Novinky ve verzi
Novinky K2 vega.01
Základní funkce
Výmaz skupiny práv
Vytvořili jsme samostatnou funkci pro odstranění skupiny práv (skupiny záznamů) ze záznamů v modulech K2. Funkce Výmaz skupiny práv nastaví záznamu číslo skupiny = 0 aniž by bylo nutné mít skupinu s Identifikačním číslem 0 (nula) vytvořenu.
Nákup/Prodej
Jednotné nastavení evidenčního čísla dokladu
Od verze K2 vega je sjednoceno nastavení evidenčního čísla dokladu, které se nyní zadává ve Správě multi company - Základní nastavení v parametru V evidenčním čísle dokladu zobrazovat K2 číslo.
Pokud není zatrženo, pak se evidenční číslo dokladu zobrazí v Kontrolním hlášení, sestavách (faktura vydaná, prodejka, záloha přijatá a ostatní pohledávky) EDI, ISDOCu a QR kódu jako variabilní symbol.
Pokud bude parametr zatržen, tak se zpřístupní pole Do data: (datum). Pokud pole bude nastaveno s nulovým datem, pak se bude zobrazovat v příslušných funkcích a sestavách číslo K2. Pokud bude nastaveno datum, pak doklady do data budou mít číslo K2, jinak se bude zobrazovat variabilní symbol.
Z výše jmenovaných sestav byl v důsledku této novinky odstraněn parametr RefNoAsInvoiceNo a z Nastavení Edi (jak v multi company, tak na kartě odběratelů/dodavatelů) byl odstraněn parametr Exportovat variabilní symbol, ze skriptu pro ISDOC a Kontrolní hlášení pak parametr SaleRefNo. Zrušené parametry jsou nahrazeny právě tímto novým parametrem V evidenčním čísle dokladu zobrazovat K2 číslo.
Import faktur přijatých - ISDOC (nový parametr SaveToAttachement)
Do skriptu pro import faktur ISODC (Fap_ImportXML.PAS) byl přidán parametr SaveToAttachement. Zde se zadá typ dokumentu, se kterým se uloží ISDOC soubor do importované faktury. Pokud je nezadáno, pak se ISDOC jako příloha k dokladu neuloží.
Recyklační příspěvky - novinky
Od verzí K2 iris.09, K2 Alba.05 byly ve funkci Recyklační příspěvky provedené následné úpravy:
1) V souladu s legislativou jsme upravili název záložky Eleketroodpad na Recyklační příspěvky
2) V číselníku Skupiny (pro evidenci recyklačních příspěvků) jsme přidali pole Jednotka, které nabízí hodnoty „ks“ a „kg“. V principu jde o to, že existují skupiny, které se mají evidovat v kg (např. skupina 2-1-1 (Velkoplošné obrazovky, speciální obrazovky (např. pro lékařské a měřicí přístroje), radarové obrazovky, nástěnné displeje, sportovní časomíry apod.), což jsou karty zboží, které se zpravidla neprodávají a ani neevidují v měrné jednotce kg, ale pro potřeby vykazování recyklačních příspěvků se uvádějí v Kg. V sestavě Recyklační příspěvky (Elektroodpady) se u těchto skupin s jednotkou kg nyní vypočítá hmotnost z položky faktury vydané z pole Hmotnost netto.
3) Byla upravena nepovinná inicializace, která naplní číselník Skupiny záznamy podle sazebníku REMY, včetně nového pole Jednotka. Pokud číselník Skupiny obsahuje záznamy vložené ručně, je třeba hodnotu v poli Jednotka doplnit.
4) Pro každý záznam recyklačních příspěvků lze nyní zatrhnout pole Baterie
5) Pokud se zatrhne pole Baterie, dojde ke zpřístupnění nových polí pro evidenci Typu baterií, Množství, Hmotnosti a Ceny s bateriemi.
Bod 4 a 5 souvisí se sazebníkem recyklačních příspěvků, které mají u skupiny poznámku „b“.
6) Bylo přidáno pole Firma, takže lze nyní nadefinovat různé recyklační příspěvky pro různé vlastní firmy.
7) Byla upravena sestava Recyklační příspěvky (Elektroodpady) (ElectricWaste_Overview.AM) , která nyní zohledňuje skupiny sazebníku s bateriemi, seskupených podle typů baterií, množství a hmotnosti, tak aby výstup sestavy umožňoval jednodušší přepis do aplikace výkazu na stránkách REMY.
Nový modul Definice konfigurací
Vytvořili jsme nový modul pro vlastní konfiguraci zboží. Je zařazen ve stromovém menu Prodej/Zpracování zakázek - Definice konfigurací.
