Univerzální formuláře
Základní popis formulářů
Základní struktura formuláře
Obr.: Kniha - univerzální
- Informace o stavu formuláře - informace na 0. straně mohou být zobrazeny pomocí 3 stavů - Kniha, Kontejner a Filtr. Stav můžeme změnit stisknutím levého tlačítka myši na ikoně stavu.
- Informace o aktuální knize a stavu - v tomto případě jsou zobrazeny informace z knihy 10: Tuzemsko.
- Typ setřídění - určuje funkci lokátoru a zároveň setřídění položek v knize.
- Lokátor - pole umožňující rychlé vyhledání žádané položky v knize (zde po zapsání čísla žádané faktury do lokátoru a stisknutí klávesy Enter označí pravítko požadovanou fakturu).
- Nastavení sloupců - názvy sloupců a informace o zobrazovaných datech.
- Menu seznamu - v tomto menu se skrývají veškeré operace vztahující se k zobrazenému seznamu (tabulce).
- Náhled záznamů - zobrazují se základní informace záznamu, na kterém je momentálně nastaveno pravítko. Při přechodu na jiný záznam se informace mění dle toho, jak jsou záznamy procházeny.
- Nastavení - součástí náhledu záznamu může být nastavení knihy. Může zde být, např. Období, do kterého se budou doklady vytvářet a Sklad. Struktura polí nastavení se v každém datovém modulu liší dle potřeby.
- Počet záznamů - informace o počtu označených záznamů.
- Položky tabulky (knihy) - seznam záznamů (dokladů) v tabulce. Na řádku aktuálního záznamu je umístěno pravítko.
- Záložky (strany) dokladu - záložky slouží k přepínání stran dokladů a jsou vždy definovány ikonou a popisem. Stiskneme-li levé tlačítko myši na jednotlivých záložkách, dostaneme se do prohlížení příslušné strany dokladu. Přepínání stran je možné pomocí Alt + šipka vpravo/ vlevo.
- Názvy vybraných sloupců - např. pořadové číslo faktury, číslo zakázky, k níž se faktura vztahuje, jméno zákazníka, popis – tj. nepovinný doplňující text, částka, na kterou je faktura vystavena, a tzv. příznaky – graficky znázorněné informace o potvrzení, stornu, zaúčtování nebo stavu zaplacenosti faktury.
- Ribbon - základní nástrojový panel formulářů, obsahuje základní funkce, které lze provádět s datovým modulem případně konkrétním záznamem, na kterém je nastaveno pravítko.
Ribbon
Ribbon je základní nástrojový panel formulářů a obsahuje veškeré funkce, které mohou uživatelé v daném modulu využít. Funkce jsou v rámci ribbonu rozčleněny do 4. záložek.
Záložka Domů
Obr.: Záložka Domů
Záložka Domů obsahuje funkce, které uživatel používá v knize nejčastěji. Jsou zde zejména umístěny akce pro vytvoření záznamu, jeho kopii nebo změnu. Dále jsou zde akce pro pohyb mezi záznamy v tabulce, jako jsou např. Předchozí, Další nebo Poslední a také možnosti pro Storno nebo Potvrzení záznamu, atd...
Záložka Funkce
Obr.: Záložka Funkce
Na záložce Funkce jsou v rámci ribbonu dostupné veškeré funkce daného modulu. Jejich nabídka se v rámci jednotlivých modulů liší, některé z nich mohou být shodné, např. Detail zákazníka.
Záložka Hromadné akce
Obr.: Záložka Hromadné akce
Na této záložce je k dispozici seznam všech dostupných hromadných akcí. Nabídka těchto akcí se pro různé moduly částečně liší.
Záložka Systém
Obr.: Záložka Systém
Tato záložka je pro jednotlivé moduly stejná. Obsahuje akce, které jsou pro jednotlivé knihy stejné, a jedná se zejména o systémové funkce. Jsou zde nejdůležitější akce pro práci s Nápovědou v IS K2. Dále je zde možné pracovat s pohledy nebo zobrazit a nastavit parametry pro daný modul.
V rámci univerzálních formulářů je možné ribbon skrýt a získat tak více místa, např. pro záznamy v tabulce. Toto skrytí provedeme pomocí ikony se šipkou , kterou nalezneme v pravém dolním rohu ribbonu.
Obr.: Kniha Zakázky se skrytým ribbonem
Opětovné zobrazení ribbonu provedeme kliknutím levého tlačítka myši na některou z jeho záložek (Domů, Funkce,...). Ukotvení lze poté provést pomocí ikony špendlíku .
V případě, že dojde ke zmenšení ribbonu, tak, že již není možné zobrazit všechen jeho obsah, zobrazí se v jeho záhlaví ikona . Kliknutím na tuto ikonu si zobrazíme kontextové menu pro navigaci na obsah záložek ribbonu.
Obr.: Menu pro zobrazení obsahu záložek ribbonu
Uživatelská editace ribbonu
Ribbon je možné uživatelsky editovat a přidat tak zde např. další ikony pro spuštění akcí, případně sestav nebo skriptů. Do ribbonu můžeme dále vkládat např. automatické sestavy, jednoduché grafy, nebo filtry. Není tedy nutné striktně spoléhat na tovární podobu ribbonu a jeho úpravu lze provést uživatelsky, nikoliv pouze modifikací formuláře pomocí funkce Návrhář formulářů.
Editaci ribbonu provedeme použitím pravého tlačítka myši. Zobrazí se kontextová nabídka s několika možnostmi.
Obr.: Kontextové menu pro editaci ribbonu
Popis polí:
Skrýt pás karet |
Volba pro skrytí ribbonu (pásu karet). |
Upravit pás karet pro aktuálního uživatele |
Pomocí této volby je možné upravit ribbon pro aktuálního uživatele. Zobrazí se formulář pro editaci ribbonu. Veškeré úpravy pak budou platné pouze pro daného uživatele. |
Upravit pás karet pro |
Zde můžeme zvolit úroveň, pro kterou chceme ribbon upravit. Zahrnuje několik dalších možností:
|
Design (Shift+Ctrl+Alt+D) |
Možnost pro zapnutí funkce návrháře formulářů. |
Pro úpravu pásu karet platnou pro skupinu (roli) je nutné postupovat tak, že si v knize Správa: Přizpůsobení pásu karet vytvoříme pomocí klávesy Insert nový záznam. Poté se zobrazí formulář pro určení názvu a úrovně přiřazení modifikace pásu karet a následně pak formulář pro editaci ribbonu.
Po spuštění funkce se vždy zobrazí formulář pro definici stromu akcí ribbonu.
Obr.: Formulář pro editaci ribbonu
Ve spodní části se nachází tlačítko Zařazení. Pomocí tohoto tlačítka zobrazíme formulář, který je pouze informativní a je zde vidět úroveň zařazení ribbonu, tzn. pro koho bude modifikace pásu karet dostupná (uživatel, mandant,...).
Formulář pro editaci ribbonu se skládá ze 3 základních částí.
První částí je Náhled ribbonu. Ten je umístěn nahoře a vždy odráží aktuální podobu ribbonu. Slouží pro kontrolu správnosti postupu. Provedené úpravy se zde ihned projeví.
Obr.: Náhled ribbonu
V levé části formuláře je Seznam akcí (příkazů), které je možné do ribbonu zařadit.
Obr.: Seznam dostupných příkazů (akcí)
Akce zde můžeme vyhledávat, a v případě potřeby také filtrovat. Filtrovat tyto příkazy lze tak, že v okně Zvolit příkazy z... vybereme konkrétní datový kontext a akce (příkazy) se dle tohoto datového kontextu vyfiltrují. Takto je možné do ribbonu zařadit např. akce z odlišného datového modulu, než se kterým právě pracujeme. Funkčnost takovýchto akcí však vždy zaručena není.
Do ribbonu je možné, kromě akcí, vkládat také další prvky, jako jsou např. jednoduché grafy nebo automatické sestavy. Tyto funkce pak lze jednoduše spouštět pomocí ikony umístěné v ribbonu. Abychom mohli tyto funkce použít a měli je k dispozici ve formuláři, je nutné je vyfiltrovat pomocí rozbalovacího seznamu (lookupu), který je umístěn nad nabídkou akcí. Toto pole funguje jako filtrovací pole.
