Notifikace
Notifikační systém
Notifikace slouží k upozornění na určitou událost (např. potvrzení dokladu, zaplacení dokladu nebo příchozí hovor).
Notifikace (= upozornění) se spouští buď ze stromového menu Moje kancelář - Notifikace, nebo tlačítkem z navigačního panelu (je to obraz notifikací z notifikačního panelu), nebo pomocí tlačítka v panelu notifikací (červený rámeček) a výběrem možnosti Nastavení notifikací.
Obr.: Hlavní plocha - Notifikace
V případě, že je notifikační panel skrytý, zaktivníme si jej stisknutím černé šipky v pravém okraji obrazovky.
Obr.: Hlavní plocha - zobrazení panelu notifikací
Po spuštění funkce Nastavení notifikací se otevře formulář s přednastaveným příjemcem upozornění.
Obr.: Formulář notifikací
Když stiskneme tlačítko Nastavení, otevře se formulář pro nastavení příjemce a zařízení, na která budou zasílány notifikace. Bližší popis viz kapitola Notifikační systém - Příjemci a zařízení (Obr.: Formulář pro zadání příjemce - záložka Notifikační systém a Obr.: Formulář pro zadání příjemce - záložka Zařízení).
Obr.: Nastavení příjemce
Po stisknutí tlačítka Podmínky se zobrazí formulář pro nastavení podmínek notifikací, viz kapitola Notifikační systém - Podmínky.
Stisknutím tlačítka Schránka se otevře formulář Schránka, kde jsou všechny nezpracované notifikace. Je to obraz nofitikací, které jsou zobrazeny v pravém sloupci pracovní plochy. Zpracovaná notifikace ze schránky zmizí.
Obr.: Formulář s přijatými notifikacemi
Ve Schránce se můžeme přepnout na kartu daného záznamu pomocí klávesové zkratky Ctrl+Enter. Záznam se otevře v nové záložce ve středním sloupci plochy.
Ve stavovém řádku této knihy jsou zobrazeny klávesové zkratky pro změnu stavu záznamu: F8 - Zpracováno A/N, Shift+F8 - Přečteno A/N. A/N znamená "Ano"/"Ne". U jednotlivých záznamů se pak v závislosti na použitých klávesách změní hodnota ve sloupcích Přečteno nebo Zpracováno na hodnotu "Ano" nebo "Ne". Další dostupnou funkcí ve Schránce je Ctrl+F8 - Zpracovat vše. Tato funkce označí jako zpracované všechny zprávy ve schránce aktuálně přihlášeného uživatele.
Pod tlačítkem Připomenutí najdeme seznam upozornění, která budou odeslána k určitému datu v budoucnosti. Tato funkčnost lze nastavit u akcí Splatnost faktury a Nový úkol.
Obr.: Kniha Připomenutí
Příklad: Chceme nastavit připomenutí na akci splatnost faktury vydané dne 16.05.2021.
Vytvoříme fakturu vydanou s datem splatnosti "16.05.2021".
Obr.: Faktura vydaná - Datum splatnosti "16.05.2021"
Pravým tlačítkem myši na poli Datum splatnosti nastavíme notifikaci na akci Splatnost faktury.
Obr.: Faktura vydaná - nastavení podmínky
Otevře se formulář pro nastavení podmínky. Do pole Akce doplníme Splatnost faktury. Datový modul Faktury vydané je vyplněn automaticky. Na 2. stranu formuláře vložíme příjemce.
Obr.: Formulář nastavení podmínky na splatnost faktury
Po uložení podmínky se v knize Připomenutí zobrazí připomenutí na tuto akci.
Pokud fakturu nezaplatíme do jejího data splatnosti, v den data splatnosti nám přijde upozornění na tuto skutečnost do notifikačního panelu.
Obr.: Notifikace na splatnost faktury vydané
Zároveň se upozornění zobrazí v kalendáři, podbarvené oranžovou barvou a přesune se z knihy Připomenutí do knihy Schránka.
V případě, kdy fakturu zaplatíme ještě před datem splatnosti, připomenutí zmizí z knihy Připomenutí a notifikace na tuto akci nepřijde.
Následující formulář se zobrazí pouze správcům
(Mají nastaveno právo uživatele Správce - Přístup k úrovni nastavení - Nastavení notifikací.)
Po spuštění funkce Nastavení notifikací se otevře formulář Notifikace. Zde se nastavují parametry pro odesílání požadavků. Notifikace se aktivují pomocí zatrhávacího pole Zapnuto. Pokud jsme měli notifikace vypnuté a tímto zatrhávacím polem jsme je aktivovali, je nutné restartovat K2. Tím se restartuje i aplikační server, přes který budou notifikace zasílány. Pokud pole zatrhnout nelze, pak nám chybí licence na notifikační server. Můžeme se o tom přesvědčit také ve Správce - Systém - Správa licence záložka Správa licence v poli Notifikační server. Zatrhnuté pole nás informuje o tom, že vlastníme licenci na notifikační server.
