Novinky ve verzi
Novinky K2 iris.03
Univerzální formuláře
Úvod
Základní funkce
Základní číselníky a podpůrné moduly
Typy dokumentů lze třídit do složek
Do číselníku "Typ dokumentů" jsme přidali nové pole Složka. Typy dokumentů lze tak nově třídit do složek nebo stromu.
Moje kancelář
Workflow
Notifikace
Úkoly
Kalendář
Marketing
Reklamace/Servis
Komunikace
Nákup/Prodej
Logistika
Údržba
Výroba
Projekty
Smlouvy
Celnice
Finance
Manažerské přehledy
Účetnictví
Intrastat
Majetek
Mzdy
Web a e-shop
Docházkový systém
Správce
K2 API
WIN 10 klient
Údržba
Do verze K2 ori - 2022.06 byla změněna logika naplňování zkratky Servisovaného zařízení při vytváření nového Servisovaného zařízení. Nově se tedy zkratka Servisovaného zařízení plní Inventárním číslem majetku (InventoryNumber) namísto názvem (Name) Majetku.
Výše zmíněná úprava byla provedena kvůli nové Hromadné akci pro vytváření Servisovaných zařízení. V souvisejícíh modulech (Zboží, Zdroje, Vozidla a Kniha majetku), lze nově vytvářet Servisovaná zařízení hromadně, nad označenými záznamy, pomocí příkazu Nová servisovaná zařízení, který je k dispozici v Ribbonu/ Hromadné akce/Údržba.
iOS klient
Internet věcí (IoT)
Webová K2
Novinky K2 iris.02
Základní funkce
Změna chování klávesy F5 v řádkové editaci
Od verzí 2021.10, 2022.06 a 2023.02 došlo ke změně chování klávesy F5 (Změna) na Gridu se zapnutou řádkovou editací.
Při zapnuté řádkové editaci se nyní stisk klávesy F5 (změna) chová stejně jako tlačítko Změna v ribbonu i v nápovědové liště. Tzn. přejde do plné změny, např. na záložku Základní údaje.
Pokud je na gridu nastaven režim řádkové editace bez možnosti jejího přepnutí (nastaven InlineMode na gilmAlways), pak klávesa F5 do změny nepřejde.
Moje kancelář
Workflow
Seřazení komentářů v knize K Vyřízení
Do knihy K Vyřízení byla do výpisu komentářů přidána akce "Seřadit komentáře od nejnovějších".
Po zapnutí akce dojde k přenačtení výpisu a k jejich seřazení od nejnověji přidaných po komentáře nejstaršího data.
Stav akce je zapamatován v parametru uživatele.
Hromadné vkládání příloh v knize K Vyřízení
V knize K Vyřízení je nyní možné hromadně přidávat přílohy. Po rozkliknutí knihy, ze které se přílohy přidávají, stačí označit požadované záznamy hvězdičkou a stisknout klávesu enter. Všechny ohvězdičkové záznamy se vloží do příloh.
Kalendář
Nové tovární šablony a poskytovatele
Byly vytvořeny nové tovární šablony pro poskytovatele a tovární poskytovatele kalendářových dat.
Jedná se o:
- Kalendář významných dnů - zde je podmínkou mít vyplněno pole kalendář volných dnů a svátků v Parametrech mandanta
- Fronta práce projektu - pro kontaktní osobu přihlášeného uživatele
- Harmonogram směn - pro kontaktní osobu přihlášeného uživatele
- Plánované absence - pro kontaktní osobu přihlášeného uživatele
Marketing
Nastavení OAUTH pro synchronizaci emailů z emailové schránky v Office 365
Dle informací Microsoftu při používání Exchange Web Services API pro Office 365 končí k 31.12.2022 podpora Basic Authentizace a nově pojede pouze OAUTH. Úpravy v K2 s tímto spojené jsou od verzí K2 gaia.09.120746, K2 ori.05.120746, K2 iris.01.120746.
Pro synchronizování emailů je tedy nyní nutné v Office 365 provést patřičné konfigurace, aby mohlo být emailové schránce přistupováno.
V Globální konfiguraci synchronizace emailů přibyly 4 nová políčka:
- Používat přihlašování pomocí OAUTH – indikuje, zda se má použít Basic Authentizace (dosud používaná, nebo OAUTH)
- OAUTH Client Id
- OAUTH Client Secret
- OAUTH Tenant Id
Pokud chce zákazník synchronizovat emaily, musí nejdříve zjistit hodnoty Client Id, Client Secret a Tenant Id. Ty zjistí v Azure Active Directory (https://aad.portal.azure.com/), kam se musí přihlásit administrátor. Ten zde musí zaregistrovat novou aplikaci, která bude mít oprávnění pro používání EWS API a používat „app-only authentizaci“. Celý postup je popsaný https://learn.microsoft.com/en-us/exchange/client-developer/exchange-web-services/how-to-authenticate-an-ews-application-by-using-oauth. Stručný postup v češtině je popsán v novince na infoservisu v přiloženém PDF dokumentu.
Chtěl by-li administrátor limitovat povolení aplikace, která takto má přístup ke všem mailovým schránkám, může tak učinit a povolit přístup k části schránek. Více k tomu je na adrese: https://learn.microsoft.com/en-us/graph/auth-limit-mailbox-access.
Poté, co zadá hodnoty Client Id, Client Secret a Tenant Id mohou jednotliví uživatelé nastavit své účty pro přístup k jejich emailovým schránkám. V Konfiguraci účtů pro synchronizaci emailů nastaví svou emailovou adresu a URL pro připojení k MS Exchange (pro Office 365 je to https://outlook.office365.com/EWS/Exchange.asmx)
Synchronizace emailů jinak funguje stejně jako předtím.
Nákup/Prodej
Seznam nevyčerpaných záloh k datu - doplnění Zůstatku z účetnictví
Do sestavy Seznam nevyčerpaných záloh k datu (ADV_LIST02.AM) byly přidány nové parametry pro zobrazení Zůstatku účtu v hlavní knize.
AccBooks - U Knihy účetnictví oddělené středníkem, ze kterých se zůstatek hlavní knihy napočte |
CurrentOwnCompanyAccountingBook - Ne, Ano - pokud je v nastavení pro firmy uvedená kniha účetnictví (Správa multi company/Účtování/ Zaúčtovat do knihy), pak se ignoruje hodnota parametru AccBooks - "[U] Knihy účetnictví odděleny středníkem" a zůstatek "Hlavní knihy" se napočte pro tuto účetní knihu. |
ShowGeneralLedgerBalance - Ano Zobrazit zůstatek z hlavní knihy. U každého účtu se zobrazí zůstatek na účtu z Hlavní knihy a vyčíslí se rozdíl mezi částkou salda účtu a hlavní knihou. |
Volba Doklady bez DPH - knihy nákupu/prodeje a knihy Ostatních závazků/pohledávek
Do knih nákupu/prodeje a knih ostatních závazků/pohledávek bylo přidáno zatržítko Doklady bez DPH. Při vytvoření dokladu v takové knize nebo při změně dod/odb. na dokladu bude příznak DPH vždy vypnut. Na takovém dokladu nejde editovat příznak DPH.
Výroba
Plánovaná odstávka zdroje - pouze do kapacit
Do skriptu Plánovaná odstávka zdroje (PlanShutdown.pas) jsme přidali nový parametr "FillWorkshiftsOnly".
- Ne (výchozí hodnota): Odstávka (operace) se zaplánuje do neomezených kapacit zdroje, tj. i mimo kapacitu zdroje. Toto je dosavadní chování skriptu.
- Ano: Odstávka (operace) se zaplánuje pouze do kapacit (směn) zdroje.
Smlouvy
Nové pole Variabilní symbol na položce smlouvy typu Periodická fakturace
Na položku smlouvy se způsobem finančního plnění "Periodická fakturace" jsme přidali pole Variabilní symbol. Pokud je pole vyplněno, variabilní symbol se přenese do hlavičky dokladu, vytvořeného ze smlouvy.
Automatické vytváření variabilního symbolu na položkách prodejní smlouvy lze zajistit nastavením šablony pro tvorbu variabilních symbolů v Knihách smluv - prodej.
Nová hromadná akce Aktualizace sady atributů smlouvy
Vytvořili jsme hromadnou akci Aktualizace sady atributů, kterou lze spustit nad nepotvrzenými smlouvami. Po spuštění akce se na smlouvy doplní sada atributů a atributy, zadané na Typu smlouvy. Hodnoty atributů lze pak na smlouvy doplnit pomocí hromadné akce Změna atributů.
Finance
Knihy saldokonto - volba na zobrazení jen potvrzených dokladů
Do knih saldokonta byla přidána do ribbonu volba pro zobrazení jen potvrzených dokladů.