Obr. Seznam funkcí pro ribbon
Seznam dostupných možností:
Příkazy |
Zobrazí všechny akce (příkazy) daného modulu. |
Příkazy komponenty |
Zobrazí všechny akce (příkazy) komponenty ribbon. |
Filtry |
Pomocí této možnosti zobrazíme v nabídce filtry vytvořené a uložené v rámci daného datového modulu. |
Sestavy a funkce |
Zobrazí seznam sestav a skriptů zařazených do F9 (Skripty a sestavy) v rámci daného datového modulu. |
Automatické sestavy |
Zobrazí seznam automatických sestav uložených pro daný datový modul. |
Jednoduché grafy |
Zobrazí seznam uložených jednoduchých grafů pro daný datový modul. |
Kontingenční tabulky |
Zobrazí seznam uložených pohledů kontingenční tabulky pro daný datový modul. |
Pohledy |
Zobrazí seznam uložených pohledů. Nejedná se o pohledy kontingenční tabulky, ale o pohledy, v rámci kterých lze uložit nastavení všech tabulek celého formuláře (knihy) najednou a toto nastavení pak aplikovat. |
Výběrem dané možnosti se vyfiltruje obsah nabízených akcí.
Obr.: Nabídka pohledů kontingenční tabulky pro ribbon
V pravé části formuláře je pak Strom akcí. Jedná se o stromovou strukturu záložek, sekcí a vlastních akcí ribbonu.
Obr.: Strom akcí ribbonu
Popis dostupných možností:
Přidat záložku |
Tlačítko pro zařazení nové záložky do ribbonu. |
Přidat sekci |
Tlačítko pro přidání nové sekce do ribbonu. |
Přidat |
Tlačítko pro zobrazení dalších možností přidání do ribbonu. Obsahuje:
|
Posun položky ve stromové struktuře směrem nahoru. |
|
Posun položky ve stromové struktuře směrem dolů. |
|
Tlačítko pro zařazení akce do vybrané pozice v ribbonu. |
|
Dlaždice |
Pro danou akci nastaví styl zobrazení Dlaždice (velká ikona). |
Tlačítko |
Pro danou akci nastaví styl zobrazení Tlačítko (malá ikona s popisem) |
Ikona |
Pro danou akci nastaví styl zobrazení Ikona (malá ikona bez popisu). |
Upravit |
Otevře příslušnou položku stromu pro její úpravu. Zobrazí se formulář pro editaci položky. |
Odstranit |
Vymaže položku ze stromu akcí. |
Princip práce se stromem akcí je takový, že akce je možné vkládat do jednotlivých sekcí. Do ribbonu je tedy nutné vložit záložku, do záložky poté sekci a až potom je možné vkládat jednotlivé akce, skupiny akcí, sestavy, atd...
Jakmile vybereme požadovanou akci, případně některou funkci (automatickou sestavu, kontingenční tabulku, atd...) můžeme ji zařadit do ribbonu pomocí ikony . Zobrazí se formulář pro nastavení parametrů zobrazení akce v ribbonu.
Obr.: Formulář pro upřesnění akce
Popis polí:
Název |
Název, který se bude u dané akce v ribbonu zobrazovat. |
Ikona |
V tomto poli je možné akci připojit ikonu. Vybíráme ze seznamu dostupných ikon. |
Styl zobrazení |
Typ tlačítka pro danou akci. Jak bude akce v rámci ribbonu vypadat. Možnosti:
|
Hint |
Zde je možné zadat text, který se zobrazí po najetí myší na akci v ribbonu. |
Příkaz |
Akce, kterou vkládáme do ribbonu. |
Parameters |
Zde je možné zadat jednotlivým akcím parametry. Parametr zde vložme pomocí klávesy Insert. |
Stisknutím tlačítka OK pak dojde ke vložení akce do ribbonu. V případě jednoduchých grafů, kontingenčních tabulek nebo automatických sestav se tento formulář nezobrazuje a daný prvek se rovnou vloží do ribbonu.
Nově vložená položka se zařadí do stromu akcí ribbonu a bude zde doplněna ikonou .
Obr.: Strom akcí s nově vloženou položkou
Akce se v rámci sekce v ribbonu řadí pod sebe. Počet akcí zařazených pod sebou v sekci je dán výškou komponenty. Pokud má nastaven ribbon výšku (Size) 3, zobrazí maximálně 3 akce umístěné pod sebou, pokud se zde zařadí čtvrtá akce, vloží se již do sloupce vedle. To je viditelné na obrázku „Záložka ribbonu s vloženou sekcí“. Pokud zvolíme jako styl zobrazení dlaždici, zabere tato dlaždice celou výšku ribbonu.
Obr.: Záložka ribbonu s vloženou sekcí
V případě, že do sekce ribbonu zařadíme akci, které nepřipojíme ikonu, zobrazí se na místě ikony počáteční písmeno této akce. Podmínkou je tak, aby tato akce neměla přiřazenou ikonu implicitně programem.
Akce mezi jednotlivými uzly ve stromu je možné přesouvat metodou Drag and Drop. Nelze přesouvat akce, pokud jsou do ribbonu zařazeny v rámci reference na akci. Kopírovat ve stromu lze opět metodou Drag and Drop v kombinaci s klávesou Ctrl.
Tato kniha slouží pro evidenci modifikací ribbonu. Každý záznam v této knize odpovídá jedné uložené modifikaci. Pomocí klávesy F5 nebo Enter na příslušném záznamu, je možné zobrazit formulář pro editaci ribbonu.
Obr.: Kniha pro správu modifikací pásu karet
V této knize je možné zakládat a vytvářet nové modifikace ribbonu. To je nutné využít např. pokud chceme vytvořit modifikaci platnou pro skupinu (roli). Tato možnost se nenachází v kontextovém menu po kliknutí pravým tlačítkem myši na ribbon.
Novou modifikaci ribbonu v knize Správa: Přizpůsobení pásu karet vytvoříme pomocí klávesy Insert. Poté se zobrazí formulář pro určení názvu a úrovně přiřazení modifikace pásu karet a následně pak formulář pro editaci ribbonu.
Tabulka (Datagrid)
Tabulka, resp. grid je datovou částí formulářů. V rámci tabulky jsou zobrazeny, např. záznamy v knihách nebo položky dokladů IS K2. Pro tabulku platí podobná pravidla jako pro knihu v klasických šedých formulářích.
Pozn.: Kliknutím na záhlaví sloupce dojde k setřídění záznamů v tabulce dle tohoto sloupce (pole). Z výkonnostních důvodů však nelze primárně třídit dle počítaného pole. V tomto případě je potřeba vždy nejdříve setřídit tabulku dle fyzického pole a až poté dle pole počítaného.
Součástí tabulky je její hlavička. Jedná se o modrý pásek v horní části. Zde je umístěn lokátor pro rychlé vyhledávání v knize. Do lokátoru je možné zadat text nebo číslo a po stisknutí klávesy Enter dojde k vyhledání záznamu. Takto, zadáním období a čísla, lze vyhledat např. konkrétní fakturu v knize (tabulce). Knihy v IS K2 mohou obsahovat více lokátorů. Přepínat je můžeme kombinací kláves Alt+Z nebo kliknutím na ikonu a výběrem požadovaného lokátoru ze seznamu. Kombinací kláves Ctrl+Shift+S je možné zobrazit lokátor a použít jej pro vyhledávání na jakékoliv straně dokladu v IS K2.
V hlavičce tabulky je dále uveden stav, ve kterém se aktuálně nacházíme. Záznamy v knihách mohou být zobrazeny pomocí 3 stavů - Kniha, Kontejner a Filtr. V záhlaví tabulky je pak vždy vidět ikona symbolizující daný stav. Dále je zde uveden název datového modulu (např. Faktury vydané) a název knihy, kontejneru nebo filtru. Přepínat jednotlivé stavy můžeme pomocí ikon, v levé dolní části tabulky. Jedná se o tyto ikony:
- ikona pro nastavení stavu Kniha. Pro tento stav lze využít také kombinaci kláves Shift+F9.
- ikona pro nastavení stavu Kontejner. Pro tento stav lze využít také kombinaci kláves Alt+F9.
- ikona pro nastavení stavu Filtr. Kliknutím na tuto ikonu si zobrazíme seznam nadefinovaných filtrů, které je možné použít. Dále v tomto menu najdeme volbu pro přidání, resp. odebrání filtrovací podmínky, správu filtrů a sloupcový filtr.
V hlavičce tabulky (modrý pásek) mohou být zařazeny ikony pro jednoduché spuštění dalších funkcí. Tyto ikony mohou spouštět např. automatické sestavy nebo zobrazit všechny funkce pro daný grid. Pomocí designeru je možné do záhlaví vložit jakoukoliv akci vztahující se k danému datagridu.
V záhlaví tabulky je rovněž ikona pro menu . Pod touto ikonou jsou dostupné veškeré operace, které může uživatel s danou tabulkou provádět. Jedná se o tyto operace:
- Kontejner - možnost vložení označených záznamů v tabulce do kontejneru. Pro tuto funkci lze rovněž využít kombinaci kláves Ctrl+Alt+Shift+F9.
- Úpravy - základní operace, tzn. změna nebo kopie záznamů v tabulce.
- Funkce gridu - funkce, které je možné použít pro daný grid, např. práce se sloupci, řádková editace nebo export do Excelu.
- Filtry - dostupné možnosti pro práci s filtry v tabulce.
