Novinky ve verzi
Novinky K2 alba.04
Univerzální formuláře
Ukládání / načítání kontejneru v novém UI
Od verzí iris.08 a alba.04 byla do nového UI přidána možnost uložit a načíst "zálohy" kontejneru. Volba je dostupná v Menu - Kontejner - "Načíst / Uložit kontejner".
Všechny dostupné operace na kontejneru, včetně funkce "Načíst / Uložit kontejner", jsou nyní dostupné také pod volbou Kontejner v menu pro přepínání stavu modulu (Kniha, Filtr, Kontejner).
Zálohu vytvořeného kontejneru "vytvoříme" klávesou Ins a uložíme. Tím se pod definovaný název uloží množina záznamů z aktuálního kontejneru. Uložený kontejner lze smazat "Odstranit" klávesou Del. Klávesou F5 lze zálohu přejmenovat, množina uložených záznamů se nezmění.
Uložený kontejner záznamů můžeme načíst, přidat nebo omezit pomocí tlačítek Načíst / Přidat / Omezit.
Nové UI - Křížový kontejner v F9
Do verze alba.04 jsme do F9 (Skripty a sestavy) přidali shorcut pro Křížové kontejnery. Křížové kontejnery lze nyní spouštět v Dávce.
Základní číselníky a podpůrné moduly
Referenti - nové pole Dodavatel pro vyúčtování ostatním závazkem
Do číselníku Referenti jsme přidali pole Dodavatel pro vyúčtování ost. závazkem. V tomto poli lze zadat dodavatele, který se vloží do ostatního závazku při vyúčtování cestovního příkazu zaměstnance ostatním závazkem.
Moje kancelář
Workflow
Přidávání příloh pomocí Drag and Drop v knize K Vyřízení
V knize K Vyřízení je nově možno na jednotlivých krocích možno přidávat přílohy pomocí Drag and Drop.
Nákup/Prodej
Kniha ostatních pohledávek - doplnění pole Bankovní účet
Do knih ostatních pohledávek bylo doplněno pole Bankovní účet.
Pokud bude na knize ostatních pohledávek vyplněno pole Bankovní účet, zadaný bankovní účet se při vytváření nového dokladu ostatní pohledávka do dokladu doplní. Pokud v knize ostatních pohledávek nebude pole bankovní účet vyplněno, do dokladů ostatních pohledávek se bude dosazovat bankovní účet zadaný na kartě zákazníka.
Logistika
Pokrytí podle externích šarží
Do funkce Pokrytí poptávaného zboží jsme doplnili možnost sledovat pokrytí za jednotlivé externí šarže. Tuto možnost je nutné aktivovat pomocí zatrhávacího pole. Dispozice se pak zobrazuje v rozpadu dle externích šarží.
Interní převodky na skladové kartě
Upravili jsme zobrazování interních převodek na skladové kartě zboží. Volba Interní převodky zůstala zachována, ale změnilo se vnímání co je interní převodka. Nově se za interní převodku považuje jak převodka v rámci jednoho skladu při nastavení fyzického skladu, tak také převodka mezi sklady patřící pod sumační sklad při nastavení sumačního skladu.
Novinky v cestovních příkazech
Při editaci etap je nové možné použít akci Zpáteční cesta v ribbonu. Vytvoří se tak nová etapu, ve které se zamění místo odjezdu a příjezdu dle etapy, na které je pravítko.
Při vyúčtování cestovního příkazu ostatním závazkem se do ostatního závazku vloží Dodavatel pro vyúčtování ost. závazkem, který je vyplněn na kartě Referenta. Pokud zde není zadán, do ostatního závazku se vloží Dodavatel, nastavený v Knize cestovních příkazů.
Cestovní příkazy - přidány Odkazy
Do dokladů Cestovní příkazy jsme na záložku Přílohy přidali Odkazy.
Projekty
Projekty - Počítat hodnoty "Plánováno k datu ......."
V Projektech v Náhledu záznamu (Preview) přibylo nové zatržítko Počítat hodnoty "Plánováno k datu ......", které je implicitně vypnuté. Na formuláři se tak nenapočítává sekce "Plánováno k datu ....."
Pokud je zatržítko zatrženo, chování je stejné jako dosud.
Tato funkce byla přidána z důvodu zrychlení práce v projektech.
Finance
Bankovní API pro Citibank
Od verzí K2 alba.04 a K2 iris.08 bylo zapracováno do K2 bankovní API pro Citibank.
Při použití API pro Citibank dochází k vygenerování souboru s transakcemi a jejich načtení přes homebanking do K2 s nastaveným parametrem na automatické párování (AutoPairDocuments). Stažené soubory s výpisy se implicitně ukládají do adresáře K2/Mandant/HomebanCiti.
Nastavení se provádí na bankovním účtu v tlačítku Bankovní API. Je potřeba vyplnit následující pole a tlačítkem Testovat nastavení vyzkoušet spojení s bankou.
Citi číslo účtu, API ClientID a API ClientSecret získáte u vaší banky. Jde o údaje nutné pro propojení K2 a API Citibank, resp. konkrétního bankovního účtu.
Certifikát Citi pro podpis (signing cert) a certifikát Citi pro šifrování (encryption cert) jsou certifikáty banky, které lze získat v Citi developer portále. Mají platnost většinou 1 rok, po uplynutí platnosti je potřeba zde nahrát nové certifikáty.
Certifikát klienta pro podpis (signing cert) a certifikát klienta pro šifrování (encryption cert) získáte u podporované certifikační autority bankou (např. DigiCert, Verisign, Comodo, Thawte) nebo přímo od banky. Certifikáty musí být typu OV (ověření společnosti) nebo EV (extended validation).
Spojení s bankou probíhá pomocí šifrované komunikace s bankou přes certifikát klienta pro SSL.
Všechny certifikáty se ukládají do databáze K2, tedy není třeba je nechávat dostupné na disku.
Doplacení dokladu v měně dokladu zaplacených - rozšíření funkce pro ostatní závazky a ostatní pohledávky
Funkce na Doplacení faktur v měně dokladu zaplacených, byla rozšířena i nad ostatní závazky a ostatní pohledávky.
Funkce je určena pro doplacení ostatních závazků a ostatních pohledávek, které jsou v cizí měně (např. EUR, PLN…) zaplacené a v měně vlastní firmy jsou o nějaké haléře nedoplacené nebo přeplacené. Funkce je umístěná nad ostatními závazky a ostatními pohledávkami v univerzálních formulářích v ribbonu v záložce Platby a také v záložce Hromadné akce.
Po spuštění funkce se zobrazí formulář pro zadání knihy interních dokladů, do kterých bude platba provedena. Je třeba zadat knihu interních dokladů, která má zatržítko Kurzové doklady, protože jde o kurzový rozdíl. Ve formuláři funkce je možné zadat také datum, ke kterému bude interní doklad vytvořen. Po odsouhlasení formuláře dojde k vytvoření interního dokladu. Pokud bude funkce spuštěná z hromadných akcí, je třeba označit doklady hvězdičkou. Vytvoří se jeden interní doklad, ve kterém budou v položkách platby jednotlivých ostatních závazků nebo ostatních pohledávek. Funkce vytvoří kurzový interní doklad v zadané knize interních kurzových dokladů a dojde tak k doplacení dokladů v měně vlastní firmy.
Řízení financí - Obecný příjem/výdej
Do formuláře Obecného příjmu/výdeje jsme doplnili pole Firma pro zadání vlastní firmy, pro kterou je obecný příjem/výdej zadáván.
Změna v tiskové sestavě Zápočet
V tiskové sestavě Zápočet (Offset.AM) jsme provedli úpravu v poslední větě, kde jsme slovo "kopii" nahradili slovem "dohodu". Změna byla provedená z důvodu, že se jedná o dohodu (obdobně jako smlouva), tj. dvojstranný právní úkon, kde obě strany dohody připojují podpisy a mají mít u sebe 1x podepsaný originál dohody, ne kopii.
Původně znění: Potvrzenou kopii vraťte, prosím, zpět na naši adresu.
Bylo nahrazeno: Potvrzenou dohodu vraťte, prosím, zpět na naši adresu.
Pomocník párování - přidání podmínky na vlastní firmu
Do pomocníka párování byla přidána podmínka na vlastní firmu, pro kterou se mají zadaná kritéria pro spárování aplikovat.
Skonto - upřesnění důvodů pro neuplatnění skonta
Do Parametrů skonta byla přidána volba Upřesnit důvod pro neuplatnění skonta. Pokud bude tento parametr nastavený, při spuštění hromadné akce Uplatnění skonta dojde k upřesnění důvodů, proč na daných fakturách nemůže být skonto uplatněno.
Při spuštění skonta ze stromu Finance/Skonto/Uplatnění skonta - Prodej/Nákup se funkčnost nemění.
Účetnictví
Zatrhávací pole „Změna poplatníka SD v měsíci vyřazení“ na kartě vozidla
Dle informací Finanční správy je při prodeji zdanitelného vozidla v daném kalendářním měsíci vozidlo předmětem daně pouze u nového poplatníka. (Ve zdaňovacím období roku 2022 a 2023 byly v kalendářním měsíci prodeje vozidla, resp. zápisu změny provozovatele, poplatníky oba, příp. všechny subjekty, pokud došlo v tomto měsíci k více převodům). Změny vyplývající z novel zákona se sice aplikují od 1. 1. 2024, ale promítnou se až v daňovém přiznání podávaném v lednu 2025.
Z tohoto důvodu bylo na kartu vozidla v systému K2 znovu přidáno zatrhávací pole „Změna poplatníka SD v měsíci vyřazení“. Zatrhne se v případě, že vozidlo je vyřazeno a současně dochází ke změně poplatníka silniční daně v měsíci vyřazení (při prodeji v průběhu měsíce).
Možnost vymazat kontaci na potvrzeném dokladu
Ve změně potvrzeného dokladu byla přidána do formuláře Likvidace a účtování akce Vymazat kontaci. Po spuštění akce se vymaže kontace v hlavičce i položkách dokladu.
Přepočet párovacích symbolů
Vytvořili jsme novou funkci Přepočet párovacích symbolů. Funkce provede přepočet obratů a aktualizaci pole Spárováno párovacích symbolů všech účtů a lze ji spustit ze stromu Účetnictví - Servisní funkce nebo z Plánovače úloh.
Právo na „Použití blokovaného záznamu“ při výběru zneplatněné osy
Právo na „Použití blokovaného záznamu“ se nově nekontroluje při výběru zneplatněné osy v Hlavní knize, Ekonomických analýzách, Účetním rozvrhu a Souvztažnostech. Je tak umožněno provést vyhodnocení i zneplatněné osy.
Výkaz zisku a ztráty - změna definice čistého obratu od r. 2024
Novela zákona o účetnictví, přijatá v rámci tzv. konsolidačního balíčku, přinesla změnu definice čistého obratu.
Před touto novelou byl čistý obrat definován jako výnosy snížené o prodejní slevy.
