Výpočet srážek ze mzdy
Dlužníkovi, na kterého je uvalena exekuce srážkami ze mzdy nebo srážky prováděné mimo exekuci, včetně srážek dobrovolných (dohodnutých), musí zůstat alespoň nezabavitelné minimum. Ke správnému výpočtu nám pomůže sestava Výpočet srážky ze mzdy. MS pro výpočet srážek ze mzdy se navádí do knihy Mzdových údajů na stranu Vstup. V těchto mzdových složkách jsou nápočtové údaje, proto nelze navádět do trvalých mzdových složek.
Pro výpočet těchto srážek se bere počet vyživovaných osob z Personálních údajů z pole Počet vyživovaných osob. Tento údaj se předvýpočtem natahuje do aktuální periody zpracování mezd do knihy Mzdové údaje, kde se použije k výpočtu. Pokud je údaj v poli v knize Personální údaje změněn po provedeném předvýpočtu a je potřeba ho v aktuálním měsíci použít, pak je nutné akci předvýpočet zopakovat.
Používané mzdové složky:
Exekuční srážky
|
Srážky s nápočtem - k výkonu rozhodnutí (exekucím) MS 9210 - exekuce MS 9240 - deponované exekuce MS 9250 - zákonné srážky |
Exekuční srážky na výživné
|
Srážky s nápočtem - výživné MS 9220 - výživné (této mzdové složce je zajištěna absolutní přednost srážek výživného) |
MS prováděné mimo exekuci |
Srážky ze mzdy - náhrady za škody způsobené zaměstnavateli MS 9660 - náhrada za zmetky MS 9670 - náhrada škody MS 9680 - náhrada manka MS 9690 - náhrada za vyplacenou mzdu |
Dobrovolné/dohodnuté srážky ze mzdy |
Spoření, pojištění, poplatky, ostatní, půjčky MS 9400 - spoření MS 9410 - podnikové spoření MS 9420 - srážky pojištění MS 9480 - srážky poplatky MS 9490 - srážky ostatní MS 9500 - půjčky MS 9520 - půjčka FKSP |
Exekuční srážky a jiné srážky (mimo výživného)
Na straně Vstup v knize Mzdových údajů zadáme např. mzdovou složku "9210 Exekuce – srážky s nápočtem – k výkonu rozhodnutí (exekucím)". Pokud nejprve dojde k vyplnění údajů na srážce (v knize Srážky z mezd - strana Další údaje), pak se zde vyplněné údaje na zadávanou mzdovou složku dosadí výběrem srážky v poli Srážka zaměstnance.
Obr.: Srážka pracovníka pro exekuční srážku ze mzdy - strana Další údaje
Popis vybraných polí:
Období platnosti |
Aktuální perioda (měsíc a rok), která bezprostředně následuje po poslední zpracované periodě, kdy byly uzavřeny mzdy. |
Období zpracování |
Je uvedeno v horní liště knihy. |
Částka celková
|
Celková dlužná částka, která má být splacena. Toto pole musí být vyplněno, aby správně proběhl výpočet srážky. |
Sraženo celkem |
Automaticky doplněná hodnota po kontrolním výpočtu a úpravě srážky. |
Částka měsíční |
Ohraničuje srážku zhora. Víc nebude sraženo. V případě, že není doplněno, doplní se automaticky Celková částka. |
Částka |
Částka sražená v aktuálním měsíci. Částku dopočítá program a doplní do složky na výstupní straně Mzdových údajů. V případě zadání této částky na vstupní straně bude tato sražena (uživatelsky se potlačí výpočet programu). |
Datum od |
Datum od kdy platí exekuční srážka. Tímto dnem se řídí pořadí pohledávky, je tedy nutné navádět. |
Přednostní |
Přednostní pohledávka = vyplníme, jestliže se bude jednat o přednostní pohledávku. Nepředností pohledávka = zatržítko zůstane prázdné. |
Včetně ostatních příjmů |
V případě zatržení se sráží celé částky na mzdových složkách, které mají v číselníku mzdových složek zatrženo Ostatní příjmy. V případě, že je zatrženo na více exekučních srážkách, pak záleží na pořadí exekucí. |
Srážka zaměstnance |
Vybereme/vložíme příjemce srážky. Klávesou Insert vložíme záznam do knihy Srážky z mezd zaměstnance. Zadáme účet příjemce, na který má jít exekuční srážka. |
Po výběru Srážky pracovníka na dosud nevyplněném formuláři se doplní také ostatní údaje na mzdovou složku:
Obr.: Mzdová složka 9210 Exekuce - zadání srážky
Deponované exekuční srážky
Do doby, než přijde nabytí právní moci exekučního příkazu, je plátce mzdy povinen exekuční srážky srážet a deponovat.
Na straně Vstup v knize Mzdových údajů zadáme mzdovou složku "9210 Exekuce - srážky s nápočtem" nebo "9240 Deponované exekuce - srážky s nápočtem". Mzdová složka 9240 nezajišťuje svým názvem deponování srážky, ale může sloužit jako rozpoznání, které MS jsou deponované a které ne.
Při vytváření srážky ze mzdy pro deponovanou exekuci je dobré do způsobu platby straně Základní údaje srážky uvést - Deponování.
Rozdíl v zadávání této mzdové složky - popis vybraných polí:
Srážka zaměstnance |
Vybereme/vložíme příjemce srážky. Klávesou Insert vložíme záznam do knihy Srážky z mezd, na srážku vložíme účet příjemce, na který má jít exekuční srážka. Způsob platby můžeme vybrat - Deponování. |
Způsob deponování exekuční srážky |
Na srážce je možné zatrhnout zatržítko Nevytvářet závazky z mezd. Pak se při hromadném vystavení závazků z mezd závazek na tuto srážku nevytvoří. Zatržítko odtrhneme ve chvíli, kdy již exekuce deponovaná nebude a závazky z mezd je třeba vytvořit zpětně za periody, kdy byla exekuce deponovaná. Tyto je pak možné uhradit jedním bankovním příkazem. |
Příklad:
Mzdová složka exekuce byla zadána v Červenci Lednu 2021. Exekuce zatím nenabyla právní moci, takže platbu zatím není možné odeslat, ale srážku ze mzdy už je potřeba provádět. Zároveň se zadáním mzdové složky na vstupní. stranu Mzdových údajů byla vytvořena srážka ze mzdy zaměstnance, na jejíž první straně bylo ve způsobu platby uvedeno - Deponování a bylo zatrženo zatržítko Nevytvářet závazky z mezd.
Obr.: Exekuce - deponování
Nastavení zatržítka Nevytvářet závazky z mezd zajistí, že při hromadné akci Vystavení závazků z mezd nebude na tuto srážku závazek vytvořen, i když nad ní tato akce bude spuštěna. Hromadné zpracování na tuto skutečnost upozorní.
Takto je potřeba nechat srážku z mezd nastavenu do doby, než exekuce nabyde právní moci. Srážka se tedy zaměstnanci provede, ale peníze zůstanou deponovány u zaměstnavatele.
