Pošta
Modul Pošta slouží pro nadefinování poštovní schránky a její správné nastavení. Uživatel zde má k dispozici také interní poštovní schránku. Poštu je možné otevřít pomocí stromového menu modulu Komunikace.
Kniha Pošta
Pošta v IS K2 umožňuje komunikaci mezi uživateli, podobně jako předávání úkolů, a zároveň dokáže komunikovat s ostatními subjekty mimo IS K2. Jedná se tedy jak o interní tak extérní poštu. Interní zprávy nejsou přeposílány přes žádný poštovní server nebo službu a jsou v rámci sítě doručeny okamžitě. Pro odesílání a přijímání externích zpráv je nutné nadefinovat poštovní schránku a provést její správné nastavení. Prostřednictvím pošty může uživatel odesílat a přijímat zprávy včetně příloh, informace o plánovaných schůzkách apod.
Při prvním spuštění modulu Pošta program automaticky založí každému uživateli dvě poštovní schránky. Jednu vlastní interní poštovní schránku se jménem, které je shodné s přihlašovacím jménem uživatele do IS K2. Druhá schránka uživateli umožní odesílat zprávy z IS K2 pomocí vlastního poštovního klienta. Do této schránky není možné přijímat zprávy, protože pro příjem pošty není nastavena. Tyto schránky jsou bez hesla a jejich nastavení lze měnit. Tyto nadefinované schránky by neměl uživatel mazat. V případě smazání dojde k obnově těchto schránek, a to vždy po spuštění pošty v IS K2. Nad knihou Pošta i nad jednotlivou zprávou je uživateli k dispozici F9 pro zařazení tiskové sestavy.
Kniha pošty je rozdělna do dvou částí. V levé části jsou tři záložky. Jsou to Složky, Adresář a Uživatelé. Na záložce Složky je Stromové menu, ve kterém jsou zobrazeny všechny nadefinované poštovní schránky. Záložka Adresář obsahuje seznam všech elektronických adres v K2. Mohou zde být jak Partneři tak Kontaktní osoby nebo Dodavatelé/Odběratelé. Pokud má např. kontaktní osoba uvedeno několik elektonických adres, bude v tomto seznamu uvedana vícekrát. Stejně tak Partner nebo Dodavatel/Odběratel. Na třetí záložce Uživatelé je seznam všech uživatelů K2. Dvojitým stisknutím tlačítka myši popř. pomocí klávesy Enter na elektronické adrese nebo uživateli se zobrazí formulář pro vytváření zprávy s již předvyplněnou adresou.
V pravé části knihy jsou k dispozici dvě záložky. Na záložce Zprávy se zobrazují obsahy jednotlivých složek stromového menu, tzn. seznam zpráv. V knize může být tedy zobrazen seznam schránek se seznamem jejich složek a došlé nebo odeslané zprávy zařazené do jedné vybrané složky. Druhou záložkou je zde Kalendář.
Standardně jsou v IS K2 přednastaveny složky:
- Doručená pošta - obsahuje zprávy, které nám byly zaslány od jiných uživatelů, popř. odesílatelů.
- Odeslaná pošta - obsahuje zprávy, které jsme zaslali jiným uživatelům, popř. příjemcům.
- Koš - obsahuje zprávy, které zde přesuneme z jiných složek. Pokud chceme tyto zprávy odstranit ze své schránky úplně, stiskneme tlačítko Smazat (nebo klávesu Delete). Tím bude zpráva vymazána i z této složky.
- Nevyžádaná - obsahuje zprávy, které jsou definované jako nevyžádaná pošta.
- Koncepty - obsahuje zprávy ve stavu rozpracování, které jsme pouze uložili, ale zatím neodeslali (tzn. ještě budeme na zprávě pracovat).
V závorce za každou složkou je uveden aktuální počet zpráv zařazených do této složky. Jestliže složka obsahuje zprávu, která ještě nebyla přečtena, budou v závorce uvedena 2 čísla, oddělena čárkou. První číslo uvádí celkový počet zpráv ve složce, druhé číslo počet nepřečtených zpráv.
V rámci vytvořených schránek může uživatel vytvářet své osobní složky. Novou složku do seznamu přidáme stisknutím pravého tlačítka myši na složce, do které chceme novou složku zařadit. Zobrazí se nabídka možností. Po výběru nabídky Přidat se zobrazí formulář Nová složka. Vyplníme pole pro název nové složky a po potvrzení se složka vytvoří. Nové vlastní složky lze přidávat pouze jako podřízené do již předdefinovaných složek.