V knize Definice konfigurací se ručně vytvářejí záznamy (konfigurátory), kterým je nutno přiřadit požadované parametry. Těmto parametrům je potřeba zadat, zda mají být v konfigurátoru viditelné, editovatelné a povinné, případně za jakých podmínek. Dále se zde zadávají pravidla, omezení a výpočty. V poslední záložce se pak definuje Uživatelské rozhraní, aby byl konfigurátor uživatelsky přívětivější např. pro kiosek.
Funkce Spustit, pro spuštění samotného konfigurátoru, se nachází v ribbonu v knize Šarže.
Aby se nakonfigurovaný produkt uložil (pod novou šarží), je třeba v Definici konfigurátoru vyplnit pole Zboží. Na tomto zboží v knize Zboží na záložce Parametry se nachází pole Zařazení (skupina parametrů).
Zde je potřeba vytvořit požadované Zařazení a přidat pouze ty parametry, které se mají přenášet z konfigurátoru do šarže.
Pokud tedy máme Definici konfigurátoru propojenou se Zbožím, na kterém máme nastaveno Zařazení, můžeme spustit Konfigurátor. Nad požadovaným zbožím spustíme Šarže (Ctrl+F4) a zde je v ribbonu tlačítko Spustit. Po zadání hodnot a uložení se vytvoří nová šarže, která bude mít na záložce Parametry vyplněny všechny požadované hodnoty k výrobě tohoto produktu.
Logistika
Sdílené umístění
Umístění může být nyní v IS K2 součástí více skladů. Na jednom konkrétním umístění je tak možné evidovat, např. zboží více firem nebo různé druhy materiálů. V modulu Umístění je na záložce Základní údaje k dispozici číselník pro určení skladů, ve kterých je dané umístění sdíleno.
Víceúrovňové manipulační jednotky
V IS K2, je nyní možné vytvářet stromovou strukturu manipulačních jednotek v rámci skladu. Díky tomu lze sledovat evidenci manipulační jednotek na všech jejich úrovních.
Podpora pro EAN 128
Do IS K2 jsme doplnili podporu pro EAN 128. V knize Čárové kódy je nutné nastavit aplikační identifikátory pro tento čárový kód. Jednotlivé aplikační identifikátory je zde možné spárovat s konkrétním polem na šarži nebo parametrem této šarže. Tato konfigurace poté slouží jednak pro výstup, kdy K2 na jejich základě EAN 128 zobrazuje, ale také pro vstup kdy je možné na základě zadaného čárového kódu uložit šarži s příslušnými hodnotami.
Údržba
Přepis modulu Servisovaná zařízení na doklady
Při přechodu na verzi K2 Vega došlo k automatické konverzi všech dosavadních záznamů v knize Servisovaná zařízení do jedné generované knihy pro servisovaná zařízení se zkratkou GEN. Kniha GEN byla vygenerována do vlastní firmy, ve které byla reinstalace spuštěna.
Nově je tedy možné Servisovaná zařízení rozdělit na vlastní firmy právě v podobě knih, které je třeba vytvořit pro každou vlastní firmu zvlášť. Následně existuje standardní skript, který dokáže přerozdělit označené záznamy do zvolených knih hromadně a současně i upravit při opakovaném spuštění číslování v rámci dané knihy.
Popis režimů spuštění skriptu Servisovaná zařízení – změna knihy (ServicedDeviceChangeBook.pas)
- Nad knihou – přečíslování záznamů v aktuální knize
- Označení/filtr – přesun do zvolené knihy a popřípadě období
Výroba
Nový modul pro vytváření záznamů o provedení kontroly kvality
Nově je k dispozici modul pro vytváření záznamů o provedení kontroly kvality. Na kartě zboží je možné nadefinovat typy kontrol a seznam parametrů, které se mají kontrolovat. Tyto parametry pak lze kontrolovat na dokladu Kontrola kvality. Doklad Kontrola kvality lze vyvolat nad moduly Nákupu, Prodeje a Výroby, případně lze vytvářet tento doklad i nad samotným modulem šarží. Parametry jsou porovnávány s předpisem na kartě zboží a při potvrzení dokladu Kontroly kvality se doklad vyhodnocuje.
Finance
Bankovní API pro Českou spořitelnu - nová verze Premium API České spořitelny (Accounts API v3)
Dle informací z České spořitelny je od 1.9.2024 k dispozici nová verze Premium API České spořitelny. Původní verze má být dostupná do 30.11.2024.
V K2 jsme doplnili podporu pro premium API Accounts v3 od verzí K2 iris.09 a K2 alba.05. V nastavení bankovního účtu je pro Českou spořitelnu doplněno nové pole Použitá verze API.
