Analytické služby
Součástí modulu Analytické služby jsou knihy Prvky dashboardů a Konfigurace dashboardů. Tyto knihy slouží k vytváření a evidenci Reportů Filtrů, Dlaždic a Dashboardů, pomocí kterých je možné vyhodnocovat data IS K2. Výsledné dashboardy je možné zobrazit v grafické podobě prostřednictvím K2 4 WEB, případně K2 Android klienta.
Knihovny pro vyhodnocení a analytické služby
Pro správné fungování IS K2 a jeho komunikaci s Analytickou službou, v případě práce s dashboardy i konfigurací práv na kostky OLAPu a dalších modulů, je nutné mít nainstalované knihovny pro správu a komunikaci. Jedná se o Microsoft® SQL Server® ADOMD.NET a Microsoft® SQL Server® 2012 Analysis Management Objects. Vyhledat tyto knihovny je možné pomocí webového vyhledávače po zadání textu Feature Pack SQL Server.
Tyto knihovny IS K2 primárně vyhledává v systému uživatele. Pokud zde nejsou nalezeny, použijí se knihovny distribuované s verzí IS K2. Jedná se o "Microsoft.AnalysisServices.dll" a "Microsoft.AnalysisServicesAdomdClient.dll" komunikující z verzí SQL serveru 2008 R2.
Upozorňujeme uživatele, že tyto knihovny nemusí komunikovat se všemi dostupnými verzemi SQL serveru, proto doporučujeme lokální instalaci uvedených knihoven pro konkrétní používanou verzi SQL serveru!
Pro funkčnost detailu záznamů v OLAPu (Drillthrough) je nutné mít na klientských stanicích nainstalován Analysis Services OLE DB Provider odpovídající správné verzi Microsoft SQL Serveru. Podporované verze provideru jsou:
- OLEDB provider 10.0 odpovídající Microsoft SQL Serveru 2008 R2. V Connection string je nutné nastavit „Provider=MSOLAP.4“.
- OLEDB provider 12.0 odpovídající Microsoft SQL Serveru 2014. Otestovaná verze je 12.0.5000.0. V Connection string je nutné nastavit „Provider=MSOLAP.6“.
- OLEDB provider 13.0, odpovídající Microsoft SQL Serveru 2016. Otestovaná verze je 13.0.2164.0. V Connection string je nutné nastavit "Provider=MSOLAP.7“.
Prvky dashboardů
Tato kniha slouží pro definici Reportů, Dlaždic, Filtrů a jejich závislostí. Z prvků nadefinovaných v této knize skládáme výsledné dashboardy. Novou položku zde založíme pomocí klávesy Insert. Zda se jedná o Filtr, Dlaždici nebo Report určujeme, při vytváření nové položky, v poli Typ.
Obr.: Formulář Prvky dashboardů - 1. strana
Pomocí tlačítka Def. objekt zobrazíme formulář, ve kterém definujeme vlastnosti prvků dashboardů.
Report
V případě, že v poli Typ zvolíme možnost Report, zobrazí se po stisknutí tlačítka Def. objekt formulář Definice části. Zde definujeme veškeré vlastnosti reportu.
Obr.: Formulář Definice části
V této sekci záložek a polí je možné zvolit typ zdroje dat pro vyhodnocování a způsob jejich zobrazení.
- Typ zdroje dat - zde určujeme typ databáze, kterou budeme při vyhodnocování využívat a také způsob definice dotazu.
- MDX dotaz - ručně psaný - tuto možnost zvolíme, pokud se chceme připojit k analytické databázi (Analysis Services) a nad touto databází vyhodnocovat pomocí zadávání MDX dotazu.
- SQL dotaz - ručně psaný - vyhodnocování nad SQL databází pomocí SQL dotazu. Tuto možnost zvolíme v případě, že se chceme připojit k SQL serveru.
- MDX dotaz (dynamický) - vyhodnocování nad analytickou databází (Analysis Services), nikoliv však ručním vkládáním MDX dotazu (řetězcem znaků), ale objektově na záložce Dynamický dotaz.
- Skript K2 - vyhodnocování s využitím skriptu K2. V závislosti na nastavení typu zobrazovaných dat skript očekává naplnění jedné série bodů (Datapointy) nebo celé tabulky hodnot (Tabulka).
- Typ zobrazovaných dat - způsob zobrazení dat.
- Datapointy (Koláčový graf) - kolekce bodů se jménem a hodnotou. Jedná se o jednu sérii bodů.
- Tabulka - tabulka hodnot (několik sérií).
V této části určujeme zdroj dat pro vyhodnocení a zadáváme ručně psané SQL, případně MDX dotazy.
- Autorizace - pole pro nastavení přístupu uživatelů IS K2 k jednotlivým prvkům dashboardů.
- Přes účet služby (Anonymní) - dotaz do analytické databáze je proveden pod uživatelem, pod kterým běží aplikační server ve službách Windows. Tato možnost není doporučována.
- Předávat identitu uživatele - dotaz do analytické databáze je proveden pod doménovým uživatelem, se kterým je IS K2 spárován. Pokud nemá tento uživatel přiřazena příslušná práva na kostky v analytické databázi (Analysis Services), nezobrazí výsledné dashboardy vytvořené z těchto prvků. Tímto způsobem lze omezit přístup k dashboardům na jednotlivé uživatele IS K2.
- Server - název serveru s daty, nad kterými vyhodnocování provádíme.
- Catalog - název katalogu s daty, nad kterými vyhodnocování provádíme.
- Kostka - kostka, nad kterou vyhodnocujeme. Vybíráme ze seznamu zprocesovaných kostek.
- Dodatečné přidání agregací - pomocí této funkce můžeme do tabulky přidávat výsledné součty nebo průměry.
- Typ agregace - v tomto poli volíme typ agregační funkce (součet nebo průměr).
- Přidávat do řádků - zatržením tohoto pole přidáme vybranou agregaci (součet nebo průměr) do řádků tabulky.
- Přidávat do sloupců - zatržením tohoto pole přidáme vybranou agregaci do sloupců tabulky.