Pouze u osobních přidaných složek lze provádět úpravy jako přejmenování složky, její přesun popř. výmaz. Přesun zpráv mezi jednotlivými složkami můžeme provést tak, že myší najedeme na požadovanou zprávu a tažením se stisknutým levým tlačítkem myši ji přesuneme do jiné složky. Přesun lze provádět pouze v rámci jedné systémové složky. Odstranit vlastní složku můžeme klávesou Del nebo stisknutím pravého tlačítka myši na zvolené složce a volbou Smazat. Stejným způsobem lze složky přejmenovat. Po vyvolání nabídky stisknutím pravého tlačítka myši vybereme volbu Přejmenovat.
Novou zprávu uživatel vytvoří pomocí tlačítka Napsat. Zobrazí se formulář, který uživateli umožní novou zprávu vytvořit popř. přiložit k dané zprávě přílohu.
Odeslání zprávy proběhne po stisknutí tlačítka Odeslat. Zpráva bude odeslána jako kopie každému zadanému příjemci (včetně příloh) a uloží se do jeho složky Doručená pošta. Původní zpráva se přesune do složky uživatele Odeslaná pošta.
Obr.: Kniha Pošta
Popis tlačítek:
Přijmout - stisknutím toho tlačítka spustíme příjem zpráv. |
|
Odpovědět - stisknutím tohoto tlačítka vytvoříme novou zprávu, ve které bude na 1. straně automaticky předvyplněno v poli:
Vytvořenou odpověď odešleme tlačítkem Odeslat (viz popis 1. strany). |
|
Odpovědět všem - postup je stejný jako v případě tlačítka Odpovědět. Pouze v poli Komu budou uvedeni všichni uživatelé, kterým byla původní zpráva zaslána včetně odesílatele původní zprávy. |
|
Předat - opět platí stejný postup jako v případě Odpovědět. Stisknutím tohoto tlačítka však zůstane pole Komu nevyplněno. |
|
Kopie - pravítkem stojíme na zprávě, ze které chceme vytvořit kopii zprávy a odeslat ji. |
|
Upravit - tlačitkem se otevře zpráva, kterou je možné změnit a poté uložit nebo odeslat. |
|
Odstranit (Delete) - stojíme-li pravítkem na zprávě, kterou chceme odstranit ze složky, stiskneme toto tlačítko a zpráva se přesune do složky Odstraněná pošta (viz popis Odstraněná složka). |
|
Aktualizovat - umožňuje aktualizovnání schránky nebo zprávy. |
|
Účty - po stisknutí tlačítka se zobrazí formulář, ve kterém nastavujeme všechny schránky, do kterých chceme přijímat zprávy a odesílat. Je zde možné také nastavit prostředí pro knihu Pošta. |
|
Náhled - ve spodní části knihy Pošta se zobrazí tělo zprávy, na které stojíme pravítkem. |
|
Hledání (Ctrl+F) - stisknutím tohoto tlačítka vyvoláme formulář Vyhledávání, pomocí kterého můžeme nastavit podmínky pro hledání konkrétních zpráv. Obr.: Formulář Vyhledávání |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po stisknutí tlačítka OK (nebo klávesy Enter) bude zobrazen formulář s Výsledky vyhledání, ve kterém budou zobrazeny zprávy obsahující hledaný text. Pokud v poště neexistuje zpráva, která zadaným podmínkám vyhovuje, zobrazené okno bude prázdné. |
|
Formulář zavřeme stisknutím tlačítka Storno nebo klávesou Esc. Pozn.: Zavřeme-li formulář vyhledávání, ve kterém je vyplněno pole Hledaný text a následně jej opět otevřeme, zůstane v tomto poli zapsán původní hledaný text. |
Archivace - Archivace pošty. Tlačítko se zobrazí uživatelům, kteří mají právo Servisní zásahy. Po spuštění se objeví formulář, ve kterém je možné nastavit parametry archivace. Jako výchozí je nastaveno uložení na disk a smazání z databáze všech zpráv starších 60 dnů. V nastaveném adresáři se pak vytvoří podadresář MailArchive a v něm jsou podle čísel uživatelů uloženy jejich zprávy. |
|
Aktivita - stisknutím tohoto tlačítka se zobrazí formulář Uložit jako aktivitu. Tento formulář umožní uživateli ativitu vytvořit. Obr. Formulář Uložit jako aktivitu
|
Pozn.: Seřadit zprávy ve složce můžeme stisknutím levého tlačítka myši v záhlaví sloupce Odesláno (nebo Přijato). Směr šipky umístěné vpravo v záhlaví sloupce určuje, zda jsou zprávy seřazeny podle data odeslání vzestupně (poslední odeslaná/přijatá zpráva je na posledním místě) nebo sestupně (poslední odeslaná/přijatá zpráva je na prvním místě).
