Údržba
Modul Údržba umožňuje evidenci servisovaných zařízení, u kterých je třeba přehledně plánovat servisní zásahy, kontroly nebo legislativou dané prohlídky. Jedná se komplexní nástroj pro správu vlastních i cizích zařízení, která mohou a nemusí být v užívaní vlastní firmy.
Modul Údržby je rozdělen následovně: pro samotnou evidenci slouží Servisovaná zařízení, dále pro sběr a evidenci požadavků na servis a údržbu je určena kniha Požadavky na servis, na základě kterých lze vytvářet doklad o plánovaném úkonu do knihy Plánované servisní úkony.
Obr.: Modul Údržba
Pod pojmem servisovaná zařízení si můžeme představit:
- celek mimo firmu – a naše firma ho mám ve správě za peníze
- poskytuji službu servisu, náhradní díly opravy a seřízení (evidence parametrů).
- mohl jsem ho vyrobit já nebo jsem ho jen prodal nebo jsem jen smluvní servisní organizace.
- předmět, který se vozí k nám k provedení servisu – mám jeho průběžnou evidenci (například auto, pěchovací zařízení, omítačka)
- můj vlastní stroj/zdroj K2 (nerozhoduje, zda ho mám, nebo ne v majetku). Moje vlastní oddělení údržby má seznam o co se stará evidenci a plán oprav a nákladů vynaložených na jeho údržbu
- karta majetku – budova, klimatizace, něco, co potřebuje periodické prohlídky, kolaudace (nestarám se o to sám, ale objednávám subdodavatele, certifikační autority pro „servis“)
- měřidlo, u kterého řeším metrologii (prohlídky, certifikace a evidenci naměřených hodnot)
Základní nastavení
Modul Údržby vyžadují nastavení výchozí knihy pro vytváření jednotlivých dokladů. Ve správě knih je nutné provést základní nastavení, poté je možné nastavit pravidla pro vytváření jednotlivých dokladů.
obr. Nastavení knihy Údržby
- Servisní karta: slouží pro vytváření průvodek, lze využít i předdefinovaný technologický postup na této kartě. Volba karty zboží, která má přiřazený technologický/é postup/y pro zadání konkrétních operací údržby. Povinné pole je rovněž typ průvodky, obvykle plánovací.
Servisovaná zařízení
Základní kniha pro evidenci všech zařízení.
obr. Kniha Servisovaná zařízení
Základní údaje (1. strana) - Servisovaná zařízení
Slouží k evidenci obecných informací o zařízení, lze vybrat konkrétní Zboží, Majetek, Vozidlo nebo i stroje a jiná zařízení z číselníku Zdrojů. Je možné vytvořit nové servisované zařízení, které nemusí mít vazbu do jiných modulů, povinným polem je pouze Zkratka zařízení.
K dispozici jsou volné číselníky (Stav, Typ, Skupina a Kategorie), které si lze předdefinovat a využít dle potřeby.
Pod základními údaji je umístěno pole Nadřízené zařízení - může být použito pro samostané části složitějších zařízení, které máte rovněž v evidenci servisovaných zařízení.
obr. Základní údaje servisovaného zařízení
Popis polí:
Zkratka |
Jedinečné označení zvoleného zařízení. |
Popis |
Jazykový název/popis zařízení |
Nadřízené zařízení |
Jedná-li se o podřízenou součást, vyplní se nadřízené zařízení. |
Stav |
Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Zboží |
Výběr zboží z číselníku. |
Sériové číslo |
Výběr z číselníku sériových čísel pro zvolenou kartu zboží. |
Výrobní číslo |
Výrobní číslo |
Šarže |
Výběr z číselníku šarží pro zvolenou kartu zboží. |
Varianta TP |
Varianta technologického postupu zvolené karty zboží. |
Majetek |
Kniha majetku |
Zdroje |
Číselník zdrojů |
Vozidlo |
Číselník vozidel |
Servisní pracovník |
Pracovník zodpovědný za dané zařízení |
Typ |
Volitelný číselník, pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Datum prodeje |
Datum, kdy bylo zařízení pořízeno/prodáno. |
Datum uvedení do provozu |
Datum uvedení do provozu |
Konec záruky |
Konec záruky |
Skupina |
Volitelný číselník, pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Kategorie |
Volitelný číselník, pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Ve spodní části formuláře je umožněno pracovat s klasickým Kontaktní informaci o zákazníkovi, kterému provádíte servis daného zařízení.
Komponenty (2. strana) - Servisovaná zařízení
U zařízení je možno evidovat jeho klíčové komponenty, ze kterého se skládá, a to včetně sériového a výrobního čísla té dané komponenty. Komponenty není nutné evidovat na kartách zboží, proto je možné si mezi komponenty uvádět i různé nezaevidované položky.
obr. Komponenty
Komponenty je možné vyřadit či nahradit za jinou s tím, že je sledována historie těchto akcí.
Novou komponentu vkládáme klasicky přes Insert, případně pomocí tlačítek v kontextové záložce v ribbonu, s názvem Komponenty a v případě, že je nutné komponenty nahrazovat, poslouží tlačítko „Nahradit komponentu“. Tento příkaz vyřadí daný komponent a zařadí nový.
obr. Nahradit komponentu
Formulář pro vložení komponenty vypadá stejně, pouze bez možnosti vybrat předchozí komponentu.
Servisní úkony (3. strana) - Servisovaná zařízení
Servisní úkony jsou zachyceny v tabulce nebo ve stromové struktuře - nastavit lze pomocí tlačítka v ribbonu v kontextové záložce Servisní úkony.
Na této straně lze vytvářet Požadavky na servis, na základě požadavků, ale i bez něj lze vytvořit Plánovaný servisní úkon, a další doklady, podle potřeby daného úkonu.
