Kontrakty
Kontrakty slouží pro sledování smluveného obsahu obchodu (zboží, ceny, dodací podmínky apod.) na vybrané období, např. rok. Pomocí kontraktů je možné vytvářet a provázat dílčí doklady sjednaného obchodu. Kontrakty lze využívat jak v modulu Prodej (sledování obchodu s odběrateli), tak v modulu Nákup (sledování obchodu s dodavateli). Z pohledu IS K2 jde v případě prodejních kontraktů vlastně o zakázky a v případě nákupních kontraktů o objednávky vydané. Tyto kontrakty se vytvářejí ve speciální knize prodeje / knize nákupu, které se defunijí v Nastavení kontraktů (viz stromové menu Prodej/Zpracování zakázek / Kontrakty nebo Nákup/Zásobování / Kontrakty).
V Nastavení kontraktů se pak defiinují také knihy zakázek/objednávek vydaných, ve kterých se pak budou vytvářet samotné zakázky/objednávky vydané odvozené z těchto kontraktů.
Nejprve založíme konkrétní realizační zakázky / objednávky do požadované knihy Zakázek / Objednávek vydaných. Tedy do knihy pro kontrakty.
Kontrakty jsou realizovány pomocí standardních skriptů: CT_Purchase.pas pro kontrakty nákupu, CT_Order.pas pro kontrakty prodeje. Tyto skripty jsou standardně spustitelné z knihy zakázek resp. z knihy objednávek. Skripty se spouští nad konkrétním kontraktem.
Nastavení kontraktů
Ve funkci nastavení kontraktů lze konfigurovat kontrakty pro nákup a prodej.
Obr.: Nastavení kontraktů
Provedeme tím nastavení parametrů skriptů podle podmínek každého klienta (nastavení knih dokladů, knih kontraktů atd.).
Obr.: Parametry kontraktů
Pokud je potřeba zadat více knih, zadávají se v položkách. Pouze knihy v položkách se nabízejí v Alt+F10. Pokud je kniha pouze v hlavičce, Alt+F10 je nefunkční.
Kniha Kontrakty
Kniha kontraktů je speciální kniha zakázek, která obsahuje seznam všech kontraktů, které jsou v IS K2 zavedeny. Nový kontrakt zadáváme do knihy klávesou Ins, zavedený kontrakt vymazat nelze.
Doklad Kontraktu
Doklad kontraktu vyjadřuje jeden dlouhodobý smluvní vztah, který má být postupně realizován prostřednictvím několika zakázek.
Při založení nového kontrraktu vyplníme jen záložku Základní údaje. Nebudeme vyplňovat položky zakázky. Položky kontraktu následně navedeme po spuštění skriptu - viz dále. Záznam nového kontraktu uložíme.
Obr.: Založení nového prodejního kontraktu (klávesou Ins)
Vyplníme záložku Základní údaje a kontrakt uložíme.
Obr.: Vyplněná záložka Základní údaje a uložení kontraktu
Následně nad tímto záznamem spustíme skript CT_Order.pas z knihy Skriptry a sestavy. (Pozn.: Pokud bude skript spuštěn v jiné knize, než je definovaná v Nastavení kontraktů, dojde ke zobrazení informativní hlášky. Po spuštění skriptu se zobrazí záznam kontraktu v editaci. Zde můžeme eventuelně změnit hlavičkové údaje nebo doplnit pole určené jen pro kontrakty. Jde o pole Kód kontraktu a Lhůta.
Popis vybraných polí:
Kód kontraktu |
Každý kontrakt má přiřazen konkrétní kód. Obvykle vytváříme nový kód pro nový kontrakt, ve výjimečných případech můžeme kontrakt přiřadit k již existujícímu kódu tak, že odtrhneme pole Vytvořit nový a vybereme některý z již existujících. |
Lhůta |
V poli je možné oddělit již ukončené kontrakty od běžících. |
Obr.: Záznam kontraktu po spuštění skriptu CT_Order.pas
Po přepnutí na záložku Položky budeme vkládat položky.
Na záložce Položky kontraktu jsou zobrazeny položky kontraktu a je zde rovněž patrný stav, resp. uskutečnění každé jednotlivé položky.
Obr.: Kniha Kontrakty - 2. strana
Formulář je rozdělen do 3 částí:
- Hlavičkové informace o odběrateli, číslu dolkadu, cenách.
