Book Contents

Book Index

Údržba

Modul Údržba umožňuje evidenci servisovaných zařízení, u kterých je třeba přehledně plánovat servisní zásahy, kontroly nebo legislativou dané prohlídky. Jedná se komplexní nástroj pro správu vlastních i cizích zařízení, která mohou ,ale nemusí být v užívaní vlastní firmy.

Modul Údržby je rozdělen následovně: pro samotnou evidenci slouží Servisovaná zařízení, dále pro sběr a evidenci požadavků na servis a údržbu je určena kniha Požadavky na servis, na základě kterých lze vytvářet doklad o plánovaném úkonu do knihy Plánované servisní úkony.

pic_5463

Obr.: Modul Údržba

Pod pojmem servisovaná zařízení si můžeme představit:

Základní nastavení

Modul Údržby vyžaduje nastavení výchozí knihy pro vytváření jednotlivých dokladů. Ve správě knih je proto nutné provést základní nastavení a nastavit pravidla pro vytváření jednotlivých dokladů.

pic_10598

Obr.: Nastavení knihy Údržby

Servisní karta slouží pro vytváření průvodek, kdy lze využít i předdefinovaný technologický postup na této kartě. Dále se vybírá karta zboží, která má přiřazené technologické postupy pro zadání konkrétních operací údržby. Povinné pole je rovněž typ průvodky, obvykle plánovací.

Volba Další úkon podle plán. termínu slouží pro opakované generování dálších úkonů/požadavků v případě, kdy firma nechce brát v potaz skutečné ukončení případně potvrzení dokladu.

Volba Vytvářet požadavky na servis dle definic umožní namísto generování dokladů Plánovaný servisní úkon dle definic generovat doklady Požadavek na servis.

Možnosti vytváření

Vzhledem k provázanosti modulů údržby s ostatními moduly (Zboží, Zdroje, Majetek a Zakázky) je možné vytvářet servisovaná zařízení v rámci zmíněných modulů.

Nad knihou Zboží, Zdrojů a Majetku je v ribbonu na záložce Funkce k dispozici sekce s názvem Údržba, která obsahuje 3 základní příkazy, ty umožňují vytvářet:

Nové servisované zařízení - nad knihou lze spustit tento příkaz, pomocí kteérho se zobrazí již předvyplněná hlavička servisovaného zařízení. Stačí vyplnit dopňující informace a záznam ručně uložit (F2).

Nový požadavek na servis - nad základními údaji je nutné stát pravítkem nad konkrétním servisovným zařízením. Příkaz opět vytvoří nový Požadavek na servis, s předvyplněnými údaji, doklad je nutné ručně uložit (F2).

Nový plánovaný servisní úkon - nad základními údaji je nutné stát pravítkem nad konkrétním servisovným zařízením. Příkaz opět vytvoří nový Plánovaný servisní úkon, s předvyplněnými údaji, doklad je nutné ručně uložit (F2).

pic_6511

Obr.: Sekce Údržby v ribbonu

Plánovaný servisní úkon lze dále vytvářet i nad konkrétním požadavkem na servis v knize Požadavky na servis. V ribbonu je k dispozici příkaz Nový plánovaný servisní úkon - tímto se zobrazí okno nového servisního úkonu s předvyplněnými údaji.

pic_6570

Obr.: Možnost vytvořit Nový plánovaný servisní úkon z požadavku na servis

Servisované zařízení lze vytvořit nad konkrétní položkou prodeje. Přes příkaz v ribbonu se uživateli zobrazí formulář pro vytvoření nového servisovaného zařízení. K2 automaticky doplní vybrané údaje z položky prodeje (zkratka, název, šarže, dodavatel, sériové číslo).

pic_6569

Obr.: Vytváření nového servisovaného zařízení z položky prodeje

Book Contents

Book Index

Servisovaná zařízení

Základní kniha pro evidenci všech zařízení.

pic_7265.png

obr. Kniha Servisovaná zařízení

Základní údaje (1. strana) - Servisovaná zařízení

Slouží k evidenci obecných informací o zařízení. Lze vybrat konkrétní Zboží, Majetek, Vozidlo nebo i stroje a jiná zařízení z číselníku Zdrojů. Je možné vytvořit nové servisované zařízení, které nemusí mít vazbu do jiných modulů, povinným polem je pouze Zkratka zařízení.