- Formát zobrazení - formátování pro dodatečné přidání agregací, tzn. pro výsledné součty nebo průměry. Pomocí tohoto pole lze např. přidat do agregace text "Kč" nebo hodnoty zaokrouhlit.
- Time Out - omezení maximální doby trvání dotazu. Při zobrazení dashboardu je realizován dotaz. V tomto poli lze nastavit maximální dobu trvání dotazu, než vyprší časový limit. Hodnotu do tohoto pole zadáváme v sekundách. Implicitní hodnota je -1 (10 sekund). Hodnota 0 znamená neomezené trvání dotazu.
- Ručně psaný dotaz - pole (záložka) pro ruční zadávání MDX a SQL dotazu.
- Jméno skriptu - název K2 skriptu.
V této sekci záložek a polí je možné zadávat MDX a SQL dotazům parametry a dynamicky definovat jednotlivé reporty.
Toto pole (záložka) slouží pro zadávání parametrů. Tyto parametry je možné využít v ručně psaném SQL a MDX dotazu. Nový parametr zde zakládáme pomocí klávesy Insert. Hodnota (string) z MDX dotazu zadaná v poli Alias parametru bude nahrazena hodnotou parametru zadanou v poli Hodnota parametru.
Obr.: Formulář Definice části pro zadávání parametrů
SQL dotaz využívá datapointy. Je tedy nutné správně nastavit Typ zobrazovaných dat na hodnotu Datapointy (Koláčový graf). SQL dotaz vytváříme ve tvaru X, Y, tzn., SELECT (HODNOTA MÍRY, IDENTIFIKACE BODU NA SOUŘADNICI Y). Z toho vyplývá použití jedné série (datapointy).
V SELECTU je možné používat klauzuli FROM jméno databáze (JMENO DATABAZE.DBO.TABULKA).
Data jsou čteny z datového skladu. Pro přístup na jiný server doporučujeme používat Linked server. Reporty vytvořené ručně psaným SQL dotazem nepodporují interaktivní odkazy.
Příklad:
select SUM (T.Brutto), T.Firma from (
SELECT TOP 100
ZAK.Z_Firma as Firma,
Brutto as Brutto
FROM [dbo].[K2_FaktVyda] as FV
JOIN [dbo].[Zakaznik] as ZAK on ZAK.[Z_IdBaz] = FV.[CDo]
where ('%kod%' = '0') or (FV.[ContractCode] = '%kod%') order by IdDT desc ) as T GROUP BY T.Firma ORDER BY SUM(T.Brutto) desc
Skupina záložek a polí pro objektové definování prvků reportů.
Obsah řádků a sloupců
Na této záložce definujeme, co a jak bude graficky zobrazeno, tzn., vybíráme zde osy, míry a jejich umístění. Jednotlivé osy a míry je možné vkládat do řádků, sloupců, případně je zařadit do pozadí reportu. Novou položku zde vložíme pomocí klávesy Insert. Zobrazí formulář, kde je nejprve nutné určit, zda vkládáme Osu (Dimension) nebo Míru (Measure).
Dalším krokem je již zařazení konkrétní osy nebo míry do reportu. K tomu jsou určena pole Osa a Míra ve formuláři Definice části. Jednotlivé osy a míry vybíráme vždy ze seznamu, který je vztažen k vybranému zdroji dat.
Konkrétní dimenzi, a míru je nutné v daném reportu umístit. V poli Umístění jsou k dispozici možnosti:
- Sloupce - umístění osy nebo míry do sloupců reportu.
- Řádky - umístění osy nebo míry do řádků reportu.
- Filtr/Pozadí - umístění na pozadí reportu. V tomto případě není dimenze, případně míra v reportu a ve výsledném dashboardu, přímo součástí jednotlivých os. Je však jeho součástí a je možné dle ní filtrovat.
Obr.: Formulář Definice části
Tlačítkem Výběr prvků zobrazíme elementy vybrané osy. Zatržením těchto elementů je možné výsledná zobrazená data omezit (např. roky, zákazníky, atd.). Při tvorbě reportů je nutné mít na paměti, že musí být zvolen vždy minimálně jeden prvek.
Obr.: Formulář pro výběr prvků
Při volbě prvků není nutné je jednotlivě zatrhávat. Pravým tlačítkem myši lze zobrazit nabídku možností pro výběr prvků. Jsou zde k dispozici možnosti:
- All descendent - nepřímí potomci daného prvku.
- All children - přímí potomci prvku (např. kvartály u prvku rok).
- All levels - je možné zvolit požadovanou úroveň prvku.
Při tvorbě reportů je vhodné používat tlačítko Test, které vždy vrátí a zobrazí výsledná data a hodnoty odpovídající nadefinovanému reportu.
Obr.: Příklad testu výsledných hodnot
Řádky, Sloupce - třídění a topování
Na těchto záložkách můžeme hodnotám v řádcích a sloupcích nastavit jejich setřídění a také topování. Topování chápeme jako zobrazení omezeného množství hodnot podle zvolené možnosti (např. zobrazení pouze 5 partnerů s nejvyšším počtem aktivit).
Obr: Formulář Definice částí - třídění a topování
Zatržením pole Nezobrazovat prázdné řádky odstraníme z výsledných dashboardů prázdné řádky, případně sloupce.
Popis polí (Třídění):
Název |
Popis |
Směr |
Pole pro určení způsobu třídění. Jednotlivé hodnoty je možné třídit Sestupně, Vzestupně. |
Podle |
Výběr podmínky (míry) pro setřídění hodnot. |
Podle (Custom) |
Pole pro zadání podmínky (míry) pro setřídění hodnot vstupem uživatele pomocí MDX dotazu. |
Popis polí (Topování):
Název |
Popis |
Možnost |
Pole pro výběr funkce. Topování se provádí vždy dle sumy. Vybranou funkcí zadáváme způsob určení nejlepších (nejhorších) hodnot. Tyto hodnoty zadáváme do pole Počet prvků.
|
Podle |
Podmínka (míra) pro topování hodnot. |
Podle (Custom) |
Pole pro zadání podmínky (míry) pro topování hodnot vstupem uživatele pomocí MDX dotazu. |
Počet prvků |
Počet zobrazených prvků (např. 10 zákazníků, 50 % obratu, nebo výše obratu 100 000,--). |
Pokročilým uživatelům je umožněno vytvářet jednotlivé reporty také s využitím tzv. Počítané míry. Počítané míry do reportů vkládáme stejným způsobem jako standardní míry, na záložce Dynamicky dotaz (Obsah řádků a sloupců). Po stisknutí klávesy Insert, se zobrazí formulář, kde zvolíme možnost CalculatedMeasure.