Pokud nabytí právní moci bude např. v březnu 2021, pak bude postup následující:
- Změníme způsob platby na srážce na Převodem
- Odtrhneme zatržítko Nevytvářet závazky z mezd
- Vytvoříme zpětně závazky z mezd pro všechny periody, kde byla exekuční srážka deponována
- Tyto závazky z mezd můžeme uhradit jedním bankovním příkazem
Na straně Další údaje u srážky z mezd jsou v dolním gridu zobrazeny všechny mzdové složky na danou srážku přes všechny periody. Zde je tedy vidět, kolik bylo na exekuci sraženo. V horním gridu se zobrazují vytvořené závazky z mezd. V tomto případě bude grid prázdný - závazky jsme netvořili.
Obr. : Srážky z mezd - doplňující údaje
Nyní je tedy potřeba vytvořit dodatečně závazky z mezd pro všechny periody, kde vytvořeny nebyly. Toto je možné provést:
- Ručně - srážka bude vyjíždět ve filtru Srážky k úhradě (ve stromovém menu) v jednotlivých periodách. Zde je možné hromadnou akcí závazky z mezd vytvořit.
- Nebo pomocí skriptu Vytvoření závazků po deponování. Skript se spouští nad knihou Srážky z mezd nad srážkou (na straně seznam hvězdičkou označit tuto srážku, nebo na jiné než nulté straně přímo na této srážce), na kterou je závazky z mezd potřeba vytvořit. Po spuštění skriptu se zobrazí úvodní formulář, na kterém se nastavuje, pro jaká období závazky z mezd vytváříme. Tyto údaje jsou předvyplněné podle rozsahu mzdových složek na straně Další údaje srážky z mezd, ale je možné je na formuláři změnit/upravit.
Obr.: Vytvoření závazků po deponování - úvodní formulář
- Na formuláři vybíráme také knihu interních dokladů, do které se akcí vytvoří interní doklad (jehož položky v součtu dávají nulovou částku), který závazky z mezd uhradí. Po stisknutí OK se zobrazí standardní formulář pro Vystavení závazků z mezd. Po OK na formuláři dojde vystavení závazků do zvolené knihy Závazky z mezd.
- Výsledkem této akce budou vytvořené závazky z mezd pro jednotlivé periody, kde závazky z mezd vytvořeny nebyly. Všechny tyto vytvořené závazky z mezd krom posledního budou zaplaceny interním dokladem. Poslední závazek z mezd do periody březen 2021 bude "podplacen" interním dokladem a tento závazek z mezd je tedy potřeba dát na bankovní příkaz.
- Doklady vytvořené pomocí skriptu:
Obr.: Závazky z mezd vytvořené skriptem - dva jsou zaplacené interním dokladem, třetí podplacený
Obr.: závazek z mezd za leden 2021 - dole platba interním dokladem. Stejně vypadá také závazek za únor 2021 - pouze částka je jiná
Obr.: závazek z mezd za březen 2021 - dole jsou platby interním dokladem - záporné částky
Obr.: Interní doklad vytvořený skriptem - položky typu závazky z mezd - součet všech položek je nula
Zaplacením posledního závazku z mezd za březen 2021 se provede uhrazení deponované částky na exekuci. Závazek z mezd vložíme na bankovní příkaz:
Obr.: Vložení závazku z mezd na bankovní příkaz pomocí skriptu Bankovní příkazy z filtru PF, VZ a MZ
Po vložení závazku z mezd na bankovní příkaz bude strana Platby tohoto závazku vypadat takto:
Obr.: závazek z mezd - březen 2021- po vložení na bankovní příkaz
Takto tedy došlo k vytvoření bankovního příkazu s jedinou položkou na úhrn částek, které bylo potřeba na exekuci poslat - zaplatit.
Pozn.:
Pomocí skriptu Vytvoření závazků po deponování je možné simulovat také ruční vytvoření závazků z mezd. Pokud po spuštění skriptu vybereme pouze období, pro které je potřeba závazky z mezd vytvořit, ale nevybereme knihu interních dokladů - pole zůstane prázdné, potom dojde k vytvoření jednotlivých závazků z mezd do vybrané knihy, ale nedojde k vytvoření interního dokladu a na závazcích tedy nebude žádná platba. Potom je potřeba všechny takto vytvořené závazky z mezd dát na jeden bankovní příkaz, který tedy nebude mít pouze jednu položku, ale bude mít položek více.
Vytvoření závazků po deponování
Číslo procesu: MZD007 |
Id. číslo skriptu: FMZD055 |
Soubor: BSP_CreateLiab.PAS |
Popis skriptu: Skript umožňuje hromadné vytvoření závazků z mezd. Je možné jej použít např. při vytváření závazků z mezd v případě deponovaných exekučních srážek ve chvíli, kdy přijde nabytí právní moci a deponované částky je potřeba najednou odeslat. Skript se spuští pro srážku, na které stojí lokátor. Po spuštění se na formuláři vybírá období, za které je potřeba Závazky z mezd vytvořit (imlplicitně se nabízí období, ve kterém existují výstupní mzdové složky) a knihu interních dokladů, do které se vytváří interní doklad pro platbu závazků. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
BookOfIntDoc Kniha interních dokladů, do které se vytvoří interní doklad prostřednictvím kterého jsou zaplaceny vytvořené závazky z mezd. |
Srážky na výživné
K zadávání srážek výživného jsou určeny mzdové složky 9220 - Výživné a 9225 - Výživné dlužné.
Na straně Vstup v knize Mzdových údajů zadáme mzdovou složku 9220 Výživné. Této MS je zajištěna absolutní přednost srážek výživného. Jedná se o přednostní pohledávku.
Popis vybraných polí:
Částka měsíční |
Vyplníme částku, která má být splacena (zadána v Kč/měsíc ve stejné výši). |
Celkem sraženo |
Automaticky doplněná hodnota po kontrolním výpočtu a úpravě srážky. |
Nápočet dluhu |
Jelikož se jedná o srážku měsíční, doplní se do pole Nápočet dluhu dlužné výživné v případě, že nedojde k uhrazení celé částky. V následující periodě bude po předvýpočtu vytvořena mzdová složka 9225 - Výživné dlužné na tuto částku a pole se vynuluje. |
Částka |
Znamená, kolik bylo sraženo v aktuálním měsíci. |
Datum od |
Datum od určuje pořadí hrazení pohledávky v případě hrazení z první třetiny zbytku čisté mzdy (pro všechny pohledávky).
|
Srážka zaměstnance |
Vybereme srážku z Srážky z mezd. |
Příklad:
Obr.: MS 9220 výživné - mzdová složka zadaná na stranu Vstup
V případě, že nedojde k uhrazení celé měsíční částky, vypadá složka 9220 - Výživné na straně Výstup takto:
Obr.: MS 9220 Výživné - složka upravená programem na 6. straně po výpočtu
V následující periodě se po předvýpočtu vytvoří na stranu Vstup složka 9220 - Výživné na Částku měsíční zadanou při zadávání složky výživného a 9225 - Výživné dlužné na Částku měsíční, která se v předchozí periodě uložila do pole Nápočet dluhu na mzdové složce výživného. Na složce 9225 - Výživné dlužné je vyplněno Datum od prvním dnem periody, ve které se složka po předvýpočtu vytvoří.