Položky bankovního výpisu - Hromadná změna názvu
Byla přidána nová hromadná akce Hromadná změna názvu, která se spouští ve změně bankovního výpisu nad označenými položkami (hvězdičkou). Je možné zadat vlastní název nebo vybrat z číselníku Karty bankovních dokladů. Pokud je název na položce bankovního výpisu prázdný a uživatel bude chtít ponechat hodnoty na položce, tak se hodnoty z karty přenesou stejně jako se to chová při ruční změně. Také záleží, jestli karta bankovního dokladu, na kterou chceme hromadně změnit název položky, má zatržítko Nekopírovat název. Pokud je na kartě zatržítko Nekopírovat název nastaveno a na položce bankovního výpisu je zadán nějaký název, k přepisu názvu nedojde, ale ostatní pole zadaná na zvolené kartě bankovních dokladů se změní.
Rozšíření funkce Inventarizace pokladen - komentář a rozdíl
Do pokladních dokladů bylo přidáno nové pole Rozdíl (CashRegisterInventoryDifferenceCalc), které je možné vytáhnout do sloupců v pokladních dokladech. Do pole se zapisuje rozdíl mezi skutečným stavem bankovek a mincí na pokladně a zůstatkem pokladny napočtený funkcí Inventarizace pokladen.
Také vznikl nový typ komentáře "INVPO", do kterého se propíše v pokladních dokladech komentář z funkce Inventarizace pokladen.
Řízení financí - možnost pro zobrazení více bankovních účtů
V Řízení financí jsme doplnili možnost zvolit zobrazení více bankovních účtů. Účty je možné zadat přes formulář nebo se zapíšou do pole oddělené středníkem.
Řízení financí - zohlednění pohyblivé splatnosti
V řízení financí jsme doplnili podporu pro zobrazení pohyblivé splatnosti. Pokud tedy bude mít zákazník nastavenou pohyblivou splatnost, v řízení financí se budou zakázky a objednávky zobrazovat dle nastavené pohyblivé splatnosti.
Změna kurzu na záloze, pokud je záloha v cizí měně a platba je v jiné měně
Doplnili jsme automatickou změnu kurzu zálohy při platbě zálohy pro případ, že záloha je v cizí měně a platba je v jiné měně. Po vložení zálohy (např. v EUR) na bankovní výpis (např. v Kč) se zobrazí dotaz: Chcete změnit kurz zálohy podle kurzu platby ?. Po odsouhlasení dotazu dojde k nastavení kurzu na záloze podle kurzu platby stejně jako v případě, kdy záloha a platba jsou ve stejné měně.
Při párování záloh na bankovním výpise pomocí funkce Párování (Ctrl+F3) je možné nastavit zatržítko Nastavit kurz zálohy podle kurzu platby a dojde ke změně kurzu na záloze podle kurzu platby.
Zobrazení účetního zůstatku v sestavách Zůstatky bankovních účtů ke dni a Zůstatky pokladen ke dni
Do sestav Zůstatky bankovních účtů ke dni (BankAccountBalance.AM) a Zůstatky pokladen ke dni (CashBalance.AM) byly doplněny nové parametry, které umožní zobrazit účetní zůstatek dané banky/pokladny k danému datu. Jde o parametry:
AccBooks |
Pro definici knih účetnictv. Implicitně je zadaná kniha "U" Je možné zadat více knih účetnictví oddělené středníkem. Z uvedených knih se pak napočítá zůstatek. |
CurrentMulticompanyAccountingBook |
Knihy účetnictví dle aktuální vlastní firmy. Implicitní hodnota parametru je False. Pokud bude hodnota nastavena na True, pak se zobrazí kniha účetnictví z definice Multicompany ze záložky Učetnictví Zaúčtovat do knihy a nebude se brát v úvahu parametr ACCBooks. |
ShowGenLedgerBalance |
Zobrazí zůstatek účtu dané banky/pokladny z hlavní knihy (U) k danému datu na účtu. |
Zrušení EET v K2
V návaznosti na zrušení EET v zákonu č. 458 / 2022 ze dne 14.12.2022, který vyšel ve Sbírce zákonů 28.12.2022 a který nabývá účinnosti dnem 1.1. 2023 došlo ke zrušení nastavení EET v K2:
- ze stromového menu by odstraněn uzel EET,
- v knihách pokladních a interních dokladů byla z formulářů zrušena pole týkající se nastavení EET,
- v pokladních dokladech bylo zrušeno tlačítko pro přeskok do knihy EET a ikona odesláno do EET,
- byla zrušená funkce Aktualizace EET,.
- v tiskových sestavách došlo k odmazání polí týkající se EET (FIK, provozovna...).
Účetnictví
Nastavení Účtu pro zúčtování plateb s FÚ pro jednotlivé účty DPH
Ve funkci Nastavení účtování DPH v části Účty DPH byl přidán sloupec „Účet pro zúčtování plateb s FÚ“ pro možnost rozlišení zúčtování DPH vůči různým finančním úřadům.
Pokud je pole v tomto sloupci vyplněno, při Převedení zůstatků na účtech DPH se přednostně převedou zůstatky na tento nastavený účet. Pokud nebude vyplněn Účet pro zúčtování plateb s FÚ v tomto poli u jednotlivých účtů DPH, dojde k přeúčtování dle nastaveného účtu pro zúčtování na záložce Přeúčtování DPH.
Souvztažnosti - pro Párovací symbol přidán nový parametr „Rok a měsíc“
Do souvztažností (kontací) typu OP, OV, VF, PF, IN, PO a BV byl pro Párovací symbol v položkách souvztažností přidán parametr "Rok a měsíc".
Hlavní kniha - skok na párovací symbol
V Hlavní knize jsme do ribbonu přidali záložku Párovací symboly s funkcí Párovací symbol. Pokud je v Hlavní knize na záložce Párovací symboly pravítko nastaveno v tabulce s párovacími symboly, lze pomocí této nové funkce otevřít knihu Párovací symboly - zobrazí se základní údaje aktuálního párovacího symbolu.
Nové funkce nad Řádky ekonomických analýz
Práce s Řádky ekonomických analýz byla upravena o následující funkčnosti:
- Funkce Kopírovat definici sloupce – byla rozšířena o zatrhávací volbu Kopírovat bez podmínek pro analytické osy (dosud bylo možné kopírovat definici sloupce vždy vč. podmínek).
- Hromadná akce Nastavení podmínek pro analytické osy – po označení řádků ekonomické analýzy je možné prostřednictvím této hromadné akce vybrat osy a zadat hodnoty pro vybrané sloupce. Po odsouhlasení dojde k nastavení podmínek na všech označených řádcích.
Zrušeno zatrhávací pole „Změna poplatníka SD v měsíci vyřazení“ na kartě vozidla
Bylo zrušeno zatrhávací pole „Změna poplatníka SD v měsíci vyřazení“ na kartě vozidla. Pole rušilo daňovou povinnost k silniční dani v měsíci vyřazení, po novelizaci zákona o dani silniční již pole není použitelné.
Dle důvodové zprávy k § 2 odst. 4 zákona o dani silniční, pokud jde o případy, kdy v průběhu kalendářního měsíce dojde ke změně v osobě provozovatele (nebo jiného poplatníka), nově bude zdanitelné vozidlo, u něhož k takové změně došlo, předmětem daně u obou provozovatelů (nebo jiných poplatníků).
Silniční daň – nový formulář přiznání za rok 2022
Vzhledem k novému formuláři přiznání k dani silniční pro rok 2022, jsme provedli související úpravy v systému K2.
- Sestava Přiznání k dani silniční - Výpis hodnot (VOZ_RTD_Values.AM) byla upravena tak, aby odpovídala nové podobě formuláře přiznání
- Byl upraven XML soubor přiznání k dani silniční pro elektronické podání
Majetek
Vytvoření karty majetku z ostatního závazku
Rozšířili jsme skript Vytvoření karty majetku (CreateAsset.PAS) o možnost vytvořit kartu majetku z položky ostatního závazku.
Daň z nemovitosti – EPO písemnost a úpravy v parametrech pro přiznání
Na základě informace z daňového portálu o zavedení nové EPO písemnosti pro podání daňového přiznání k dani z nemovitých věcí (nadále zůstává v platnosti také písemnost DNEDP4) je v K2 připravena úprava pro načtení .xml souboru ve formě DNEDP5.
V souvislosti s rozdílnou strukturou DNEDP5 oproti původní EPO písemnosti DNEDP4 byly provedeny také následující úpravy v K2:
- Byly odstraněny „historické“ položky zadávané po spuštění skriptu „Daň z nemovitosti – parametry“ (Doručovací adresa, Bankovní účet, Druhý bankovní účet).
- Na kartu majetku, záložka Daň z Nemovitosti, Pozemky bylo přidáno pole „Cena zjištěná (pro typ C a D)“ – pro možnost indikace ceny zjištěné podle platných cenových předpisů u pozemků typu C a D. Tzn., že pokud je indikována v EPO formuláři cena zjištěná, není potřeba vyplňovat cenu pozemku za 1 m2 (ř. 211); hodnota ceny zjištěné v Kč se uvede na ř. 212 a tato hodnota se v EPO formuláři nebude přepočítávat.