Obr.: Formulář Notifikační systém K2
Záložka Notifikace
Popis polí:
Akce |
|
||||||||||||||
Ignorovat příznak "Adresná" |
Možnost zapnutí nebo vypnutí adresných notifikací. Ve výchozím stavu je hodnota pole nastavena na False = posílat adresné notifikace. Pokud je pole zatrhnuto (= neposílat adresné notifikace), všechny adresné notifikace budou vypnuty. Notifikace z těchto akcí pak budou doručeny pouze v případě, že bude existovat podmínka, které bude incident vyhovovat. Pro správné nastavení podmínky je u většiny adresných notifikací nutno zadat příjemce z datového pole. Bližší popis v kapitole Notifikační systém - Podmínky. |
||||||||||||||
Notifikační server |
|
||||||||||||||
Běžná kontrola |
Pole pro zadání intervalu, jak často bude notifikační systém kontrolovat požadavky. Požadavky připravené ke zpracování budou v zadaném intervalu následně odeslány. |
||||||||||||||
Kontrola budoucích |
|
||||||||||||||
Kde běží NS |
Znamená to, na které instanci běží notifikační systém. Vychází z nastavení pole Uživatelé pro NS. Pokud, uživatel, který je vyplněn v poli níže, je přihlášen do K2, pak v poli Kde běží NS se zobrazí "Tato instance". Pokud je uživatel jiný, pak se zobrazí "Jiná instance". |
||||||||||||||
Uživatelé pro NS |
Seznam uživatelů, kteří se mohou přihlásit k této instanci. Zadávají se do souboru K2.ini pomocí parametru "NSUSERS" (např. NSUSERS=K2;DEMO). |
||||||||||||||
Vzor práv |
Uživatel, podle kterého jsou definována práva pro externí příjemce notifikací (kontaktní osoby nepropojené s interním uživatelem K2). Pokud uživatel nastavený v tomto poli právo na notifikovanou akci nemá, notifikace externímu uživateli nebude doručena. Pokud právo má, pak notifikace externímu uživateli doručena bude. |
||||||||||||||
Pošta |
|
||||||||||||||
Jméno |
Jméno odesílatele. |
||||||||||||||
E-mailová adresa |
E-mailová adresa, ze které se bude zasílat upozornění (notifikace). |
||||||||||||||
SMTP |
Tlačítko otevře formulář, kde nastavíme parametry pro odesílání pošty. Obr.: Formulář pro nastavení SMTP Popis polí:
|
||||||||||||||
Firebase |
|
||||||||||||||
Server Key |
Klíč z nastavení služby Firebase Cloud Messaging. |
||||||||||||||
Android App ID |
Identifikace aplikace z obecného nastavení projektu platformy Firebase pro Android aplikaci. |
||||||||||||||
iOS App ID |
Identifikace aplikace z obecného nastavení projektu platformy Firebase pro iOS aplikaci. |
||||||||||||||
API Key |
Klíč rozhraní z obecného nastavení projektu platformy Firebase (Web API Key). |
||||||||||||||
Project ID |
Identifikace projektu z obecného nastavení projektu platformy Firebase. |
||||||||||||||
Sender ID |
Identifikace odesílatele z nastavení služby Firebase Cloud Messaging. |
||||||||||||||
Platnost historie |
Počet dnů, po které se bude ukládat historie notifikací. Zobrazíme ji pod tlačítkem Historie. Otevře se kniha Historie s uloženými záznamy. Zde můžeme v přednastaveném filtru nastavit počet dnů platnosti historie. Po spuštění filtru se otevře formulář s definicí podmínek filtru. Podmínku pro nastavení intervalu otevřeme a v poli Hodnota pak změníme časový interval .
