Book Contents

Book Index

Analytické služby

Součástí modulu Analytické služby jsou knihy Prvky dashboardů a Konfigurace dashboardů. Tyto knihy slouží k vytváření a evidenci Reportů Filtrů, Dlaždic a Dashboardů, pomocí kterých je možné vyhodnocovat data IS K2. Výsledné dashboardy je možné zobrazit v grafické podobě prostřednictvím K2 4 WEB, případně K2 Android klienta.

Knihovny pro manažerské přehledy

Pro správné fungování IS K2 a jeho komunikaci s Analytickou službou, v případě práce s dashboardy i konfigurací práv na kostky OLAPu a dalších modulů, je nutné mít nainstalované knihovny pro správu a komunikaci. Jedná se o Microsoft® SQL Server® ADOMD.NET a Microsoft® SQL Server® 2012 Analysis Management Objects. Vyhledat tyto knihovny je možné pomocí webového vyhledávače po zadání textu Feature Pack SQL Server.

Tyto knihovny IS K2 primárně vyhledává v systému uživatele. Pokud zde nejsou nalezeny, použijí se knihovny distribuované s verzí IS K2. Jedná se o "Microsoft.AnalysisServices.dll" a "Microsoft.AnalysisServicesAdomdClient.dll" komunikující z verzí SQL serveru 2008 R2.

Upozorňujeme uživatele, že tyto knihovny nemusí komunikovat se všemi dostupnými verzemi SQL serveru, proto doporučujeme lokální instalaci uvedených knihoven pro konkrétní používanou verzi SQL serveru!

Pro funkčnost detailu záznamů v OLAPu (Drillthrough) je nutné mít na klientských stanicích nainstalován Analysis Services OLE DB Provider odpovídající správné verzi Microsoft SQL Serveru. Podporované verze provideru jsou:

Book Contents

Book Index

Prvky dashboardů

Tato kniha slouží pro definici Reportů, Dlaždic, Filtrů a jejich závislostí. Z prvků nadefinovaných v této knize skládáme výsledné dashboardy. Novou položku zde založíme pomocí klávesy Insert. Zda se jedná o Filtr, Dlaždici nebo Report určujeme, při vytváření nové položky, v poli Typ.

pic_2816

Obr.: Formulář Prvky dashboardů - 1. strana

Pomocí tlačítka Def. objekt zobrazíme formulář, ve kterém definujeme vlastnosti prvků dashboardů.

Report

V případě, že v poli Typ zvolíme možnost Report, zobrazí se po stisknutí tlačítka Def. objekt formulář Definice části. Zde definujeme veškeré vlastnosti reportu.

pic_2817

Obr.: Formulář Definice části

Definice části

V této sekci záložek a polí je možné zvolit typ zdroje dat pro vyhodnocování a způsob jejich zobrazení.

Zdroj dat

V této části určujeme zdroj dat pro vyhodnocení a zadáváme ručně psané SQL, případně MDX dotazy.

Definice zobrazených dat

V této sekci záložek a polí je možné zadávat MDX a SQL dotazům parametry a dynamicky definovat jednotlivé reporty.

Parametry pro ručně psané dotazy (SQL i MDX)

Toto pole (záložka) slouží pro zadávání parametrů. Tyto parametry je možné využít v ručně psaném SQL a MDX dotazu. Nový parametr zde zakládáme pomocí klávesy Insert. Hodnota (string) z MDX dotazu zadaná v poli Alias parametru bude nahrazena hodnotou parametru zadanou v poli Hodnota parametru.

pic_2829

Obr.: Formulář Definice části pro zadávání parametrů

Principy tvorby reportu SQL dotazem

SQL dotaz využívá datapointy. Je tedy nutné správně nastavit Typ zobrazovaných dat na hodnotu Datapointy (Koláčový graf). SQL dotaz vytváříme ve tvaru X, Y, tzn., SELECT (HODNOTA MÍRY, IDENTIFIKACE BODU NA SOUŘADNICI Y). Z toho vyplývá použití jedné série (datapointy).

V SELECTU je možné používat klauzuli FROM jméno databáze (JMENO DATABAZE.DBO.TABULKA).

Data jsou čteny z datového skladu. Pro přístup na jiný server doporučujeme používat Linked server. Reporty vytvořené ručně psaným SQL dotazem nepodporují interaktivní odkazy.

Příklad:

select SUM (T.Brutto), T.Firma from (

SELECT TOP 100

ZAK.Z_Firma as Firma,

Brutto as Brutto

FROM [dbo].[K2_FaktVyda] as FV

JOIN [dbo].[Zakaznik] as ZAK on ZAK.[Z_IdBaz] = FV.[CDo]

where ('%kod%' = '0') or (FV.[ContractCode] = '%kod%') order by IdDT desc ) as T GROUP BY T.Firma ORDER BY SUM(T.Brutto) desc

Dynamický dotaz

Skupina záložek a polí pro objektové definování prvků reportů.

Obsah řádků a sloupců

Na této záložce definujeme, co a jak bude graficky zobrazeno, tzn., vybíráme zde osy, míry a jejich umístění. Jednotlivé osy a míry je možné vkládat do řádků, sloupců, případně je zařadit do pozadí reportu. Novou položku zde vložíme pomocí klávesy Insert. Zobrazí formulář, kde je nejprve nutné určit, zda vkládáme Osu (Dimension) nebo Míru (Measure).

Dalším krokem je již zařazení konkrétní osy nebo míry do reportu. K tomu jsou určena pole Osa a Míra ve formuláři Definice části. Jednotlivé osy a míry vybíráme vždy ze seznamu, který je vztažen k vybranému zdroji dat.

Konkrétní dimenzi, a míru je nutné v daném reportu umístit. V poli Umístění jsou k dispozici možnosti:

pic_2830

Obr.: Formulář Definice části

Tlačítkem Výběr prvků zobrazíme elementy vybrané osy. Zatržením těchto elementů je možné výsledná zobrazená data omezit (např. roky, zákazníky, atd.). Při tvorbě reportů je nutné mít na paměti, že musí být zvolen vždy minimálně jeden prvek.

pic_2831

Obr.: Formulář pro výběr prvků

Při volbě prvků není nutné je jednotlivě zatrhávat. Pravým tlačítkem myši lze zobrazit nabídku možností pro výběr prvků. Jsou zde k dispozici možnosti:

Při tvorbě reportů je vhodné používat tlačítko Test, které vždy vrátí a zobrazí výsledná data a hodnoty odpovídající nadefinovanému reportu.

pic_2832

Obr.: Příklad testu výsledných hodnot

Řádky, Sloupce - třídění a topování

Na těchto záložkách můžeme hodnotám v řádcích a sloupcích nastavit jejich setřídění a také topování. Topování chápeme jako zobrazení omezeného množství hodnot podle zvolené možnosti (např. zobrazení pouze 5 partnerů s nejvyšším počtem aktivit).

pic_3127

Obr: Formulář Definice částí - třídění a topování

Zatržením pole Nezobrazovat prázdné řádky odstraníme z výsledných dashboardů prázdné řádky, případně sloupce.

Popis polí (Třídění):

Název

Popis

Směr

Pole pro určení způsobu třídění. Jednotlivé hodnoty je možné třídit Sestupně, Vzestupně.

Podle

Výběr podmínky (míry) pro setřídění hodnot.

Podle (Custom)

Pole pro zadání podmínky (míry) pro setřídění hodnot vstupem uživatele pomocí MDX dotazu.

Popis polí (Topování):

Název

Popis

Možnost

Pole pro výběr funkce. Topování se provádí vždy dle sumy. Vybranou funkcí zadáváme způsob určení nejlepších (nejhorších) hodnot. Tyto hodnoty zadáváme do pole Počet prvků.

  • TopCount - nejlepší podle počtu (např. 10 nejlepších zákazníků z hlediska obratu).
  • TopPercent - nejlepší v % (např. nejlepší zákazníci do 50 % obratu).
  • TopSum - nejlepší podle sumy (např. nejlepší zákazníci do obratu 100 000,--).
  • BottomCount - nejhorší podle počtu.
  • BottomPercent - nejhorší v %.
  • BottomSum - nejhorší podle sumy.

