Book Contents

Book Index

Pošta

Modul Pošta slouží pro nadefinování poštovní schránky a její správné nastavení. Uživatel zde má k dispozici také interní poštovní schránku. Poštu je možné otevřít pomocí stromového menu modulu Komunikace.

Kniha Pošta

Pošta v IS K2 umožňuje komunikaci mezi uživateli, podobně jako předávání úkolů, a zároveň dokáže komunikovat s ostatními subjekty mimo IS K2. Jedná se tedy jak o interní tak extérní poštu. Interní zprávy nejsou přeposílány přes žádný poštovní server nebo službu a jsou v rámci sítě doručeny okamžitě. Pro odesílání a přijímání externích zpráv je nutné nadefinovat poštovní schránku a provést její správné nastavení. Prostřednictvím pošty může uživatel odesílat a přijímat zprávy včetně příloh, informace o plánovaných schůzkách apod.

Při prvním spuštění modulu Pošta program automaticky založí každému uživateli dvě poštovní schránky. Jednu vlastní interní poštovní schránku se jménem, které je shodné s přihlašovacím jménem uživatele do IS K2. Druhá schránka uživateli umožní odesílat zprávy z IS K2 pomocí vlastního poštovního klienta. Do této schránky není možné přijímat zprávy, protože pro příjem pošty není nastavena. Tyto schránky jsou bez hesla a jejich nastavení lze měnit. Tyto nadefinované schránky by neměl uživatel mazat. V případě smazání dojde k obnově těchto schránek, a to vždy po spuštění pošty v IS K2. Nad knihou Pošta i nad jednotlivou zprávou je uživateli k dispozici F9 pro zařazení tiskové sestavy.

Kniha pošty je rozdělna do dvou částí. V levé části jsou tři záložky. Jsou to Složky, Adresář a Uživatelé. Na záložce Složky je Stromové menu, ve kterém jsou zobrazeny všechny nadefinované poštovní schránky. Záložka Adresář obsahuje seznam všech elektronických adres v K2. Mohou zde být jak Partneři tak Kontaktní osoby nebo Dodavatelé/Odběratelé. Pokud má např. kontaktní osoba uvedeno několik elektonických adres, bude v tomto seznamu uvedana vícekrát. Stejně tak Partner nebo Dodavatel/Odběratel. Na třetí záložce Uživatelé je seznam všech uživatelů K2. Dvojitým stisknutím tlačítka myši popř. pomocí klávesy Enter na elektronické adrese nebo uživateli se zobrazí formulář pro vytváření zprávy s již předvyplněnou adresou.

V pravé části knihy jsou k dispozici dvě záložky. Na záložce Zprávy se zobrazují obsahy jednotlivých složek stromového menu, tzn. seznam zpráv. V knize může být tedy zobrazen seznam schránek se seznamem jejich složek a došlé nebo odeslané zprávy zařazené do jedné vybrané složky. Druhou záložkou je zde Kalendář.

Standardně jsou v IS K2 přednastaveny složky:

V závorce za každou složkou je uveden aktuální počet zpráv zařazených do této složky. Jestliže složka obsahuje zprávu, která ještě nebyla přečtena, budou v závorce uvedena 2 čísla, oddělena čárkou. První číslo uvádí celkový počet zpráv ve složce, druhé číslo počet nepřečtených zpráv.

V rámci vytvořených schránek může uživatel vytvářet své osobní složky. Novou složku do seznamu přidáme stisknutím pravého tlačítka myši na složce, do které chceme novou složku zařadit. Zobrazí se nabídka možností. Po výběru nabídky Přidat se zobrazí formulář Nová složka. Vyplníme pole pro název nové složky a po potvrzení se složka vytvoří. Nové vlastní složky lze přidávat pouze jako podřízené do již předdefinovaných složek.