- Položky kontraktu zobrazují seznam smluvených položek, kterých se kontrakt týká - jejich množství, ceny atd.
- Poslední část zobrazuje konkrétní rozdělení realizace dané položky.
Tlačítko Vytvořit zakázku je možné použít v případě, že existuje alespoň jedna položka kontraktu ve stavu Odvoláno a s příznakem Objednat (ve sloupci VD zobrazen symbol ). Stiskem tlačítka vytvoříme skutečnou - realizační zakázku / objednávku do knihy zobrazené nad tímto tlačítkem (knihu je možné změnit). Do dokladu budou vloženy všechny záznamy s výše uvedeným příznakem. Tyto položky je rovněž možné přidat do již existujícího dokladu tak, že zatrhneme pole Přidat do zakázky.
Položky kontraktu - význam vybraných sloupců:
Pozice |
Pořadí položky kontraktu. |
Zkratka |
Zkratka zboží. |
Zboží |
Popis zboží. |
Množství |
Celkové smluvené množství. |
Zůstatek |
Množství, na které zatím nebyla vytvořena žádná odvolávka ani nebylo objednáno. Je rovno hodnotě Množství - (Odvoláno + Objednáno) |
Odvoláno |
Množství, na které byla vytvořena odvolávka (tedy bylo konkrétně naplánováno), ještě však k němu neexistuje realizační zakázka / objednávka. |
Objednáno |
Množství, na které již existuje realizační zakázka / objednávka. |
Datum dodání |
Konečné datum dodání, do kdy má být položka po množstevní stránce zcela zpracována. |
Novou položku kontraktu vložíme klávesou Ins v horní tabulce. Po vytvoření a uzavření formuláře klávesou Enter můžeme opravu údajů provést tak, že na dané položce stiskneme klávesu F5. Po uložení položky se její cena automaticky přenáší do dodavatelských cen, kde je patrná s patřičným kódem kontraktu.
Obr.: Vložení položky kontraktu
V dolní části formuláře je patrné rozpracování konkrétní položky kontraktu, na které stojí pravítko ve střední části.
Typ položky |
Znázorňuje, v jakém stavu se tato část položky nachází.
|
Zkratka |
Zkratka zboží. |
Zboží |
Popis zboží. |
Množství |
Množství, které se tímto řádkem zpracovává. Na řádku s typem položky Hlavní je zobrazeno množství, které zbývá zpracovat. |
Datum dod. |
Termín dodání dané položky. Termín se automaticky kopíruje do pole Požadováno v položce realizační zakázky. |
VD |
U položek typu Odvolávka symbol znamená plánované vytvoření dokladu. Při vytvoření realizačního dokladu budou do tohoto dokladu vloženy všechny takto označené položky. Po vytvoření tohoto dokladu se tento symbol ztratí a typ Odvolávka se změní na Objednáno. |
Nový záznam k patřičné položce, na níž stojí pravítko ve střední části formuláře, vytvoříme tak, že klávesou Enter otevřeme položku typu Hlavní nebo jinou položku, kterou chceme konkretizovat, rozdělovat.
Obr.: Kontrakty - změna původní položky při vytváření nové položky
V otevřeném formuláři stiskneme Ins, vytváříme tak nový záznam, kterým rozdělujeme původní.
Obr.: Kontrakty - Nová položka ve spodní části formuláře
Upravíme požadované množství, termín dodání příp. popis. Budeme-li chtít k danému záznamu vytvářet realizační doklad, zatrhneme pole Objednat. Položku potvrdíme stiskem tlačítka OK. Vytvoří se nový řádek ve spodní části formuláře.
Změnu některých údajů záznamu můžeme provést stiskem klávesy F5 na daném záznamu. Stejným způsobem můžeme zajistit také dodatečné vytvoření dokladu tím, že zde zatrhneme pole Vytvořit doklad. Samotný realizační doklad bude vytvořen až stiskem tlačítka Vytvořit zakázku v horní části 2. strany kontraktu. Na tento doklad budou vloženy všechny záznamy s příznakem ve sloupci VD ve spodní části formuláře. Na nově vytvořený doklad bude pro identifikaci zakázky automaticky nakopírována poznámka CT z 1. strany kontraktu a realizační termíny.