Podle

Podmínka (míra) pro topování hodnot.

Podle (Custom)

Pole pro zadání podmínky (míry) pro topování hodnot vstupem uživatele pomocí MDX dotazu.

Počet prvků

Počet zobrazených prvků (např. 10 zákazníků, 50 % obratu, nebo výše obratu 100 000,--).

Počítaná míra

Pokročilým uživatelům je umožněno vytvářet jednotlivé reporty také s využitím tzv. Počítané míry. Počítané míry do reportů vkládáme stejným způsobem jako standardní míry, na záložce Dynamicky dotaz (Obsah řádků a sloupců). Po stisknutí klávesy Insert, se zobrazí formulář, kde zvolíme možnost CalculatedMeasure.

pic_3392

Obr.: Výběr Počítané míry

V dalším formuláři je již možné nastavit základní vlastnosti Počítané míry.

pic_3393

Obr.: Definice Počítané míry

Popis polí (Třídění):

Název

Popis

Umístění

Umístění počítané míry (Sloupce, Řádky, Filtr\Pozadí).

Jméno míry

Pole pro zadání názvu počítané míry.

MDX výraz

MDX výraz pro výpočet požadované počítané míry.

MDX formát

Formát MDX výrazu.

Definice zobrazení

Tato záložka slouží pro nastavení způsobu zobrazení výsledných hodnot v dashboardu. Volíme zde typ grafu, jehož prostřednictvím budou výsledky interpretovány.

pic_3128

Obr.: Záložka Definice zobrazení

Popis polí

Název

Popis

Typ zobrazení dat

Typ grafu pro prezentaci výsledků:

  • Podle podrobného nastavení sérií - řídí se nastavením sérií na záložce Pokročilé nastavení sérií.
  • Jednoduchá tabulka
  • Sloupcový graf
  • Čárový graf
  • Skládaný graf
  • Koláčový graf
  • Plošný graf

Nadpis reportu

Nadpis reportu.

Zobrazovat informace o skrytých filtrech

Pokud je toto pole zatrženo, zobrazí se v reportu výpis všech aplikovaných filtrů.

Omezit informace jen na dimenze

Toto pole se zobrazí pouze pokud je zatrženo pole Zobrazovat informace o skrytých filtrech. Je zde možné omezit výpis aplikovaných filtrů. V reportu se pak budou zobrazovat pouze vybrané.

Nadpis legendy

Pojmenování legendy grafu.

Umístění legendy

Pole pro zadání umístění legendy grafu.

Zobrazit hodnoty na grafu

Pokud je toto pole zatrženo, zobrazí se v reportu (grafu) také hodnoty.

Styl zobrazených hodnot na grafu

Pole pro výběr stylu zobrazené hodnoty na grafu (procento, popis, atd.).

Nastavení interaktivních odkazů

Na této záložce definujeme interaktivní odkazy. Pomocí těchto odkazů se mohou vzájemně ovlivňovat reporty v rámci jednoho dashboardu. Správným nastavením interaktivních odkazů je možné např. kliknutím na prvek jednoho reportu filtrovat hodnoty jiného reportu. Pomocí interaktivních odkazů je možné nadefinovat také odkaz do jiného dashboardu.

Interaktivní odkaz zde vložíme pomocí klávesy Insert.

pic_3213

Obr.: Formulář pro nastavení interaktivních odkazů

Popis polí

Název

Popis

Druh odkazu

Druh interaktivního odkazu:

  • Interaktivní výběr v rámci dashboardu - tento druh interaktivního odkazu umožní kliknutím na prvek jednoho reportu filtrovat hodnoty, dle tohoto prvku, v druhém reportu, v rámci jednoho dashboardu.
  • Odkaz do jiného dashboardu z kontextového menu - nastavením tohoto interaktivního odkazu se můžeme přepnout z kontextového menu jednoho dashboardu do jiného.
  • Odkaz na detailní záznamy z kontextového menu - nadefinování tohoto interaktivního odkazu nám umožní zobrazit si, z výsledného dashboardu, detail záznamů (např. seznam dokladů), které jsou výsledkem vyhodnocení. IS K2 umožňuje zobrazit konkrétní doklad z výpisu všech dokladů v detailu. Doklad je možné zobrazit pomocí tlačítka Přejít na záznam do knihy. IS K2 v tomto případě respektuje, zda má uživatel nastaveny univerzální, či klasické šedé formuláře.
  • Odkaz na webovou stránku z kontextového menu - interaktivní odkaz pro možnost zobrazení webové stránky z dashboardu.

Cílový dashboard

Cílový dashboard pro přepnutí z kontextového menu dashboardu.

Předávat hodnotu dimenze

Pole pro nastavení dimenze, jejíž hodnotu předáváme, tzn. dimenze, přes kterou budeme filtrovat hodnoty jiného reportu, případně dashboardu.

Jako dimenzi (př. parametr)

Hodnotu dimenze je možné předávat jako dimenzi nebo jako parametr pro ručně psaný MDX dotaz. Název použitého parametru pak doplníme do tohoto pole.

Text pro kontextové menu (%S)

Text, který se bude zobrazovat v kontextovém menu dashboardu. Za %S se doplní hodnota z reportu, jehož hodnotu předáváme.

Typ předávané hodnoty

Unikátní jméno.

Po vytvoření interaktivních odkazů je nutné je nastavit jako Závislé části v konkrétních dashboardech a zvolit zde cílovou dimenzi.

Pokročilé nastavení sérií

Tato záložka slouží k nastavení některých aspektů pro jednotlivé série u typu prezentace Podle podrobného nastavení sérií. Pro každou sérii zde můžeme nastavit Typ zobrazení série, Popis série a Barvu série.

pic_2833

Obr.: Záložka Pokročilé nastavení sérií

Klávesou Insert zobrazíme formulář kde je možné vlastnosti jednotlivým sériím nadefinovat.

pic_2834

Obr.: Formulář pro nastavení sérií

V poli Typ zobrazené série volíme typ grafu pro konkrétní sérii. Je zde možné volit mezi zobrazením ve sloupcovém a čárovém grafu. Pole Popis série slouží pro popis k legendě. V poli Barva série definujeme barvu zobrazení konkrétní série.

Book Contents

Book Index

Filtr

Pokud v poli Typ při vytváření prvku reportu zvolíme Filtr, zobrazí se po stisknutí tlačítka Def. objekt formulář Nastavení filtru, kde definujeme jeho vlastnosti.

pic_2828

Obr.: Formulář Nastavení filtru

Nastavení filtru

Na této záložce nastavíme typ zdroje dat pro filtr a typ filtru.

Zdroje dat

V této části nastavujeme zdroj dat pro filtr a také jeho zobrazené a vybrané prvky.

Tlačítkem Zobrazené prvky vybíráme hodnoty, které budou ve filtru viditelné. Stisknutím tohoto tlačítka se zobrazí elementy vybrané osy, přes kterou filtrujeme a jejich zatržením je do filtru vložíme.

Tlačítko Vybrané prvky slouží pro nastavení prvků filtru, které budou po spuštění již vybrány.

Při volbě prvků není nutné je jednotlivě zatrhávat. Pravým tlačítkem myši lze zobrazit nabídku možností pro výběr prvků. Jsou zde k dispozici možnosti:

Pokud je filtr vytvářen jako ručně psaný MDX nebo SQL dotaz, definujeme zobrazené a vybrané prvky filtru na záložkách Vybrané prvky a Zobrazené prvky. Tyto záložky jsou viditelné, pokud je nastaven typ zdroje dat MDX dotaz - ručně psaný nebo SQL dotaz - ručně psaný.

Při tvorbě filtrů je možné využívat tlačítko Test, které vždy vrátí a zobrazí výsledné hodnoty odpovídající nadefinovanému filtru.

Principy tvorby filtru SQL dotazem

Obecný formát dotazu pro SQL plnění filtru je SELECT NADPIS, HODNOTA. Doporučujeme omezit počet záznamů přes TOP N.