Obr.: MS 9220 Výživné - složka vytvořená programem po předvýpočtu na straně Vstup v další periodě
Obr.: MS 9225 Výživné dlužné - složka vytvořená programem po předvýpočtu na straně Vstup v další periodě
Výživné zasláno poštou na adresu
Při navádění pole srážka zaměstnance můžeme zvolit způsob platby složenkou a zadat adresu. V tomto případě budou srážky zasílané k rukám matky (otce) na adresu poštovní poukázkou.
Obr.: Typ převodu exekuční srážky - platba zaslána složenkou na adresu
Snížení nezabavitelné částky
V případě více plátců mzdy může každý plátce mzdy vypočítávát a provádět srážky ze mzdy sám, bez ohledu na existenci ostatních plátců mzdy. Jeho postup se oproti jednomu plátci mzdy řeší pouze ve výši uplatňovaných nezabavitelných částek . Může uplatnit celou nezabavitelnou částku, jen část nebo nic.
Výši nezabavitelné částky mzdy je možné ovlivnit pomocí mzdové složky 8040 - Snížení nezabavitelné částky.
Obr.: Snížení nezabavitelné částky
Zadáním hodnoty do pole Částka se nezabavitelná částka sníží o zadanou částku. Zatržením zatržítka Snížení na přesnou částku se nezabavitelná částka nastaví na hodnotu vyplněnou v poli Částka.
Tuto mzdovou složku je možné zadat do Trvalých položek nebo na stranu Vstup knihy Mzdové údaje.
Zvýšení příjmu pro srážky
Pro zvýšení příjmu pro srážky se využívá mzdová složka:
- 6700 – Navýšení příjmu pro srážky
Obr.: MS 6700
Tuto mzdovou složku je možné použít například pokud OSSZ pošle zaměstnanci s exekucí celou částku nemocenského (popř. jiné dávky). Zaměstnavatel pak musí navýšit příjem pro exekuční srážky o tuto částku a exekuční srážku provést místo ní. Mzdová složka se zadá na stranu Vstup knihy Mzdových údajů a kontrolní výpočet i sestava Výpočet srážek ze mzdy umí s touto mzdovou složkou pracovat a korektně spočítá výši exekuční srážky (srážek).
Dobrovolné nebo dohodnuté výše srážek
Dobrovolné nebo dohodnuté výše srážek (zaměstnancem odsouhlasené) si můžeme zadat (např. do MS 9500 Půjčky) sami i bez výpočtu a to tak, že kromě polí Částka měsíční a Celková částka uvedeme do pole Upraveno dohodnutou výši srážky.
Po uložení a kontrolním výpočtu se tato částka promítne ve vypočtených mzdových údajích na výstupní straně v knize Mzdových údajů. Po spuštění sestavy Výpočet srážky ze mzdy (MZD_VYPSR.AM) klávesou F9 se ve sloupci Úprava srážky zobrazí zadaná dohodnutá výše srážky. V tomto případě je potřeba neprovést úpravu srážky, jinak dojde k přepsání mzdové složky.
Srážky dohodou počítané dle systému třetin
Systém výpočtu srážek dle třetin lze aplikovat také na srážky dohodou, se kterými se jedná stejně, jako s nepřednostními pohledávkami.
Jedná se o mzdové složky, které mají na 5. straně v číselníku mzdových složek zatrženo zatržítko Srážka ze mzdy, ale nemají zatržena zatržítka Srážka – výplata, záloha, exekuce. Aplikuje se také kontrola na polovinu hrubé mzdy, na každou jednotlivou srážku dohodou.
Zapnutí této funkčnosti zajišťuje konstanta ”DEDALL”, kterou je třeba nastavit na hodnotu ”ANO”. Konstanta je implicitně nastavena na hodnotu "NE, což znamená, že tyto srážky do výpočtu dle systému třetit nevstoupí a částka zadaná na těchto srážkách je sražena celá.
V případě nastavení mzdové konstanty na "Ano" je třeba provést následující:
Na těchto mzdových složkách srážek ze mzdy je třeba zadat částku.
Mzdové složky těchto srážek neobsahují pole datum od, dle kterého by se řídil výpočet/pořadí srážek. Pořadí pro tyto složky se bude tedy brát z poznámky SR, kterou je třeba zadat pro každou složku srážky dohodou na 1. stranu knihy Mzdových údajů. V případě, že tento typ poznámky není zaveden, je třeba ji vytvořit. Poznámka má typ formuláře 1012.
Do pole Kód se zadá zkratka složky, do pole Datum se zadá datum určující pořadí srážky. V případě, že požadovaná složka není v poli Kód zavedena, je možné ji zde pomocí INSERT vložit.
Obr.: Poznámka typu SR
V případě, že poznámka pro danou mzdovou složku zadaná nebude, vezme se jako datum od datum vzniku pracovního vztahu. V případě, že dohody o těchto srážkách vznikly v den vzniku pracovního vztahu, tedy není nutné poznámky zadávat. Ovšem všechny tyto srážky dohodou budou mít stejné datum – datum vzniku pracovního vztahu.
Po kontrolním výpočtu se v chybovém protokolu zobrazí hlášení v případě, že částka zadaná na složce dohodnuté srážky ze mzdy (např. stravné, ..) je vyšší, než částka spočítaná programem (výpočet dle třetin). Tímto je uživatel upozorněn, že je třeba částku na mzdové složce upravit. Toto můžeme provést buď ručně na 5. straně Mzdových údajů v jednotlivých složkách, nebo pomocí tlačítka Upravit srážky na sestavě Výpočet srážek ze mzdy, které tyto částky dosadí do složek na 5. straně.
Tipy pro práci s výpočtem srážek ze mzdy
Pořadí exekučních srážek se řídí dnem doručení exekučního příkazu plátci mzdy. Tento den zapsat do pole Datum od. Absolutní přednost srážek výživného je zajištěna mzdovou složkou pro výživné MS 9220.
Pokud dojde k navýšení dlužné částky (např. o úroky), je možné zadané hodnoty změnit v mzdové složce (je ovšem třeba nezapomenout provést navýšení částky ve všech potřebných polích). Taktéž lze změnit mzdovou složku v případě, že budeme mít od exekutora oznámení o skončení exekučního příkazu.
Kontrolní výpočet hlásí souběh odstupného a srážky k výkonu rozhodnutí a nezabavitelná částka bude při výpočtu srážek použita jednou za aktuální měsíc + násobek počtu měsíců odstupného. Tedy pokud bude vyplaceno např. tří měsíční odstupné, pak bude při kontrolním výpočtu v tomto měsíci nezabavitelná částka použita čtyřikrát.
Vyúčtování daně vybírané srážkou
Plátce daně je povinen po ukončení zpracování mezd za zdaňovací období provést kromě jiného vyúčtování zvláštní sazby daně a předložit finančnímu úřadu na předepsaném tiskopise.
