor: CORR_TYPE_IMPORT.PAS |
Popis skriptu: Skript importuje xml soubor (CORR_EXPORT.xml, který je umístění v adresáři K2/SupportFiles). Spouští se nad knihou Typy opravných položek k pohledávkám. Skript projde záznamy v číselníku, které nemají zatržený příznak Pro účetní odpisy. Pokud není nalezen záznam pro §8, §8 a 50, §8 a 100, §8b nebo §8c, pak daný záznam vytvoří včetně hodnot Zkratka, Popis, Priorita, podmínky (všechny), platnost od-do, procento odpisu. Pokud je záznam nalezen, pak hodnotu Zkratka, Popis a Priorita neaktualizuje. Dojde jen k aktualizaci hodnot v části Podmínky, v poli procento a platnost od-do. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
Legislation - CZ Země legislativy |
Karta interního dokladu
Pro každý typ opravné daňové nebo účetní položky k pohledávce založíme záznam v číselníku Karta interního dokladu.
Do každého typu opravné položky se vkládají dvě karty interního dokladu. Jedna pro vznik opravné položky, druhá pak pro zrušení opravné položky. Na kartě interního dokladu vyplníme mimo jiné i pole Účet MD, Účet D, Kontaci, Sazbu DPH nebo Typ daně. Tyto karty pak budou tvořit položky interního dokladu.
Obr.: Karta interního dokladu pro typ opravné položky
Správa multicompany - Opravné položky k pohledávkám
Ve Správě multicompany nastavíme parametry pro funkci Opravné položky k pohledávkám.
Obr.: Správa multicompany - Opravné položky k pohledávkám
Popis polí:
Kniha interních dokladů pro opravné položky |
Definuje se kniha interních dokladů, do které se budou opravné položky vytvářet. |
Promlčecí doba |
Zákonem daná lhůta pro promlčení pohledávek. |
Počet dní prodlení |
Počet dní prodlení se vztahuje na nezaplacené faktury, které se nabídnou k vytváření opravných položek. Týká se především účetních opravných položek, které lze vytvářet i pro počet dní menší než je tomu u daňových opravných položek. Faktury, které mají menší počet dní prodlení, než je zadáno v tomto poli, se nenabídnou v seznamu pro vytvoření účetních opravných položek. V případě, že je nastaven počet dní prodlení větší než je počet dní vyplývající ze zákonných lhůt pro vytváření daňových opravných položek (lhůty v měsících jsou přepočteny na dny), pak se faktura vydaná, která má sice počet dní prodlení menší, než je lhůta v tomto poli zadaná a zároveň splňuje počet měsíců pro případné vytvoření daňové opravné položky, v seznamu pro vytvoření opravných položek nabídne. |
Opravné položky vytvářet také k ostatním pohledávkám |
Vypnuto - opravné položky se vytváří jen k fakturám vydaným. Zapnuto - opravné položky se vytváří k fakturám vydaným a k ostatním pohledávkám. |
V tabulkách Knihy faktur vydaných a Knihy ostatních pohledávek můžeme vybrat, pro které knihy se mají Opravné položky k pohledávkám tvořit.
V tabulce Spojené osoby definujeme záznamy z knihy Odběratelé/Dodavatelé. Pokud bude nalezena pohledávka k této firmě, pak se k takové firmě nesmí vytvářet daňové opravné položky, proto se k takovým pohledávkám ve formuláři pro Opravné položky k pohledávkám nevytvoří žádný typ daňové opravné položky, i když by s ohledem na délku prodlení některý z typů byl vhodný. Vytvoří se jen účetní opravné položky.
Opravné položky k pohledávkám
Funkci lze spustit ze stromového menu Účetnictví - Opravné položky k pohledávkám (zpracují se všechny faktury vydané a ostatní pohledávky s ohledem na knihy, zadané ve Správě multi company) nebo nad vybranými Fakturami vydanými / Ostatními pohledávkami pomocí hromadné akce Opravné položky.
Po spuštění funkce se zobrazí formulář Nastavení opravných položek k pohledávkám.