Obr.: Výběr Počítané míry
V dalším formuláři je již možné nastavit základní vlastnosti Počítané míry.
Obr.: Definice Počítané míry
Popis polí (Třídění):
Název |
Popis |
Umístění |
Umístění počítané míry (Sloupce, Řádky, Filtr\Pozadí). |
Jméno míry |
Pole pro zadání názvu počítané míry. |
MDX výraz |
MDX výraz pro výpočet požadované počítané míry. |
MDX formát |
Formát MDX výrazu. |
Tato záložka slouží pro nastavení způsobu zobrazení výsledných hodnot v dashboardu. Volíme zde typ grafu, jehož prostřednictvím budou výsledky interpretovány.
Obr.: Záložka Definice zobrazení
Popis polí
Název |
Popis |
Typ zobrazení dat |
Typ grafu pro prezentaci výsledků:
|
Nadpis reportu |
Nadpis reportu. |
Zobrazovat informace o skrytých filtrech |
Pokud je toto pole zatrženo, zobrazí se v reportu výpis všech aplikovaných filtrů. |
Omezit informace jen na dimenze |
Toto pole se zobrazí pouze pokud je zatrženo pole Zobrazovat informace o skrytých filtrech. Je zde možné omezit výpis aplikovaných filtrů. V reportu se pak budou zobrazovat pouze vybrané. |
Nadpis legendy |
Pojmenování legendy grafu. |
Umístění legendy |
Pole pro zadání umístění legendy grafu. |
Zobrazit hodnoty na grafu |
Pokud je toto pole zatrženo, zobrazí se v reportu (grafu) také hodnoty. |
Styl zobrazených hodnot na grafu |
Pole pro výběr stylu zobrazené hodnoty na grafu (procento, popis, atd.). |
Na této záložce definujeme interaktivní odkazy. Pomocí těchto odkazů se mohou vzájemně ovlivňovat reporty v rámci jednoho dashboardu. Správným nastavením interaktivních odkazů je možné např. kliknutím na prvek jednoho reportu filtrovat hodnoty jiného reportu. Pomocí interaktivních odkazů je možné nadefinovat také odkaz do jiného dashboardu.
Interaktivní odkaz zde vložíme pomocí klávesy Insert.
Obr.: Formulář pro nastavení interaktivních odkazů
Popis polí
Název |
Popis |
Druh odkazu |
Druh interaktivního odkazu:
|
Cílový dashboard |
Cílový dashboard pro přepnutí z kontextového menu dashboardu. |
Předávat hodnotu dimenze |
Pole pro nastavení dimenze, jejíž hodnotu předáváme, tzn. dimenze, přes kterou budeme filtrovat hodnoty jiného reportu, případně dashboardu. |
Jako dimenzi (př. parametr) |
Hodnotu dimenze je možné předávat jako dimenzi nebo jako parametr pro ručně psaný MDX dotaz. Název použitého parametru pak doplníme do tohoto pole. |
Text pro kontextové menu (%S) |
Text, který se bude zobrazovat v kontextovém menu dashboardu. Za %S se doplní hodnota z reportu, jehož hodnotu předáváme. |
Typ předávané hodnoty |
Unikátní jméno. |
Po vytvoření interaktivních odkazů je nutné je nastavit jako Závislé části v konkrétních dashboardech a zvolit zde cílovou dimenzi.
Tato záložka slouží k nastavení některých aspektů pro jednotlivé série u typu prezentace Podle podrobného nastavení sérií. Pro každou sérii zde můžeme nastavit Typ zobrazení série, Popis série a Barvu série.
Obr.: Záložka Pokročilé nastavení sérií
Klávesou Insert zobrazíme formulář kde je možné vlastnosti jednotlivým sériím nadefinovat.
Obr.: Formulář pro nastavení sérií
V poli Typ zobrazené série volíme typ grafu pro konkrétní sérii. Je zde možné volit mezi zobrazením ve sloupcovém a čárovém grafu. Pole Popis série slouží pro popis k legendě. V poli Barva série definujeme barvu zobrazení konkrétní série.
Filtr
Pokud v poli Typ při vytváření prvku reportu zvolíme Filtr, zobrazí se po stisknutí tlačítka Def. objekt formulář Nastavení filtru, kde definujeme jeho vlastnosti.
Obr.: Formulář Nastavení filtru
Na této záložce nastavíme typ zdroje dat pro filtr a typ filtru.
- Typ zdroje dat - zde určujeme typ databáze, nad kterou budeme filtrovat a také způsob definice dotazu.
- MDX dotaz - ručně psaný - filtr vytvářený MDX dotazem nad analytickou databází (Analysis Services ).
- MDX dotaz (stromový) - filtr vytvářený MDX dotazem nad analytickou databází (Analysis Services), nikoliv však ručním zadáváním MDX dotazu (řetězcem znaků), ale uživatelsky výběrem prvků na záložce Zdroje dat.
- SQL dotaz - ručně psaný - filtr vytvářený nad SQL databází ruční zadáním SQL dotazu.
- Typ filtru - výsledný typ filtru.
- Rozbalovací seznam s možností výběru jen jednoho prvku
- Rozbalovací seznam s možností výběru více prvků
- Tlačítka (Slicer) - typ filtru s tlačítky.
- Stromový filtr - filtr s možností zanoření.
V této části nastavujeme zdroj dat pro filtr a také jeho zobrazené a vybrané prvky.
- Autorizace - pole pro nastavení přístupu uživatelů IS K2 k jednotlivým prvkům dashboardů.
- Přes účet služby (Anonymní) - dotaz do analytické databáze je proveden pod uživatelem, pod kterým běží aplikační server ve službách Windows. Tato možnost není doporučována.