Ministerstvo financí kromě písemné podoby tiskopisu vytvořilo pro plátce daně na svých webových stránkách – na daňovém portálu české daňové správy – také elektronické daňové formuláře (https://adisepo.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_epo/epo2/uvod/vstup_expert.faces), které se po vyplnění mohou vytisknout, uložit do souboru, odeslat e-podáním nebo přes datové schránky. Také vyplnění formuláře může být provedeno ručně nebo načtením připravených dat.
Pro tyto formuláře jsme v modulu Mzdy připravili podporu ve formě skriptů, které napočtou za zdaňovací období hodnoty srážkové daně a také umožní doplnit všeobecné údaje, potřebné k vyplnění formuláře. Skripty se spouští z knihy Mzdových údajů. Jedná se o:
- Skript Vyúčtování srážkové daně - nastavení parametrů (MZD_VSRP.PAS)
- Skript Vyúčtování srážkové daně - výpočet a export (MZD_VSR.PAS)
K dispozici je také sestava Vyúčtování srážkové daně - soupis údajů (MZD_VSR.AM), která zobrazuje přehled údajů pro zpracování vyúčtování zálohové daně. Nejedná se o oficiální formulář.
Sestavy i skripty je potřeba spouštět nad obdobím prosinec daného roku, pro které vyúčtvání provádíme.
Vyúčtování srážkové daně – nastavení parametrů
Skript Vyúčtování srážkové daně – nastavení parametrů (MZD_VSRP.PAS) je určený pro zápis údajů o plátci daně, jeho adrese a bankovních účtech a dále o podepisujících osobách - o zástupci, pokud podává vyúčtování za daňový subjekt a o osobě oprávněné k podpisu.
Obr.: Formulář Vyúčtování srážkové daně - nastavení parametrů
Popis vybraných polí:
Vyúčtování zálohové daně - základní nastavení |
Finančnímu úřadu pro/Specializovanému finančnímu úřadu |
Uvádí se oficiální název příslušného finančního úřadu (správce daně). Vyplňujeme výběrem z číselníku. |
|
Územní pracoviště v, ve, pro |
Vyplníme sídlo územního pracoviště z nabídky v číselníku. |
|
Daňové identifikační číslo |
Vyplníme přidělené Daňové identifikační číslo. |
Údaje o plátci daně daně |
02 Fyzická osoba |
Pokud se jedná o fyzickou osobu, vyplníme příjmení, jméno a titul. |
|
03 Právnická osoba |
Pokud se jedná o právnickou osobu, uvedeme název organizace. |
|
04 Adresa |
Vyplníme adresu. |
|
06 Bankovní účty, na které byly odváděny částky sražené daně |
Uvedeme srážku organizace, na kterou byla poukazována úhrada daňové povinnosti v období, za které předkládáme Vyúčtování. |
Údaje o osobách |
Údaje o podepisující osobě |
Vyplníme, zda je zástupce FO (živnost) nebo PO (s.r.o., v.o.s., apod.) a zadáme příslušný kód. Kód zástupce |
V záložce Údaje o plátci daně je možnost zatrhnout pole „Vše odvedeno (odvod nenačítat z výpisů)“. Při zatržení uvedeného pole se všechny hodnoty zobrazí jako uhrazeny, program tedy nehledá odvody ve výpisech!
Obr.: Formulář pro vyplnění údajů - Vyúčtování srážkové daně
Vyplněné údaje odsouhlasíme tlačítkem OK. Námi vyplněné údaje už zůstanou uloženy i po opětovném spuštění skriptu.
Vyúčtování srážkové daně - výpočet a export
Skript Vyúčtování srážkové daně – výpočet a export (MZD_VSR.PAS) načte data z vypočtených mezd i parametry, uložené předchozím skriptem, a vytvoří z nich exportní soubor podle předepsané struktury. Tento soubor se vloží do elektronického formuláře na Daňovém portálu a v něm se podle potřeby upraví. Cestu pro uložení souboru je možné vložit do vstupního parametru skriptu PathForExport.
Obr.: Dotaz programu na uložení do souboru
Obr.: Hlášení o cestě k uloženému souboru
Program se ještě zeptá, zda chceme zobrazit soupis údajů. Zvolením tlačítka Ano, se zobrazí sestava Vyúčtování srážkové daně - soupis údajů (MZD_VSR.AM).
Hlášení – pro zobrazení údajů v sestavě MZD_VSR.AM
Kontrolu částek srážkové daně je možné provést v sestavě Přehled daní z příjmů (MZD_DALA.AM). Sestava slouží prioritně pro zobrazení vypočtené daně (zálohové i srážkové) jednotlivých zaměstnanců za zpracovávaný měsíc či období, avšak přidáním parametrů ByMonths s hodnotou „Ano“, se údaje v sestavě setřídí nejprve za zvolené období, potom za zaměstnance. Přidáním dalšího parametru SuppressDetail s hodnotou „ANO“ se potlačí detaily hodnot za zaměstnance a zobrazí se pouze součty částek daně za jednotlivé měsíce zvoleného období. Jelikož je nutno ve vyúčtování rozlišit částky, které měly být, od těch, které byly sraženy doporučujeme využít dalšího parametru ByAccounting (A/N). Nastavením na hodnotu „ANO“ se částky srážek i všech oprav do předchozích měsíců napočtou podle toho, ve kterém měsíci byly zpracovány a zaúčtovány, při hodnotě parametru „NE“ se částky srážek a oprav napočtou podle měsíce, do kterého patří. Tím je možné provést kontrolu i v jednotlivých sloupcích tabulky formuláře.
Vyúčtování srážkové daně - soupis údajů
Číslo procesu: MZD008 |
Ident. číslo sestavy: SMZD124 |
Soubor: MZD_MZD_VSR.AM |
Popis sestavy: Sestava zobrazuje přehled údajů pro zpracování vyúčtování srážkové daně, nejedná se o oficiální formulář. |
||
Adresa ve stromu: [Mzdy] [Mzdové údaje] [Přehledy] [Daně z příjmu] [Vyúčtování srážkové daně - soupis údajů] |
Parametry sestavy:
ActualRecords - NE - sestava se spouští pro všechny záznamy, včetně dávno ukončených. Ano - Sestava se spouští pouze nad vybranými záznamy. |
ObjectDataPath Parametr není určen pro změnu uživatelem. Pomocí parametru se přenášejí data do sestavy. |
ShiftedBegin - Ne A""Ano - Posun měsíců. Při nastavení na "Ano" se srážková daň spočtená za předchozí měsíc načte do vyúčtování za následující měsíc. (Např. prosinec do ledna, leden do února,...) |
Vyúčtování zálohové daně
Plátce, kterému vznikla povinnost srazit z příjmů ze závislé činnosti zálohu na daň, nebo bylo uplatněno daňové zvýhodnění či vznikl nárok na daňový bonus, podává po skončení zdaňovacího období vyúčtování zálohové daně.
