Book Contents

Book Index

Funkce nad doklady nákupu a prodeje

Popis obecných funkcí dostupných nad všemi doklady nákupu a prodeje:

Změna data potvrzení

Ctrl+F5

Změna data potvrzení. Volba Kontrolovat záporné stavy umožňuje nepovolit změnu data v případě, že by mělo dojít k zápornému stavu ve skladové evidenci. Uživatelé bez práva Číselníky / Zboží / Změna povolení záporného stavu mají volbu aktivovánu a nemohou ji změnit.

Pozn.: Záporný stav v evidenci sériových čísel se nekontroluje.

Změna stavu

Ctrl+Alt+F5

Změna stavu dokladu. Funkci lze využít také na potvrzených dokladech. Spustitelné nad všemi stranami dokladu v Prohlížení.

Zrušit stav

Shift+Alt+F5

Zrušení stavu na dokladu. Funkci lze využít také na potvrzených dokladech. Spustitelné nad všemi stranami dokladu v Prohlížení.

Položky nákupu / Položky prodeje

Ctrl+Shift+F7

Naplní knihy Položky nákupu / Položky prodeje vybranými položkami z aktuálního dokladu nebo položkami z vybraných dokladů.

Kontejner zboží

Shift+F4

Vytvoří kontejner zboží či přidá zboží do již existujícího kontejneru dle vybraných položek aktuálního dokladu nebo dle položek z vybraných dokladů. O tom, které doklady a položky se aktuálně zpracují, je uživatel informován aktivovanou příslušnou volbou na formuláři funkce. Volbu může v případě možnosti změnit.

Rozpad položek podle analytických os

Funkce umí rozpadnout vybranou položku (na které stojí pravítko) podle zadané procentní nebo množstevní hodnoty a vytvořená položka bude mít nastavené hodnoty analytických os podle definovaných hodnot. Funkci je možné použít v případech, kdy položku např. za pronájem, telefony, či používání služebních aut chceme rozpadnout podle středisek, popř. podle dalších analytických os. Funkce je dostupná nad doklady nákupu a prodeje, tedy nad zakázkami, objednávkami vydanými a fakturami vydanými a přijatými v režimu Změna ikonou z lišty viz. obr.

pic_10614

Obr: Faktura přijatá - funkce na rozpad položek podle analytických os

Po spuštění funkce se zobrazí formulář Rozpad položek podle analytických os, ve kterém se vybere v části Způsob rozdělení, zda se má jednat o procentní nebo množstevní rozpad. V části Rozdělit na se zobrazí položka, kterou budeme chtít rozdělit.

pic_10615

Obr.: Funkce a formulář Rozpad položek podle analytických os

Rozkliknutím položky se zobrazí formulář Rozpad s poli, která představují analytické osy. Hodnoty analytických os se nastaví podle hodnot z položky, kterou chceme rozpadnout. Podle vybrané hodnoty ve způsobu rozdělení se zpřístupní buď pole Procento nebo Množství.

pic_10616

Obr.: Formulář Rozpad s hodnotami analytických os dle nastavení z položky

Nastavením nižší hodnoty, která představuje hodnotu rozpadu v jednom z těchto přístupných polí a nastavením hodnot v jedné či více analytických osách a následných potvrzením formuláře (tlačítko OK) dojde k editaci záznamu v tabulce Rozdělit na podle nastavených hodnot.

pic_10617

Obr.: Formulář Rozpad s definovanou hodnotou 70% a nastavením hodnoty analytické osy středisko

pic_10619

Obr.: Editovaný záznam v tabulce Rozdělit na

Stejným způsobem můžeme Insertem vložit další položky, zadat procento a středisko a uložit. Nastavené hodnoty je možné si pomocí tlačítka Uložit předlohu jako uložit a při příštím rozpadu položky vyvolat tlačítkem Načíst předlohu.

pic_10620

Obr.: Rozpad položek podle analytických os

Pokud tlačítkem OK práci ve funkci Rozpad položek podle analytických os ukončíme, dojde v položkách dokladu k rozpadu položek podle nastaveného množství a nastavených hodnot v polích analytických os.

pic_10622

Obr.: Výsledek funkce Rozpad položek podle analytických os

Nastavení parametrů uživatele

V ribbonu dokladu (záložka Systém a část Ostatní) je možné pomocí funkce Paranetry uživatele vyvolat formulář Nastavení parametrů uživatele. V tomto formuláři je skupina uživatelských parametrů, které si uživatel může rychle nastavit bez potřeby měnit volby v Parametrech uživatele. Změna voleb těchto parametrů nevyžadují obnovení cache.

pic_8029

Obr.: Funkce Parametry uživatele v ribbonu faktur vydaných

PIC_3468_2024

Obr.: Formulář Parametry ze standardního nástrojového panelu

V modulech nákup a prodej se formuláře liší o členění na příslušné doklady. Parametry pro kopírování dokladu zohledňují nastavení ve správě knih prodeje "U první položky zakázky nastavovat:" s ohledem na zákaz vytvářet doklady v druhu zboží

Př.: Nebude-li zvolen parametr Kopírovat faktury vydané, pak se program bude řídit nastavením ze správy knih prodeje U první položky zakázky nastavovat s volbou Faktury vydané. To znamená, přestože si nechceme kopírovat faktury vydané, bude doklad při kopii zakázky vytvořen.

Možnost měnit parametry má pouze uživatel, který má nastaveno právo Změna parametrů uživatele z nástrojového panelu (Správce / Parametry uživatele).

Pozn.: Seznam všech vybraných voleb (zatrhnutých polí) každého uživatele je zobrazen na 7. straně karty Uživatelé.

Obecné
Opakování vkládání položek:

Netýká se dokladů nákupu a prodeje. Tyto doklady mají na 2. straně tlačítko Opakované vkládání položek.

Při kopii záznamu:

Kopírovat položky:

Kopírovat poznámky:
Kopírovat položkové poznámky:

Pozn.: Pole je dostupné pouze v případě, že není zatržena volba Nekopírovat položky. Zjednodušeně tato kombinace znamená, že se uživateli při kopírování dokladů zkopírují všechny položkové údaje, ale jejich poznámky zkopírovány nebudou - nové položky budou bez poznámek.

Kopírovat zařazené doklady:
Kopírovat zařazené dokumenty:

Kopírovat hlavičku, patičku a text položky:

Kopírovat komentáře:

Zobrazit dotaz před obnovením rozpracovaného záznamu (F3)

Zobrazit dotaz před vyvtvořením kopie aktuálního záznamů (F6)

Pozn.: Kopírování těchto dodatků je závislé rovněž na tom, zda se kopírují hlavičkové či položkové poznámky. Tzn., je-li zakázáno kopírování např. položkových poznámek, nezkopíruje se ani Text položky.

Obchod
Při vkládání položky nabídka na zboží:

Novou položku vložit vždy jako poslední

Umožnit zadání zboží i pomocí Zkratky 2

Při změně zboží nemazat popis

Přenést text patičky a hlavičky do nového podřízeného dokladu

Prodej

Při kopii zakázky:

Kopírovat faktury vydané
Kopírovat rezervační listy
Kopírovat dodací listy
Kopírovat objednávky přijaté
Kopírovat výdejky
Nákup

Při kopii objednávky:

Kopírovat faktury přijaté
Kopírovat potvrzení dodání
Kopírovat příjemky