Pro zobrazené prvky se dá použít klauzule UNION se spojením SELECT NADPIS, HODNOTA (viz. příklad na připojení fixních hodnot). Pro filtr vytvořený SQL dotazem doporučujeme používat jako typ filtru Rozbalovací seznam s možností výběru jednoho prvku.

Příklad filtru na připojení fixních hodnot:

SELECT 'Vývoj / Testy',1

UNION

SELECT 'Obchod / SI',2

UNION

SELECT 'Zákazníci',3

Ve vytvořeném filtru budou na výběr hodnoty: Vývoj / Testy, Obchod / SI, Zákazníci.

Příklad filtru na připojení fixních hodnot:

SELECT '10','10'

UNION SELECT '15','15'

UNION SELECT '20','20'

UNION SELECT '30','30'

UNION SELECT '50','50'

Ve vytvořeném filtru budou na výběr hodnoty: 10, 15, 20, 30, 50.

Příklad filtru z databázové tabulky:

SELECT

IT.[Name] AS 'Etapa',

IT.[RID]

FROM [dbo].[PROJECT] PR

JOIN [dbo].[PROJECTSTAGEPLANNEDOPERATION] IT ON IT.MasterRID = PR.RID

ORDER BY IT.[DateTo_OP]

Příklad filtru z databázové tabulky:

select "Kód Zakázky",MAX (T.[ContractCode]) from (

SELECT TOP 100

KODZAK.[Zkratka] as "Kód Zakázky", [ContractCode]

FROM [dbo].[K2_FaktVyda] as FV

JOIN [dbo].[Kod_Zakazky] as KODZAK on KODZAK.[OriginalCi] = FV.[ContractCode]

order by IdDT desc ) as T GROUP BY "Kód Zakázky"

UNION SELECT 'Všechny kódy','0'

Definice zobrazení

Na této záložce je možné nastavit jméno konkrétního filtru v poli Název filtru.

Book Contents

Book Index

Dlaždice (Tile)

Dlaždice je prvek, který obsahuje odkaz na dashboard, který se po kliku na danou dlaždici zobrazí. Dashboard může obsahovat finální reporty / tabulky, nebo naopak může obsahovat další dlaždice. Takto lze skládat postupně na sebe navazující menu.

Jednotlivým dlaždicím je možné nadefinovat barvu, ikonu, případně číselné hodnoty (fixní nebo definované MDX dotazem) a tyto hodnoty porovnávat. Výsledek porovnání těchto hodnot se může do dlaždice promítnout, např. prostřednictvím ikony vyjadřující hodnocení.

Na následujících obrázcích je postupně uvedeno celé složení menu na příkladu s dlaždicí "Sklad":

pic_9755

Obr.: Dashboard "Hlavní menu" s dlaždicemi

pic_9756

Obr.: Definice dlaždice "Sklad", která odkazuje na dashboard "Menu Sklad"

pic_9757

Obr.: Dashboard "Menu Sklad" s dlaždicemi

pic_9758

Obr.: Definice dlaždice "Zůstatky na skladech", která odkazuje na finální dashboard s daty "Zůstatky na skladech"

pic_9759

Obr.: Finální dashboard s daty "Zůstatky na skladech"

Definice dlaždice

Detailní nastavení prvku Dlaždice:

pic_3187

Obr.: Definice dlaždice

Základní definice dlaždice.

Zdroj dat pro aktuální (cílovou) hodnotu

Na těchto záložkách je možné nastavit zdroj dat pro získání porovnávaných hodnoty.

Parametry pro ručně psané dotazy

Toto pole (záložka) slouží pro zadávání parametrů. Tyto parametry je možné využít v ručně psaném MDX dotazu. Nový parametr zde zakládáme pomocí klávesy Insert. Hodnota (string) z MDX dotazu zadaná v poli Alias parametru bude nahrazena hodnotou parametru zadanou v poli Hodnota parametru.

pic_2829

Obr.: Formulář Definice části pro zadávání parametrů

Definice zobrazení tile

Tato záložka slouží pro nastavení zobrazení dlaždic.

pic_3188

Obr.: Formulář pro definici zobrazení dlaždice

Popis polí

Název dlaždice (tile)

Název dlaždice. Text se zobrazí v nadefinované dlaždici.

Velká ikona

Název hlavní ikony, která bude v dlaždici viditelná.

Barva Tile (Hex)

Pole pro definování barvy dlaždice.

Předpis pro výpis hodnoty

Text, který se zobrazí v dlaždici za výsledkem porovnání hodnot skutečnosti a plánu. %n vyjadřuje výsledek porovnání.

Odkaz na dashboard

Zde definujeme odkaz na konkrétní dashboard. Pole je vazbou do knihy Konfigurace dashboardů, kde vybíráme ze seznamu všech nadefinovaných dashboardů.

Typ navigace

Typ navigace na připojený dashboard:

  • V aktuálním dashboardu - v aktuálním okně se zobrazí připojený dashboard.
  • V novém okně - zobrazí se nové okno s připojeným dashboardem.
  • V nové záložce - připojený dashboard se zobrazí v nové záložce.

Ikona pozitivního hodnocení

Ikona, která se zobrazí v dlaždici v případě pozitivního hodnocení, tzn., výsledná hodnota získaná ze zdroje dat pro aktuální hodnotu je větší než hodnota ze zdroje dat pro plánovanou hodnotu.

Ikona neutrálního hodnocení

Ikona, která se zobrazí v dlaždici v případě neutrálního hodnocení, tzn., výsledná hodnota získaná ze zdroje dat pro aktuální hodnotu a hodnota získaná ze zdroje dat pro plánovanou hodnotu jsou v Toleranci pro neutrální hodnocení.

Ikona negativního hodnocení

Ikona, která se zobrazí v dlaždici v případě negativního hodnocení, tzn. výsledná hodnota získaná ze zdroje dat pro aktuální hodnotu je menší než hodnota ze zdroje dat pro plánovanou hodnotu.

Tolerance (%) pro neutrální hodnocení

Pole pro nastavení tolerance neutrálního hodnocení. Udává se v % z plánované hodnoty. Na číselné ose se jedná o toleranci směrem doleva (skutečnost se blíží plánu).

Book Contents

Book Index

Kontingenční tabulka

V případě, že v poli Typ zvolíme Dlaždice, zobrazí se po stisknutí tlačítka Def. objekt formulář úrp definici kontingenční tabulky, kde je možné definovat její vlastnosti.

Jednotlivým kontingenčním tabulkám je možné nadefinovat zdrojovou kostku, formátování a obarvování hodnot, rozložení tabulky, případně parametry pro ručně psané SQL nebo MDX dotazy.

pic_3872

Obr.: Formulář Definice Kontingenční tabulky

Definice kontingenční tabulky

Základní definice kontingenční tabuly.

Zdroj dat

V této části nastavujeme zdroj dat pro Kontingenční tabulku.

Rozložení kontingenční tabulky

Na této záložce je možné nastavit chování tabulky:

Editace v kontingenční tabulkce

Velmi důležité je tlačítko ve spodní části formuláře Nastavení kontingenční tabulky.

pic_5038

Obr.: Formulář Kontingenční tabulka

Stisknutím tohoto tlačítka zobrazíme prostředí kontingenční tabulky pro nastavení a editaci všech požadovaných prvků kontingenční tabulky.

pic_4291_2020

Obr.: Editace kontingenční tabulky

Toto prostředí se skládá ze tří základních obrazovek. Jsou to Oblasti přetažení, Seznam polí a Informační panel. Princip práce v kontingenční tabulce spočívá v tom, že do polí pro řádky, sloupce nebo filtry vkládáme jednotlivé osy a míry. Manipulaci s těmito prvky provádíme jednoduchým přetažením myši nebo dvojím kliknutím levého tlačítka myši, případně pomocí pravého tlačítka myši. Bližší popis práce s touto tabulkou je uveden v kapitole Kontingenční tabulka.

Veškeré úpravy provedené v kontingenční tabulce je pak nutné uložit pomocí ikony pic_939i a následně přes volbu Uložit změny do dashboardu. Až poté se veškeré provedené změny projeví v kontingenční tabulce, která je součástí dasbhoardu.