Ministerstvo financí kromě písemné podoby tiskopisu vytvořilo pro plátce daně na svých webových stránkách – na Daňovém portálu české daňové správy – také elektronické daňové formuláře (https://adisepo.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_epo/epo2/uvod/vstup_expert.faces), které se po vyplnění mohou vytisknout, uložit do souboru, odeslat e-podáním nebo přes datové schránky. Také vyplnění formuláře může být provedeno ručně nebo načtením připravených dat.
Pro tyto formuláře jsme v modulu Mzdy připravili podporu ve formě skriptů, které napočtou za zdaňovací období hodnoty zálohové daně a také umožní doplnit všeobecné údaje, potřebné k vyplnění formuláře.
Pro vyúčtování zálohové daně jsou v IS K2 zhotoveny dva skripty:
- Skript Vyúčtování zálohové daně - nastavení parametrů (MZD_VZDP.PAS)
- Skript Vyúčtování zálohové daně – výpočet a export (MZD_VYUCT.PAS)
K dispozici je také sestava Vyúčtování zálohové daně - soupis údajů (MZD_VZD.AM), která zobrazuje přehled údajů pro zpracování vyúčtování zálohové daně, nejedná se o oficiální formulář.
Sestavy i skripty je potřeba spouštět nad obdobím prosinec daného roku, pro které vyúčtvání provádíme.
Vyúčtování zálohové daně - nastavení parametrů
Spuštěním skriptu Vyúčtování zálohové daně – nastavení parametrů (MZD_VZDP.PAS) zobrazíme formulář, kde projdeme jednotlivé oddíly a vyplníme potřebné údaje o plátci daně, jeho adrese a bankovních účtech a dále o podepisujících osobách - o zástupci, pokud podává vyúčtování za daňový subjekt a o osobě oprávněné k podpisu.
Obr.: Formulář skriptu Vyúčtování zálohové daně - nastavení parametrů
Popis vybraných polí:
Vyúčtování zálohové daně - základní nastavení |
Finančnímu úřadu pro/Specializovanému finančnímu úřadu |
Uvádí se oficiální název příslušného finančního úřadu (správce daně). Vyplňujeme výběrem z číselníku. |
|
Územní pracoviště v, ve, pro |
Vyplníme sídlo územního pracoviště z nabídky v číselníku. |
|
Daňové identifikační číslo |
Vyplníme přidělené Daňové identifikační číslo. |
|
Kód rozlišení Vyúčtování |
V případě, kdy je nutné tento údaj vyplnit, přiřadíme příslušný kód (A-M). |
|
Datum vztahující se k údaji Kód rozlišení Vyúčtování |
Uvedeme datum. |
Údaje o plátci daně |
02 Fyzická osoba |
Pokud se jedná o fyzickou osobu, vyplníme příjmení, jméno a titul. |
|
03 Právnická osoba |
Pokud se jedná o právnickou osobu, uvedeme název organizace. |
|
04 Adresa |
Vyplníme adresu. |
|
06 Bankovní účty, na které byly odváděny částky sražené daně |
Uvedeme číslo bankovního účtu, na který byly odváděny zálohy a daně v průběhu zdaňovacího období (Odkaz do bankovního spojení firmy). |
Údaje o osobách |
Údaje o zástupci |
Údaje o zástupci vyplníme v případě, kdy je Vyúčtování zpracováno zastupující osobou. |
|
Osoba oprávněná k podpisu |
Údaje o oprávněné osobě. |
|
Vyúčtování sestavil |
Údaje o osobě, která vyúčtování sestavila. |
V záložce 06 Bankovní účty, na které byly odváděny částky sražených záloh, je možnost zatrhnout pole „Vše odvedeno (odvod nenačítat z výpisů)“. Při zatržení uvedeného pole se všechny hodnoty zobrazí jako uhrazeny, program tedy nehledá odvody ve výpisech!
Obr.: Formulář pro vyplnění údajů - Vyúčtování zálohové daně
Vyplněné údaje odsouhlasíme tlačítkem OK. Námi vyplněné údaje už zůstanou uloženy i po opětovném spuštění skriptu.
Vyúčtování zálohové daně - výpočet a export
Spuštěním skriptu dojde k vytvoření souboru v potřebném formátu *.xml. Tento soubor uložíme na libovolné místo v počítači. Uložený soubor můžeme načíst a poté elektronicky odeslat přes Daňový portál. Současně se takto zpracovávají i povinné přílohy.
Obr.: Hlášení programu
Obr.: Hlášení o cestě k uloženému souboru
Program se ještě zeptá, zda chceme zobrazit soupis údajů. Zvolením tlačítka Ano, se zobrazí sestava Vyúčtování zálohové daně - soupis údajů (MZD_VZD.AM).
Hlášení – pro zobrazení údajů v sestavě MZD_VZD.AM
Místo pro ukládání souborů můžeme nastavit pomocí parametru „PathForExport“, do pole Hodnota zadáme cestu k místu uložení.
Pokud nastavíme parametr skriptu Vyúčtování zálohové daně - nastavení parametrů "EditaceUdaju" na hodnotu Ano, po spuštění skriptu se zobrazí formulář se čtyřmi oddíly, které svou povahou odpovídají jednotlivých oddílům na oficiálním formuláři pro měsíční hlášení na důchodové spoření. První a druhá záložka nelze editovat. Oddíl, který zobrazuje informace o jednotlivých zaměstnancích, vypočtených a sražených částkách je možné měnit dvojklikem na konkrétní položku (pomocí Insertu lze vložit také další záznam). Pozor, pokud skript spustíme ještě jednou dodatečně změněné nebo vložené údaje zmizí - dojde k načtení původních dat z K2.
Vyúčtování zálohové daně - soupis údajů
Číslo procesu: MZD008 |
Ident. číslo sestavy: SMZD123 |
Soubor: MZD_MZD_VZD.AM |
Popis sestavy: Sestava zobrazuje přehled údajů pro zpracování vyúčtování zálohové daně, nejedná se o oficiální formulář. Počet zaměstnanců je možné porovnat s počtem ve sloupečku Vyúčtování zálohové daně na sestavě Stavy zaměstnanců (na šířku), na které je třeba nastavit parametr "AllEmp" na "ANO". |
||
Adresa ve stromu: [Mzdy] [Mzdové údaje] [Přehledy] [Daně z příjmu] [Vyúčtování zálohové daně - soupis údajů] |
Parametry sestavy:
ActualRecords - NE - sestava se spouští pro všechny záznamy, včetně dávno ukončených. Ano - Sestava se spouští pouze nad vybranými záznamy. |
ObjectDataPath Parametr není určen pro změnu uživatelem. Pomocí parametru se přenášejí data do sestavy. |
Standardní rozšíření Personalistika a Mzdy
tandardní rozšíření je nově v modulu Mzdy a Personalistika využíváno pro vytváření přihlášek a odhlášek na zdravotní pojišťovny a na sociální správu. Aby jej bylo možné využívat, je potřeba ho do K2 nainstalovat.
Instalace standardního rozšíření
Instalace standardního rozšíření probíhá v Návrháři objektů. Ten je možné otevřít ze stromového menu Správce - Systém - Návrhář objektů. Pro instalaci není potřeba mít nastaven reinstalační mód, ale v modulu Mzdy a Personalistika by nikdo neměl pracovat (neměl by mít otevřené knihy modulu). Uživatelům se změna projeví po vypnutí a znovu zapnutí K2.
