Book Contents

Book Index

Kniha úrazů

Kniha úrazů umožňuje zaměstnavateli vést evidenci pracovních úrazů zaměstnanců. Před zadáváním záznamů je nutné mít vytvořenu knihu(y) úrazů (Mzdy - Základní data - Knihy úrazů).

PIC_4783

Obr.: Kniha úrazů

Evidence obsahuje tyto údaje:

Kniha úrazů - základní údaje

Na záložce základní údaje se zadávají informace nutné pro evidenci pracovního úrazu zaměstnance.

PIC_4784

Obr.: Kniha úrazů

Popis polí:

Pracovník

Jméno zaměstnance, kterému se pracovní úraz stal.

Typ pracovníka

Určení, o jaký typ zaměstnance se jedná. Pevně daný číselník.

Pracovní vztah

Výběr z knihy Pracovní vztahy.

Doklad

Programem přidělené číslo záznamu.

Jiný zaměstnavatel

Došlo-li k úrazu u jiného zaměstnavatele, k němuž byl zaměstnanec vyslán nebo dočasně přidělen.

PN od - do, počet dnů

Údaje o pracovní neschopnosti v souvislosti s tímto pracovním úrazem.

Datum úrazu, čas úrazu

Datum a hodina úrazu.

Odpracováno hodin

Počet hodin odpracovaných bezprostředně před vznikem úrazu.

Datum úmrtí

Pokud zaměstnanec vlivem pracovního úrazu zemře, vyplňuje se datum úmrtí.

Místo, pravidelné pracoviště

Údaje o místě, kde k pracovnímu úrazu došlo.

Typ úrazu

Pevný číselník typu úrazů.

Druh zranění

Klasifikace druhu zranění podle metodiky evropské statistiky pracovních úrazů.

Zraněná část těla

Klasifikace pro zraněnou část tělo podle metodiky evropské statistiky pracovních úrazů.

Zraněno osob

Celkový počet zraněných osob.

Kontrola alkoholu

Informace o tom, zda byla provedena kontrola na přítomnost alkoholu u zaměstnance postiženého úrazem.

Výsledek kontroly alkoholu

Číselník, který je potřeba naplnit dle potřeby.

Zdroje pracovního úrazu

Předvyplněný číselník, který je možné uživatelsky rozšířit.

Příčiny pracovního úrazu

Předvyplněný číselník, který je možné uživatelsky rozšířit.

Osoby a jejich vyjádření

V této části je možné zadat osoby, které se k danému pracovnímu úrazu vyjádřily.

PIC_4785

Obr.: Osoby a jejich vyjádření

Kniha úrazů - další údaje

Na záložce další údaje jsou jednotlivé části pro textový popis souvislostí s pracovním úrazem.

PIC_4786

Obr.: Kniha úrazů

Sestavy nad knihou Kniha úrazů

Sestavy nad Knihou úrazů naleznete v Katalogu sestav.

eNeschopenky

Od 1. ledna 2020 zahájila ČSSZ ostrý provoz systému eNeschopenky (byla přijata zákony č. 259/2017 Sb. a č. 164/2019 Sb.).

Postupy spojené s vystavením rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti se zásadním způsobem změnily. Změnil se i způsob, jak se zaměstnavatel dozví o dočasné pracovní neschopnosti svého zaměstnance. Pojištěnec už nemusí předávány doklady zaměstnavateli, náhrada mzdy i nemocenské mu přijde automaticky. Nemocnému dál zůstává v papírové podobě jen průkaz práce neschopného. Pro zaměstnavatele se již nevystavuje žádný díl rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti. I nadále zůstává povinností pojištěnce, aby o své dočasné pracovní neschopnosti neprodleně informoval svého zaměstnavatele (např. telefonicky, mailem).

Zaměstnavatel má také k dispozici služby pro ověření či stažení údajů o dočasných pracovních neschopnostech svých zaměstnanců a na vyžádání mu o nich jsou z ČSSZ odesílány notifikace.