Pouze u osobních přidaných složek lze provádět úpravy jako přejmenování složky, její přesun popř. výmaz. Přesun zpráv mezi jednotlivými složkami můžeme provést tak, že myší najedeme na požadovanou zprávu a tažením se stisknutým levým tlačítkem myši ji přesuneme do jiné složky. Přesun lze provádět pouze v rámci jedné systémové složky. Odstranit vlastní složku můžeme klávesou Del nebo stisknutím pravého tlačítka myši na zvolené složce a volbou Smazat. Stejným způsobem lze složky přejmenovat. Po vyvolání nabídky stisknutím pravého tlačítka myši vybereme volbu Přejmenovat.

Novou zprávu uživatel vytvoří pomocí tlačítka Napsat. Zobrazí se formulář, který uživateli umožní novou zprávu vytvořit popř. přiložit k dané zprávě přílohu.

Odeslání zprávy proběhne po stisknutí tlačítka Odeslat. Zpráva bude odeslána jako kopie každému zadanému příjemci (včetně příloh) a uloží se do jeho složky Doručená pošta. Původní zpráva se přesune do složky uživatele Odeslaná pošta.

Obr.: Kniha Pošta

Popis tlačítek:

Přijmout - stisknutím toho tlačítka spustíme příjem zpráv.

Odpovědět - stisknutím tohoto tlačítka vytvoříme novou zprávu, ve které bude na 1. straně automaticky předvyplněno v poli:

  • Komu - adresa uživatele, který nám zprávu zaslal,
  • Předmět - text ve formátu „Odp: Text z pole Předmět v původní zprávě“,
  • v poli pro vlastní text - informace od koho byla původní zpráva a celý text původní zprávy.

Vytvořenou odpověď odešleme tlačítkem Odeslat (viz popis 1. strany).

Odpovědět všem - postup je stejný jako v případě tlačítka Odpovědět. Pouze v poli Komu budou uvedeni všichni uživatelé, kterým byla původní zpráva zaslána včetně odesílatele původní zprávy.

Předat - opět platí stejný postup jako v případě Odpovědět. Stisknutím tohoto tlačítka však zůstane pole Komu nevyplněno.

Kopie - pravítkem stojíme na zprávě, ze které chceme vytvořit kopii zprávy a odeslat ji.

pic_129i

Upravit - tlačitkem se otevře zpráva, kterou je možné změnit a poté uložit nebo odeslat.

Odstranit (Delete) - stojíme-li pravítkem na zprávě, kterou chceme odstranit ze složky, stiskneme toto tlačítko a zpráva se přesune do složky Odstraněná pošta (viz popis Odstraněná složka).

Aktualizovat - umožňuje aktualizovnání schránky nebo zprávy.

PIC_246i

Účty - po stisknutí tlačítka se zobrazí formulář, ve kterém nastavujeme všechny schránky, do kterých chceme přijímat zprávy a odesílat. Je zde možné také nastavit prostředí pro knihu Pošta.

PIC_031

Náhled - ve spodní části knihy Pošta se zobrazí tělo zprávy, na které stojíme pravítkem.

Hledání (Ctrl+F) - stisknutím tohoto tlačítka vyvoláme formulář Vyhledávání, pomocí kterého můžeme nastavit podmínky pro hledání konkrétních zpráv.

Obr.: Formulář Vyhledávání

 

  • Hledaný text - do tohoto pole napíšeme text, který chceme najít (max. 70 znaků).

 

  • Schránky - zatrhnutím polí zvolíme podmínky pro prohledávání:
    • Aktuální - program prohledá pouze schránku, ve které se právě nachází pravítko na záznamu.
    • Všechny - program prohledá všechny schránky, které jsou definované a zobrazené.

 

  • Složky - v této části formuláře můžeme zatrhnout volbu, zda se mají prohledávat i složky Koš a Nevyžádené.