Podmíněné formátování

V sekci Podmíněném formátování definujeme formátovací pravidla a styl obarvení buňěk. Nové pravidlo zde vkládáme pomocí klávesy Insert a vybíráme z těchto možností:

Dle zvoleného typu pravidla, definujeme míru, kterou chceme obarvit, barvu popředí, barvu pozadí, formát a operaci a porovnávací hodnotu, pomocí které se má zadaná míra formátovat.

Nastavení interaktivních odkazů

Na této záložce definujeme interaktivní odkazy, které slouží pro nastavení závislostí v dashboardech nebo mezi nimi. Nastavení těchto odkazů je blíže popsáno v kapitole Reporty.

Book Contents

Book Index

Dynamický filtr

Pokud v poli Typ při vytváření prvku reportu zvolíme Dynamický filtr, zobrazí se po stisknutí tlačítka Def. objekt formulář Nastavení dynamického filtru, kde definujeme jeho vlastnosti.

Pomocí dynamického filtru dokážeme zobrazovat data v aktuálním čase s posunutím o konkrténím časový interval.

pic_3873

Obr.: Formulář Definice dynamického filtru

Nastavení filtru

Na této záložce nastavíme typ zdroje dat pro dynamický filtr a typ zobrazovaných dat.

Zdroj dat

V této části nastavujeme zdroj dat pro Dynamický filtr.

Možnosti

Na této záložce nastavíme možnosti dynamického filtru.

Uživatel může volit, zda v dynamickém filtru zobrazit text (nastaví se na v poli Název možnosti) nebo název z prvků těchto možností. To lze pomocí zatrhávacího pole Přebírat název možnosti s výsledných prvků (dynamicky). Pokud je toto pole zatrženo, název se generuje z prvků možnosti. V případě intervalu se zobrazí první a poslední prvek.

U dynamického časového filtru můžeme dále nastavit formáty času.

Book Contents

Book Index

Konfigurace dashboardů

Tato kniha slouží pro definici, správu a zobrazování dashboardů. Každý dashboard je tvořen prvky, tzn., skládá se z reportů, filtrů nebo dlaždic. Při vytváření dashboardů skládáme jednotlivé jeho prvky do tzv. kontejnerů. Výsledné dashboardy si uživatel může v knize Konfigurace dashboardů přímo zobrazit nebo může pro tyto účely využít mobilní klienty či aplikaci K2 4 WEB a K2 Android klient.

Dashboardy nadefinované v knize Konfigurace dashboardů lze také zařadit do univerzálních formulářů v knichách IS K2. Je pro to nutné použít speciální komponentu dostupnou přes návrháře formulářů.

Nový dashboard v této knize založíme pomocí klávesy Insert.

Vlastnosti

Na záložce Vlastnosti definuje základní uspořádání jednotlivých kontejnerů v rámci dashboardu a jejich zarovnání.

Containers

Na záložce Containers vkládáme do dashboardu jednotlivé kontejnery, které tvoří výsledný dashboard. Nový kontejner zde vložíme klávesou Insert. Zobrazí se formulář pro definování základních vlastností kontejneru.

pic_2836

Obr.: Formulář pro vkládání kontejnerů

Popis polí

Description

Popis kontejneru.

Rozložení částí v kontejneru

Rozložení částí v kontejneru:

  • Části pod sebou - jednotlivé reporty se v rámci kontejneru skládají pod sebe.
  • Části vedle sebe - jednotlivé reporty se v rámci kontejneru skládají vedle sebe.

Velikost kontejneru (%)

Šířka, případně výška kontejneru v rámci dashboardu. U vertikálně (pod sebou) řazených kontejnerů se jedná o jejich výšku v rámci celého dashboardu. U horizontálně (vedle sebe) řazených kontejnerů je to jejich šířka. V případě kontejnerů s filtry nahoře zde zadáváme výšku těchto kontejnerů z celku sníženého o velikost kontejneru s filtry. Zadává se zde vždy hodnota v % z celku.

Po nastavení základních vlastností kontejneru (velikost a rozložení jeho částí) můžeme vložit do kontejneru jeho prvky (reporty, filtry, případně dlaždice). Tyto prvky vkládáme do kontejneru na záložce Part (Prvek) a vybíráme je vždy z knihy Prvky dashboardů, kde jsou nadefinovány. Stisknutím klávesy Insert na záložce Parts (Prvky) zobrazíme formulář pro vkládání prvků dashboardu.

pic_2837

Obr.: Formulář Vlastnosti pro vkládání prvků dashboardu

Popis polí:

Prvek (Part)

Pole pro výběr prvku (nadefinovaného reportu, filtru, případně dlaždice) do dashboardu. Pole je odkazem do knihy Prvky dashboardů.

Velikost částí (%)

Šířka (výška) prvku v rámci kontejneru. Zadává se hodnota v % z celku.

Prvkům (reportům a filtrům) zařazeným do dashboardu můžeme definovat jejich závislosti. Tyto závislosti využíváme v případě, že chceme, aby se reporty ovlivňovaly pomocí interaktivních odkazů a také při zařazení filtrů do reportu. Nastavení závislostí provedeme na záložce Závislé části.

Závislost nastavujeme vždy na tom prvku dashboardu, přes který filtrujeme a jehož hodnotu posíláme jinému reportu.

pic_2847

Obr.: Závislosti prvků dashboardu

V levé částí formuláře se vždy nabízí všechny prvky zařazené do konkrétního dashboardu. Závislost mezi prvky nastavíme tak, že položku přesuneme do pravé části formuláře Vybrané záznamy. Pokud tedy filtru přiřadíme do Vybraných záznamů report, bude tento report na filtru datově závislý. Stejná situace nastane, pokud reportu přiřadíme do Vybraných záznamů jiný report.

Při definování závislostí mezi prvky je vždy nutné nastavit cílovou dimenzi, která bude pro tuto závislost určující. Pokud např. tvoříme závislost mezi filtrem období a reportem je nutné nastavit vazbu přes Časovou osu základní, pokud definujeme závislost mezi filtrem zákazníků a reportem, nastavíme vazbu přes osu Zákazníci. Tuto vazbu definujeme v poli Cílová dimenze, které je k dispozici ve formuláři, který se zobrazí pomocí klávesy Enter na položce v části Vybrané záznamy.

pic_2840

Obr.: Formulář pro nastavení cílové dimenze

Integration Parameters

Záložka pro vytvoření integračních parametrů dashboardu. Parametry je nutné vytvořit v případě, kdy chceme vložit dashboard do formuláře v rámci univerzálních formulářů IS K2. Na této záložce je k dispozici tlačítko Fill Integration Parameters. Stisknutím tohoto tlačítka dojde k vyplnění integračních parametrů a dashboard je připraven pro vložení do formuláře.

Export a Import dashboardů

Pomocí těchto funkcí je zajištěn přenos dashboardů, včetně všech jejich částí a vazeb, mezi jednotlivými IS K2. Dashboardy jsou při exportu ukládány do "*.xml" souboru.

Funkce pro export dashboardů je k dispozici v knize Konfigurace dashboardů a lze ji spustit ze seznamu akcí této knihy pomocí volby Formulář - Akce - Export. Po spuštění se zobrazí formulář se seznamem všech nadefinovaných dashboardů.

pic_3531

Obr.: Seznam dashboardů

Dashboardy, které chceme exportovat je nutné označit příznakem ve sloupci Selected. Stisknutím tlačítka Export pak zobrazíme další formulář, kde je uveden seznam všech prvků vybraných dashboardů.

pic_3532

Obr.: Seznam prvků vybraných dashboardů k exportu

Zde je možné volit prvky vybraných dashboardů, které budou exportovány. Není tedy vždy nutné exportovat celý dashboard, a je možný přenos pouze některých jeho částí.

Tlačítkem Pokračovat zobrazíme okno pro výběr uložiště "*.xml" souboru a export dokončíme.