Obr.: Formulář Nastavení opravných položek k pohledávkám
Popis polí:
Opravné položky vytvořit k datu |
Datum vytvoření opravných položek. Tímto datem se vyplní datum účetnho případu na interním dokladu. Nastaví se poslední den minulého roku. |
Stiskem tlačítka OK na formuláři Nastavení opravných položek k pohledávkám dojde ke zpracování pohledávek, které jsou potvrzené, jsou po splatnosti a délka po splatnosti (Počet dní prodlení) je větší nebo rovno hodnotě z parametru Počet dní prodlení, resp. počet měsíců v prodlení splňuje podmínky pro vytváření daňových opravných položek. Zaplacenost se vyhodnocuje k datu, ke kterému opravné položky vytváříme.
Zobrazí se formulář se seznamem pohledávek, které splňují podmínky pro vytváření / rušení opravných položek. V horní části se zobrazí pohledávky, které nemají opravné položky. Tyto záznamy jsou seřazené podle zákazníků.V rámci zákazníků pak podle počtu měsíců prodlení. Systém předvyplní vhodný typ daňové a účetní opravné položky včetně procent. V případě zákazníka v insolvenčním řízení se zobrazí seznam všech pohledávek daného zákazníka bez ohledu na prodlení nebo splatnost. Uživatel pak vytvoří opravné daňové položky jen k těm, které byly přihlášeny k soudu. Pro potřeby této funkce je odběratel v insolvenci, pokud je u daného zákazníka v poli pro ISIR Justici nebo ISIR Creditcheck nastaven jeden ze stavů pro insolvenci.
Pozn.: V případě "spojených osob" (viz nastavení ve Správě multi company) se do sloupců pro daňové opravné položky nenastaví žádný typ, nastaví se jen účetní opravné položky.
Pohledávky, které ještě nemají opravnou položku, se zobrazí s ikonou ve sloupci S a jsou označeny hvězdičkou.
Pohledávky, které již mají opravnou položku (mají vyplněno pole Opravný interní doklad), se zobrazí na konci seznamu.
Obr.: Formulář Opravné položky k pohledávkám
V horní části formuláře se zobrazují pole Kniha interních dokladů pro opravné položky a Opravné položky vytvořit k datu. Ve formuláři se zobrazují informace o pohledávce datum splatnosti, počet měsíců prodlení a částka zbývá doplatit. Ve sloupci Typ daňové OP se na základě částky a počtu měsíců prodlení nastaví typ daňové opravné položky včetně procenta výše opravné položky.
Typ daňové / účetní opravné položky a procento lze změnit stiskem klávesy Enter a následným výběrem hodnoty. Tyto hodnoty lze měnit také pomocí hromadné akce Změna záznamu. Ve formuláři zatrhne a nastaví hodnoty, které chce změnit.
Obr.: Hromadná akce Změna záznamu ve funci Opravné položky k pohledávkám
Spuštěním funkce Provést v ribbonu formuláře se provede vytvoření a zrušení opravných položek. Ve vybrané knize interních dokladů vznikne tolik nový dokladů, kolik pohledávek bylo označeno. Suštěním funkce Faktura, Ostatní pohledávka nebo Interní doklad v ribbonu formuláře lze otevřít doklad. Funkce Interní doklad je aktivní, jestliže je pravítko nastaveno na záznamu, který již má vytvořenou opravnou položku. Doklad nebo kartu Odběratele nebo detail Typu opravné položky lze také zobrazit stiskem klávesy Ctrl a levého tlačítka na myši na daném záznamu a sloupci.
Obr.: Interní doklad jako opravná položka k pohledávkám
Vytvořené interní doklady se automaticky potvrdí. Pro zaúčtování opravných položek k pohledávkám je určena kontace OPP, která se nastavuje na kartě interního dokladu. Na jednotlivých kartách interních dokladů, které se vkládají do položek interních dokladů, se rovněž nastavuje účet MD a účet D. Pro účet MD se použije analytický účet 558 - Tvorba a zúčtování zákonných opravných položek v provotní činnosti, pro stranu MD pak analytický účet 391. Pro každý typ daňové opravné/účetní položky je možné použít jiný analytický účet.
Zaúčtování - interní doklad:
interní doklad - daňové opravné položky |
558xxx/391xxx |
částka Netto |
interní doklad - daňové opravné položky - zrušení |
391xxx/558xxx |
částka -Netto |
interní doklad - daňové opravné položky - zrušení z důvodu změny typu opravné položky |
558xxx/391xxx |
částka Netto |
interní doklad - účetní opravné položky |
559xxx/391xxx |
částka Netto |
interní doklad - účetní opravné položky - zrušení |
391xxx/559xxx |
částka -Netto |
Změna typu opravných položek k pohledávkám
Pokud již existují k pohledávkám opravné položky, pak po spuštění funkce Opravné položky k pohledávkám může systém některým již vytvořeným opravným položkám navrhnout jiný typ. Nově navržený typ se zobrazí ve sloupci Typ daňové OP. Původní hodnota se zobrazí v pravé části formuláře v Preview v poli Typ opravné daňové položky nebo po přidání sloupce Původní typ daňové položky.