|
||||||||||||||
Webová K2 |
URL adresa webové K2. |
||||||||||||||
Zapnuto |
Možnost zapnutí nebo vypnutí notifikací. Pokud je pole zatrženo, zasílání notifikací je aktivní. |
Popis tlačítek v ribbonu:
Incidenty |
Seznam všech záznamů, které ještě notifikační server nezpracoval, a tedy ještě nepřišly do K2 nebo na jiné zařízení. |
Požadavky |
Po zpracování notifikací notifikačním serverem se z formuláře Incidenty notifikace přesunou do požadavků - zde probíhá zasílání notifikací jednotlivým příjemcům na jednotlivá zařízení. |
Historie |
Historie všech zpracovaných notifikací. |
Schránka |
Ve Schránce jsou všechny nezpracované notifikace. Je to obraz notifikací, které jsou zobrazeny v panelu notifikací. Zpracovaná notifikace ze schránky zmizí a přesune se do Historie. |
Připomenutí |
V této knize jsou zobrazeny budoucí notifikace, které teprve přijdou do notifikačního panelu. |
Kontrola |
Ověřuje platnost vytvořených podmínek notifikací. Pokud program nalezne nesprávně nastavenou podmínku (vč. neplatného příjemce), zobrazí hlášení s touto podmínkou. Dále ověřuje propojenost uživatelů s kontaktní osobou. V logu jsou uvedeni všichni uživatelé, kteří nejsou svázáni s kontaktní osobou = těmto uživatelům nelze doručit notifikace. Při editaci notifikace nelze uložit podmínku, pokud je v seznamu příjemců uvedena kontaktní osoba, která nemá právo na prohlížení odpovídajícího datového modulu. V případě, že je právo na odpovídající datový modul uživateli odebráno až po vytvoření dané podmínky, bude tato informace uvedena v protokolu Kontroly. |
Konverze |
|
DB: ověření |
Po reinstalaci na vyšší verzi systému K2 může dojít k nekonzistenci dat a chybnému chování notifikací. Zejména se může jednat o opakované odesílání incidentů, které nebyly zpracovány před reinstalací. V knihách Historie, Schránka, Incidenty a Požadavky se mohou objevit neplatné záznamy (např. obsahující otazníky). V takovém případě je vhodné spustit akci DB: ověření, která data opraví. |
PK: Konverze |
|
V knize Historie jsou stejné funkce (F8, Shift+F8) jako v knize Schránka, viz popis výše. Pokud uživatel nemá právo na prohlížení daného záznamu, příp. právo Nastavení notifkací, uvidí v knize Historie v některých sloupcích hvězdičky.
Obr.: Formulář se zpracovanými notifikacemi - uživatel s nastavenými právy
Obr.: Formulář se zpracovanými notifikacemi - uživatel bez práva na prohlížení Příležitostí
Notifikační systém - Příjemci a zařízení
Záložka Příjemci a zařízení
Na této záložce jsou uvedeni všichni uživatelé K2, kteří jsou svázáni s kontaktní osobou. Každému uživateli zde můžeme nastavit, na jaká zařízení mu budou upozornění zasílána.
Obr.: Formulář Notifikační systém K2 - záložka Příjemci a zařízení
Po rozkliknutí položky se zobrazí formulář pro nastavení jednotlivých příjemců.
Záložka Nastavení
Obr.: Formulář pro zadání příjemce - záložka Nastavení
Popis polí:
Příjemce |
Rozbalovací pole pro výběr příjemce upozornění z knihy Kontaktní osoby. V poli se zobrazí číslo kontaktní osoby. |
Jméno |
Do pole se automaticky dosadí jméno a příjmení kontaktní osoby vybrané v poli Příjemce. |
Stistknutím tlačítka TEST ověříme, zda je nastavení správné. Odešle se zkušební zpráva z e-mailu (z pole Z adresy na záložce Notifikační systém K2) na zařízení, které máme nastavené pro přijímání notifikací.
Záložka Zařízení
Obr.: Formulář pro zadání příjemce - záložka Zařízení
Rozkliknutím položky zobrazíme formulář pro nastavení zařízení daného příjemce.
Popis společných polí pro všechny typy zařízení:
Název |
Zde zvolíme název zařízení. (Automaticky se doplní jméno příjemce z první strany formuláře.) |
Typ zařízení |
Typ zařízení - je podporováno: K2, Pošta, Android, iOs. |
Pole pro formátovač |
Předvyplněné podle typu zařízení. Ve formátovači se pak tato pole automaticky předbízejí pro nastavení vzhledu zprávy. |
Aktivní |
Zatrhávací pole pro určení, zda chceme, aby příjem notifikace na toto zařízení byl aktivní. |
Platné |
Pole je automaticky zatrhnuto, pokud je konfigurace daného zařízení správná. |
Typ zařízení K2
Obr.: Formulář pro nastavení zařízení - typ K2
Typ zařízení Pošta
Údaje ve formuláři nelze měnit, slouží pouze pro prohlížení. Potřebná data nastavujeme v knize Kontaktní osoby (podrobnosti jsou popsány níže), která se pak promítnou do tohoto formuláře.
Obr.: Formulář pro nastavení zařízení - typ Pošta
Popis polí:
E-mailová adresa |
E-mail, na který přijde upozornění. E-mail nastavujeme na záložce Základní údaje kontaktní osoby. |
E-mail, na který budou chodit notifikace, vkládáme na záložce Základní údaje kontaktní osoby, v části formuláře Kontaktní informace a to klávesou Insert. Tuto část musíme mít pro možnost nastavení vlastností emailu přepnutou do stavu "seznamu", což provádíme tlačítkem , kde vybereme nabídku Seznam všech zadaných informací.