Nově od 1. 1. 2024 čistý obrat zahrnuje pouze výnosy z prodeje výrobků a zboží a z poskytování služeb. Pro účely určení čistého obratu se tím rozumí výnosy, na kterých je založen obchodní model účetní jednotky.
V účetní závěrce ke konci roku 2024 bude ve výkazu zisku a ztráty vykázán čistý obrat za běžné účetní období podle nové definice čistého obratu a za minulé účetní období, tedy za rok 2023 bude čistý obrat vykázán podle původní definice.
V souvislosti s těmito změnami jsou upraveny také šablony pro tisk Výsledovky pro rok 2024.
Balíčky s upravenými šablonami jsou k dispozici v Dílčích aktualizacích (Správce – Systém – Dílčí aktualizace K2).
V příloze novinky jsou xml soubory s upravenou analýzou Výsledovka. Pokud v definici výkazu nemáte nějaké vlastní změny, můžete výkazy naimportovat pomocí funkce Import analýzy v Hlavičkách ekonomických analýz.
Pokud máte v definici výkazu vlastní změny, stávající analýzu je třeba zkopírovat a upravit definici řádku čistý obrat.
K tomuto tématu bude 17.7.2024 zveřejněn videotip.
Skript Vytvoření interního dokladu přenáší i další analytické osy
Skript Vytvoření interního dokladu z faktury, OP/OV (INV_CreateInternalDoc.pas ) nyní přenáší do vytvořeného interního dokladu i další analytické osy (kódy 3-6).
Opravné položky k pohledávkám - úpravy související s dlužníky v insolvenci
Do formuláře funkce Opravné položky k pohledávkám jsme přidali sloupce:
- Datum vytvoření - je třeba vyplnit, pokud se vytváří opravná položka k pohledávkám za dlužníky v insolvenčním řízení (OP dle §8)
- Datum zrušení - je třeba vyplnit, pokud se ruší opravná položka k pohledávkám za dlužníky v insolvenčním řízení nebo dochází ke změně typu opravné položky z/na tento typ (OP dle §8). Při rušení z důvodu zaplacení pohledávky se datum ve formuláři nastaví automaticky.
- I (Insolvence) - záznamy s typem OP dle §8 jsou označeny ikonou.
U záznamů s typem OP dle §8, které jsou označeny hvězdičkou a nemají zadáno Datum vytvoření nebo Datum zrušení, se v sloupci V (Varování) zobrazuje ikona upozorňující na nezadané datum. vytvoření opravných položek nelze v takovém případě provést.
Upravili jsme vytváření a rušení opravných položek pomocí hromadné akce nad fakturami vydanými a ostatními pohledávkami - vytvoření i zrušení se provede hromadnou akcí Opravné položky. Hromadnou akci Zrušení opr. pol. jsme zrušili.
Majetek
Typ plánu na kartě majetku nelze editovat
Typ plánu je nastavený v Knihách majetku a na kartě majetku se pouze zobrazuje. Na kartě majetku již není editace Typu plánu povolena.
Majetek - účet pořízení pro dotace
Do vstupního formuláře funkcí Technické zhodnocení a Změna ceny jsme přidali zatrhávací pole Dotace. Pole zatrhneme v případě, že dotace účtujeme na samostatný účet pořízení majetku. Pole Dotace lze editovat i ručně na kartě majetku ve Změně na položkách s typem "Zařazení do užívání", "Technické zhodnocení" a "Změna ceny".
Do Oboru majetku jsme přidali pole Účet pořízení - dotace, do kterého zadáme účet pořízení, určený pro dotace. Stejné pole je přidáno i do položek Druhu účtování pořízení.
Pokud se účtuje Pohyb majetku se zapnutým příznakem Dotace a účtuje se na „Účet pořízení“, z Oboru majetku se načte Účet pořízení - dotace (s ohledem na druh účtování pořízení).
Omezení uplatnění daňových odpisů u osobních vozidel s pořizovací cenou nad 2 mil. Kč - úpravy v Majetku
Do Správy multi company - Majetek jsme přidali nastavení pro omezení uplatnění odpisů. Toto nastavení se naplní automaticky při reinstalaci na verzi, která obsahuje úpravy související s omezením uplatnění odpisů.
Na kartu majetku jsme přidali zatrhávací pole Omezeno uplatnění odpisů. Pole je třeba zapnout na kartách, kterých se omezení týká.
Párovací symbol Inventární číslo majetku
Do kontace pro Pohyby majetku byla do Párovacího symbolu přidána možnost Inventární číslo.
Nová sestava Karty majetku - samolepící štítky (50 x 20 mm)
Vytvořili jsme novou sestavu Karty majetku - samolepící štítky (50 x 20 mm). Na štítku 50 x 20 mm se vytiskne EAN kód, ve kterém je Inventární číslo bez lomítek. Pro každou kartu vytiskne počet štítků podle množství.
Mzdy
Nezaopatřené dítě
Do knihy Personální údaje bylo na záložku Další údaje přidáno pole Nezaopatřené dítě.
Toto pole bude sloužit pro zadání zaměstnanců - studentů, tak aby došlo ke korektnímu vygenerování kódů (G, F) na zdravotní pojišťovnu. Pokud bude v hlášeném období nalezena změna tohoto pole, pak se vygeneruje příslušný záznam v Hromadném oznámení zaměstnavatele.
Web a e-shop
AI funkce - generování popisu pro eshop a navrhování kategorií
Modul Zboží je rozšířen o novou funkci umělé inteligence!
Na kartu Zboží ve Změně jsme do ribbonu přidali AI funkce Generovat popis a Navrhnout kategorie. Tyto funkce pomohou automatizovat a zvyšovat kvalitu a efektivitu vaší každodenní práce.
Použitím AI funkcí dojde k odeslání dat z karty Zboží na servery třetí strany OpenAI. API tato data zpracuje a vygeneruje smysluplný a atraktivní popis produktů pro e-shop, který je připraven k okamžitému použití nebo dalšímu přizpůsobení. Pro generování popisu a návrh kategorie je nutné mít na účtu nahraný kredit. Cena dotazu se odvíjí podle množství zpracovaných tokenů - jak samotného dotazu (který K2 sestavuje na pozadí), tak samotné odpovědi.
Pro zprovoznění funkcí umělé inteligence je potřeba v Parametrech mandanta (záložka Ostatní - tlačítko Vlastnosti) nastavit klíč pro API od OpenAI. Klíč k API se generuje na platformě https://platform.openai.com/.
EshopXMLFeedExport.PAS - nový parametr "FieldForID"
Do skriptu EshopXMLFeedExport.PAS jsme přidali nový parametr FieldForID. Parametr uvádí, které pole se má plnit do ID produktu. Možné hodnoty parametru jsou Id, Abbr1, Abbr2, EAN. Výchozí hodnota je Id.
Pokud na kartě zboží není dané pole vyplněné (např. EAN), dosadí se do ID produktu výchozí pole (Id).
Nový mechanismus přepočtu Master karet
Od verzí ori.12, iris.08 a alba.04 došlo ke kompletnímu přepracování mechanismu nápočtu Master karet.
Přepočet Master karet již neprobíhá na ostrých tabulkách a neblokuje tak případnou práci s nimi. Master karty se nyní napočítávají do dočasných přepočtových tabulek jako ostatní karty zboží.
Byl zrušen i již nepoužitelný parametr (pro skriptové speciály), který standardní nápočet Master karet vypínal.
Správce
Skripty/Sestavy - blokace a výmaz
V knize Skripty, Sestavy jsme upravili možnosti blokování a výmazu speciálních sestav a skriptů. V nabídce (v Hromadných akcích) jsou tyto možnosti:
Zablokovat skript |
F8 |
Označí aktuální záznam nebo označené záznamy jako smazané (). Kód skriptu / sestavy nebude smazán. |
Smazat obsah skriptu |
|
Smaže obsah aktuálního nebo označených záznamů. Obsah lze smazat pouze u blokovaných skriptů / sestav (). |
Zablokovat a vymazat obsah |
Ctrl+F8 |
Označí aktuální záznam nebo označené záznamy jako smazané () a vymaže jejich kód. |
Smazat záznam skriptu |
|
Z databáze zcela smaže aktuální nebo označené záznamy. Smazat lze pouze blokované záznamy () a současně musí mít tyto záznamy vymazán svůj obsah (kód). |
Povolit skript |
Shift+F8 |
Opět zplatní již blokované záznamy. |
Webová K2
Webová K2 - nabídka s proklikem na volání, www stránku, e-mail
Při zadání správného formátu tel. čísla, www stránky, nebo e-mailu v kontaktních informacích se ve webové K2 zobrazí po kliknutí na pravé tlačítko myši nabídka s proklikem na danou možnost.
Webová K2 - Hlavní menu
Na webové K2 se nově pamatují otevřené uzly v Hlavním menu u konkrétního uživatele, na konkrétním zařízení/prohlížeči.
Webová K2 - přebírání relací
Od verze K2 alba.04 není umožněna kombinace dvoufaktorového ověřování a přebírání relací. U dvoufaktorového ověřování bude vždy vyžadováno potvrzení přihlášení a původní relace bude ukončena.
Webová K2 - přihlášení pomocí PINu a NFC
Od verze K2 alba.04 je na přihlašovací obrazovce webové K2 zakázáno přihlášení pomocí PINu a NFC.
Nabídku pro přihlášení pomocí NFC nebo PINu je nutné nastavit ve složce instalace webové K2 v části \K2HTMLWebClient\k2-web-layer v souboru AppServerConfig.json. Zde je nutné přidat parametr "QuickLoginEnabled":true. Tento parametr není uvedený v daném souboru, proto je třeba jej do souboru přidat. Příklad použití parametru naleznete v části \K2HTMLWebClient\k2-web-layer v souboru AppServerConfig.json.example.
Po zadání daného parametru je nutné restartovat aplikační server a K2WebLayer.
Poté je možné na přihlašovací obrazovce využít tlačítka pro přepnutí na přihlášení pomocí PINu a NFC.
Pokud uživatelé používali možnost rychlého přihlášení do webové K2 (týká se také čteček a docházkových terminálů), je nutné upravit výše uvedený soubor. V opačném případě toto přihlášení uživatelům nebude fungovat.
Webová K2 - K2 Web Native
Od verze K2 alba.04 lze webovou K2 spouštět také přes aplikaci. Aplikaci je možné stáhnout z panelu uživatele po přihlášení do webové K2.
Novinky K2 alba.03
Univerzální formuláře
Možnost řazení a hledání v jednoduchých lookupech - parametr LABS_SIMPLELOOKUPLOCATOR
Byl vytvořen nový LABS parametr LABS_SIMPLELOOKUPLOCATOR, který umožňuje přepínat řazení (Alt+Z) nebo aktivovat hledání (Ctrl+Shift+F) v jednoduchých lookupech.