- Automatické sestavy - možnosti pro automatické sestavy.
Na každém záznamu v tabulce si pomocí pravého tlačítka myši můžeme zobrazit funkce, které se vztahují k danému záznamu, konkrétnímu poli (buňce) nebo také k celé tabulce. Jedná se o tyto funkce:
- Vytvořit filtr - zobrazí formulář pro vytvoření filtru s předdefinovanou podmínkou na hodnotu z buňky, na které aktuálně stojíme.
- Přidat podmínku - volba pro přidání filtrovací podmínky. Zobrazí se formulář s předdefinovanou podmínkou na hodnotu z buňky, na které aktuálně stojíme.
- Označování - tato volba zahrnuje dostupné operace pro označování záznamů.
- Úpravy - základní operace, tzn. změna nebo kopie záznamů v tabulce.
- Funkce gridu - tato volba zahrnuje práci se sloupci, možnost odstranění sloupce, na kterém aktuálně stojíme a export do Excelu.
- Automatické sestavy - možnosti pro automatické sestavy.
Označování záznamů
Všechny možnosti pro označování záznamů jsou dostupné v dolní části tabulky pod ikonou . Možnosti pro označování záznamů:
- Označit všechny záznamy - provede označení všech záznamů v tabulce.
- Zrušit označení záznamů - u záznamů zruší jejich označení.
- Označit záznam - označí záznam, na kterém stojí pravítko. Pro tuto operaci lze využít klávesovou zkratku Ctrl+Mezerník.
- Označit záznam s posunem - označí záznam, na kterém stojí pravítko a následně posune pravítko na další záznam. Pro tuto operaci lze využít také kombinaci kláves Shift+Enter.
- Vložit označené do kontejneru - vloží všechny označené záznamy do kontejneru.
Počet označených záznamů se vždy zobrazí vedle ikony s hvězdičkou ve spodní části tabulky. Selekční sloupec s názvem s lze z tabulky odstranit pouze v případě, že nejsou označeny žádné záznamy a nikoliv trvale. Po označení záznamů se automaticky doplní zpět.
Pozn.: pokud uživatel nejdříve označí záznamy a následně změní stav DM (přepnutí mezi stavy kniha/kontejner/filtr), může dojít k rozporu mezi celkovým počtem označených záznamů a počtem označených záznamů zobrazených v tabulce.
Celkový počet záznamů v knize nelze zjistit jinak než výpočtem. Pomocí tlačítka Počet záznamů spustíme funkci pro vyčíslení záznamů v tabulce. IS K2 pak zobrazí hlášení o celkovém počtu záznamů. V případě položek jednotlivých záznamů již systém dokáže jejich počet vyčíslit a tento stav je ve formuláři vždy uveden.
V dolní části obrazovky může být zobrazen panel s nápovědou pro funkční klávesy. Tento panel si můžeme zobrazit kombinací kláves Ctrl+F1 nebo přes volbu Klávesová nápověda, kterou nalezneme pod tlačítkem Menu v Nástrojovém panelu modulu.
Sloupcový filtr
Nové uživatelské rozhraní sebou přináší možnost využití sloupcových filtrů. Ty nám usnadňují filtrování záznamů v knihách. Zapnutí sloupcového filtru probíhá přes volbu Sloupcový filtr, která se zobrazí po kliknutí na ikonu . Lze také využít rychlé spuštění pomocí kombinace kláves Ctrl+Alt+F. Do tabulky se nám poté vloží nový řádek, který slouží pro zadávání filtrovacích podmínek.
Obr.: Tabulka se zapnutým sloupcovým filtrem
Pokud obsahuje tabulka mnoho záznamů a uživatelé používají filtrovací podmínky přes počítaná pole, může docházet k výkonovým problémům. V nastavení parametrů mandanta je možné označit konkrétní tabulku jako velkou. Tím zakážeme uživatelům vytvářet filtry přes počítaná pole do doby, než je použita podmínka přes fyzické pole, čímž dojde k prvotnímu omezení filtrovaných dat.
Pro filtrování můžeme využít několik filtrovacích operátorů, jejichž seznam je vždy dostupný po stisknutí ikony , která je v každém poli pro zadávání filtrovacích podmínek.
Obr.: Seznam filtrovacích operátorů
Nastavení volby Sloupcový filtr si systém pamatuje i po opětovném zobrazení dané knihy.
Fulltextové vyhledávání
V IS K2 je možné využít funkci fulltextového vyhledávání. Tento způsob je vhodné využít v případě, kdy uživatel neví přesně, jak jsou požadované informace v systému uloženy. Funkci pro fulltextové vyhledávání spustíme pomocí ikony a v zobrazeném formuláři vybereme volbu Hledání. Aktivovat tuto funkci můžeme také kombinací kláves Shift+Ctrl+F.
Po spuštění funkce se v záhlaví tabulky (modrý pásek) zobrazí pole s názvem Hledat. Toto pole slouží pro zadání textu, který chceme vyhledávat. Po zadání textu a následném stisku klávesy Enter, dojde k vyhledání záznamů, které odpovídají zadanému textu, nebo jsou jemu podobné. Jedná se o záznamy, které obsahují nejen přesnou shodu s vyhledávaným výrazem, ale mohou být vyskloňovány nebo bez diakritiky.
Fultextové vyhledávání je možné spustit na jakékoliv straně dokladu v IS K2 v režimu Prohlížení. Kombinací kláves Ctrl+Shift+S zobrazíme lokátor pro vyhledávání a poté si jej můžeme přepnout do režimu fulltextového vyhledávání.
Pro správnou funkčnost fulltextového vyhledávání je nutné nastavit fultextové klíče pomocí funkce č. 778 Správce - nastavení fulltextových klíčů.
Řádková editace
Řádková editace umožnuje editovat hodnoty přímo v řádcích. Režim řádkové editace zapínáme pomocí ikony . Pokud je tento režim zapnutý je možné pomocí klávesy Enter editovat vybrané pole v tabulce, aniž by bylo nutné přejít do Změny daného záznamu. Opakovaným stiskem klávesy Enter pak provedenou změnu potvrdíme. Použití klávesy Esc pak znamená odchod z editace pole bez potvrzení změny. Režim řádkové editace je možné používat u každého formuláře zvlášť a formulář si toto nastavení "pamatuje". Aktivní řádkovou editaci můžeme pomocí designeru u formuláře také zapnout natrvalo, nebo úplně zakázat.
Je-li řádková editace aktivována, formulář položky v případě potřeby vyvoláme kombinací Alt+Enter. V případě, že režim řádkové editace aktivován není, chová se tato kombinace přesně naopak, tzn., aktivuje editaci daného pole. Tento postup doporučujeme!
Standardní klávesa F5 pro změnu záznamu je v režimu řádkové editace přístupná.
Matematické operace
V každé tabulce v rámci univerzálních formulářů je možné použít matematické operace. Jedná se o Součet, Průměr, Minimum, Maximum a Počet různých. Tyto operace jsou dostupné v nabídce po stisknutí pravého tlačítka myši na vybraném sloupci.
Obr.: Dostupné matematické operace
Po spuštění matematické funkce se ve spodní části tabulky zobrazí řádek s výsledkem operace. Tyto operace je možné použít na více sloupcích současně. Matematické operace respektují stav, ve kterém se nacházíme, tzn. lze je použít v Knize, Filtru nebo Kontejneru. Pokud v jakémkoliv stavu provedeme označení záznamu hvězdičkou, použijí se matematické operace pouze na tyto záznamy. Označení má vždy prioritu.
Obr.: Kniha Zakázky s agregací (průměr)
V případě, že dojde k aktualizaci souboru záznamů, ze kterých je výsledek vypočten, dojde k zašednutí řádku s výsledkem. Ten je možné pak aktualizovat stisknutím ikony nebo použitím klávesové zkratky Ctrl+Alt+R. Stav zobrazení panelu s výsledky agregací si IS K2 pamatuje. Po opětovném zobrazení knihy je tento panel znovu k dispozici, ale není napočtený. Výpočet (aktualizaci) provedeme pomocí ikony . V případě položek není nutné aktualizaci provádět.
Zobrazit/skrýt panel s výsledky můžeme stisknutím ikony nebo také pomocí klávesové zkratky Ctrl+Alt+G.
Pomocí pravého tlačítka myši na výsledku agregace zobrazíme nabídku, kde je dostupná volba Kopírovat, která vloží hodnotu výsledku do schránky. Matematické operace jsou součástí nastavení tabulky a lze je uložit jako šablonu.
Rychlé vyhledávání záznamů Alt+F7
Tato funkce slouží pro vyhledávání záznamů v tabulce. Funkci lze aktivovat kombinací kláves Alt+F7. Poté se zobrazí formulář pro zadání podmínek vyhledávání.