- Zakázky za účelem prodeje vlastních servisních služeb nebo reklamaci.
- Objednávky na zajištění servisní služby nebo objendání dílů aj.
- Průvodky, jsou určeny pro servis nebo údržbu ve vlastní režii.
- U průvodek je možné předdefinovat postup pro konkrétní stroj a prováděný úkon. Pomocí definice karty zboží s variantním TP (Zboží/Výroba/Servisní karta), obecnou kartu zboží pro vytvoření servisní průvodky lze nastavit v knize viz. Základní nastavení, ale přednost při vytvoření bude mít údaj vyplněný na kartě zboží.
obr. Servisní karta
- Aktivity pro zachycení zásahů vašich zaměstnanců na daném zařízení.
- Převodky josu určeny pro evidenci převádění daného zařízení.
Definice úkonů (4. strana) - Servisovaná zařízení
Definice plánovaných servisních úkonů slouží pro hromadné generování plánovaných úkonů, které jste schopni nadefinovat a jednorázově zaplánovat. Pro hromadné vytvoření dle definic stačí zadat do kdy chcete plánované servisní úkony zaplánovat. Maximální počet vytvořených úkonů nepřekročí Vámi zvolenou hodnotu, v případě, že zvolíte vyšší číslo než je v definici, bude mít hodnota z definice přednost - Plánované servisní úkony se vytvoří v maximálním počtu zadaných opakování v definici, to stejné platí po zadání hodnoty 0.
1) nad označenými definicemi na konkrétním zařízení (Kontextová záložka Definice úkonů/Vytvoři servisní úkony dle definic)
2) dle všech definic nad označenými zařízeními (Hromadné akce/Vytvoři servisní úkony dle definic zařízení)
Definice lze vytvářet jednoduše pomocí formuláře, kde je nutné vyplnit pravidla pro generování úkonů.
obr. Definice plánovaných servisních úkonů
Popis polí:
Popis |
Krátký popis servisního úkonu |
Plánovaný pracovník |
Pracovník, který zajistí splnění daného úkonu. |
Jednotka časového intervalu |
Určuje v jaké časové jednotce budou úkony generovány |
Časový interval |
Časový interval pro opakování daného úkonu |
Datum a čas zahájení |
Datum a čas zahájení prvního plánovaného servisního úkonu. |
Časová jednotka doby úkonu |
Určuje v jaké časové jednotce bude definována časová délka úkonu. |
Plánovaná doba úkonu |
Plánovaná doba úkonu ve zvolené časové jednotce. |
Opakování |
Maximální počet vytvořených plánovaných servisních úkonů. |
Kniha |
Kniha ve které se zvolené úkony budou generovat. |
Datum poslední vytvořené servisní operace |
Datum poslední vytvořené servisní operace. |
Zadání úkonu |
Podrobný popis/zadání úkonu |
Doklady (5. strana) - Servisovaná zařízení
Jedná se o souhrn jednotlivých dokladů, které jsou provázany s konkrétním servisovaným zařízením.
obr. Ukázka dokladů připojených k zařízení
Přílohy (6. strana) - Servisovaná zařízení
Klasická strana příloh, která slouží pro ukládaní potřebných příloh, přímo ke konkrétnímu servisovanému zařízení.
Plánované servisní úkony
Součást modulu Údržba jsou Plánované servisní úkony, které lze generovat ze servisovaných zařízení pomocí příkazu na základě definic, nebo vkládat ručně pomocí tlačítka Insert. Jendoduchá evidence veškerých naplánovaných úloh je smyslem této knihy.
Základní údaje (1. strana) - Plánované servisní úkony
Základní informace o Plánovaném servisním úkonu jsou uspořádany následovně:
obr. Plánované servisní úkony
Popis polí:
Doklad |
Doklad Plánovaného servisního úkonu. |
Servisované zařízení |
Zařízení, ke kterému je vytvořen tento doklad o plánovaném servisním úkonu. |
Požadovaný servis |
Evidence dokladu požadavku na servis - nadřízený doklad |
Stav |
Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Popis |
Popis plánovaného úkonu |
Pracovník |
Přidělný pracovník pro tento úkon |
Časová jednotka |
Určuje časovou jendotku úkonu |
Doba úkonu |
Plánovaná doba úkonu ve zvolené časové jednotce. |
Začátek úkonu |
Datum a čas zahájení plánovaného servisního úkonu. |
Konec úkonu |
Automatické doplnění: Začátek úkonu + Doba úkonu |
Kódy |
Kódy |
Popis úkonu |
Podrobný popis/zadání úkonu |
Doklady (2. strana) - Plánované servisní úkony
Jedná se o souhrn jednotlivých podřízených dokladů, které jsou ve stromu konkrétního plánovaného úkonu.
Klasicky lze evidovat i přílohy ke konkrétnímu úkonu.
Požadavky na servis
Kniha obsahuje požadavky na servis konkrétního zařízení. Jedná se o tzv. sběrné místo veškerých požadavků na provední servisu. Požadavek na servis může vznikat přímo z provozu.
obr. Požadavky na servis
Základní údaje (1. strana) Požadavky na servis
Základní informace o požadavku jsou uspořádany následovně:
Popis polí:
Doklad |
Doklad Požadavku na servis |
Servisované zařízení |
Zařízení, ke kterému je vytvořen tento doklad o plánovaném servisním úkonu. |
Stav |
Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. |
Popis |
Popis požadavku |
Zadavatel |
Zadavatel požadavku |
Začátek úkonu |
Požadovaný datum a čas zahájení servisu |
Konec úkonz |
Odhadovaný konec úkonu |
Kódy |
Kódy |
Popis úkonu |
Podrobný popis/zadání úkonu/problému |