Význam hodnot parametru:
0 ... původní chování - nelze vyhledávat ani přepínat řazení (Alt+Z)
1 ... v lookupech lze měnit řazení (Alt+Z) a zapínat hledání (Ctrl+Shift+F)
2 ... v lookupech lze měnit řazení (Alt+Z) a zapínat hledání (Ctrl+Shift+F), navíc se v okamžiku aktivního hledání zobrazí kompaktní informace o filtru.
Moje kancelář
Workflow
Zákon o ochraně oznamovatelů protiprávního jednání (Whistleblowing)
Zákon o ochraně oznamovatelů č. 171/2023 Sb. (tzv. Whistleblowing) lze nově v K2 řešit spuštěním postupu přes modul workflow. Aby byla splněna podmínka anonymity, bude se postup spouštět z webových stránek prostřednictvím K2 API. Přihlášení proběhne zadáním jména, emailové schránky popřípadě přiložením příloh ať pro zaměstnance nebo ostatní osoby, které v tu chvíli nemají v dané společnosti pracovní či jiný poměr. Proces poté bude spravovat zvolená příslušná (pověřená) osoba z dané firmy.
Veškerá komunikace mezi whistleblowerem a příslušnou osobu je poté dokumentována skrze modul workflow ve spuštěném procesu formou přikládání příloh a komentářů na jednotlivých krocích. Příslušná osoba bude po přijetí oznámení disponovat emailovou schránkou whistleblowera, tudíž s ním může navázat emailovou komunikaci. Jednotlivé kroky si také bude pověřená osoba také sama odsouhlasovat.
Jaké je potřeba provést v K2 nastavení pro správné spuštění procesu a další potřebné informace se dozvíte v natočeném webináři dostupném na K2.TV nebo v uživatelské dokumentaci.
Komunikace
Odpověď na přijatou zprávu
Datovou zprávu je nyní možné poslat z knihy Přijatá pošta pomocí volby v ribbonu Odpověď na přijatou zprávu - převezmou se údaje ohledně značek, čísel a paragrafů, vymění se údaje odesílatele a příjemce a k textu předmětu se doplní prefix 'Re: '.
Nákup/Prodej
Rozšíření funkčnosti parametru uživatele Kopírovat VS v prodeji i na ostatní pohledávky a přijaté zálohy
Došlo k rozšíření funkčnosti parametru Kopírovat variabilní symbol v prodeji i pro ostatní pohledávky a přijaté zálohy. Dosud parametr fungoval jen pro faktury vydané.
Kopírovat variabilní symbol v prodeji:
- Zapnuto - při založení nového volného dokladu klávesou F6 se zkopíruje variabilní symbol z faktury, ostatní pohledávky či zálohy přijaté na které stojíme pravítkem. Pokud kopírujeme doklad, který má připojenou zakázku, tak je kopírován variabilní symbol ze zakázky.
- Vypnuto - při kopírování faktury vydané, ostatní pohledávky či zálohy přijaté se variabilní symbol vygeneruje dle přednastavené definice z knihy prodeje nebo jej můžeme doplnit ručně. Stejným způsobem to funguje i u volného dokladu.
Parametry prodejky - pole Filtr zboží
Do Parametrů prodejky bylo přidáno pole Filtr zboží. Do tohoto pole se dá nastavit již existující filtr spustitelný nad Zbožím. Položky z tohoto filtru se pak zobrazí v nabídce při zadávání obchodního případu v prodejce.
Nastavení EKO-KOM obalů podle karty jiné zboží
Byla přidána funkce, která umožní hvězdičkou označeným kartám zboží nebo záznamům zboží v kontejneru hromadně přidat obaly, které již má nastavené jiná karta zboží. Funkce se jmenuje Nastavení EKO-KOM obalů a je spustitelná z ribbonu karty zboží ze záložky Hromadné akce. Po spuštění se ve formuláři vybere karta zboží, která již má nastavené obaly a tyto obaly se po dokončení funkce nastaví zpracovávaným kartám zboží.
Sleva (%) z odběratele
Pokud je zadáno v Nastavení ceníku pole Uplatňovat v prodeji slevu z karty odběratele, pak pokud je vyplněno pole Sleva (%) na kartě odběratele (záložka Prodej), pak o hodnotu z tohoto pole bude snížena cena položky v dokladech prodeje. Záznam o této slevě se zobrazí v Průběhu výpočty ceny. Pokud ale je vyplněna i sleva v části Definice cenových skupin, pak tato sleva z Definice cenových skupin má přednost.
Logistika
Podpora pro EAN13
Do IS K2 jsme doplnili podporu pro čárové kódy ve formátu EAN13. Ve funkci pro definici čárových kódů je nyní nová možnost pro vytváření čárových kódů v tomto formátu. Zároveň jsme do sestav pro tisk štítků (BarCodeLabel100x50.am a BarCodeLabel100x50_A4.am) zařadili nový parametr IsEAN13, na základě kterého je možné tisknout čárové kódy ve Sformátu EAN13.
Realizace požadavků - nevizuální režim
Funkce Realizace požadavků - objednávky / převodky / interní zakázky lze spustit nově v nevizuálním režimu (parametr Nevizuální režim). Objednávat tak lze automaticky přes Plánovač úloh.
Projekty
Projekty - Dokončeno
Bylo upraveno zobrazení pole Dokončeno (CompletedCalc) v modulu Projekty. Nyní se nově zobrazuje oranžová barva, pokud je dokončeno menší než 100 procent. Pokud je Dokončeno 100 procent, pak je barva zelená.
Smlouvy
Nové pole Číslo smlouvy dodavatele na nákupní smlouvě
Na doklad Smlouva - nákup jsme přidali pole Číslo smlouvy dodavatele.
Vytvoření zálohy ze smlouvy
Na položku smlouvy jsme přidali zatrhávací pole Záloha. Při vytváření dokladů ze smlouvy funkcemi Periodická fakturace a Fakturace splátek se k takto označeným položkám vytvoří záloha přijatá / poskytnutá.
Smlouvy - zobrazení smluv se stejným kódem na záložce Doklady
Do dokladů Smlouva - prodej a Smlouva - nákup jsme na záložku Doklady přidali záložku Smlouvy - zobrazí se zde smlouvy, které mají stejný Kód smlouvy jako aktuální doklad (dodatky ke smlouvě).
Přenos komentářů, textu hlavičky a patičky ze smlouvy na vytvářené doklady
Do Knih smluv pro prodej a Knih smluv pro nákup jsme přidali sekci Do vytvářených dokladů přenášet ze smlouvy a zatrhávací pole Komentáře, Text hlavičky a Text patičky.
Ve funkcích Periodická fakturace a Fakturace splátek se při vytváření dokladů přenáší ze smluv i zadané komentáře, texty hlavičky a patičky podle (podle toho, co je v nastavení knihy smlouvy zapnuto).
V případě, že se ze smlouvy vytváří Zakázka s fakturou / Objednávka s fakturou, komentáře, text hlavičky a patičky se ze smlouvy přenesou na zakázku / objednávku vydanou a na fakturu se tyto údaje doplní dle nastavení parametrů uživatele Kopírovat komentáře a Kopírovat hlavičku, patičku a text položky.
Smlouvy - plánované úlohy Periodická fakturace a Fakturace splátek
Vytvořili jsme funkce Periodická fakturace prodej, Periodická fakturace nákup, Fakturace splátek prodej a Fakturace splátek nákup, které lze zařadit do Plánovače úloh. Doklady se tak můžou ze smluv vytvářet automaticky. Po dokončení akce se uživateli, který je svázán s nastavenou kontaktní osobou, odešle notifikace s odkazem na protokol s informací o vytvořených dokladech.
Finance
Automat na vytváření a odesílání upomínek
Od verze K2 alba.03 je k dispozici nový skript na Vytvoření a odeslání upomínek (RemindersCreateAndSend.PAS). Skript dle nastavených parametrů vytvoří upomínky a odešle emailem nebo do datových schránek zákazníků. Skript je možné zařadit jako plánovanou úlohu, která se bude spouštět automaticky v předem definovaných intervalech.
Ukončení výpočtu úroků z prodlení
Do K2 byla implementována nová funkce Ukončení výpočtu úroků, která umožní na nezaplacených fakturách vydaných, fakturách přijatých, ostatních závazcích a ostatních pohledávkách nastavit a změnit datum Ukončení výpočtu úroků z prodlení. Funkce je určená k použití na dokladech vystavených na zákazníka, který je v insolvenci. Funkce se spouští z ribbonu záložky Platby. Po nastavení data dojde k zastavení nápočtu prodlení a výpočtu úroku z prodlení. Je možné také opětovně zahájit výpočet úroků z prodlení zadáním data Opětovného zahájení výpočtu úroků z prodlení.
V této souvislosti vznikly na dokladech faktura přijatá, faktura vydaná, ostatní závazek a ostatní pohledávka nová pole na záložce Platby v tlačítku Splatnost a úroky z prodlení:
- Ukončení výpočtu úroků
- Opětovné zahájení výpočtu úroků
Bylo přidáno nové právo Nákup a prodej/Obecné/Změna datumů výpočtu úroků z prodlení, které umožní zadat uživateli datum pro ukončení výpočtu prodlení i v blokovaném období.
Úpravy v knihách Saldokonto k datu a Saldokonto k datu – porovnání
Od verzí K2 iris.07 a K2 alba.03 došlo k rozdělení knih Saldokonto k datu a Saldokonto k datu porovnání.
Při spuštění knihy Saldokonto k datu je uživatel vyzván k zadání data, k jakému se má kniha Saldokonto k datu napočíst. Byly přidány sloupce Netto a Netto M, které si uživatel může vybrat do sloupců.
Při spuštění knihy Saldokonto k datu – porovnání je uživatel vyzván k zadání Hodnoty k datu a Porovnání k datu a poté dojde k nápočtu dat dle zadaných datumů.
Volba Kopírovat variabilní symbol ve funkci Vytvoření opakovaných dokladů
Do funkce Vytvoření opakovaných dokladů v zálohách a ostatních pohledávkách/závazcích byla doplněna volba Kopírovat variabilní symbol. Pokud je volba aktivní, variabilní symbol se zkopíruje z aktuálního dokladu.
Zápočet faktur v kontejneru
Do konfigurace zápočtu jsme přidali novou volbu Pouze faktury v kontejneru. Pokud je tato volba nastavená, do zápočtu vstupují pouze doklady, které jsou v kontejneru faktur přijatých a vydaných.
Změna kurzu na zaplacené záloze
Do modulu záloh přijatých i poskytnutých byla přidána funkce Změna kurzu na zaplacené záloze. K použití funkce je třeba mít nastavené právo Nákup a prodej/Obecné/Změna kurzu na zaplacené záloze. Po změně kurzu na záloze dojde k aktualizaci plateb na bankovním výpisu (pokladním dokladu, interním dokladu) a doklad je třeba přeúčtovat.
BI - Manažerské výkazy
V rámci BI analytického modelu jsme vytvořili novou business oblast Manažerské výkazy.