Obr.: Formulář pro rychlé vyhledávání záznamů
Popis polí:
Hledaný text |
Pole pro zadání textu, který chceme vyhledat. |
Směr |
Směr vyhledávání. Dopředu - funkce při vyhledávání postupuje shora dolů. Dozadu - funkce vyhledává záznamy ve směru zdola nahoru. |
Od aktuálního záznamu |
Vyhledávání začne od záznamu, na kterém je pravítko. |
Rozlišovat velikost |
Při vyhledávání se budou rozlišovat velká a malá písmena. |
Pouze aktuální sloupec |
Funkce vyhledává záznamy pouze v aktuálním (nafocusovaném) sloupci. |
Po vyhledání se záznamy vyhovující podmínkám označí. Označené (vyhledané) záznamy je možné procházet pomocí kláves Ctrl a numerické + nebo -.
Hromadná změna
V menu tabulky je uživateli k dispozici funkce Hromadná změna. Tato funkce umožňuje hromadně měnit některá pole záznamů dané tabulky. Hromadnou změnu je možné provést nad označenými záznamy nebo nad kontejnerem.
Funkci pro hromadnou změnu spustíme pomocí ikony a dále přes volbu Funkce tabulky - Hromadná změna. Zobrazí se formulář pro nastavení hromadné změny.
Obr.: Formulář Hromadná změna
Do formuláře se vždy načtou ta pole, která může uživatel editovat, proto se jejich nabídka v rámci různých tabulek liší. Pokud chceme pole hromadně měnit, je nutné zatrhnou daný příznak a vyplnit požadovanou hodnotu. Pomocí klávesy Insert nebo pomocí tlačítka Přidat pole, můžeme do formuláře jednorázově přidat další pole pro editaci. Toto pole však vždy po uzavření formuláře zmizí.
Ve formuláři je dále volba, po jejímž zatržení dojde k odmazání úspěšně změněných záznamů z kontejneru, případně zrušení označení těchto záznamů.
Pomocí tlačítka OK nastavení potvrdíme a provedeme hromadnou změnu.
Práce se sloupci
Uspořádání i vzhled sloupců si můžeme v tabulce nastavit. Možnosti pro práci se sloupci nalezneme v menu tabulky přes volbu Funkce gridu - Nastavení tabulky. Dalším způsobem jak zobrazit tyto funkce je pomocí ikony , která může být umístěna v záhlaví tabulky.
Obr: Funkce pro práci se sloupci
Funkce pro práci se sloupci:
- Upravit nastavení tabulky - tato volba zobrazí formulář pro úpravu aktuálního nastavení sloupců tabulky. Ve formuláři budou načteny sloupce z aktuálního zobrazení tabulky.
- Výchozí nastavení tabulky - tato volba obnoví nastavení sloupců do výchozího stavu. Tento stav může být definován programem nebo uživatelem.
- Přizpůsobovat sloupce - pokud zvolíme tuto možnost, sloupce se přizpůsobí aktuální velikosti tabulky a roztáhnou se v rámci celého okna.
- Sloupce klasických formulářů - tato funkce umožňuje aplikovat šablony sloupců vytvořené v klasických šedých formulářích.
- Šablony - zobrazí možnosti pro uložení aktuálního nastavení jako Šablony sloupců.
Změny v aktuálním nastavení sloupců tabulky můžeme provést pomocí volby Úprava nastavení tabulky. Zobrazí se formulář Aktuální nastavení tabulky.
Obr.: Formulář Aktuální nastavení tabulky
Popis polí:
Přizpůsobovat sloupce |
V případě, že je toto pole zatrženo, přizpůsobuje se šířka sloupců změně velikosti okna. V opačném případě se velikost sloupců nemění. Po zmenšení okna se sloupce postupně zakrývají a v dolní části obrazovky máme k dispozici lištu pro rolování. |
Počet ukotvených sloupců |
Zde určujeme počet sloupců, které budou ukotveny. Tyto sloupce budou vždy viditelné, a nebudou zajíždět mimo obrazovku při rolování. Ukotven je vždy zadaný počet sloupců od začátku seznamu. |
Zobrazit agregace |
Zobrazí panel pro výsledky vypočtených agregací. |
Ve formuláři Aktuální nastavení tabulky můžeme nastavení sloupců editovat na záložce Sloupce. Do tohoto formuláře se vždy načtou automaticky pole z aktuálního nastavení tabulky. Tato pole odpovídají sloupcům v tabulce. Jednotlivé sloupce jsou zde zobrazeny také v odpovídajícím pořadí, které lze měnit pomocí ikon se šipkami.
Nový sloupec do formuláře pro nastavení sloupců můžeme přidat pomocí klávesy Insert. Zobrazí se seznam všech dostupných polí daného datového modulu. Z tohoto seznamu můžeme pole vybrat a přidat je do seznamu polí (sloupců) tabulky.
Obr.: Seznam polí datového modulu
Barevné bitmapy u jednotlivých polí vyjadřují složitost jejich výpočtu (vyhodnocení). Zelené bitmapy jsou zobrazeny u polí, které nejsou náročné na vyhodnocení, naopak červené bitmapy budou u polí náročnějších na výpočet. Takto lze odhadnou, jak bude pole ovlivňovat, např. rychlost spuštění tabulky. Ve sloupci Hodnota je vždy zobrazena aktuální hodnota pole záznamu v tabulce, na kterém se daný uživatel nachází.
U polí, která jsou označeny ikonou , je možná vazba do jiných datových modulů, tzn., dále se zanořují. Zanoření provedeme kliknutím na tuto ikonu, nebo kombinací kláves Ctrl+šipka. Výběr pole pak můžeme provést dvojím kliknutím myši nebo pomocí tlačítka Vybrat, případně klávesou Enter.
Po výběru požadovaného pole se zobrazí ještě formulář, kde je možné měnit vlastnosti daného sloupce a nastavit pravidla pro formátování. Tento formulář můžeme zobrazit také dvojím kliknutím myši na vybraném sloupci ve formuláři Nastavení tabulky nebo pomocí klávesy Enter.
Obr.: Vlastnosti sloupce
Potvrzením tohoto formuláře dojde k vložení požadovaného sloupce do formuláře Aktuální nastavení tabulky na záložku Sloupce.
Formulář dále obsahuje záložku Řazení. Zde můžeme nastavit setřídění v tabulce. To provedeme tak, že na tuto záložku vložíme sloupec, případně sloupce, podle kterých se bude tabulka třídit. U každého sloupce lze také nastavit směr řazení, tzn. sestupně nebo vzestupně.
Obr.: Formulář Aktuální nastavení tabulky - záložka Řazení
Na záložce Podmíněné formátování řádků můžeme definovat podmínky pro formátování řádků tabulky. Bližší popis této funkce je uveden v kapitole Podmíněné formátování.
Pomocí tlačítka OK ve spodní části formuláře provedené úpravy potvrdíme. Dojde pouze ke změně v aktuálním nastavení sloupců dané tabulky.
Aktuální nastavení tabulky a také další vlastnosti tabulky (pozice formulářů, šířka sloupců, stav expanderů, atd...) se ukládají v rámci atributů a IS K2 si toto nastavení pamatuje. Tyto atributy lze vymazat a vrátit se tak vždy do výchozího stavu. Pro výmaz atributů je k dispozici funkce, kterou vyvoláme kombinací kláves Ctrl+Alt+Shif+A nebo v nabídce funkcí datového modulu přes volbu Správce - Smazat atributy formuláře. Dostupnost této funkce je podmíněna právem pro servisní zásahy. Funkce je dostupná pouze v novém uživatelském rozhraní.
V rámci nastavení tabulky je možné v univerzálních formulářích explicitně určit šířku sloupce v jednotkách "em". Tato jednotka se odvíjí od formátu písma, a jedná se, vždy o šířku velkého písmena M. Hlavní výhodou použití této jednotky je fakt, že uživatel, po zadání šířky sloupce, uvidí vždy, za všech okolností stejnou část textu.
Implicitně je šířka sloupců v modrých formulářích daná dle nastavení "picture". K vyčíslení šířky sloupce v jednotce "em" dojde vždy až při manipulaci s daným sloupce. Pokud tedy, např. změníme pomocí myši šířku sloupce, hodnota šířky "em" se pro daný sloupec automaticky vyčíslí.
Ručně je možné šířku sloupce, v jednotce "em", zadat ve formuláři Sloupce do pole Šířka.
Obr.: Vlastnosti sloupce
Nastavená šířka sloupců se ukládá také v rámci šablon sloupců.
Pokud šířku sloupců upravíme a použijeme pak možnost Přizpůsobovat sloupce, zůstane poměr mezi jednotlivými sloupci vždy zachován.
Aktuální nastavení sloupců můžeme ukládat jako tzv. Šablony sloupců. Jedná se o různá nastavení sloupců tabulky, které můžeme ukládat pod zvoleným názvem. Uživatel si pak toto nastavení může kdykoliv vyvolat.
