Book Contents

Book Index

Správa dokumentů (DMS)

Systém pro správu dokumentů, který je znám také jako Document managament systém neboli DMS zahrnuje širokou škálu funkcí, které jsou zásadní pro efektivní provoz firmy a správy jejich dokumentů. Firmy generují spousty dat a spolehlivá správa dokumentů jím umožní zefektivnit celkový výkon pro práci s dokumenty. Primárním důvodem funcionality je samostatná databáze, která vždy zaeviduje jakoukoliv změnu či manipulaci s dokumentem.

Výchozí body správy dokumentů jsou schopnosti editace, nastavení přístupových oprávnění, zálohování, ochrana dat spojená se zabezpečením a sdílením různých obchodních dokumentů, fulltextové vyhledávání jak napříč dokumenty, tak konkrétním obsahem.

Nepotřebné dokumenty K2 DMS umožní archivovat či přímo skartovat a pro aplikaci třetích stran lze dokumenty zveřejnit pomocí K2 API.

Book Contents

Book Index

Nastavení DMS

Před samotným zahájením užíváním dokumentového serveru, je zapotřebí mít nastavený FileStrem na službě MSSQL.

1. SQL Server Configuration Manager/ SQL Server service/ SQL server(SQL2019).

pic_5538.png

Obr. SQL Server Configuration Manager

2. Pravím tlačítkem vyberu vlastnosti, kde na kartě FileStream povolím všechny možnosti. (viz obr.)

pic_5539

Obr. Povolit FILESTREAM

Prvním krokem nastavení správy dokumentů je ve stromovém menu Správa dokumentů (DMS) – Nastavení – Nastavení DMS. Stisknutím tlačítka Nastavit DMS uživatel potvrdí funkcionalitu předefinovaných databází.

pic_5540.png

Obr. Nastavení DMS

Book Contents

Book Index

Konfigurace DMS

Druhý krok je konfigurace dokumentů, se kterou bude uživatel pracovat napříč práci s dokumenty v K2. Zde výchozí nastavení provádí správce, který dle potřeb společnosti a jejích uživatelů zvolí typy dokumentů, se kterými firma pracuje. K nalezení je ve stromovém menu – Správa dokumentů (DMS) – Nastavení – Konfigurace dokumentů.

V knize konfigurace dokumentů je potřeba založit nový typ dokumentů, kde je hlavní požadavek vybrat typ Dokumentový server.

pic_5541.png

Obr. Konfigurace dokumentu

Zkratka

Zkratka typu dokumentu.

Typ

Ve výběru je možné vybrat, jak bude při zařazování dokumentu naloženo s původním souborem a jakým způsobem se soubor stane součástí IS K2, v případě využívaní DMS je třeba vybrat Dokumentový server.

Popis typu

Možnost přiřadit dalsí informace k definovanému typu.

Vstupní složka

Přednastavení složky (adresáře), ve které se bude otevírat výběrový dialog souborů po stisknutí tlačítka v editačním poli, nebo po stisknutí tlačítka Výběr na 1. straně dokumentů. Není-li tato položka vyplněna, provede se po stisknutí tlačítka Výběr dle naposledy použité složky (adresáře).

Přípona dialogu

Implicitní přípona (extenze) dialogu souborů.

Maska dialogu

Typ souboru ve standardním výběrovém dialogu souborů ve Windows (po stisknutí tlačítka Výběr na 1. straně formuláře dokumentu). Jednotlivé posloupnosti znaků v textu v pořadí [název],[extenze],[název],[ extenze], ... musí být odděleny znakem "svislá čára".

Př. textu: Textové soubory|*.txt|Word|*.doc|Všechny soubory|*.*

Tento příkladový text naplní tabulku třemi typy souborů, a to textovými soubory (soubory s extenzí „txt“), MS Word texty (soubory s extenzí „doc“) a všemi soubory.

Chceme-li, aby v jednom řádku standardního výběrového dialogu souborů bylo uvedeno více typů souborů, oddělíme je znakem '#'.

Př. textu: Textové soubory|*.txt|Dokumenty|*.doc#*.rtf

Tento příkladový text naplní tabulku jednak textovými soubory (soubory s extenzí „txt“) a jednak dokumenty (soubory s extenzí „doc“ a „rtf“). Zvolíme-li ve výběru dokumenty, budou v tabulce najednou zobrazeny soubory s extenzí „doc“ a „rtf“.

Štítky

Umožňují jednoznačně označit dokument podle například klíčových či podstatných slov.

Složka

Umožňuje zapsat cestu k dokumentu pro následné vyhodnocení umístění.

Maximální velikost souboru

Umožňuje nastavit maximální velikost souboru pro import.

Verzováno

Pokud je pole zatrženo, ukládají se všechny revize, které jsou s dokumentem spojeny.

Smazat zdrojový soubor po importu

Pokud je pole zatrženo, automaticky se po importu smaže zdrojový soubor.