Byla zřízena nová služba „Data zaměstnavatelům o dočasné pracovní neschopnosti“ typu dotaz – odpověď, která funguje přes kanál VREP/APEP, tj. kanál provozovaný již v minulosti pro příjem elektronických podání od zaměstnavatelů. Tato služba umožňuje si průběžně automatizovaně stahovat do mzdového softwaru informace o dočasných pracovních neschopnostech zaměstnanců. A právě tohoto kanálu využívá nový modul pro eNeschopenky v K2, který umožňuje stahovat a spravovat notifikace týkající se pracovních neschopností zaměstnanců.

Pro nové e-Podání, kterým bude možné si vyžádat zaslání údajů k dočasným pracovním neschopnostem zaměstnanců, bude potřeba zajistit certifikát pro šifrování odpovědi zaslané ze strany ČSSZ, neboť toto podání je oproti stávajícím koncipováno jako dotaz – odpověď. Šifrovacím certifikátem musí být komerční certifikát pro zašifrování přenášených dat.

Bližší informace lze nalézt na webových stránkách ČSSZ:

https://www.cssz.cz/web/eneschopenka/pruvodce-pro-zamestnavatele-a-ucetni-firmy-jak-ziskat-informace-o-neschopenkach-zamestnancu.

Knihy pro Eneschopenky

Pro využívání modulu eNeschopenek je potřeba založit knihu pro eNeschopenky.

Knihy pro eNeschopenky je možné otevřít ze stromového menu Základní data - Knihy pro eNeschopenky , Mzdy - Základní data - Knihy pro eNeschopenky nebo Správce - Systém - Správa knih - záložka eNeschopenky.

pic_5069

Obr.: Správa knih - kniha pro eNeschopenky

pic_7074

Obr.: Správa knih - Výchozí nastavení

Popis polí:

Datum poslední žádosti

Datum do zaslané na poslední podané žádosti. Po založení nové knihy toto datum není vyplněno. Doplní se automaticky programem, jakmile je podána žádost o notifikace (eneschopenky). Pak je v tomto poli vždy uložena informace, do jakého data vzniku notifikací již o data zažádáno bylo a tedy by tato data měla být v systému uložena. Pole se v nastavení knihy aktualizuje vždy po každé další podané žádosti o notifikace.

Maximální počet dnů při podání žádosti

Při vytvoření knihy se předvyplní na 30. Dle této hodnoty se předvyplňuje Datum do na podání žádosti o notifikace.

Variabilní symbol

Variabilní symbol organizace pro komunikaci s ČSSZ. Variabilní symbol musí být stejný, jako je vyplněn v knize pro elektronická podání.

Přednastavený stav záznamu po jeho aktualizaci

Přednastavený stav záznamu po jeho aktualizaci prostřednictvím podání žádosti, případně načtením z XML souboru. Tento stav se na záznamu (konkrétní neschopence) nastaví vždy, když je přijata notifikace se změnou záznamu. Může se jednat o vznik nemoci, potvrzení trvání, ukončení apod.

Po založení nové knihy je zde přednastaveno A - aktualizované. Nastavení je možné změnit a číselník si např. dle vlastních požadavků rozšířit.

Přednastavený stav záznamu po jeho uložení do mezd

Přednastavený stav záznamu po jeho uložení do knihy Mzdové údaje pomocí hromadné akce Uložit do mzdových dokladů.

Po založení nové knihy je zde přednastaveno Z - zpracované. Nastavení je možné změnit a číselník si např. dle vlastních požadavků rozšířit.

Kniha mzdových dokladů

Knihu mzdových dokladů je potřeba vyplnit, pokud má organizace více mzdových účtáren, které počítají mzdy každá ve své knize mzdových dokladů. Pokud má organizace pouze jednu mzdovou účtárnu, pak není potřeba vyplňovat.

Kniha elektronických podání

Kniha elektronikých podání, prostřednictvím které probíhá komunikace. V případě načítání eneschopenek kanálem VREP/APEP musí být tato kniha vyplněna.

Při podání automaticky vyzvednout odpověď

Pokud je zatrženo, pak se po volbě Podat žádost v knize eneschopenek provádí automatické vyzvedávání podané žádosti.

Počet pokusů vyzvednutí odpovědi

Počet pokusů o vyzvednutí, které se provádějí v intervalech definovaných na straně ČSSZ je uveden v tomto poli.