Zpráva
Jakoukoliv zprávu ve složkách je možné detailně zobrazit pomocí klávesy Enter popř. dvojitým stisknutím tlačítka myši. Zobrazí se formulář se všemi náležitostmi zprávy. Jedná se o stejný formulář, pomocí kterého je možné vytvářet novou zprávu.
Obr.: Pošta - rozpracovaná zpráva
V horní části tohoto formuláře je uvedeno kdo je odesílatelem této zprávy. Pole Předmět slouží k zadání předmětu zprávy. Předmět zprávy je uveden také v horní modré liště. V prostřední části formuláře se nachází 3 záložky. Záložka Komu slouží pro určení příjemce zprávy. Platnost adresy je kontrolována programem. Může jich zde být uvedeno více a v takovém případě je nutné je oddělit středníkem. Pro kopii a skrytou kopii jsou zde k dispozici záložky Kopie a Skrytá kopie.
Spodní část formuláře je vyhrazena pro práci s vlastním textem zprávy.
Tlačítka na tomto formuláři zde mají stejnou funkčnost jako v knize Pošta. Přílohy k rozpracované zprávě uživatel vkládá pomocí tlačítka Vložit. K tomuto účelu lze využít také kombinaci kláves Ctrl+C a Ctrl+V. V případě, že již vytvářená zpráva obsahuje všechny náležitosti můžeme ji odeslat příjemci pomocí tlačítka Odeslat. Tlačítko Zrušit uzavře vytvářenou popř. otevřenou zprávu. Volby Odpovědět, Odpovědět všem případně Předat může uživatel využít k vytvoření odpovědi příjemcům. Tlačítko Aktivita nám umožní vytvořit k příslušné zprávě aktivitu.
V případě, že nevytváříme novou zprávu, ale máme zobrazenu existující, jsou k dispozici v horní liště také tlačítka se šipkami. S jejich pomocí je možné přecházet na další zprávy a prohlížet je.
Upozornění: Při psaní zprávy používáme pro ukončení řádku klávesu Shift+Enter! Samotná klávesa Enter vytvoří ve zprávě odstavec.
Kalendář
Na záložce Kalendář jsou zobrazeny všechny zprávy příslušné složky. Zprávy v kalendáři jsou shodné s obsahem zpráv v jednotlivých složkách a jsou zobrazeny v kalendáři vždy v příslušném dni. Zprávu lze z kalendáře otevřít stejně jako ze složky.
Do kalendáře stejně jako zprávy můžeme vkládat události a připomínání.
Obr. Kniha Pošta - 2. strana
Popis tlačítek:
Vytvoření nové položky kalendáře. Lze nahradit klávesou Insert. |
|
Tlačítko pro otevření položky kalendáře a její případnou úpravu. Položku klendáře lze otevřít také klávesou Enter. |
|
Smazání položky kalendáře. Lze použít také klávesu Delete. |
|
Tlačítko pro přidání nové události do kalendáře. Zobrazí se formulář Událost, ve kterém uživatel vyplní Předmět, Text, Začátek a Konec události, případně může zatrhnou volbu Celý den, čímž je určeno, že událost bude trvat celý den. Dále zde může uživatel nastavit událost jako Důležitou a nastavit Připomenutí události. |
|
Vložení připomenutí události. Tlačítko zobrazí formulář Upozornění na událost. Zde je možné nastavit dobu upozornění před začátkem události a způsob upozornění. Uživatel zde může zvolit, zda Zobrazit hlášení, Přehrát zvuk, Spustit aplikaci, Spustit skript nebo Poslat e-mail. |
|
Přepnutí rozsahu zobrazení kalendáře na den. Lze nahradit klávesami Ctrl+D. |
|
Přepnutí rozsahu zobrazení kalendáře na týden. Lze nahradit klávesami Ctrl+T. |
|
Přepnutí rozsahu zobrazení kalendáře na měsíc. Lze nahradit klávesami Ctrl+M. |
|
Zobrazení nebo skrytí sobot a neděl. Lze nahradit klávesami Shift+Ctrl+W. |
|
Sloučení sobot a neděl do jedné buňky. |
|
Přenačtení obsahu kalendáře. |
|
Vyhledání záznamu podle textu. Lze nahradit klávesami Ctrl+F. |
|
Vyhledání dalšího výskytu. |
|
Uspořádání položek kalendáře podle času bez překrytí. Lze nahradit klávesami Ctrl+U. |
|
Nastavení kalendáře. Pomocí formuláře je možné nastavit Počáteční a Koncové datum kalendáře popř. barvy v kalendáři. |
|
Přepnutí kalendáře na celou obrazovku. Lze nahradit klávesou F11. |
|
Zobrazení nebo skrytí panelu s ovládacími prvky. Lze nahradit klávesami Shift+Ctrl+P. |
|
Zobrazení nebo skrytí panelu s podrobnostmi. Lze nahradit klávesami Shift+Ctrl+B. |
Nastavení poštovní schránky
Poštovní schránku je vždy nutné pro její správnou funkčnost nastavit. Poštovní schránky se nastavují ve formuláři, který je možné otevřít pomocí tlačítka Účty, které se nachází v horní liště modulu Pošta v IS K2. Formulář obsahuje několik záložek, na kterých je možné nastavit potřebné náležitosti. V levé části formuláře je uveden seznam všech definovaných účtů. V pravé části jsou k dispozici záložky s příslušnými poli pro vlastní nastavení účtu.
