Společné prvky nákupu a prodeje
Moduly Nákup a Prodej tvoří základ informačního systému K2, protože obsahují databáze s údaji nezbytnými i pro práci v modulech Účetnictví a Sklad. Základní význam mají zejména databáze Dodavatelé/Odběratelé a Zboží, jež se vyskytují ve všech čtyřech zmíněných modulech.
V modulech Nákup a Prodej existuje jeden nadřízený (základní) doklad, ze kterého lze odvodit několik podřízených dokladů. Mezi těmito doklady existuje vzájemná provázanost. Výjimku z tohoto pravidla tvoří pouze tzv. volné doklady.
Jádrem modulu Prodej je databáze Zakázek, z nichž pak lze vytvářet Objednávky přijaté, Rezervační listy, Faktury vydané, Výdejky zboží ze skladu, Dodací listy vydané a Zálohy přijaté.
Obr.: Schéma nadřízených a podřízených dokladů v modulu Prodej
Jádrem modulu Nákup je databáze Objednávek vydaných, z nichž lze následně odvodit Poskytnuté zálohy, Faktury přijaté, Potvrzení dodání a Příjemky zboží na sklad automatickým převedením údajů do těchto dokladů.
Obr.: Schéma nadřízených a podřízených dokladů v modulu Nákup
Základní údaje - SPNaP
Na záložce Základní údaje, které se vztahují k celému dokladu. O údajích na této záložce mluvíme jako o hlavičkových údajích.
Obr.: Záložka Základní údaje
Následuje popis společných polí dokladů prodeje/nákupu. Popis dalších polí a tlačítek specifický jen pro některé doklady je uveden v části Prodej a Nákup v kapitolách Základní údaje příslušných dokladů.
Popis společných polí dokladů prodeje/nákupu:
Zakázka/Objednávka |
Číslo a období nadřízeného dokladu - zakázky/objednávky (platí pro podřízené doklady) |
Doklad |
Číslo zakázky/objednávky vydané. |
Odběratel/Dodavatel |
Odběratel obchodního případu. Pomocí ikony lze nastavit zobrazování odběratele podle zkratky1, zkratky2, čísla, firmy nebo podle IČO. |
Stav |
Stav dokladu. Pole lze vyplnit hodnotou z uživatelsky definovaného číselníku. Význam pole je především pro navázání dokladů na procesy WorkFlow. Pole má evidenci historie změn. Stav lze změnit také na potvrzených dokladech a to klávesami Ctrl+Shift+F5. Klávesy Shift+Alt+F5 umožní hodnotu z tohoto pole vymazat. Pole lze hromadně vyplnit nebo smazat pomocí hromadných akce Změna stavu, Zrušení stavu. |
Popis |
Doplňující popis obchodního případu. Lze vybrat záznam z číselníku nebo lze zadat volný text. |
Adresy |
Ve změně lze zadat pomocí ikony fakturační, dodací nebo korespondenční adresu. Pokud má vybraný odběratel nastavené adresy na kartě odběratele, pak se adresa vyplní automaticky po výběru odběratele. Bližší popis následuje v kapitole Adresát. |
Daňová rekapitulace |
Pokud má doklad daňovou rekapitulaci (zakázka, faktura vydaná, objednávka vydaná a přijatá faktura) pak tlačítko zobrazí tabulku daňové rekapitulace. |
Obr.: Daňová rekapitulace
Jednotlivé řádky daňové rekapitulace jsou napočítány z položek dokladu podle sazby a typu daně, která je v položce nastavená. Příznak Výpočet DPH shora se zobrazuje pouze v prodeji a vyjadřuje, zda je DPH v dokladu počítáno zdola (Netto + DPH = Brutto) nebo shora (Brutto - DPH = Netto). Tento příznak ovlivňuje další chování a omezení daného dokladu.
Popis polí v části Kódy:
Středisko |
Středisko, které zakázku vystavuje. |
Kód zakázky |
Kód zakázky. |
Prostředek |
Odkaz do knihy Prostředek. Ze Zakázky se kopíruje do podřízených dokladů. |
Kód 1, Kód 2, Referent |
Pole umožňují uživatelské rozlišení, příp. vazbu do knihy Referenti. Bližší popis v kapitole Základní číselníky - Kód 1, Kód 2, Referent. |
K dokladům nákupu a prodeje je umožněno připojovat komentáře, případně můžeme využít Textu hlavičky či Textu patičky. Na záložkách Interní text dodavatele (doklady nákupu) a Interní text odběratele (doklady prodeje) se zobrazuje interní text zadaný na kartě Dodavatele/Odběratele. Pouze na dokladu Zakázka se nachází také záložka Interní text, která umožňuje zadat libovolně dlouhý text k zakázce.