Změny v koeficientech pro daň z nemovitých věcí
Vzhledem k úpravám koeficientů a novým číselníkům pro daň z nemovitých věcí, jsme provedli v K2 úpravy související s načítáním přes webové služby.
Nově jsou místní koeficienty stanoveny s přesností na jedno desetinné místo. Místní koeficient může být stanoven pro výčet parcel, nebo pro celé katastrální území. Při výpočtech se nyní využívá nový EPO číselník.
Sestava Inventární karta v novém majetku - přidán Přehled zvýšení a změny ceny majetku
Do sestavy Inventární karta (AssetInventoryCard.AM) v novém majetku byl doplněn „Přehled zvýšení a změny ceny majetku“. V této části sestavy se zobrazí potvrzené pohyby majetku s Technickým zhodnocením, Změnou ceny, Změnou ceny rozložením a Částečným vyřazením s informacemi o datu pohybu, typu pohybu, částce a popisu pohybu.
Sestava Předkontace účetních dokladů - nový parametr pro zobrazení inventárního čísla majetku
Do sestavy Předkontace účetních dokladů (UCT_PRKD.AM) byl přidán nový parametr InventoryNumber. Při spuštění sestavy nad Pohyby majetku s tímto parametrem, se zobrazí inventární číslo majetku místo čísla majetku.
Mzdy
Nehlásit nedostatečný nárok na běžnou dovolenou
Byla vytvořena nová mzdová konstanta MSG_LEAVECLA - Nehlásit nedostatečný nárok na běžnou dovolenou. Mzdová konstanta byla přidána také do uživatelských mzdových konstant na formulář v části Hlášení.
Při kontrolním výpočtu dochází k přepočtu nároku na dovolenou - kontroluje se nárok od počátku roku (resp. počátku vztahu) do aktuálního měsíce, tedy nárok do data = do konce aktuálního měsíce. Kontroluje se tedy čerpání dovolené vůči skutečně vzniklému nároku. Pokud je tento nárok nižší, než je čerpání dovolené, pak je v chybovém protokolu zobrazeno upozornění na tuto situaci.
Tímto zatržítkem je možné hlášení potlačit.
Dovolená - výpočet na základě předpokládaného data ukončení
Byly provedeny úpravy týkající se výpočtu nároku na dovolenou. Dosud se předpokládaný nárok na dovolenou počítal jen v souvislostí s datem ukončení na pracovním vztahu. Nyní je možné využít také výpočet na základě pole Předpokládané ukončení. Při výpočtu nároku na dovolenou se předpokládané datum ukončení bere v potaz jen tehdy, pokud není vyplněno datum ukončení.
Tuto funkčnost je možné zapnout novou mzdovou konstantou LEAVEEXTD - přepočet nároku dov. i dle "Předpokládaného data ukončení", která je implicitně nastavena na hodnotu NE, tedy implicitně je zachováno stejné chování, jako dosud.
Mzdová konstanta je k dispozici v Dílčích aktualizacích K2.
Pravděpodobný průměr pro mzdové náhrady - úpravy
Byly provedeny úpravy týkající se výpočtu pravděpodobného průměru. Dosud tento výpočet ovlivňovala pouze jedna mzdová konstanta - SKIPPRECMPAV. Nyní byly přidány další dvě mzdové konstanty, které umožňují rozlišit způsoby výpočtu pravděpodobného průměru v různých situacích.
SKIPPRECMPAV - Jiný výpočet nulového pravděp. průměrného výdělku v měsíci vzniku nebo po nepřítomnosti přes celé rozhodné období.
Hodnoty mzdové konstanty:
NE(implicitně) - výpočet pravděpodobného průměru je počítán předvýpočtem ze zadaných sjednaných hodnot - základní mzdy a osobního ohodnocení (bez prémií) dělený fondem z kalendáře za předchozí kvartál. Pokud po předvýpočtu vyjde průměr nulový (pokud např. chybí vstupní údaje), pak tuto skutečnost chybový protokol zahlásí a po doplnění údajů je spočítán pravděpodobný průměr kontrolním výpočtem z údajů aktuálního měsíce.
ANO - výpočet pravděpodobného průměru je počítán výpočtem z výstupních hodnot aktuálního měsíce.
SKIPPRECMPA2 - Jiný výpočet nenulového pravděpodobného průměrného výdělku. Tedy výpočet nenulového pravděpodobného průměrného výdělku, tzn. když nebylo odpracovnáno 21 dnů v rozhodném období, ale něco odpracováno bylo.
Hodnoty mzdové konstanty:
1(implicitně) - pravděpodobný průměr se spočítá ze skutečných hodnot z rozhodného období
2 - pravděpodobný průměr se spočítá ze zadaných sjednaných hodnot - základní mzdy a osobního ohodnocení (bez prémií) dělený fondem z kalendáře za předchozí kvartál.
3 - najít poslední nepravděpodobný průměr. Tedy dosadí se poslední průměr pro mzdové náhrady, který nebyl spočítán jako pravděpodobný průměr.
SKIPPRECMPA3 - Jiný výpočet nulového pravděpodobného průměrného výdělku. Tedy výpočet nulového pravděpodobného průměrného výdělku po nepřítomnosti přes celý předchozí kvartál.
1(implicitně) - dle konstanty SKIPPRECMPAV
2 - najít poslední nepravděpodobný průměr. Tedy dosadí se poslední průměr pro mzdové náhrady, který nebyl spočítán jako pravděpodobný průměr.
Kontrola na duplicitu rodného čísla
Do knihy Personální údaje byla přidána kontrola na duplicitu rodného čísla. Pokud je při zadávání personální karty zadáno rodné číslo, které již v knize uloženo je, program na tuto situaci upozorní a kartu je možné neuložit.
Přegenerování kontací - úprava
Do Zaúčtování mezd byla provedena úprava týkající se funkce pro Přegenerování kontací.
Po spuštění akce se zobrazí dotaz, zda doplnit i prázdné hodnoty kontace. Implicitně je zatrženo doplnění, tedy pokud dojde v číselníku k výmazu kontace na mzdové složce, pak se tento výmaz promítne i do zaúčtování mezd a mzdová složka nebude mít kontaci a tedy se nezaúčtuje. Pokud by uživatel zatržítko odtrhl, pak se promítnou pouze změny kontací v číselníku mzdových složek, ale případný výmaz kontace na složce nikoli a v zaúčtování mezd zůstane původní kontace. Dotaz se netýká přegenerování analytických účtů.
Web a e-shop
Úpravy K2 e-shopu reflektující novelu zákona o ochraně spotřebitele
V rámci novely zákona o ochraně spotřebitele vycházející z evropské směrnice budou do lednových release verzí gaia.10, ori.06, iris.02 provedeny tyto úpravy:
1) Původní cena a vypočtená sleva
Uváděná původní cena nově musí být nejnižší částka, za kterou se produkt v předchozích 30 dnech na e-shopu prodával. Není již možné uměle navyšovat původní cenu za účelem vyrobení vyšší slevy.
V K2 bude doplněna evidence historie cen, za které se produkt prodával, a také funkce, která z dat z této historie cen bude plnit pole Původní cena na kartě zboží nebo Příznacích pro konkrétní e-shop.
2) Recenze a hodnocení zákazníků
Zákon nově ošetřuje falešné recenze, které by si psal sám prodejce. Prodejce musí prokázat původ recenze. Nejjednodušší řešení je zajistit, že recenze mohou zadávat pouze skuteční zákazníci, kteří daný produkt zakoupili.
V K2 již nebude možné přidávat hodnocení produktů pro jakéhokoliv uživatele e-shopu. Umožněno bude pouze uživatelům z přehledu objednávek, resp. objednaného zboží.
3) Tlačítko "Odeslat objednávku"
Nově musí být u tlačítka pro odeslání objednávky zřetelně uvedeno, že se jeho použitím zákazník zavazuje k zaplacení zboží.
Pro splnění této povinnosti stačí změnit textaci tlačítka na "Objednávka zavazující k platbě" nebo "Kupte nyní", "Zaplaťte nyní".
Tuto změnu je nutné provést změnou hodnoty v modulu Texty webu. Jde o záznam se zkratkou "sendOrder".
Podrobnější přehled všech změn, které novela zavádí např. zde: https://www.e15.cz/eshopy-zmeny-podminky-reklamace-slevy-vraceni-zbozi.
Historie cen - změna inicializace počátečních cen
Historie cen se nyní inicializuje po dotazu při zatrhnutí volby Evidovat změny v cenách int. obchodu v Obecném nastavení webu, e-shopu, místo nepovinné inicializace.
E-shop - Zrušena kontrola na povinnost IČO v objednávce
Je-li v Nastavení webu a e-shopu, sekce Uživatelské účty, zatržena volba Povinné zadání IČO ve fakturační adrese, pak je zadání IČO povinné pouze při registraci. Kontrola zadání IČO při vyplnění fakturační adresy v objednávce byla zrušena.