Veškeré možnosti pro práci s šablonami vyvoláme pomocí ikony a následně přes volbu Šablony.
Obr.: Možnosti pro práci s šablonami sloupců
Uložení aktuálního nastavení sloupců jako Šablony sloupců provedeme pomocí volby Uložit jako. Zobrazí se formulář, kde je možné vyplnit některé aspekty šablony.
Obr.: Formulář pro uložení nastavení tabulky jako Šablony sloupců
Popis polí:
Název |
Název pro šablonu sloupců. |
Popis |
Popis pro šablonu sloupců. |
Zařazení |
Pole pro zařazení šablony sloupců do skupiny. Do tohoto pole zadáváme název dané skupiny. V rámci této skupiny pak bude šablona zařazena v kontextovém menu. |
Úroveň |
V tomto poli volíme úroveň, pro kterou bude daná šablona sloupců uložena. |
Mandant |
Pole pro volbu mandanta, který bude mít vytvořenou šablonu sloupců k dispozici. |
Uživatel |
Pole pro výběr uživatele, který bude mít vytvořenou šablonu sloupců k dispozici. |
Výchozí |
Pokud je toto pole zatrženo, je daná šablona sloupců brána programem jako výchozí. Tato šablona se nastaví po použití volby Výchozí sloupce. |
V případě, že při uložení systém nalezne šablonu se stejným názvem, zobrazí hlášení o přepisu. IS K2 kontroluje nejen název, ale také úroveň uložení.
Obr.: Hlášení o přepisu šablony sloupců
Uložené šablony sloupců má uživatel k dispozici v knize Správa šablon a také přímo v kontextové nabídce pod volbou Funkce gridu - Nastavení tabulky nebo po kliknutí na ikonu , která může být umístěna v záhlaví tabulky.
Obr.: Kontextová nabídka šablon sloupců
Pokud je některá z nadefinovaných šablon aplikována, zobrazí se u ní v kontextovém menu ikona . V případě, že ve vybrané šabloně provedeme změny, je možné ji přeuložit pomocí volby Šablony - Uložit.
Vytvořené šablony sloupců se ukládají do knihy, která je nejen evidencí všech těchto nastavení, ale je zde možné nová nastavení také vytvářet nebo měnit. Tuto knihu zobrazíme přes volbu Správa – Správa uložených nastavení tabulky.
Obr.: Kniha pro správu uložených nastavení tabulky
Klávesou Insert zde můžeme nové nastavení vytvořit. Zobrazí se formulář Nastavení tabulky, kde definujeme sloupce a další nastavení pro tabulku. Do formuláře se vždy automaticky načte aktuální aplikované nastavení tabulky.
Obr.: Formulář Nastavení tabulky
Popis polí:
Název |
Název pro nastavení sloupců. |
Popis |
Popis pro nastavení sloupců. |
Úroveň |
V tomto poli volíme úroveň, pro kterou bude dané nastavení sloupců uloženo, tzn., pro koho bude konfigurace dostupná (Tovární, Globální, Mandant, Skupina, Uživatel, Vlastní firma). |
Uživatel |
Pole pro výběr uživatele, který bude mít vytvořenou šablonu sloupců k dispozici. |
Mandant |
Pole pro volbu mandanta, který bude mít vytvořenou šablonu sloupců k dispozici. |
Výchozí |
Pokud je toto pole zatrženo, je daná šablona sloupců brána programem jako výchozí. Tato šablona se nastaví po použití volby Výchozí sloupce. |
Zařazení |
Pole pro zařazení šablony sloupců do skupiny. Do tohoto pole zadáváme název dané skupiny. V rámci této skupiny pak bude šablona zařazena v kontextovém menu. |
Přizpůsobovat sloupce |
V případě, že je toto pole zatrženo přizpůsobuje se šířka sloupců změně velikosti okna. V opačném případě se velikost sloupců nemění. Po zmenšení okna se sloupce postupně zakrývají a v dolní části obrazovky máme k dispozici lištu pro rolování. |
Zobrazit agregace |
Zobrazí v tabulce panel pro výsledky vypočtených agregací. |
Počet ukotvených sloupců |
Zde určujeme počet sloupců, které budou ukotveny. Tyto sloupce budou vždy viditelné, a nebudou zajíždět mimo obrazovku při rolování. Ukotven je vždy zadaný počet sloupců od začátku seznamu. |
Ve formuláři Nastavení tabulky na záložce Sloupce zadáváme sloupce, ve kterých se budou data v tabulce zobrazovat. Nový sloupec zde přidáme pomocí klávesy Insert. Sloupce vybíráme vždy ze seznamu polí daného datového modulu. Postup je stejný jako v případě úpravy aktuálního nastavení tabulky. Záložka Řazení slouží pro nastavení sloupců, dle kterých budou data v tabulce tříděny a záložka Podmíněné formátování řádků je pro definici podmínek pro formátování řádků tabulky. Bližší popis je uveden v kapitole Podmíněné formátování. Pomocí tlačítka OK vytvořenou šablonu sloupců uložíme.
Se sloupci tabulky je možné pracovat přímo v ploše IS K2. Pomocí pravého tlačítka myši můžeme zobrazit kontextové menu a přes volbu Funkce gridu vyvoláme nabídku možností pro úpravu sloupců tabulky.
Dostupné možnosti:
- Upravit nastavení tabulky - tato volba zobrazí formulář pro úpravu aktuálního nastavení sloupců tabulky. Ve formuláři budou načteny sloupce z aktuálního zobrazení tabulky.
- Odebrat sloupec - odebere sloupec tabulky.
- Vlastnosti sloupce - zobrazí formulář pro úpravu vlastností vybraného sloupce.
- Export do Excelu - tato volba provede export tabulky do aplikace Excel.
- Přidat sloupec - zobrazí se seznam všech dostupných polí daného datového modulu, ze kterého je možné vybrat požadované pole a vložit je jako sloupce do tabulky.
Sloupce v rámci plochy IS K2 je možné přesouvat pomocí myši a měnit tak jejich pořadí. Přetažením myší lze sloupce také odstranit.
Při práci se sloupci v univerzálních formulářích je možné využívat tzv. Pohledy. V rámci pohledů lze uložit nastavení všech tabulek celého formuláře (knihy) najednou a toto nastavení pak aplikovat. Veškeré možnosti pro práci s pohledy sloupců zobrazíme přes menu modulu a následně volbu Pohledy - Správa.
Funkce pro práci s pohledy:
- Výchozí sloupce - tato volba obnoví výchozí nastavení sloupců všech tabulek daného formuláře.
- Uložit aktuální pohled - zobrazí formulář pro uložení aktuálního nastavení tabulek v rámci pohledu.
- Správa uložených pohledů - zobrazí tabulku se seznamem všech vytvořených pohledů.
Pokud provedeme nějaké úpravy v nastavení sloupců tabulek formuláře, můžeme toto nastavení uložit jako Pohled. To provedeme přes volbu Pohledy - Správa - Uložit aktuální pohled. Zobrazí se formulář pro uložení pohledu.
Obr.: Formulář pro uložení pohledu
Popis polí:
Název |
Název pohledu |
Popis |
Popis pohledu |
Úroveň |
V tomto poli volíme úroveň, pro kterou bude daný pohled uložen. |
Mandant |
Pole pro volbu mandanta, který bude mít uložený pohled k dispozici |
Uživatel |
Pole pro výběr uživatele, který bude mít uložený pohled k dispozici. |
Zařazení |
Pole pro zařazení pohledu do skupiny. Do tohoto pole zadáváme název dané skupiny. V rámci této skupiny pak bude pohled zařazen v kontextovém menu. |
Ve spodní části formuláře pro uložení pohledu je Nastavení tabulek. Zde se vždy načtou změny, které uživatel provedl. Jedná se tedy o seznam tabulek, kde došlo ke změně nastavení sloupců. Ve sloupci Kontext je uveden název datového modulu (tabulky), kde byla změna provedena. Pokud je pole Kontext prázdné jedná se o seznam záznamů (záložka Seznam). Pokud je v jakékoliv tabulce formuláře vytvořeno a uloženo nastavení sloupců jako Definice sloupců, doplní se do pole Nastavení tabulky. Toto nastavení musí být v dané tabulce aplikováno a nijak nezměněno, pak se do formuláře pro uložení pohledu načte. Stisknutím tlačítka OK pohled uložíme.
Nastavení pro tabulku je zde možné zadávat také ručně. Pomocí klávesy Insert v poli pro nastavení tabulek zobrazíme formulář Nastavení tabulek.
Obr.: Formulář Nastavení tabulek
V poli Kontext zde zadáváme název datového modulu. Pole je možné rozbalit a vybírat ze seznamu datových modulů. Do pole nastavení tabulek zadáváme vytvořenou Šablonu sloupců. I toto pole je možné rozbalit a vybrat ze seznamu vytvořených definic pro danou tabulku. Pomocí tlačítka pak můžeme zobrazit detail nastavení tabulky.