Manažerské výkazy slouží pro vykazování nákladů a výnosů agregovaných do manažerských kategorií ve stromové (hierarchické) struktuře. Ve výkazech lze používat pouze výsledkové účty (třída 5 a 6), případně vnitropodnikové náklady a výnosy (podrozvahové účty 8 a 9). Agregační funkcí v hierarchii je prostá suma (hodnota v daném uzlu je čistým součtem hodnot dceřiných uzlů).
Strukturu manažerských výkazů definujeme v knize Manažerské výkazy - definice.
Manažerské přehledy
Dashboardy - Kopie včetně prvků
Přidali jsme novou možnost pro vytvoření dashboardu - funkci Kopie včetně prvků. Tato vytvoří nový dashboard kopií aktuálního dashboardu přičemž vytvoří i nové prvky. Zkratka nového dashboardu je rozšířena o číslo, Titulek zůstává původní a lze jej upravit v editaci dashboardu; prvky mají Popis rozšířen o slovo "kopie".
Účetnictví
Editace polí kontace na položkách nákupu/prodeje při potvrzených podřízených dokladech
Pokud jsou potvrzeny podřízené doklady, je zakázána editace určitých polí na položkách nákupu/prodeje. Nově není povolena editace polí:
- Kontace F, Číslo účtu a Párovací symbol, pokud je potvrzená faktura vydaná/přijatá
- Kontace skladového dokladu, pokud je potvrzená výdejka/příjemka
- Kontace R, pokud je potvrzený rezervační list
Nové funkce v ekonomických analýzách
V Řádcích ekonomických analýz jsme do Podmínek pro analytické osy přidali Knihu účetnictví. Do různých řádků nebo sloupců analýzy se tak můžou načítat údaje z různých knih účetnictví.
Vytvořili jsme hromadnou akci Naplnění seznamu řádků. Akce umožní do části Seznam řádků na řádcích ekonomické analýzy hromadně vložit součet nebo rozdíl jiných sloupců analýzy.
Kontrolní hlášení – zrušení položky Identifikátor datové schránky
Finanční správa publikovala informace k formulářům pro daň z přidané hodnoty pro rok 2024. Ve formuláři kontrolního hlášení došlo ke zrušení položky „Identifikátor datové schránky“.
Vzhledem k informacím Finanční správy, jsme zrušili plnění položky ID datové schránky (Id_Dats) do xml souboru kontrolního hlášení.
Majetek
Pro pole „Platnost smlouvy do“ byla doplněna historie platnosti pole
Pole „Platnost smlouvy do“, které je na Základních údajích karty majetku pod tlačítkem Další údaje, bylo doplněno o ikonu verzovaného pole („budík“). Po stisknutí ikony se zobrazí historie platnosti hodnoty pole.
Výmaz posledního ročního odpisu majetku
Na kartě majetku lze vymazat poslední Roční odpis, a to v případě, kdy na kartě pro daný rok nejsou vytvořeny jiné položky (např. měsíční odpisy) a odpisy předchozího roku jsou zpracovány.
Mzdy
Nastavení modelu pracovní doby - úpravy
V nastavení modelu pracovní doby bylo rozděleno nastavení pro brzký příchod a pozdní odchod. Dosud bylo možné nastavit pouze společně, nyní je možné oddělené nastavení pro obě situace.
Elektronické podání - úpravy
Na záložku Výchozí nastavení knih pro Elektronické podání byly provedeny následující úpravy týkající se komunikace s ČSSZ:
- pole osobní certifikát bylo přejmenováno na Podpisový certifikát (Kvalifikovaný)
- bylo přidáno nové pole Šifrovací certifikát (Komerční) - jedná se o komerční certifikát, kterým budou data odpovědi ČSSZ zašifrována. Pokud je Podpisový certifikát (Kvalifikovaný) zároveň také šifrovací, pak není potřeba šifrovací certifikát vyplnit a použije se pro šifrování dat certifikát kvalifikovaný.
- zatržítko Osobní certifikát přebírat z kontaktní osoby bylo přejmenováno na Podpisový a šifrovací certifikát přebírat z kontaktní osoby a zároveň byl do nastavení na kontaktní osobě přidán také šifrovací certifikát (kvalifikovaný)
Pokud máte nastaveny knihy elektronických podání a na nich certifikáty, pak není potřeba v nastavení knih po reinstalaci nic měnit.
Úprava vybraných sestav - jméno pracovníka
Do sestav Mzdové náklady (MZD_NAKLS), Přehled vyplacených mezd (MZD_PREHL) a Výplatní lístek (MZD_VYPL.AM) byl přidán parametr SuppressName - Skrýt jméno pracovníka. Implicitně nastaven na hodnotu NE. Při nastavení hodnoty na ANO se na sestavách jméno zaměstnance netiskne.
Docházkový systém
Typ intervalu - Priorita
Do číselníku Typ intervalu přibylo nové pole "Priorita".
Dosud nebylo možné zpracovat pracovní list, pokud došlo k zadání překryvu plánovaných absencí. Systém upozornil na chybu.
Nyní, pokud se tak stane a překrývají se absence s různou prioritou, pak se při zpracování použije ta absence, která má vyšší prioritu. Při překryvu dvou absencí se stejnou prioritou zůstává chování stejné, pracovní list nelze zpracovat.
Priorita se nastaví inicializací při přechodu na verze s úpravou, poté je možné ji uživatelsky upravit.
1 = nejvyšší priorita - tedy čím nižší číslo tím vyšší priorita.
Web a e-shop
Email Potvrzení objednávky s QR kódem pro platbu
Při vytvoření objednávky z eshopu je možné odeslat zákazníkovi email Potvrzení objednávky včetně QR kódu pro zaplacení.
Do těla emailu (pro šablonu v K2 formátu - WYSIWYG) byla přidána nová ikona pro generování QR kódu.
Platební údaje se berou touto logikou:
- pokud je způsob platby zálohou - převzít ze zálohy,
- pokud ne a existuje už faktura k zakázce - převzít z faktury,
- pokud ne - převzít VS přímo ze zakázky.
Zaokrouhlování skladového množství na eshopu
Na e-shopu došlo ke změně způsobu zaokrouhlování skutečné dispozice na skladě.
Skladové množství se nyní zaokrouhluje na celou jednotku dolů. Dříve se množství na skladě zaokrouhlovalo matematicky.
Zobrazení počtu desetinných míst u skladového množství je závislé na Nastavení webu a eshopu / Nákupní košík - pole Počet des. míst množství v nákupním košíku:
- počet desetinných míst v košíku = 0, pak 12.5 => 12
- počet desetinných míst v košíku > 0, pak 12.5 => 12.5Zaokrouhlování skladového množství na eshopu
Minimální hmotnost pro způsob dopravy
V číselníku Způsob dopravy je možné si definovat také Minimální hmotnost pro daného přepravce.
Pokud zboží nedosáhne v objednávce minimální hmotnost uvedenou v číselníku Způsob dopravy, pak se tento přepravce nebude ve výběru způsobu dopravy nabízet.
Povolený způsob platby / dopravy - zneplatnění záznamu
Do číselníků Povolené způsoby platby a Povolené způsoby dopravy na kartě Dodavatele/Odběratele jsme přidali možnost zneplatnění záznamu.
Pokud je záznam blokován a zároveň je nastaven na zákazníkovi, pak se nebere toto omezení v úvahu a zobrazí se všechny dostupné způsoby platby/dopravy.
Zobrazení volných dokladů na eshopu
Na e-shopu byly upraveny filtrovací podmínky pro zobrazení dokladů/položek.
Pokud v Nastavení webu a eshopu / sekce Doklady zatrhneme volby "Zobrazovat doklady podle zákazníka" a "Zobrazovat doklady vytvořené mimo e-shop", pak se v účtu přihlášeného uživatele (s nastaveným partnerem) budou zobrazovat i volné faktury, dodací listy a jejich položky.
V účtu přihlášeného uživatele (bez partnera) se budou stále zobrazovat pouze doklady vázané k zakázce, na které je uveden jako kontaktní osoba.
Správa dokumentů (DMS)
Správa dokumentů - propojení se službou Google Disk
Od verze alba.03 jsme v rámci Správy dokumentů (DMS) přidali podporu propojení se službou Google Disk. Po vložení přílohy se soubor uploaduje na Google Disk a v IS K2 se pamatují pouze odkazy. Jako přílohu můžeme také použít již existující soubor uložený na Google Disku.
Výhodou úložiště na Google Disk je možnost fulltextového vyhledávání, což umožňuje uživatelům efektivně hledat nejen názvy souborů a složek, ale i obsah těchto souborů.
Správce
Manažerské přehledy - nová práva
V modulu Manažerské přehledy jsme vytvořili nová práva pro Manažerské výkazy - definice:
- Prohlížení definice manažerských výkazů
- Editace definice manažerských výkazů
Nový typ alertu - expirace licence
Vytvořili jsme nový typ alertu, který upozorní na blížící se expiraci licence (ID 2000000010).
Pokud do expirace licence zbývá méně než 10 dní, bude vyvolán alert obsahující informaci, kolik dní zbývá do vypršení. Kontrolu tohoto typu alertu nelze spustit manuálně z knihy Alerty, ale pouze přes plánovanou úlohu Diagnostika.
Parametry uživatele - Kopírovat odkazy
Do Parametrů uživatele byla přidána volba Kopírovat odkazy. Pokud je nastavena, pak při vytváření kopie dokladu se automaticky vytvoří i kopie odkazů. Pokud je vypnuta, odkazy se při vytváření kopie dokladu nezkopírují.
Parametr se implicitně nastaví podle hodnoty parametru Kopírovat položky.
Plánovač úloh - Export customizací do souboru
Funkci Export customizací do souboru lze pomocí svého zástupce zařadit nově do Plánovače úloh.
Webová K2
Klávesová nápověda ve webové K2
Ve webové K2, od verze K2 alba.03, je možné zobrazit si klávesovou nápovědu pomocí zkratky Ctrl + F1, nebo funkcí Klávesová nápověda v ribbonu.
Přidat do oblíbených
Od verze K2 alba.03 je možné ve webové K2 přidat si do oblíbených moduly/uzly ze stromového menu i výchozí plochy.
Dále je možné do oblíbených přidávat přes pravé tlačítko myši: knihu, skript, sestavu, funkci,...
A také lze využít možnost kopírovat a vložit ze schránky.
Vlastní plocha
Přidali jsme podporu pro tvorbu vlastní plochy s tlačítky knih (modulů) pro webovou K2. Podrobný návod k přípravě je uveden v dokumentaci, v části Webová K2, kapitola Příprava vlastní plochy s tlačítky pro knihy.
Novinky K2 alba.02
Univerzální formuláře
Funkce Historie změn záznamu
Od verze alba.02 je k dispozici funkce Historie změn záznamu, která v tabulce nebo grafu přehledně zobrazí všechny změny, které byly na daném záznamu provedeny (pouze pro pole s historií).
Pokud je v Parametrech mandanta zatržena volba "Do změn zapisovat i akci změna, nový a potvrzení", načtou se i záznamy o změnách dokladu jako takového.