Správce
Nastavení OAUTH pro online kalendář v Office 365
Dle informací Microsoftu při používání Exchange Web Services API pro Office 365 končí k 31.12.2022 podpora Basic Authentizace a nově pojede pouze OAUTH. Úpravy v K2 s tímto spojené jsou od verzí K2 gaia.09.120985, K2 ori.05.120985, K2 iris.01.120985.
Pro online kalendář v K2 je tedy nyní nutné provést patřičné konfigurace, aby mohlo být ke kalendáři v Office 365 přistupováno.
V nastavení kalendáře vznikla nová funkce Editovat nastavení OAUTH autorizace, kde může správce nastavit, zda chce zapnout ověřování pomocí metody OAUTH. Také zde vyplňuje hodnoty, které jsou pro toto ověřování nutné. Konkrétně se jedná o hodnoty Client Id, Client Secret a Tenant Id. Ty zjistí v Azure Active Directory (https://aad.portal.azure.com/), kam se musí přihlásit administrátor. Ten zde musí zaregistrovat novou aplikaci, která bude mít oprávnění pro používání EWS API a používat „app-only authentizaci“. Celý postup je popsanýna adrese: https://learn.microsoft.com/en-us/exchange/client-developer/exchange-web-services/how-to-authenticate-an-ews-application-by-using-oauth. Stručný postup v češtině je popsán v přiloženém PDF dokumentu k novince na infoservisu.
Chtěl by-li administrátor limitovat povolení aplikace, která takto má přístup ke všem Office 365 účtům, může tak učinit a povolit přístup k části z nich. Více k tomu je na adrese: https://learn.microsoft.com/en-us/graph/auth-limit-mailbox-access
Poté, co zadá hodnoty Client Id, Client Secret a Tenant Id mohou jednotliví uživatelé nastavit své účty pro přístup k jejich kalendáři jako obvykle.
Obr.:Nová funkce Editovat nastavení OAUTH autorizace
Obr.: Editovat nastavení OAUTH autorizace
Správa plánovaných úloh - hromadné zakázání/povolení úloh, rychlé spuštění a smazání aktivní úlohy
Do Správy plánovaných úloh byly přidány 3 nové funkce:
- Hromadné zakázání/povolení označených úloh - označené úlohy lze hromadně zakázat klávesami Ctrl+Shift+D nebo povolit klávesami Ctrl+Shift+E.
- Smazání aktivní úlohy - byla přidána možnost smazat vybranou neběžící plánovanou úlohu přímo ze záložky Povoleno pomocí klávesové zkratky Ctrl+Shift+Del. Jde o rychlé smazání a není nutné, aby byla úloha zakázána.
- Rychlé spuštění - pro rychlé spuštění úlohy bylo přímo do okna se seznamem plánovaných úloh přidáno tlačítko "Spustit". Úloha se spustí okamžitě, nezávisle na nastavení.
Úprava knih Uživatelé a Uživatelské role
Do knihy Uživatelé byla přidána nová záložka Skupiny, na které se zobrazují informace, zda má uživatel oprávnění pro prohlížení nebo pro změnu konkrétních záznamů.
V knize Uživatelské role na záložce Skupiny záznamů byly do formuláře Skupiny práv přidány tyto pole:
- Uživatelé skupiny (pro prohlížení),
- Uživatelé skupiny (pro čtení),
- Role pro čtení,
- Role pro změnu.
Funkce "Odhlášení" ve Správě licencí - odhlášení konkrétní relace daného uživatele
Od verzí gaia.10, ori.06 a iris.02 jsme upravili funkci "Odhlášení" ve Správě licencí.
Stávající funkce "Odhlášení" prováděla odhlášení všech relací daného uživatele. Nově funkce odhlásí pouze konkrétní relaci vybraného uživatele.
Omezení oproti původní funkčnosti je, že lze odhlašovat pouze uživatele na stejném mandantu.
Přejmenování konstant a metod
Ve verzi K2 iris.02 došlo k opravě chybně přejmenovaných konstant a metod. Po přechodu z verze K2 iris.01 na K2 iris.02 si prosím zkontrolujte, zda tyto konstrukce nemáte použité ve svých speciálních úpravách. Pokud ano, bude skript nepřeložitelný a je nutné opravit dle uvedených změn.
Tyto změny mají vliv pouze na verzi K2 iris.02, na kterou se přechází z verze K2 iris.01.
Konstanty
- TRANI_CFFlags_Release -> TRANI_FlagsCalc_Release
- WRH_Flags_RecordContractCode -> WRH_Flags_RecordContractCodes
- WRH_Flags_LocationEvidence -> WRH_Flags_RecordLocations
- WRH_Flags_HandlingUnitRecords -> WRH_Flags_RecordHandlingUnits
- VYR_JCType_Normal -> JC_JCType_Normal
- VYR_JCType_Plan -> JC_JCType_Plan
- VYR_JCType_Reality -> JC_JCType_Reality
- VYR_JCType_Correction -> JC_JCType_Correction
- VRP_ProductItem_Normal -> JCI_ProductItem_Normal
- VRP_ProductItem_Product -> JCI_ProductItem_Product
- TPTYPE_VariantTP -> RVTYPE_VariantRV
- TPTYPE_Operation -> RVTYPE_Operation
- TPTYPE_Resource -> RVTYPE_Resource
- MAX_TP_Levels -> MAX_RV_Levels
- MSITM_TPNum -> MSITM_RVNum
- MSITM_C_Pol -> MSITM_ItemNumber\
Property, funkce
- GetPreviousBussinessYear -> GetPreviousBusinessYear
- BussinessYearShift -> BusinessYearShift
Novinky K2 iris.01
Univerzální formuláře
Nová hromadná změna – Přidat přílohy
Na datových modulech, kterým lze přiřadit dokumenty, je možno spustit nové hromadné akce "Přidat přílohy" a "Importovat a přidat přílohy". Akce lze spustit nad označenými záznamy nebo nad záznamy v kontejneru.
Akce "Přidat přílohy" otevře číselník Dokumenty. Lze vložit jeden i více dokumentů najednou (označením a klávesou Enter). Vybrané dokumenty se připojí na záložku Přílohy.
Akce "Importovat a přidat přílohy" zobrazí výběr typu dokumentů, po zvolení typu se zobrazí okno pro výběr souboru, kde je možno vybrat 1 i více souborů. Po potvrzení výběru se tyto soubory importují do DM dokumentů a zároveň se připojí na záložku Přílohy.
F9 zobrazení skriptů a sestav na úrovni všech vlastních firem
Je-li v univerzálních formulářích v F9 (Skripty a sestavy) zapnut Servisní režim, pak se zobrazí skripty a sestavy zařazené na úrovni všech vlastních firem. Toto platí také pro Správu filtrů, grafů a tabulek.
Filtrování v novém uživatelském rozhraní
Od verze K2 iris byl přepracován formulář pro definici filtrů. Nově lze filtrovat záznamy také ve webové K2.
Základní číselníky a podpůrné moduly
Nové pole Spotřební daň na kartě Zboží
Na kartu Zboží jsme přidali pole Spotřební daň. Pole se naplní automaticky při výběru Nomenklatury spotřební daně a lze jej změnit.
Na položky dokladů se vloží spotřební daň, zadaná v tomto novém poli.
V rámci inicializace verze se pole Spotřební daň na kartě Zboží naplní spotřební daní, která je zadána v Nomenklatuře.
Nové právo pro editaci číselníku Typy elektronických adres
Do části Marketing/Elektronické adresy bylo přidáno právo Změna číselníku typu elektronických adres. Pokud bude nastaveno, pak uživatel může změnit typy elektronických adres, pokud nebude nastaveno, zobrazí se chybová hláška se sdělením, že toto právo není nastaveno.
Právo je ve výchozím stavu nenastaveno.
Rozdělení vybraných polí na Dod./Odb. na samostatnou hodnotu v nákupu a prodeji
Ve verzi K2 iris došlo k rozdělení vybraných polí na Dod./Odb. na samostatnou hodnotu v nákupu a prodeji. Nově je také možnost u těchto vybraných polí definovat hodnotu polí zvlášť pro různé multi company. Rozdělení se týká polí:
Způsob platby
Způsob dopravy
Způsob odběru
Dodací podmínky
Forma objednávky
Na samostatnou hodnotu v nákupu a prodeji byla rozdělená pole:
Povolené způsoby dopravy
Povolené způsoby platby
Moje kancelář
Workflow
Rozdělení postupů a procesů na vlastní firmu
Byla přidána nová funkce na rozdělení postupů a procesů na vlastní firmu. Ve Správce- Systém- Správa multicompany je možné v modulu Postupy workflow rozdělit postupy na vlastní firmy. Tímto úkonem se rozdělí také procesy. Název vlastní firmy nalezneme poté v preview záznamu.
Podpora modulů z NO jako produkt workflow
Po zatrhnutí pole Produkt workflow v návrháři objektů, se po provedení akcí (např. Deploy), začne modul nabízet při práci s workflow. Novinkou oproti verzi Ori je, že lze povolit více modulů.