Po reinstalaci na uvedené verze je třeba:
1) V erste developer portálu přidat podporu pro v3 API - viz. návod na stránce:
https://developers.erstegroup.com/docs/tutorial/migration-to-new-api-version-premium-accounts-psd2-account-info#n-vod-k-p-epnut-na-novou-verzi-pro-u-ivatele-premium-api
2) V K2 v nastavení bankovního API v knize bankovního účtu přepnout v poli Použitá verze API na verzi v3.
Dle popisu ČS může být rozdíl mezi v2 a v3 v identifikátoru položky, takže v K2 v poli Externí reference v položce bankovního výpisu se může vyskytovat jiné číslo. Z toho vyplývá, že v den přepnutí bude potřeba pohlídat, co se do výpisu naimportovalo, zda tam nějaké položky nejsou 2x.
Pokud přepnutí na v3 po reinstalaci na uvedené verze neprovedete, poběží komunikace K2 s bankou dále původní verzí. Nicméně po ukončení podpory v2 API ze strany ČS nebude dále možné stahovat bankovní výpisy ani zjišťovat aktuální zůstatek na účtu.
Bankovní API pro Komerční banku - nová verze API služeb
Na základě změn API komerční banky jsme provedli úpravy v K2, aby komunikovala s novou verzí. Stará verze API bude fungovat do 31.10.2024. Pro správné fungování bankovního API pro KB po tomto datu je nutné reinstalovat na verzi s úpravami. Další nastavení není třeba.
Řízení financí - nová volba v konfiguraci Do zůstatku zahrnout Uhrazeno
Do konfigurace Řízení financí byla přidána nová volba Do zůstatku zahrnout Uhrazeno. Pokud bude volba aktivní, nebude se napočítávat zůstatek pro doklady, ke kterým bude existovat bankovní příkaz. K takovým dokladům se bude přistupovat, jako by byly zaplacené.
Je možné využít např. v případě, kdy je naimportovaný bankovní výpis a ještě nedošlo ke spárování na doklady v K2.
Zápočet - doplnění vazeb na doklady a drobné úpravy
Do modulu Zápočet byly přidány vazby na doklady. Můžete si tak přidat do sloupců různá pole z dokladů.
Při vytváření návrhů zápočtů pro více zákazníků se nově modul Zápočet automaticky nenastavuje do režimu Editace uložených návrhů, ale zůstává v režimu Návrhu.
Při ručním dopočítávání částky k započtení se částka na druhé straně upravuje na dokladu, na kterém je nastavené pravítko. Dosud se částka upravovala na označeném dokladu s nejnověším datem splatnosti.
Na formuláři je možné měnit poměr mezi horní a dolní polovinou.
Manažerské přehledy
Kontingenční tabulka, Reporty v dashboardu
V rámci kontingenční tabulky a reportů v dashboardech jsme provedli tyto úpravy:
- ve výběru prvků dimenze se po zatržení uzlu nastaví vizuálně zatržení také na podřízených prvcích;
- uzly ve výběru prvků dimenze podporují třístavové zobrazení;
- při výběru prvků dimenze stanovujeme režim "Zahrnout" nebo "Vyloučit".
Vytvoření dashboardu s průvodcem - kontingenční tabulka
Při vytváření nového dashboardu pomocí funkce Vytvořit nový dashboard s průvodcem lze vytvořit kromě prvku "report" také prvek "kontingenční tabulka".
Účetnictví
Kontrolní hlášení - zrušen parametr Pro doklady prodeje použít variabilní symbol
V souvislosti s jednotným nastavením evidenčního čísla dokladu od verze K2 vega byl ve funkci Kontrolní hlášení - výpočet (VATD_KHCZ.PAS) zrušen parametr SaleRefNo - Pro doklady prodeje použít variabilní symbol.
Pokud v sestavách nad doklady prodeje a v Kontrolním hlášení zobrazujete v Evidenčním čísle dokladu číslo dokladu ve formátu Kniha/Období/Číslo, je třeba mít od verze K2 vega ve Správě multi company – Základní nastavení zapnut parametr V evidenčním čísle dokladu zobrazovat K2 číslo.
Ve vstupním formuláři funkce Kontrolní hlášení - výpočet se u nového kontrolního hlášení pole Pro doklady prodeje použít variabilní symbol automaticky zapne v případě, že je vypnut parametr V evidenčním čísle dokladu zobrazovat K2 číslo ve Správě multi company.