Postup instalace rozšíření:
1. Spustit Návrhář objektů a stisknout tlačítko Rozšíření:
Obr.: Návrhář objektů - Rozšíření
2. V rozšíření stisknout volbu Instalovat a vybrat Standardní.
Obr.: Volba Standardní
3. Vybrat standardní rozšíření pro Personalistiku a Mzdy a dát OK. poté se spustí instalace standardního rozšíření a po jejím doběhnutí se automaticky vypne K2.
Obr.: Standardní rozšíření - Personalistika a Mzdy
4. Uživatelům (uživatelským rolím), kteří budou se standardním rozšířením pracovat je potřeba přidělit práva:
Obr.: Práva pro standardní rozšíření Personalistika a Mzdy
Hromadné oznámení zaměstnavatele
Hromadné oznámení zaměstnavatele slouží pro vytváření a zasílání oznámení na zdravotní pojišťovny. Po instalaci standardního rozšíření je možné jej spouštět ze stromového menu Mzdy - Personální údaje - Hromadné oznámení zaměstnavatele nebo přímo z knihy Personální údaje.
Pod uzlem Hromadné oznámení zaměstnavatele ve stromovém menu je možné zobrazit dvě knihy:
- Hromadné oznámení zaměstnavatele - v této knize jsou uložena jednotlivá hlášení, probíhá zde tisk a export přihlášek/odhlášek zaměstnanců. Položkami těchto hlášení jsou jednotlivá oznámení na zdravotní pojišťovnu, která se zobrazují v knize Oznámení zdravotní pojišťovně a také na personálních kartách zaměstnanců.
Obr.: Hromadné oznámení zaměstnavatele
- Oznámení zdravotní pojišťovně - jednotlivá oznámení s příslušným Kódem změny týkající se konkrétních zaměstnanců.
Obr.: Oznámení zdravotní pojišťovně
Instalací rozšíření se v knize Personální údaje zobrazí nová záložka Oznámení zdravotní pojišťovně na záložce Položky ostatní, kde se jednotlivá hlášení týkající se daného zaměstnance budou po vytvoření takto zobrazovat:
Obr.: Obr.: Oznámení zdravotní pojišťovně
Postup práce
Hlášení na zdravotní pojišťovnu je ideální vytvářet přímo z knihy Personální údaje a to buď pro jednoho zaměstnance nebo také pro skupinu zaměstnanců. Záznamy se vytvářejí funkcí pro aktualizaci, která pokud se spustí nad zaměstnanci, tak vytvoří požadované hlášení dle nalezených dat.
U zaměstnanců v pracovním poměru není potřeba mít spuštěny výpočtové akce a přihlášky i odhlášky se vytvoří nezávisle na stavu zpracování mezd. Pokud se hlásí např. nástup na mateřskou dovolenou, pak je potřeba mít spuštěn výpočet mezd a zadánu odpovídající mzdovou složku. U přihlášení/odhlášení zaměstnanců pracujících na dohody mimo pracovní poměr je potřeba mít spuštěn výpočet a tedy mít k dispozici údaje o rozhodném příjmu.
Pokud chceme zaměstnance přihlásit na zdravotní pojišťovnu, pak je potřeba provést tyto kroky:
- Zadat personální kartu zaměstnance a na ni pracovní vztah zaměstnance. Případně pokud zaměstnanec nastupuje opakovaně, pak zadat pouze nový pracovní vztah na již existující pracovní kartu zaměstnance.
- Přihlášku na zdravotní pojišťovnu je možné vytvořit přímo v knize Personální údaje. V ribbonu na záložce Funkce je pro jednu personální kartu (nebo hromadně na záložce Hromadné akce pro více karet) k dispozici funkce Hromadné oznámení zaměstnavatele - aktualizace.
Obr.: Personální údaje - Hromadné oznámení zaměstnavatele
- Po stisku funkce se objeví formulář pro výběr datového rozmezí . Data jsou nastavena dle Nastaveného období zpracování mezd, ale je možné je upravit.
Obr.: Aktualizace
- Po stisku OK se provede aktualizace - vytvoří se doklad do Hromadného oznámení zaměstnavatele, tato kniha se zároveň otevře nad knihou Personální údaje a tento vytvořený doklad, případně doklady, pokud se hlásí více zaměstnanců na více než jednu zdravotní pojišťovnu, je označený hvězdičkou.
Obr.: Hromadné oznámení zaměstnavatele
- Doklad má na záložce Základní údaje oznámení o zdravotní pojišťovně, kde je vidět jméno zaměstnance a Kód změny.
Obr.: Hromadné oznámení zaměstnavatele
- Oznámení zdravotní pojišťovně je možné rozkliknout a hlášené údaje zobrazit.
Obr.: Oznámení zdravotní pojišťovně - Základní údaje
- Pokud je vše v pořádku a hlášení chceme odeslat, pak je potřeba ho nejprve potvrdit.
Obr.: Hromadné oznámení zaměstnavatele - Potvrzení
- Potvrzení dokladu zároveň aktualizuje údaje na personální kartě týkající se Oznámení na zdravotní pojišťovnu, kde se uloží informace o tom, zda je zaměstnanec přihlášen na ZP a s jakým datem:
Obr.: Personální údaje - Oznámení zdravotní pojišťovně
- Údaje můžeme tisknout a přímo ze sestavy zaslat na jednotlivé pojišťovny nebo vytvářet exportní soubory. Do Funkce a tisk je potřeba zařadit:
- sestavu Hromadné oznámení zaměstnavatele (HIN_Form.AM)
- skript Hromadné oznámení zaměstnavatele - export (HIN_Export.PAS)
Obr.: Skripty a sestavy
- Sestavu a skript pro export je vhodné zařadit na lištu do Hromadného oznámení zaměstnavatele a mít je tak ihned k dispozici:
Obr.: Sestava a Export
- Tisk sestavy i export dat probíhá dle data vystavení. Sestavu je možné zasílat emailem i datovou schránkou přímo ze sestavy.
Obr.: Tisk sestavy
- Po exportu souborů (po spuštění funkce Hromadné oznámení - export) se na dokladu zatrhne, že byl exportován a uloží se, kdo a kdy export provedl.
Obr.: Informace o provedeném exportu na dokladu
- Doklady je možné v Hromadném oznámení zaměstnavatele také stornovat. Storno dokladu stornuje také jednotlivé položky (jednotlivé Oznámení na zdravotní pojišťovnu) a opět aktualizuje personální kartu a údaje o přihlášení zaměstnance na ZP.
Kniha Hromadné oznámení zaměstnavatele
Knihu pro Hromadné oznámení zaměstnavatele je možné zobrazit ze stromového menu Mzdy - Personální údaje - Hromadné oznámení zaměstnavatele nebo přímo z knihy Personální údaje (přes funkci Hromadné oznámení zaměstnavatele - aktualizace , jak je popsáno v kapitole Postup práce).
