Novinky ve verzi
Novinky ve verzi K2 nara.01
Základní číselníky a podpůrné moduly
Kredity - Nastavení práv
Do verze 2026 byla přidána nová uživatelská práva pro práci s modulem Kreditů. Nově je potřeba pro prohlížení číselníku mít nastavené právo Prohlížení kreditů (2395) a pro práci se záznamy je potřeba mít nastavené právo Změna kreditů (2394). Pro přiřazení kreditů na kartě odběratele je potřeba mít nastavené právo Nastavení kreditů odběrateli (2396).
Moje kancelář
Workflow
Nový parametr skriptu WkfCreateProcess
Do skriptu WkfCreateProcess byl přidán parametr Boolean: True/False (výchozí hodnota False), který při založení nového procesu se zobrazí hlášení zda se proces má založit.
Dotazníky
Dotazníky - nový modul
Nový modul Dotazníky v K2 umožňuje nadefinovat si podobu svého formuláře a tento následně předat k vyplnění respondentům.
Dotazníky slouží k systematickému sběru informací. Mohou sloužit k získávání názorů, sběru dat nebo k hodnocení či zpětné vazbě.
Formulář nebo anketu může vyplnit kdokoliv, kdo má přístup do K2. Může být ale dostupný i na K2 webu nebo na K2 eshopu. A to buď s podmínkou přihlášení nebo i anonymně.
Nákup/Prodej
QR kód - Okamžitá platba
Do sestavy faktura vydaná (VF_DOK01.AM) a záloha přijatá (ADVREC_DOC01.AM) byla do parametru QRCode přidána hodnota 5, která vygeneruje QR kód pro QR fakturu (pole QRCZInvoiceCalc) jako okamžitou platbu.
VIES na dokladech - Verzování komunikačního klíče
Od verze K2 alba.09 a K2 vega.05 je pro funkci VIES, kterou lze ověřit odběratele na dokladu zakázky a faktury vydané, přidána historie pro informaci komunikační klíč (RatingKey), kterou VIES po ověření odběratele zasílá.
Logistika
Změny v cestovních příkazech – partner, adresy
Do verze 2026 jsme na cestovních příkazech provedli databázové změny:
- V hlavičce je Zákazník nahrazen polem Partner, v položkách je pole Zákazník zrušeno bez náhrady
- V hlavičce v polích Místo jednání, Místo počátku cesty a Místo konce cesty a v položkách Etapy v polích s městem odjezdu a příjezdu je vazba do jiného číselníku obcí (do stejného číselníku, jako je v adresách na dokladech nákupu a prodeje).
Mapa skladů
Do IS K2 jsme doplnili nový modul Mapa skladu. Ten umožňuje nadefinovat podobu skladu a graficky si ji zobrazit v rámci webové K2.
Mapa skladu je pak základem pro výpočet optimální trasy skladníka při jeho průchodu skladem. Tato funkce je integrována do Logistického manažera. Zde naleznete dvě dílčí funkce. První slouží pro vytvoření vychystávací jobů (převodek) a druhá pak pro výpočet trasy skladníka v rámci tohoto jobu. Obě funkce lze parametricky nastavit.
Inventura přes více skladů
Nově je možné inventury v IS K2 provádět přes více skladů. V nastavení pro knihy skladů je nyní nové zatrhávací pole Inventura přes více skladů. Pokud je toto pole zatrženo je v modulu Inventury dostupná tabulka pro výběr skladů, ve kterých daná inventura probíhá. V rámci těchto skladů je rovněž možné vzájemně započítávat zjištěnáw manka a přebytky.
Trasování nad modulem šarže – PROTOKOL ŠARŽE
Jedná se o modul pro zjišťování původu a použití konkrétní šarže. Ve stromové struktuře jsou k?dispozici jak příjmy, tedy vznik šarže v?podobě dokladů, díky kterým se daná šarže dostala na sklad. Současně je zde i výdejní strana, tedy do jakých dokladů byla daná šarže spotřebována, v?jakém množství a kdy. Současně je zde informace i o finálním produktu, do které šarže vstoupila nepřímo, ale prostřednictvím různých stupňů.