K dispozici jsou volné číselníky (Stav, Typ, Skupina a Kategorie), které si lze předdefinovat a využít dle potřeby.

Mezi základními údaji se nachází pole Nadřízené zařízení - může být použito pro samostané části složitějších zařízení, které máte rovněž v evidenci servisovaných zařízení.

pic_7266.png

Obr. Základní údaje servisovaného zařízení

Popis polí:

Zkratka

Jedinečné označení zvoleného zařízení.

Popis

Jazykový název/popis zařízení.

Nadřízené zařízení

Jedná-li se o podřízenou součást, vyplní se nadřízené zařízení.

Stav

Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku.

Zboží

Výběr zboží z číselníku.

Sériové číslo

Výběr z číselníku sériových čísel pro zvolenou kartu zboží.

Výrobní číslo

Výrobní číslo

Šarže

Výběr z číselníku šarží pro zvolenou kartu zboží.

Varianta TP

Varianta technologického postupu zvolené karty zboží.

Majetek

Kniha majetku

Zdroje

Číselník zdrojů

Vozidlo

Číselník vozidel

Servisní pracovník

Pracovník zodpovědný za dané zařízení.

Typ

Volitelný číselník, pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku.

Datum prodeje

Datum, kdy bylo zařízení pořízeno/prodáno.

Datum uvedení do provozu

Datum uvedení do provozu.

Konec záruky

Konec záruky

Skupina

Volitelný číselník, pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku.

Kategorie

Volitelný číselník, pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku.

Označení partnera

Textové pole, pro účely označení zařízení u partnera/zákazníka/dodavatele služeb

Legislativně kontrolováno

Check-box pro odlišení legislativně kontrolovaných zařízení např. měřidla

Dále je k dispozici sekce, která se týká zákazníka, v této části je možné například evidovat aktuální umístění zařízení.

Formulář obsahuje analytickou část - Kódy.

Komentáře, obchodní a interní text je rovněž k dispozici, slouží pro ukládání poznámek. Navíc je na Základních údajích možnost přiřadit výchozí sadu atributů.

V preview je k dispozici datum příštího servisního úkonu, naposledy potvrzeném úkonu a dále je zde informace o termínu úkonu, který už měl proběhnout, ale z nějakého důvodu ještě neproběhl.

Nastavení odkazuje na pole Typ servisního úkonu, podle něj lze zobrazovat naposledy provedené servisní úkony podle jedntlivých typů na seznamu Servisovaných zařízení tedy máte přehled o naposledy provedeném servisním úkonu např. typu kontrola nebo revize.

Komponenty (2. strana) - Servisovaná zařízení

U zařízení je možno evidovat klíčové komponenty, ze kterého se skládá a to včetně sériového a výrobního čísla. Komponenty není nutné evidovat na kartách zboží, proto je možné si mezi komponentami uvádět i různé nezaevidované položky ve zboží. Stromová struktura umožňuje přehlednější pohled na podřízeníé a nadřízené komponenty.

pic_5496

Obr.: Komponenty

Komponenty je možné vyřadit či nahradit za jinou s tím, že je evidována historie těchto akcí. Komponenty lze pomocí příkazu kopie i kopírovat.

Novou komponentu vkládáme přes Insert, případně pomocí tlačítek v kontextové záložce v ribbonu, s názvem Komponenty a v případě, že je nutné komponenty nahrazovat, poslouží tlačítko „Nahradit komponentu“. Tento příkaz vyřadí daný komponent a zařadí nový.

pic_5495

Obr.: Nahradit komponentu

Formulář pro vložení komponenty vypadá stejně, pouze bez možnosti vybrat předchozí komponentu.

