Údržba
Modul Údržba umožňuje evidenci servisovaných zařízení, u kterých je třeba přehledně plánovat servisní zásahy, kontroly nebo legislativou dané prohlídky. Jedná se komplexní nástroj pro správu vlastních i cizích zařízení, která mohou ,ale nemusí být v užívaní vlastní firmy.
Modul Údržby je rozdělen následovně: pro samotnou evidenci slouží Servisovaná zařízení, dále pro sběr a evidenci požadavků na servis a údržbu je určena kniha Požadavky na servis, na základě kterých lze vytvářet doklad o plánovaném úkonu do knihy Plánované servisní úkony.
Obr.: Modul Údržba
Pod pojmem servisovaná zařízení si můžeme představit:
- celek mimo firmu, který má naše firma ve správě za peníze
- zařízení, která poskytují servisu službu (náhradní díly, opravy, seřízení, evidence parametrů).
- zařízení, která byla vyrobena nebo prodána ve vlastní režii anebo jsou jen smluvní servisní organizací.
- předmět, který je v naší firmě určen k provedení servisu – vlastníme jeho průběžnou evidenci (např.: auto, pěchovací zařízení, omítačka)
- náš vlastní stroj/zdroj K2 (nerozhoduje, zda je veden v majetku). Naše oddělení údržby má evidenci o plánu oprav a nákladech na údržbu.
- kartu majetku – např.: budova, klimatizace, hmotný majetek, který potřebuje periodické prohlídky a kolaudace (úkony, pro které je nutnost objednat subdodavatele, certifikační autority pro „servis“)
- měřidlo, u kterého řešíme metrologii (prohlídky, certifikace a evidenci naměřených hodnot)
Základní nastavení
Modul Údržby vyžaduje nastavení výchozí knihy pro vytváření jednotlivých dokladů. Ve správě knih je proto nutné provést základní nastavení a nastavit pravidla pro vytváření jednotlivých dokladů.
Obr.: Nastavení knihy Údržby
Servisní karta slouží pro vytváření průvodek, kdy lze využít i předdefinovaný technologický postup na této kartě. Dále se vybírá karta zboží, která má přiřazené technologické postupy pro zadání konkrétních operací údržby. Povinné pole je rovněž typ průvodky, obvykle plánovací.
Servisovaná zařízení
Základní kniha pro evidenci všech zařízení.
obr. Kniha Servisovaná zařízení
Základní údaje (1. strana) - Servisovaná zařízení
Slouží k evidenci obecných informací o zařízení. Lze vybrat konkrétní Zboží, Majetek, Vozidlo nebo i stroje a jiná zařízení z číselníku Zdrojů. Je možné vytvořit nové servisované zařízení, které nemusí mít vazbu do jiných modulů, povinným polem je pouze Zkratka zařízení.
K dispozici jsou volné číselníky (Stav, Typ, Skupina a Kategorie), které si lze předdefinovat a využít dle potřeby.
Mezi základními údaji se nachází pole Nadřízené zařízení - může být použito pro samostané části složitějších zařízení, které máte rovněž v evidenci servisovaných zařízení.
Obr. Základní údaje servisovaného zařízení
Popis polí:
Zkratka |
Jedinečné označení zvoleného zařízení. |
Popis |
Jazykový název/popis zařízení. |
Nadřízené zařízení |
Jedná-li se o podřízenou součást, vyplní se nadřízené zařízení. |
Stav |
Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Zboží |
Výběr zboží z číselníku. |
Sériové číslo |
Výběr z číselníku sériových čísel pro zvolenou kartu zboží. |
Výrobní číslo |
Výrobní číslo |
Šarže |
Výběr z číselníku šarží pro zvolenou kartu zboží. |
Varianta TP |
Varianta technologického postupu zvolené karty zboží. |
Majetek |
Kniha majetku |
Zdroje |
Číselník zdrojů |
Vozidlo |
Číselník vozidel |
Servisní pracovník |
Pracovník zodpovědný za dané zařízení. |
Typ |
Volitelný číselník, pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Datum prodeje |
Datum, kdy bylo zařízení pořízeno/prodáno. |
Datum uvedení do provozu |
Datum uvedení do provozu. |
Konec záruky |
Konec záruky |
Skupina |
Volitelný číselník, pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Kategorie |
Volitelný číselník, pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Ve spodní části formuláře je umožněno pracovat s klasickými Kontaktními informacemi o zákazníkovi, kterému provádíte servis daného zařízení.
