Společné prvky nákupu a prodeje
Moduly Nákup a Prodej tvoří základ informačního systému K2, protože obsahují databáze s údaji nezbytnými i pro práci v modulech Účetnictví a Sklad. Základní význam mají zejména databáze Dodavatelé/Odběratelé a Zboží, jež se vyskytují ve všech čtyřech zmíněných modulech.
V modulech Nákup a Prodej existuje jeden nadřízený (základní) doklad, ze kterého lze odvodit několik podřízených dokladů. Mezi těmito doklady existuje vzájemná provázanost. Výjimku z tohoto pravidla tvoří pouze tzv. volné doklady.
Jádrem modulu Prodej je databáze Zakázek, z nichž pak lze vytvářet Objednávky přijaté, Rezervační listy, Faktury vydané, Výdejky zboží ze skladu, Dodací listy vydané a Zálohy přijaté.

Obr.: Schéma nadřízených a podřízených dokladů v modulu Prodej
Jádrem modulu Nákup je databáze Objednávek vydaných, z nichž lze následně odvodit Poskytnuté zálohy, Faktury přijaté, Potvrzení dodání a Příjemky zboží na sklad automatickým převedením údajů do těchto dokladů.

Obr.: Schéma nadřízených a podřízených dokladů v modulu Nákup
Základní údaje - SPNaP
Na záložce Základní údaje, které se vztahují k celému dokladu. O údajích na této záložce mluvíme jako o hlavičkových údajích.

Obr.: Záložka Základní údaje
Následuje popis společných polí dokladů prodeje/nákupu. Popis dalších polí a tlačítek specifický jen pro některé doklady je uveden v části Prodej a Nákup v kapitolách Základní údaje příslušných dokladů.
Popis společných polí dokladů prodeje/nákupu:
Zakázka/Objednávka |
Číslo a období nadřízeného dokladu - zakázky/objednávky (platí pro podřízené doklady) |
Doklad |
Číslo zakázky/objednávky vydané. |
Odběratel/Dodavatel |
Odběratel obchodního případu. Pomocí ikony |
Stav |
Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. Význam pole je především pro navázání dokladů na procesy WorkFlow. Pole má evidenci historie změn. Stav lze změnit také na potvrzených dokladech a to klávesami Ctrl+Shift+F5. Klávesy Shift+Alt+F5 umožní hodnotu z tohoto pole vymazat. Pole lze hromadně vyplnit nebo smazat pomocí hromadných akce Změna stavu, Zrušení stavu. |
Popis |
Doplňující popis obchodního případu. Lze vybrat záznam z číselníku nebo lze zadat volný text. |
Adresy |
Ve změně lze zadat pomocí ikony Bližší popis následuje v kapitole Adresát. |
Daňová rekapitulace |
Pokud má doklad daňovou rekapitulaci (zakázka, faktura vydaná, objednávka vydaná a přijatá faktura) pak tlačítko zobrazí tabulku daňové rekapitulace. |

Obr.: Daňová rekapitulace
Jednotlivé řádky daňové rekapitulace jsou napočítány z položek dokladu podle sazby a typu daně, která je v položce nastavená. Příznak Výpočet DPH shora se zobrazuje pouze v prodeji a vyjadřuje, zda je DPH v dokladu počítáno zdola (Netto + DPH = Brutto) nebo shora (Brutto - DPH = Netto). Tento příznak ovlivňuje další chování a omezení daného dokladu.
Popis polí v části Kódy:
Středisko |
Středisko, které zakázku vystavuje. |
Kód zakázky |
Kód zakázky. |
Prostředek |
Odkaz do knihy Prostředek. Ze Zakázky se kopíruje do podřízených dokladů. |
Kód 1, Kód 2, Referent |
Pole umožňují uživatelské rozlišení, příp. vazbu do knihy Referenti. Bližší popis v kapitole Základní číselníky - Kód 1, Kód 2, Referent. |
K dokladům nákupu a prodeje je umožněno připojovat komentáře, případně můžeme využít Textu hlavičky či Textu patičky. Na záložkách Interní text dodavatele (doklady nákupu) a Interní text odběratele (doklady prodeje) se zobrazuje interní text zadaný na kartě Dodavatele/Odběratele. Pouze na dokladu Zakázka se nachází také záložka Interní text, která umožňuje zadat libovolně dlouhý text k zakázce.
lze nastavit zobrazování odběratele podle zkratky1, zkratky2, čísla, firmy nebo podle IČO.
fakturační, dodací nebo korespondenční adresu. Pokud má vybraný odběratel nastavené adresy na kartě odběratele, pak se adresa vyplní automaticky po výběru odběratele.