Knihy pro Elektronická podání

Pro získávání dat do modulu eNeschopenek prostřednictvím kanálu VREP/APEP je potřeba založit také knihu pro elektronická podání.

Knihy pro Elektronická podání je možné otevřít ze stromového menu Základní data - Knihy pro elektronická podání nebo Správce - Systém - Správa knih - záložka Elektronická podání.

pic_5172

Obr.: Správa knih - kniha pro Elektronická podání

pic_5173

Obr.: Správa knih - Výchozí nastavení

Popis polí:

Variabilní symbol

Variabilní symbol organizace pro komunikaci s ČSSZ. Musí být stejný jako v knize pro eNeschopenky.

Primární URL adresa služby VREP

URL adresa služby VREP se automaticky předvyplňuje.

Záložní URL adresa služby VREP

URL adresa služby VREP se automaticky předvyplňuje. Pokud dojde na primární adrese k vyjímce, tak se naváže nové spojení se záložní adresou.
Pokud dojde k vyjímce i na záložní adrese, tak dojde k ukončení komunikace s chybovým hlášenám.

Osobní certifikát

Po stisku tlačítka se zobrazí okno Windows s osobními certifikáty, kde lze výběrem (přes Další možnosti) správný certifikát zvolit. Ten se poté dosadí do tohoto pole.

pic_5071

 

Kryptografický otisk certifikátu ČSSZ

Po stisku tlačítka se zobrazí okno pro výběr certifikátu, kde lze výběrem (přes Další možnosti) správný certifikát zvolit. Ten se poté dosadí do tohoto pole.

Certifikát je možné získat zde : https://www.cssz.cz/web/cz/ke-stazeni

Protokolovat komunikaci se službou VREP

V rámci komunikace se službou VREP se tato bude protokolovat a chybové protokoly se budou ukládat do knihy chybových protokolů, odkud je možné je zpětně zobrazit. Chybové protokoly pro VREP komunikaci týkající se eNeschopenek jsou zařazeny ve stromovém menu pod uzlem eNeschopenky.

Kniha eNeschopenky

Kniha eNeschopenky slouží pro evidenci pracovních neschopností zaměstnanců. Každá pracovní neschopnost představuje jeden záznam/doklad v knize eNeschopenky.

Při jakékoli změně týkající se konkrétní pracovní neschopnosti je vždy tento záznam aktualizován a nově získané informace o této pracovní neschopnosti se do něj uloží.

pic_7345

Obr.: Kniha eNeschopenky

Získávání informací o pracovních neschopnostech a jejich načítání do knihy eNeschopenky je možné dvěma způsoby.

Načítat lze:

Ve stavu Kniha se zobrazují všechny eneschopenky - pracovní neschopnosti. Pro usnadnění práce a orientace v knize eNeschopenky zde existují tovární filtry, které umožní vytvořit filtr pracovních neschopností týkajících se vybraného období.

Tovární filtry lze spustit z těchto míst:

pic_5148

Obr.: Spuštění továrních filtrů

pic_5149

Obr.: Spuštění továrních filtrů

Jedná se o tyto tovární filtry:

pic_5117

Obr.: Podmínky filtru pro pracovní neschopnosti platné k lednu 2020

pic_5119

Obr.: Podmínky filtru pro pokračující pracovní neschopnosti v měsíci Leden 2020

:pic_5118

Obr.: Podmínky filtru pro pracovní neschopnosti vzniklé k lednu 2020

pic_5121

Obr.: Podmínky filtru pro pracovní neschopnosti s datem ukončení v rámci ledna 2020

e-Podání o DPN zaměstnavatele přes kanál VREP/APEP

Pro získávání notifikací týkajících se pracovních neschopností přímo z knihy eNeschopenky prostřednictvím kanálu VREP je potřeba mít v nastavení knihy eNeschopenky vyplněny certifikáty pro šifrování komunikace (viz. Knihy pro eNeschopenky).

Typy načítaných zpáv z e-Portálu ČSSZ do K2:

Každá notifikace má svůj jedinečný identifikátor a datum a čas vzniku. Dle tohoto data vyhotovení notifikace se řídí zasílání žádosti o vzniklé notifikace.