 

  • Části - zatrhnutím polí zvolíme podmínky pro prohledávání:

 

  • Předmět - program vyhledá a zobrazí všechny zprávy, které obsahují hledaný text v poli „Předmět“.
  • Tělo zprávy - program vyhledá a zobrazí všechny zprávy, které obsahují hledaný text v těle zprávy.
  • Od - program vyhledá a zobrazí všechny zprávy, které obsahují hledaný text v poli „Od“.
  • Komu - program vyhledá a zobrazí všechny zprávy, které obsahují hledaný text v poli „Komu“.
  • Kopie - program vyhledá a zobrazí všechny zprávy, které obsahují hledaný text v poli „Kopie“.

 

 

Po stisknutí tlačítka OK (nebo klávesy Enter) bude zobrazen formulář s Výsledky vyhledání, ve kterém budou zobrazeny zprávy obsahující hledaný text. Pokud v poště neexistuje zpráva, která zadaným podmínkám vyhovuje, zobrazené okno bude prázdné.

 

Formulář zavřeme stisknutím tlačítka Storno nebo klávesou Esc.

Pozn.: Zavřeme-li formulář vyhledávání, ve kterém je vyplněno pole Hledaný text a následně jej opět otevřeme, zůstane v tomto poli zapsán původní hledaný text.

PIC_246i

Archivace - Archivace pošty. Tlačítko se zobrazí uživatelům, kteří mají právo Servisní zásahy. Po spuštění se objeví formulář, ve kterém je možné nastavit parametry archivace. Jako výchozí je nastaveno uložení na disk a smazání z databáze všech zpráv starších 60 dnů. V nastaveném adresáři se pak vytvoří podadresář MailArchive a v něm jsou podle čísel uživatelů uloženy jejich zprávy.

pic_347i

Aktivita - stisknutím tohoto tlačítka se zobrazí formulář Uložit jako aktivitu. Tento formulář umožní uživateli ativitu vytvořit.

pic_1240

Obr. Formulář Uložit jako aktivitu

  • Typ aktivity - pole pro výběr typu aktivity. Odkaz do číselníku typů aktivit.
  • Uložit přílohy jako dokumenty - pokud je volba zatržena, uloží se přílohy zpráv jako dokumenty.
  • Cesta k dokumentům - cesta k uloženým přílohám emailu.
  • Typy dokumentů - pole pro volbu typu uložených dokumentů.
  • Skript - pole pro výběr skriptu, který slouží pro vytváření aktivit. Toto pole je zpřístupněno, pokud je jako způsob uložení zvoleno msScript.
  • Způsob uložení - pole pro výběr způsobu uložení:
    • masStandard - standardní vytvoření aktivity. Po výběru této možnosti a stisknutí tlačítka OK se otevře 1. strana vytvářené aktivity. Zde budou předvyplněna pole např. Typ, Popis, datum OD a datum DO. Na 8. straně karty aktivity bude automaticky v poli pro komentář uloženo „tělo zprávy“ (kromě příloh), na které aktivitu vytváříme.
    • masScript - způsob uložení aktivity pomocí skriptu. Pokud uživatel zvolí tuto možnost, je nutné vybrat příslušný skript do pole Skript.
    • masDisabled - neprovede se žádné uložení aktivit.

Pozn.: Seřadit zprávy ve složce můžeme stisknutím levého tlačítka myši v záhlaví sloupce Odesláno (nebo Přijato). Směr šipky umístěné vpravo v záhlaví sloupce určuje, zda jsou zprávy seřazeny podle data odeslání vzestupně (poslední odeslaná/přijatá zpráva je na posledním místě) nebo sestupně (poslední odeslaná/přijatá zpráva je na prvním místě).

Zpráva

Jakoukoliv zprávu ve složkách je možné detailně zobrazit pomocí klávesy Enter popř. dvojitým stisknutím tlačítka myši. Zobrazí se formulář se všemi náležitostmi zprávy. Jedná se o stejný formulář, pomocí kterého je možné vytvářet novou zprávu.

Obr.: Pošta - rozpracovaná zpráva

V horní části tohoto formuláře je uvedeno kdo je odesílatelem této zprávy. Pole Předmět slouží k zadání předmětu zprávy. Předmět zprávy je uveden také v horní modré liště. V prostřední části formuláře se nachází 3 záložky. Záložka Komu slouží pro určení příjemce zprávy. Platnost adresy je kontrolována programem. Může jich zde být uvedeno více a v takovém případě je nutné je oddělit středníkem. Pro kopii a skrytou kopii jsou zde k dispozici záložky Kopie a Skrytá kopie.