Import dashboardů je možné spustit v knize Konfigurace dashboardů pomocí volby Formulář - Akce - Import. Při importu je nutné vybrat "*xml" soubor s exportovanými dashboardy. Po provedení akce se vždy zobrazí informace o výsledku importu. Veškeré vazby jsou v dashboardech definovány zkratkou. V knize nemohou být dva dashboardy se stejnou zkratkou. V případě, že dojde k importu dashboardu s již existující zkratkou, doplní se do pole Zkratka číslo pro odlišení, např. 1Monitoring strojů.

pic_3533

Obr.: Hlášení s výsledky importu

Book Contents

Book Index

Vytvoření dashboardu s průvodcem

Pro vytváření dashboardů doporučujeme využít Průvodce vytvoření dashboardu. Jedná se o funkci, která využívá prostředí univerzálních formulářů a umožňuje jednodušší a intuitivnější vytváření dashboardů.

Průvodce slouží pro vytvoření dashboardů od úplného počátku, tzn. včetně jeho prvků (reportů). Nelze jej použít, pokud chceme v dashboardu používat již vytvořené prvky. V tomto případě je nutné postupovat bez tohoto průvodce.

Funkce je dostupná v knize Konfigurace dashboardů a spouští se tlačítkem Vytvořit nový dashboard s průvodcem, které je umístěno v ribbonu.

pic_6780

Obr.: Kniha Konfigurace dashboardů - tlačítko pro spuštění průvodce

Po stisknutí tlačítka se zobrazí formulář, kde určujeme, jak budou v rámci dashboardu rozmístěny jeho prvky.

pic_6787

Obr.: Formulář pro volbu rozložení dashboardu

V tomto formuláři se nachází dlaždice pro nastavení rozložení dahsboardu. Určujeme zde počet kontejnerů, jejich rozmístění a orientaci a dále rozmístění prvků v rámci těchto kontejnerů. Výběr rozložení provedeme pomocí levého tlačítka myši. Po kliknutí myší se daná dlaždice označí. Výběr pak potvrdíme tlačítkem OK. Po potvrzení vznikne v knize Konfigurace dashboardů nový záznam. Rovněž v knize Prvky dashboardů vzniknou záznamy dle zvoleného rozmístění dashboardu. Tyto prvky jsou také automaticky pojmenovány. Název vždy obsahuje text Nový prázdný report, dále číslo reportu v rámci dashboardu a název dashboardu. Např. tedy "Nový prázdný report (1) - Přehled obratu".

Vytvoří se a zobrazí dashboard, který je však prázdný. Obsahuje pouze prázdné kontejnery ve zvoleném rozložení.

pic_6800

Obr.: Prázdný dashboard pro další konfiguraci

S tímto dahsboardem pak dále pracujeme. Pomocí průvodce lze dále vytvářet filtry a jednotlivé reporty dashboardu. Rozmístění prvků je možné změnit i po vytvoření dashboardu a jeho jednotlivých částí. V editačním módu je zde dostupná ikona pic_1176i. Po jejím stisknutím se zobrazí formulář pro volbu rozložení dashboardu, kde je možné vybrat jiné rozložení. Stávající prvky dashboardu se pak přeskupí dle zvoleného rozložení.

Vytvoření filtru

Pro přidání filtru je nutné nejprve zapnout editační mód dashboardu pomocí ikony pic_856i a následně přes volbu Edit Mode. Poté se zobrazí také další možnosti pro úpravu dashboardu. Filtr je nutné přidat kliknutím na ikonu pic_1156i. Ihned poté se filtr do dashboardu vloží. Obsadí vždy veškerý dostupný prostor v dashboardu. Pokud tedy dáme do dashboardu jeden filtr bude zabírat celou šířku dashboardu. Pokud zde vložíme další, budou zabírat oba stejný prostor (šířku). Filtry lze z dashboardu kdykoliv odstranit pomocí ikony pic_1168i.

Po vložení je filtr prázdný. Není zde žádná konfigurace. Tu je nutné provést pomocí ikony pic_857i. Zobrazí pro nastavení všech vlastností filtru pro dashboard.

pic_7000

Obr.: Formulář Definice filtru pro dashboard

Popis polí:

Titulek filtru - název pro daný filtr. Tento text se pak zobrazí u filtru v dashboardu.

Typ filtru - výsledný typ filtru. Popis dostupných možnosti:

Kostka - zde je nutné vybrat kostku, kterou chceme pro filtr použít. Vybíráme vždy ze seznamu dostupných kostek, na které má daný uživatel právo.

Dimenze - osa na jejímž základě bude filtr vytvořen. Vybíráme ze seznamu dostupných os zvolené kostky.

Hierarchie - v tomto poli je možné vybrat hierarchii (úroveň) osy pro filtr.

Zobrazené prvky ve filtru - tímto tlačítkem zobrazíme formulář s možností výběru prvků osy. Tyto prvky pak budou ve filtru uživateli dostupné.

pic_7001

Obr.: Formulář Zobrazené prvky ve filtru

Prvky v tomto formuláři můžeme zvolíme jejich jednoduchým zatržením, např. pomocí levého tlačítka myši. Při volbě prvků však není nutné je jednotlivě zatrhávat. Pravým tlačítkem myši nad libovolným uzlem úrovně osy lze zobrazit nabídku možností. Volbou správně možnosti si pak můžeme výběr zobrazených prvků usnadnit.

pic_7002

Obr.: Funkce pro výběr prvků

Popis možností:

Výpis zvolených prvků je pak uveden ve spodní části formuláře pro výběr prvků osy.

pic_7003

Obr.: Výpis vybraných prvků ve formuláři

Výchozí prvky ve filtru - tlačítkem zobrazíme formulář pro výběr prvků osy. Tyto prvky pak budou při zobrazení dashboardu s tímto filtrem implicitně vybrány. Pro výběr prvků platí stejná pravidla jako v případě zobrazených prvků.

Ovlivňuje všechny ostatní prvky v dashboardu - pokud toto pole zatrhneme bude filtr ovlivňovat všechny ostatní prvky v dahsboardu. Funkce doplní vybranou osu do všech reportů, kde je to možné. Pokud tedy kostka, na které je report založen osu obsahuje, tak ji zde funkce doplní. Dojde rovněž k propojení filtru a reportu v závislých částech a daný report je pak filtrem ovlivňován.

Ovlivněné prvky v dashboardu - pokud chceme aby filtr neovlivňoval všechny reporty v dashboardu, ale jen některé, je nutné je zde vyjmenovat. Po stisknutí tohoto tlačítka se zobrazí formulář, kde je nutné pomocí klávesy Insert zařadit všechny reporty, které budou tímto filtrem ovlivňovány. V tomto případě pak nesmí být zatrženo pole Ovlivňuje všechny ostatní prvky v dashboardu.

Stisknutím tlačítka OK dojde k uložení nastavených vlastností filtru.

Nastavení datového zdroje pro report

Report vytvoříme pomocí ikony pic_1157i, která je vždy zobrazena uprostřed prostoru pro report v dashboardu. Po kliknutí na tuto ikonu se nejprve zobrazí formulář pro nastavení datového zdroje čili kostky pro tento report.

pic_6816

Obr.: Formulář pro nastavení připojení

Zde je nutné vybrat kostku, kterou chceme pro report použít. Výběr provedeme stisknutím tlačítka Výběr kostky. Zobrazí se seznam všech dostupných kostek, na které má daný uživatel právo. Po výběru požadované kostky se její název doplní do pole Kostka.

Volba Přebírat připojení podle konfigurace K2 slouží pro definici připojení k analytické databázi. Pokud je tato volba zatržena snaží se funkce připojit k analytické databázi dle konfigurace K2. V případě, že není tato volba zatržena, zobrazí se dále ve formuláři sekce Vlastní nastavení připojení v pohledu.

pic_6822

Obr.: Vlastní nastavení připojení pro report

Zde je pak nutné, v poli Analytický server, nastavit název serveru a v poli Katalog název katalogu s daty, nad kterými report vytváříme. Dané nastavení je pak poplatné konkrétnímu reportu.