Obr.: Základní údaje Kontaktní osoby
Ve formuláři Elektronická adresa rozbalíme pole Typ adresy a vybereme z číselníku hodnotu (např. "EMAIL", "EMAIL1", "EMAILH").
Obr.: Formulář Typy elektronických adres
Na záložce Základní údaje vybrané hodnoty musí být v poli Formát vyplněna hodnota "Email". Tím se na formuláři Elektronická adresa zpřístupní pole Zasílání notifikací. Pro správné fungování notifikací na typ zařízení Pošta musí být toto pole aktivováno.
Obr.: Typ elektronické adresy - Format "email"
Obr.: Nastavení e-mailu - pole Zasílání notifikací
Po správném nastavení se e-mail doplní do formuláře nastavení notifikace pro zařízení Pošta.
Obr.: Formulář pro nastavení zařízení - typ Pošta
Typ zařízení Firebase (Android a iOS)
Obr.: Formulář pro nastavení zařízení - typ Firebase
Popis polí:
Identifikátor |
Identifikátor nastavuje aplikace K2 Assist. |
Aplikace |
Název aplikace, např. "K2 Marketing". |
Registrační ID |
Registrační ID nastavuje aplikace K2 Assist. |
TwoFactorAuth |
Zařízení se bude používat pro dvoufaktorové ověření. |
Pole jsou automaticky doplněna aplikací K2 Assist po registraci zařízení v K2. Postup registrace je uveden v následující kapitole Zřízení služby Firebase.
Zřízení služby Firebase
V rámci svého účtu u společnosti Google musí firma, která chce využívat notifikace, zapnout službu Firebase. Nastavit tuto službu pro konkrétní účet je možné na adrese https://firebase.google.com/. Podmínkou je, aby byl účet, v rámci kterého chceme nastavit službu Firebase, ve webovém prohlížeči přihlášen.
Proces zřízení služby Firebase probíhá v konzoli, kterou si zobrazíme pomocí tlačítka Přejít na konzoli, nebo zadáním adresy https://console.firebase.google.com/ do webového prohlížeče. Zde pak vytvoříme nový projekt pomocí tlačítka Add project.
Obr.: Přidání nového projektu
V dalším okně je nutné zadat název projektu do pole Project name, nastavit lokalitu v poli Analytics location na Czechia a dále souhlasit s licenčními podmínkami zatržením příslušného pole.
Obr.: Vytvoření projektu Firebase
Tlačítkem Create project nastavení potvrdíme a provedeme vytvoření projektu Firebase. O úspěšné instalaci jsme informováni následujícím dialogovým oknem.
Obr.: Vytvoření projektu Firebase
Na této obrazovce potvrdíme vytvoření nového projektu pomocí tlačítka Continue.
Notifikační systém - Skupiny
Záložka Skupiny
Na této záložce nastavíme, kterým skupinám uživatelů se bude upozornění posílat.
Obr.: Formulář Notifikační systém K2 - záložka Skupiny
Nového člena nebo skupinu vložíme pomocí klávesy Insert nebo tlačítka .
Pozn.: Součástí skupiny mohou být nejen příjemci, ale také další skupiny.
Na 1. stranu formuláře zadáme jméno skupiny (např. "VYVOJ") a do Typu skupiny vybereme buď Výčet uživatelů, nebo Všichni uživatelé K2.
- Výčet - zpráva se bude zasílat uživatelům, které zadáme na 2. straně (Členové).
- Všichni uživatelé K2 - na 2. stranu se doplní všichni uživatelé K2, kteří mají nastavený přijem notifikací.
Obr.: Formulář pro vytvoření nové skupiny
Na záložku Členové vložíme pomocí Insert nebo tlačítka nového příjemce dané skupiny nebo novou skupinu, která bude součástí vytvořené skupiny (VYVOJ).
Obr.: Formulář pro výběr příjemce nebo skupiny
Volba Příjemce
Volbu Příjemce zvolíme v případě, že chceme do skupiny vložit jednoho nebo více příjemců. Otevře se číselník Kontaktní osoby, kde můžeme klávesou ENTER vybrat jednu kontaktní osobu nebo můžeme označit více příjemců najednou.
Obr.: Formulář pro zadání příjemce
Vyplněný formulář potvrdíme tlačítkem OK.
Do skupiny "VYVOJ" se vložil příjemce "Ing. Jakub Pastrňák".
Volba Skupina
Vytvoříme novou skupinu, např. "VYVOJ 2".