Tyto údaje se týkají ČSSZ a jejich zpracování a v K2 nejsou zobrazeny. Jakmile je notifikace jednou na straně ČSSZ vytvořena, nemůže být již pozměněna. Pokud dojde na pracovní neschopnosti ke změně, pak se tato změna nikdy nepromítne do již vytvořené notifikace, ale musí být vždy vytvořena notifikace nová.

Žádost o stažení dat - notifikací z ČSSZ do K2 se provede následujícím způsobem:

1) V knize eNeschopenky spustit funkci Podat žádost:

pic_5150

Obr.: Kniha eNeschopenky - funkce Podat žádost

Zobrazí se vstupní formulář žádosti, kde je potřeba vyplnit Datum od a Datum do. Jedná se o data vzniku notifikací na ČSSZ (! nejedná se tedy o datum vzniku DPN nebo jiné datum s ní spojené !) a žádost by vždy měla probíhat za období na sebe navazující.

Např. pokud bude podána žádost o data za období 1.1.2020 - 15.1.2020 , pak následující podaná žádost o data by měla být s vyplněným Datem od 16.1.2020.

Datum do zaslané na poslední podané žádosti se automaticky uloží do Správy knih pro eNeschopenky do pole Datum poslední žádosti. Při dalším podání žádosti se do pole Datum od automaticky nastaví následující datum (datum o jeden den vyšší).

Pole Identifikátor zprávy eNeschopenky se ponechává prázdné, identifikátor bude přidělen na straně ČSSZ. Datum do musí být nižší než je aktuální datum.

pic_5073

Obr.: Funkce podat žádost

Po vyplnění dat se žádost na ČSSZ odešle stiskem OK a pokud vše proběhne bez problémů, tlačítko Podat žádost se znepřístupní, protože není možné podat opakovaně žádost bez vyzvednutí předchozí žádosti. Zobrazí se hlášení:

pic_5075

Obr.: Hlášení programu

2) V knize eNeschopenky spustit funkci Vyzvednout podanou žádost. Tuto funkci je vhodné spustit s minimálně minutovým intervalem po funkci Podat žádost. Vyřízení žádosti na ČSSZ zabere určitou dobu, která se může měnit dle aktuální situace.

pic_5151

Obr.: Kniha eNeschopenky - Vyzvednout podanou žádost

Zobrazí se vstupní formulář pro vyzvednutí podané žádosti, kde je již vyplněn Identifikátor zprávy eNeschopenky a předvyplněno pole Nastavit stav údajem, který je vyplněn v knize pro eNeschopenky. Všechny nové i aktualizované záznamy v rámci této žádostí budou mít v poli Stav vyplněnu tuto hodnotu:

pic_5077

Obr.: Funkce Vyzvednout podanou žádost

V případě, že odpověď ještě není na ČSSZ připravena, je po stisku funkce Vyzvednout podanou žádost zobrazeno hlášení:

pic_5152

Obr.: Hlášení programu

Pokud žádost již je vyřízena, pak se zobrazí hlášení o proběhlé akci a data se uloží do K2:

pic_5078

Obr.: Hlášení programu

Upozornění:

Ve stejný den nelze podat žádost se stejnými daty Datum od a Datum do. V tomto případě je z ČSSZ hlášena při pokusu o vyzvednutí duplicita podání:

pic_5082

Obr.: Hlášení o duplicitě podání

V případě, že bude podána žádost za dny, za které již podána dříve byla (např. interval podání žádosti bude obsahovat již dříve podaný interval nebo jeho část), ale nebude se jednat o duplicitní podání toho dne, pak data budou bez hlášení chyby vyzvednuta. Nahrány do K2 budou pouze ty údaje, které zatím v K2 nahrány nejsou. Údaje, které byly do K2 vloženy v rámci jiné žádosti se tedy již podruhé nevloží.