- Předávat identitu uživatele - dotaz do analytické databáze je proveden pod doménovým uživatelem, se kterým je IS K2 spárován. Pokud nemá tento uživatel přiřazena příslušná práva na kostky v analytické databázi (Analysis Services), nezobrazí výsledné dashboardy vytvořené z těchto prvků. Tímto způsobem lze omezit přístup k dashboardům na jednotlivé uživatele IS K2.
- Server - název serveru s daty, která chceme filtrovat.
- Catalog - název katalogu s daty, nad kterými filtr vytváříme.
- Kostka - kostka, nad kterou vyhodnocujeme a filtrujeme data. Vybíráme ze seznamu zprocesovaných kostek.
- Dimenze - osa, přes jejíž hodnoty filtrujeme.
Tlačítkem Zobrazené prvky vybíráme hodnoty, které budou ve filtru viditelné. Stisknutím tohoto tlačítka se zobrazí elementy vybrané osy, přes kterou filtrujeme a jejich zatržením je do filtru vložíme.
Tlačítko Vybrané prvky slouží pro nastavení prvků filtru, které budou po spuštění již vybrány.
Při volbě prvků není nutné je jednotlivě zatrhávat. Pravým tlačítkem myši lze zobrazit nabídku možností pro výběr prvků. Jsou zde k dispozici možnosti:
- All descendent - nepřímí potomci daného prvku.
- All children - přímí potomci prvku (např. kvartály u prvku rok).
- All levels - je možné zvolit požadovanou úroveň prvku.
Pokud je filtr vytvářen jako ručně psaný MDX nebo SQL dotaz, definujeme zobrazené a vybrané prvky filtru na záložkách Vybrané prvky a Zobrazené prvky. Tyto záložky jsou viditelné, pokud je nastaven typ zdroje dat MDX dotaz - ručně psaný nebo SQL dotaz - ručně psaný.
Při tvorbě filtrů je možné využívat tlačítko Test, které vždy vrátí a zobrazí výsledné hodnoty odpovídající nadefinovanému filtru.
Obecný formát dotazu pro SQL plnění filtru je SELECT NADPIS, HODNOTA. Doporučujeme omezit počet záznamů přes TOP N.
Pro zobrazené prvky se dá použít klauzule UNION se spojením SELECT NADPIS, HODNOTA (viz. příklad na připojení fixních hodnot). Pro filtr vytvořený SQL dotazem doporučujeme používat jako typ filtru Rozbalovací seznam s možností výběru jednoho prvku.
Příklad filtru na připojení fixních hodnot:
SELECT 'Vývoj / Testy',1
UNION
SELECT 'Obchod / SI',2
UNION
SELECT 'Zákazníci',3
Ve vytvořeném filtru budou na výběr hodnoty: Vývoj / Testy, Obchod / SI, Zákazníci.
Příklad filtru na připojení fixních hodnot:
SELECT '10','10'
UNION SELECT '15','15'
UNION SELECT '20','20'
UNION SELECT '30','30'
UNION SELECT '50','50'
Ve vytvořeném filtru budou na výběr hodnoty: 10, 15, 20, 30, 50.
Příklad filtru z databázové tabulky:
SELECT
IT.[Name] AS 'Etapa',
IT.[RID]
FROM [dbo].[PROJECT] PR
JOIN [dbo].[PROJECTSTAGEPLANNEDOPERATION] IT ON IT.MasterRID = PR.RID
ORDER BY IT.[DateTo_OP]
Příklad filtru z databázové tabulky:
select "Kód Zakázky",MAX (T.[ContractCode]) from (
SELECT TOP 100
KODZAK.[Zkratka] as "Kód Zakázky", [ContractCode]
FROM [dbo].[K2_FaktVyda] as FV
JOIN [dbo].[Kod_Zakazky] as KODZAK on KODZAK.[OriginalCi] = FV.[ContractCode]
order by IdDT desc ) as T GROUP BY "Kód Zakázky"
UNION SELECT 'Všechny kódy','0'
Na této záložce je možné nastavit jméno konkrétního filtru v poli Název filtru.
Dlaždice (Tile)
V případě, že v poli Typ zvolíme Dlaždice, zobrazí se po stisknutí tlačítka Def. objekt formulář, kde je možné definovat její vlastnosti.
Z nadefinovaných dlaždic můžeme vytvářet menu a to pak zobrazit prostřednictvím aplikace K2 4 WEB nebo K2 Android klienta. Jednotlivým dlaždicím je možné nadefinovat např. barvu, ikonu, případně číselné hodnoty (fixní nebo definované MDX dotazem) a tyto hodnoty porovnávat. Výsledek porovnání těchto hodnot se může do dlaždice promítnout, např. prostřednictvím ikony vyjadřující hodnocení.
Dlaždicím lze přiřadit také dashboard.
Obr.: Formulář Definice dlaždice (tile)
Základní definice dlaždice.
- Druh zdroje dat pro aktuální hodnotu - způsob definice aktuální hodnoty pro porovnání s cílovou hodnotou.
- MDX dotaz (ručně psaný) - hodnota získaná ručním zadáním MDX dotazu nad analytickou databází.
- Fixní číslo (zadaná hodnota) - fixní hodnota.
- Druh zdroje dat pro cílovou hodnotu - způsob definice cílové hodnoty pro porovnání s aktuální hodnotou.
- MDX dotaz (ručně psaný) - hodnota získaná ručním zadáním MDX dotazu nad analytickou databází.
- Fixní číslo (zadaná hodnota) - fixní hodnota.
- Definice typu zobrazení dlaždice (tile) - jednoduchá dlaždice.
Na těchto záložkách je možné nastavit zdroj dat pro získání porovnávaných hodnoty.
- Autorizace - pole pro nastavení přístupu uživatelů IS K2 k jednotlivým prvkům dashboardů.
- Přes účet služby (Anonymní) - dotaz do analytické databáze je proveden pod uživatelem, pod kterým běží aplikační server ve službách Windows. Tato možnost není doporučována.
- Předávat identitu uživatele - dotaz do analytické databáze je proveden pod doménovým uživatelem, se kterým je IS K2 spárován. Pokud nemá tento uživatel přiřazena příslušná práva na kostky v analytické databázi (Analysis Services), nezobrazí výsledné dashboardy vytvořené z těchto prvků. Tímto způsobem lze omezit přístup k dashboardům na jednotlivé uživatele IS K2.