Funkce je zařazená do ribbonu Systém / Ostatní a je dostupná na všech modulech, které mají pole, na kterém je sledována historie.
Úvod
Změna chování ukládání ploch
Upravili jsme chování ukládání ploch. Ve výchozím stavu se plochy již vůbec neukládají. Pokud si uživatel přeje plochu uložit, musí ji uložit přes menu Nastavení - Uložit plochu.
Původní chování (plochy "U" se při vypnutí K2 ukládají rovnou bez dotazu, ostatní s dotazem) lze vynutit INI parametrem CHECKUNSAVEDLAYOUT=1.
Základní číselníky a podpůrné moduly
Hromadná akce Změna sazby DPH na kartě Zboží - přidána Legislativa
Do formuláře hromadné akce Změna sazby DPH nad kartami Zboží jsme přidali pole Legislativa. Nově je tak možné hromadně zadat Sazbu DPH s platností od určitého data i pro jinou legislativu, než je legislativa aktuální multi company.
Moje kancelář
Workflow
Nová funkčnost pro práci v editoru postupu
Pro práci v editoru postupu byly přidány nové funkčnosti :
- vytvořené uzly lze hromadně označit pomocí ctrl a vybrání oblasti pomocí pravého tlačítka myší
- označené uzly lze libovolně posouvat
- v toolbaru editoru jsou 3 nové ikony: smazat uzly, Kopírovat a Vložit do/z schránky
Možnost nastavit pole StatusId (Stav) i pro potvrzené záznamy
Byla přidána úprava, která umožní nastavit pole StatusId(Stav) i pro potvrzené záznamy, aniž by se muselo jít do změny. Jedná se o funkci v modulu workflow, kde se hodnota pole nastavuje parametrem CalcVar.
Nákup/Prodej
Automatické čerpání zálohy k zakázce/objednávce vydané
Do knih prodeje a nákupu byla přidána nová volba Automaticky čerpat zálohu k zakázce/objednávce. Pokud bude volba aktivní, při uložení nové faktury dojde k automatickému načerpání zálohy k zakázce/objednávce vydané.
EDI - novinky
1) Do Nastavení EDI na kartě odběratele/dodavatele byly přidány parametry Zasílat potvrzení převzetí zprávy APERAK, Nekontrolovat MJ při importu zpráv, Exportovat variabilní symbol. Všechny tyto parametry již existují v nastavení EDI komunikaci (viz nastavení multicompany). Tyto parametry ovlivňovaly chování EDI pro všechny subjekty. Přidáním výše jmenovaných parametrů i na kartu Odběratele/Dodavatele lze nyní nastavit hodnoty parametrů odlišně jen pro vybrané karty Odběratelů/dodavatelů. Takto nastavená hodnota má přednost před nastavenou hodnotou stejnojmenného parametru v nastavení EDI komunikaci.
Parametry byly přidány i do hromadné akce Nastavení EDI, takže lze hromadně nastavit tyto parametry pro více subjektů najednou.
2) Zároveň došlo k přidání zcela nového parametru Nezasílat ODD (jak do EDI komunikace, tak do nastavení pro jednotlivé odběratele/dodavatele). Tento parametr řeší situace, kdy obchodní partner nepřijímá dobropisy faktur přes EDI. Pokud bude nastaveno Nezasílat ODD na hodnotu Ano, pak pokud má faktura vydaná zatržen příznak Opravné ODD (ale jinak splňuje podmínky pro vstup dokladu do Fronty EDI zpráv), pak tento doklad do fronty EDI zpráv nevstoupí. Toto nastavení řeší situace, aby doklady dobropisů, které vznikají funkcí pro ODD, nevstupovaly automaticky do Fronty EDI zpráv a případně nebyly následně automaticky zpracovány a odeslány. Pokud ale doklad se zatrženým příznakem Opravné ODD uživatel pošle do Fronty Edi zpráv funkcí Odeslat EDI, pak i takovýto doklad se do Fronty EDI zpráv dostane a bude dále zpracován.
3) Byla přidána také možnost nastavit, co se má stát s položkou při importu příjemky nebo faktury, která nebyla v nadřízeném dokladu (tedy na objednávce) a jde tedy o položku navíc. Uživatel má nyní možnost nastavit, zda se má v případě příjemky nebo faktury přijaté položka importovat, zda se má zobrazit chyba a doklad se tedy nenaimportuje a nebo zda se má v tomto případě vytvořit zpráva APERAK. Nastavení je dostupné, jak v EDI komunikaci, tak na kartě Odběratele/Dodavatele.
Editace jednoduchých číselníků
Bylo přidáno nové právo Číselníky/Obecné/Editace jednoduchých číselníků. Právo umožňuje uživateli editovat číselníky:
- způsob odběru,
- dodací podmínky,
- forma objednávky,
- typ v personálních údajích.
Nový parametr Kopírování hodnot analytických os při kopii položky v dokladech nákupu a prodeje
Do nastavení Knih prodeje a Knih nákupu přidán parametr Při kopii položky přenášet hodnoty z analytických os kopírované položky. Pokud bude zatrženo, pak při kopii položky v dokladu dojde ke zkopírovaná hodnot analytických os podle kopírované položky. Pokud bude nezatrženo (implicitní nastavení), pak bude zachováno stávající chování při kopii položky.
Hromadné vkládání položek
Od verze K2 alba.02 je upraveno chování, pokud jsou položky do dokladu vkládány funkcí Hromadné vkládání položek (Shift + F6). Pokud je na dokladu položka a další položky jsou vkládány touto funkcí, tak již nedochází ke kopírování informací z té první položky. Dochází tak ke sjednocení chování jako tomu je v případě, kdy je položka vložena např. klávesou Ins nebo funkcí Nová položka.
Definice cenových skupin
Ve funkci Definice cenových skupin (kniha Odběratelů/Dodavatelů, záložka Prodej) byly provedeny úpravy, kdy k jednotlivým záznamům byla přidána možnost definovat platnost od-do. Nyní lze tedy definovat dva záznamy se stejnou cenovou skupinou a různou slevou pro různá období, případně lze nastavit zákazníkům pro různá období různé cenové skupiny.
Rozhodným obdobím pro volbu záznamů z Definice cenových skupin je nastavení pole Ceny dle data v Nastavení ceníků.
Změna čísla bankovního účtu na potvrzených fakturách
Nad fakturami přijatými i vydanými byla vytvořená nová funkce Změna čísla bankovního účtu. Funkce je umístěná v ribbonu v záložce Funkce v sekci Ostatní. Funkce umožní na potvrzených fakturách i v blokovaných periodách změnit bankovní účet daného odběratele/dodavatele. Je určená zejména pro případ, kdy je třeba na potvrzený dobropis doplnit bankovní spojení, na které má být dobropis proplacen a doklad se již může nacházet v uzavřeném období.
Pro použití funkce je vyžadováno právo Nákup a prodej/Obecné/Změna bankovního účtu na potvrzené faktuře.
Kontrola na duplicitu Externího čísla u faktur přijatých a poskytnutých záloh
Pokud je při uložení dokladu faktury přijaté nebo poskytnuté zálohy v poli Externí číslo hodnota, která se již v těchto dokladech pro daného dodavatele nachází, pak program na tuto duplicitu upozorní podobně jako již nyní u pole Variabilní symbol.
Logistika
Realizace požadavků - dle šarží
Funkce Realizace požadavků - Objednávky / Převodky / Interní zakázky podporují objednávání dle požadavků na jednotlivé šarže.
Výkonnost pracovníků
Vytvořili jsme novou funkci pro sledování a vyhodnocování aktivity pracovníků ve skladu v rámci jejich směny. Tato funkce vychází ze záznamů v knize Statistika mobilních terminálů a po spuštění zobrazí graf (gantt), který porovnává aktivitu skladníků v rámci směny. Formulář dále obsahuje 3 další dílčí grafy pro vyhodnocení výkonnosti skladníků z hlediska času nebo počtu událostí.
Obr.: Funkce Výkonnost pracovníků
Smlouvy
Smlouvy - celkové částky
Na hlavičce smlouvy - prodej a smlouvy - nákup jsme změnili pole s částkami Netto a Brutto - pole nyní nelze editovat a napočtou se jako součet položek smlouvy.
Do hlavičky smluv jsme přidali celkovou částku DPH.
Vytváření dokladů ze smlouvy - zakázka
Pokud bylo na smlouvě zadáno Vytvářet doklad = "Zakázka" ("Objednávka"), při vytváření dokladů ze smlouvy se dosud vždy vytvořila zakázka (objednávka vydaná) s podřízenou fakturou. Nově se vytvoří jen zakázka (objednávka vydaná) bez podřízeného dokladu.
Pro vytváření dokladů ze smlouvy jsme přidali nové volby "Zakázka s fakturou" a "Objednávka s fakturou" - při vytvoření dokladu ze smlouvy se vytvoří zakázka / objednávka vydaná s podřízenou fakturou.
Při reinstalaci na verzi K2 iris.06 nebo K2 alba.02 se na dokladech smlouvy a v číselníku Typ finančního plnění smlouvy změní hodnota v poli Vytvářet doklad ze "Zakázka" na "Zakázka s fakturou" a z "Objednávka" na "Objednávka z fakturou" - tím je zachována stávající funkčnost při vytváření dokladů ze smlouvy.
Finance
Zápočet k datu
Do funkce Zápočet od verze K2 iris.06 a K2 alba.02 jsme doplnili novou funkčnost. Po spuštění Zápočtu se zobrazí formulář na zadání data Zápočtu a následně se zobrazí jen doklady, které mají datum vystavení menší nebo rovno datu Zápočtu.
Pokud ve formuláři Zápočtu dojde ke změně data Zápočtu (vlevo nahoře), dojde k přenačtení dokladů dle zadaného data.
Dosud bylo možné jen nastavit datum zápočtu a doklady se zobrazovaly k aktuálnímu dni.
Také bylo přidáno do sloupců ve formuláři Zápočtu nové pole Vystaveno/Pořízeno (IssueDateCalc), ve kterém se zobrazuje datum vystavení dokladu. Uživatelé si ho mohou vytáhnout do formuláře zápočtu.
Zápočet - označení Výchozí konfigurace
Od verzí K2 iris.06 a K2 alba.02 došlo ke změně při spouštění zápočtu z tlačítka [i]Zápočet[/i] z ribbonu nad Dod./Odb.
Dosud nemělo označení "Výchozí" v konfiguraci zápočtu využití a z tlačítka Zápočet se spouštěla uživatelem naposledy spouštěná konfigurace zápočtu.
Nově se z tlačítka [i]Zápočet[/i] bude spouštět konfigurace Zápočtu, která bude označená jako "Výchozí".
Zápočet - právo na Editaci Konfigurace Zápočtu
Bylo přidáno nové právo Finance/Bankovní příkazy/Editace Konfigurace Zápočtu. Bez tohoto práva nelze editovat, mazat, přidávat ani kopírovat novou konfiguraci.