Obr.: Formulář pro zadání názvu skupiny
Na záložce Členové stiskneme Insert nebo tlačítko a vybereme volbu Skupina.
Obr.: Formulář pro zadání příjemce nebo skupiny
Po výběru volby Skupina se otevře formulář pro výběr již existující skupiny, do níž budeme vkládat novou skupinu (zvolíme "VYVOJ"). Jméno skupiny se doplní automaticky. Je však možné jej změnit.
Obr.: Formulář pro zadání skupiny
Popis polí:
Skupina |
Jméno skupiny - skupinu výbíráme z formuláře Skupiny V tomto formuláři lze také vytvořit skupina i příjemce. |
Jméno |
Dosadí se automaticky po výběru skupiny z formuláře. |
Tlačítkem OK potvrdíme výběr. Tím se skupina "VYVOJ" vložila do skupiny "VYVOJ 2".
Obr.: Seznam uložených skupin
Obr.: Formulář Notifikační systém K2 s uloženými skupinami
Notifikační systém - Akce
Záložka Akce
Na záložce Akce je seznam všech akcí, které lze nastavit pro zasílání notifikací. Akce jsou buď adresné nebo neadresné:
- Adresné akce mají aktivní volbu ve sloupci Adresná. Jsou to akce, kdy notifikace na danou událost automaticky přijde uživateli, který je s danou událostí spojen (např. řešitel úkolu nebo kroku workflow). Tyto akce jsou automaticky Aktivní a notifikace na tyto akce chodí automaticky bez toho, aniž bychom je museli nastavit na záložce Podmínky.
- Neadresné akce neznají automaticky příjemce a notifikaci na danou akci je nutné definovat na záložce Podmínky.
Obr.: Formulář Notifikační systém K2 - záložka Akce
Popis sloupců:
Skript |
Pokud je pole zatržené, jedná se o skriptovou akci. |
Aktivní |
Určuje, na které akce se bude upozorňovat notifikací. Adresné akce jsou aktivní automaticky, neadresné jsou aktivní poté, co je daná akce definována na záložce Podmínky. |
Název |
Název jednotlivých akcí, které lze v notifikačním systému využít. |
Typ akce |
Typ akce, která se bude provádět na daném datovém modulu (např. hromadná akce). |
Podtyp |
Rozlišovací číslo typu akce (1- hromadná akce pro potvrzení dokladu, 2 - hromadná akce pro odpotvrzení dokladu,...). |
Datový modul |
Název datového modulu. |
Skriptové akce
Slouží k nastavení vlastní akce, kterou je pak možno vyvolat ze skriptu. Skriptová akce je odlišená od standardních zatržítkem ve sloupci Skript.
Obr.: Formulář Notifikační systém K2 - záložka Skriptové akce
Skriptovou akci vložíme pomocí klávesy Insert nebo tlačítka . Do pole Název vepíšeme, jak se bude skriptová akce jmenovat. Ostatní pole jsou shodná s popisem sloupců, viz výše.
Obr.: Formulář Notifikační systém K2 - Skriptová akce
Po odsouhlasení formuláře se skriptová akce uloží do seznamu a bude moci být zvolena pro nastavení notifikací.
Skriptovou akci lze odstranit nebo editovat. Odstranění provedeme klávesou Delete nebo tlačítkem pro odstranění záznamu. Editovat lze těmito způsoby: dvojklikem levého tlačítka myši na dané akci, klávesou Enter nebo tlačítkem pro editaci záznamu.
Notifikační systém - Podmínky
Záložka Podmínky
V případě, že máme specifické požadavky pro zasílání notifikací, na této záložce si nastavíme vlastní podmínky pro jednotlivé akce.
Pozn.: Uživatel, který má nastaveno právo Správce - Přístup k úrovni nastavení - Nastavení notifikací, může vytvářet/editovat/mazat podmínky notifikací všech uživatelů. Uživatel, který toto právo nastaveno nemá, může vytvářet/editovat/mazat pouze podmínky notifikací, ve kterých je jediným příjemcem.
Obr.: Formulář Notifikační systém K2 - záložka Podmínky
Novou podmínku vložíme pomocí klávesy Insert nebo tlačítka . Otevře se formulář pro definici podmínky.
Záložka Obecné
Obr.: Formulář pro definici podmínky notifikace
Popis polí:
Název |
Název podmínky. |
Akce |
Akce, která bude spouštěna. Vybírá se z formuláře akcí. |
Datový modul |
Datový modul, nad kterým se bude akce sledovat. |
Typ podmínky |
Zde vybereme, nad jakými záznamy se bude akce spouštět. |
Pro podmínku na změnu stavu je nutné mít na konkrétním stavu zatrženou volbu "Upozorňovat". Tuto volbu není možné zapnout na systémových stavech (číslo záznamu je vyšší než 2 000 000 000) jinak než speciální registrovanou funkcí.