Tyto pohledávky jsou ve formuláři označeny ikonou .
Typickým případem je situace, kdy k dané pohledávce již existuje daňová opravná položka (OP dle § 8a - 50%), ale protože od doby vzniku této opravné položky vznikl nárok na vyšší částku opravné položky (počet měsíců prodlení je více než 30 měsíců), pak systém v takovém případě označí pohledávku ikonou pro změnu a nabídne příslušný typ daňové opravné položky (v tomto případě např. OP dle § 8a - 100% nebo OP dle § 8c).
Pokud spustíme funkci Provést, pak dojde ke zrušení původních opravných položek a vytvoření nových. Technicky je zrušení provedené tak, že se ke stávajícímu internímu dokladu vytvoří nový interní doklad se stejnými položkami, jen s minusovými hodnotami. Do pole kontace je doplněna kontace z knihy interních dokladů (Opravné položky k pohledávkám - zrušení). Následně dojde k vytvoření nového interního dokladu s novými typy.
Všechny interní doklady se zobrazují u příslušné faktury vydané / ostatní pohledávky na záložce Přílohy v části Interní doklady.
Zrušení opravných daňových položek k pohledávkám
Ke zrušení již existujících daňových opravných položek k pohledávkám nejčastěji dochází ze dvou důvodů. Dojde k zaplacení pohledávky nebo je překročena lhůta pro promlčení pohledávky.
- Promlčení: Před uplynutím promlčecí doby je firma povinna existující opravnou položku zrušit. Po spuštění funkce Opravné položky k pohledávkám jsou tyto pohledávky automaticky označené ikonou .
Obr.: Opravné položky k pohledávkám určené ke zrušení a změně
Pokud spustíme funkci Provést, pak dojde ke zrušení takto označených opravných položek. Původní opravné položky k interním dokladů se nemění. Zrušení opravných položek se provede tak, že se k již vytvořeným interním dokladů se vytvoří nové interní doklady, do kterých se jako položky vloží karty interních dokladů pro zrušení opravných položek. Počet položek i částky na položkách jsou stejné jako u již existujících opravných položek, ale na rozdíl od nich mají záporné znaménko. Do data účetního případu interního dokladu se doplní datum o jeden den starší, než je datum promlčení splatnosti pohledávky, ke které se vytváří opravné položky. Do pole Kontace na položkách interních dokladů se vloží kontace z karet interních dokladů pro zrušení.
Obr.: Detail položky interního dokladu pro zrušení
- Zaplacení: Pokud dojde k zaplacení pohledávky, je účetní jednotka povinna zrušit opravnou položku k pohledávkám. Pro toto zrušení není třeba pouštět funkci Opravné položky k pohledávkám, (i když i zde by byla daná pohledávka označena ikonou pro zrušení), ale lze nad zaplacenou fakturou / ostatní pohledávkou (případně nad kontejnerem těchto dokladů) spustit hromadnou akci Zrušení opravných položek.
Tiskové sestavy
Přehled opravných položek
Číslo procesu: UCT038 |
Ident. č. sestavy: SUCT345 |
Soubor: CORR_ITEM.AM |
Popis sestavy: Sestava zobrazí přehled existujících opravných položek k pohledávkám setřízených za jednotlivé typy. V rámci typů jsou pak pohledávky seřazené za zákazníka. Pro každou pohledávku je zobrazen přehled za poslední tři roky.
[Účetnictví][Opravné položky k pohledávkám][Přehled opravných položek]. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry sestavy:
Title Název sestavy. |
Rozpouštění vedlejších nákladů v účetnictví
Rozpouštění nákladů spojených s pořízením skladových zásob se provádí na základě objemu a obratu skladových zásob na skladových účtech. Provádíme jej za určité časové období, nejčastěji za účetní období. Vedlejší náklady během daného období účtujeme na jeden účet (např. 132 210 – Náklady spoj. s poř. zboží). Na nákladový účet je rozpustíme ve výši odpovídající objemu a obratu skladových zásob. Rozpouštěné náklady se vypočtou za každý měsíc v daném období.
