Kontrakty
Kontrakty slouží pro sledování smluveného obsahu obchodu (zboží, ceny, dodací podmínky apod.) na vybrané období, např. rok. Pomocí kontraktů je možné vytvářet a provázat dílčí doklady sjednaného obchodu. Kontrakty lze využívat jak v modulu Prodej (sledování obchodu s odběrateli), tak v modulu Nákup (sledování obchodu s dodavateli).
Neprve vytváříme samotný kontrakt přímo v knize Kontrakty. Následně odtud zakládáme konkrétní realizační zakázky / objednávky do požadované knihy Zakázek / Objednávek vydaných, zároveň si zde udržujeme přehled o stavu každého kontraktu. Jedná se pouze o jiný pohled na zakázku, kdy se na pozadí vytvářit zakázka v knize kontraktu. Ta se automaticky potvrdí, není možné ji odpotvrdit a je třeba dělat úpravy přes kontrakt.
Kontrakty jsou realizovány pomocí standardních skriptů: CT_Purchase.pas pro kontrakty nákupu, CT_Order.pas pro kontrakty prodeje. Tyto skripty jsou standardně spustitelné z pracovní plochy K2 z tlačítek Kontrakty nákup a Kontrakty prodej nebo ze stromového menu.
Pozn.: Standardní tlačítka kontraktů na pracovní ploše mají od výroby parametry přednastaveno chování svých skriptů tak, aby byly spustitelné i na demonstračních datech programu. Proto je před prvním použitím kontraktů potřeba nastavení parametrů skriptů podle podmínek každého klienta (nastavení knih dokladů, knih kontraktů atd.). Nastavení se provede funkcí Nastavení kontraktů, která je zařazena pod knihami kontraktů ve stromovém menu.
Kniha Kontrakty
Kniha kontraktů obsahuje seznam všech kontraktů, které jsou v IS K2 zavedeny. Nový kontrakt zadáváme do knihy klávesou Ins, zavedený kontrakt vymazat nelze. Existuje samostatná kniha Kontrakty pro nákup a pro prodej.
Doklad Kontraktu
Karta kontraktu vyjadřuje jeden dlouhodobý smluvní vztah, který má být postupně realizován prostřednictvím několika zakázek.
Tato strana formuláře je opticky rozdělena na tři části:
- V horní části jsou uvedena pole záhlaví, která jsou zobrazena i na dalších stranách kontraktu.
- Střední část obsahuje doplňkové informace.
- Spodní část formuláře slouží pro vložení poznámek.
Význam jednotlivých polí je shodný se stejnými poli v jiných dokladech nákupu/prodeje.
Popis vybraných polí:
Kód kontraktu |
Každý kontrakt má přiřazen konkrétní kód. Obvykle vytváříme nový kód pro nový kontrakt, ve výjimečných případech můžeme kontrakt přiřadit k již existujícímu kódu tak, že odtrhneme pole Vytvořit nový a vybereme některý z již existujících. |
Stav / Lhůta |
V poli je možné oddělit již ukončené kontrakty od běžících. Sloupec je rovněž zařazen mezi implicitní sloupce v tabulce kontraktů, je tedy možné podle této hodnoty záznamy setřídit. |
Ve spodní části obrazovky je umožněno na jednotlivých záložkách pracovat s poznámkami, případně můžeme využít Textu hlavičky či Textu patičky. Bližší popis práce s poznámkami je uveden v kapitole Základní číselníky a podpůrné moduly K2 – Poznámky. Dále jsou k dispozici záložky Úkoly a Aktivity. Popis práce se záložkami je popsán v kapitole Úkoly - záložka dokladu a Aktivity - záložka dokladu.
Platební podmínky je možné zobrazit na záložce Platební podmínky, změnit je můžeme stejnojmenným tlačítkem.
Na 2. straně kontraktu jsou zobrazeny položky kontraktu a je zde rovněž patrný stav, resp. uskutečnění každé jednotlivé položky.
Obr.: Kniha Kontrakty - 2. strana
Formulář je rozdělen do 3 částí:
- Hlavička kontraktu je patrná na všech stranách kontraktu.
- Položky kontraktu zobrazují seznam smluvených položek, kterých se kontrakt týká - jejich množství, ceny atd.
- Poslední část zobrazuje konkrétní rozdělení realizace dané položky.
Tlačítko Vytvořit zakázku na 2. straně hlavičky kontraktu je možné použít v případě, že existuje alespoň jedna položka kontraktu ve stavu Odvoláno a s příznakem Objednat (ve sloupci VD zobrazen symbol ). Stiskem tlačítka vytvoříme skutečnou - realizační zakázku / objednávku do knihy zobrazené nad tímto tlačítkem (knihu je možné změnit). Do dokladu budou vloženy všechny záznamy s výše uvedeným příznakem. Tyto položky je rovněž možné přidat do již existujícího dokladu tak, že zatrhneme pole Přidat do zakázky.