Obr.: Formulář Nastavení poštovních účtů
Popis polí:
Název účtu |
Pole pro libovolný název účtu. |
Vaše jméno |
Jméno, které bude použito při odesílání zpráv z tohoto účtu. |
E-mailová adresa |
Pole pro zadání e-mailové adresy. |
Adresa pro odpovědi |
Adresa pro zaslání odpovědi. Prázdná hodnota zde znamená odpovídat na stejnou adresu. |
Příjem pošty |
Pole slouží k definování způsobu, jakým bude uživatel přijímat poštu na tomto účtě. Uživatel zde volí příslušný protokol. |
Odesílání pošty |
Pole pro výběr způsobu odesílání pošty z tohoto účtu. Obsluha zde volí příslušný protokol. |
Poštovní klient |
Výběr poštovního klienta pro úpravu zpráv. |
Výchozí schránka pro odesílání |
Tuto volbu je možné zatrhnout pouze u jedinné schránky ze všech definovaných. Příznak je nutné nastavit u té schránky, kterou bude uživatel využívat k odesílání e-mailů ze skriptu např. Export do emailu. |
Použít pro příjem a odeslání |
Pokud chce uživatel do své schránky poštu také přijímat, musí být tato volba zatržena. |
Uložit kopii odeslané právy |
Pokud je pole zatrženo, uloží se kopie odeslané pošty do složky Odeslaná pošta. |
Zobrazovat |
Schránka s tímto nastavení je zobrazena v seznamu všech účtů v knize Pošta. |
Skrytou kopii sobě |
Pokud je toto pole zatrženo, je vždy automaticky přidána adresa odesílatele do skryté kopie emailu, odesílaného přes tuto schránku. Uživatel tak může být informován o všech odeslaných emailech. |
Interval pro kontrolu nových zpráv |
Interval pro kontrolu nových zpráv. Je uveden v minutách. |
Formát pro vytváření zpráv |
Výchozí formát textu pro vytváření nových zpráv. |
Podpis |
Tímto tlačítkem se zobrazí formulář, ve kterém je možné definovat podpisy. |
Přidat účet |
Tlačítko pro přidání nového účtu do K2. |
Testovat připojení |
Tlačítko pro test nastavení schránky. Zobrazí se hlášení o stavu připojení. |
Globální proxy |
Stisknutím tohoto tlačítka se zobrazí formulář pro nastavení Globální proxy. |
Odebrat účet |
Pomocí tohoto tlačítka je možné odebrat již nadefinovanou schránku. |
Ukázat hesla |
V případě zathrnutí této možnosti jsou zobrazena všechna hesla na tomto formuláři. V opačném případě jsou hesla zobrazena jako hvězdičky. |
Na záložce Potvrzení může uživatel nastavit požadavek na potvrzení o přečtení emailu. Tomuto požadavku může druhá strana vyhovět, ale i nemusí.
Nastavení poštovního účtu se odvíjí podle toho, k čemu má sloužit. Mimo nastavení poštovní serverů je nutné, aby se obsluha zaměřila při nastavení především na:
- Operační systém, na kterém je K2 spouštěna.
- Verzi výchozího poštovního klienta (Outlook 2003, Outlook 2007, Thunderbird, vestavěný klient K2 atd.).
- Databázi, nad kterou IS K2 pracuje (Oracle, MS SQL).
Každý uživatel má po přihlášení do IS K2 k dispozici dvě schránky. Jednu interní pro zasílání zpráv mezi uživateli K2 a jednu externí, u které lze měnit nastavení, ale nelze ji smazat. Dále uživatel může vytvářet libovolné množství poštovních schránek a účtů.