Aktualizaci, tedy vytváření záznamů, je možné spustit také přímo v této knize funkcí v ribbonu - Aktualizovat. Aktualizaci je možné spustit pro všechny zaměstnance, nebo nad kontejnerem knihy Personální údaje. Při spouštění aktualizace nad kontejnerem je potřeba ho mít v personalistice vytvořen.
Obr.: Hromadné oznámení zaměstnavatele - Aktualizovat
V této knize jsou jednotlivá hlášení podaná na zdravotní pojišťovny uložena a je tedy možné je kdykoli zpětně zobrazit.
Kniha Oznámení zdravotní pojišťovně
Knihu Oznámení zdravotní pojišťovně je možné zobrazit ze stromového menu Mzdy - Personální údaje - Oznámení zdravotní pojišťovně.
V knize jsou uložena jednotlivá hlášení s příslušnými kódy změn týkající se zaměstnanců. Z této knihy se hlášení neodesílají, jsou zde pouze zobrazena. Tato hlášení se zobrazují také na personálních kartách zaměstnanců na záložce Oznámení zdravotní pojišťovně.
Obr.: Oznámení zdravotní pojišťovně
Na záložce Základní údaje jsou pak zobrazeny hlášené informace:
Obr.: Oznámení zdravotní pojišťovně - základní údaje
Hromadné oznámení zaměstnavatele
Číslo procesu: |
Ident. číslo sestavy: |
Soubor: HIN_Form.AM |
Popis sestavy: Formulář Hromadné oznámení zaměstnavatele pro zdravotní pojišťovny. Spouští se v knize Hromadné oznámení zaměstnavatele (Mzdy - Personální údaje - Hromadné oznámení zaměstnavatele - Hromadné oznámení zaměstnavatele), která je součástí standardního rozšíření pro Mzdy a Personalistiku.
Sestava se tiskne dle data Vystavení.
Sestavu ve formátu *.PDF je možné na jednotlivé pojišťovny zaslat emailem nebo datovou schránkou přímo ze sestavy. Pro předvyplnění emailu nebo datové schránky je potřeba mít na srážce z mezd pro jednotlivé pojišťovny vyplněno pole Adresát. Email pro odeslání se poté načítá z pole Email1 na Adresátu a číslo datové schránky se načítá z pole Datová schránka.
Zaslání emailem:
Zaslání datovou schránkou:
|
||
Adresa ve stromu: |
Parametry sestavy:
AttachmentFileName - Název souboru pro email. Do parametru je možné zadat název souboru sestavy. Za tento název je vždy programem přidána zkratka ze záznamu Srážky z mezd. |
EditMail - Ne Ano - umožní editovat maily. |
Phone - telefon Pokud parametr není zadán, bere se telefon z knihy Uživatelé - 1. strana. |
Subject - Předmět emailu |
Text - text emailové zprávy |
Hromadné oznámení zaměstnavatele - export
Číslo procesu: |
Id. číslo skriptu: |
Soubor: HIN_Export.PAS |
Popis skriptu: Vytváří exportní soubory pro hlášení na zdravotní pojišťovny. Spouští ze z knihy Hromadné oznámení zaměstnavatele, která je součástí standardního rozšíření pro Mzdy a Personalistiku (stromové menu Mzdy - Personální údaje - Hromadné oznámení zaměstnavatele - Hromadné oznámení zaměstnavatele). |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
AddTXTExtension - NE Ano - Přidat příponu "TXT" k exportovanému textovému souboru |
DateinPath - Ne. Ano - Vytvořit adresář s datumem. (Nefunguje pro parametr PartnerLinkExportFileName) |
idZpravy Klientské ID XML zprávy pro VZP. Implicitně přednastaveno na 1. |
PartnerLinkExportFileName Jméno souboru dle aplikace PartnerLink. |
SendByDataBox - Po exportu odeslat exportovaný soubor přes datovou schránku. |
XMLPath Cesta uložení exportního souboru. |
XMLStructCodes - 111 Čísla pojišťoven (oddělené středníkem), pro které se vytváří xml soubor. |
Oznámení o nástupu do zaměstnání
Oznámení o nástupu do zaměstnání slouží pro vytváření a zasílání oznámení na Správu sociálního zabezpečení. Po instalaci standardního rozšíření je možné jej spouštět ze stromového menu Mzdy - Pracovní vztahy - Oznámení o nástupu do zaměstnání nebo přímo z knihy Pracovní vztahy.
Pod uzlem Oznámení o nástupu do zaměstnání je možné zobrazit knihu Oznámení o nástupu do zaměstnání:
Obr.: Oznámení o nástupu do zaměstnání
Instalací rozšíření se v knize Pracovní vztahy zobrazí nová záložka Oznámení o nástupu do zaměstnání na záložce Položky, kde se jednotlivá hlášení týkající se daného zaměstnance budou po vytvoření takto zobrazovat:
Obr.: Oznámení o nástupu do zaměstnání
Postup práce
Hlášení na sociální správu je ideální vytvářet přímo z knihy Pracovní vztahy a to buď pro jednoho zaměstnance nebo také pro skupinu zaměstnanců. Záznamy se vytvářejí funkcí pro aktualizaci, která pokud se spustí nad pracovním vztahem, tak vytvoří požadované hlášení dle nalezených dat. Hlášení se aktualizací vytvářejí postupně tak, jak je potřeba, tedy nejprve hlášení o Nástupu, poté případné Změny a nakonec hlášení o Skončení zaměstnání.
Inicializace dat:
- Pokud už byli zaměstnanci nahlášeni v rámci jiného programu (začátek zpracování mezd v K2), pak je potřeba nejprve v knize Pracovní vztahy nad všemi již dříve nahlášenými pracovní vztahy spustit aktualizaci (kniha Pracovní vztahy - Hromadné akce - Oznámení o nástupu do zaměstnání - aktualizace) a vytvořit tak hromadně přihlášky.
- Pokud byl pro hlášení využíván skript Oznámení o nástupu do zaměstnání (MZD_ONZ.PAS) nad knihou Mzdové údaje, pak je potřeba nad knihou Oznámení o nástupu do zaměstnání nejprve spustit inicializační skript Oznámení o nástupu do zaměstnání - inicializace dat (SIN_TransferData.PAS), který převede hlášená data ze skriptu do knihy.
Po tomto navedení dat je možné knihu dále využívat a vytvářet aktualizací potřebná hlášení.
Pokud chceme zaměstnanci vytvářet přihlášku na sociální správu, pak je potřeba provést tyto kroky:
- Zadat nový pracovní vztah na pracovní kartu zaměstnance.
- Přihlášku na sociální správu je možné vytvořit přímo v knize Pracovní vztahy. V ribbonu na záložce Funkce je pro jeden pracovní vztah (nebo hromadně na záložce Hromadné akce pro více pracovních vztahů) k dispozici funkce Oznámení o nástupu do zaměstnání - aktualizace.
Obr.: Pracovní vztahy - Oznámení o nástupu do zaměstnání
- Po stisku funkce se provede aktualizace - vytvoří se doklad do Oznámení o nástupu do zaměstnání a tato kniha se zároveň otevře nad knihou Pracovní vztahy a tento vytvořený doklad je označený hvězdičkou. Zároveň se zobrazí textový log, ve kterém je popsána provedená akce a případné chyby, které se této akce týkají.