Pozn.: Při doručení notifikace se kontroluje právo na záznam. Pokud uživatel právo na daný záznam (např. fakturu) nemá, notifikace na danou akci mu nebude doručena.
Popis zatrhávacích polí:
Jednorázová podmínka |
Je-li tato volba zatrhnuta, podmínka bude po prvním použití smazána. |
Platná |
Pole je automaticky zatrhnuto, pokud je definice dané podmínky správná. |
Neaktivní |
Je-li tato volba zatrhnuta, je podmínka dočasně zakázána. Takováto podmínka nemusí obsahovat všechny povinné údaje, neboť při jejím uložení se neprovádí kontrola platnosti. Podmínku můžeme odtrhnutím volby "Neaktivní" kdykoli opět zaktivnit. |
Pokud vybereme Typ podmínky "Každý vyhovující podmínkám", ve formuláři se zobrazí další záložka Podmínky.
Obr.: Formulář pro definici podmínky
Po rozkliknutí záložky a stisknutí Insert nebo tlačítka se zobrazí formulář pro výběr typu podmínky. Pracujeme s ním stejně, jako kdybychom vytvářeli filtr (viz. kapitola Filtry - záložka Podmínky).
Záložka Seznam příjemců
Zobrazí se formulář pro vložení příjemce nebo skupiny. Funguje stejně, jako při vytváření příjemce nebo skupiny na záložce Skupiny v úvodním formuláři Notifikačního systému K2 (kapitola Notifikační systém - Skupiny). Navíc můžeme vložit příjemce z datového pole.
Obr.: Formulář pro nastavení příjemců
Položka Příjemce umožňuje vybrat příjemce notifikace ze seznamu kontaktních osob. Při výběru je kontrolována platnost kontaktní osoby. Pokud je kontaktní osoba zneplatněna, systém nás na to upozorní a příjemce neuloží.
Obr.: Hlášení systému při vložení zneplatněné kontaktní osoby
Položka Příjemce z datového pole nám umožňuje zaslat notifikaci příjemci přímo nebo přes vazbu ze záznamu datového modulu. Po zvolení této položky se otevře formulář Příjemce z datového pole.
Obr.: Formulář pro nastavení příjemce z datového pole
V tomto formuláři vybíráme datové pole, které se odkazuje do kontaktních osob nebo uživatelů, kteří mají nastavenu kontaktní osobu. Podmínkou nastavení datového pole je vyplněné pole Datový modul na záložce Obecné.
Je možné zadat i více příjemců z datového pole. Takového příjemce není možné zařadit do skupiny, ale můžeme jej použít spolu s "klasickým" příjemcem.
Zadání příjemce pro nastavení adresných notifikací
Pro správné nastavení adresných notifikací (při zatrhnuté volbě Ignorovat příznak "Adresná") je pro vybrané akce nutné nastavit příjemce z uvedených datových polí:
Název akce |
Datové pole |
Přišel úkol |
Owner |
Workflow - nový krok |
Owner.ContPerson |
Nesplnění kroku workflow |
Owner.ContPerson |
Nesplnění úkolu řešiteli |
Owner |
Nesplnění úkolu zadavateli |
Client |
Nová pošta |
UserId |
Zmeškaný hovor |
ResponsiblePersonId |
Akce natScriptNotify a natMessage (Zpráva) budou fungovat vždy bez nutnosti nastavení příjemce.
Příklad: Chceme poslat notifikaci o potvrzení aktivity zodpovědné osobě, která je vyplněna na dané aktivitě.
V nastavení podmínek vybereme datový modul "Aktivity" a akci "Potvrzení". Ve formuláři Příjemce z datového pole vybereme datové pole "ZodpOs". Toto pole se odkazuje do číselníku kontaktních osob.
Obr.: Nastavení podmínky pro potvrzení aktivity
Obr.: Nastavení datového pole "Zodpovědná osoba"
Notifikační systém - Formátovače
Na záložce definujeme vzhled upozornění pro systémy různých typů zařízení.
Obr.: Formulář Notifikační systém K2 - záložka Formátovače
Typy zařízení:
- K2 - používá se pro plnou verzi K2,
- Pošta - používá se pro odesílání notifikací na e-mail,
- Firebase - používá se pro verzi K2 v systému Android a iOS.
Záložka Formátovač
Klávesou Insert nebo tlačítkem otevřeme formulář pro nastavení formátu zprávy.