3) Storno žádosti - podanou žádost je možné místo vyzvednutí žádosti stornovat funkcí Stornovat podanou žádost. Lze využít např. v případě, kdy došlo k chybně nastaveným datům na podané žádosti, případně došlo na ČSSZ k problému a podanou žádost nelze vyzvednout (data na ČSSZ nejsou stále připravena). Identifikátor zprávy eNeschopenky je na formuláři doplněn programem:

pic_5154

Obr.: Stornovat podanou žádost

Napojení na knihu Elektronická podání

Samotná komunikace s ČSSZ se vede prostřednictvím knihy Elektronická podání (Komunikace - Elektronická podání - Elektronická podání). Funkcí Podání žádost se zde vytvoří záznam a tento záznam se poté aktualizuje funkcí Vyzvednout podanou žádost, případně funkcí Stornovat podanou žádost. Je možné zde vidět historii jednotlivých podání, kdy byla podána, vyzvednuta a také Stav podané žádosti. Pro uživatele se tyto akce dějí na pozadí a veškerou komunikaci s ČSSZ týkající eNeschopenek uživatel řeší přímo z knihy eNeschopenky.

pic_5153

Obr.: Elektronická podání - stav podaných žádostí

pic_5155

Obr.: Hlášení programu

Automatické vyzvednutí odpovědi

V knize pro eneschopenky je možné nastavit automatické vyzvednutí odpovědi:

pic_7080

Obr.: Nastavení automatického vyzvednutí odpovědi

Pokud je nastaveno automatické vyzvednutí odpovědi, pak se po Podání žádosti spustí indikátor vyzvednutí odpovědi, který zobrazuje čas vyzvednutí. Automatické vyzvednutí odpovědi je možné kdykoli přerušit tlačítkem Přerušit.

pic_7081

Obr.: Automatické vyzvednutí odpovědi

Počet pokusů o vyzvednutí podané žádosti je nastaven v knize pro eNeschopenky. Pokusy o vyzvednutí se provádějí v intervalech definovaných na straně ČSSZ. Pokud by ani po zadaném počtu pokusů o vyzvednutí nebyla odpověď na ČSSZ připravena, tak je potřeba provést vyzvednutí později ručně přes funci Vyzvednout podanou žádost.

Komunikace prostřednictvím datové schránky - načtení XML souboru

Pokud organizace nechce využívat stahování notifikací z ČSSZ přes kanál VREP/APEP a pro zajištění informací týkajících se DPN svých zaměstnanců využívá datovou schránku, pak v nastavení knih pro eNeschopenku není potřeba mít vyplněnu knihu Elektronického podání.

Do knihy eNeschopenky je možné naimportovat *.XML soubor s notifikacemi, který byl zaměstnavateli doručen datovou schránkou.

Postup:

V případě komunikace pomocí datové schránky je nutné se nejdříve přihlásit do datové schránky a uložit si došlé notifikace v xml struktuře do úložiště. Odtamtud pak lze notifikace o DPN načíst do knihy eNeschopenky pomocí funkce Načíst XML soubor.

pic_5157

Obr.: Kniha eNeschopenky - Načíst XML soubor

eNeschopenky - základní údaje

Na záložce základní údaje jsou uvedeny všechny informace týkající se pracovní neschopnosti zaměstnance, které jsou ze strany ČSSZ zasílány zaměstnavatelům.

pic_5158

Obr.: eNeschopenky - základní údaje

Popis polí

Doklad

Číslo dokladu v K2.

Pracovník

Zaměstnanec, ke kterému se pracovní neschopnost vztahuje.

Pracovní vztah

Pracovní vztah zaměstnance, ke kterému se pracovní neschopnost vztahuje.

Stav

Číselník stavů eNeschopenek. Předdefinované jsou zde dva stavy:

  • A - aktualizováno
  • Z - zpracováno

Číselník je možné rozšířit dle vlastních požadavků a tento stav na neschopenkách, měnit. Jedná se o pomocný číselník, který uživateli pomáhá v orientaci, zda je např. pracovní neschopnost změněna ze strany ČSSZ, případně zda již byla uživatelem zpracována - vložena do mzdových údajů. Aktualizace stavu probíhá automaticky v určitých případech (aktualizace ze strany ČSSZ, zapsání mzdové složky do mezd), pokud je tato aktualizace stavu nastavena ve Správě knih pro eNeschopenky (implicitně nastavena je).

Číslo rozhodnutí

Identifikace DPN.