Servisní úkony (3. strana) - Servisovaná zařízení

Servisní úkony jsou zachyceny v tabulce nebo ve stromové struktuře - nastavit je lze pomocí tlačítka v ribbonu v kontextové záložce Servisní úkony.

pic_6568.png

Obr.: Stromová struktura a možnosti přidávání dokladů

Na této straně lze vytvářet následující doklady:

Definice úkonů (4. strana) - Servisovaná zařízení

Definice plánovaných servisních úkonů slouží pro jejich hromadné generování, které jste schopni nadefinovat a jednorázově zaplánovat. Pro hromadné vytvoření dle definic stačí zadat, dokdy chcete plánované servisní úkony zaplánovat. Maximální počet vytvořených úkonů nepřekročí Vámi zvolenou hodnotu a v případě, že zvolíte vyšší číslo, než je v definici, bude mít hodnota z definice přednost. Plánované servisní úkony se vytvoří v maximálním počtu zadaných opakování v definici, to stejné platí po zadání hodnoty 0.

pic_5497

Obr.: Vytvoření servisních úkonů dle definic

Vytvořit servisní úkony lze:

1) nad označenými definicemi na konkrétním zařízení (Kontextová záložka Definice úkonů/Vytvoři servisní úkony dle definic)

2) dle všech definic nad označenými zařízeními (Hromadné akce/Vytvoři servisní úkony dle definic zařízení)

Definice lze vytvářet jednoduše pomocí formuláře, kde je nutné vyplnit pravidla pro generování úkonů.

pic_7267.PNG

Obr.: Definice plánovaných servisních úkonů

Popis polí:

Šablona definic úkonů

Výběr z číselniků předdefinovaných šablon - aut. doplňuje hodnoty z šablony.

Kniha

Kniha, ve které se zvolené úkony budou generovat.

Popis definice

Krátký popis servisního úkonu.

Plánovaný pracovník

Pracovník, který zajistí splnění daného úkonu.

Jednotka časového intervalu

Určuje, v jaké časové jednotce budou úkony generovány.

Časový interval

Časový interval pro opakování daného úkonu.

Datum a čas zahájení

Datum a čas zahájení prvního plánovaného servisního úkonu.

Časová jednotka doby úkonu

Určuje v jaké časové jednotce bude definována časová délka úkonu.

Plánovaná doba úkonu

Plánovaná doba úkonu ve zvolené časové jednotce.

Počet opakování

Maximální počet vytvořených plánovaných servisních úkonů.

Datum poslední vytvořené servisní operace

Datum poslední vytvořené servisní operace.

Zadání úkonu

Podrobný popis/zadání úkonu.

Sada atributů

Sada atributů atributů pro daný servisní úkon.

Pracovníci

Tabulka přidělených pracovníků - lze plánovat více pracovníků.

Šablona definice úkonů

Kniha určena pro uložení jednotlivých šablon definic servisních úkonů. Do šablony je uživatel povinen zadat důležitéa obecné údaje pro vytvoření nového plánovaného servisního úkonu pomocí definice. Vyplněné údaje se při zvolení šablony vyplní do definice plánovaného servisního úkonu.

pic_7267.PNG

Obr.: Šablona definice úkonů

Popis polí:

Zkratka

Zkratka šablony

Kniha

Kniha, ve které se zvolené úkony budou generovat.

Popis definice

Krátký popis servisního úkonu.

Jednotka časového intervalu

Určuje, v jaké časové jednotce budou úkony generovány.

Časový interval

Časový interval pro opakování daného úkonu.

Časová jednotka doby úkonu

Určuje v jaké časové jednotce bude definována časová délka úkonu.

Plánovaná doba úkonu

Plánovaná doba úkonu ve zvolené časové jednotce.

Počet opakování

Maximální počet vytvořených plánovaných servisních úkonů.

Zadání úkonu

Podrobný popis/zadání úkonu.

Sada atributů

Sada atributů atributů pro daný servisní úkon.