Postup je následující:
- V Hlavní knize nastavíme období od – do, v němž potřebujeme provést rozpuštění vedlejších nákladů.
- Spustíme funkci Rozpouštění vedlejších nákladů.
Obr.: Vstupní formulář funkce Rozpouštění vedlejších nákladů
- Ve vstupním formuláři:
- Pomocí funkce Přidat účet vložíme do tabulky Seznam účtů skladové účty (můžeme zadat více skladových účtů).
- Zadáme Účet vedlejších nákladů, Účet nákladový, můžeme zadat Středisko.
- Po stisknutí OK se zobrazí tabulka - v řádcích jsou zobrazeny vypočtené vedlejší náklady připadající na každý měsíc v zadaném období.
Obr. Tabulka Rozpouštění vedlejších nákladů
Rozpouštění vedlejších nákladů se počítá podle následujícího vzorce: Nový Dal = Koef * (PS´ + MD´)
nový Dal |
Částka vedlejších nákladů připadající na daný měsíc |
|
PS´ |
počáteční stav účtu vedlejších nákladů |
|
MD´ |
obrat MD účtu vedlejších nákladů v zadaném období |
|
Koef |
koeficient je počítán podle následujícího vzorce: koef = D / (PS + MD) |
|
|
D |
obrat Dal skladových účtů v zadaném období |
|
PS |
počáteční stav skladových účtů |
|
MD |
obrat MD skladových účtů v zadaném období |
- Označíme pole Vytvoř doklad a stiskneme OK. Vytvoří se účetní doklady, které zaúčtují částku Nový Dal na UcetMD (protiúčet)/UcetV (účet vedlejších nákladů) vždy k poslednímu dni v daném měsíci. Po vytvoření dokladu se zobrazí hlášení s číslem dokladu. Vytvořené účetní doklady jsou typu OB (obecný doklad).
- Údaje zobrazené ve formuláři je možné vytisknout (označíme pole Tisk a následně stiskneme OK).
V případě, že do obratu skladových účtů nechceme zahrnout skladové pohyby na převodkách, vytvoříme kontejner položek účetních dokladů bez převodek a následně provedeme rozpuštění VN.
Postup:
- V knize Položky účetního deníku spustíme tovární filtr Položky bez převodek za období. Ve vstupním formuláři filtru zadáme Datum od - do a Účet (zkratka účtu začíná např. "132", "112"). Pak (místo obvyklého tlačítka Spustit) rozklikneme šipku u tlačítka Kontejner a stiskneme Vytvořit. Vytvoří se kontejner položek účetního deníku se skladovými účty bez převodek.
- V Hlavní knize spustíme Výpočet filtru. Ve formuláři Výběr sumace zatrhneme:
- Z kontejneru položek úč. deníku,
- setřídění podle data,
- Období od - do a zadáme periody od - do.
- Po stisknutí tlačítka Výpočet se vytvoří filtr hlavní knihy dle kontejneru položek účetního deníku.
- Dále postupujeme tak, jak je popsáno v úvodu kapitoly. Spustíme funkci Rozpouštění vedlejších nákladů....
Oceňování zboží v případě zaplacení zboží poskytnutou zálohou v cizí měně - podle interpretace Národní účetní rady
Dle interpretace Národní účetní rady (dále jen "NÚR") "I - 43 Poskytnuté zálohy v cizí měně" se zboží, které bylo zaplaceno poskytnutou zálohou, přijme na sklad v cenách v Kč, které odpovídají poskytnuté záloze.
Tato interpretace není právně závazným stanoviskem.
Postup v IS K2 dle interpretace NÚR
1. Na faktuře přijaté za dodání zboží, na které je čerpána záloha v cizí měně, zaúčtujeme vypočtený kurzový rozdíl čerpání zálohy na účet vedlejších nákladů 131. Nebudeme jej účtovat na účty 563 nebo 663, protože kurzový rozdíl v tomto případě nevzniká.
2. K faktuře přijaté vytvoříme interní doklad s částkou odpovídající kurzovému rozdílu čerpané zálohy (nebo součtu kurzových rozdílů čerpaných záloh). Interní doklad nebudeme účtovat.
3. Interní doklad rozpustíme do vedlejších nákladů příjemky.
Pozn.: Poskytnuté zálohy na zboží, které nejsou čerpány k rozvahovému dni, nepřeceňujeme kurzem k rozvahovému dni.