U vestavěného poštovního klienta je zapracována podpora SSL.
Nastavení poštovní schránky pro odesílání
Varianta 1.
Příjem pošty: Nepříjímat, Odeslání pošty: Mapi, Poštovní klient: Mapi.
Při tomto nastavení není třeba nic měnit. Jsou podporovány základní funkce pro odesílání emailů včetně odesílání ze skriptu. Při zasílání emailů ze skriptu v tomto případě mohou nastat problémy u některých kombinací zvolené databáze a poštovního klienta. Proto se nedoporučuje toto nastavení u kombinace databáze Oracle a poštovního klienta Outlook a Thunderbird. Dále není doporučeno používat toto nastavení u operačního systému Windows 7. Tento operační systém nepodporuje "Simple MAPI". Toto nastavení není vhodné také pro Outlook 2010.
MAPI
Pro zprovoznění MAPI musí být dodrženy následující 2 podmínky:
- Emailový klient musí být přeložen pro stejnou architekturu jako klient K2. Otevírá-li se emailový klient z 32-bit desktopového klienta, musí být emailový klient také 32-bit. Odesílají-li se emaily z 64-bit WebNative, musí být emailový klient 64-bit.
- V registrech musí být nastavená hodnota HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Messaging Subsystem MAPI = 1. Opět to závisí na tom, zda se jedná o 32-bit nebo 64-bit klienta, jelikož každá architektura má vlastní hodnoty. Doporučujeme nastavit jak 32-bit tak i 64-bit registr.
Varianta 2.
Příjem pošty: Nepříjímat, Odeslání pošty: SMTP, Poštovní klient: Outlook.
Tato varianta je doporučenou kombinací pro databázi Oracle a poštovního klienta Outlook.
Varianta 3.
Jestliže není naistalovaný žádný výchozí poštovní klient a přitom obsluha chce využívat exporty sestav do emailu a tyto emaily před jejich odesláním editovat, může využít vestavěného poštovního klienta.
Příjem pošty: Nepříjímat, Odeslání pošty: SMTP, Poštovní klient: Vestavěný.
Nastavení poštovní schránky pro příjímání pošty do K2
Nastavení schránky pro příjem se liší pouze ve výběru protokolu pro příjem zpráv. Ten je nutné zvolit v poli Příjem pošty. Je třeba si uvědomit, že s výběrem protokolu pro příjem pošty je nutné také jeho bližší nastavení na jeho záložce na formuláři Nastavení poštovních účtů (např. protokol "POP3" strana 2, protokol "SMTP" strana 3).
Nastavení Google účtu v IS K2
Pokud uživatel chce používat svůj účet u společnosti Google v rámci poštovní schránky v IS K2 a využívat tento účet pro odesílání emailů, musí nastavit jeho autorizaci. Tento proces zahrnuje několik kroků.
Pro přihlášení ke Google účtu z aplikací třetích stran již není možné využít tzv. basic autentizaci (přihlášení pomocí uživatelského jména a hesla). Pro tyto účely je nutné použít tzv. protokol OAuth2.
Celý proces autentizace spočívá ve vytvoření projektu pro konkrétní Google účet v rámci konsole Google Cloud Platform, která je dostupná na adrese https://console.cloud.google.com/.
Následně je nutné v rámci tohoto projektu vytvořit aplikaci pro autorizační protokol OAuth2 a vytvořit Credentials (klient pro ověření) protokolu OAuth2.
Posledním krokem je pak nastavení údajů tohoto projektu do IS K2.
Vytvoření projektu Google Cloud Platform
V rámci svého účtu u společnosti Google musí mít uživatel, který chce odesílat emaily z IS K2 vytvořen projekt v konzoli Google Cloud Platform. URL adresa této konzole je https://console.cloud.google.com/. Podmínkou je přihlášení uživatele ve webovém prohlížeči k danému Google účtu.
Obr.: Úvodní obrazovka konzole Google Cloud Platform
Nový projekt na Google Cloud Platform vytvoříme kliknutím na Select a project a následně na volbu NEW PROJECT.
Obr.: Vytvoření nového projektu
Na další obrazovce nastavíme název projektu v poli Project name.
Obr.: Zadání názvu projektu
Tlačítkem CREATE potvrdíme vytvoření projektu.
Vytvoření aplikace pro protokol OAuth2
V rámci vytvořeného projektu v Google Cloud Platform je dále nutné nastavit aplikaci pro autorizační protokol OAuth2.
V konsoli Google Cloud Platform musí být daný projekt vybrán. Po vytvoření se zde nastaví. Pokud však aktuálně nastaven není, vybereme jej pomocí tlačítka s názvem projektu.