Spodní část formuláře je vyhrazena pro práci s vlastním textem zprávy.

Tlačítka na tomto formuláři zde mají stejnou funkčnost jako v knize Pošta. Přílohy k rozpracované zprávě uživatel vkládá pomocí tlačítka Vložit. K tomuto účelu lze využít také kombinaci kláves Ctrl+C a Ctrl+V. V případě, že již vytvářená zpráva obsahuje všechny náležitosti můžeme ji odeslat příjemci pomocí tlačítka Odeslat. Tlačítko Zrušit uzavře vytvářenou popř. otevřenou zprávu. Volby Odpovědět, Odpovědět všem případně Předat může uživatel využít k vytvoření odpovědi příjemcům. Tlačítko Aktivita nám umožní vytvořit k příslušné zprávě aktivitu.

V případě, že nevytváříme novou zprávu, ale máme zobrazenu existující, jsou k dispozici v horní liště také tlačítka se šipkami. S jejich pomocí je možné přecházet na další zprávy a prohlížet je.

Upozornění: Při psaní zprávy používáme pro ukončení řádku klávesu Shift+Enter! Samotná klávesa Enter vytvoří ve zprávě odstavec.

Kalendář

Na záložce Kalendář jsou zobrazeny všechny zprávy příslušné složky. Zprávy v kalendáři jsou shodné s obsahem zpráv v jednotlivých složkách a jsou zobrazeny v kalendáři vždy v příslušném dni. Zprávu lze z kalendáře otevřít stejně jako ze složky.

Do kalendáře stejně jako zprávy můžeme vkládat události a připomínání.

PIC_644

Obr. Kniha Pošta - 2. strana

Popis tlačítek:

Pic_1031i

Vytvoření nové položky kalendáře. Lze nahradit klávesou Insert.

pic_129i

Tlačítko pro otevření položky kalendáře a její případnou úpravu. Položku klendáře lze otevřít také klávesou Enter.

Smazání položky kalendáře. Lze použít také klávesu Delete.

PIC_1090i

Tlačítko pro přidání nové události do kalendáře. Zobrazí se formulář Událost, ve kterém uživatel vyplní Předmět, Text, Začátek a Konec události, případně může zatrhnou volbu Celý den, čímž je určeno, že událost bude trvat celý den. Dále zde může uživatel nastavit událost jako Důležitou a nastavit Připomenutí události.

PIC_1091i

Vložení připomenutí události. Tlačítko zobrazí formulář Upozornění na událost. Zde je možné nastavit dobu upozornění před začátkem události a způsob upozornění. Uživatel zde může zvolit, zda Zobrazit hlášení, Přehrát zvuk, Spustit aplikaci, Spustit skript nebo Poslat e-mail.

pic_032i.png

Přepnutí rozsahu zobrazení kalendáře na den. Lze nahradit klávesami Ctrl+D.

pic_022i.png

Přepnutí rozsahu zobrazení kalendáře na týden. Lze nahradit klávesami Ctrl+T.

Pic_1023i

Přepnutí rozsahu zobrazení kalendáře na měsíc. Lze nahradit klávesami Ctrl+M.

Pic_1024i

Zobrazení nebo skrytí sobot a neděl. Lze nahradit klávesami Shift+Ctrl+W.

Pic_1025i

Sloučení sobot a neděl do jedné buňky.

Přenačtení obsahu kalendáře.

Vyhledání záznamu podle textu. Lze nahradit klávesami Ctrl+F.

Vyhledání dalšího výskytu.

Pic_1026i

Uspořádání položek kalendáře podle času bez překrytí. Lze nahradit klávesami Ctrl+U.