Obr.: záložka Formátovač
Popis polí:
Název |
Název podmínky. |
Typ zařízení |
Zařízení, na kterém budou probíhat notifikace. |
Datový modul |
Datový modul, nad kterým se bude akce sledovat. |
Akce |
Akce, na kterou se bude upozorňovat. Vybíráme ze seznamu Akcí. |
Podmínka |
Podmínka, pro kterou bude formátovač uplatněn. Neexistuje-li formátovač k podmínce (nebo existuje jen k podmínkám, které nevyhovují danému incidentu), použije se obecný formátovač pro danou akci. Uživateli je doručeno tolik upozornění, kolik je u podmínky definovaných formátovačů. |
Platný |
Pokud je tento příznak zatržen, je tento formátovač platný pro danou podmínku. |
Test |
Tlačítko pro provedení testu formátovače. Tato kontrola dokáže odhalit použití neexistujících polí v proměnných formátovače. |
Neaktivní |
Pokud je tento příznak zatržen, je tento formátovač dočasně zakázaný. Formátovač můžeme odtrhnutím volby "Neaktivní" kdykoli opět zaktivnit. |
Záložka Proměnné
Záložka slouží pro nastavení formátu polí, ze kterých se bude skládat zpráva o notifikaci.
Obr.: Formulář Notifikační systém K2 - záložka Proměnné
Podle typu zařízení se předvyplní pole, která jsou daným typem zařízení podporována. Lze však vložit i pole nová. Po stisknutí klávesy Insert nebo tlačítka se otevře formulář pro nastavení formátu polí.
Obr.: Formulář pro nastavení formátu pole
Do pole Proměnná nastavíme typ pole. Typ "Caption" se používá pro nastavení hlavičky zprávy, která se zobrazí ihned po přijetí notifikace. Typ "Memo" použijeme pro nastavení samotného textu zprávy.
Do pole Předloha vepisujeme, co se bude zobrazovat v textu.
MC - Module caption (Název modulu)
RC - Report caption (Hlavička zprávy)
PK - primární klíč
Po takovém nastavení, jako je uvedené na obrázcích, a následném potvrzení faktury, přijde upozornění do systému K2, viz kapitola Notifikace - přijetí zprávy.
Obr.: Notifikace - upozornění na nový úkol
Záložka Formátovače má v ribbonu ještě záložku Položky, která obsahuje funkce Export a Import. Tlačítko Export (Ctrl+Shift+E) umožňuje uložit seznam všech formátovačů do souboru typu "*.xml". Obsah takového souboru pak lze načíst do K2 pomocí tlačítka Import (Ctrl+Shift+I). V adresáři "K2\SupportFiles\NotifyFormatters" je uložen soubor "TNotifyFormatter.xml" obsahující nastavení nejpoužívanějších formátovačů pro notifikace.
Notifikace - přijetí zprávy
Po nastavení všech parametrů notifikace a provedení akce, na niž chceme upozorňovat, program K2 zašle notifikaci jak do systému K2, tak na zařízení, které jsme si zvolili pro přijímání notifikací.
Obr.: Pracovní plocha - počet notifikací
Jednotlivá upozornění se zobrazují ve sloupci notifikací, nejnovější se řadí nahoru. O počtu notifikací, které jsme si ještě "nevyzvedli" nás informuje bublina s červeným číslem (v červeném kroužku na obrázku výše).
Po stisknutí bubliny v levém sloupci se ve středním sloupci zobrazí došlé notifikace.
Obr.: Pracovní plocha - notifikace ve středním sloupci
Zpracování notifikace
Např. jsme si nastavili notifikaci na potvrzení faktury vydané. Po přijetí notifikace (v zeleném rámečku) se můžeme na daný doklad přepnout dvojklikem levého tlačítka myši (viz. obrázek níže). Tím upozornění zmizí z pravého sloupce pracovní plochy a sníží se počet notifikací v červené bublině. Upozornění lze také vymazat (zpracovat) ze sloupce, aniž bychom museli doklad otevírat, a to stisknutím "fajfky" umístěné v pravé části sloupce u dané notifikace. "Fajfka" je viditelná, pouze pokud po ní přejedeme kurzorem myši.
Obr.: Pracovní plocha - přijatá notifikace
Obr.: Potvrzená faktura vydaná
Obr.: Formulář Notifikační systém
Se zpracováním notifikací také souvisí tlačítka na formuláři Notifikační systém. Popis jejich funkčnosti je popsán v kapitole Notifikační systém.
Notifikace - vynucení kontroly nastavení
V nastavení notifikací je možnost definovat tzv. formátovače notifikací. Jedná se o formát zobrazovaných zpráv, které přicházejí při vyvolání notifikace na vybraná zařízení. To, že existuje neplatný formátovač, hlásí IS K2 po přihlášení každému uživateli, který má nastaveno tzv. Servisní právo.