Na záložce Detailní nastavení je pak možné nastavit časový limit pro dotaz (implicitní hodnota -1 je pro neomezený časový limit dotazu) a jazyk pro formáty a oddělovače.

pic_6823

Obr.: Záložka Detailní nastavení

Stisknutím tlačítka OK dojde k potvrzení. Následně se spustí průvodce pro vytvoření reportu. Zároveň dojde v knize Prvky dashboardů k vytvoření záznamů dle nastaveného rozmístění prvků. Pokud tedy v úvodním formuláři nastavíme rozmístění se 4 dílčími reporty. Vytvoří se v knize Prvky dashboardů 4 záznamy. Tyto prvky je však nutné dále nastavit.

Vytvoření reportu

Celé nastavení reportu probíhá ve formuláři Definice reportu pro dashboard.

pic_6826

Obr.: Formulář Definice reportu pro dashboard

Tento formulář umožňuje jednoduché sestavení reportů, které se pak budou v rámci dashboardu zobrazovat. Princip práce je zde stejný jako v případě kontingenční tabulky. Prostředí se skládá ze dvou základních částí. V levé částí je prostor pro řádky, sloupce a filtrované hodnoty reportu. Zároveň je zde vidět náhled čili vizuální podoba reportu. Jakákoliv změna či úprava v reportu se zde ihned projeví.

pic_6917

Obr.: Definice dashboardu se zobrazeným reportem

V pravé části je uveden seznam polí vybraného datového zdroje. Jedná se o míry a osy vybrané kostky. Reporty zde vytváříme tak, že do polí pro řádky, sloupce nebo filtrované hodnoty vkládáme jednotlivé osy a míry. Manipulaci s těmito prvky provádíme jednoduchým přetažením myši. Můžeme použít také pravé tlačítko myši a výběr z kontextového menu.

pic_6918

Obr.: Kontextovém menu

Výběrem možnosti z kontextového menu dojde ke vložení prvku do reportu.

Důležitým krokem při vytváření reportů je výběr prvků osy. Jakmile osu do reportu zařadíme automaticky si nastaví jako své prvky tzv. přímé potomky. Jedná se o prvky na první úrovni dané osy. Jsou to např. roky u časové osy základní. Tyto prvky jsou pak v grafu na ose zobrazeny. U každé osy v reportu je možné volbu těchto prvků upravit. To provedeme pomocí ikony pic_1162i. Zobrazí se okno, kde jsou uvedeny všechny elementy dané osy.

pic_6919

Obr.: Výběr prvků osy Časová osa základní

Výběr prvků můžeme provést zatržením konkrétních elementů. Zatržením těchto elementů se data v reportu (grafu) omezí na pouze vybrané elementy osy. Při volbě prvků reportu je není nutné jednotlivě zatrhávat. Pravým tlačítkem myši lze zobrazit nabídku možností pro výběr prvků. Jsou zde k dispozici možnosti:

Při tvorbě reportů je nutné mít na paměti, že musí být zvolen vždy minimálně jeden prvek. V opačném případě v reportu nebudou zobrazena žádná data.

Book Contents

Book Index

Setřídění a topování reportu

Pomocí pravého tlačítka myši na záhlaví osy v levé části, tzn. ve vlastním náhledu grafu, si můžeme zobrazit další možnosti pro práci s danou osou. Tyto možnosti se zobrazí pouze pokud je daná osa v prostoru pro řádky nebo sloupce. Nikoliv v poli pro filtrované hodnoty.

pic_7173

Obr.: Další možnoésti pro práci s návrhem grafu

Dostupné možnosti:

Setřídění záznamů

Menu pro setřídění dat reportu obsahuje několik dalších možností.

pic_7174

Obr.: Možnosti pro setřídění záznamů v reportu

Možnosti pro setřídění:

Topování záznamů

Menu pro topování záznamů. Obsahuje možnosti pro zobrazení omezeného počtu nejlepší nebo naopak nejhorších záznamů dle zvolené míry.

pic_7175

Obr.: Možnosti pro topování záznamů v reportu

Možnosti pro topování:

Definice reportu

V pravé spodní části formuláře pro definici reportu je dále sekce Definice reportu. Zde je množství polí pro další nastavení a upřesnění reportu.

pic_6920

Obr.: Sekce Definice reportu

Popis polí:

Nadpis reportu - titulek pro daný report. Tento text se pak zobrazí v dashboardu.

Typ zobrazení dat - typ grafu, který se bude v dashboardu zobrazovat. Popis dostupných možnosti:

pic_6921

Obr.: Jednoduchá tabulka

pic_6922

Obr.: Příklad zobrazení v rámci sloupcového grafu

pic_6923

Obr.: Příklad zobrazení v rámci čárového grafu

pic_6924

Obr.: Příklad zobrazení v rámci skládaného grafu

pic_6925

Obr.: Příklad zobrazení v rámci skládaného grafu

pic_6926

Obr.: Příklad zobrazení v rámci plošného grafu

Umístění legendy - v tomto poli vybíráme pozici pro umístění legendy v grafu.

Nadpis legendy - pole pro nadpis legendy grafu.

Pokročilé nastavení sérií

Dále je zde sekce Pro pokročilé nastavení sérií. Ta se zpřístupní vždy, když je v poli Typ zobrazení dat nastaveno Podle podrobného nastavení sérií. Tato sekce slouží pro nastavení vlastností jednotlivým sériím grafů. Zobrazení se pak řídí právě tímto nastavením. Jednotlivé série jsou míry reportu. Klávesou Insert zobrazíme formulář, kde je možné vlastnosti jednotlivým sériím nadefinovat.

pic_6929

Obr.: Pokročilé nastavení sérií

Zde pak v poli Typ zobrazení dat volíme typ grafu pro příslušnou sérii. Je zde možné zvolit mezi zobrazením ve sloupcovém grafu, čárovém grafu a také jako části ve skládaném sloupcovém grafu. V poli Popis série lze upravit popis pro konkrétní sérii a v poli Barva série můžeme nastavit barvu série. Díky tomuto nastavení může být každá míra v reportu zobrazena např. jiným typem grafu, nebo může být upraven její popis, případně barva.

Pole Nenadefinované série zobrazit jako slouží pro nastavení všech sérií, které nejsou nadefinovány individuálně v rámci v sekci Pokročilé nastavení sérií. Při takovémto nastavení sérií vycházíme vždy z jejich pořadí v reportu.

Nastavení hodnot na grafu

Tato sekce slouží pro nastavení zobrazení hodnot v reportu. Pokud v této sekci zatrhneme pole Zobrazit hodnoty na grafu, vloží se do reportu také hodnoty a zároveň se zde zpřístupní další pole pro nastavení formátu těchto hodnot.

pic_6933

Obr.: Sekce Nastavení hodnot na grafu

Popis polí:

Zobrazit hodnoty na grafu - zatržením tohoto pole dojde k zobrazení hodnot v reportu.

Styl zobrazených hodnot na grafu - pole pro výběr stylu zobrazených hodnot v grafu (hodnota, procento, popis atd..).

Nastavení úhlu popisků na grafu - nastavením v tomto poli je možné otáčet popisky sloupců na grafu kolem své osy.

Formát - zde je možné určit formát pro hodnoty zobrazené v reportu. Volíme zde zejména počet desetinných míst.

Vizuální nastavení

Sekce pro nastavení některých parametrů pro vizuální podobu grafu.

pic_6934

Obr.: Sekce Vizuální nastavení

Popis polí:

Nezobrazovat prázdné sloupce - pokud je toto pole zatrženo nezobrazují v rámci grafu nulová data ve sloupcových polích.

Nezobrazovat prázdné řádky - pokud je toto pole zatrženo nezobrazují v rámci grafu nulová data v řádkových polích.

Zobrazovat informaci o skrytých filtrech - pokud je toto pole zatrženo, zobrazí se v reportu výpis všech aplikovaných filtrů.

Další nastavení

Sekce pro další nastavení reportu. Definujeme zde interaktivní odkazy. Pomocí těchto odkazů se mohou vzájemně ovlivňovat reporty v rámci jednoho dashboardu. Správným nastavením interaktivních odkazů je možné např. kliknutím na prvek jednoho reportu filtrovat hodnoty jiných reportů.

pic_6935

Obr.: Sekce Další nastavení

Pokud chceme, aby konkrétní report ovlivňoval všechny ostatní reporty v rámci jednoho dashboardu, je nutné v této sekci zatrhnout pole Ovlivňuje ostatní prvky v dashboardu. V poli Výběr dimenze pak vybereme dimenzi (osu) grafu, přes kterou se budou filtrovat ostatní reporty dashboardu. Tato funkce se aplikuje na všechny reporty v konkrétním dashboardu, které obsahují danou osu.