Uložené pohledy jsou dostupné v knize Správa uložených pohledů. Tuto knihu si můžeme zobrazit pomocí volby Pohledy - Správa - Správa uložených pohledů.
Obr.: Správa uložených pohledů
V této knize je možné s pohledy pracovat. Je zde možné vytvářet také pohledy nové, pomocí klávesy Insert. V tomto případě je ale nutné vše zadávat ručně. Při vytváření pohledů spíše doporučujeme postup, kdy se načte do formuláře aktuální nastavení tabulek.
Uložené pohledy jsou uživateli k dispozici také přímo v kontextové nabídce pod volbou Pohledy.
Obr.: Kontextová nabídka pohledů
Pokud přidáme na plochu IS K2 ikonu pro spuštění knihy, můžeme nastavit pohled, ve kterém se bude funkce spouštět. To provedeme ve formuláři v poli Pohled. Do tohoto pole se načítají pohledy uložené k danému datovému modulu.
Obr.: Nastavení pohledu ve formuláři pro tlačítko na plochu IS K2
Pomocí této funkce můžeme definovat pravidla pro formátování řádků, případně buněk v tabulce.
Obr.: Tabulka s aplikovaným podmíněným formátováním
Jednotlivým řádkám tabulky je možné nastavit formát na základě zadané podmínky. To provedeme ve formuláři pro nastavení tabulky na záložce Podmíněné formátování řádků. Zde zadáváme jednotlivé podmínky pro formátování.
Novou podmínku zde zadáme pomocí klávesy Insert a dále přes volbu Formátování na základě podmínky. Zobrazí se formulář pro definici podmínky formátování.
Obr.: Formulář pro definici podmínky formátování
Popis polí:
Podmínka |
Stisknutím tohoto tlačítka zobrazíme editor podmínek filtru. V tomto formuláři je pak možné zadat příslušnou podmínku pro formátování. Postupujeme zde stejným způsobem jako v případě filtrů v IS K2. K dispozici zde jsou dva typy podmínek: Porovnávací a Vnořená. |
Zastavit pokud platí |
Pokud má podmínka zatržen tento příznak aplikuje funkce všechny zadané podmínky až po tuto. Další podmínky formátování již nebere v úvahu. |
Formát |
V této sekci je několik zatrhávacích polí pro nastavení formátu řádků. Formát písma je možné nastavit na Tučné, Kurzíva, Podtržené, Přeškrtnuté. |
Barvy |
Pole pro výběr barvy formátování. Paleta barev v tomto poli vychází vždy z aktuálně nastaveného vizuálního stylu. Dále je zde k dispozici volba Vlastní. Pokud ji vybereme, zpřístupní se pole pro výběr barvy pozadí a popředí. |
Barva pozadí |
Pole pro výběr barvy pozadí buňky. Vybíráme zde z palety barev. |
Barva popředí |
Pole pro výběr barvy popředí buňky (písma). Vybíráme z palety barev. |
Stisknutím tlačítka OK dojde k vložení podmínky do seznamu.
Obr.: Vytvořené podmínky formátování
V případě, zadání podmínek se stejným pravidlem má přednost poslední zadaná podmínka.
Vytvořené podmínky formátování se ukládají do atributů (aktuální nastavení tabulky) nebo mohou být uloženy v rámci šablon sloupců.
Podobně jako řádky v tabulce můžeme formátovat také sloupce. Podmínky pro formátování sloupců zadáváme ve formuláři pro nastavení vlastností sloupců na záložce Podmíněné formátování.
Obr.: Podmíněné formátování sloupců
Novou podmínku zde zadáme pomocí klávesy Insert a dále přes volbu Formátování na základě podmínky. Zobrazí se formulář pro definici podmínky formátování. Postup zadávání podmínek formátování sloupců je stejný jako v případě řádků. Nastavené podmínky jsou pak poplatné pouze pro buňky daného sloupce.
Tuto možnost formátování je možné uplatnit jak pro řádky, tak pro sloupce tabulky. Větší využití však má pro sloupce, protože si tak lze v tabulce naformátovat (zvýraznit, obarvit) celý sloupec. Pokud je funkce aplikována na řádky tabulky, obarví se vždy celá tabulka. Nezadáváme zde žádnou podmínku pouze formát.
Obr.: Možnosti statického formátování
Popis polí:
Formát |
V této sekci je několik zatrhávacích polí pro nastavení formátu řádků. Formát písma je možné nastavit na Tučné, Kurzíva, Podtržené, Přeškrtnuté. |
Barvy |
Pole pro výběr barvy formátování. Paleta barev v tomto poli vychází vždy z aktuálně nastaveného vizuálního stylu. Dále je zde k dispozici volba Vlastní. Pokud ji vybereme, zpřístupní se pole pro výběr barvy pozadí a popředí. |
Barva pozadí |
Pole pro výběr barvy pozadí buňky. Vybíráme zde z palety barev. |
Barva popředí |
Pole pro výběr barvy popředí buňky (písma). Vybíráme z palety barev. |
Obr.: Statické obarvování v knize Zakázky
Formátovací pravidla můžeme aplikovat zrychleným způsobem přímo v tabulce. Pomocí pravého tlačítka myši můžeme zobrazit kontextové menu a přes volbu Zvýraznit záznamy vyvoláme nabídku, která vždy obsahuje možnosti Řádky větší/menší než a Sloupce větší/menší než. Pokud zvolíme jednu z možností, zobrazí se formulář pro bližší specifikaci podmínky.
Obr.: Formulář pro zadání podmínky
Popis polí:
Operátor |
Pole pro výběr porovnávacího operátoru podmínky. |
Hodnota |
Hodnota pro podmínku. |
Barvy zvýraznění |
Pole pro výběr barvy formátování. Paleta barev v tomto poli vychází vždy z aktuálně nastaveného vizuálního stylu. |
Po potvrzení se zadaná podmínka formátování doplní nastavení pro řádky, případně sloupce.
Formátování sloupců
Pro každý sloupec tabulky je možné nastavit odlišné formátování. Jedná se o funkci, pomocí které je možné upravit formát sloupců tak, aby více vyhovoval menším displejům mobilních zařízení. Funkce je založena na protokolu, který umožňuje zadaní syntaxe pro formátování textu ve sloupci tabulky.
Prostředí pro formátování sloupců je k dispozici ve vlastnostech sloupce a to na záložce Formátovaný sloupec. Tento formulář si zobrazíme buď pomocí nabídky Vlastnosti sloupce nebo pomocí nabídky Upravit nastavení tabulky a rozkliknutím řádku s požadovaným sloupcem.
Obr.: Prostředí pro formátování sloupců tabulky
Prostředí se skládá ze 3 základních částí. V horní části je prostor pro zadání celé syntaxe pro formátování sloupce. V pravé části jsou tlačítka, která slouží jako nápověda, resp. pomocník pro vytvoření formátovací syntaxe. Spodní částí formuláře je pak náhled, který zobrazuje výsledek syntaxe a formátování.
Formátování sloupců tabulky je založeno na zadané syntaxi. Ta se zde zadává především ručním zápisem. Lze využít také tlačítka ve formuláři. Pokud využijeme tato tlačítka, vloží se vždy příslušný atribut, blok nebo např. pole tam, kde je umístěn kurzor.
Blok, řádek a sekce
Celá formátovací syntaxe je tvořena bloky, řádky a sekcemi. V blocích může být statický text, nebo např. hodnota z konkrétního pole. Blok je uvozen složenými závorkami např. {:Text bloku formátování}.
Pro vložení bloku je možné použít tlačítko Blok. Do prostoru pro zadání syntaxe se doplní složené závorky pro blok {:}. Pokud je do složených závorek doplněn text, zobrazí se tento text v příslušném sloupci tabulky. Pokud je tedy zadáno {:Text bloku formátování}, ve sloupci se zobrazí text "Text bloku formátování".
Do bloku je možné dále vložit hodnotu z pole. Pro tyto účely používáme tzv. hranaté závorky [ ]. V případě, že do bloku vložíme název pole v hranatých závorkách, např. {:[TradingPartnerId.Name]} zobrazí se ve formátovaném sloupci hodnota z tohoto pole. Pole do bloku vložíme také pomocí tlačítka Vybrat pole. Stisknutím se následně zobrazí formulář se seznamem všech dostupných polí daného datového modulu. Z tohoto seznamu pole vybere (včetně vazby). Po výběru se dané pole vloží do hranatých závorek.
Pokud je v bloku pole v hranatých závorkách, můžeme mu nastavit jeho "masku". Syntaxe je taková, že za název pole v hranatých závorkách vložíme středník a za něj pak příslušnou masku, např. {:[TradingPartnerId.Name;S25]}. Maska pro příslušné pole pak bude S25 (řetězec maximálně na 25 znaků).