Obr.: Tlačítko pro výběr projektů
Zobrazí se vždy seznam všech projektů Google účtu v konzoli. Z tohoto seznamu vybereme požadovaný projekt.
Pomocí ikony si dále zobrazíme všechny dostupné možnosti projektu a zvolíme zde APIs & Services.
Obr.: Zobrazení sekce APIs & Services
V sekci APIs & Services dále klikneme na volbu OAuth consent screen. Zde vytvoříme aplikaci pro ověření protokolem OAuth2.
Obr.: Vytvoření aplikace pro OAuth2
Zde jako první zvolíme možnost External a volbu můžeme potvrdit tlačítkem CREATE.
Na další obrazovce v poli App name zvolíme název aplikace a do pole User support email zadáme kontaktní email. Zpravidla zde zadáváme emailovou adresu daného Google účtu, s jehož projektem v Google Cloud Platform pracujeme. Další povinným polem je Developer contact information ve spodní části obrazovky. I zde je nutné zadat emailovou adresu.
Obr.: Další nastavení aplikace pro OAuth2
Nastavení je možné potvrdit dále tlačítkem SAVE AND CONTINUE.
Další krok vytváření "Scopes" je možné přeskočit a znovu stisknout tlačítko SAVE AND CONTINUE.
Dále se dostaneme na obrazovku, kde je nutné nastavit uživatele aplikace pro protokol OAuth2.
Obr.: Nastavení uživatelů pro aplikaci
Zde musí být zadán uživatel, konkrétního Google účtu, ke kterému je vytvořen tento projekt a ze kterého bude realizováno odesílání emailů z IS K2. Uživatele zde přidáme pomocí tlačítka ADD USERS. Následně vyplníme emailovou adresu a připojení uživatele potvrdíme tlačítkem ADD. Po připojení uživatele potvrdíme celou obrazovku opět tlačítkem SAVE AND CONTINUE. Dále se zobrazí poslední obrazovka Summary s přehledem údajů o aplikaci pro protokol OAuth2.
Aplikace je vytvořena a můžeme zde kliknout na tlačítko BACK TO DASHBOARD.
Obr.: Dokončení vytváření aplikace
Dalším krokem pro funkčnost aplikace pro protokol OAuth2 je nastavení tzv. Credentials (ověření). Jedná se v podstatě o vytvoření klienta OAuth client pro ověření. V projektu klikneme na sekci Credentials a zde pak na tlačítko + CREATE CREDENTIALS.
Obr. Vytvoření klienta OAuth
V kontextovém menu dále vybereme možnost OAuth client ID.
Obr.: Kontextové menu pro výběr typu ověření
Zobrazí se obrazovka, kde v poli Application type zvolíme Desktop app. Je to proto, že se jedná o aplikaci pro desktopovou vezi IS K2.
Obr.: Výběr typu aplikace pro ověření
Na další obrazovce zadáme název pro identifikaci v rámci konsoly, a můžeme stisknout tlačítko CREATE pro vytvoření ověření.
Obr.: Potvrzení pro vytvoření OAuth client pro ověřování
Klient pro ověřování je vytvořen a zobrazí se okno, kde se nachází dvě pole Client ID a Client Secret. Klíče z těchto polí jsou velmi důležité pro nastavení odesílání emailu z IS K2 přes Google účet.
Obr.: Client ID a Client Secret pro nastavení v IS K2.
Další nastavení pro správnou funkci odesílání emailů je nutné provést v IS K2.
Nastavení v IS K2
Další nastavení pro odesílání emailů z IS K2 přes Google účet je již nutné provést přímo v IS K2 v modulu Pošta. Veškeré údaje pro účet Google zde zadáváme v nastavení dané schránky.
Pokud zde tedy chceme Google účet nastavit je nutné nejprve zadat emailovou adresu v poli E-mailová adresa na záložce Obecné. Dále zde v poli Odesílání pošty zvolíme možnost SMTP.
Obr.: Nastavení na záložce Obecné
Další úpravu nastavení účtu provedeme na záložce SMTP, kde zadáme vše potřebné pro odesílání emailu prostřednictvím SMTP protokolu. Zde zadáme Název serveru (smtp.gmail.com), Port (587) a Zabezpečené připojení (Explicitní TLS).
Obr.: Nastavení na záložce SMTP
Místo ověření účtu pomocí jména a hesla zde musíme nastavit ověření identity pomocí protokolu OAuth2. Veškeré údaje pro tento protokol zadáváme ve formuláři, který zobrazíme kliknutím na tlačítko OAuth 2.
