Book Contents

Book Index

Prodej a zákaznická podpora
Objednávky z e-shopu

Po odeslání objednávky se automaticky v K2 vytváří XML Objednávka, a to nezávisle na vytváření Zakázky. Pokud dojde k selhání při vytváření Zakázky, může Objednávka sloužit k následnému vytvoření zakázky, aniž by jakékoliv selhání zaznamenal a řešil zákazník.

Objednávky z webu/e-shopu si můžeme zobrazit v K2 prostřednictvím knihy Objednávky z e-shopu (dostupná ze stromového menu - uzel Prodej a zákaznická podpora, popř. číslo funkce pro tlačítko na plochu: 901).

Zakázky z e-shopu

Zakázka se vytváří ihned při odeslání objednávky v knize a s údaji podle nastavení webu/e-shopu. Jedná-li se o objednávku na firmu (tj. registrovaný uživatel má přiřazeného partnera), vytvoří se zakázka na tuto firmu. V závislosti na parametru Zobrazovat výběr partnera (firmy) fakturace se zakázka vytvoří na základního partnera › zákazníka dané kontaktní osoby nebo na toho partnera › zákazníka, kterého má uživatel aktuálně nastaveného (a jeho údaje jsou vidět v záhlaví eshopu vedle údajů přihlášeného uživatele). Dodací i fakturační adresa (včetně IČO a DIČ) se nastavují dle objednávky.

Jedná-li se o zákazníka, který nemá přiřazeného partnera, pak se vytvoří na anonymního zákazníka. Vždy bude v zakázce připojená kontaktní osoba, která objednávku vytvořila. Jedná-li se o neregistrovaného zákazníka, pokusí se K2 dohledat dle emailu, jména a příjmení již existující kontaktní osobu bez registrace. Pokud se taková osoba najde, doplní se do zakázky. Jinak se vytvoří nový záznam kontaktní osoby.

Adresy se uloží vždy jako jednoduché adresy, s výjimkou osobního odběru na pobočce - v tomto případě se do dodací adresy uloží adresa pobočky jako odkaz na kartu Zákazníka vybrané pobočky. IČO a DIČ se uloží do odpovídajících polí na zakázce. Jsou-li i kontaktní údaje (tj. email a telefon) u adresy změněny oproti registraci, doplní se tyto údaje přímo k adrese (záložka Kontakt).

Je-li to možné z hlediska skladových zásob, automaticky se k položkám vytváří nepotvrzená Výdejka. Pokud není možné ji vytvořit, tvoří se Rezervační list. V případě, že nechceme, aby se výdejka či rezervační list tvořil, stačí, že v Základních údajích na daném webu a e-shopu nevyplníme Sklad. Pokud je prostřednictvím platební brány úspěšně provedena platba, k zakázce se automaticky vytvoří Faktura, Pokladní doklad dle Nastavení webu a e-shopu - část Platební brány, a tyto doklady se spárují (tzn. faktura "se zaplatí").

Kontaktní osoby

Kniha kontaktních osob je využívána také v souvislosti s webem/e-shopem. Jedná se zejména o oblast evidence uživatelů, kteří se na webu/e-shopu registrovali (evidují se zde přihlašovací údaje) nebo v něm vytvořili objednávku (osoba je pak uvedena v zakázce).

Evidence přihlašovacích a dalších údajů z webu/e-shopu

V souvislosti s webem/e-shopem vznik nové kontaktní osoby nebo spárování již existující závisí na nastavení Registrace e-shopu. Kontaktní osoba se využívá jako nositel informací, které uživatel zadává při registraci do e-shopu, ukládání a aktualizaci přihlašovacích údajů do různých e-shopů (login a heslo) a k propojení uživatele se zákazníkem a vytvořenými objednávkami z webu/e-shopu.

Přihlašovací email a heslo jsou evidovány na záložce Web a e-shop (v poli Web se uloží K2 API tj. server webových služeb). Je-li vyplněn konkrétní web/e-shop v poli Web, e-shop , pak tyto přihlašovací údaje platí pouze pro tento web/e-shop (při registraci vždy).

pic_4870

Obr.: Kniha Kontaktní osoby - záložka Web a e-shop

Jméno a příjmení se ukládá do hlavičky kontaktní osoby, kontaktní email a telefon se uloží do elektronických adres (typ dle záznamu webu, e-shopu). Dodací a fakturační adresy se ukládají do modulu Registrace do tabulky Adresy s typem adresy Dodací, resp. Fakturační adresa pro e-shop. Kontaktní osobě můžeme přiřadit jednoho či více partnerů. Je-li kontaktní osobě partner připojen, v seznamech adres na webu/e-shopu vidí daný uživatel i adresy karty Zákazníka propojené s jeho kartou Partnera. Adresy pak může vybrat i do objednávky, nemůže je však upravovat nebo mazat.