Odřádkování v syntaxi provedeme pomocí znaku /. Pokud za konkrétní blok zařadíme znak lomítka, bude další blok zobrazen až na dalším řádku. Po zadání syntaxe {:Název firmy}/{:[TradingPartnerId.Name]} bude výsledek následující:
Skupina bloků tvoří tzv. sekci. Sekce můžeme využít např. pokud chceme znovu formátovat mimo zarovnané a fixně umístěné bloky vlevo nebo vpravo. Sekci v syntaxi ukončíme vždy tečkou a následně vložený blok již začíná novou sekci. Ukázka významu sekcí je na následujícím obrázku.
Obr.: Příklad použití sekcí
- Sekce 1 obsahuje dva fixně umístěné bloky: doleva zarovnaný blok zobrazující ikonu potvrzení dokladu, a doprava zarovnaný blok s tlačítkem pro potvrzení. Bloky s daty v rámci této sekce jsou umístěny a zarovnány vždy mezi tyto dva fixní bloky.
- Sekce 2 byla vytvořena proto, aby další bloky s daty mohly být zarovnány opět od začátku sloupce (viz. pole Zp. dopravy).
Každý blok v syntaxi může mít své atributy (vlastnosti). Atributy jsou od obsahu bloku vždy odděleny dvojtečkou. Pokud má blok více atributů oddělují se čárkou. Zápis pak vypadá např. takto {fb,fi,ba,:[TradingPartnerId.Name]}.
Atributy bloku tedy zadáváme vždy před jeho obsah, a to ručním zápisem. Lze také použít tlačítka v pravé části prostředí pro formátovní. Pod těmito tlačítky jsou některé z atributů k dispozici.
Atributy ovlivňující formát písma v bloku (f - font). Jejich seznam je možné zobrazit a použít tlačítkem .
fb - tučný text (bold)
fi - kurzíva (italics)
fs - přeškrtnuté písmo (strikeout)
fu - podtržené písmo (underline)
fz120 - zvětšené písmo (zoom); zde písmo zvětšené na 120 % vůči nastavení IS K2.
Atributy pro určení šířky bloku (w - width). Seznam je možné zobrazit tlačítkem . Pokud není atribut pro šířku uveden (w), bere se šířka podle součtu obsahu bloku a šířek zobrazovaných datových polí
w* - automatická šířka
w12 - šířka o zadaném počtu znaků; zde šířka 12 znaků (pokud blok obsahuje pouze číslice, pak přesně odpovídá počtu číslic; pokud blok není čístě číselný, pak je šířka vypočtena jako zadaná hodnota krát 2/3 šířky písmena "m")
w50% - šířka zadaná pomocí procenta z celkové šířky sloupce; zde 50 % z celkové šířky sloupce
wL4 - šířka definovaná pomocí násobku výšky řádku (L - line); zde je šířka bloku rovna 4 násobku výšky řádku
Atribut pro určení výšky bloku (L - line). Tento atribut je možné do bloku vložit také pomocí tlačítka .
L2 - výška bloku stanovena násobkem výšky fontu; zde blok vysoký 2 krát výška fontu.
Atributy pro orámování bloku (b - border).
ba - celý rámeček (all). Blok je celý orámován.
bl - orámování pouze vlevo (left). Orámuje se pouze levá strana bloku.
br - orámování pouze vpravo (right). Orámuje se pouze pravá strana bloku.
bt - orámování pouze nahoře (top). Orámuje se pouze horní strana bloku.
bb - orámování pouze dole (bottom). Orámuje se pouze spodní strana bloku.
bw3 - šířka (width) rámečku v pixelech.
Atributy pro nastavení zarovnání obsahu v rámci bloku ve vodorovném směru.
Zarovnání textu:
(th - text horizontal)
thl - text je zarovnán v rámci bloku vlevo (left).
thc - text je zarovnán v rámci bloku doprostřed (center).
thr - text je zarovnán v rámci bloku vpravo (right).
Zarovnání obrázku:
(ih - image horizontal)
ihl - obrázek je zarovnán v rámci bloku vlevo (left).
ihc - obrázek je zarovnán v rámci bloku doprostřed (center).
ihr - obrázek je zarovnán v rámci bloku vpravo (right).
Atributy pro nastavení zarovnání obsahu v rámci bloku ve svislém směru. Dostupné pouze pro text (tv - text vertical).
tvt - text je zarovnán v rámci bloku ve svislém směru nahoru (top).
tvc - text je zarovnán v rámci bloku ve svislém směru doprostřed (center).
tvb - text je zarovnán v rámci bloku ve svislém směru dolů (bottom).
Atributy pro zarovnání celého bloku, nikoliv pouze jeho obsahu.
< - zarovnání bloku zcela doleva.
> - zarovnání bloku zcela doprava.
Pokud má blok atribut < nebo > umístí se vlebo nebo vpravo před nebo za všechny ostatní bloky v sekci a jsou zde zafixovány. V podstatě zužují místo pro další bloky, protože ty se řadí mezi tyto fixní bloky umístěné zcela doleva nebo doprava. Výška těchto zarovnaných bloků je shodná jako výška všech ostatních bloků umístěných mezi nimi. Pokud chceme pokračovat ve formátování mimo tyto bloky, je nutné založit novou sekci.
Ukázka zafixovaných bloků a sekcí je na následujícím obrázku.
Obr.: Příklad použití zafixovaných bloků a sekcí
- Sekce 1 obsahuje dva fixně umístěné bloky: doleva zarovnaný blok zobrazující ikonu potvrzení dokladu, a doprava zarovnaný blok s tlačítkem pro potvrzení. Bloky s daty v rámci této sekce jsou umístěny a zarovnány vždy mezi tyto dva fixní bloky. Výška fixovaných bloků odpovídá výšce ostatních bloků mezi nimi (tedy zde třem řádkům).
- Sekce 2 byla vytvořena proto, aby další bloky s daty mohly být zarovnány opět od začátku sloupce (viz. pole Zp. dopravy).
Barvu lze nastavovat písmu (fc - font colour) a pozadí (bc - background colour).
fc%clRed - nastavení barvy pomocí názvu barvy; zde nastavení červeného textu (obdobně bc%clRed pro barvu pozadí)
fc-50% - tmavší o n % než pozadí
fc+50% - světlejší o n % než pozadí
Na následujícím obrázku má celková částka dokladu toto nastavení barvy: {fc-60%:[DocumentAmountGrossCCalc]}. Tedy o 60% tmavší než barva pozadí. Barvou pozadí se má na mysli barva buňky daná podmíněným obarvením (2. a 3. záznam) a také podle toho, zda je na řádku kurzor či není (první a poslední záznam).
Obr.: Ukázka ztmavení barvy textu oproti barvě pozadí (barvě buňky)
Do bloku lze zadat obrázek (ikonu) a to pomocí atributu ^. Použití dává smysl v kombinaci s příkazem (commandem), kdy ikona reprezentuje tlačítko příkazu.
{^,#\ConfirmtCOMMAND:} - pro command se aplikuje jeho defaultní ikona
{^zoo*lion,#\ConfirmtCOMMAND:} - pro command se aplikuje ikona "lion" z adresáře \Conf\Img\Zoo
Vodorovnou pozici ikony v rámci tlačítka příkazu stanovujeme atributem zarovnání obrázku "ih":
{ihl,^zoo*lion:} - zarovnání ikony vlevo
{ihr,^zoo*lion:} - zarovnání ikony na střed
{ihc,^zoo*lion:} - zarovnání ikony vpravo
Do bloku lze jako atribut vložit také příkaz (funkci, command), který vykoná po kliknutí na prvek svou funkci. Příkladem může být na každém řádku dokladu příkaz pro potvrzení dokladu.
Příkaz uvozujeme znakem # a za něj uvedeme název příkazu - například #\ConfirmCOMMAND. Pokud následují kulaté závorky, jedná se o parametry příkazu. Za dvojtečku v bloku, která odděluje atributy od textu bloku, uvádíme text commandu).
Ukázky bloků s příkazem:
{#\ConfirmCOMMAND: Potvrď} - příkaz na potvrzení dokladu s ručně zadaným textem "Potvrď"
{^,#\ConfirmCOMMAND:} - příkaz na potvrzení dokladu bez textu, ale s výchozí ikonou commandu. Ikonu (obrázek) definujeme atributem ^
{^zoo*lion,#\ConfirmtCOMMAND:} - příkaz na potvrzení dokladu bez textu, ale s ikonou "lion" z adresáře \Conf\Img\Zoo
{#\ConfirmCOMMAND: [%cc]} - příkaz na potvrzení dokladu s defaultním popisem commandu (u příkazu \ConfirmCOMMAND je to text "Potvrzení"); místo ručně zadaného textu je využit delegát [%cc]
[%mf] - zástupce, který vrátí pole aktuálního sloupce (main field). To znamená, pokud formátujeme např. v dokladech sloupec s číslem dokladu (DocumentIdentificationCalc), tak abychom zobrazili číslo dokladu nemusíme zapisovat [DocumentIdentificationCalc], ale zapíšeme zjednodušeně pouze [%mf].