Pic_1027i

Nastavení kalendáře. Pomocí formuláře je možné nastavit Počáteční a Koncové datum kalendáře popř. barvy v kalendáři.

Pic_1028i

Přepnutí kalendáře na celou obrazovku. Lze nahradit klávesou F11.

Pic_1029i

Zobrazení nebo skrytí panelu s ovládacími prvky. Lze nahradit klávesami Shift+Ctrl+P.

Pic_1030i

Zobrazení nebo skrytí panelu s podrobnostmi. Lze nahradit klávesami Shift+Ctrl+B.

Nastavení poštovní schránky

Poštovní schránku je vždy nutné pro její správnou funkčnost nastavit. Poštovní schránky se nastavují ve formuláři, který je možné otevřít pomocí tlačítka Účty, které se nachází v horní liště modulu Pošta v IS K2. Formulář obsahuje několik záložek, na kterých je možné nastavit potřebné náležitosti. V levé části formuláře je uveden seznam všech definovaných účtů. V pravé části jsou k dispozici záložky s příslušnými poli pro vlastní nastavení účtu.

pic_1244

Obr.: Formulář Nastavení poštovních účtů

Popis polí:

Název účtu

Pole pro libovolný název účtu.

Vaše jméno

Jméno, které bude použito při odesílání zpráv z tohoto účtu.

E-mailová adresa

Pole pro zadání e-mailové adresy.

Adresa pro odpovědi

Adresa pro zaslání odpovědi. Prázdná hodnota zde znamená odpovídat na stejnou adresu.

Příjem pošty

Pole slouží k definování způsobu, jakým bude uživatel přijímat poštu na tomto účtě. Uživatel zde volí příslušný protokol.

Odesílání pošty

Pole pro výběr způsobu odesílání pošty z tohoto účtu. Obsluha zde volí příslušný protokol.

Poštovní klient

Výběr poštovního klienta pro úpravu zpráv.

Výchozí schránka pro odesílání

Tuto volbu je možné zatrhnout pouze u jedinné schránky ze všech definovaných. Příznak je nutné nastavit u té schránky, kterou bude uživatel využívat k odesílání e-mailů ze skriptu např. Export do emailu.

Použít pro příjem a odeslání

Pokud chce uživatel do své schránky poštu také přijímat, musí být tato volba zatržena.

Uložit kopii odeslané právy

Pokud je pole zatrženo, uloží se kopie odeslané pošty do složky Odeslaná pošta.

Zobrazovat

Schránka s tímto nastavení je zobrazena v seznamu všech účtů v knize Pošta.

Skrytou kopii sobě

Pokud je toto pole zatrženo, je vždy automaticky přidána adresa odesílatele do skryté kopie emailu, odesílaného přes tuto schránku. Uživatel tak může být informován o všech odeslaných emailech.

Interval pro kontrolu nových zpráv

Interval pro kontrolu nových zpráv. Je uveden v minutách.

Formát pro vytváření zpráv

Výchozí formát textu pro vytváření nových zpráv.

Podpis

Tímto tlačítkem se zobrazí formulář, ve kterém je možné definovat podpisy.

Přidat účet

Tlačítko pro přidání nového účtu do K2.

Testovat připojení

Tlačítko pro test nastavení schránky. Zobrazí se hlášení o stavu připojení.

Globální proxy

Stisknutím tohoto tlačítka se zobrazí formulář pro nastavení Globální proxy.

Odebrat účet

Pomocí tohoto tlačítka je možné odebrat již nadefinovanou schránku.

Ukázat hesla

V případě zathrnutí této možnosti jsou zobrazena všechna hesla na tomto formuláři. V opačném případě jsou hesla zobrazena jako hvězdičky.

Na záložce Potvrzení může uživatel nastavit požadavek na potvrzení o přečtení emailu. Tomuto požadavku může druhá strana vyhovět, ale i nemusí.