Obr.: Nastavení protokolu OAuth2 v IS K2
Popis polí:
Client ID |
Zde je nutné zadat Client ID, získané vytvořením klienta pro ověření protokolu OAuth2 (OAuth client), v rámci Google Cloud Platform. |
Client Secret |
Zde je nutné zadat Client Secret, získané vytvořením klienta pro ověření protokolu OAuth2 (OAuth client), v rámci Google Cloud Platform. |
Authorization URI |
Pole se vyplní automaticky hodnou určenou pro Google účet. Program jej vyplní automaticky pokud identifikuje Google účet v poli E-mailová adresa na záložce Obecné. Identifikace probíhá na základě koncovky "*.gmail.com". Pokud emailová adresa neobsahuje tuto koncovku je nutné pole vyplnit ručně. Hodnota pro Google je: "https://accounts.google.com/o/oauth2/v2/auth". |
Token URI |
Pole se vyplní automaticky hodnou určenou pro Google účet. Program jej vyplní automaticky pokud identifikuje Google účet v poli E-mailová adresa na záložce Obecné. Identifikace probíhá na základě koncovky "*.gmail.com". Pokud emailová adresa neobsahuje tuto koncovku je nutné pole vyplnit ručně. Hodnota pro Google je: "https://oauth2.googleapis.com/token". |
Scope |
Pole se vyplní automaticky hodnou určenou pro Google účet. Program jej vyplní automaticky pokud identifikuje Google účet v poli E-mailová adresa na záložce Obecné. Identifikace probíhá na základě koncovky "*.gmail.com". Pokud emailová adresa neobsahuje tuto koncovku je nutné pole vyplnit ručně. Hodnota pro Google je: "https://mail.google.com/". |
Aktualizační token |
Pole se vyplní automaticky po ověření účtu. Pro ověření je nutné stisknout tlačítko Přístupový token a dále použít volbu Získat/Aktualizovat. Zobrazí se webový prohlížeč s výzvou k přihlášení ke Google účtu. Po přihlášení dojde k ověření a pole Aktualizační token se vyplní automaticky hodnotou. |
Vypršení platnosti |
Datum a čas vypršení platnosti Aktualizačního tokenu. Token je platný 1 hodinu, pak dojde k jeho automatické aktualizaci. Token lze aktualizovat také ručně. |
Přístupový token |
Tlačítko obsahuje dvě další volby:
|
Microsoft autorizace
Pro přihlášení k účtu u společnosti Microsoft již není možné využít tzv. Basic autentizaci (přihlášení pomocí uživatelského jména a hesla).
Pokud tedy uživatelé chtějí v IS K2 využívat poštovní schránku pro příjem a odesílání emailů, prostřednictvím protokolů jako jsou IMAP, POP3 nebo SMTP, musí nastavit tzv. Modern authentification. Jedná se o ověřování prostřednictvím protokolu OAuth2.
Vytvoření aplikace v Microsoft Azure
Podmínkou pro použití autorizace OAuth2 je vytvoření aplikace v rámci služby Microsoft Azure. Ta je dostupná na adrese https://portal.azure.com/.
Aplikaci je pak nutné vytvořit a nastavit v sekci Azure Active Directory a zde v části Registrace aplikací.
Obr.: Vytvoření aplikace v rámci Microsoft Azure
Po vytvoření aplikace budete automaticky přesměrováni na stránku s přehledem základních údajů této aplikace. Jedná se o sekci Přehled.
Obr.: Základní údaje aplikace
Zde se nachází dva důležité údaje ID aplikace (klienta) a ID adresáře (tenanta). Ty je nutné zadat do IS K2 do formuláře pro nastavení autorizace OAuth2.
V menu, které se nachází v levé části stránky přejdeme dále do části Certifikáty a tajné kódy. Zde je nutné vygenerovat nový "tajný" kód. To pro vedeme kliknutím na text Nový tajný kód klienta.
Obr.: Certifikáty a tajné kódy
Následně se zobrazí stránka, kde je nutné zadat Popis a Platnost tajného kódu.
Obr.: Vytvoření tajného kódu
Tlačítkem Přidat vytvoříme nový tajný kód.
Obr.: Hodnota tajného kódu klienta
Po vytvoření doporučujeme hodnotu tajného ID zkopírovat. Po obnovení stránky to již není možné. Toto ID je pak nutné rovněž zadat do IS K2 do formuláře pro nastavení autorizace OAuth2.
V levém menu dále vybereme možnost Ověřování.
Obr.: Povolení toků veřejných klientů
Zde je nutné povolit toky veřejných klientů kliknutím na tlačítko Ano. Tlačítkem Uložit pak aplikovanou změnu uložíme.