Zápočet - do editace návrhu zápočtu byla doplněna kontrola na zaplacennost dokladů
Do Editace návrhů zápočtů byla doplněná kontrola, zda nedošlo k zaplacení dokladu. Pokud byl některý doklad zaplacen v celé výši, u daného zákazníka i u dokladu se zobrazí červený vykřičník.
Zobrazení účtů u záloh v knize Saldokonto k datu
V knize Saldokonto k datu s volbou Zobrazit nevyúčtované zálohy, se zobrazují položky záloh. Pokud je na položce zálohy účet prázdný, ve sloupci Účet se nově zobrazuje v knize Saldokonto k datu u Přijatých záloh (PZ) účet Dal z hlavičky zálohy a u Poskytnutých záloh (VZ) účet MD z hlavičky zálohy.
Manažerské přehledy
OLAP - Podpora pro stromovou strukturu referentů
V nádstavbě OLAP je pro analytickou osu Referent zavedena podpora pro stromové zobrazení této dimenze. K nastavení slouží obecný parametr "Referent jako lineární", který má z důvodu kompatibility ve výchozím stavu hodnotu "Ano". Úrovně dimenze si lze uživatelsky pojmenovat pomocí parametru "ReferentLNamTempl".
Účetnictví
Změna sazby DPH od 1.1.2024
Schválený konsolidační balíček 2024 představuje, mimo jiné, také změny v sazbách DPH od 1.1.2024. Základní sazba DPH 21 % se bude uplatňovat i nadále, ale od 1.1.2024 dochází k zavedení pouze jedné snížené sazby, a to 12 %.
Většina položek ze snížených sazeb zůstane nadále ve snížené sazbě, nově 12%. Dochází ale také k přesunům některých položek zboží nebo služeb mezi sníženými a základními sazbami. Dodání knih bude od 1.1.2024 od DPH osvobozeno a bude se vykazovat na řádku 26 daňového přiznání.
V důsledku těchto změn dojde také k menším úpravám formuláře kontrolního hlášení a daňového přiznání k DPH. Balíčky s potřebnou úpravou budou zveřejněny až budou potřebné podklady k dispozici na stránkách Finanční správy.
Vzhledem k legislativním změnám v sazbách DPH, je potřeba provést následující kroky v systému K2:
1. Vytvoření nové sazby DPH (SS 12 %) v číselníku s příslušnou legislativou
2. Změna sazby DPH s platností od 1.1.2024 na příslušných kartách zboží
3. Doplnění nulové sazby DPH a typu daně „VS“ na karty zboží - knihy
4. V Parametrech mandanta je vhodné zapnout parametr Aktualizovat sazbu DPH dle karty Zboží
5. Přidání nové sazby DPH do Nastavení pro formulář přiznání k DPH v Knize DPH
6. Doplnění nové sazby DPH do Nastavení účtování DPH
7. Nastavení nové sazby DPH v dalších číselnících (Karty cestovních příkazů, Karty pokladních dokladů, …)
8. Změna sazby DPH na položkách smluv
9. Změna sazby DPH v prodejních cenících
10. Změna sazby DPH v EDI
Na fakturách s datem účetního případu od 1.1.2024, na kterých budou čerpané zálohy se starou sazbou DPH, je třeba provést korekci sazby DPH.
Podrobnější postup je uveden v dokumentaci - Změna sazby DPH od 1.1.2024.
Nový tiskopis Přiznání k DPH od 1.1.2024
Na stránkách Finanční správy je zveřejněn nový tiskopis, vzor 24, pro Přiznání k dani z přidané hodnoty.
Tento nový vzor tiskopisu se poprvé použije pro období leden 2024.
V systému K2 byl upraven Formulář Přiznání k DPH (VATD_FORM01.AM).
Úprava výchozí snížené sazby DPH ve sloupci v sestavě Soupis daňových dokladů
Vzhledem ke změně snížené sazby DPH na 12 %, byla upravena výchozí hodnota snížené sazby ve sloupci sestavy Soupis daňových dokladů ( VATD_SEZ01.AM) pro Doklady DPH od 1.1.2024.
Kontrolní hlášení - nový parametr pro uložení xml do přílohy dokladu
Do funkce Kontrolní hlášení - výpočet (VATD_KHCZ.PAS) jsme přidali parametr DocumentTypeAbbr - Typ dokumentu. Do parametru lze zadat zkratku typu dokumentu pro uložení xml do přílohy dokladu Kontrolní hlášení. Implicitně je parametr prázdný - xml se do přílohy dokladu Kontrolní hlášení neuloží.
Parametry OSS – Knihy prodeje a Typy daní lze zadávat výběrem z číselníku
Ve Správě multi company, na záložce Parametry OSS, kde se zadávají Knihy prodeje a Typy daní pro režim OSS (One Stop Shop), je nyní možnost zadávat tyto údaje výběrem z daných číselníků.
Nová záložka „Účetní položky připojených interních dokladů“ v zaúčtování
Na prvotní doklady, které se účtují, jsme na záložku Účtování do tabulky se zaúčtováním přidali další záložku - Účetní položky připojených interních dokladů.
Na této záložce se zobrazí zaúčtování připojeného interního dokladu. Nad tabulkou této záložky je možné se pomocí ikon přepnout na Prvotní nebo Účetní doklad daného interního dokladu.
Účetní doklad - více cizích měn
Na jednom účetním dokladu lze nově zaúčtovat položky v různých cizích měnách (dosud mohla být na účetním dokladu jen jedna cizí měna).
Pokud se na jednom účetním dokladu vyskytne více cizích měn, v hlavičce účetního dokladu se nenaplní pole Cizí měna a Částka v cizí měně.
Vytvoření opravných položek k ostatním pohledávkám
Do funkce Opravné položky k pohledávkám jsme přidali možnost vytvářet opravné položky také k ostatním pohledávkám.
Pokud chceme tuto funkčnost využívat, ve Správě multi company v nastavení Opravné položky k pohledávkám zatrhneme pole Opravné položky vytvářet také k ostatním pohledávkám. Pokud se opravné položky mají vytvářet jen k dokladům z některých knih, tyto knihy zadáme v tabulce Knihy ostatních pohledávek.
Ostatní pohledávky se načtou spolu s fakturami vydanými do formuláře Opravné položky k pohledávkám.
Vytvoření a zrušení opravných položek lze provést také pomocí hromadných akcí nad ostatními pohledávkami.
Přiznání k dani silniční – zaokrouhlování při výpočtu daně
Dle nových Pokynů k vyplnění přiznání k dani silniční za rok 2023 (vzor č. 31), se hodnoty sloupců 21 (Daň silniční v Kč bez uplatnění osvobození a slevy), 24 (Osvobození), 25 (Sleva na dani) a 26 (Dílčí daň za vozidlo) zaokrouhlují na dvě desetinná místa.
V této souvislosti jsme provedli potřebné úpravy pro xml soubor.
Majetek
Konsolidační balíček - odpisy majetku
1. Byla prodloužena možnost uplatnit mimořádné odpisy majetku, ale pouze pro silniční motorová vozidla, která jsou současně bezemisními vozidly a jsou pořízena od 1.1.2024 do 31.12.2028.
2. Bylo omezeno uplatnění daňových odpisů u vozidel kategorie M1 (vozidlo s nejvýše osmi místy k sezení kromě místa řidiče) na částku maximálně 2.000.000 Kč, a to bez ohledu na skutečnou výši vstupní ceny.
Sestavy Výpis majetku – parametr pro zobrazení zůstatku účtu z Hlavní knihy
Do sestav Výpis majetku (AssetStatement.AM) a Výpis majetku - základní (BasicAssetStatement.AM) byly přidány nové parametry, které umožní zobrazit účetní zůstatek na daném účtu majetkovém/odpisovém/oprávkovém k danému datu. Jde o parametry:
- AccBooks – Knihy účetnictví oddělené středníkem.
- CurrentMulticompanyAccountingBook – Kniha účetnictví dle aktuální multi company.
- ShowGenLedgerBalance – Zobrazit zůstatek účtu z Hlavní knihy.
Pokud je pak sestava spuštěna s parametrem GroupBy = 106 (seskupení dle účtu), zobrazí se v sestavě zůstatek účtu v Hlavní knize a vyčíslí se Rozdíl.
Změny u daně z nemovitých věcí od ledna 2024
Na základě změn v oblasti daně z nemovitých věcí od 1.1.2024, vyplývajících ze schváleného konsolidačního balíčku, jsme provedli potřebné změny v systému K2.
Více informací k legislativním změnám naleznete na stránkách Finanční správy.
V systému K2 jsme provedli úpravy pro karty majetku na záložce Daň z nemovitosti:
Do číselníku Druh pozemku byly přidány nové záznamy „Q“ a „W“, byl zneplatněn záznam „D“ a upraven popis pro „G“.
Byla přidána nová pole „Typ parcely“ a „Inflační koeficient“.
Dále byl upraven skript Daň z nemovitosti – export (ZAR_DNEM.PAS) pro export přiznání a výpočet daně z nemovitých věcí.
Mzdy
Docházka - skripty
Skripty Portál pracovníka (PERS_EmployedPersonPortal.PAS), Docházkový terminál osoby (ATTT_PersonalTerminal.PAS) a Docházkový terminál (ATTT_Terminal.PAS) pokud mají zadaný parametr TerminalAbbr nově vyžadují, aby měl uživatel právo č. 2029 - Docházkové terminály - Prohlížení, aby skripty mohl spustit.
Web a e-shop
Jazykové verze pro odkazy (obrázky, videa, soubory atd.)
Pro odkazy (obrázky, videa, soubory atd.) byla přidána podpora pro definici jazyka.
Pokud existuje odkaz pro daný jazyk (např. angličtina), zobrazí se tento odkaz (např. obrázek pro bannery). Pokud pro daný jazyk odkaz neexistuje, zobrazí se odkaz pro jazyk implicitní.
Docházkový systém
Docházka - pracovní listy
Byly provedeny úpravy týkající se pracovních listů:
- Na pracovní list byla na záložku Součty účtů přidána podzáložka Další údaje za pracovní list, kde se nyní zobrazuje Nárok na stravenky
- Do knih pro docházku bylo přidáno zatržítko Kontrolovat potvrzení pracovních listů při exportu do mzdových dokladů - pokud bude zatrženo, půjde exportovat mzdové složky jen z potvrzených pracovních listů
- Byl přepracován formulář pro Den pracovního listu - údaje o průchodech, intervalech, pracovních účtech, komentářích a přílohách byly dány na samostatné záložky a byla přidána záložka Další údaje s informací, kdo daný den změnil
- Do Náhledu záznamu bylo přidáno zatržítko Všechny dny potvrzeny, které indikuje potvrzenost dnů na pracovním listu
- Na záložku Dny pracovního listu byly přidány ikony pro potvrzení a odpotvrzení dne pracovního listu
Správce
Správa aplikačních serverů
Od verze alba.02 byla vytvořena nová kniha Správa aplikačních serverů. Kniha je zařazena ve stromovém menu Správce - Systém - Správa aplikačních serverů.