Marketing
Logobox - webová služba pro přidání Loga firmy
Logobox je webová služba, která umožňuje stažení Loga konkrétní firmy podle jejího IČO (podobná funkčnost jako je ARES, Creditcheck apod.). Službu je možné spustit na kartě Partnera v preview. Po spuštění funkce se nahraje logo do K2.
V souvislosti se službou Logobox bylo přidáno nové pole do knihy partnerů, které zobrazuje Logo dané firmy. Také byla vytvořena plánovaná úloha Aktualizace log partnerů, která bude pro nově vzniklé firmy tyto loga automaticky nahrávat.
Nákup/Prodej
Knihy Položky prodeje a Položky nákupu (ošetření právy)
Pro vstup do knihy Položky prodeje je potřeba mít aspoň jedno z uživatelských práv na prohlížení některého z dokladu prodeje. Tedy zakázky, objednávky přijaté, rezervačního listu, výdejky, dodacího listu vydaného nebo faktury vydané. Analogicky to platí i pro vstup do knihy Položek nákupu. tam je potřeba mít aspoň jedno právo prohlížení na doklad objednávka vydaná, potvrzení dodání, příjemka nebo faktura přijatá.
Vytváření zálohy ze zakázky/objednávky vydané
Při vytváření zálohy k zakázce (objednávce vydané) je umožněno počítat % zálohy z celkové částky zakázky (objednávky vydané) zatržením volby % z celkové částky.
Knihy prodeje - možnost nastavit Datum účetního případu faktury podle Data potvrzení výdejky
Do knih prodeje do parametru Datum účetního případu byla přidána další hodnota "Datum potvrzení výdejky".
Pokud bude nastavena tato nová hodnota, při vytvoření nové faktury se Datum úč. případu faktury nastaví dle nejvyššího data potvrzení výdejky na položkách faktury.
Realizace požadavků - Kódy zakázek
Funkce Realizace požadavků - Objednávky / Převodky / Interní zakázky podporují nově řešení pro kódy zakázek. Objednání v rozpadu na kódy zakázek aktivujeme volbou Rozpadat na kódy zakázek. Dále je v této souvislosti nutno stanovit tzv. Kód zakázky pro zaokrouhlení. Na tento kód zakázky se bude objednávat množství, které vznikne zaokrouhlením požadovaného množství dle podmínek dodavatelských ceníků a také množství, které je dáno požadavky na minimální / maximální stav skladu.
Ověření DIČ nad vybranými doklady nákupu a prodeje
Pro doklady zakázek, objeednávek vydaných, faktur vydaných i přijatých, záloh poskytnutých i přijatých, ostatních závazků a pohledávek lze zavolat funkci Ověření DIČ (VIES). Pro každý doklad se uloží datum, hodnocení a číslo konzultace (unikátní kód) a těmito hodnotami lze například Finančnímu úřadu dokázat, že pro daný doklad byl odběratel nebo dodavatel ověřen. Funkce je dostupná ze záložky Funkce v ribbonu dokaldu nebo stiskem tlačítka pro VIES v hlavičce dokladu.
Zrušeno pole SCB na dokladech
Z formuláře dokladů nákupu, prodeje a dalších bylo odstraněno ze záložky Platební podmínky pole SCB. Pole se vyskytovalo na dokladech:
- faktury přijaté
- faktury vydané
- zálohy přijaté
- zálohy poskytnuté
- ostatní závazky
- ostatní pohledávky
- bankovní příkazy
- položky platebních dokladů
- smlouvy
- závazky z mezd.
Zobrazení slevy v dokladu prodeje, pokud je sleva zadaná v Definici cenových skupin na kartě odběratele
Pokud je zadaná sleva na kartě odběratele v části Definice cenových skupin, pak se tato sleva už nedoplní do pole Sleva na položce prodeje, ale zobrazí se jako nový záznam v části Průběh výpočtu ceny na položce prodeje.
Logistika
Sumační zóny skladu
Umožnili jsme vytvářet sumační zóny skladu. Do sumační zóny mohou patřit pouze zóny z jednoho skladu. Na kartách zón lze sledovat skladovou evidenci po jednotlivých umístěních zóny, a v Panelu náhledu souhrnné údaje skladové evidence.
Logistický manažer - Řízení logistických úloh
Vytvořili jsme nástupce modulu Logistické úlohy s názvem Logistický manažer. Hlavní vlastnosti a funkce:
- zobrazuje vybrané doklady (na základě definovaných filtrů) z nákupu, prodeje a převodky;
- nově podporuje kromě řízení příjemek, výdejek a převodek také objednávky vydané, zakázky a dodací listy;
- umožňuje řízení (připravení) těchto dokladů pro zpracování ve skladu - nastavení jednotlivých os řízeného skladu (priorita, fronta, pracovník v rámci fronty, manipulační technika, požadovaný termín vyřízení, očekávanou dobu pro vyřízení);
- přiřazení či odstranění údajů pro řízený sklad lze provádět nejen pomocí tlačítek, ale také metodou drag and drop (tažením myší) a to na požadované záznamy jednotlivých dimenzí, které jsou zobrazeny v Panelu náhledu;
- umožňuje vyhodnocení doby zpracování dokladů;
- umožňuje přiřazovat pracovníka, frontu a manipulační techniku současně výběrem z definic Kompetenční matice;
Externí šarže
Evidenci šarží jsme rozšířili o možnost evidovat externí šarže.
Externí šarže lze využít pro jedinečné značení dodávek od dodavatele, kdy dodávka jedné externí (dodavatelské) šarže může být v systému K2 rozdělena na více položek / více příjmů (např. různé doklady) a tedy na více interních K2 šarží. Druhým využítím externích šarží je značení výrobních dávek vlastní výroby, kdy opět jednu externí šarži (výrobní šarži) lze realizovat více odvody, tedy více interními K2 šaržemi.
Výroba
Rozvrhování operací
Novinky v rozvrhování operací v knize Zdrojů a Pracovišť:
- Rozvržení lze provést také pomoci metody Drag and drop - to je tažením myší se záznamem požadavku do oblastí v panelu náhledu. Při tažení do tabulky Dny se operace rozvrhne do vybraného dne, do první směny, a zdroj zůstává nezměněn. Při tažení do tabulky Směny se záznam rozvrhne do požadované směny a do dne, který je neaktivním pravítkem označen v tabulce Dny. Při tažení do tabulky Zdroje se operace rozvrhne na vybraný zdroj, a do dne a směny označené neaktivním pravítkem v tabulkách Dny a Směny.
- Již rozvržené operace lze pomocí metody Drag and drop - to je tažením myší, přerozvrhnout. Platí zde stejná pravidla jako jsou popsána výše při rozvrhování.
- Zobrazení rozvržených záznamů může nebo nemusí být filtrováno na datum, směnu a zdroj dle nastavení pravítka v příslušných tabulkách Panelu náhledu. Toto ovlivňujeme volbou Detailní filtrování rozvrhu výroby.
- Kolizi v termínech rozvržených operací lze kromě obrázkové indikace vyhodnocovat také pomocí polí "PriorOperationTimeGapCalc" a "NextOperationTimeGapCalc", které zobrazují časovou mezeru v posloupnosti operací.
Výrobní manažer
Pro vytváření průvodek a plánování výroby je v K2 iris nový nástroj, který nese název Výrobní manažer.
Výrobní manažer je nástroj, který kombinuje funkce pro vytváření průvodek Dispečera a zároveň nabízí možnosti pro plánování výroby, které nabízel i oddělený Plánovač. Smyslem tohoto Výrobního manažera je nahrazení Dispečera a Plánovače kvůli končící podpoře šedých formulářů. Výrobní manažer nabízí nové možnosti, například pohled na Termínovou spolehlivost prodeje, konfiguraci pro spuštění v různých režimech a lze jej spustit v samostatné záložce, díky čemu si už neblokujete zbytek K2. Je zde použita nová komponenta pro grafické zobrazení plánu výroby, kterou můžete znát z modulu Projekty. Proběhlo určitá selekce použivaných a méně použivaných funkcí Dispečera a Plánovače, tak aby Výrobní manažer byl jednodušší a uživatelsky přívětivější.
Finance
Bankovní API pro KB - Notifikace o nových pohybech na účtu
Do napojení na bankovní API Komerční banky byla přidána možnost zapnout přijímání notifikací o nových pohybech na účtu. Tato funkcionalita u KB existuje pro obejití limitu na počet dotazů za hodinu na jejich API. Pokaždé, když dojde k nějaké transakci, banka pošle na K2 API zprávu o tom, že k této změně došlo a K2 může bezprostředně po obdržení této informace stáhnout informace o nových pohybech na účtu. Je-li v K2 tato akce zapnuta, stahují se z účtu transakce automaticky.