Funkce však navíc doplní vybranou osu do všech reportů, kde je to možné. Pokud tedy kostka, na které je report založen osu obsahuje, tak ji zde funkce doplní a report je pak rovněž ovlivňován a filtrován přes tuto dimenzi.

Pokud chceme, aby report neovlivňoval všechny ostatní reporty dashboardu, ale pouze některé, stiskneme tlačítko Ovlivněné prvky v dashboardu. Zobrazí se formulář, kde je nutné pomocí klávesy Insert zařadit všechny reporty, které budou tímto reportem ovlivňovány a filtrovány. V tomto případě pak nesmí být zatrženo pole Ovlivňuje všechny ostatní reporty v dashboardu.

Vytvoření menu

Pomocí průvodce je možné vytvořit také menu v podobě dlaždic. To pak slouží pro přehledné rozčlenění dashboardů a pro jejich spouštění.

Funkce pro vytvoření menu je dostupná v knize Dashboardů a lze ji spustit tlačítkem Vytvořit nové menu (dlaždice).

pic_6939

Obr.: Kniha Dashboardy - tlačítko pro spuštění průvodce vytvoření menu

Po spuštění se zobrazí formulář pro základní nastavení menu.

pic_6940

Obr.: Základní informace o menu

Zde je nutné zadat název a zkratku pro dané menu. Dále zde určujeme v poli Počet menu-položek, kolik dlaždic bude výsledné menu obsahovat. Kliknutím na tlačítko OK dojde k vytvoření menu s dlaždicemi.

pic_6941

Obr.: Vytvořené menu s dlaždicemi

Dlaždice menu se v rámci dashboardu řadí do kontejnerů, jejichž rozložení je vertikální (zespodu). Maximální počet dlaždic, které jsou tedy umístěny vedle sebe je 5. Další dlaždice se poté vloží pod stávající. Po vytvoření menu jsou dlaždice "prázdné", není jim přiřazen žádný dashboard.

Menu s dlaždicemi je nutné dále editovat, tak aby jejich prostřednictvím byly zobrazovány dashboardy. Do editace menu se přepneme pomocí ikony pic_856i a dále pomocí volby Editační mód. V editačním módu je možné do menu přidávat další dlaždice, a to pomocí ikony pic_1165i. Dlaždice se do menu přidávají vedle sebe. Pokud je však zvoleno jiné rozložení dashboardu s menu, tak funkce toto rozložení respektuje a může přidávat dlaždice do menu i v horizontálním směru. Tímto je zajištěna kompatibilita s menu, které jsou vytvořeny mimo tuto funkci.

Úprava dlaždice

Dlaždici je nutné dále upravit tak, aby byla v rámci menu funkční, tzn. zobrazovala konkrétní dashboard, případně potřebné informace. Úpravu dlaždice prováníme v editační módu dashboardu pomocí ikony pic_857i. Zobrazí se formulář pro nastavení vlastností dlaždice.

pic_6943

Obr.: Formulář pro nastavení dlaždice

Popis polí

Název dlaždice

Název dlaždice. Text se zobrazí v nadefinované dlaždici.

Barva dlaždice

Pole pro definici barvy dlaždice. Vybíráme z palety dostupných barev.

Velká ikona

V tomto poli vybíráme ikonu pro dlaždici. Tato ikona bude v dlaždici zobrazena. Vybíráme zde se seznamu ikon IS K2. Po výběru pak formulář zobrazí náhled této ikony.

Odkaz na dashboard

Zde definujeme odkaz na konkrétní dashboard. Pole je vazbou do knihy Konfigurace dashboardů, kde vybíráme ze seznamu všech nadefinovaných dashboardů. Kliknutím na dlaždici se pak tento dashboard zobrazí.

Druhý řádek s ikonou trendu

Sekce pro nastavení řádku dlaždice, který vyjadřuje výsledek porovnání hodnot. Pokud je zde zatrženo pole Zapnuto, zobrazí se ve formuláři další pole pro definici tohoto řádku.

Tolerance (%) pro neutrální hodnocení

Pole pro nastavení tolerance neutrálního hodnocení. Udává se v % z plánované hodnoty. Na číselné ose se jedná o toleranci směrem doleva (skutečnost se blíží plánu).

Předpis pro výpis hodnoty (%n)

Text, který se zobrazí v dlaždici za výsledkem porovnání hodnot skutečnosti a plánu. %n vyjadřuje výsledek porovnání.

Ikona pozitivního hodnocení

Ikona, která se zobrazí v dlaždici v případě pozitivního hodnocení, tzn., výsledná hodnota získaná ze zdroje dat pro aktuální hodnotu je větší než hodnota ze zdroje dat pro plánovanou hodnotu.

Ikona neutrálního hodnocení

Ikona, která se zobrazí v dlaždici v případě neutrálního hodnocení, tzn., výsledná hodnota získaná ze zdroje dat pro aktuální hodnotu a hodnota získaná ze zdroje dat pro plánovanou hodnotu jsou v Toleranci pro neutrální hodnocení.

Ikona negativního hodnocení

Ikona, která se zobrazí v dlaždici v případě negativního hodnocení, tzn. výsledná hodnota získaná ze zdroje dat pro aktuální hodnotu je menší než hodnota ze zdroje dat pro plánovanou hodnotu.

Dlaždice umožňuje porovnání číselných hodnot. Tyto hodnoty mohou být fixní nebo definované MDX dotazem. Lze tak porovnávat např. plán a skutečnost. Výsledek porovnání těchto hodnot se může do dlaždice promítnout prostřednictvím hodnoty nebo ikony vyjadřující výsledek trend výsledku. Tuto definici je však nutné provést v původních formulářích pro definici dlaždice.

Nastavení potvrdíme pomocí tlačítka OK.

Book Contents

Book Index

Prezentace dashboardů

Tento modul slouží pro vytváření prezentací s využitím dashboardů, datových modulů, webových stránek nebo skriptu. Je zde možné definovat jednotlivé prezentace, které pak budou promítány na konkrétním zařízení, jako jsou např. televize nebo monitory. Zobrazování prezentací na těchto zařízeních je realizováno prostřednictvím webové K2.

Nový záznam zde přidáme pomocí klávesy Insert. Zobrazí se formulář pro nastavení prezentace dashboardů.

pic_7056

Obr.: Formulář pro nastavení prezentace dashboardů

V tomto formuláři vyplníme pole Název a Popis. Ty slouží zpravidla pro bližší určení umístění televize, případně jiného zařízení pro zobrazování prezentací. Ve spodní části formuláře je dále nutné definovat jednotlivé položky prezentace. Těmito položkami mohou být dashboardy, záznamy z jednotlivých datových modulů, webové stránky nebo data načtená skriptem.

Zařazení dashboardu do prezentace provedeme pomocí tlačítka Vložit dashboard, které je umístěno v ribbonu. Zobrazí se náhled do knihy Dashboardy a z tohoto seznamu pak vybíráme jednotlivé dashboardy pro zařazení do prezentace. Po výběru konkrétního dashboardu se dále zobrazí formulář pro další upřesnění položky prezentace.

pic_10385

Obr.: Nastavení dashboardu pro prezentaci

Název vybraného dashboardu se v tomto formuláři automaticky doplní do pole Název. V poli Délka zobrazení v sekundách pak určujeme, jak dlouho bude daný dashboard na obrazovce zobrazen (v sekundách). Pro zařazení dashboardu do prezentace zde není nutné nic dále nastavit a formulář je možné potvrdit tlačítkem OK. Do formuláře pro nastavení prezentace se vloží položka (dashboard), která se bude v rámci této prezentace zobrazovat.