Kniha poskytuje informace o všech běžících aplikačních serverech a je do ní přenesena část funkčnosti nad přihlášenými uživateli, která byla doposud ve Správě licencí.
Seznam skriptů a sestav
Nově vytvořená sestava F9FormationInfo.AM zobrazí zařazené skripty a sestavy nad každým modulem.
Webová K2
Kanban board
Pro zobrazení dat ve webové K2 lze využít kanban board, neboli tabuli rozdělenou do požadovaných sloupců a řad. Díky této možnosti lze využít proces řešení jednotlivých úkolů.
Novinky K2 alba.01
Základní číselníky a podpůrné moduly
Rozdělení polí pro nastavení pohyblivé splatnosti zvlášť pro nákup a prodej
Na kartě Dod./Odb. v záložkách nákup a prodej došlo k rozdělení polí pro nastavení pohyblivé splatnosti:
- Posun měsíců,
- Počet dnů od začátku měsíce.
Nyní je možné definovat v části Platební podmínky pohyblivou splatnost jinou pro nákup a jinou pro prodej.
Marketing
Skript Vytváření aktivit nad moduly Partneři, Kontaktní osoby a dokladů nákupu/prodeje
Od verze 2024.01 došlo ke zrušení původních skriptů, které pro záznamy v závorce uvedených knih vytvářely aktivity. Jde o skripty PartCreateActivity.PAS (Partneři), Kont_akt.pas (Kont. osoby) a také Act_FromDoc.PAS (obecně doklady nákupu a prodeje). Tyto skripty byly nahrazeny novým skriptem CreateActivity.pas.
Komunikace
Zrušení Interního poštovního klienta a funkce "Nastavení poštovních účtů"
Od verze K2 alba.01 byl zrušen Interní poštovní klient pro práci v K2 a byl ponechán pouze Externí poštovní klient pro nastavení poštovních účtů pro skript.
Ve stromovém menu je nyní místo původní funkce Pošta zařazena funkce Nastavení poštovních účtů.
Nákup/Prodej
Novinky v prodejce
Do modulu Prodejka přidány následující novinky:
- Do nastavení konfigurace prodejky byla přidána možnost nastavit kódy 3 až kódy 6.
- Byla přidána funkce Novinky v prodejceSleva na položku v částce, která umožní zadat slevu v částce na položku.
Novinky v EDI
Na záložku EDI na kartě Odběratelů a dodavatelů byla přidána možnost definovat výchozí knihy prodeje a nákupu pro import EDI zpráv. Pokud bude pole vyplněno, pak hodnota z tohoto pole bude mít přednost před hodnotou stejnojmenných parametrů z konfigurace EDI.
V knize Fronta EDI zpráv byla přidána možnost připojit pro daný záznam v knize i xml soubor se zprávou. K automatickému připojení dojde po úspěšném zpracování záznamu v knize Fronta EDI zpráv. Předpokladem pro automatické připojování xml souborů je potřeba mít nastaven v Konfiguraci EDI v multicompany parametr Připojit EDI zprávu a mít definován typ v číselníku Konfigurace dokumentů v dalším parametru Typ dokumentu pro EDI zprávy (viz popis dokumentace).
Zrušení původních EDI skriptů (EDI.pas a EDI_Purchase.pas)
Od verze K2 alba.01 byly zrušeny ze standardu skripty pro původní EDI. Jde o skripty EDI.pas a EDI_Purchase.pas.
Novinky v cenících
1) Do knihy Zboží byla přidána parametrická pole pro zobrazení ceny z konkrétního ceníku. Jde o pole SalePriceNetPlPARAMCalc (prodejní cena netto z ceníku) a SalePriceGrossPARAMCalc (prodejní cena brutto z ceníku). Jako parametr pole se vybírá konkrétní ceník. Nová pole slouží pro srovnání cen v různých cenících, případně pro export karet zboží do excelu.
2) Do knihy Zboží byla přidána pole CatalogPriceNetCalc (Katalogová cena netto) a CatalogPriceGrossCalc (Katalogová cena brutto). Tato pole mají význam v případě, že je v Nastavení ceníků zatrženo pole Katalogové ceníky. Pokud je nastaveno, pak vrací hodnotu z ceníků, které jsou nastaveny jako katalogové ceníky. Nezohledňuje Prodejní cenu na kartě zboží. Pokud nejsou katalogové ceníky nastavené, pak vrací hodnotu z pole Prodejní cena karty zboží.
3) Byl vytvořen skript DeactivationOfPriceLists.pas (Deaktivace ceníků). Skript projde ceníky a pokud najde ceník s ukončenou platností, dojde k odtržení polí na ceníku Aktivní a Přímé zadání ceny,
4) Do hlavičky ceníků byla přidána možnost zadávat ceník pro Adresní klíče jako alternativa k zadání konkrétních zákazníků. Volba v nastavení ceníků Pouze vyhovující kombinace zákazník a cenová skupina zohledňuje i adresní klíče.
5) U definic lze nově zadat datum platnosti od-do. Toto datum musí být v intervalu platnosti celého ceníku, pokud je datum platnosti na hlavičce vyplněno.
6) Do Nastavení ceníků byl přidán parametr Nepřepočítávat zneplatněné karty. Pokud je zatrženo, pak při přepočtu ceníků nedojde k vytvoření záznamů v části Položky definice, pokud je karta zboží zneplatněna.
7) V knize Ceníků byla do části Další položky ceníku přidána možnost definovat Externí šarže. Cena pak platí pouze pokud je hodnota této externí šarže zadaná v položce prodeje.
Zrušení staré cenotvorby
Do verze K2 alba.01 byla zrušena podpora staré cenotvorby. V návaznosti na tuto skutečnost byly upraveny formuláře Zboží, Nastavení ceníků (zrušení příznaku Používat nové ceníky, byl zrušen parametr 312 (Prohlížení 5.strany – Prodejní ceny), byly také zrušeny skripty a sestavy, které souvisely se starou cenotvorbou.
Zrušení skriptů na objednávání zboží
Do Archivu byly přesunuty následující skripty pro objednávání zboží:
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží (GoodsOrder.pas)
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží - Zakázka (GoodsOrder_Order.pas)
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží - plán (GoodsOrder_Plan.pas)
- Vytvoření objednávek pro poptávané zboží (GoodsOrder_Script.pas)
K objednávání zboží - tvorba objednávek, převodek, interních výrobních zakázek - slouží akce modulu Realizace požadavků. Podrobný popis jednotlivých částí: tvorba objednávek, tvorba převodek, tvorba interních výrobních zakázek.
Vzory (zrušení)
Od verze K2 alba (2024) je ukončena podpora zakládání záznamů pomocí Vzorů (klávesová zkratka Shift + F6).
Logistika
Umístění - nové právo, úprava hromadného vytváření
Pro práci v modulu skladových Umístění jsme provedli tyto úpravy:
- Formáty zkratky umístění: Vytvářet, měnit a mazat formáty zkratek můžou pouze uživatelé s právem Číselníky / Umístění / Editace formátu zkratky umístění.
- Hromadná tvorba umístění: V kroku, kdy je vygenerován návrh zkratek umístění, která budou vytvořena, lze nově položky pozměnit - vymazat, editovat či nové přidat.
Nové parametry ve funkci Přepočet skladů
Přepočet skladů byl doplněn o dvě nové volby:
- Automatické vytvoření fronty zboží pro přepočet - po zapnutí této možnosti přepočet automaticky vybere zboží, které je nutné přepočítat. Jedná se o zboží, které mělo v dané periodě pohyb, nebo to, které je skladem.
- Nepřepočítávat skladovou evidenci - pokud je tato volba zatržena neopravuje přepočet skladovou evidenci. Nedochází k výmazu a plnění skladových tabulek.
Čárové kódy
Do IS K2 jsme zařadili nový modul Čárové kódy. Tento modul je seznamem všech čárových kódů vytvořených napříč celou K2. Zároveň je zde možné nastavit také definici pro čárové kódy, ve které lze použít formátovač. Na základě této definice se pak čárové kódy vytváří.
Do všech modulů WMS byla také přidána možnost zadat čárový kód.
Obr.: Kniha Čárové kódy
Skript Spuštění funkce mobilních terminálů
Vytvořili jsme nový skript Spuštění funkce mobilních terminálů (RunMTModule.PAS). Tento skript na základě zadaného RIDu dokáže spustit konkrétní funkci mobilních terminálů. Tuto možnost lze využít také v rámci webové K2.
Smlouvy
Smlouvy - přidány Odkazy
Do dokladů Smlouvy – prodej, Smlouvy – nákup a Smlouvy – ostatní jsme na záložku Přílohy přidali Odkazy.
Finance
Ukončení podpory modulů VPB
Od verze K2 alba byla zrušena podpora pro moduly Vnitropodnikové banky.
Penalizace
Původní nástroj pro penalizaci (FAV_PEN0M.PAS), který se používal pro vyčíslení úroku z prodlení za pozdní placení faktur, byl nahrazen novou funkcí Penalizace (InvoicePenalty.PAS). Funkce se spouští nad fakturami vydanými a ostatními pohledávkami. Ve funkci je možné dle zadaných kritérií filtrovat doklady, které chceme penalizovat. Funkce vytvoří k vybraným dokladům penalizační faktury s vyčíslením úroku z prodlení.
Nová funkce na vytváření opravných daňových dokladů
Do verze K2 alba byl zrušen původní skript na vytváření Opravných daňových dokladů (FA_DOB.pas) a byl nahrazen novou funkcí. Funkce na vytváření opravných daňových dokladů se spouští z modulu faktur vydaných a přijatých, z ribbonu záložky Funkce, sekci ODD. Základní nastavení pro vytváření množstevního a cenového dobropisu je obsaženo v tlačítku ODD Prodej/ODD Nákup. Pokud chce uživatel používat další parametry při vytváření opravných daňových dokladů, je třeba si vytvořit vlastní konfiguraci, kterou bude při vytváření opravných daňových dokladů spouštět. Konfigurace se provede v tlačítku Nastavení ODD.
Nově se na položce původní faktury v záložce Opravné položky zobrazují všechny opravné daňové doklady, které byly k dané položce vytvořeny. Také je možné vytáhnout do sloupců nad položkami vytvořených opravných daňových dokladů odkaz na původní fakturu a to přes pole Originální faktura (OriginalInvoiceRIDCalc) a vazbu Doklad - Číslo dokladu (DocumentIdentificationCalc).
.
Manažerské přehledy
OLAP - Náklady a výnosy - osy Kód3 až Kód6
Kostka Náklady a výnosy podporuje tvorbu os pro Kód3 až Kód6.
Účetnictví
Nová kniha se seznamem kontrolních hlášení
Ve skriptu Kontrolní hlášení – výpočet, se po stisknutí tlačítka Seznam kontrolních hlášení zobrazí kniha, obsahující všechny vypočtené kontrolní hlášení.
Knihu se seznamem Kontrolních hlášení lze nyní přidat také na plochu do oblíbených.