Doklady (5. strana) - Servisovaná zařízení

Jedná se o souhrn jednotlivých dokladů, které jsou provázany s konkrétním servisovaným zařízením a současně se zobrazují související doklady i z podřízených servisovaných zařízení.

pic_5468

Obr.: Ukázka dokladů připojených k zařízení

Přílohy (6. strana) - Servisovaná zařízení

Strana příloh, která slouží k ukládaní potřebných dokumentů, přímo ke konkrétnímu servisovanému zařízení. Dále je zde možnost připojit k servisovanému zařízení Smlouvu.

pic_6513

Obr. Strana příloh - možnost přidat smlouvu

Book Contents

Book Index

Plánované servisní úkony

Součástí modulu Údržba jsou Plánované servisní úkony. Tyto úkony lze generovat ze servisovaných zařízení pomocí příkazu na základě definic, nebo vkládat ručně pomocí tlačítka Insert. Účelem této knihy je jedoduchá evidence veškerých naplánovaných úloh.

pic_5490

Obr.: Plánované servisní úkony

Základní údaje (1. strana) - Plánované servisní úkony

Základní informace o Plánovaném servisním úkonu jsou uspořádany následovně:

pic_5491

Obr.: Plánované servisní úkony

Plánovaný servisní úkon lze chápat jako podklad pro vykonání a následnou evidenci skutečných dat ze servisního úkonu. Proto jsou časové údaje rozděleny na Plán a skutečnost.

Popis polí:

Doklad

Doklad Plánovaného servisního úkonu.

Servisované zařízení

Zařízení, ke kterému je vytvořen tento doklad o plánovaném servisním úkonu.

Požadovaný servis

Evidence dokladu požadavku na servis - nadřízený doklad.

Stav

Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku.

Generovaný záznam

Pole označující generovaný záznam z K2 na základě definic servisních úkonů.

Popis

Popis plánovaného úkonu.

Kódy

Analytické kódy

Časová jednotka

Určuje časovou jendotku úkonu.

Doba úkonu

Plánovaná/skutečná doba úkonu ve zvolené časové jednotce.

Datum zahájení

Plánované/skutečné datum zahájení servisního úkonu.

Čas zahájení

Plánovaný/skutečný čas zahájení servisního úkonu.

Datum ukončení

Automatické doplnění: Zahájení úkonu + Doba úkonu

Čas ukončení

Automatické doplnění: Zahájení úkonu + Doba úkonu

Pracovníci

Tabulka přidělených pracovníků pro konkrétní servisní úkon.

Detailní popis úkonu

Detailní popis plánovaného úkonu. Při vytváření z požadavku se text automaticky přebírá a doplňuje dle vyplněného popisu na požadavku servisního úkonu.

Atributy

Možnost výběru sady atributů a změna jednotlivých atributů naměřených během provádění servisního úkonu.

Doklady (2. strana) - Plánované servisní úkony

Jedná se o souhrn jednotlivých podřízených dokladů, které jsou ve stromu konkrétního plánovaného úkonu.

Klasicky lze evidovat i přílohy ke konkrétnímu úkonu.

Kalendáře

Za využití nových kalendářů, jednoduše předdefinujete kalendáře i pro své techniky a jejich Plánované servisní úkony. Proklikem se vaší technici mohou z kalendáře dostat na konkrétní servisní úkon, který mají provést, mohou si prohlédnout poslední zásahy, smlouvy, vyměněné komponenty, v podstatě jakoukoli informaci o zařízení. Za využití webové K2, mohou tyto informace získavat jednoduše i v terénu a na cestách.

gaia_02_calendar

obr. Ukázka plánovaných úkonu v kalendáři pro servisního technika

Book Contents

Book Index

Požadavky na servis

Kniha obsahuje požadavky na servis konkrétního zařízení. Jedná se o tzv. sběrné místo veškerých požadavků na provední servisu. Požadavek na servis může vznikat přímo z provozu.

pic_5489

Obr.: Požadavky na servis

Základní údaje (1. strana) Požadavky na servis

Základní informace o požadavku jsou uspořádany následovně:

pic_5493.png

Obr.: Požadavky na servis

Popis polí:

Doklad

Doklad Požadavku na servis.

Servisované zařízení

Zařízení, ke kterému je vytvořen tento doklad o plánovaném servisním úkonu.

Stav

Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku.

Popis

Popis požadavku.

Zadavatel

Zadavatel požadavku.