Typ notifikace

V hlavičce neschopenky je uložen typ poslední došlé notifikace. Jednotlivé notifikace týkající se pracovní neschopnosti jsou uloženy v položkách Zprávy neschopenky. Zde se tedy zobrazuje poslední získaná notifikace.

Typy notifikací:

  • V - Vznik
  • T - Trvání
  • U - Ukončení
  • Z - Změna
  • S - Storno

Např. Pokud přišla pouze notifikace o vzniku DPN, pak zde bude uvedeno V - vznik. Pokud poté přijde notifikace o trvání DPN (tedy v položkách budou dvě notifikace V, T), pak v tomto poli bude uložena notifikace T - Trvání.

Po ukončení DPN bude v poli uložena notifikace U - Ukončení.

Datum začátku

Počátek DPN.

Datum potvrzení trvání

Datum potvrzení trvání DPN.

Datum ukončení

Datum ukončení DPN.

Pracovní úraz, Úraz zaviněný jinou osobou, Alkohol nebo omamné látky

Zatržítka týkající se DPN.

Název (adresa místa pobytu)

Adresa, na které by se měl zaměstnanec na DPN nacházet. Pokud je adres víc, další adresy jsou uloženy pod tlačítkem Další adresy.

Lékař

Informace o lékaři, který DPN vystavil. Poskytovatel zdravotních služeb, jméno lékaře a adresa.

Vycházky

Datumové a časové údaje týkající se vycházek zaměstnance. Pokud se vycházky mění, upravují, případně jsou na různá období různé vycházky, pak jsou tyto informace uloženy pod tlačítkem Další vycházky.

Zprávy neschopenky

Jednotlivé zprávy (notifikace) týkající se této pracovní neschopnosti. Při jakékoli další zprávě přijaté ze strany ČSSZ zde vznikne další položka příslušného typu, na základě které se tato pracovní neschopnost (údaje na záložce základní údaje) aktualizuje.

Např. pokud přijde notifikace typu T - trvání, pak se na základě této notifikace mimo jiné aktualizuje pole Datum potvrzení trvání v hlavičce dokladu.

Historie polí:

U některých polí na této straně je možné zobrazit jejich historii, tedy zobrazit předchozí hodnoty pole. Jedná se o tato pole:

Historii pole je možné zobrazit kliknutím na pravou myš - Historie pole:

pic_5085

Obr.: Historie pole

Další údaje

Na záložce Další údaje jsou zobrazeny plánované absence. Položky se zde zobrazují po vložení eNeschopenky do Plánovaných absencí prostřednictvím hromadné akce Uložit do plánovaných absencí.

pic_7244

Obr.: eNeschopenky - Další údaje

Přílohy

Na straně Přílohy je možné k eNeschopence přiřazovat libovolné dokumenty a doklady.

pic_5136

Obr.: Záložka Přílohy

Hromadné akce nad knihou eNeschopenky
Uložení do mzdových dokladů

Z knihy eNeschopenky je možné vytvořit a aktualizovat mzdové složky pro pracovní neschopnosti a nemuset je tedy v knize Mzdové údaje zadávat ručně, když tyto údaje již v K2 jsou.

Vložení mzdových složek na vstupní stranu knihy Mzdové údaje se provede pomocí hromadné akce Uložit do mzdových dokladů. Tuto hromadnou akci je nutné spustit nad záznamy označenými hvězdičkou. Pokud není žádný záznam označen hvězdičkou, pak je tato akce zašedlá - není přístupná.

Hromadná akce pro vložení mzdových složek do mezd vkládá tyto mzdové složky :

pic_5159

Obr.: eNeschopenky - Uložit do mzdových dokladů

pic_7186

Obr.: Uložit do mzdových dokladů

Popis polí hromadné akce

Mzdové období

Výběr mzdového období, do kterého se budou mzdové složky vkládat/aktualizovat.

Nastavit stav

stav Neschopence se po úspěšném provedení hromadné akce nastaví tento stav v poli Stav. Pole se na formuláři předvyplňuje z nastavení ve Správě knih - v knize eNeschopenek. Pokud zde pole Stav zůstane nevyplněno, pak se jeho hodnota hromadnou akcí nezmění.