Komponenty (2. strana) - Servisovaná zařízení
U zařízení je možno evidovat klíčové komponenty, ze kterého se skládá a to včetně sériového a výrobního čísla. Komponenty není nutné evidovat na kartách zboží, proto je možné si mezi komponentami uvádět i různé nezaevidované položky.
Obr.: Komponenty
Komponenty je možné vyřadit či nahradit za jinou s tím, že je evidována historie těchto akcí.
Novou komponentu vkládáme klasicky přes Insert, případně pomocí tlačítek v kontextové záložce v ribbonu, s názvem Komponenty a v případě, že je nutné komponenty nahrazovat, poslouží tlačítko „Nahradit komponentu“. Tento příkaz vyřadí daný komponent a zařadí nový.
Obr.: Nahradit komponentu
Formulář pro vložení komponenty vypadá stejně, pouze bez možnosti vybrat předchozí komponentu.
Servisní úkony (3. strana) - Servisovaná zařízení
Servisní úkony jsou zachyceny v tabulce nebo ve stromové struktuře - nastavit je lze pomocí tlačítka v ribbonu v kontextové záložce Servisní úkony.
Na této straně lze vytvářet:
- Požadavky na servis.
- Plánovaný servisní úkon.
- Zakázky za účelem prodeje vlastních servisních služeb nebo reklamací.
- Objednávky na zajištění servisní služby nebo objednání dílů.
- Průvodky, které jsou určeny pro servis nebo údržbu ve vlastní režii. U průvodek je možné předdefinovat postup pro prováděné úkony konkrétního stroje. Pomocí definice karty zboží s varintním TP (Zboží/Výroba/Servisní karta), lze obecnou kartu zboží pro vytvoření servisní průvodky nastavit v knize viz. Základní nastavení, ale přednost při vytvoření bude mít údaj vyplněný na kartě zboží.
Obr.: Servisní karta
- Aktivity pro zachycení zásahů vašich zaměstnanců na daném zařízení.
- Převodky, které jsou určeny pro evidenci převádění daného zařízení.
Definice úkonů (4. strana) - Servisovaná zařízení
Definice plánovaných servisních úkonů slouží pro jejich hromadné generování, které jste schopni nadefinovat a jednorázově zaplánovat. Pro hromadné vytvoření dle definic stačí zadat, dokdy chcete plánované servisní úkony zaplánovat. Maximální počet vytvořených úkonů nepřekročí Vámi zvolenou hodnotu a v případě, že zvolíte vyšší číslo, než je v definici, bude mít hodnota z definice přednost. Plánované servisní úkony se vytvoří v maximálním počtu zadaných opakování v definici, to stejné platí po zadání hodnoty 0.
Obr.: Vytvoření servisních úkonů dle definic
Vytvořit servisní úkony lze:
1) nad označenými definicemi na konkrétním zařízení (Kontextová záložka Definice úkonů/Vytvoři servisní úkony dle definic)
2) dle všech definic nad označenými zařízeními (Hromadné akce/Vytvoři servisní úkony dle definic zařízení)
Definice lze vytvářet jednoduše pomocí formuláře, kde je nutné vyplnit pravidla pro generování úkonů.