Údržba
Kontrola kvality
Pro každý měřený parametr v?rámci dokladu kvality je k?dispozici nová tabulka Naměřené hodnoty. Jedná se je v podstatě o historii zápisu hodnot daného parametru v?čase. Rozlišují se 3 druhy vstupů, kdy se data mohou zadávat ručně, načítat pomocí IoT (nová akce v?ribbonu Načti z?IoT) anebo výpočtem pomocí (rovněž nové akce v?ribbonu Vypočti hodnoty z?měření). Data lze zobrazit i v?grafické podobě.
Předpis pro kontrolu kvality, lze nově zadat i na úrovni Operace v?technologickém postupu a při následném vytváření dokladů kvality je tento předpis zohledněn s?větší prioritou než předpis na kartě zboží. Díky tomu lze v?rámci jedné průvodky vytvářet doklady kvality s?různými parametry dle charakteru kontrolní operace.
Výroba
Výrobní manažer - Optimalizace rychlosti
Díky použití labs parametru LABS_PRODUCTIONMANAGERTUNING=1 v konfiguračním souboru?"k2.ini", dochází ke změně načítání dat do Výrobního manažera. Tento nový přístup k?datům zrychlí celou načítací část a je určen pro velké množství načítaných dat do Výrobního manažera.
Vyhodnocení celkové efektivity strojů OEE v?K2 BI
Vyhodnocení celkové efektivity strojů v?podobě ukazatele OEE a všech dílčích složek (Dostupnost, Výkon a Kvalita) je vypočítán dle standardních struktur K2. Počítá se s?Kapacitou zdrojů definovanou dle kalendářů, následně s?odstávkami v?podobě operací na odstávkových průvodkách (obsahuje operaci s příznakem Odstávka). Následně jsou zohledněny zmetky dle operace na odváděcích průvodkách.
Dostupnost = Skutečný čas výroby / Kapacita
Výkon = Plánovaný čas výroby / Skutečný čas výroby
Kvalita = Množství dobré / Celkově vyrobené množství
OEE = Dostupnost * Výkon * Kvalita
Účetnictví
Hromadná změna položek na potvrzeném dokladu – Změna účtu
Nad potvrzenými doklady nákupu a prodeje je umožněna v rámci akce Hromadná změna položek, na záložce Položky Nákupu/Prodeje v ribbonu, nově také změna Čísla účtu.
Po zadání a odsouhlasení změny dochází ke shození příznaku zaúčtování na zaúčtovaném dokladu.
Import interního dokladu z Excelu
Vytvořili jsme skript Import interního dokladu z Excelu (ImportInternalDocument.PAS), pomocí kterého lze vytvořit nový interní doklad a naimportovat jeho položky z Excelu. V sloupcích Excelu musí být vždy na prvním řádku uveden programový název pole. Vzorový Excel ImportInternalDocument.xlsx je v adresáři K2/SupportFiles/Lang5.
Množství v účetnictví
Od verze 2026 je možnost v položkách účetních dokladů evidovat množství z položek prvotních dokladů a měrnou jednotku.
Na kartě Zboží je ve Skladových jednotkách nová volba Implicitní pro účetnictví. Pokud je na kartě zboží nějaká skladová jednotka takto označena, bude do účetnictví vstupovat množství v této skladové jednotce. Pokud pole není zatrženo u žádné skladové jednotky na kartě zboží, účtuje se množství v základní skladové jednotce.
V položkách Souvztažností pro zaúčtování skladových dokladů, faktur a interních dokladů je nová volba Účtovat množství. Pokud je tato volba zapnutá, zaúčtuje se množství a skladová jednotka.
V Účetním rozvrhu je možnost nastavit pro účet povinnost účtovat množství.
Tisk ekonomických analýz – úpravy sestav
Od verze K2 Nara.01 je upraven tisk výkazů ekonomických analýz (Rozvaha, Výkaz zisku a ztráty a Peněžní tok).
Byl zrušen tisk do přednastavených šablon. Sestavy teď mají vzhled klasických sestav v systému K2. Skripty a sestavy jsou upraveny o parametry uvedené níže. Některé sestavy byly zrušeny, protože se tisknou dle předlohy v rámci skriptů daných ekonomických analýz.
Bylo upraveno Hlavní stromové menu K2 – Tisk ekonomických analýz. Výsledovka 2018–2023 byla přesunuta do složky Tisk výkazů – archiv.