Nastavení poštovního účtu se odvíjí podle toho, k čemu má sloužit. Mimo nastavení poštovní serverů je nutné, aby se obsluha zaměřila při nastavení především na:

Každý uživatel má po přihlášení do IS K2 k dispozici dvě schránky. Jednu interní pro zasílání zpráv mezi uživateli K2 a jednu externí, u které lze měnit nastavení, ale nelze ji smazat. Dále uživatel může vytvářet libovolné množství poštovních schránek a účtů.

U vestavěného poštovního klienta je zapracována podpora SSL.

Nastavení poštovní schránky pro odesílání
Varianta 1.

Příjem pošty: Nepříjímat, Odeslání pošty: Mapi, Poštovní klient: Mapi.

Při tomto nastavení není třeba nic měnit. Jsou podporovány základní funkce pro odesílání emailů včetně odesílání ze skriptu. Při zasílání emailů ze skriptu v tomto případě mohou nastat problémy u některých kombinací zvolené databáze a poštovního klienta. Proto se nedoporučuje toto nastavení u kombinace databáze Oracle a poštovního klienta Outlook a Thunderbird. Dále není doporučeno používat toto nastavení u operačního systému Windows 7. Tento operační systém nepodporuje "Simple MAPI". Toto nastavení není vhodné také pro Outlook 2010.

Varianta 2.

Příjem pošty: Nepříjímat, Odeslání pošty: SMTP, Poštovní klient: Outlook.

Tato varianta je doporučenou kombinací pro databázi Oracle a poštovního klienta Outlook.

Varianta 3.

Jestliže není naistalovaný žádný výchozí poštovní klient a přitom obsluha chce využívat exporty sestav do emailu a tyto emaily před jejich odesláním editovat, může využít vestavěného poštovního klienta.

Příjem pošty: Nepříjímat, Odeslání pošty: SMTP, Poštovní klient: Vestavěný.

Nastavení poštovní schránky pro příjímání pošty do K2

Nastavení schránky pro příjem se liší pouze ve výběru protokolu pro příjem zpráv. Ten je nutné zvolit v poli Příjem pošty. Je třeba si uvědomit, že s výběrem protokolu pro příjem pošty je nutné také jeho bližší nastavení na jeho záložce na formuláři Nastavení poštovních účtů (např. protokol "POP3" strana 2, protokol "SMTP" strana 3).

Book Contents

Book Index

Nastavení Google účtu v IS K2

Pokud uživatel chce používat svůj účet u společnosti Google v rámci poštovní schránky v IS K2 a využívat tento účet pro odesílání emailů, musí nastavit jeho autorizaci. Tento proces zahrnuje několik kroků.

Pro přihlášení ke Google účtu z aplikací třetích stran již není možné využít tzv. basic autentizaci (přihlášení pomocí uživatelského jména a hesla). Pro tyto účely je nutné použít tzv. protokol OAuth2.

Celý proces autentizace spočívá ve vytvoření projektu pro konkrétní Google účet v rámci konsole Google Cloud Platform, která je dostupná na adrese https://console.cloud.google.com/.

Následně je nutné v rámci tohoto projektu vytvořit aplikaci pro autorizační protokol OAuth2 a vytvořit Credentials (klient pro ověření) protokolu OAuth2.

Posledním krokem je pak nastavení údajů tohoto projektu do IS K2.

Book Contents

Book Index

Vytvoření projektu Google Cloud Platform

V rámci svého účtu u společnosti Google musí mít uživatel, který chce odesílat emaily z IS K2 vytvořen projekt v konzoli Google Cloud Platform. URL adresa této konzole je https://console.cloud.google.com/. Podmínkou je přihlášení uživatele ve webovém prohlížeči k danému Google účtu.

pic_7187

Obr.: Úvodní obrazovka konzole Google Cloud Platform

Nový projekt na Google Cloud Platform vytvoříme kliknutím na Select a project a následně na volbu NEW PROJECT.

pic_7190

Obr.: Vytvoření nového projektu

Na další obrazovce nastavíme název projektu v poli Project name.

pic_7191

Obr.: Zadání názvu projektu

Tlačítkem CREATE potvrdíme vytvoření projektu.

