Book Contents

Book Index

Intrastat

INTRASTAT je určen ke sběru dat pro statistiku obchodu se zbožím mezi členskými zeměmi EU a mezi nimi také nahrazuje celní řízení.

Povinnost vykazovat Intrastat se týká subjektů, které překročí osvobozující hodnotový práh při přijetí zboží (12 mil. korun) nebo odeslání zboží (12 mil. korun). Subjekty musí sledovat sumární hodnotu přijatého a odeslaného zboží z EU a do EU. Jakmile překročí osvobozující hodnotový práh, pak tyto firmy bez výzvy musí začít vykazovat INTRASTAT. Stávají se zpravodajskými jednotkami. Pokud zpravodajská jednotka splní určité podmínky, může využít zjednodušené hlášení.

Údaje o jednotlivých zásilkách odeslaného nebo přijatého zboží, jejichž fakturovaná hodnota nepřesáhne 400 Eur, se mohou (ale nemusí) vykazovat souhrnně pod společným kódem zboží „99500000“. Při odeslání/přijetí zboží se k tomuto společnému zbožovému kódu uvádějí pouze informace o státu přijetí / státu odeslání a fakturované hodnotě (zvláštní pohyb = „MZ“).

Výkaz pro Intrastat s jednorázovým nebo příležitostným odesláním nebo přijetím zboží musí být na horním okraji zřetelně označen nápisem „JEDNORÁZOVÝ“.

Výkazy s údaji pro Intrastat se předávají příslušným celním úřadům elektronickou cestou jednou měsíčně, nejpozději do 12 pracovního dne měsíce následujícího po sledovaném období. Jednorázové výkazy předávané celním úřadům na tiskopisech v listinné podobě musí být předány tak, aby je celní úřad obdržel do desátého pracovního dne měsíce následujícího po referenčním období.

Údaje se do výkazů uvádějí souhrnně za sledované období, tj. za jeden měsíc, zvlášť za odeslané zboží a zvlášť za přijaté zboží. Jednotlivé transakce se stejnými kvalitativními údaji ve výkazu pro Intrastat lze sčítat (ale není to povinnost). IS K2 podporuje vytváření výkazů v elektronické podobě ve formátu "comma separated value", soubory (*.csv) lze importovat do aplikace InstatOnline a InstatDesk.

Opravy nepřesných anebo chybných údajů, uvedených ve výkazu pro Intrastat vyhotoveném a odeslaném celnímu úřadu elektronicky, se provádějí podle instrukcí k použití jednotlivých způsobů elektronického předávání dat, to je postupem uvedeným v provozní dokumentaci pro obsluhu příslušného programového vybavení systému Intrastat. K opravě nepřesných anebo chybných údajů vykázaných do Intrastatu lze použít pouze tu programovou aplikaci, kterou byl vyhotoven původní opravovaný výkaz pro Intrastat.

Úvod Intrastat

V IS K2 pro vykazování INTRASTATu slouží modul Intrastat. Modul je určen pro výpočet řádného odeslání, řádného přijetí, opravného, zjednodušeného a negativního výkazu Intrastatu za referenční období. Podstatou je automatické sumarizování položek zboží z obchodních dokladů podle zařazení dle celního sazebníku a dalších charakteristik vykazovaných v intrastatu.

Pro docílení korektních výstupů má zásadní význam správné nastavení číselníků, ve kterých se evidují informace pro intrastat a navedení údajů do karet zboží, a nastavení potřebných informací pro intrastat na položkách dokladů faktur vydaných, výdejek, faktur přijatých a příjemek, případně na dokladech samotných.

Intrastat v IS K2 se může napočítávat pro směr Odeslání z dokladů faktury vydaných a výdejek, v případě dobropisů pak i faktur přijatých a příjemek. V případě Přijetí pak z dokladů faktur přijatých nebo příjemek, v případě dobropisů pak i z dokladů faktur vydaných nebo výdejek.

Uživatel si v nastavení parametrů pro intrastat (viz dále) může zvolit, zda se má doklad intrastatu pro Odeslání napočítávat jen z faktur vydaných nebo jen z výdejek, případně z obou dokladů. Vždy platí, že daná položka dokladu musí splňovat podmínky pro vstup do intrastatu (viz dále). V případě, že existuje položka prodeje, která má jak fakturu vydanou, tak výdejku a je nastaveno, že se má doklad intrastatu napočíst z obou typů dokladů, pak platí, že se daná položka dostane do intrastatu, jen pokud jsou splněny podmínky pro výdejku. Obdobně toto pravidlo platí i pro Přijetí. Položka nákupu, která má fakturu přijatou a příjemku se dostane do intrastatu jen v případě, že jsou splněny podmínky pro vstup dokladu na dokladu příjemky.

Podmínky vstupu položky do intrastatu jsou popsány v následujících kapitolách.

INTRASTAT se vztahuje na zboží, nikoliv na služby. Pro vykazování dat od 1. 8. 2016 se používá kurz používaný pro určení zdanitelné částky v DPH. Uživatel si může vybrat, zda je vykáže v kalendářním měsíci odeslání nebo přijetí či v kalendářním měsíci, kdy se uskutečnilo zdanitelné plnění související s pořízením zboží z jiného členského státu EU nebo dodáním do jiného členského státu EU.

Doporučený postup práce v IS K2 je mít pro faktury vydané/přijaté Datum přechodu hranice stejné jako Datum UZP faktury.