pic_4871

Obr.: Kniha Registrace - záložka Základní údaje

Vytvoření a připojení kontaktní osoby k zakázce z e-shopu

Pokud novou objednávku vytvoří neregistrovaný uživatel, systém hledá kontaktní osobu se stejným jménem, příjmením a emailem (bez přiřazeného partnera). Pokud taková v K2 existuje, připojí se do nově vzniklé zakázky. Jinak pro účely připojení kontaktní osoby do zakázky vytvoří nový záznam Kontaktní osoby.

Komentáře z webu

E-shop K2 obsahuje funkci dotázat se na informace týkající se samostatných produktů. Pokud nastavení v K2 umožní pokládat dotazy u jednotlivých zboží, lze v detailu zboží na záložce dotazy otevřít formulář, kde lze položit správci e-shopu dotaz, kdy má správce možnost na něj plnohodnotně odpovědět v K2 a zobrazit dotaz na e- shopu.

pic_5652

Obr. Položit dotaz

pic_5653

Obr. Zobrazení dotazů s odpovědí v detailu zboží

Nastavení v K2

Pokud se správce rozhodne používat na jednotlivých detailech zboží zobrazovat dotazy, je potřeba ve stromovém menu - Web a e-shop - Obecné moduly – Weby a e-shopy – Nastavení webu a e-shopu v sekci Detail zboží zatrhnout Zobrazovat komentáře/dotazy.

pic_5654

Obr. Nastavení webu a e-shopu – Zobrazovat komentáře/dotazy

Pokud je zatrženo pole komentáře/dotazy zobrazovat bez schválení, budou nově vložené dotazy rovnou zobrazeny na detailu produktu, bez kontrolní editace správce. Pokud toto pole zatrženo není, pak je nutné každý nově přidaný dotaz zrevidovat a schválit v ?K2 v modulu komentáře z webu, kdy ve stromovém menu – Web a e-shop – Prodej a zákaznická podpora – Komentář z webu musí být správcem odtrženo pole Nezobrazovat na webu.

Komentář z webu v K2

Ve stromovém menu – Web a e-shop – Prodej a zákaznická podpora – Komentář z webu se v seznamu automaticky zobrazí veškeré dotazy, která zákazníci k?produktům na e-shopu přidají.

pic_5655

Obr. Komentáře z webu

Na záložce?Základní údaje je možnost editovat dotazy nebo nastavit možnost Nezobrazovat na webu. V?modulu je také možné ručně založit nový dotaz, který se pak má zobrazovat u produktů na e-shopu.

pic_5656

Obr. Komentář z webu - Základní údaje

Na záložce Funkce je k nalezení funkce, která umožní správci na dotaz odpovědět, tím že otevře formulář Odpovědět na dotaz.

pic_5657

Obr. Odpovědět na dotaz

Na záložce Funkce je možnost hromadného zveřejnění na webu, kdy má správce možnost označené dotazy hromadně schválit a zveřejnit na web.

Book Contents

Book Index

Dropshipping a marketplace

Alza dropshipment je forma obchodní spolupráce mezi internetovým obchodem Alza a zákazníkem K2, kde uživatel K2 je považován za poskytovatele zboží, tedy má sklad, a internetový obchod Alza sklad nemá, ale prodává zboží, které se nachází na skladě dodavatele. Ten posílá zásilky rovnou zákazníkům, řeší si tedy expedici sám. V případě, kdy chce uživatel K2 využívat prodej na internetu přes společnost Alza, je potřeba mít vlastní licenci K2 API, díky které si může ale zřídit i e-shop vlastní a mít dvě možnosti prodeje přes internet. Díky K2 API a přímém spojení se systémem Alza dochází k úplné automatizaci všech procesů prodeje.

V první řadě je zapotřebí uzavřít obchodní dohodu se společností Alza, která dle smluvených podmínek předá potřebné indikátory ke konfiguraci v systému K2. Dále je potřeba vyřešit podmínky fakturace za prodané zboží mezi K2 uživatelem a společností Alza.

Jak dropshipping funguje

1. Systém K2 aktualizuje ceny a skladové dostupnosti produktů prodávaných na Alze.

2. Zákazník zařadí na internetovém obchodě Alza zboží do košíku, přes funkci K2 API se v systému K2 založí košík a potvrdí Alze informaci o skladové dostupnosti.