Nastavení v IS K2
Pro zaúčtování přijatých faktur za dodání zboží s čerpanou zálohou dle interpretace NÚR je vhodné vytvořit novou souvztažnost, ve které nastavíme zaúčtování kurzového rozdílu čerpané zálohy na účet vedlejších nákladů.
Obr.: Souvztažnost pro zaúčtování PF - kurzový rozdíl čerpání zálohy se účtuje na analytické účty 563 nebo 663
Nastavíme pravítko na souvztažnost, kterou používáme pro zaúčtování přijatých faktur. Pomocí funkce Kopie vytvoříme novou souvztažnost - upravíme Zkratku a Popis. Na položkách, které jsou určeny pro zaúčtování kurzového rozdílu čerpání zálohy, zadáme místo analytických účtů 563 a 663 účet vedlejších nákladů.
Obr.: Souvztažnost pro zaúčtování PF na dodání zboží dle interpretace NÚR - kurzový rozdíl čerpání zálohy se účtuje na účet vedlejších nákladů
Nově vytvořenou souvztažnost můžeme nastavit do Knihy nákupu, ve které evidujeme faktury přijaté za dodání zboží s čerpanou zálohou v cizí měně.
Pozn.: Na přijatých fakturách za poskytnuté služby s čerpanou zálohou v cizí měně je třeba účtovat kurzový rozdíl čerpané zálohy na analytické účty 563 a 663.
Příklad na dodání zboží v případě zaplacení zboží poskytnutou zálohou dle interpretace NUR
Příklad: U dodavatele jsme objednali zboží v částce 3.000 EUR. Před dodáním zboží jsme zaplatili poskytnutou zálohu ve výši 2.000 EUR, kurz platby = 25 Kč / EUR (tj. 50.000 Kč). Po dodání zboží jsme zaevidovali přijatou fakturu na 3.000 EUR v kurzu 24 Kč / EUR (tj. 72.000 Kč). Na faktuře jsme čerpali poskytnutou zálohu ve výši 2.000 EUR. Zboží by mělo být přijato na sklad v ceně 74.000 Kč (= 2.000 * 25 + 1.000 * 24).
Řešení:
Zaevidujeme poskytnutou zálohu, po zaplacení ji zaúčtujeme (Kurz = 25 Kč / EUR).
Obr.: Zaúčtování poskytnuté zálohy
Po obdržení přijaté faktury ji zaevidujeme v K2 (Kurz = 24 Kč / EUR) a načerpáme na ní zálohu. Na faktuře bude souvztažnost, kterou jsme vytvořili pro zaúčtování přijatých faktur za dodání zboží s čerpanou zálohou dle interpretace NÚR. Kurzový rozdíl čerpání zálohy na faktuře je 2.000 Kč.
Obr.: Zaúčtování přijaté faktury
K faktuře vytvoříme interní doklad v knize, ve které se doklady neúčtují. Interní doklad můžeme vytvořit pomocí funkce Vytvoření interního dokladu z faktury, OP/OV. Ve funkci můžeme nastavit parametry - Kniha, do které se má doklad vytvořit (Book), Typ daně "N" (TypeOfTax), Sazba daně "N" (RateOfVat), případně Popis (Description), Potvrdit vytvořený doklad = "Ne (Confirm).
Obr.: Nastavení parametrů funkce Vytvoření interního dokladu z faktury, OP/OV
Po spuštění funkce se zobrazí vstupní formulář, ve kterém zadáme Netto dokladu = 2000 (pokud by byl kurz faktury vyšší než kurz poskytnuté zálohy, zadá se částka s opačným znaménkem).
Obr.: Vstupní formulář funkce Vytvoření interního dokladu z faktury, OP/OV
Po odsouhlasení vstupního formuláře se vytvoří interní doklad. Doklad, vytvořený touto funkcí, se vytvoří v měně faktury. Vejdeme do změny interního dokladu, změníme Měnu na "Kč" a doklad potvrdíme.
Obr.: Interní doklad
Interní doklad rozpustíme do vedlejších nákladů na příjemce. Rozpouštění je popsáno v kap. Rozpouštění vedlejších nákladů v nákupu.
Po přepočtu skladových cen příjemku zaúčtujeme.
Obr.: Příjemka po rozpuštění vedlejších nákladů