Přepsat již existující vstupní položky mezd

Pokud již ve vybraném období mzdová složka existuje, pak se aktualizuje pouze pokud se zatrhne toto zatržítko. V případě, že mzdová složka již ve vybraném období existuje a hromadná akce se spustí nad ji odpovídající neschopenkou (neschopenkou se stejnou Identifikací DPN = Číslem rozhodnutí), pak se do logu po spuštění akce vypíše: Vstupní položka již existuje a vložení/aktualizace se neprovede.

Vložit (bez náhrady mzdy) i záznamy s neověřeným pokračováním

Pokud na neschopence v knize eNeschopenky není vyplněno Datum ukončení a není na ní vyplněno Datum potvrzení trvání, které by buď spadalo do vybraného mzdového období, případně do dalšího (některého z následujících) mzdového období, pak se mzdová složka do mezd nevloží.

Pokud se toto zatržítko na hromadné akci zatrhne, pak se mzdová složka do mezd vloží i v tomto případě, přičemž na ní bude zatrženo zatržítko Nevytvářet mzdovou složku pro náhradu mzdy.

Vložit (s náhradou mzdy) i záznamy s neověřeným pokračováním

Pokud na neschopence v knize eNeschopenky není vyplněno Datum ukončení a není na ní vyplněno Datum potvrzení trvání, které by buď spadalo do vybraného mzdového období, případně do dalšího (některého z následujících) mzdového období, pak se mzdová složka do mezd nevloží.

Pokud se toto zatržítko na hromadné akci zatrhne, pak se mzdová složka do mezd vloží i v tomto případě. Náhrada mzdy se zaměstnanci poskytne.

Pokud se do knihy Mzdové údaje budou vkládat mzdové složky pracovních neschopností vzniklých v daném měsíci, pak není potřeba mít spuštěnu akci předvýpočet tohoto měsíce.

Při aktualizaci mzdových složek pracovních neschopností v jakémkoli dalším měsíci by se akce Uložit do mzdových dokladů měla spouštět až po provedeném předvýpočtu, který vytvoří mzdovou složku pro pokračování pracovní neschopnosti na vstupní stranu knihy Mzdových údajů a akce Uložit do mzdových dokladů pak již tuto vytvořenou mzdovou složku pouze aktualizuje (s nastavením zatržítka Přepsat již existující položky mezd). Pokud by v tomto případě předvýpočet spuštěn nebyl, pak by hromadná akce mzdovou složku vytvořila a následný předvýpočet by vytvořil mzdovou složku druhou. Na vstupní straně by pak byly mzdové složky dvě.

Při aktualizaci mzdové složky se nepřepisují pole, která může mzdová účetní ručně měnit přímo na straně mzdových údajů. Jedná se o pole:

Při vkládání mzdových složek do Mzdových údajů je možné využít tovární filtry, které umožní vyfiltrovat např. pracovní neschopnosti vzniklé v měsíci zpracování mezd a tyto do mzdových údajů vložit.

Příklad 1: Filtr na pracovní neschopnosti vzniklé v měsíci leden 2020, které jsou aktualizované = zatím nejsou vložené do Mzdových údajů.

pic_5122

Obr.: Spuštění filtru

Na základě tohoto filtru se vyfiltrují pouze odpovídající pracovní neschopnosti, které mají datum vzniku v lednu 2020 a Stav = A:

pic_5160

Obr.: Vyfiltrované pracovní neschopnosti s datem vzniku v lednu 2020

Pro vložení těchto pracovních neschopností do Mzdových údajů je nutné je označit hvězdičkami:

pic_5162

Obr.: Označení záznamů hvězdičkami

Nad záznamy označenými hvězdičkou je možné spustit hromadnou akci Uložit do mzdových dokladů:

pic_5163

Obr.: Uložení do mzdových dokladů

V případě, že nedojde ke změně nastavení na formuláři a funkce se spustí tak, jak je na obrázku viz.výše, pak se na pátou stranu Mzdových údajů vloží pouze dvě mzdové složky pro eNeschopenky EN/2020/1 a EN/2020/8, protože tyto dvě pracovní neschopnosti mají buď vyplněno datum ukončení, nebo mají vyplněno datum potvrzení trvání, které se vztahuje k danému měsíci (Datum potvrzení trvání spadá do daného měsíce nebo do kteréhokoli dalšího měsíce). ENeschopenka EN/2020/05 vložena do mzdových údajů nebude, protože nemá vyplněno datum ukončení, ani není potvrzeno trvání.