Pro zobrazení Seznamu kontrolních hlášení je nutné mít nové právo – Kontrolní hlášení – Prohlížení (2250).
Nové právo – Kontrolní hlášení – Prohlížení
Pro zobrazení Seznamu kontrolních hlášení je nutné mít přiděleno právo – Kontrolní hlášení – Prohlížení (2250).
Rozdělení Názvu účtu na multi company
V Účetním rozvrhu, rozděleném na multi company, lze na jednom účtu zadat různé Názvy účtu pro jednotlivé multi company.
Funkce Automatické zaúčtování dokladů
Vytvořili jsme novou funkci Automatické zaúčtování dokladů, která zaúčtuje vybrané typy dokladů za zadané období. Funkci lze zařadit do Plánovače úloh a spouštět ji tak automaticky.
Zrušení sestavy Ekonomická analýza – zkrácená
Byla zrušena sestava Ekonomická analýza – zkrácená (UCT_EKAZ.AM), která zobrazovala jen nenulové řádky aktuální ekonomické analýzy. Namísto této sestavy je k dispozici sestava Ekonomická analýza - 4 sloupce (UCT_EKAN4S.AM), do které lze přidat parametr Show_Null_lines = Ne.
Silniční daň - nové tlačítko na kartě vozidla pro osvobození od daně a slevy
Pro potřeby výpočtů pro Přiznání k silniční dani bylo přidáno na kartu Vozidla nové tlačítko Osvobození a slevy. Pod tlačítkem jsou k dispozici pole Osvobození od daně § 3 – výběrem z číselníku se zvolí potřebné písmeno paragrafu a pole Procento slevy na dani – zadává se počet procent.
Při přechodu z nižší verze na verzi K2 Alba jsou tato pole naplněna dle typu poznámek pro osvobození a slevu navedené v nižší verzi.
Intrastat
Skript pro přenesení celních sazebníků i do jiných legislativ
Od verze K2 iris.04 byl do standardu přidán skript, který usnadní plnění pole Celní sazebník pro jiné legislativy na kartách zboží. Pole Celní sazebník je sice rozdělené na legislativy, protože každá země může mít svou legislativu ohledně rozdělení zboží do celních sazebníků, ale v praxi bývá běžné, že jsou celní sazebníky až na výjimky stejné.
Pokud tedy karty zboží mají naplněno pole Celní sazebník a dojde k přidání dalších legislativ na kartu zboží, pak tento skript po spuštění umožní stávající hodnotu celního sazebníku z legislativy, která je nastavena na aktuální multicompany (vlastní firmy), přenést i na další legislativy pro karty zboží. Dojde tedy k naplnění stejné hodnoty celní sazebník pro všechny legislativy definované na kartách zboží (pokud již je celní sazebník pro jinou legislativu vyplněn, pak dojde k přeskočení záznamu). Zároveň dojde k vytvoření daného záznamu i v číselníku Celní sazebník pro danou legislativu, pokud záznam nebude nalezen.
Skript se spouští nad filtrem karet zboží, který si uživatel vytvoří, a který nebude obsahovat ty karty zboží, kde se hodnota celního sazebníku bude lišit.
Majetek
Nové pole Kontace odpisu na kartě majetku
Na kartu majetku jsme na záložku Základní údaje (pod tlačítko Další údaje) přidali pole Kontace odpisu.
Při vytváření karty majetku se pole Kontace odpisu automaticky neplní - kontace se do odpisů doplní z nastavení Knihy majetku.
Pokud Kontaci odpisu na kartu majetku zadáme, při vytváření nebo přepočtu odpisů se tato kontace vloží do pohybu typu "Odpis" a "Odpis částečného vyřazení".
Zpracování inventury majetku – při změně kódů se plní pole Popis do pohybů majetku
Při zpracování inventury se do vytvářených pohybů majetku typu „Změna kódů“ nyní doplňuje Popis: Zpracování inventury + číslo Dokladu inventury.
Doplnění textů na sestavy inventur majetku
Do sestav Inventura majetku (AssetStocktaking.AM, AssetStocktaking_X.AM) a Soupisový list majetku (AssetStocktakingList.AM, AssetStocktakingList_X.AM) byly na poslední stranu sestav doplněny řádky s texty:
Inventura majetku + číslo Inventury / Soupisový list + číslo Soupisového listu, Zahájení inventury, Ukončení inventury, Způsob zjištění skutečných stavů, Podpis osoby zodpovědné za zjištění skutečnosti, Podpis osoby zodpovědné za provedení inventarizace.
Zrušení starého majetku
Ve verzi K2 Alba je zrušen starý majetek. V této souvislosti byly odstraněny ze stromového menu a z nabídky tiskových sestav a funkcí:
- Knihy starého majetku
- Uzel pro starý majetek
- Skripty, sestavy a filtry ke starému majetku
Při reinstalaci na K2 Alba z nižší verze, musí být v Parametrech mandanta zatrženo Používat nový majetek. V K2 Alba již nelze provádět konverzi na nový majetek.
Mzdy
Sociální události
Byl vytvořen nový modul Sociální události, který slouží k přehlednému evidování různých typů sociálních událostí a informací s nimi souvisejícími.
Zrušení skriptů pro Mzdy, standardní rozšíření Personalistika a Mzdy
Od verze K2 ALBA byly zrušeny následující skripty a s nimi související sestavy nad modulem mezd:
- Hromadné oznámení zaměstnavatele (MZD_HOZ.PAS)
- Oznámení o nástupu do zaměstnání (MZD_ONZ.PAS)
- Příloha k žádosti o dávku (MZD_NEM.PAS)
- Evidenční list důchodového pojištění (MZD_ELDP.PAS)
- Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti (MZD_HZUPN.PAS)
- Oznámení záměru uplatňovat slevu na pojistném (PREMP_OZUSPOJ.PAS)
- ISPV9 (MZD_ISPV9.PAS)
Všechny tyto skripty jsou plně nahrazeny novými knihami, které budou dostupné ze stromového menu po instalaci standardního rozšíření pro Personalistiku a Mzdy.
Pokud je využíván modul Mzdy a Personalistika, pak je po reinstalaci na verzi K2 ALBA nutné provést tyto kroky:
- Instalace standardního rozšíření pro Personalistiku a Mzdy
- Spuštění nepovinné inicializace verze - Inicializace dat pro K2HR - tato akce naplní data do nově vytvořených knih, tedy přenese data z původních skriptů do tabulek standardního rozšíření tak, aby všechny záznamy, které v nich byly uložené, byly dostupné také v rámci této nové funkčnosti. Tuto inicializaci je nutné spustit dřív, než dojde k vytváření záznamů v nových knihách.
Web a e-shop
Příznak "Zaplaceno" x "Nezaplaceno" - změna logiky u potvrzených zakázek
Na e-shopu došlo v sekci Seznam objednávek ke změně logiky příznaku "Zaplaceno" x "Nezaplaceno".
- U potvrzených zakázek se nově ověřuje pouze to, zda jsou všechny faktury, resp. zálohy, zaplacené. Už se neřeší, zda existují faktury ke všem položkám.
- Pokud k potvrzené zakázce neexistuje žádná faktura nebo záloha, zobrazí se příznak "Nezaplaceno".
- U nepotvrzených zakázek zůstává logika nezměněna.
Správce
Správa licence - získání callstacků AS
Ve Správě licencí, záložka Přihlášení uživatelé, byla nad záznamem pro AS přidána tlačítka pro možnost vzdáleně získat callstack aplikačního serveru, příp. sérii callstacků aplikačního serveru.
Výsledek operace bude uložen v uživatelském adresáři uživatele, který akci spustil.
Správa plánovaných úloh - nový výskyt "Jednou s více pokusy při chybě"
Do nastavení Plánovaných úloh jsme přidali nový typ výskytu "Jednou s více pokusy při chybě".
Po zvolení tohoto výskytu se zobrazí 2 nové parametry:
- Kolikrát se pokusit spustit úlohu znovu
- Prodleva mezi jednotlivými pokusy
Neskončí-li úloha se stavem "OK", "OK s varováním" nebo "OK s chybou", pokusí se systém úlohu spustit za stanovanou prodlevu znovu a to maximálně tolikrát, kolikrát je uvedeno v parametru "Kolikrát se pokusit spustit úlohu znovu".
Správa plánovaných úloh - Nastavení plánovaných akcí na pozadí
V Plánovači úloh je nově možnost zapnout separátní vlákna, která budou rychle zpracovávat jednorázové okamžité úlohy.
Ve Správě plánovaných úloh můžeme tuto funkci zapnout pomocí tlačítka Nastavení plánovaných úloh na pozadí. Nastavíme maximální počet vláken, který se má vytvořit, uživatele, pod který se budou úlohy zpracovávat a počet dnů, po kterých se úlohy automaticky smažou.
V základním režimu plánovače se vlákna pro zpracování jednorázových okamžitých úloh zpracovávají pouze na výchozím serveru.
V režimu Balanceru se vlákna pro zpracování jednorázových okamžitých úloh zpracovávají na všech K2_AS s plánovačem.
Správa plánovaných úloh - přidání kontrol na právo "Správa plánovaných úloh"
Od verzí ori.09, iris.05 a alba.01 jsme upravili možnosti práce s plánovanými úlohami. U práva Správa plánovaných úloh jsme přidali kontroly na další akce.
Uživatel bez tohoto práva nyní nemůže:
- spouštět plánované úlohy,
- mazat záznamy z historie,
- ukončovat běžící úlohy,
- vytvářet a editovat plánované úlohy.
Nové parametry K2.ini - přepínání ploch
Do K2.ini byly přidány nové parametry pro skrytí volby na přepínání ploch a nastavení prostředí (vizuální styly, velikost zobrazení a preference univerzálních formulářů):
- DISABLELAYOUTMENU=1 ... menu Nastavení \ Plochy je zakázáno - nelze přepnout plochy ani s nimi manipulovat
- DISABLEUIMENU=1 ... menu Nastavení \ Nastavení prostředí je zakázáno - nelze přepnout vizuální styly, velikost zobrazení a preference univerzálních formulářů
- DISABLEVCXMENU=1 ... menu Nastavení \ Nastavení prostředí \ Vizuální styly je zakázáno - nelze přepnout vizuální styly
Elasticsearch vyhledávání
V IS K2 lze využít nástroj Elasticsearch, který slouží k rychlému a efektivnímu vyhledávání v rámci e-shopu a IS K2..
Webová K2
Označování záznamů
Ve webové K2 lze nově označovat záznamy myší, při použití klávesové zkratky:
- Ctrl + kliknutí myši, nebo
- Shift + kliknutí myši.
Výběr barvy kalendáře
Ve webové K2 je možné nadefinovat si vlastní barvu pro jednotlivé kalendáře.
Nový styl webové K2
V novém stylu Web ve webové K2 si může uživatel přizpůsobit vzhled dle svých preferencí (barva, průhlednost,...).
Přidat do oblíbených
Od verze K2 alba.01 lze přidat knihy přes pravé tlačítko myši do oblíbených.