- Number - pole pro zadání aktuální a cílové hodnoty fixní částkou.
- Server - název serveru s daty.
- Catalog - název katalogu s daty pro získání hodnoty.
- Raw MDX - pole (záložka) pro ruční zadávání MDX dotazu. Záložka se ve formuláři zobrazí, pokud je jako druh zdroje dat nastaven MDX dotaz (ručně psaný).
Toto pole (záložka) slouží pro zadávání parametrů. Tyto parametry je možné využít v ručně psaném MDX dotazu. Nový parametr zde zakládáme pomocí klávesy Insert. Hodnota (string) z MDX dotazu zadaná v poli Alias parametru bude nahrazena hodnotou parametru zadanou v poli Hodnota parametru.
Obr.: Formulář Definice části pro zadávání parametrů
Tato záložka slouží pro nastavení zobrazení dlaždic.
Obr.: Formulář pro definici zobrazení dlaždice
Popis polí
Název dlaždice (tile) |
Název dlaždice. Text se zobrazí v nadefinované dlaždici. |
Velká ikona |
Název hlavní ikony, která bude v dlaždici viditelná. |
Barva Tile (Hex) |
Pole pro definování barvy dlaždice. |
Předpis pro výpis hodnoty |
Text, který se zobrazí v dlaždici za výsledkem porovnání hodnot skutečnosti a plánu. %n vyjadřuje výsledek porovnání. |
Odkaz na dashboard |
Zde definujeme odkaz na konkrétní dashboard. Pole je vazbou do knihy Konfigurace dashboardů, kde vybíráme ze seznamu všech nadefinovaných dashboardů. |
Typ navigace |
Typ navigace na připojený dashboard:
|
Ikona pozitivního hodnocení |
Ikona, která se zobrazí v dlaždici v případě pozitivního hodnocení, tzn., výsledná hodnota získaná ze zdroje dat pro aktuální hodnotu je větší než hodnota ze zdroje dat pro plánovanou hodnotu. |
Ikona neutrálního hodnocení |
Ikona, která se zobrazí v dlaždici v případě neutrálního hodnocení, tzn., výsledná hodnota získaná ze zdroje dat pro aktuální hodnotu a hodnota získaná ze zdroje dat pro plánovanou hodnotu jsou v Toleranci pro neutrální hodnocení. |
Ikona negativního hodnocení |
Ikona, která se zobrazí v dlaždici v případě negativního hodnocení, tzn. výsledná hodnota získaná ze zdroje dat pro aktuální hodnotu je menší než hodnota ze zdroje dat pro plánovanou hodnotu. |
Tolerance (%) pro neutrální hodnocení |
Pole pro nastavení tolerance neutrálního hodnocení. Udává se v % z plánované hodnoty. Na číselné ose se jedná o toleranci směrem doleva (skutečnost se blíží plánu). |
Kontingenční tabulka
V případě, že v poli Typ zvolíme Dlaždice, zobrazí se po stisknutí tlačítka Def. objekt formulář úrp definici kontingenční tabulky, kde je možné definovat její vlastnosti.
Jednotlivým kontingenčním tabulkám je možné nadefinovat zdrojovou kostku, formátování a obarvování hodnot, rozložení tabulky, případně parametry pro ručně psané SQL nebo MDX dotazy.
Obr.: Formulář Definice Kontingenční tabulky
Základní definice kontingenční tabuly.
- Typ zdroje dat - definice aktuálního zdroje dat
- MDX dotaz (ručně psaný) - hodnota získaná ručním zadáním MDX dotazu nad analytickou databází.
- Druh zobrazení tabulky - způsob zobrazení dat.
- Kontingenční tabulka - hodnoty se zobrazí v tabulce, se kterou je dále možno pracovat.
V této části nastavujeme zdroj dat pro Kontingenční tabulku.
- Autorizace - pole pro nastavení přístupu uživatelů IS K2 k jednotlivým prvkům dashboardů.
- Přes účet služby (Anonymní) - dotaz do analytické databáze je proveden pod uživatelem, pod kterým běží aplikační server ve službách Windows. Tato možnost není doporučována.
- Předávat identitu uživatele - dotaz do analytické databáze je proveden pod doménovým uživatelem, se kterým je IS K2 spárován. Pokud nemá tento uživatel přiřazena příslušná práva na kostky v analytické databázi (Analysis Services), nezobrazí výsledné dashboardy vytvořené z těchto prvků. Tímto způsobem lze omezit přístup k dashboardům na jednotlivé uživatele IS K2.
- Server - název serveru s daty, která chceme vytvořit kontingenční tabulku.
- Catalog - název katalogu s daty, nad kterými kontingenční tabulku vytváříme.
- Kostka - kostka, nad kterou vyhodnocujeme data. Vybíráme ze seznamu zprocesovaných kostek.
- Time Out - omezení maximální doby trvání dotazu. Při zobrazení dashboardu je realizován dotaz. V tomto poli lze nastavit maximální dobu trvání dotazu, než vyprší časový limit. Hodnotu do tohoto pole zadáváme v sekundách. Implicitní hodnota je -1 (10 sekund). Hodnota 0 znamená neomezené trvání dotazu.
Na této záložce je možné nastavit chování tabulky:
- Skrýt prázdné řádky - skryjí se prázdné řádky v tabulce.
- Skrýt prázdné sloupce - skryjí se prázdné sloupce v tabulce.
- Kompatibilní Where podmínka (Nedoporučeno) - parametr je nutné zapnout, pouze při tvorbě ekonomických analýz.
Velmi důležité je tlačítko ve spodní části formuláře Nastavení kontingenční tabulky.
Obr.: Formulář Kontingenční tabulka
Stisknutím tohoto tlačítka zobrazíme prostředí kontingenční tabulky pro nastavení a editaci všech požadovaných prvků kontingenční tabulky.