V nastavení bankovního API v knize bankovních účtů přibyly dvě tlačítka. Tlačítkem "Přihlásit se do KB" může uživatel spustit akci přihlášení ke svému účtu, aby mohl povolit stahování informací ze svého účtu a nemusel to tak spouštět až při samotném stahování informací v bankovních výpisech. Aby toto tlačítko mohl zmáčknout, musí nejdříve vyplnit URL adresu K2 API. Jakmile je je uživatel přihlášený a jeho přistupové informace jsou uloženy v K2, povolí se stisknutí druhého tlačítka Zapnout notifikace, které slouží k zapnutí/vypnutí služby posílání notifikací. Textová hodnota taky indikuje momentální stav zapnutí/vypnutí této služby. Je-li tato služba zapnutá, měly by se do K2 automaticky stahovat informace o nových pohybech na účtu. Momentálně pokaždé dochází ke stažení všech transakcí, které jsou nejvýše den staré, starší transakce musí být staženy manuálně.
Inventarizace pokladen
Byla vytvořená nová funkce Inventarizace pokladen, která slouží k porovnání skutečného stavu bankovek na pokladně se zůstatkem pokladny v účetnictví.
Funkce se spouští nad posledním pokladním dokladem v knize pokladních dokladů z ribbonu, záložky Funkce. Po spuštění funkce Inventarizace pokladen proběhne přepočet zůstatku ve zvolené knize pokladen a otevře se formulář „Výčetka“. Ve formuláři uživatel doplní skutečné množství bankovek a mincí z pokladny, pohybuje se pomocí myši nebo šipek a pro zapsání hodnoty stiskne klávesu Enter. Po stisknutí tlačítka Rozdíl dojde k vyčíslení rozdílu mezi údaji zadanými ve výčetce a zůstatkem pokladny v účetnictví. Pokud by byl rozdíl jiný než 0, dojde k aktivaci pole pro zápis komentáře, kam uživatel zapíše důvod rozdílu. Inventarizaci uložíme tlačítkem Ulož a následně ji můžeme tlačítkem Tisk vytisknout. Funkce se ukončí tlačítkem Ulož a opusť.
Výčetku je možné editovat tak, že nad pokladním dokladem s provedenou inventurou se znovu spustí funkce Inventarizace pokladen. Zobrazí se formulář Výčetka s uloženými hodnotami, které může uživatel opravit, uložit a znovu vytisknout. Informace z výčetky se uloží do xml pole hlavičky pokladního dokladu. U pokladního dokladu, ke kterému byla vytvořená inventura se zobrazí v preview modrá ikona „i“.
Inventarizaci pokladen je možné provést pro pokladny v měně Kč, EUR, HUF, PLN a $. V menu ve formuláři Výčetky je možné použít funkci Editace bankovek a mincí pro měny, kde lze přidat další měnu nebo provést editaci bankovek a mincí některé ze stávajících měn.
Karty bankovních dokladů - Typ položky
Na Karty bankovních dokladů bylo přidáno pole Typ položky, kam je možné zadat:
- Příjem,
- Výdej.
Po výběru karty bankovních dokladů se zadaným Typem položky na položce bankovního výpisu dojde ke změně typu položky z N (nespárováno), P (příjem), V (výdej) na typ zadaný na kartě bankovního dokladu.
Saldokonto k datu - nová sestava Inventarizace pohledávek a závazků
Byla vytvořená nová sestava Inventarizace (InventoryToDate.AM), která se spouští z F9 nad knihou saldokonto k datu. Sestava zobrazí přehled nezaplacených faktur vydaných, přijatých, ostatních závazků a ostatních pohledávek a nevyčerpaných záloh přijatých a vydaných k danému zákazníkovi k danému datu (Hodnoty k datu v knize Saldokonto k datu). Implicitně sestava tiskne zvlášť Inventarizaci pohledávek a zvlášť Inventarizaci závazků. Pokud bude nastaven parametr SurveyTogether na Ano, vytiskne Inventarizaci pohledávek a závazků dohromady.
Sestava je alternativou sestavy Saldokonto - inventarizace (OUL_Survey.AM). Obě sestavy jsou koncipované jako dopis, ale nová sestava Inventarizace (inventoryToDate.AM) zobrazuje data z knihy Saldokonto k datu.
Modernizace zápočtu
Funkce pro Zápočet byla přepracována do univerzálních formulářů.
Zápočet se spouští nad modulem Dodavatelé/odběratelé ze záložky Funkce, sekce Zápočet.
Před vytvořením návrhu zápočtu je potřeba provést Konfiguraci vytváření zápočtu, kde se nastaví zápočtová kniha, měna a další parametry pro vytváření zápočtu.
Formulář zápočtu zobrazí seznam pohledávek a závazků, které lze s vybraným zákazníkem vzájemně započíst. Formulář se zobrazí nejprve v režimu „Návrh“, ve kterém je možné sestavit návrh zápočtu. Po stisknutí tlačítka Vytvořit návrh zápočtu vzniká Bankovní příkaz. Vytvořený návrh zápočtu je uložen a je možné jej zobrazit a upravit v režimu "Editace uložených návrhů", kde jej lze pomocí tlačítek v ribbonu Potvrdit/Odpotvrdit, Stornovat, Vytvořit zápočet. Stisknutím tlačítka Vytvořit zápočet je vytvořen Bankovní výpis a zápočet je vypořádán.
Z formuláře Zápočtu v režimu "Návrh" lze vytisknout sestavu Zápočet – Seznam závazků a pohledávek (OffsetLD.AM).
Z formuláře Zápočtu v režimu "Editace uložených návrhů" se tiskne sestava Zápočet – Náhled (Offset.AM). Sestavu lze vytisknout také na zápočtovém bankovním příkaze nebo výpise.
Vytvořit vlastní zápočet je možné také v jednom kroku z režimu "Návrh". Vytvoří se najednou bankovní příkaz i výpis a zápočet je rovnou vypořádán.
Funkci Zápočet lze přidat do „Oblíbených“ pomocí shortcutu (Nový – Finance – Zápočet). Je nutné vyplnit konfiguraci.
Původní skript pro vytváření zápočtu OffsetN.PAS byl zrušen.
Účetnictví
Zobrazení jednoduché fakturační adresy v modulu DPH
Pokud je na prvotním dokladu zatrženo pole DIČ z adresáta a zákazník, který je uveden na dokladu, má na kartě Dod./Odb. zatrženo pole Neevidovat, v položkách Dokladů DPH a v sestavách pro přiznání k k DPH a Kontrolní hlášení se v názvu firmy zobrazí Název jednoduché adresy (pokud je na dokladu zadán).
Nová sestava Doklady, které nevstoupily do výpočtu DPH
Vytvořili jsme novou sestavu Doklady, které nevstoupily do výpočtu DPH (VATD_Check.AM). Sestava zobrazí doklady, které mají Datum UZP v kontrolovaném období a nejsou načteny do žádného dokladu DPH. Kontrolují se faktury, zaplacené zálohy, ostatní pohledávky a závazky, pokladní doklady s položkami typu Příjem a Výdej a interní doklady s položkami typu Výstup a Vstup.
Zrušení skriptu a sestavy Uskutečněná zdanitelná plnění v režimu PDP
Byl zrušen skript Příloha UZP - v režimu přenesené daňové povinnosti (FA_RevCharg.PAS) a sestava Uskutečněná zdanitelná plnění v režimu přenesení daňové povinnosti (FA_RevCharg.AM). Jedná se o přílohu k Přiznání k DPH, která se podávala do r. 2015. Aktuálně již není důvod tuto sestavu tisknout.
Přesunutí parametrů silniční daně do Správy multi company
Zrušili jsme funkci Parametry silniční daně ve stromovém menu a na Členovi skupiny. Parametry silniční daně byly přesunuty do Správy multi company - záložka Silniční daň. Parametry lze nastavit po stisknutí tlačítka Přiznání k silniční dani - nastavení parametrů.
V inicializaci verze se parametry silniční daně, nastavené na Členech skupiny, přesunou do firem, které mají vazbu na příslušného člena skupiny. Do ostatních firem se přesunou parametry, které byly zadány ve funkci Parametry silniční daně.
Nastavení zobrazených sloupců ve funkcích Hlavní kniha ve sloupcích a Ekonomická analýza ve sloupcích
Do nastavení funkcí Hlavní kniha ve sloupcích a Ekonomická analýza ve sloupcích jsme přidali tlačítko Zobrazit sloupce. Po stisknutí tlačítka lze hvězdičkou označit sloupce, které se mají zobrazovat.
Zatrhávací pole „DIČ z adresáta na dokladech prodeje“ na kartě Dodavatelé - Odběratelé
Na kartu Dodavatelé – Odběratelé bylo přidáno na záložky Prodej a Daně a účtování nové zatrhávací pole „DIČ z adresáta na dokladech prodeje“.
Pokud je pole zatrženo, na Faktuře vydané a Přijaté záloze se převezme nastavení z karty Dodavatele-Odběratele:
Zatrhne na dokladu „DIČ z adresáta na dokladech prodeje“.
Plní DIČ z adresy centrály, pokud je na kartě zákazníka zatrženo Fakturační adresa z centrály.
Na Dokladech DPH pak plní DIČ z adresáta.