Ve skriptech a sestavách:
Skript Rozvaha UCT_EA_Balance.PAS (Sestava Rozvaha UCT_EA_Balance.AM)
Skript Rozvaha ve zkráceném rozsahu UCT_EA_BalanceS.PAS (Sestava Rozvaha UCT_EA_Balance.AM)
Skript Rozvaha ve zkráceném rozsahu - základní UCT_EA_BalanceSS.PAS (Sestava Rozvaha UCT_EA_Balance.AM)
Skript Výkaz zisku a ztráty UCT_EA_IncStmt.PAS (Sestava Výkaz zisku a ztráty UCT_EA_IncStmt.AM)
Skript Výkaz zisku a ztráty ve zkráceném rozsahu UCT_EA_IncStmtS.PAS (Sestava Výkaz zisku a ztráty UCT_EA_IncStmt.AM)
Skript Přehled o peněžních tocích UCT_EA_CashFlow.PAS (Sestava Přehled o peněžních tocích UCT_EA_CashFlow.AM)
Skript Rozvaha neziskové organizace UCT_EA_NOBalance.PAS (Sestava Rozvaha neziskové organizace UCT_EA_NOBalance.AM)
Skript Výkaz zisku a ztráty neziskové organizace UCT_EA_NOIncStmt.PAS (Sestava Výkaz zisku a ztráty neziskové organizace UCT_EA_NOIncStmt.AM)
Jsou upraveny parametry:
- nový parametr Font (pro tisk výkazů v tisících Kč)
- nový parametr ShowNullLines (vytisknou se řádky s nulovou částkou)
- nový parametr LogoPictureHeader (logo v hlavičce)
- nový parametr ShowFooter (zobrazí se zápatí výkazu)
- změna implicitní hodnoty parametru ActualMulticompanyBook = True
- zrušen parametr FormsPattern a PathToBackgroundPicture (PathToBackgroundPicture byl jen v sestavě UCT_EA_Balance)
Zrušeny byly tyto sestavy:
UCT_EA_Balance2016.AM
UCT_EA_IncStmt2016.AM
UCT_EA_BalanceS.AM
UCT_EA_BalanceS2016.AM
UCT_EA_BalanceSS2016.AM
UCT_EA_IncStmtS.AM
UCT_EA_IncStmtS2016.AM
UCT_EA_NOBalance2016.AM
UCT_EA_NOIncStmtS2016.AM
Daň z příjmů právnických osob
V IS K2 lze vytvořit přiznání k dani z příjmů právnických osob pro firmy, které účtují dle vyhlášky č. 500/2002 Sb. pro podnikatele nebo vyhlášky č. 504/2002 Sb. pro neziskové organizace.
Ve Správě multi company v části Daň z příjmů právnických osob je třeba nastavit parametry.
Výpočet daně a vytvoření xml souboru provedeme pomocí skriptu Daň z příjmů právnických osob (CorporateIncomeTax.PAS).
Majetek
Při vytváření karty majetku kopií se nyní nekopírují údaje o oprávkách nebo počtu odepsaných let
Při kopii karty majetku se nyní na záložce Položky nové karty nekopírují údaje týkající se původní karty:
- Oprávky celkem
- Počet odepsaných let
- Oprávky v roce navedení
- Neuplatněné odpisy
Možnost změnit zkratku Předvolby odpisování a Odpisového plánu, i když už jsou používány na kartách majetku
Je umožněna změna zkratky u Předvolby odpisování a Odpisového plánu, přestože už jsou použité na kartách majetku, nebo jsou karty zpracovány či vyřazeny.
Novinky v Modulu pro inventury majetku pro čtečky (jednoduchý)
V Modulu pro inventury majetku pro čtečky (jednoduchý) – č. funkce 7 084 jsme připravili další zjednodušení při provádění inventur majetku:
- Zobrazení stromové struktury analytických os – je-li potřeba změnit kontrolovaný údaj (středisko, umístění, …) načtené karty majetku, po stisknutí tlačítka dané osy se zobrazí stromová struktura (nebo tabulka) a lze přehledně vybrat jiný údaj.
- Zobrazení obrázku – u načtené karty majetku se zobrazí náhled obrázku majetku. Obrázek lze zvětšit pomocí tlačítka s lupou. Zobrazuje se první obrázek s typem PICTK2, který je připojen u dané karty majetku.