Tato skutečnost bude vypsána do logu po provedení akce:

pic_5164

Obr.: Log

Pokud by na formuláři pro funkci Uložit do mzdových dokladů bylo zatrženo zatržítko Vložit (bez náhrady mzdy) i záznamy s neověřeným pokračováním, pak by se do Mzdových údajů vložily všechny tři pracovní neschopnosti, přičemž u pracovní neschopnosti s dokladem EN/2020/5 by bylo na mzdové složce v knize Mzdové údaje zatrženo zatržítko Nevytvářet mzdovou složku pro náhradu mzdy.

Příklad 2: Filtr na pracovní neschopnosti, které jsou v měsíci leden 2020 platné a mají Stav aktualizované, tedy zatím nebyly zpracované (vloženy do mezd):

pic_5127

Obr. Podmínky filtru na platné DPN v měsíci leden 2020

Při takto definovaném filtru se dříve vložené pracovní neschopnosti (pracovní neschopnosti vložené v rámci Příkladu 1) nevyfiltrují a ve filtru budou pouze aktualizované pracovní neschopnosti:

pic_5165

Obr.: Vyfiltrované položky

Pokud bychom podmínku na pole Stav při filtrování zrušili, pak výsledkem filtrování budou všechny pracovní neschopnosti platné v měsíci leden 2020 bez ohledu na to, zda již dříve byly/nebyly mzdovou účetní zpracované:

pic_5128

Obr.: Podmínky filtru

pic_5166

Obr.: Vyfiltrované záznamy

Takto je možné při zpracování měsíce ledna 2020 hromadně aktualizovat/vložit všechny pracovní neschopnosti, i ty již dříve vložené, pokud se nad těmito záznamy spustí hromadná akce Uložit do mzdových dokladů s tímto nastavením:

pic_5167

Obr.: Uložit do mzdových dokladů - aktualizace všech pracovních neschopností

Uložit do plánovaných absencí

Eneschopenky je možné pro zpracování v rámci docházkového systému uložit do plánovaných absencí pomocí hromadné akce Uložit do plánovaných absencí, která provede jejich vložení do knihy Plánované absence:

pic_7246

Obr.: Hromadná akce - Uložit do plánovaných absencí

Po vložení se na eneschopence zobrazují plánované absence vytvořené z této eneschopenky:

pic_7247

Obr.: eNechopenky - Plánované absence

Tyto vytvořené plánované absence jsou uloženy v knize Plánované absence (Docházkový systém - Plánované absence - Plánované absence):

pic_7248

Obr.: kniha Plánované absence

Při pokusu o opakované vložení do plánovaných absencí k vložení nového záznamu nedojde, pokud program nalezne již vytvořené odpovídající záznamy. Pokud záznamy v plánovaných absencích nepokrývají celou pracovní neschopnost, pak vytvoří plánovanou absenci na dobu, která v plánovaných absencích dosud chybí.

pic_7245

Obr.: Chybové hlášení při opakovaném pokusu o vložení plánované absence

Hromadná změna

Hromadnou změnu záznamu je možné spustit z Hromadných akcí:

pic_5168

Obr.: Hromadná změna záznamu

Na formulář hromadné změny se načtou pole, která jsou v knize na nulté straně zobrazena a lze je editovat:

pic_5138

Obr.: Formulář Hromadné změny

Přes tlačítko Přidat pole lze na formulář Hromadné změny přidat další pole dle potřeby:

pic_5139

Obr.: Výběr polí

Hromadně lze měnit také pole Stav na eneschopence. Pro tuto hromadnou změnu je v Hromadných akcích samostatná akce:

pic_5169

Obr.: Hromadná změna Stavu

Pole Stav je možné Hromadnou akcí také vymazat = zrušit:

pic_5170

Obr.: Zrušení stavu

pic_5171

Obr.: Pole Stav prázdné