Tlačítko Spustit prezentaci nastavenou prezentaci spustí přímo v desktopové K2. Položky prezentace budou po spuštění rotovat a zobrazovat s v rámci IS K2. Tato funkce však slouží spíše pro kontrolu správnosti nastavení. Nelze takto zobrazit prezentaci webových stránek. Pro plnohodnotné zobrazování prezentací je určena webová K2.

Prezentace modulů

Do prezentací lze kromě dashboardu zařadit také moduly IS K2, resp. záznamy těchto modulů, a to, jak seznam záznamů (tabulku) tak i detail konkrétního záznamu.

Tabulku záznamů je v prezentaci možné zobrazit včetně nastaveného pohledu. Součástí prezentace tak může být tabulka, kde jsou záznamy vyfiltrovány nebo zde jsou aplikovány podmínky formátování řádků nebo sloupců. Pro prezentace modulů je možné dále aplikovat speciálně vytvořený fragment nebo konkrétní zoom formuláře.

Ve prezentaci tak např. může být zobrazen seznam zakázek, které je nutné zabalit nebo třeba fronta práce konkrétního zdroje.

Zařazení prezentace modulu do celkové prezentace provedeme pomocí klávesy Insert ve formuláři pro nastavení prezentace. Zobrazí se formulář pro nastavení položky prezentace.

pic_7058

Obr.: Nastavení prezentace modulů

Do pole Název zde doplníme název položky prezentace. V poli Délka zobrazení v sekundách pak určujeme, jak dlouho bude prezentace modulu na obrazovce zobrazena (v sekundách). Další nastavení je nutné ve formuláři provést v sekci Prezentace modulů.

Popis polí

Datový modul

Pole pro určení datového modulu, který se bude zobrazovat v rámci prezentace. Pokud je zadán pouze datový modul a pole Záznam je prázdné, zobrazí se v prezentaci seznam záznamů vybraného datového modulu.

Záznam

Zde je možné vybrat konkrétní záznam datového modulu, který se pak bude zobrazovat v rámci prezentace.

Fragment

Název fragmentu, který se použije pro zobrazení v prezentaci. Pokud není zadán, použije se tovární fragment. Díky tomu je možné vytvořit formulář, který bude lépe vyhovovat pro zobrazení např. v televizi.

Zoom

Zoom formuláře pro zobrazení v prezentaci.

Pohled

Pohled vybraného datového modulu, který se aplikuje v prezentaci pro následné zobrazení.

Po potvrzení nastavení se do formuláře pro nastavení prezentace vloží položka pro zobrazení prezentace modulu.

Prezentace webových stránek

Součástí prezentace mohou být rovněž webové stránky. Pro zobrazení webové stránky v prezentaci je nutné její URL adresu zadat, ve formuláři pro nastavení prezentace, do pole URL adresa, které je v sekci Webová stránka.

pic_7059

Obr.: Nastavení webové stránky pro prezentaci

Do pole Název zde dále doplníme název položky prezentace. Délku zobrazení prezentace webové stránky pak určujeme v poli Délka zobrazení v sekundách. Po potvrzení nastavení se do formuláře pro nastavení prezentace vloží položka pro zobrazení prezentace webových stránek.

Book Contents

Book Index

Prezentace pomocí skriptu

Do pole Skript lze vložit vlastní skript s obsluhou pro zobrazení požadovaných dat.

Poznámka: Příklad použití ve standardu je skript Spuštění modulu "Výkonnost pracovníků" pro prezentaci (ShowMTUserPerformance). Bližší popis použití je v kapitole Výkonnost pracovníků.

Zobrazení v rámci webové K2

Prezentace dashboardů, datových modulů a webových stránek je určena pro webovou K2. Zde probíhá jejich zobrazování. Aby webová K2 ihned po přihlášení zobrazila prezentaci, je nutné do URL adresy webové K2 zadat parametry dané prezentace. Tyto parametry jsou uloženy ve formuláři pro vytvoření prezentace v poli URL.

pic_7060

Obr.: Formulář pro vytvoření prezentace - pole URL

Tyto parametry stačí vložit na konec URL adresy webové K2. Adresa pak bude vypadat např. takto: https://demo.k2.cz/?classname=TDashboardPresentationDM&Frgtid=TDashboardPresentationDM_auto&UseMainLayout=0&K2pk=K2[DEMO].DM[1786].PK[739D0200A90B0000]. Po potvrzení adresy se zobrazí přihlašovací okno webové K2 a ihned po přihlášení se spustí daná prezentace. Jednotlivé části prezentace budou cyklicky rotovat a zobrazovat se v prohlížeči v rámci webové K2.

Book Contents

Book Index

Grafické zobrazení dashboardů

Vytvořené dashboardy lze zobrazovat několika způsoby:

Zobrazení přímo v knize Dashboardy

V případě, že uživatel využívá K2 univerzální formuláře, může zobrazovat dashboardy přímo v knize Dashboardy. Záznamy (nadefinované dashboardy) v této knize obsahují vždy záložku Náhled, na které je příslušný dashboard zobrazen. Výhodou této možnosti je, že nevyžaduje instalaci a použití další nástrojů, jako je např. Aplikační server.

pic_4290_2022

Obr.: Příklad zobrazení dashboardu v knize Dashboardy

U každého dashboardu je zde k dispozici tzv. Editační mód. Ten umožňuje rychlejší úpravu každého prvku, který je součástí zobrazeného dashboardu. Editační mód je nutné zapnout pomocí ikony pic_856i a následně přes volbu Edit Mode. U každého prvku dashboardu se poté zobrazí, mimo jiné, také ikona pic_857i. Touto ikonou zobrazíme formulář pro nastavení a editaci daného prvku. Odpadá tak nutnost jednotlivé prvky vyhledávat v knize.

Zobrazení dahsboardu v ploše IS K2

Dashboard je možné integrovat do postranního navigačního panelu plochy IS K2. V rámci pracovní plochy se pak zobrazí dashboard, který je pro přihlášeného uživatele nastaven jako výchozí.

pic_4316_2022

Obr.: Dashboard integrovaný do plochy IS K2

Zobrazení ve webové K2

Ve webové K2 je možné dashboardy graficky zobrazit přímo z knihy Dashboardy. Prostřednictvím webové K2 a webového prohlížeče jsou tak dashboardy dostupné na jakémkoliv zařízení.

Knihu Dashboardy zde můžeme zařadit např. na záložku Oblíbené. V této knize je pak u každého dashboardu k dispozici záložka Náhled, kde je daný dashboard zobrazen.

pic_7092

Obr.: Zobrazení dashboardu ve webové K2

Dashboardy lze dále ve webové K2 zobrazovat, obdobně jako v desktopové K2, přímo v ploše této verze. Dashboard je zde integrován do postranního navigačního panelu na záložce, která je označena ikonou pic_1175i. Zde se vždy zobrazí dashboard, který je pro daného uživatele nastaven jako výchozí.

Book Contents

Book Index

Analytické modely

Book Contents

Book Index

Správa

Book Contents

Book Index

Nastavení

Abychom v K2 mohli používat analytické modely, je nutné, aby na cílových serverech byly nainstalovány veškeré komponenty. Následně se musí provést nasazení (inicializace) analytických modelů. Tento proces provádí přímo K2 a jedná se o vytvoření relační databáze datového skladu, vytvoření balíčků integračních služeb (SSIS) a vytvoření databáze s jednotlivými modely na analytických službách (SSAS).

Předpoklady:

Instalace a nastavení analytických modelů

Funkci Instalace a nastavení analytických modelů nalezneme ve stromovém menu ve složce Manažerské přehledy / Analytické modely.

pic_9818

Obr.: Instalace a nastavení analytických modelů

Instalaci analytických modelů provedeme po nastavení parametrů tlačítkem Instalace.

Nápočet / Přepočet dat

Nápočet dat analytických modelů provádíme pomocí funkce Přepočet analytického modelu, kterou nalezneme ve stromovém menu ve složce Manažerské přehledy / Analytické modely. Import dat do BI řešení probíhá ve výchozím stavu inkrementálně - to je, načítání dat funguje na principu zjištění, které doklady se vytvořily nebo změnily od posledního importu dat, a ty následně zpracovává.