Analytické modely pro Finance
Základní informace o datovém modelu Finance
Obecné informace:
- Data do BI řešení jsou čerpána pouze z jednoho datového zdroje, a to K2 databáze (fyzicky jedna databáze). Terminologií K2 se jedná o jednoho Mandanta.
- Důležitá je kvalita zadaných dat v K2.
- Pro správnou funkčnost výpočtu částky v konsolidované měně je nutné:
- Nastavit měnu mandanta.
- Kontrola vyplnění dat v kurzovním lístku.
- Změna měny mandanta po nasazení (existenci) BI řešení v prostředí zákazníka vyžaduje přeplnění celé historie dat.
- Import dat do BI řešení probíhá inkrementálně a bude spouštěn pravidelně každou hodinu. Inkrementální načítání dat funguje na principu zjištění, jaké doklady se vytvořily nebo změnily od poslední importu dat, a ty následně zpracovává.
Obecně k datovému modelu:
- Terminologie dimenze a fakta:
- Fakta obsahují většinou číselné hodnoty/metriky/měřítka např. zůstatky, obraty apod.
- Dimenze dávají faktům význam, tj. rozpadají je např. v čase či seskupují podle vybraných vlastností.
- Při práci v excelu pomocí kontingenční tabulky je vždy nutné zvolit skupinu měřítek (označeny sumou), se kterou chceme pracovat. To zabrání špatnému použití dimenze (označeny „seznamem“), která s danou skupinou měřítek nesouvisí.
- Skupiny měřítek jsou označeny číselně 01 a 02, aby se nám zobrazovaly ve vrchní části přehledu.
- Měřítka jsou zpracována ve třech měnách:
- měna dokladu,
- měna konsolidace,
- měna vlastní firma.
- Měnu konsolidace určuje nastavení v K2, viz výše.
- Měna vlastní firmy je základní měna společnosti, ve které se účtuje.
- Měna dokladu je původní měna, ve které byl daný doklad vystaven.
- Měřítka zůstatková je nutné použít v kombinaci s dimenzí Datum.
- Při použití měřítka s názvem „měna dokladu“ je nutné použít rozpad či filtr přes dimenzi Měna dokladu, jinak by docházelo ke sčítání částek v různých měnách.
- V případě existence více společností musíme při práci s měřítky „Měna vlastní firma“ provést filtraci na konkrétní společnost nebo použít atribut Vlastní firma měna z dimenze Vlastní firma.
Účetní deník:
- Obsahuje veškeré pohyby z účetního deníku v rozsahu účetní věty.
- Popis vybraných dimenzí:
- Vlastnosti účetní transakce:
- účetní transakce strana – rozlišuje stranu MD a D,
- typ – rozlišuje standardní účtování, otevírání a zavírání účetní knihy.
- Prvotní doklad:
- Obsahuje prvotní doklady, které byly zaúčtovány, se základními vlastnostmi:
zařazení dokladu do knihy,
typ dokladu (příjemka, výdejka, faktura vydaná, atd.).
- Účetní doklad:
- Obsahuje všechny účetní doklady se základními vlastnostmi:
zařazení dokladu do knihy,
typ dokladu (příjemka, výdejka, závěrkový doklad, obecný doklad, otvírkový doklad atd.).
- V případě použití více účetních knih v rámci jedné společnosti, je nutné udělat filtraci nebo rozpad přes knihu.
- Účetní transakce detail:
- největší detail, který lze zadat do rozpadu,
- číslo řádku z účetního dokladu,
- popis účetní transakce.
Saldo:
- Saldo je napočítáno retrospektivně pro každý den a daný doklad se objevuje v časovém intervalu od jeho vystavení až po jeho úhradu.
- Zpracovává doklady typu faktura přijatá, faktura vystavená, zálohy poskytnuté, zálohy přijaté, ostatní závazky, ostatní pohledávky a závazky z mezd.
- V případě použití jiného atributu z dimenze Datum, než je den, dosazuje hodnotu salda k posledními dni, např. pro leden 2023 to bude stav k 31. 1. 2023.
- Popis vybraných dimenzí:
- Saldo doklad
- Obsahuje doklady, nad kterými je zpracováno saldo s následujícími vlastnostmi:
zařazení dokladu do knihy,
typ dokladu (faktura přijata a vystavená, ostatní pohledávky a závazky, zálohy poskytnuté a přijaté, závazky z mezd)
- Lhůta
- Zařazení do kategorie Po splatnosti a Ve splatnosti.
- Dle počtů dnů mezi datem splatnosti a vybraným dnem (den, ke kterému zobrazujeme stav salda), dochází k členění do tzv. lhůt.
- Rozpad na Zpoždění ve dnech:
mínusová částka ukazuje, že daný doklad je X dnů před splatností,
plusová částka indikuje, že daný doklad je po splatnosti X dnů.