Položky kontraktu - význam vybraných sloupců:
Pozice |
Pořadí položky kontraktu. |
Zkratka |
Zkratka zboží. |
Zboží |
Popis zboží. |
Množství |
Celkové smluvené množství. |
Zůstatek |
Množství, na které zatím nebyla vytvořena žádná odvolávka ani nebylo objednáno. Je rovno hodnotě Množství - (Odvoláno + Objednáno) |
Odvoláno |
Množství, na které byla vytvořena odvolávka (tedy bylo konkrétně naplánováno), ještě však k němu neexistuje realizační zakázka / objednávka. |
Objednáno |
Množství, na které již existuje realizační zakázka / objednávka. |
Datum dodání |
Konečné datum dodání, do kdy má být položka po množstevní stránce zcela zpracována. |
Novou položku kontraktu vložíme klávesou Ins. Po vytvoření a uzavření formuláře klávesou Enter můžeme opravu údajů provést tak, že na dané položce stiskneme klávesu F5. Po uložení položky se její cena automaticky přenáší do dodavatelských cen, kde je patrná s patřičným kódem kontraktu.
Rozpracování položky - význam vybraných sloupců:
V dolní části formuláře je patrné rozpracování konkrétní položky kontraktu, na které stojí pravítko ve střední části.
Typ položky |
Znázorňuje, v jakém stavu se tato část položky nachází.
|
Zkratka |
Zkratka zboží. |
Zboží |
Popis zboží. |
Množství |
Množství, které se tímto řádkem zpracovává. Na řádku s typem položky Hlavní je zobrazeno množství, které zbývá zpracovat. |
Datum dod. |
Termín dodání dané položky. Termín se automaticky kopíruje do pole Požadováno v položce realizační zakázky. |
VD |
U položek typu Odvolávka symbol znamená plánované vytvoření dokladu. Při vytvoření realizačního dokladu budou do tohoto dokladu vloženy všechny takto označené položky. Po vytvoření tohoto dokladu se tento symbol ztratí a typ Odvolávka se změní na Objednáno. |
Nový záznam k patřičné položce, na níž stojí pravítko ve střední části formuláře, vytvoříme tak, že klávesou Enter otevřeme položku typu Hlavní nebo jinou položku, kterou chceme konkretizovat, rozdělovat.
Obr.: Kontrakty - změna původní položky při vytváření nové položky
V otevřeném formuláři stiskneme Ins, vytváříme tak nový záznam, kterým rozdělujeme původní.
Obr.: Kontrakty - Nová položka ve spodní části formuláře
Upravíme požadované množství, termín dodání příp. popis. Budeme-li chtít k danému záznamu vytvářet realizační doklad, zatrhneme pole Objednat. Položku potvrdíme stiskem tlačítka OK. Vytvoří se nový řádek ve spodní části formuláře.
Změnu některých údajů záznamu můžeme provést stiskem klávesy F5 na daném záznamu. Stejným způsobem můžeme zajistit také dodatečné vytvoření dokladu tím, že zde zatrhneme pole Vytvořit doklad. Samotný realizační doklad bude vytvořen až stiskem tlačítka Vytvořit zakázku v horní části 2. strany kontraktu. Na tento doklad budou vloženy všechny záznamy s příznakem ve sloupci VD ve spodní části formuláře. Na nově vytvořený doklad bude pro identifikaci zakázky automaticky nakopírována poznámka CT z 1. strany kontraktu a realizační termíny.
Na 9. stranu kontraktu je možné přiřazovat dokumenty a další doklady. (Bližší popis je uveden v kapitole Základní číselníky a podpůrné moduly K2 – 9. strana.) Může se jednat např. o smlouvy či jiné doprovodné dokumenty, které se týkají obchodního případu.
V části Zařazené doklady je uveden seznam všech dokladů, které jsou ke kontraktu připojeny (viz 2. strana). Pokud na 9. straně připojíme ke kontraktu další doklad, zobrazí se tento odkaz také na 2. straně kontraktu.
Nastavení kontraktů
Ve funkci nastavení kontraktů lze konfigurovat kontrakty pro nákup a prodej.
Obr.: Nastavení kontraktů
Provedeme tím nastavení parametrů skriptů podle podmínek každého klienta (nastavení knih dokladů, knih kontraktů atd.).
Obr.: Parametry kontraktů
Pokud je potřeba zadat více knih, zadávají se v položkách. Pouze knihy v položkách se nabízejí v Alt+F10. Pokud je kniha pouze v hlavičce, Alt+F10 je nefunkční.