Pokud již bylo kontrolní hlášení za nějaké období vypočteno, při spuštění funkce Kontrolní hlášení - výpočet za toto období se pole Pro doklady prodeje použít variabilní symbol nastaví podle toho, jak bylo kontrolní hlášení za to období vypočteno.
Nový modul Časové rozlišení
Vytvořili jsme nový modul pro časové rozlišení nákladů a výnosů. Je zařazen ve stromovém menu Účetnictví - Časové rozlišení.
V K2 vznikly Knihy časového rozlišení a nový doklad Časové rozlišení. V položkách dokladu je předpis pro zaúčtování do nákladů a výnosů. Tyto doklady je možné vytvářet ručně nebo pomocí funkce Vytvoření časového rozlišení z položek faktur, ostatních pohledávek a závazků, pokladních a interních dokladů.
Doklady časového rozlišení je možné vytvářet také hromadně z položek nákupu, prodeje a položek platebních dokladů pomocí hromadné akce Vytvoření časového rozlišení.
Z dokladů časového rozlišení se pak pomocí funkce nebo hromadné akce Vytvoření interních dokladů - časové rozlišení vytvoří interní doklady, na kterých dojde k přeúčtování z účtů časového rozlišení do nákladů nebo výnosů. Lze využít také plánovanou úlohu Vytvoření interních dokladů - časové rozlišení, která vytvoří interní doklady automaticky.
K dispozici je sestava Inventarizace časového rozlišení, která je určena pro inventarizaci účtů, na kterých dochází nejdříve k zaúčtování časového rozlišení a pak v dalším období k zaúčtování do nákladů.
Nová pole na interních dokladech
Do hlavičky interního dokladu jsme přidali zatrhávací pole Časové rozlišení a pole s číslem dokladu Časové rozlišení. Tato pole nelze editovat, naplní se automaticky při vytvoření interního dokladu z dokladu časového rozlišení.
Interní doklad se zatrženým polem Časové rozlišení lze odpotvrdit, pokud má uživatel právo "Odpotvrzení interního dokladu s časovým rozlišením".
Účetní rozvrh - nové pole Účet pro podnik konsolidačního celku
Do Účetního rozvrhu jsme přidali zatrhávací pole Účet pro podnik konsolidačního celku. Zatržením pole lze označit účty, které se používají pro účtování vzájemných vztahů ve skupině.
Do sestav s obraty nad Hlavní knihou jsme přidali parametr IgnoreConsolidationAccounts - Ignorovat účty pro podnik konsolidačního celku. Pokud je hodnota parametru "Ano", v sestavách se zobrazí jen analytické účty a nezobrazí se účty, označené jako účty pro podnik konsolidačního celku. Implicitní hodnota parametru je "Ne". Parametr byl přidán do následujících sestav a funkcí:
- Hlavní kniha - obraty (UCT_OBZ.AM)
- Hlavní kniha - obraty - XL (UCT_OBZ_X.AM)
- Hlavní kniha - obraty - položky (UCT_OBZP.AM)
- Hlavní kniha - obraty po položkách (UCT_OBZR.AM)
- Hlavní kniha - obraty po položkách - XL (UCT_OBZRX.AM)
- Hlavní kniha - export do Excelu (UCT_HLK_EXCEL.PAS)
Majetek
V knize pro evidenci pořizovaného majetku se nově sčítají položky typu zařazení do vstupní ceny
V knize majetku sloužící pro evidenci pořizovaného majetku, se nyní vstupní cena sčítá z položek připojených dokladů typu „Z“ (zařazení).
Inventura majetku na mobilním terminálu – načítání čárového kódu majetku mobilem
Do funkce pro mobilní terminály je přidána pro Inventury majetku možnost načítání čárových kódů mobilním telefonem. Na obrazovce mobilního telefonu je k dispozici nová ikona v podobě čarového kódu. Funkčnost je dostupná pro webovou K2.
Přiložením mobilu k čarovému kódu na majetku se načtou údaje o skutečných stavech majetku.
Web a e-shop
Definice slevových kupónů ve věrnostním programu - volba "Z netto částky"
V rámci Věrnostního programu jsme ve formuláři Definice kupónů přidali možnost volby "Z netto částky". Pokud je pole zatrženo, pak je hodnota kupónu definována v netto částce.
E-mail pro sledování zásilky
V šablonách pro e-maily byla vytvořena nová vzorová šablona pro sledování zásilky odeslané přes balíkobot.
Šablona musí mít nastavenou akci nad datovým modulem Balíky. Tuto akci je následně potřeba nastavit v Nastavení webu a e-shopu na záložce Nastavení emailových akcí v poli Zaslání sledování balíku.