Změny v Silniční dani 2022
Zákonem č. 142/2022 Sb., který novelizoval kromě jiného zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční byly provedeny změny ve zdaňování vozidel. Tento zákon nabývá účinnosti od 1. 7. 2022, přičemž podle přechodných ustanovení se použije za celé zdaňovací období 2022, tj. má zpětnou účinnost od 1. 1. 2022. Více informací na stránkách Finanční správy (https://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/silnicni-dan/informace-stanoviska-a-sdeleni/2022/informace-k-novele-zakona-o-dani).
V souvislosti s oznámenými změnami v Silniční dani byly provedeny následující úpravy v systému K2:
Formulář Přiznání k silniční dani – výpočet a export (VOZ_RTD.PAS) a Parametry silniční daně (VOZ_RTDP.PAS) jsou přepracovány do univerzálních formulářů.
Nové sazby silniční daně je možné naimportovat do K2 prostřednictvím skriptu Import číselníku silniční daně (VOZ_RoadTaxRates.PAS).
Do knihy Vozidel byly přidány nové záznamy do číselníku Druh karoserie. Pro účely silniční daně je nutné vybrat z číselníku: BA – nákladní automobil, BB – skříňový automobil, BC – tahač návěsu, BD – silniční tahač, O – přípojné vozidlo.
Na kartě vozidla musí být pro vytvoření Přiznání k silniční dani vyplněno: Druh karoserie, Hmotnost, Druh vozidla, Počet náprav a Silniční daň.
Skript Přiznání k silniční dani – výpočet a export (VOZ_RTD.PAS) provede výpočet silniční daně pro jednotlivá vozidla za celý rok. Při vystavení závazku se do položek za jednotlivá vozidla vloží částka za celý rok.
Byla zrušena kniha Záznamy pro silniční daň a sestava Výpis služebních jízd soukromými vozidly, protože osobní automobily již není nutné pro potřeby silniční daně evidovat.
Více informací naleznete zde.
Modernizace Kontroly zaúčtování DPH
Upravili jsme parametr Kontrolovat zaúčtování DPH pro typ daně nezařazený do DPH a OSS – nově se při zatržení tohoto parametru nezobrazí v chybách zaúčtované doklady s typy daní zadané v aktuální multi company v parametru OSS (OG, OS, OI, OM).
Při kontrole zaúčtování DPH se nyní berou v úvahu Doplňující filtry pro knihu Nezaúčtováno nastavené ve Správě Multicompany.
Lze vytisknout sestavu Kontrola zaúčtování DPH (CHECKVAT_LIST.AM).
Byla zrušena sestava CVAT_SEZ01.AM.
Modernizace Kontroly zaúčtování pohledávek, závazků a plateb
Kontrola zaúčtování pohledávek, závazků a plateb je přepracována do funkce v univerzálních formulářích.
Po spuštění funkce se zobrazí formulář, ve kterém je přednastaven předchozí měsíc, minimální rozdíl částek ke kontrole.
Kontrolují se všechny účty použité na typech dokladů, které jsou označeny v pravém panelu.
Po stisknutí „Zkontrolovat zaúčtování“ se výsledky kontroly zobrazí v tabulce formuláře.
Při příštím spuštění kontroly se předchozí nastavení bude pamatovat.
Při kontrole se nyní berou v úvahu Doplňující filtry pro knihu Nezaúčtováno nastavené ve Správě Multicompany.
Lze vytisknout sestavu Kontrola zaúčtování pohledávek, závazků a plateb (CHECKRELATIONSPAYMENTS_LIST.AM).
Byly zrušeny sestavy KK_FA_PL.AM, KK_Fa_PLX.AM, CheckPosting_Advance_Payments.AM.
Modernizace Kontroly zaúčtování skladů
Kontrola zaúčtování skladů je přepracována do funkce v univerzálních formulářích.
Po spuštění funkce se zobrazí formulář, ve kterém je přednastaven předchozí měsíc, minimální rozdíl částek ke kontrole.
Do pole Nekontrolovat tyto druhy účtování je možné vložit druhy účtování, které se nezahrnou do kontroly zaúčtování skladů.
Kontrolují se všechny účty použité na typech dokladů, které jsou označeny v pravém panelu.
Po stisknutí tlačítka „Zkontrolovat zaúčtování“ se výsledky kontroly zobrazí v tabulce formuláře.
Při příštím spuštění kontroly se předchozí nastavení bude pamatovat.
Při kontrole se nyní berou v úvahu Doplňující filtry pro knihu Nezaúčtováno nastavené ve Správě Multicompany.
Lze vytisknout sestavu Kontrola zaúčtování skladů (CHECKSTOCKLIST.AM).
Byly zrušeny sestavy KK_U_Skl.am, KK_U_SklX.am, KK_U_Skl_sql.am.
Modernizace Kontroly zaúčtování majetku
Kontrola zaúčtování majetku je přepracována do funkce v univerzálních formulářích.
Po spuštění funkce se zobrazí formulář, ve kterém je přednastaven předchozí měsíc, minimální rozdíl částek ke kontrole.
Kontrolují se všechny účty použité na typech dokladů, které jsou označeny v pravém panelu.
Po stisknutí „Zkontrolovat zaúčtování“ se výsledky kontroly zobrazí v tabulce formuláře.
Při příštím spuštění kontroly se předchozí nastavení bude pamatovat.
Lze vytisknout sestavu Kontrola zaúčtování majetku (CHECKASSET.AM).
Byla zrušena sestava Asset_CheckPosting.AM.
Majetek
Přidány parametry pro další uživatelské setřídění do sestav Výpis majetku a Výpis majetku-základní
Do sestav Výpis majetku (AssetStatement.AM) a Výpis majetku – základní (BasicAssetStatement.AM) byly přidány parametry:
- GroupBy2 – 2. seskupení
- GroupByAccount2 – Účet pro 2. seskupení
Přidání Popisu do funkce Změna kódů v majetku
Do vstupního formuláře funkce Změna kódů jsme přidali Popis. Zadaný popis se uloží do Změny kódu majetku.
Mzdy
Přehled o výši pojistného - oprava, storno
Byla upravena sestava Přehled o výši pojistného (MZD_VYSR.AM).
V případě opravného přehledu nebo storna je potřeba nastavit parametr XML_TYPE na odpovídající hodnotu a nastavit také parametry - XML_corrIDStorna a XML_Note. Program na tto nově upozorní, pokud je přehled spuštěn s parametrem jako opravný nebo storno a tyto parametry vyplněny nejsou.
Pokud je zároveň vyplněn parametr ElectronicSubmissionBoook, tedy přehledy se zasílají přes Elektronické podání, pak se program zeptá, zda identifikátor stornovaného/opravovaného přehledu načíst z knihy pro elektronická podání. Po odpovědi ANO se otevře kniha Elektronická podání a opravovaný/stornovaný přehled se vybere pomocí ENTER nebo dvojkliku na odpovídajícím záznamu. Tím dojde k načtení čísla podání do parametru XML_corrIDStorna a není potřeba tento parametr vyplňovat ručně.
Potvrzení pro uplatnění nároku na daňové zvýhodnění - úpravy
Do sestavy Potvrzení pro uplatnění nároku na daňové zvýhodnění (PDP_ChildOrderConfirm.AM) byl přidán parametr ChildValidFrom - zobrazit "Datum platnosti od", implicitně nastaven na hodnotu NE - chování stejné, jako dosud - u rodinného příslušníka se zobrazí datum zadané na vstupním formuláři.
Při nastavení parametru na ANO se zobrazí na sestavě Datum od z rodinného příslušníka.
Výpočet nároku na dovolenou
Při výpočtu předpokládaného nároku na dovolenou se nově zohledňují dlouhodobé nepřítomnosti zadané na pracovním vztahu. Pokud zde žádné zadané nepřítomnosti nejsou, pak se budoucnost stejně jako dosud bere jako plně odpracovaný předpoklad.
Pokud tedy chceme, aby výpočet zohlednil nějakou nepřítomnost během roku, o které již víme, že nastane, pak je potřeba ji pro výpočet nároku na dovolenou zadat do položek na Pracovním vztahu - Dlouhodobé nepřítomnosti.
Dlouhodobé nepřítomnosti se budou brát v potaz všude tam, kde se počítá předpokládaný nárok na dovolenou. Tedy v těchto případech:
- Výpočet nároku na dovolenou na počátku roku nebo vztahu
- Přepočet nároku na dovolenou při zadávání data ukončení pracovního vztahu
- Tlačítkem Při změně kalendáře na straně Před výpočtem v knize Mzdové údaje
Dlouhodobé nepřítomnosti se použijí za určitých podmínek i při použitá tlačítka Výpočet nároku na straně Před výpočtem v knize Mzdové údaje - zde výpočet nároku probíhá do aktuálního období ze skutečně vypočtených hodnot a období budoucí (případně také aktuální období, pokud není spuštěn kontrolní výpočet) se bere jako plně odpracované (zde se tedy jedná o předpoklad), pokud nebudou na pracovním vztahu zadány dlouhodobé nepřítomnosti. Pokud tedy chceme, aby výpočet v tomto případě zohlednil nějakou nepřítomnost během roku, o které již víme, že nastane, pak je potřeba ji pro výpočet nároku na dovolenou zadat do položek na Pracovním vztahu - Dlouhodobé nepřítomnosti
Web a e-shop
Odběry pro eshop - nové pole Dodací podmínky
V knize Odběry pro eshop bylo přidáno nové pole Dodací podmínky. Hodnota zadaná v tomto poli se při odeslání objednávky z eshopu vyplní do pole Dodací podmínky na zakázce v K2.