Požadované datum zahájení

Požadovaný datum a čas zahájení servisu.

Požadované čas zahájení

Požadovaný čas zahájení servisu.

Datum nahlášení

Datum nahlášení požadavku na servis

Čas nahlášení

Čas nahlášení požadavku na servis

Kódy

Kódy

Popis úkonu

Podrobný popis/zadání úkonu/problému.

Atributy

Možnost výběru sady atributů a záznam atributů naměřených během hlášení požadavku na servis.

Book Contents

Book Index

Revize elektrických zařízení

Moduly údržby nabízejí standardní rozšíření v podobě skriptů a sestavy, prostřednictvím, kterých lze standardně přednastavit moduly údržby pro řízení elektrorevizí. Jedná se o doporučenou metodiku ověřenou a používanou firmami ve skupině K2.

Proces začíná výběrem, resp. vytvořením záznamů v modulu servisovaná zařízení. Doporučujeme tyto zařízení pro účely filtrování označit jedním z volitelných čísleníků. Vytvoření není nutně vyžadováno s vazbou do souvisejícíh modulů, ale je možné využít hromadnou akci, pokud už záznamy existují například v modulu Majetku. Existuje tedy hromadná akce: Vytvoř servisovaná zařízení, který je dostupný pro moduly: Majetek, Zboží, Zdroje a Vozidla. Pokud se rozhodnete využít čistě standardní řešení je k dispozici inicializační skript, pomocí kterého se do K2 naimportují potřebná data (s prefixem K2_), následně je vhodné zejména pro zjednodušení při větším počtu záznamů spustit skript pro přidělení Sady atributů nad označenými zařízeními, které budou předmětem elektrorevizí.

Pro elektrorevize využíváme vedle modulu Servisovaná zařízení i modul Plánované servisní úkony, kde jednotlivé záznamy (doklady) představují konkrétní revizní kontroly. Každý takový servisní úkon musí obsahovat párovací pole Typ servisního úkonu a sadu měřených atributů. Pro Servisovaná zařízení lze standardně vytvářet-generovat Servisní úkony hromadně na základě Definice úkonů. Definice lze rovněž přidělovat standardní hromadnou akcí Vytvoř definice servisních úkonů nad označenými servisovanými zařízeními.

pic_9927

obr.: Hromadné vtvoření definic servisních úkonů pro elektrorevize


Následně je nad stejnou skupinou záznamů možné hromadně vygenerovat první servisní úkon, tedy první revizní kontrolu na základě přidělené definice, a to prostřednictvím další hromadné akce: Vytvoř servisní úkony dle definic zařízení. Zde stačí zaškrnout Vytvoř pouze první servisní úkon a ostatní volby a nastavení není třeba řešit.

pic_9928

obr.: Hromadné vytvoření servisních úkonů

pic_9929

obr.: Připravený servisní úkon pro revizi


Tímto je v K2 vše připraveno pro předání podkladů servisnímu technikovi. Podklady standardně exportuje K2 do excelu a k tomu slouží skript Elektrorevize - export revizí (ElectricalInspectionExportRevisions.PAS). Skript vytvoří předdefinovanou tabulku označených servisovaných zařízeních, u kterých existuje servisní úkon se správně vyplněným Typem servisního úkonu. Tabulka je formátována tak, že šedá pole je třeba vyplnit, protože mají nulovou hodnotu. Naopak červená se nesmí v excelu měnit, pole slouží pouze pro párování při importu dat zpátky do K2.

Vyplněný soubor je třeba do K2 zpět naimportovat, zde už není nutné označení, importují se data podle červeného pole v excelu RID. K2 najde konkrétní servisovaná zařízení, která josu určena k revizi a vyplní hlavičkové atributy. Následně dohledá během importu i konkrétní servisní úkony a vyplní mimo datumy a časy i atributy, které se týkají měření.

pic_9930

obr.: Potvrzený servisní úkon

Současně probíhá potvrzení daných servisních úkonů a vytvoření nového záznamu pro další kontrolu/revizi.