Obr.: Editace kontingenční tabulky
Toto prostředí se skládá ze tří základních obrazovek. Jsou to Oblasti přetažení, Seznam polí a Informační panel. Princip práce v kontingenční tabulce spočívá v tom, že do polí pro řádky, sloupce nebo filtry vkládáme jednotlivé osy a míry. Manipulaci s těmito prvky provádíme jednoduchým přetažením myši nebo dvojím kliknutím levého tlačítka myši, případně pomocí pravého tlačítka myši. Bližší popis práce s touto tabulkou je uveden v kapitole Kontingenční tabulka.
Veškeré úpravy provedené v kontingenční tabulce je pak nutné uložit pomocí ikony a následně přes volbu Uložit změny do dashboardu. Až poté se veškeré provedené změny projeví v kontingenční tabulce, která je součástí dasbhoardu.
V sekci Podmíněném formátování definujeme formátovací pravidla a styl obarvení buňěk. Nové pravidlo zde vkládáme pomocí klávesy Insert a vybíráme z těchto možností:
- Výchozí hodnoty pro míru - do formátovacího textu zde lze zadat tři části. Pro kladnou hodnotu, pro zápornou hodnotu a pro nulovou hodnotu. Tyto formátovací texty musí být oddělené středníkem. V případě, že je zde uvedena pouze jedna hodnota, platí pro všechny 3 možnosti.
- Porovnání míry s konstantou - formátovací pravidlo, založené na porovnání míry se zadanou konstantou.
- Porovnání míry s mírou - porovnává hodnoty v rámci dvou měr v tabulce.
- Porovnání, zda je hodnota míry v intervalu dvou konstant
- Porovnání, zda je hodnota míry v intervalu dvou měr
- Obarvování vybraných členů - toto pravidlo umožňuje obarvení nebo formátování pouze vybraných prvků dimenze. Je zde k dispozici tlačítko Vybrané prvky, které zobrazí všechny elementy vybrané dimenze. Zde je pak možné tyto prvky zatrhnou a přiřadit je tak do formátování.
Dle zvoleného typu pravidla, definujeme míru, kterou chceme obarvit, barvu popředí, barvu pozadí, formát a operaci a porovnávací hodnotu, pomocí které se má zadaná míra formátovat.
Na této záložce definujeme interaktivní odkazy, které slouží pro nastavení závislostí v dashboardech nebo mezi nimi. Nastavení těchto odkazů je blíže popsáno v kapitole Reporty.
Dynamický filtr
Pokud v poli Typ při vytváření prvku reportu zvolíme Dynamický filtr, zobrazí se po stisknutí tlačítka Def. objekt formulář Nastavení dynamického filtru, kde definujeme jeho vlastnosti.
Pomocí dynamického filtru dokážeme zobrazovat data v aktuálním čase s posunutím o konkrténím časový interval.
Obr.: Formulář Definice dynamického filtru
Nastavení filtru
Na této záložce nastavíme typ zdroje dat pro dynamický filtr a typ zobrazovaných dat.
- Typ zdroje dat - zde určujeme typ dynamického filtru, zda jde o časový filte nebo .
- Dynamický filtr časový - umožňuje definovat aktuální čas filtru a jeho posunutí v čase.
- Dynamický filtr množiny dat - umožňuje definovat množinu dat, pro které má být filtr vytvořen např. střediska, knihy atd.
- Typ zobrazovaných dat - typ filtru .
- Rozbalovací seznam s možností výběru jen jednoho prvku
- Tlačítkový (Slicer)
V této části nastavujeme zdroj dat pro Dynamický filtr.
- Autorizace - pole pro nastavení přístupu uživatelů IS K2 k jednotlivým prvkům dashboardů.
- Přes účet služby (Anonymní) - dotaz do analytické databáze je proveden pod uživatelem, pod kterým běží aplikační server ve službách Windows. Tato možnost není doporučována.
- Předávat identitu uživatele - dotaz do analytické databáze je proveden pod doménovým uživatelem, se kterým je IS K2 spárován. Pokud nemá tento uživatel přiřazena příslušná práva na kostky v analytické databázi (Analysis Services), nezobrazí výsledné dashboardy vytvořené z těchto prvků. Tímto způsobem lze omezit přístup k dashboardům na jednotlivé uživatele IS K2.
- Server - název serveru s daty, která chceme vytvořit kontingenční tabulku.
- Catalog - název katalogu s daty, nad kterými kontingenční tabulku vytváříme.
- Kostka - kostka, nad kterou vyhodnocujeme data. Vybíráme ze seznamu zprocesovaných kostek.
- Doba platnosti vyčíslení možnosti - doba udávaná v sekundách
Na této záložce nastavíme možnosti dynamického filtru.
- Dynamický časový filtr - zde určujeme typ dynamického filtru, zda jde o časový filte nebo .
- Jednotlivý časový údaj - výsledkem je jeden údaj (den, měsíc, kvartál, rok) dle zvolené vstupní hodnoty a posunití
- Časový interval - výsledkem je časový interval
- YTD - filtr definujicí posunutí v čase o roky od aktuálního roku
- QTD - filtr definující posunutí v čase o kvartály od aktuálního kvartálu
- MTD - filtr definující posunutí v čase o měsíce od aktuálního měsíce
- WTD - filtr definující posunutí v čase o týdny od aktuálního týdne
U dynamického časového filtru můžeme dále nastavit formáty času.
- Jméno dimenze
- Jméno dimenze pro den
- Formát datumu
- Úroveň časové osy
- Dynamický filtr množiny dat - je možné předem definovat hodnoty filtru, pro které se má filtr vytvořit.
Konfigurace dashboardů
Tato kniha slouží pro definici, správu a zobrazování dashboardů. Každý dashboard je tvořen prvky, tzn., skládá se z reportů, filtrů nebo dlaždic. Při vytváření dashboardů skládáme jednotlivé jeho prvky do tzv. kontejnerů. Výsledné dashboardy si uživatel může v knize Konfigurace dashboardů přímo zobrazit nebo může pro tyto účely využít mobilní klienty či aplikaci K2 4 WEB a K2 Android klient.
Dashboardy nadefinované v knize Konfigurace dashboardů lze také zařadit do univerzálních formulářů v knichách IS K2. Je pro to nutné použít speciální komponentu dostupnou přes návrháře formulářů.
Nový dashboard v této knize založíme pomocí klávesy Insert.