Book Contents

Book Index

Vytvoření aplikace pro protokol OAuth2

V rámci vytvořeného projektu v Google Cloud Platform je dále nutné nastavit aplikaci pro autorizační protokol OAuth2.

V konsoli Google Cloud Platform musí být daný projekt vybrán. Po vytvoření se zde nastaví. Pokud však aktuálně nastaven není, vybereme jej pomocí tlačítka s názvem projektu.

pic_7192

Obr.: Tlačítko pro výběr projektů

Zobrazí se vždy seznam všech projektů Google účtu v konzoli. Z tohoto seznamu vybereme požadovaný projekt.

Pomocí ikony pic_1181i si dále zobrazíme všechny dostupné možnosti projektu a zvolíme zde APIs & Services.

pic_7194

Obr.: Zobrazení sekce APIs & Services

V sekci APIs & Services dále klikneme na volbu OAuth consent screen. Zde vytvoříme aplikaci pro ověření protokolem OAuth2.

pic_7195

Obr.: Vytvoření aplikace pro OAuth2

Zde jako první zvolíme možnost External a volbu můžeme potvrdit tlačítkem CREATE.

Na další obrazovce v poli App name zvolíme název aplikace a do pole User support email zadáme kontaktní email. Zpravidla zde zadáváme emailovou adresu daného Google účtu, s jehož projektem v Google Cloud Platform pracujeme. Další povinným polem je Developer contact information ve spodní části obrazovky. I zde je nutné zadat emailovou adresu.

pic_7196

Obr.: Další nastavení aplikace pro OAuth2

Nastavení je možné potvrdit dále tlačítkem SAVE AND CONTINUE.

Další krok vytváření "Scopes" je možné přeskočit a znovu stisknout tlačítko SAVE AND CONTINUE.

Dále se dostaneme na obrazovku, kde je nutné nastavit uživatele aplikace pro protokol OAuth2.

pic_7197

Obr.: Nastavení uživatelů pro aplikaci

Zde musí být zadán uživatel, konkrétního Google účtu, ke kterému je vytvořen tento projekt a ze kterého bude realizováno odesílání emailů z IS K2. Uživatele zde přidáme pomocí tlačítka ADD USERS. Následně vyplníme emailovou adresu a připojení uživatele potvrdíme tlačítkem ADD. Po připojení uživatele potvrdíme celou obrazovku opět tlačítkem SAVE AND CONTINUE. Dále se zobrazí poslední obrazovka Summary s přehledem údajů o aplikaci pro protokol OAuth2.

Aplikace je vytvořena a můžeme zde kliknout na tlačítko BACK TO DASHBOARD.

pic_7198

Obr.: Dokončení vytváření aplikace

Book Contents

Book Index

Nastavení Credentials (ověření) aplikace pro protokol OAuth2

Dalším krokem pro funkčnost aplikace pro protokol OAuth2 je nastavení tzv. Credentials (ověření). Jedná se v podstatě o vytvoření klienta OAuth client pro ověření. V projektu klikneme na sekci Credentials a zde pak na tlačítko + CREATE CREDENTIALS.

pic_7199

Obr. Vytvoření klienta OAuth

V kontextovém menu dále vybereme možnost OAuth client ID.

pic_7200

Obr.: Kontextové menu pro výběr typu ověření

Zobrazí se obrazovka, kde v poli Application type zvolíme Desktop app. Je to proto, že se jedná o aplikaci pro desktopovou vezi IS K2.

pic_7201

Obr.: Výběr typu aplikace pro ověření

Na další obrazovce zadáme název pro identifikaci v rámci konsoly, a můžeme stisknout tlačítko CREATE pro vytvoření ověření.

pic_7202

Obr.: Potvrzení pro vytvoření OAuth client pro ověřování

Klient pro ověřování je vytvořen a zobrazí se okno, kde se nachází dvě pole Client ID a Client Secret. Klíče z těchto polí jsou velmi důležité pro nastavení odesílání emailu z IS K2 přes Google účet.

pic_7203

Obr.: Client ID a Client Secret pro nastavení v IS K2.