Obr.: Definice plánovaných servisních úkonů
Popis polí:
Popis |
Krátký popis servisního úkonu. |
Plánovaný pracovník |
Pracovník, který zajistí splnění daného úkonu. |
Jednotka časového intervalu |
Určuje, v jaké časové jednotce budou úkony generovány. |
Časový interval |
Časový interval pro opakování daného úkonu. |
Datum a čas zahájení |
Datum a čas zahájení prvního plánovaného servisního úkonu. |
Časová jednotka doby úkonu |
Určuje v jaké časové jednotce bude definována časová délka úkonu. |
Plánovaná doba úkonu |
Plánovaná doba úkonu ve zvolené časové jednotce. |
Opakování |
Maximální počet vytvořených plánovaných servisních úkonů. |
Kniha |
Kniha, ve které se zvolené úkony budou generovat. |
Datum poslední vytvořené servisní operace |
Datum poslední vytvořené servisní operace. |
Zadání úkonu |
Podrobný popis/zadání úkonu. |
Doklady (5. strana) - Servisovaná zařízení
Jedná se o souhrn jednotlivých dokladů, které jsou provázany s konkrétním servisovaným zařízením.
Obr.: Ukázka dokladů připojených k zařízení
Přílohy (6. strana) - Servisovaná zařízení
Klasická strana příloh, která slouží k ukládaní potřebných příloh, přímo ke konkrétnímu servisovanému zařízení.
Plánované servisní úkony
Součástí modulu Údržba jsou Plánované servisní úkony. Tyto úkony lze generovat ze servisovaných zařízení pomocí příkazu na základě definic, nebo vkládat ručně pomocí tlačítka Insert. Účelem této knihy je jedoduchá evidence veškerých naplánovaných úloh.
Obr.: Plánované servisní úkony
Základní údaje (1. strana) - Plánované servisní úkony
Základní informace o Plánovaném servisním úkonu jsou uspořádany následovně:
Obr.: Plánované servisní úkony
Popis polí:
Doklad |
Doklad Plánovaného servisního úkonu. |
Servisované zařízení |
Zařízení, ke kterému je vytvořen tento doklad o plánovaném servisním úkonu. |
Požadovaný servis |
Evidence dokladu požadavku na servis - nadřízený doklad. |
Stav |
Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Popis |
Popis plánovaného úkonu. |
Pracovník |
Přidělný pracovník pro tento úkon. |
Časová jednotka |
Určuje časovou jendotku úkonu. |
Doba úkonu |
Plánovaná doba úkonu ve zvolené časové jednotce. |
Začátek úkonu |
Datum a čas zahájení plánovaného servisního úkonu. |
Konec úkonu |
Automatické doplnění: Začátek úkonu + Doba úkonu |
Kódy |
Kódy |
Popis úkonu |
Podrobný popis/zadání úkonu. |
Doklady (2. strana) - Plánované servisní úkony
Jedná se o souhrn jednotlivých podřízených dokladů, které jsou ve stromu konkrétního plánovaného úkonu.
Klasicky lze evidovat i přílohy ke konkrétnímu úkonu.
Kalendáře
Pomocí nových kalendářů, jednoduše předdefinujete kalendáře i pro své techniky a jejich Plánované servisní úkony. Proklikem se vaší technici mohou z kalendáře dostat na konkrétní servisní úkon, který mají provést, mohou si prohlédnout poslední zásahy, smlouvy, vyměněné komponenty, v podstatě jakoukoli informaci o zařízení. Za využití webové K2, mohou tyto informace získavat jednoduše i v terénu a na cestách.
Obr.: Ukázka plánovaných úkonu pro servisního technika v kalendáři
Požadavky na servis
Kniha obsahuje požadavky na servis konkrétního zařízení. Jedná se o tzv. sběrné místo veškerých požadavků na provední servisu. Požadavek na servis může vznikat přímo z provozu.
Obr.: Požadavky na servis
Základní údaje (1. strana) Požadavky na servis
Základní informace o požadavku jsou uspořádany následovně:
Obr.: Požadavky na servis
Popis polí:
Doklad |
Doklad Požadavku na servis. |
Servisované zařízení |
Zařízení, ke kterému je vytvořen tento doklad o plánovaném servisním úkonu. |
Stav |
Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Popis |
Popis požadavku. |
Zadavatel |
Zadavatel požadavku. |
Začátek úkonu |
Požadovaný datum a čas zahájení servisu. |
Konec úkonz |
Odhadovaný konec úkonu. |
Kódy |
Kódy |
Popis úkonu |
Podrobný popis/zadání úkonu/problému. |