Při uložení odkazu pro sledování zásilky v poli Adresa pro sledování na Balíku je na emailovou adresu kontaktní osoby odeslán email s odkazem pro sledování zásilky (pole TrackingAddress).
Ukončení podpory Mapy.cz
Z důvodu ukončení podpory knihovny JS SDK Mapy.cz jsou nyní na e-shopu používány mapy OpenStreetMap.
Pokud budete chtít nadále používat Mapy.cz nebo Google mapy, je nutné zadat do Nastavení webu a e-shopu/záložka Funkce API klíč (jedná se o placenou službu).
Pokud používáte speciální úpravy webu/e-shopu, je třeba předem funkčnost nových map vyzkoušet.
Technologie DeepL - automatické překlady textů pro e-shop
Pro účely automatizovaného překladu textů pro e-shop byla do IS K2 integrována technologie DeepL. DeepL je pokročilá překladová technologie, která poskytuje vysoce kvalitní překlady mezi různými jazyky.
Pro aktivaci této funkce je potřeba do Parametrů mandanta - Ostatní - Vlastnosti zadat do pole Klíč DeepL API platný API klíč, který získáte po registraci na https://www.deepl.com/en/pro-api.
Automatický překlad textů pomocí technologie DeepL lze využít v rámci funkce Překlad polí (Ctrl+F11) nebo ve všech datových modulech, které umožňují Náhled stránky, kde lze přímo editovat příslušná pole. Datový modul musí být ve stavu Změna!
Správce
Zrušení Aplikačních statistik v K2
Byla zrušena podpora Aplikačních statistik. Tento systém nahrazuje nástroj Monitoring K2.
Nový způsob spouštění K2 vega
Verze K2 vega se nově spouští jako 64-bit.
Bližší informace naleznete v průvodci pro přechod.
Právo na kopírování skriptů/sestav do Oblíbených
Bylo přidáno nové právo č. 2330 Správce / Sestavy a funkce (F9) / Vložení shortcutu na skripty a sestavy do oblíbených. Právo umožňuje vytvářet shortcuty na skripty a sestavy pomocí kopie např. z F9 pomocí Ctrl+C/Ctrl+V.
Právo pro zařazení skriptu nebo sestavy Správce / Sestavy a funkce (F9) / Nové zařazení (sestava, funkce) zůstalo nezměněno.
Modul Časové rozlišení - nová práva
V souvislosti s novým modulem Časové rozlišení jsme vytvořili nová práva v následujících sekcích:
- Správce - všechna práva v části Knihy časového rozlišení.
- Účetnictví - všechna práva v části Časové rozlišení.
Blokace period pro Časové rozlišení
Ve funkci Blokace period jsme do části Účetnictví přidali blokaci pro Časové rozlišení.
Vytvořili jsme novou funkci Zrušení blokace - Časové rozlišení.
Dílčí aktualizace - restart IS K2 a aplikačních serverů
Po instalaci balíčku z Dílčích aktualizací se zobrazí hlášení o nutnosti restartu IS K2 a aplikačních serverů.
Nové právo - Přístupové klíče
Pro prohlížení přístupových klíčů uživatelem ve webové K2 bylo přidáno nové právo Správce/Přístupové klíče/Prohlížení (2348) a Správce/Přístupové klíče/Změna záznamu (2349).
Webová K2
Webová K2 - režim prohlížení/změna
Pro lepší orientaci ve webové K2 se při přepnutí do režimu změny objeví na otevřené záložce ikona s tužkou.
Webová K2 - OpenStreetMap
Mapy.cz byly ve webové K2 nahrazeny za OpenStreetMap.
Bližší informace o ukončení podpory naleznete na mapy.cz
Webová K2 - nápověda přes klávesu F1
Ve webové K2 se při stisknutí klávesy F1 zobrazí nápověda k IS K2.
Webová K2 - drag and drop
Ve webové K2 je možné vkládat dokumenty na záložku Přílohy metodou Drag and drop, neboli přetahováním myši.
Webová K2 - mobilní zobrazení sloupců
Při spuštění webové K2 na mobilu je možné použít ikonu pro mobilní zobrazení sloupců. Údaje ze sloupců jsou tak přehlednější.
Obr.: Webová K2 - mobilní zobrazení sloupců
Webová K2 - odkaz na webovou stránku
Do webové K2 lze do Hlavního menu, nebo do Oblíbených přidat webovou stránku.
Webová K2 - podepisovací tabulka
Pro podpis dokumentů je možné ve webové K2 použít podepisovací tabulky značky signotec.
Webová K2 - nový způsob přihlášení
Do webové K2 je možné se přihlásit pomocí přístupových klíčů. Není tak nutné vždy zadávat heslo.