Obr.: Oznámení o nástupu do zaměstnání - aktualizace
- Oznámení o nástupu do zaměstnání má více záložek, na kterých je možné provést kontrolu hlášených údajů. Pokud je vše v pořádku a hlášení chceme odeslat, pak je potřeba ho nejprve potvrdit.
Obr.: Oznámení o nástupu do zaměstnání - Potvrzení
- Potvrzení dokladu zároveň aktualizuje údaje na pracovním vuztahu týkající se Oznámení o nástupu do zaměstnání, kde se uloží informace o tom, zda je zaměstnanec přihlášen na SP a s jakým datem:
Obr.: Pracovní vztahy - Oznámení o nástupu do zaměstnání
- Údaje můžeme tisknout a nebo vytvářet exportní soubor. Do Funkce a tisk je potřeba zařadit:
- sestavu Oznámení o nástupu do zaměstnání (SIN_Form.AM)
- skript Oznámení o nástupu do zaměstnání - export (SIN_Export.PAS)
Obr.: Skripty a sestavy
- Sestavu a skript pro export je vhodné zařadit na lištu do Oznámení o nástupu do zaměstnání a mít je tak ihned k dispozici:
Obr.: Sestava a Export
- Tisk sestavy i export dat probíhá dle data Vyhotovení.
Obr.: Tisk sestavy
- Export je možné nastavit do Elektronického podání parametrem ElectronicSubmissionBook. Pak se po exportu vytvoří záznam do knihy Elektronické podání:
Obr.: Parametr pro export do elektronického podání - zadána zkratka knihy
Obr.: Export - Vytvoření dokladu do knihy Elektronické podání
- Po exportu souborů (po spuštění funkce Oznámení o nástupu - export) se na dokladu zatrhne, že byl exportován a uloží se, kdo a kdy export provedl
Obr.: Informace o provedeném exportu na dokladu
- Doklady je možné v Oznámení o nástupu do zaměstnání také stornovat. Storno dokladu opět aktualizuje údaje na pracovním vztahu - údaje o přihlášení zaměstnance na SP.
Kniha Oznámení o nástupu do zaměstnání
Knihu pro Oznámení o nástupu do zaměstnání je možné zobrazit ze stromového menu Mzdy - Pracovní vztahy - Oznámení o nástupu do zaměstnání nebo přímo z knihy Pracovní vztahy (přes funkci Oznámení o nástupu do zaměstnání - Aktualizace, jak bylo popsáno v kapitole Postup práce).
Aktualizaci, tedy vytváření záznamů, je možné spustit také přímo v této knize funkcí v ribbonu - Aktualizovat. Aktualizaci je možné spustit pro všechny zaměstnance, nebo nad kontejnerem knihy Pracovní vztahy. Při spouštění aktualizace nad kontejnerem je potřeba ho mít v knize Pracovní vztahy vytvořen.
Obr.: Oznámení o nástupu do zaměstnání - aktualizovat
Na jednotlivých záložkách knihy jsou načteny z pracovního vztahu a personální karty údaje k nahlášení. V případě, že se jedná o hlášení o Skončení zaměstnání, pak jsou vyplněny údaje na záložce Podpora v nezaměstnanosti, které se načítají ze mzdového dokladu v měsíci ukončení.
Oznámení o nástupu do zaměstnání
Číslo procesu: |
Ident. číslo sestavy: |
Soubor: SIN_Form.AM |
Popis sestavy: Sestava pro Oznámení o nástupu do zaměstnání. Spouští se v knize Oznámení o nástupu do zaměstnání (Mzdy - Pracovní vztahy - Oznámení o nástupu do zaměstnání - Oznámení o nástupu do zaměstnání), která je součástí standardního rozšíření pro Mzdy a Personalistiku.
Sestava se tiskne dle data Vystavení.
|
||
Adresa ve stromu: |
Parametry sestavy:
ToForm - Ne Ano - do formuláře. |
Oznámení o nástupu do zaměstnání - export
Číslo procesu: |
Id. číslo skriptu: |
Soubor: SIN_Export.PAS |
Popis skriptu: Vytváří exportní soubory pro hlášení na sociální správu. Spouští se v knize Oznámení o nástupu do zaměstnání (Mzdy - Pracovní vztahy - Oznámení o nástupu do zaměstnání - Oznámení o nástupu do zaměstnání), která je součástí standardního rozšíření pro Mzdy a Personalistiku.
|
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
ElectronicSubmissionBook - Kniha elektronických podání (zkratka knihy). Nastavení parametru zajistí při exportu do *.XML souboru vytvoření nového záznamu do knihy Elektronická podání. |
DataBox - Datová schránka příjemce. |
SendByDataBox - Po exportu odeslat přes datovou schránku |
XMLPath Cesta pro uložení exportního "*.xml". |
Oznámení o nástupu do zaměstnání - inicializace dat
Číslo procesu: |
Id. číslo skriptu: |
Soubor: SIN_TransferData.PAS |
Popis skriptu: Skript pro přenos dat ze skriptu Oznámení o nástupu do zaměstnání (MZD_ONZ.PAS), tedy jednotlivých podaných hlášení u pracovních vztahů. Skript je potřeba spustit pouze jednou. Dojde k vytvoření záznamů do knihy Oznámění o nástupu do zaměstnání, aby bylo možné v budoucnu generovat další hlášení (Změna, Skončení).
|
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
WithErase - Ne Ano - maže data ve skriptu pro Oznámení o nástupu do zaměstnání. |
Oznámení o nástupu do zaměstnání - nastavení parametrů
Číslo procesu: |
Id. číslo skriptu: |
Soubor: MZD_ONZP.PAS |
Popis skriptu: Skript umožňuje provést nastavení pro Oznámení o nástupu do zaměstnání. Umožňuje nastavit počet dnů, jak moc dopředu se při aktualizaci bude vytvářet Skončení - odhláška - implicitně je zde 14 dní. Umožňuje nastavit, aby doby důchodového pojištění při vytváření záznamu pro Skončení byly vyplněny po dobu trvání vztahu. tato možnost se používá v případě, že se mzdy v K2 začínají zpracovávat a všechny údaje o důchodovém pojištění tedy v K2 nejsou. Důvody ukončení pracovního vztahu se načítají automaticky dle hodnoty na mzdovém dokladu. V případě, že je číselník Důvodů ukončení uživatelsky rozšířen, pak je potřeba provést nastavení, které umožní načtení těchto důvodů. K tomuto účelu existuje skript Oznámení o nástupu do zaměstnání - nastavení parametrů (MZD_ONZP.PAS). Zde je možné ke každému důvodu ukončení z K2 přiřadit Důvod z číselníku ČSSZ, případně důvod neposkytnutí údajů. Obr.: Oznámení o nástupu do zaměstnání - nastavení parametrů
|
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
WithErase - Ne Ano - maže data ve skriptu pro Oznámení o nástupu do zaměstnání. |