Skartační plán

Umožní vybrat předefinovaný skartační plan, podle nastavení skartačního řádu.

Book Contents

Book Index

Skartační řád

Pokud se uživatel rozhodne využívat funkci automatické skartace či archivace, nastaví si jej ve stromovém menu – Správa dokumentů (DMS)- Nastavení – Skartační řád. Vytvořením nového skartačního plánu se na Základních údajích vyplní pole Zkratka a Popis a funkce archivace a skartace se nastavují na letité období, kdy se pro archivaci vyplní pole Archivace a pro skartaci pole Skartace v počtu let.

pic_5542.png

Obr. Skartační řád

Book Contents

Book Index

Práce v modulu Dokumenty

Soubor všech dokumentů, které jsou k jednotlivým dokladům připojeny jsou v K2 uloženy v modulu Dokumenty, který je k nalezení ve stromovém menu – Správa dokumentů (DMS) - Dokumenty. Kde jsou implicitně setříděny podle předdefinovaného typu dokumentu. V případě využívaní dokumentového serveru jsou uloženy pod zkratkou, již předdefinovanou z konfigurace dokumentů. V seznamu dokumentů sekce funkce nabízí možnost buď jednotlivého či hromadného přesunu stávajících dokumentů do databáze dokumentového serveru. Přesun do databáze otevře formulář s konfigurací stávajících typů dokumentů a hromadně všechny předefinované typy přesune na nové nakonfigurované typy dokumentů dokumentového serveru.

pic_5544.png

Obr. Konfigurace převodu typu dokumentu do DMS

Na záložce Základní údaje jsou k nalezení veškeré údaje o dokumentu a je zde opět možnost dokument revidovat a přidávat komentáře jak k samotnému dokumentu, tak k jednotlivým revizím. Po stisknutí uzavřít revizi se zobrazí dialog s možností vložit komentář k dané revizi.

pic_5545.png

Obr. Základní údaje dokumentu

pic_5546.png

Obr. Komentář k revizi

Book Contents

Book Index

Archivace a skartace v modulu Dokumenty

Možnosti archivace, odarchivace a skartace jsou přiřazeny v ribbonu pod záložkou Hromadné akce, kde lze s označenými dokumenty pracovat buď to samostatně, hromadně či nastavení automatických akcí, ale v případě jejich archivace či skartace musí být dokument ve stavu uzavřená revize.

Funkce automatické archivace – Funkce spustí předefinovaný filtr, který vybere dokumenty k archivaci, pokud mají přiřazený skartační řád a uběhla doba, která je k pro archivaci určená.

Funkce automatické skartace – Funkce spustí předefinovaný filtr, který vybere dokumenty ke skartaci, pokud mají přiřazený skartační řád a uběhla doba, která je k pro skartaci určená.

pic_5547.png

Obr. Dokumenty – Hromadné akce

Po využití automatických funkcí, si uživatel zkontroluje výsledek filtru, provede potřebné změny a spustí vlastní archivaci či vytvoří skartační seznam. Po spuštění funkce skartace se vytvoří skartační seznam na základě filtrů dokumentů, kde se doplní zkratka a popis a formulář se uloží.

pic_5548.png

Obr. Skartační seznam

Book Contents

Book Index

Skartační seznam

Ve stromovém menu – Správě dokumentů (DMS) – Skartační seznam se otevře formulář, kde je možnost vytvořit nový skartační seznam nebo pracovat s dříve vytvořenými seznamy. Pro další postup se musí vždy skartační seznam schválit, kde v sekci Funkce je funkce Schválit, která označené seznamy schválí ke skartaci. Skartovat označené seznamy, lze pouze po schválení.

pic_5549.png

Obr. Skartační seznam

Book Contents

Book Index

Historie dokumentu v modulu Dokumenty

Na záložce Historie dokumentů je možnost sledovat veškeré činy, které byly s dokumentem prováděny jednotlivými uživateli v čase. Pozor, aby se akce s revizemi ukládaly, je potřeba mít v konfiguraci dokumentu zatrženo pole „verzováno“. Jednotlivé akce obsahují informace, kdy a jaký uživatel s dokumentem pracoval, přiložené komentáře k jednotlivým revizím a náhled stavu v součinnosti se skutečností akce.

pic_5550.png

Obr. Historie změn dokumentu

Book Contents

Book Index

Nastavení práv pro revizi

Další důležitá věc pro DMS jsou práva pro revize, či samotné nahlížení. Ve stromovém menu – Správce – Uživatelské role se vybere Skupina záznamů, kdy správce definuje právo na záznam jednotlivým rolím. Pro roli lze definovat na záložce skupina záznamů skupiny, a to pro čtení i změnu zvlášť. Pokud se přiřadí typu dokumentu skupina záznamů, pak uživatel uvidí dokument pouze v případě, že má přidělenou některou skupinu z rolí. Totéž platí i pro změnu. Pokud má role přidělenou skupinu záznamů pro změnu, pak může pracovat s revizemi.