Provedené revizní kontroly lze pak nad označenými zařízeními zobrazit v standardní sestavě Revizní protokol, jsou hlavičkové údaje o zařízení a v tabulce níže pak jednotlivé záznamy o provedených kontrolách v čase.

pic_9931

obr.: sestava Revizní protokol

Popis standardních skriptů a sestavy pro standardní řízení elektrorevizí:

1. Elektrorevize - inicializace (ElectricalInspectionInicialization.PAS) - tento skript vytváří data s prefixem "K2_", která jsou nutná pro další už výkonové procesy při řízení revizí.

Inicializace vytváří záznamy:

a) V číselníku Typ servisního úkonu K2_Elektrorevize, který se vyplňuje do servisních úkonů a je klíčovým párovacím příznakem pro následný export podkladů pro technika do Excelu.

b) Sadu atributů K2_Elektrorevize-měření - určen pro servisní úkony, které představují jednotlivé revizní kontroly a je potřeba u nich vždy vyplnit atributy které jsou v této sadě obsaženy:

Název

Popis

K2_Typ

Typ

K2_Zjištěné závady

Zjištěné závady (vyjádření, závěry)

K2_Sestava

Sestava

K2_Měření proudu (Metoda)

Měření proudu (Metoda)

K2_Zkouška chodu hodnocení

Zkouška chodu hodnocení

K2_Celkové hodnocení

Celkové hodnocení

K2_Hodnocení

Hodnocení

K2_Jméno

Provedl (Jméno)

K2_Délka síťového přívodu (m)

Délka síťového přívodu (m)

K2_Odpor ochr. vodiče (třída I) Ohm

Odpor ochr. vodiče (třída I) ?

K2_Měření proudu (mA)

Měření proudu (mA)

K2_Izolační odpor (Megaohm)

Izolační odpor (M?)


c) Sadu atributů K2_Elektrorevize-vlastnosti - určena pro vlastnosti servisovaného zařízení (elektrozařízení). Tato sada atributů je vyplněna na Základních údajích servisovaného zařízení a obsahuje standardně tyto atributy, které představují základní vlastnosti daného elektrozařízení:

Název

Popis

K2_Elektrický proud

In [A] - Elektrický proud In [A]

K2_Příkon

Pn [W] - Příkon Pn [W]

K2_Třída ochrany

Třída ochrany

K2_Revizní lhůta

Revizní lhůta (měsíce)

K2_Skupina používání

Skupina používání

K2_Napětí

Un [V] - Napětí Un [V]

K2_Výrobce

Výrobce

K2_Poznámka

Poznámka

2. Následně by měl být spuštěn další inicializační skript nazvaný Elektrorevize - přidělení sad atributů (ElectricalInspectionAssignmentOfAttributeSets.PAS), pomocí kterého se přiřadí sada atributů pro hlavičkové údaje K2_Elektrorevize-vlastnosti k označeným servisovaným zařízením určených k revizi.

3. Elektrorevize - export revizí (ElectricalInspectionExportRevisions.PAS) provádí export vybraných servisovaných zařízení a vytvořených servisních úkonů včetně jednotlivých atributů do formátované tabulky, která pak slouží jako podklad pro revizního technika. Technik by měl vyplňovat pouze šedá pole pokud se hodnoty v bílých polí nijak od minule nezměnily a současně nesmí měnit hodnoty v polích označených červeně.

4. Elektrorevize - import revizí (ElectricalInspectionImportRevisions.PAS) provádí zase import dříve exportovaného podkladu, který technik vyplnil. Současně tento skript provede potvrzení daného servisního úkonu a vytvoří rovnou jeden následující servisní úkon pro další revizi podle data v importovaném podkladu.

5. Elektrorevize pak lze ještě zobrazit v tiskové sestavě Revizní protokol (ElectricalInspectionRevisionProtocol.AM), kde pokud jsou využity všechny standardní skripty výše zmíněné, tak je třeba vyplnit pouze tyto dva atributy, které se pak jako text zobrazují v sestavě a současně lze přidat i obrázek s podpisem technika a hodnota parametru sestavy Signature je cesta k danému obrázku s podpisem.

pic_9933

obr.: Parametry sestavy Revizní protokol