- Přidání karty majetku do požadovaných karet soupisového listu v průběhu inventury majetku – pokud načtená karta majetku není v požadovaných kartách na Soupisovém listu a existuje v K2, zobrazí se dotaz: „Majetek xxx není v požadovaných položkách, přejete si ho nyní přidat?“. Pokud se dotaz odsouhlasí, karta majetku se přidá do požadovaných na Soupisový list, kartu je pak potřeba znovu načíst.
Mzdy
Doplňková práva pro Závazky z mezd
Do K2 byla přidána doplňková práva pro Závazky z mezd. Pro použití je třeba Závazky z mezd nejprve zaregistrovat dle dokumentace Nastavení doplňkových práv.
Sociální události - úpravy
Byly provedeny následující úpravy v knize Sociální události:
- Do náhledu záznamu byla přidána pole Žádost o dávku ošetřovného od - do - údaje se doplňují programem dle již vytvořených oznámení zaměstnavatele z polí týkajících se žádosti o dávku na samotném oznámení zaměstnavatele (Žádost o dávku od, Žádost o dávku do). Datumy se týkají pouze Ošetřovného a Dlouhodobého ošetřovného, u ostatních typů dávek jsou nulové.
- Byla upravena funkčnost zatržítka Povinnost odeslat NEMPRI - zatrhne se automaticky programem, pokud pro událost vznikla povinnost zaslat oznámení zaměstnavatele a toto nebylo dosud vytvořeno. Pokud dojde k vytvoření NEMPRI, pak se zatržítko automaticky odtrhne. U ošetřovného a dlouhodobého ošetřovného, kde se může zasílat více oznámení zaměstnavatele, se zatrhává na základě datumů Žádost o dávku od a Žádost o dávku do. Pokud je na události Datum potvrzení trvání nebo Datum ukončení (pokud je již vyplněno) vyšší, než je datum Žádost o dávku do, pak to znamená, že existuje období, pro které nebylo oznámení odesláno a program zatržítko zatrhne.
- Byla přidána funkce i hromadná akce pro Načtení údajů z docházky, která načte údaje ze dnů pracovního listu, pokud existují a jsou zpracované a doplní je do části Práce v průběhu sociální události. tyto údaje se poté promítnou do Oznámení zaměstnavatele a do Hlášení při ukončení pracovní události, pokud bude vytvářeno přímo ze sociální události.
Nábory - nový modul
Byl vytvořen nový modul Nábory, který slouží jako podpora pro hledání nových zaměstnanců. Poskytuje možnost definovat požadavky na nového zaměstnance, umožňuje evidovat výběrová řízení, generovat inzeráty, evidovat a hodnotit uchazeče.
V rámci Náborů je možné využívat také služeb umělé inteligence.
Web a e-shop
Odstranění sloupců z tabulky EshopArticleShopValue a databázového view EshopArticle
Od verze 2026 došlo k odstranění sloupců z tabulky EshopArticleShopValue a databázového view EshopArticle, které obsahovaly tzv. příznaky pro e-shop. Pokud byly tyto sloupce použity ve speciálech, je třeba je nahradit novými štítky, které jsou dostupné od verze 2024.
Odstraněné sloupce:
- Novinka - sloupec IsNewArticle
- Doprava zdarma - sloupec IsFreeShipping
- Doporučujeme - sloupec IsTip
- Sleva - sloupec IsDiscount
- Výprodej - sloupec IsSellout
- Bazar - sloupec IsSecondHand
- Připravujeme - sloupec IsComingSoon
- Akce - sloupec IsCampaign
Přepracování náhledu šablon e-mailu
Nově jsme zapracovali náhled šablon e-mailu do webové K2. Zároveň tak došlo k přepracování náhledu i v desktopové K2. Nyní se pro náhled zobrazí formulář "Emailová zpráva". Pokud uživatel chce otevřít náhled šablony v e-mailovém klientovi (například v Outlooku) je nutné přidat do pásu karet formuláře "Emailové zprávy" tlačítko Exportovat do EML následujícím způsobem:
1. Otevřít okno e-mailová zpráva přes "Náhled šablony e-mailu"
2. V pásu karet pravým tlačítkem myši vybrat "Upravit pás karet pro aktuálního uživatele"
3. Ze stromového menu "Zvolit příkazy z..." vybrat "Emailová zpráva"
4. Vybrat příkaz "Exportovat do EML"
Změna zobrazování textů dostupnosti
Upravili jsme zobrazování textů dostupnosti při zapnuté volbě "Skutečné stavy skladů".