Další nastavení pro správnou funkci odesílání emailů je nutné provést v IS K2.

Book Contents

Book Index

Nastavení v IS K2

Další nastavení pro odesílání emailů z IS K2 přes Google účet je již nutné provést přímo v IS K2 v modulu Pošta. Veškeré údaje pro účet Google zde zadáváme v nastavení dané schránky.

Pokud zde tedy chceme Google účet nastavit je nutné nejprve zadat emailovou adresu v poli E-mailová adresa na záložce Obecné. Dále zde v poli Odesílání pošty zvolíme možnost SMTP.

pic_7204

Obr.: Nastavení na záložce Obecné

Další úpravu nastavení účtu provedeme na záložce SMTP, kde zadáme vše potřebné pro odesílání emailu prostřednictvím SMTP protokolu. Zde zadáme Název serveru (smtp.gmail.com), Port (587) a Zabezpečené připojení (Explicitní TLS).

pic_7205

Obr.: Nastavení na záložce SMTP

Místo ověření účtu pomocí jména a hesla zde musíme nastavit ověření identity pomocí protokolu OAuth2. Veškeré údaje pro tento protokol zadáváme ve formuláři, který zobrazíme kliknutím na tlačítko OAuth 2.

pic_7206

Obr.: Nastavení protokolu OAuth2 v IS K2

Popis polí:

Client ID

Zde je nutné zadat Client ID, získané vytvořením klienta pro ověření protokolu OAuth2 (OAuth client), v rámci Google Cloud Platform.

Client Secret

Zde je nutné zadat Client Secret, získané vytvořením klienta pro ověření protokolu OAuth2 (OAuth client), v rámci Google Cloud Platform.

Authorization URI

Pole se vyplní automaticky hodnou určenou pro Google účet. Program jej vyplní automaticky pokud identifikuje Google účet v poli E-mailová adresa na záložce Obecné. Identifikace probíhá na základě koncovky "*.gmail.com". Pokud emailová adresa neobsahuje tuto koncovku je nutné pole vyplnit ručně. Hodnota pro Google je: "https://accounts.google.com/o/oauth2/v2/auth".

Token URI

Pole se vyplní automaticky hodnou určenou pro Google účet. Program jej vyplní automaticky pokud identifikuje Google účet v poli E-mailová adresa na záložce Obecné. Identifikace probíhá na základě koncovky "*.gmail.com". Pokud emailová adresa neobsahuje tuto koncovku je nutné pole vyplnit ručně. Hodnota pro Google je: "https://oauth2.googleapis.com/token".

Scope

Pole se vyplní automaticky hodnou určenou pro Google účet. Program jej vyplní automaticky pokud identifikuje Google účet v poli E-mailová adresa na záložce Obecné. Identifikace probíhá na základě koncovky "*.gmail.com". Pokud emailová adresa neobsahuje tuto koncovku je nutné pole vyplnit ručně. Hodnota pro Google je: "https://mail.google.com/".

Aktualizační token

Pole se vyplní automaticky po ověření účtu. Pro ověření je nutné stisknout tlačítko Přístupový token a dále použít volbu Získat/Aktualizovat. Zobrazí se webový prohlížeč s výzvou k přihlášení ke Google účtu. Po přihlášení dojde k ověření a pole Aktualizační token se vyplní automaticky hodnotou.

Vypršení platnosti

Datum a čas vypršení platnosti Aktualizačního tokenu. Token je platný 1 hodinu, pak dojde k jeho automatické aktualizaci. Token lze aktualizovat také ručně.

Přístupový token

Tlačítko obsahuje dvě další volby:

  • Získat/Aktualizovat - načte webovou stránku pro autorizaci aktualizačního tokenu.
  • Zapomenout/Odstranit - odstraní aktualizační token. Ten je pak nutné znovu načíst a autorizovat.

Skripty, funkce

Skripty Kontaktních osob naleznete v Katalogu skriptů.