3. V případě vytvoření objednávky zákazníkem se v systému K2 vytvoří objednávka a odešle potvrzení do Alzy, potvrdí způsob expedice a dodací doba dodání.

4. Další manipulace s objednávkou, tedy se zbožím, je na straně dodavatele. Až dojde k expedici a vytvoření všech náležitostí jako číslo zásilky, vystavení dodacího listu atd... K2 API předá veškeré informace Alze, která obeznámí o skutečnosti zákazníka. Předpokládané situace při prodeji jako například dokončení objednávky nebo storno, jsou vyřešeny za pomocí metod, které jsou díky datovému napojení vyřešeny funkcemi v K2 (viz níže – seznam skriptů).

5. Expedice proběhla a společnost Alza koncovému zákazníkovi vystaví doklady k dokončení účetního případu. K2 uživatelé si podle obchodního ujednání s Alzou vyúčtuje prodané zboží.

Viz diagram komunikace zde: https://dropadraft.docs.apiary.io/#/introduction

Konfigurace Alza dropshipmentu v K2

Ve stromovém menu na záložce Web a e-shop, dále záložka Dropshipping a marketplace a otevřít knihu Alza. Zobrazí se seznam konfigurací, která nabízí možnost mít nakonfigurovaných více skladů či e-shopů, podle potřeb uživatele K2. V prvotním nastavení je za pomocí klávesy insert vytvořit novou konfiguraci.

pic_5731

Obr.: Seznam konfigucí

Ve formuláři konfigurace Alza dropshipment je potřeba vyplnit název e-shopu a indifikátory jako ID, privátní klíč, adresu serveru a API URL. Tyto indifikátory budou poskytnuty na základě obchodního ujednání společností Alza. ID odběratele si zakládá uživatel K2 sám, ale opět by tato informace měla být dle ujednání se společností Alza.

pic_5732

Obr.: Konfigurace Alza dropshipment

Další krok je definice způsobu odběru, kdy za pomocí klávesy insert se definují způsoby expedice. Číselník má již nastaveny veškeré podporované způsoby, které má společnost Alza ujednané s dopravci. Proto je opět důležité, aby nastavení v K2 bylo kompatibilní a přesně definované podle dohody s Alzou. (Pozn. Zkontrolovat způsoby odběru, které má stávající internetový obchod nastaven a případně doplnit.)

pic_5733

Obr.: Konfigurace dopravy

Dohodnutý soritment s Alzou je potřeba zařadit pod zvolenou hlavičku e-shopu v IS K2 a zařadit skript DropshipmentAlzaAvailability do plánovače úloh, aby docházelo k automatické aktualizaci cen a skladové dostupností z K2 směrem do Alzy. Dle doporučení Alzy by se tato úloha provádět každých 10–30 minut.

Zpětná informace o průběhu expedice je za pomocí standartních skriptů nad jednotlivými záznamy v knize zakázek – nutno spouštět ručně. Další možnost je zapracování speciálních skriptů řešících proces expedice.

Volání funkce CreateShipment zároveň generuje na straně Alzy soubor PDF se štítky pro balíky.

URL adresy souborů PDF posílá Alza v odpovědi, kdy standardní skript DropshipmentAlzaCreateShipment ukládá tyto soubory PDF jako přílohy k balíkům do Dokumentů.

Seznam skriptů, které k funkci je potřeba nakonfigurovat:


Alza aktualizace a naplnění hodnot

Číslo procesu: ESH005

Id. číslo skriptu: FESH032

Soubor: DropshipmentAlzaAvailabilty.PAS

Popis skriptu: Slouží k aktualizaci a naplnění hodnot produktů pro Alza Dropshipment.

Adresa ve stromu:

ShopRID

Číslo e-shopu pro export zboží.

CustomerID

Číslo zákazníka, jehož ceny se mají exportovat. Je nutné zadat tento parametr, nebo parametr PriceGroupID.

Language

Číslo jazyka pro export.

Currency

Měna pro export cen.

ImportType

Určuje typ importu FULL (slouží k vložení nových zboží a naplnění hodnot), UPDATE (slouží hlavně k aktualizaci cen a dostupnosti).

FilterGUID

GUID pro identifikaci filtru. Slouží k filtrování zboží, které má být exportováno.

TestScenario

Označení testovacího scénáře (používá se pouze při testování scénářů před ostrým nasazením).