Pokud zboží není skladem, zobrazí se zadaný text nulového skladu, např. "2 týdny (0 ks)", "Dočasně nedostupné (0 ks)".
V Nastavení webu a e-shopu (záložka Zobrazení) jsme přidali novou volbu "Používat alternativní texty pro skladovou dostupnost". Je-li tato volba zatržena, budou se při zobrazování skutečných stavů skladů načítat hodnoty z alternativních textů pro sklad, např.:
Na skladě je > 5 ks ... "Více než 5 ks (x ks)"
Na skladě je > 10 ks ... "Více než 10 ks (x ks)"
Na skladě je 0 ks ... "Nedostupné (0 ks)"
Správce
Nové právo na změnu číselníku Období
Při editaci číselníku Období je nově kontrolováno právo „Správce/Obecné/Změna číselníku Období“.
Unikátní identifikace dokladů
Do zobrazení čísla dokladu ve formátu Kniha/Období/Číslo lze nově na začátek přidat max. 3 znaky, kterými lze odlišit typ dokladu.
Unikátní identifikace dokladů se nastavuje v číselníku Období.
Např. pokud v Období "2025" nastavíme pro objednávky vydané identifikaci "VO" + mezera, v čísle objednávky v knize (např.) "11", vystavené v období "2025", se bude zobrazovat číslo dokladu "VO 11/2025/1".
Nové právo "Potlačit úpravy formuláře"
Bylo přidáno nové právo č. 2431 Správce / Obecné / Potlačit úpravy formuláře
Právo umožňuje uživateli potlačit úpravy formuláře a zobrazit tak formulář v továrním nastavení, bez speciálních úprav (tlačítkem Potlačit úpravy formuláře v ribbonu).
Ve výchozím stavu je právo vypnuto.
Změny ve zpracování plánovaných úloh
Ve verzi 2026 jsme v plánovaných úlohách provedli několik zásadních změn:
1. Hromadné povolení/zakázání úloh
Nově lze jedním příkazem povolit nebo zakázat všechny označené úlohy najednou.
2. Rozšíření tabulky Scheduler
Přidali jsme nová pole RunServerId a RunTime, která zobrazují, na kterém serveru úloha aktuálně běží a kdy byla spuštěna.
Pole RunServerId jsme navíc přidali i do výchozích sloupců tabulky „Co právě běží“.
3. Rozšíření tabulky SchedulerHistory
Byla rozšířena struktura tabulky SchedulerHistory o pole ServerId s informací, kde plánovaná úloha běžela. Pole ServerId bylo přidáno do výchozích sloupců v Historii plánované úlohy.
4. Zrušení Balanced režimu
Balanced režim plánovače byl zrušen a příznak IsDefault v tabulce Server se již nepoužívá. Úlohy s přiřazeným serverem se spouští pouze na tomto serveru. Ostatní úlohy jsou zpracovávány libovolným z dostupných běžících K2_AS.
5. Chování při ztrátě spojení s MS SQL
Pokud se během provádění úlohy odpojí K2_AS od MS SQL, může úlohu převzít jiný K2_AS.
Po opětovném připojení původního K2_AS proběhne kontrola – pokud už úlohu vykonává jiný K2_AS, vyvolá se výjimka EDuplicateSessionError.
Dostupné aktualizace
V tomto modulu naleznete seznam všech aktuálně dostupných verzí IS K2 vč. prokliku na novinky a hlášení chyb.
Stažení dostupných verzí se provede přes K2 Instalátor.
Kniha Uživatelé
Od verze K2 nara.01 byl přepracován modul Uživatelé.
Pro práci s tímto modulem doporučujeme přečíst Uživatelskou dokumentaci a Průvodce pro přechod.
Webová K2
Webová K2 - svislý posuvník
Od verze K2 vega.05 a K2 nara.01 byl do webové K2 přidán svislý posuvník pro pohyb mezi záznamy na počítači.
Parametr pro přizpůsobování ikon v ribbonu
Při použití URL parametru CompactSections=1 se budou ikony v ribbonu přizpůsobovat velikosti monitoru.
K2 Chat
Od verze K2 nara.01 je možné ve webové K2 využít také chat pro uživatele. Ikona pro chat se bude zobrazovat v uživatelském panelu vedle ikony pro notifikace.