Pokud jsou Dodací podmínky definovány v knize Odběry pro eshop i na kartě Dodavatele/Odběratele, pak se do zakázky doplní hodnota z knihy Odběry pro eshop.
Textové stránky - nové pole Indexace textových stránek
Na kartě Textové stránky, záložka Základní údaje, bylo přidáno nové pole Typ indexace stránky. Hodnota tohoto pole určuje, jakým způsobem má být daná textová stránka indexována roboty vyhledávačů.
- index follow - obsah a odkazy budou indexovány
- noindex nofollow - obsah a odkazy nebudou indexovány
- index nofollow - obsah bude indexován a odkazy nebudou indexovány
- noindex follow - obsah nebude indexován a odkazy budou indexovány
Pokud v poli není zadána žádná hodnota, pak se textová stránka indexuje jako typ Index follow.
Obecné nastavení webu, eshopu - volba Čisté URL se zanořením
Do Obecného nastavení e-shopu, záložka Nastavení URL adres, byla přidána nová volba Čisté URL se zanořením.
Při zatrhnutí této volby se na webu bude čistá URL zobrazovat se zachovanou strukturou (zanořením).
Funkce Překlad polí (Ctrl+F11) - lze spustit z ribbonu
Funkci Překlady polí (Ctrl+F11) lze nyní spustit přímo z ribbonu (záložka Domů). Funkce je v ribbonu dostupná pouze v modulech, které překlady polí podporují.
Funkce Překlad polí (Ctrl+F11) - nová tlačítka pro export a import překladů do Excelu
Funkce Překlady polí (Ctrl+F11) obsahuje nově tlačítka Exportovat překlady do Excelu a Importovat překlady z Excelu.
Tlačítko pro Export vyexportuje aktuálně zobrazené nebo ohvězdičkované položky do excelu ve formátu Číslo položky (ItemId), Název položky (ItemName), Identifikátor pole (ProgName), Název pole (FieldName), Implicitní jazyk (DefaultValue) a kódy jazyků dostupných v K2.
Tlačítko Importovat překlady z Excelu načte překlady definované v importovaném souboru. Ten může mít jiný formát než soubor vygenerovaný z exportu, musí ale obsahovat sloupce ItemId, ProgName a DefaultValue, ostatní sloupce jsou dobrovolné (ItemName a FieldName slouží pouze pro informaci k překladu). Po dokončení importu se zobrazí počet importovaných položek a log chyb.
Přepočet zboží pro eshop - kontrola v rámci firmy a legislativy
Funkce Přepočet zboží pro eshop nově napočítává pouze záznamy pro zboží, které je přiřazeno k firmě daného eshopu.
Od verze K2 ori.05 je funkcionalita rozšířena ještě o kontrolu legislativy, tzn. pokud je zboží přiřazeno k jiné legislativě než je legislativa firmy eshopu, pak pro daný eshop nebude toto zboží napočteno.
Analýza nákupního košíku
Analýza nákupního košíku je nová funkce, jejíž úkolem je nabídnout zákazníkovi při nákupu další související zboží, které chce nebo potřebuje, a tím zvýšit prodej.
Analýza zpracovává vybraná data za zvolené období. Z těchto dat vygeneruje soubor pravidel v podobě "pokud je v košíku zboží X, tak je tam i zboží Y". Každé takové pravidlo propojuje dva druhy zboží vazbou. Výsledné kombinace zboží lze propojit jako "související", toto související zboží se pak bude na e-shopu zobrazovat jako doporučené.
Analýza zahrnuje 3 skripty:
- DataMining_Parameters.pas - nastavení parametrů a výběr dat pro analýzu
- DataMining.pas - výpočet analýzy
- DataMining_Results.pas - zobrazení výsledků a propojení souvisejícího zboží
Výsledky analýzy je možno použít také pouze pro výpis výsledků, díky kterým lze získat lepší přehled o prodeji ve firmě.
Bližší popis této funkce naleznete v dokumentaci Web a eshop – Výpis související dokumentace – Analýza nákupního košíku.
Eshop - Kategorie pro Heureka SK a export xml feedu ve slovenském jazyce
Na kartu Zboží bylo přidáno nové pole Kategorie pro Heureka SK s odkazem do nového číselníku Kategorie pro Heureka SK.
V návaznosti na toto pole byl do skriptu EshopHeurekaCatImport.pas přidán nový parametr "IsHeurekaSK", který určuje, zda se jedná o import pro Heureku SK.
Skript EshopXmlFeedExport.pas byl upraven tak, aby prováděl export podle zvoleného jazyka. Slovenština = vezme kategorie pro SK heureku, jakýkoliv jiný jazyk = vezme kategorii pro CZ heureku.
Správce
Uživatelské role - Hromadné přidání, odebrání a smazání práv
V knize Uživatelské role byly přidány nové hromadné akce Přidat práva, Odebrat práva a Smazat práva:
- Přidat práva - umožní přiřadit jedno nebo více práv (označením hvězdičkou) vybraným označeným uživatelským rolím. Tato práva budou mít v definici vybraných rolí zelenou ikonku.
- Odebrat práva - umožní zakázat jedno nebo více práv (označením hvězdičkou) vybraným označeným uživatelským rolím. Tato práva budou mít v definici vybraných rolí červenou ikonku.
- Smazat práva - umožní smazat jedno nebo více práv (označením hvězdičkou) u vybraných označených uživatelských rolí. Tato práva budou z definice vybraných rolí odmazána.
Nové funkce v reinstalačním manažeru
Do Reinstalačního manažera byly přidány nové funkce – Vše, Diagnostika návrháře objektů, Zálohovat databázi, Kontrola notifikací a Konverze speciálních skriptů. Bližší popis těchto funkcí naleznete v dokumentaci Správce – Systém – Reinstalační manažer.
Kniha Uživatelé
Od verze K2 iris byla přejmenována kniha Uživatelé - nastavení zabezpečení na Uživatelé. Nově lze v této knize zakládat a měnit nastavení uživatelů. Kniha Uživatelé - parametry byla ze stromového menu odstraněna.
Nová práva Nákup - Obecné
V souvislosti s rozdělením vybraných polí na Dod./Odb. byla přidána nová práva pro Nákup – Obecné:
Potvrzení dokladu i při nepovoleném způsobu dopravy |
Uživatel má právo potvrdit doklad nákupu, i když je na něm Způsob dopravy, který není na kartě Dod./Odb. povolen. |
Potvrzení dokladu i při nepovoleném způsobu platby |
Uživatel má právo potvrdit doklad nákupu, i když je na něm Způsob platby, který není na kartě Dod./Odb. povolen. |
Webová K2
Webová K2 - Přebírání licence
Při přihlašování uživatele do webové K2 se nově zjišťují všechny aktivní relace daného uživatele. Pokud se přihlásíme ze stejného nebo jiného zařízení (mobil, tablet) pod stejným uživatelem, zobrazí se tabulka se seznamem otevřených relací.
Velkou výhodou této funkčnosti je možnost pokračovat v rozdělané práci na jiném zařízení (např. na mobilu nebo doma) nebo možnost uzavřít nepoužívané relace a tím uvolnit držené licence.
Obr.: Formulář pro přebírání přihlášených relací
Uživatel má 3 možnosti:
Ukončit |
Stávající relace se ukončí a nová zůstane na tomto formuláři s možností nového přihlášení. |
|
Přebrat |
Stávající relace se ukončí a nová se dostane přesně do stavu v jakém byla ta stávající. |
|
Nové přihlášení |
Stávající relace zůstane v původním stavu a otevře se nová. |
Webová K2 - Hlavní menu
Plocha webové K2 nově obsahuje Hlavní menu. Strukturu tohoto menu může Správce K2 upravovat podle vlastních potřeb.
K tomuto účelu byl v K2 vytvořen nový modul Hlavní menu, který se spouští ze stromového menu Správce - Systém - Hlavní menu. Pro práci s modulem je nutné mít nastavená práva Ostatní - Obecné - Nové hlavní menu (2215), Prohlížení hlavní menu (2213) a Změna hlavní menu (2214).
Webová K2 - možnost poslat upozornění přes pravé tlačítko myši
Ve webové K2 lze Poslat upozornění přes pravé tlačítko myši.
Otevře se formulář, v němž vybereme kontaktní osobu a doplníme text zprávy pro příjemce. Tato zpráva se zobrazí na zařízení, která jsou nastavena pro příjem notifikací.