Vlastnosti
Na záložce Vlastnosti definuje základní uspořádání jednotlivých kontejnerů v rámci dashboardu a jejich zarovnání.
- Rozložení dashboardu - základní uspořádání kontejnerů v dashboardu.
- Filtry nahoře, pod nimi kontejnery horizontálně - v horní části dashboardu je umístěn filtr, pod ním kontejnery seřazené horizontálně.
- Kontejnery horizontálně (zprava) - dashboard s kontejnery seřazenými horizontálně (zprava vedle sebe).
- Kontejnery vertikálně (zespodu) - dashboard s kontejnery seřazenými vertikálně (zespodu pod sebou).
- Horizontální zarovnání - zarovnání kontejnerů v horizontálním směru.
- Vlevo - kontejnery se zarovnají vlevo v horizontálním směru.
- Uprostřed - kontejnery se v rámci dashboardu vycentrují doprostřed v horizontálním směru.
- Vpravo - kontejnery se zarovnají vpravo v horizontálním směru.
- Roztáhnout - kontejnery se v dashboardu roztáhnou v horizontálním směru.
- Vertikální zarovnání - zarovnání kontejnerů ve vertikálním směru.
- Nahoře - kontejnery se zarovnají nahoře ve vertikálním směru.
- Uprostřed - kontejnery se v rámci dashboardu vycentrují doprostřed ve vertikálním směru.
- Dole - kontejnery se zarovnají dole ve vertikálním směru.
- Roztáhnout - kontejnery se v dashboardu roztáhnou ve vertikálním směru.
Na záložce Containers vkládáme do dashboardu jednotlivé kontejnery, které tvoří výsledný dashboard. Nový kontejner zde vložíme klávesou Insert. Zobrazí se formulář pro definování základních vlastností kontejneru.
Obr.: Formulář pro vkládání kontejnerů
Popis polí
Description |
Popis kontejneru. |
Rozložení částí v kontejneru |
Rozložení částí v kontejneru:
|
Velikost kontejneru (%) |
Šířka, případně výška kontejneru v rámci dashboardu. U vertikálně (pod sebou) řazených kontejnerů se jedná o jejich výšku v rámci celého dashboardu. U horizontálně (vedle sebe) řazených kontejnerů je to jejich šířka. V případě kontejnerů s filtry nahoře zde zadáváme výšku těchto kontejnerů z celku sníženého o velikost kontejneru s filtry. Zadává se zde vždy hodnota v % z celku. |
Po nastavení základních vlastností kontejneru (velikost a rozložení jeho částí) můžeme vložit do kontejneru jeho prvky (reporty, filtry, případně dlaždice). Tyto prvky vkládáme do kontejneru na záložce Part (Prvek) a vybíráme je vždy z knihy Prvky dashboardů, kde jsou nadefinovány. Stisknutím klávesy Insert na záložce Parts (Prvky) zobrazíme formulář pro vkládání prvků dashboardu.
Obr.: Formulář Vlastnosti pro vkládání prvků dashboardu
Popis polí:
Prvek (Part) |
Pole pro výběr prvku (nadefinovaného reportu, filtru, případně dlaždice) do dashboardu. Pole je odkazem do knihy Prvky dashboardů. |
Velikost částí (%) |
Šířka (výška) prvku v rámci kontejneru. Zadává se hodnota v % z celku. |
Prvkům (reportům a filtrům) zařazeným do dashboardu můžeme definovat jejich závislosti. Tyto závislosti využíváme v případě, že chceme, aby se reporty ovlivňovaly pomocí interaktivních odkazů a také při zařazení filtrů do reportu. Nastavení závislostí provedeme na záložce Závislé části.
Závislost nastavujeme vždy na tom prvku dashboardu, přes který filtrujeme a jehož hodnotu posíláme jinému reportu.
Obr.: Závislosti prvků dashboardu
V levé částí formuláře se vždy nabízí všechny prvky zařazené do konkrétního dashboardu. Závislost mezi prvky nastavíme tak, že položku přesuneme do pravé části formuláře Vybrané záznamy. Pokud tedy filtru přiřadíme do Vybraných záznamů report, bude tento report na filtru datově závislý. Stejná situace nastane, pokud reportu přiřadíme do Vybraných záznamů jiný report.
Při definování závislostí mezi prvky je vždy nutné nastavit cílovou dimenzi, která bude pro tuto závislost určující. Pokud např. tvoříme závislost mezi filtrem období a reportem je nutné nastavit vazbu přes Časovou osu základní, pokud definujeme závislost mezi filtrem zákazníků a reportem, nastavíme vazbu přes osu Zákazníci. Tuto vazbu definujeme v poli Cílová dimenze, které je k dispozici ve formuláři, který se zobrazí pomocí klávesy Enter na položce v části Vybrané záznamy.
Obr.: Formulář pro nastavení cílové dimenze
Záložka pro vytvoření integračních parametrů dashboardu. Parametry je nutné vytvořit v případě, kdy chceme vložit dashboard do formuláře v rámci univerzálních formulářů IS K2. Na této záložce je k dispozici tlačítko Fill Integration Parameters. Stisknutím tohoto tlačítka dojde k vyplnění integračních parametrů a dashboard je připraven pro vložení do formuláře.
Export a Import dashboardů
Pomocí těchto funkcí je zajištěn přenos dashboardů, včetně všech jejich částí a vazeb, mezi jednotlivými IS K2. Dashboardy jsou při exportu ukládány do "*.xml" souboru.
Funkce pro export dashboardů je k dispozici v knize Konfigurace dashboardů a lze ji spustit ze seznamu akcí této knihy pomocí volby Formulář - Akce - Export. Po spuštění se zobrazí formulář se seznamem všech nadefinovaných dashboardů.
Obr.: Seznam dashboardů
Dashboardy, které chceme exportovat je nutné označit příznakem ve sloupci Selected. Stisknutím tlačítka Export pak zobrazíme další formulář, kde je uveden seznam všech prvků vybraných dashboardů.
Obr.: Seznam prvků vybraných dashboardů k exportu
Zde je možné volit prvky vybraných dashboardů, které budou exportovány. Není tedy vždy nutné exportovat celý dashboard, a je možný přenos pouze některých jeho částí.
