Book Contents

Book Index

Smart Search (e-shop)

Book Contents

Book Index

Nastavení e-shopu v systému K2

Pro využití funkce Smartsearch na e-shopu je nejdříve nutné nakonfigurovat Elasticsearch v IS K2. Konfigurace je blíže popsána v části Elasticsearch - Konfigurace v K2.

Dalším krokem je nastavení konkrétního e-shopu, aby používal vyhledávání přes Elasticsearch.

V knize Weby a e-shopy se na záznamu pro daný e-shop přepneme do změny a stiskneme tlačítko Nastavení webu a e-shopu. Na záložce Vyhledávání zatrhneme Použít Smart Search vyhledávání.

pic_9875

Obr.: Použít Smart Search vyhledáváni

Na záložce Nastavení Smart Search definujeme oblasti vyhledávání pro našeptávač a pro výsledky hledání.

pic_9878

Obr.: Nastavení Elasticsearch indexů

Pomocí tlačítka Nastavení Elasticsearch indexů otevřeme konfiguraci Elasticsearch indexů.

Tlačítko Výchozí nastavení indexů nám vygeneruje základní indexy a doplní požadované údaje:

pic_9971_202403

Obr. Nastavení indexů

Poznámka: Po rozkliknutí vytvořeného indexu se otevře formulář s jeho detailní konfigurací. Pro každý index lze nastavit, která pole mají být z K2 exportována a jak se má sestavovat hledací dotaz. Hledacím dotazem lze přímo ovlivňovat získané výsledky na webu, lze ovlivňovat prioritu jednotlivých analyzátorů a polí (název, popis, …). Podrobný popis možnosti tvorby hledacích dotazů je nad rámec této dokumentace. Podrobně je popsáno v dokumentaci Elasticsearch.

Tlačítkem Vytvoření všech indexů dojde k vytvoření všech potřebných indexů v Elasticsearch. Úspěšné vytvoření indexů je potvrzeno hlášením.

pic_5534_2024

Obr. Úspěšné vytvoření indexů

Nakonec všechny dialogy potvrdíme a uložíme záznam v knize Weby a e-shopy.

V Nastavení Elasticsearch indexů, tabulka Indexy, máme možnost nastavení volitelných parametrů pro jednotlivé segmenty výsledků hledání. Například při zvoleném typu indexu Zboží si správce pomocí zatržítka zvolí, které synchronizace se mají v rámci aktualizace na daném segmentu propisovat (exportovat).

pic_6977_2024

Obr.: Typ indexů - synchronizace

Book Contents

Book Index

Import dat do Elasticsearch

Po základní konfiguraci a vytvoření indexů je nutné vyexportovat data do Elasticsearch. Pro první nahrání dat, případně vynucení ruční aktualizace, je možné použít akce, které jsou dostupné v prohlížení nad formulářem s nastavením indexů (viz předchozí kapitola).

K dispozici jsou 3 funkce:

Po spuštění těchto akcí je zobrazen dialog se souhrnem, případně výpisem chybových stavů u jednotlivých záznamů.

Book Contents

Book Index

Automatická aktualizace dat v Elasticsearch

Pro zajištění automatické aktualizace dat v Elasticsearch existuje speciální plánovaná úloha, která zajišťuje inkrementální aktualizace dat v Elasticsearch. Tato plánovaná úloha funguje na principu tzv. časových razítek (polí Timestamp), podle nichž vybírá záznamy změněné od poslední aktualizace a pouze tyto změněné záznamy exportuje z K2.

Plánovaná úloha je k dispozici v nabídce akcí - Web a e-shop / Elasticsearch: aktualizace dat pro e-shop/web.

Jediným parametrem plánované úlohy je výběr e-shopu, jehož data má tato plánovaná úloha aktualizovat.

pic_5535_2024

Obr. Zástupce "Elasticsearch: aktualizace dat pro e-shop/web"

Book Contents

Book Index

Nastavení K2 e-shopu pro použití Elasticsearch

Pro použití Elasticsearch je nutné nakonfigurovat i na straně K2 E-shopu umístěném na webovém serveru. Samostatná konfigurace je nutná z důvodu doporučeného umístění webu/e-shopu v DMZ, kdy je pravděpodobné, že bude Elasticsearch k dispozici pod jiným názvem/IP adresou než z vnitřního doménového prostředí. V konfiguračním souboru config.php je nutno doplnit tyto řádky:

$CONFIG['elasticEnabled'] = true;
$CONFIG['elasticHosts'] = [
  [
    'host' => 'k2providerweb',
    'port' => 9200,
    'scheme' => 'http'
  ]
];

Book Contents

Book Index

Výsledky hledání a našeptávač na webu

Vzhled našeptávače a výsledků hledání je při použití Smart Search na webu odlišný než v případě klasického vyhledávání.

Do výsledků jsou dle nastavení v K2 zahnuty kromě produktů i kategorie, značky produktů, blogové příspěvky nebo parametry kategorie (např. horská, dětská, atd..)

V našeptávači je vždy zvýrazněn shodující se text.

pic_5553

Obr. Našeptávač na webu

Na stránce s výsledky vyhledávání jsou v horní části nejprve uvedeny nalezené značky, následně kategorie a pak teprve konkrétní produkty. Což umožní následné dofiltrování. Nabízí možnost řazení produktů podle vychozí, kódu vzest a sest., názvu vzest. a sest., ceny vzest. a sest. a doporučené.

pic_5554.png

Obr. Výsledky hledání

V případě, že je na hledaný výraz nalezeno velké množství produktů, je uživateli zobrazeno upozornění s přibližným počtem a zobrazeno pouze prvních 500 produktů.

Book Contents

Book Index

Vyhodnocení funkčnosti vyhledávání

Po nasazení Elasticserach je vhodné po čase vyhodnotit, jak dobře pro konkrétní data konkrétního e-shopu fungují použité analyzátory a použité definice hledacích dotazů. Za účelem vyhodnocení hledaných slov a výrazů je vhodné na webu nasadit Google Analytics. K2 e-shop následně do Google Analytics bude odesílat události pro každé hledání i zobrazení našeptávače. Kromě seznamu nejčastěji hledaných výrazů na webu získáme také seznam výrazů, pro které se nezobrazily žádné výsledky. Pokud se jedná o opakovaný výskyt takových slov, je nutné řešit, proč na tyto výrazy nedostávají uživatelé žádné výsledky. Buď je potřeba hledané fráze dostat do názvů a popisů kategorií a produktů nebo provést optimalizaci nastavení Smart Search.

Informace o hledaných výrazech jsou v Google Analytics k dispozici v sekci Chování/Události. Jedná se o události kategorie search – plné výsledky hledání a searchAutocomplete – výsledky zobrazení našeptávače.

Každá tato kategorie se dále člení:

Kromě sledování událostí je také doporučeno nakonfigurovat standardní analýzu vyhledávání v rámci Google Analytics (sekce Chování/Vyhledávání na webu). Tato sekce ale zobrazuje pouze výsledky plného vyhledávání, nezohledňuje průchod přes našeptávač. Pro nastavení plnění dat do této sekce je nutné v konfiguraci webu na stránkách Google Analytics v části Nastavení výběru dat zapnout volbu Sledování vyhledávání webu a doplnit Parametr v URL na hodnotu search.