Obr. Hlášení o problémech v notifikacích
Seznam všech chybných formátovačů zobrazíme v sekci nastavení notifikací, pomocí stisku tlačítka Kontrola na záložce Formátovače. Po provedení kontroly nastavení je potřeba formulář zavřít tlačítkem OK, aby se uložily nejen případné opravy chyb v objektech, ale také informace o datu a verzi kdy byla kontrola provedena.
Obr. Nastavení notifikací
Po spuštění se zobrazí seznam neplatných formátovačů a případné další problémy, které jsou pouze informativní, například - uživatel nemá propojení s kontaktní osobou. Kvůli tomuto pak nemůže přijímat notifikace.
Obr. Kontrola platnosti formátovačů v notifikacích
Opravu formátovačů provedeme ve stejném formuláři jako kontrolu, pomocí stisku tlačítka Konverze na záložce Formátovače.
Popis funkcí menu notifikačního panelu
Další funkce menu notifikačního panelu
Obr.: Menu notifikačního panelu
Smazat notifikace po přečtení
Pokud volba není zatržená, po přečtení (rozkliknutí) zůstává notifikace v pravém panelu, pouze zmizí tučné označení hlavičky notifikace.
Obr.: Přečtená notifikace - není zatržená volba Smazat notifikace po přečtení
Pokud je volba zatržená, notifikace se ihned po přečtení smaže z notifikačního panelu, viz kapitola Notifikace - přijetí zprávy.
Historie notifikací
Po výběru této možnosti se zobrazí kniha Historie. Popis této knihy najdeme v kapitole Notifikační systém - Příjemci a zařízení.
Kalendář
Kalendář slouží jako obraz všech nastavených "nevyzvednutých" notifikacích, obsažených ve Schránce.
Obr.: Pracovní plocha - nevyzvednuté notifikace
Obr.: Kalendář - obraz notifikací v notifikačním panelu
Nastavení notifikací
Spuštěním volby se otevře formulář Notifikace, bližší informace k této funkci jsou popsány v kapitole Notifikační systém.
Označit vše jako vyřízeno
Funkce přesune všechna upozornění z notifikačního panelu do knihy Historie a označí je jako přečtené.
Popis funkcí notifikace v notif. panelu
Každá notifikace v notifikačním panelu má tyto funkce
Obr.: Funkce notifikace
Popis funkcí:
Odložit - slouží k posunutí přijetí notifikace o určitou dobu. Po stisknutí tohoto tlačítka se zobrazí menu s variantami:
Výběrem kterékoliv varianty dojde k odložení notifikace o danou dobu. Notifikace zmizí z notifikačního panelu a znovu přijde po uplynutí nastavené doby později. Volba Odložit na umožňuje nastavit libovolné datum a čas pro opětovné přijetí notifikace. |
|
Otevřít - otevře doklad, na nějž notifikace upozorňuje. Po kliknutí na toto tlačítko se otevře volba: Notifikace zůstává v panelu notifikací, pouze zmizí tučné označení hlavičky notifikace. |
|
Smazat - smaže notifikaci z notifikačního panelu. Po kliknutí na toto tlačítko se otevře volba:
|
Další možnosti nastavení notifikací
Notifikace lze nastavit také pomocí pravého tlačítka myši na poli dokladu, jehož změnu budeme chtít notifikovat. Funguje to obdobně jako filtry, tzn. že lze upozornění přidat na kterékoliv straně dokladu.
Obr.: Faktura vydaná - nastavení notifikace
Po zvolení možnosti Přidat upozornění se otevře formulář Podmínka. Postup práce je shodný jako s formulářem pro nastavení podmínek v záložce Podmínky (viz. Notifikační systém - Podmínky, obr. Formulář pro definici podmínky notifikace).
Obr.: Formulář pro nastavení parametrů upozornění - 1. záložka
Upozornění na danou akci lze z dokladu také zaslat přímo konkrétní osobě, a to volbou Poslat upozornění. Otevře se formulář, v němž vybereme kontaktní osobu a doplníme text zprávy pro příjemce. Tato zpráva se zobrazí na zařízení, která máme nastavena pro příjem notifikací.
Obr.: Formulář pro zaslání upozornění
Přes pravé tlačítko myši na políčku dokladu můžeme zobrazit seznam incidentů daného pole. Jedná se o možnost Seznam incidentů. Po provedení akce (zaplacení faktury) se incident zobrazí ve formuláři.
Obr.: Seznam incidentů
Ruční zpracování pomocí Ctrl+F9
Datové moduly pro incidenty a požadavky obsahují také akci "Zpracovat" pomocí kláves Ctrl+F9. Akce umožňuje zpracovat incidenty na požadavky a následně požadavky doručit - bez nutnosti použití AS.