Intrastat
INTRASTAT je určen ke sběru dat pro statistiku obchodu se zbožím mezi členskými zeměmi EU a mezi nimi také nahrazuje celní řízení.
- Hlášení pro INTRASTAT – PŘIJETÍ sleduje pořízení zboží z jiných členských států EU.
- Hlášení pro INTRASTAT – ODESLÁNÍ sleduje dodání zboží do jiných členských států EU.
Povinnost vykazovat Intrastat se týká subjektů, které překročí osvobozující hodnotový práh při přijetí zboží (12 mil. korun) nebo odeslání zboží (12 mil. korun). Subjekty musí sledovat sumární hodnotu přijatého a odeslaného zboží z EU a do EU. Jakmile překročí osvobozující hodnotový práh, pak tyto firmy bez výzvy musí začít vykazovat INTRASTAT. Stávají se zpravodajskými jednotkami.
Údaje o jednotlivých zásilkách odeslaného nebo přijatého zboží, jejichž fakturovaná hodnota nepřesáhne 200 Eur, se mohou (ale nemusí) vykazovat souhrnně pod společným kódem zboží „99500000“. Při odeslání/přijetí zboží se k tomuto společnému zbožovému kódu uvádějí pouze informace o státu přijetí / státu odeslání a fakturované hodnotě (zvláštní pohyb = „MZ“).
Výkaz pro Intrastat s jednorázovým nebo příležitostným odesláním nebo přijetím zboží musí být na horním okraji zřetelně označen nápisem „JEDNORÁZOVÝ“.
Výkazy s údaji pro Intrastat se předávají příslušným celním úřadům elektronickou cestou jednou měsíčně, nejpozději do 12 pracovního dne měsíce následujícího po sledovaném období. Jednorázové výkazy předávané celním úřadům na tiskopisech v listinné podobě musí být předány tak, aby je celní úřad obdržel do desátého pracovního dne měsíce následujícího po referenčním období.
Údaje se do výkazů uvádějí souhrnně za sledované období, tj. za jeden měsíc, zvlášť za odeslané zboží a zvlášť za přijaté zboží. Jednotlivé transakce se stejnými kvalitativními údaji ve výkazu pro Intrastat lze sčítat (ale není to povinnost). IS K2 podporuje vytváření výkazů v elektronické podobě ve formátu "comma separated value", soubory (*.csv) lze importovat do aplikace InstatOnline a InstatDesk.
Opravy nepřesných anebo chybných údajů, uvedených ve výkazu pro Intrastat vyhotoveném a odeslaném celnímu úřadu elektronicky, se provádějí podle instrukcí k použití jednotlivých způsobů elektronického předávání dat, to je postupem uvedeným v provozní dokumentaci pro obsluhu příslušného programového vybavení systému Intrastat. K opravě nepřesných anebo chybných údajů vykázaných do Intrastatu lze použít pouze tu programovou aplikaci, kterou byl vyhotoven původní opravovaný výkaz pro Intrastat.
Opravy nepřesných anebo chybných údajů z výkazu pro Intrastat na předepsaném tiskopisu k vykázání údajů o jednorázovém odeslání nebo přijetí zboží, který již byl předán celnímu úřadu, se provádějí vyhotovením celého nového, správného a úplného výkazu v listinné podobě za referenční období, za které byl předán výkaz nesprávný. Stejným způsobem je nutné provádět i opravy výkazu, ve kterém některé údaje chyběly nebo zde byly uvedeny navíc. Nový doklad se správnými údaji se v pravém horním rohu zřetelně označí slovem „OPRAVA“. Řádky s doplněnými nebo opravenými údaji se na pravém okraji tiskopisu výkazu označují křížkem.
Podkladem pro vyplnění výkazu Intrastatu je evidence o pohybu zásob a zboží.
Úvod Intrastat
V IS K2 pro vykazování INTRASTATu slouží modul Intrastat. Modul je určen pro výpočet řádného odeslání, řádného přijetí, opravného, zjednodušeného a negativního výkazu Intrastatu za referenční období. Podstatou je automatické sumarizování položek zboží z obchodních dokladů podle zařazení dle celního sazebníku.
Pro docílení korektních výstupů má zásadní význam správné nastavení číselníků a navedení údajů do zboží, faktur vydaných a faktur přijatých.
INTRASTAT se vztahuje na zboží, nikoliv na služby. Pro vykazování dat od 1. 8. 2016 se používá kurz používaný pro určení zdanitelné částky v DPH. Uživatel si může vybrat, zda je vykáže v kalendářním měsíci odeslání nebo přijetí či v kalendářním měsíci, kdy se uskutečnilo zdanitelné plnění související s pořízením zboží z jiného členského státu EU nebo dodáním do jiného členského státu EU.
Doporučený postup práce v IS K2 je mít Datum přechodu hranice stejné jako Datum UZP faktury.