Tlačítkem Pokračovat zobrazíme okno pro výběr uložiště "*.xml" souboru a export dokončíme.
Import dashboardů je možné spustit v knize Konfigurace dashboardů pomocí volby Formulář - Akce - Import. Při importu je nutné vybrat "*xml" soubor s exportovanými dashboardy. Po provedení akce se vždy zobrazí informace o výsledku importu. Veškeré vazby jsou v dashboardech definovány zkratkou. V knize nemohou být dva dashboardy se stejnou zkratkou. V případě, že dojde k importu dashboardu s již existující zkratkou, doplní se do pole Zkratka číslo pro odlišení, např. 1Monitoring strojů.
Obr.: Hlášení s výsledky importu
Grafické zobrazení dashboardů
Vytvořené dashboardy lze zobrazovat několika způsoby:
- přímo v knize Konfigurace dashboardů (pouze pokud jsou zapnuty univerzální formuláře),
- v ploše IS K2,
- v aplikaci K2 4 WEB,
- pomocí mobilních klientů (K2 Android klient a iOS klient).
Zobrazení přímo v knize Konfigurace dashboardů
V případě, že uživatel využívá K2 univerzální formuláře, může zobrazovat dashboardy přímo v knize Konfigurace dashboardů. Záznamy (nadefinované dashboardy) v této knize obsahují vždy záložku Náhled, na které je příslušný dashboard zobrazen. Výhodou této možnosti je, že nevyžaduje instalaci a použití další nástrojů, jako jsou např. Aplikační server nebo Server webových služeb.
Obr.: Příklad zobrazení dashboardu v knize Konfigurace dashboardů
U každého dashboardu je zde k dispozici tzv. Editační mód. Ten umožňuje rychlejší úpravu každého prvku, který je součástí zobrazeného dashboardu. Editační mód je nutné zapnout pomocí ikony a následně přes volbu Edit Mode. U každého prvku dahsboardu se poté zobrazí ikona . Touto ikonou zobrazíme formulář, který obsahuje záložky pro nastavení a editaci daného prvku. Odpadá tak nutnost vyhledávat tyto prvky v knize.
Zobrazení dahsboardu v ploše IS K2
Dashboard je možné integrovat do plochy IS K2. Pro tyto účely je nutné použit nový element Dashboard. V rámci plochy se pak zobrazí konkrétní dasbhoard, pokud je do elementu zařazen. V případě, že je daný element v ploše zařazen a neobsahuje konkrétní dashboard, zobrazí se implicitní dasboard uživatele.
Obr.: Dashboard integrovaný do plochy IS K2
Zobrazení v K2 4 WEB
Po přihlášení do webové aplikace K2 4 WEB se zobrazí implicitní dashboard, tzn. ten, který je nastaven jako výchozí v parametrech uživatele v poli Výchozí dashboard.
Obr.: Příklad grafické prezentace - Výchozí dashboard s dlaždicemi
Seznam všech nadefinovaných dashboardů je v aplikaci K2 4 WEB uveden v knize Dashboardy. Jsou zde uvedeny všechny dashboardy zařazené do knihy Konfigurace dashboardů v IS K2, se kterou je tato aplikace datově propojena.
Z knihy Dashboardy můžeme jednotlivé pohledy graficky zobrazit.
Obr. Příklad grafické prezentace - Koláčový a Sloupcový graf
V aplikaci K2 4 WEB lze změnit typ zobrazení grafu. To provedeme pomocí ikony , která je k dispozici v pravém horním rohu každého grafu. Stisknutím levého tlačítka myši na tuto ikonu si zobrazíme nabídku, kde můžeme zvolit jiný typ zobrazení.
Návrat k výchozímu nadefinovanému zobrazením provedeme vždy pomocí ikony Výchozí zobrazení. Stisknutím této ikony dojde také k vymazání zapamatovaných hodnot filtrů na dashboardu. Pokud je daný filtr zařazen do více dashboardů, vymažou se jeho zapamatované hodnoty na všech jeho umístěních.
Obr.: Příklad grafické prezentace - Sloupcový graf s možností změny zobrazení
Součástí dashboardů může být také kontingenční tabulka. V případě této tabulky má uživatel možnost pomocí tlačítka provést její následnou úpravu. Zobrazí se formulář pro nastavení kontingenční tabulky.
Obr.: Kontingenční tabulka
V nastavení kontingenční tabulky můžeme jednoduchým přetažením vkládat míry a osy do námi požadovaného umístění, tzn. do řádků, sloupců nebo do oblasti filtru. Konkrétní míru nebo dimenzi přiřadíme do zvoleného oddílu tak, že na ni klikneme levým tlačítkem myši a přetáhneme na zvolené místo. Po definici všech hodnot, stikneme tlačítko Použít.
Obr. Nastavení kontingenční tabulky
Zobrazení prostřednictvím K2 Android klienta
V hlavní nabídce K2 Android klienta je zařazena kniha Dashboardy, ve které je uveden seznam všech nadefinovaných dashboardů v IS K2, se kterým je tato aplikace datově propojena. Z této knihy je možné pohledy spouštět. Zobrazit dashboard lze krátkým stiskem na vybraném pohledu, případně dlouhým stisknutím a využitím možnosti Zobrazit dashboard.
Obr.: Příklad grafické prezentace - Koláčový a Sloupcový graf
Obr.: Příklad grafické prezentace - Sloupcový a spojnicový graf s tabulkou
Obr. Příklad grafické prezentace - Sloupcový graf s tabulkou
Zobrazení pomocí iOS klienta
Zobrazit dashboardy je možné také prostřednictvím iOS klienta K2 sense. Součástí tohoto klienta je kniha Dashboardy, kde je uveden seznam všech nadefinovaných dashboardů v IS K2, se kterým je tato aplikace datově propojena. Z této knihy je možné dashboardy zobrazit. Aplikace K2 sense podporuje veškeré aspekty dostupné prostřednictvím dashboardů, tzn. filtrování, interaktivní odkazy nebo navigování pomocí dlaždic.
Obr.: Příklad zobrazení dashboardu pomocí iOS klienta