V dalším kroku vybereme z levé nabídky možnost Oprávnění rozhraní API.
Obr.: Oprávnění rozhraní API
Zde pak tlačítkem Přidat oprávnění zobrazíme seznam možných oprávnění, které je možné nastavit. V tomto seznamu vybereme možnost Microsoft Graph.
Dále vybereme možnost Delegovaná oprávnění. Zobrazí se seznam všech dostupných oprávnění. V části Mail zde vybereme možnost Mail.Send.
Obr.: Nastavení oprávnění Mail.Send
V seznamu oprávnění v části User dále vybereme možnost User.Read.
Obr.: Nastavení oprávnění User.Read
Tlačítkem Přidat oprávnění provedené změny uložíme. Vybraná oprávnění se uloží. Tlačítkem Udělit souhlas správce pro MSFT zde tento souhlas nastavíme.
Obr.: Souhlas správce pro MSFT
Pro další nastavení si zobrazíme v levém menu záložku Ověřování. Pro přidání nové platformy zde klikneme na tlačítko Přidat platformu.
Obr.: Konfigurace platformy
V seznamu aplikací vybereme možnost Web. Zobrazí se další nastavení pro tuto platformu.
Obr.: Konfigurace platformy Web
Zde v horní části nastavíme Identifikátor URI pro přesměrování na hodnotu "http://localhost". Ve spodní části pak zatrhneme oba příznaky Přístupové tokeny a Tokeny ID. Tlačítkem Konfigurovat nastavení uložíme.
Komplexní návod, jak vytvořit a nastavit aplikaci v prostředí Microsoft Azure je uveden zde: https://intercom.help/security-studio/en/articles/5087114-setup-email-smtp-settings-with-office365-oauth2-authentication.
Nastavení v IS K2 - Microsoft
Další nastavení pro autorizaci pomocí protokolu OAuth2 je nutné již provést přímo v IS K2 v modulu Pošta. Veškeré údaje pro tento protokol a Microsoft autorizaci jsou dostupné pomocí tlačítka OAuth 2.
Obr.: Tlačítko na formuláři pro nastavení protokolu OAuth 2
Stisknutím tlačítka se zobrazí formulář pro nastavení údajů z vytvořené aplikace v prostředí Microsoft Azure.
Obr.: Nastavení protokolu OAuth2 pro Microsoft v IS K2
Popis polí:
Client ID |
Zde je nutné zadat ID aplikace (klienta), získané vytvořením aplikace v prostředí Microsoft Azure. |
Tenant ID |
Zde je nutné zadat ID adresáře (tenanta), získané vytvořením aplikace v prostředí Microsoft Azure. |
Client Secret |
Zde je nutné zadat Tajný kód klienta, získaný vytvořením aplikace v prostředí Microsoft Azure. |
Authorization URI |
Pole se vyplní automaticky hodnou určenou pro Microsoft účet. |
Token URI |
Pole se vyplní automaticky hodnou určenou pro Microsoft účet. |
Scope |
Pole se vyplní automaticky hodnou určenou pro Microsoft účet. |
Aktualizační token |
Pole se vyplní automaticky po ověření účtu. Pro ověření je nutné stisknout tlačítko Přístupový token a dále použít volbu Získat/Aktualizovat. Zobrazí se webový prohlížeč s výzvou k přihlášení k Microsoft účtu. Po přihlášení dojde k ověření a pole Aktualizační token se vyplní automaticky hodnotou. |
Vypršení platnosti |
Datum a čas vypršení platnosti Aktualizačního tokenu. Token je platný 1 hodinu, pak dojde k jeho automatické aktualizaci. Token lze aktualizovat také ručně. |
Přístupový token |
Tlačítko obsahuje dvě další volby:
|
Pozn.:
V případě, že se při testování připojení objeví hlášení "Authentication unsuccessful, SmtpClientAuthentication is disabled for the Mailbox. Visit https://aka.ms/smtp_auth_disabled for more information.", je pro danou e-mailovou schránku nutné zapnout protokol Authenticated SMTP. Ten lze zapnout dvěma způsoby:
1. S pomocí Exchange Online PowerShellu - příkaz by měl zapnout Authenticated SMTP pro všechny uživatele.
Set-TransportConfig -SmtpClientAuthenticationDisabled $false
2. Doporučený způsob pomocí administrátorského centra https://admin.microsoft.com, kde administrátor pro vybranou schránku povolí protokol Authenticated SMTP.
Skripty, funkce
Skripty Kontaktních osob naleznete v Katalogu skriptů.