[%cc] - zástupce, který vrátí defaultní popis příkazu (command caption). {#\ConfirmCOMMAND: [%cc]} - příkaz na potvrzení dokladu s defaultním popisem commandu (u příkazu \ConfirmCOMMAND je to text "Potvrzení")
Příklad s podrobným popisem definice jednotlivých bloků, formátován je sloupec Doklad (DocumentIdentificationCalc) v modulu Zakázky.
Obr.: Naformátovaný sloupec Doklad v Zakázkách
Obr.: Definice formátovaného sloupce
|
Začátek první sekce. |
{l0.5:}. |
Prázdný řádek o velikosti 0,5 výšky fontu pro odsazení od horní hrany buňky. Tento řádek je samostatnou sekcí (sekce je ukončena znakem "."). |
|
Konec první sekce. Začátek druhé sekce. |
{wl3,ba,<:[ConfirmedOrCanceled2IdCalc]} |
Doleva zafixovaný (<) blok s polem (ikonou) stavu potvrzenosti dokladu. Atribut wl3 stanovuje šířku odpovídající třem řádkům, a atribut ba toto pole orámečkoval. Všechny další řádky druhé sekce jsou zleva zarovnány až za tímto zafixovaným blokem. Výška tohoto bloku odpovídá všem řádkům za tímto blokem. |
{w12: [%mf] -} |
První blok prvního řádku - číslo dokladu a za ním ručně zadaný znak pomlčky. Šířka nastavena na 12 znaků, a pole je zadáno pomocí delegáta [%mf]. |
{fi,w*:[Description]}/ |
Druhý blok prvního řádku - popis dokladu. Font kurzíva a automatická šířka. Protože za tímto blokem na řádku nenásleduje žádný další blok, pak automatická šířka znamená šířku podle aktuální šířky sloupce. Ukončení řádku znakem "/". |
{w30%,fb: [TradingPartnerId.Name]} |
První blok druhého řádku - název odběratele. Šířka nastavena na 30 procent šířky sloupce a tučné písmo. |
{w70%:[DeliveryAddressPlainCalc]}/ |
Druhý blok druhého řádku - dodací adresa zakázky. Šířka nastavena na 70 procent šířky sloupce. Ukončení řádku znakem "/". |
{w16,thl: [AmountNetC] + [AmountVATCCalc] =} |
První blok třetího řádku - částka netto, ručně zadaný znak +, částka brutto, ručně zadaný znak =. Šířka na 16 znaků, horizontální zarovnání vlevo. |
{w10,fb,thr,fc%clBlue:[DocumentAmountGrossCCalc]} |
Druhý blok třetího řádku - částka brutto. Šířka 10 znaků, tučné písmo, horizontální zarovnání vpravo, barva fontu modrá. |
{w4,thl: [Currency]} |
Třetí blok třetího řádku - měna, odsazená o jeden znak. Šířka 4 znaky, horizontální zarovnání vlevo. |
{w10,ba,>,thc,tvc,fb,#\ConfirmCOMMAND,bc%clBtnFace:[%cc]}. |
Doprava zafixovaný (>) blok s příkazem na potvrzení dokladu. Text příkazu je zadán pomocí delegáta [%cc]. Šířka 10 znaků, orámování (aby příkaz vypadal jako tlačítko), horizontální a vertikální zarovnání textu příkazu na střed, tučné písmo, a nastavená barva pozadí (%clBtnFace je výchozí barva tlačítek ve Windows). Výška tohoto bloku odpovídá všem řádkům za tímto blokem. Tímto blokem je také ukončena druhá sekce (znakem "."). |
|
Konec druhé sekce. Začátek třetí sekce. |
{l0.5:}. |
Prázdný řádek o velikosti 0,5 výšky fontu pro odsazení. Tento řádek je samostatnou sekcí (sekce je ukončena znakem "."). |
|
Konec třetí sekce. Začátek čtvrté sekce. Tato sekce má bloky pouze v jediném řádku. |
{w10,fb:Zp. dopravy:} |
První blok s textem "Zp. dopravy:" Šířka 10 znaků, tučný font. |
{w11:[TransportMethodRID.Abbr] / } |
Druhý blok s odkazem na pole Způsob dopravy, a ručně zadaným znakem "/". Šířka 11 znaků. |
{w6,fb:Služba:} |
Třetí blok s textem "Služba:". Šířka 6 znaků, tučný font. |
{w10:[ShippingMethodId.Abbr]} |
Čtvrtý blok s odkazem na pole Způsob odběru. Šířka 10 znaků. |
{>,ba:[ReservingCardDocumentExistsIdCalc]} {>,ba:[ReleaseNoteDocumentExistsIdCalc]} {>,ba:[DeliveryNoteDocExistsIdCalc]} {>,ba:[InvoiceDocumentExistsIdCalc]}. |
Doprava zafixované (>) bloky s odkazem na pole indikující existenci podřízených dokladů zakázky. Pole jsou orámečkovány. Po posledním bloku je ukončení sekce (znakem "."). |
|
Konec čtvrté sekce. Začátek páté sekce. |
{l0.5:}. |
Prázdný řádek o velikosti 0,5 výšky fontu pro odsazení od spodní hrany buňky. Tento řádek je samostatnou sekcí (sekce je ukončena znakem "."). |
Ve formátovaném sloupci a také v komponentě MultiformatText je podpora pro zobrazení záznamů položkových datových modulů.
Syntaxe je následující:
~název položkového modulu(počet zobrazených záznamů)
{:[pole odkazující na položkový modul\:detail\název pole]}
~
Při takto uvedeném zápisu budou záznamy položkového modulu uvedeny na jednom řádku za sebou.
Pokud mají být jednotlivé záznamy pod sebou, provedeme následující zápis:
~název položkového modulu(počet zobrazených záznamů)
{:[pole odkazující na položkový modul\:detail\název pole]}/
~
Obr.: Definice zobrazení čárových kódů zboží v komponentě MultiformatText
Obr.: Možné použití komponenty MultiformatText pro zobrazení položkového modulu s čárovými kódy zboží
Obr.: Zobrazení čárových kódů zboží ve formátovaném sloupci
Grafy
V novém uživatelském rozhraní je možné pro vyhodnocení definovat grafické zpracování pomocí grafů. Grafy se definují a spouštějí pouze ve stavu kontejner nebo filtr nebo nad označenými záznamy. Spuštění nebo definování nového grafu se provádí pomocí ikony nebo jako volbu v Menu pro grid.
Definice nového grafu:
Při definici nového grafu se automaticky předvyplňují některé pole. Pole, dle kterého je tabulka (grid) setříděno se automaticky vloží do pole "Grupovací pole" a pole řádku pravítka, ze kterého je spuštěna tvorba grafu se vyplní do pole "Pole s hodnotou". Tyto hodnoty lze změnit a pracuje se s nimi podobně jako v jiných komponentách např. výběr sloupců. Dále si uživatel vybere typ grafu, setřídění a filtr.
V levém dolním rohu pod tlačítkem Další možnosti, je volba Uložit jako, pomocí které se konečná definice grafu uloží.
Obr.: Definice nového grafu
Popis polí:
Název |
Název definice grafu. |
Grupovací pole |
Pole, dle kterého se definují v grafu řady. |
Pole s hodnotou |
Měřená hodnota |
Agregační funkce |
Funkce, která bude použita pro pole s hodnotou. |
Typ grafu |
Zde je možné vybrat typ grafu. Dostupné možnosti jsou: sloupcový, koláčový nebo spojnicový graf. |
Seřadit |
Setřídění hodnot vzestupně nebo sestupně. |
Filtr |
Volba zda se mají v grafu zobrazit všechny hodnoty, prvních deset dle setřídění nebo prvních 10 dle setřídění plus zbytek hodnot. |
Náhled |
Zobrazí úplný graf nebo pouze náhled (vhodné při tvorbě grafu nad velkými daty). |
Další nastavení |
Další nastavení |
Záložky
Záložky mohou být v univerzálních formulářích umístěny v horizontálním a také vertikálním směru.
Ve vertikálním směru slouží záložky k přepínání jednotlivých stran dokladů a jsou vždy definovány ikonou a popisem, pro lepší informaci o charakteru polí, které se na dané záložce nachází.
Obr.: Záložky ve vertikálním směru
Přepínat mezi záložkami (stranami) dokladu můžeme pomocí levého tlačítka myši. Kliknutím na danou záložku si ji vždy zobrazíme. Procházet jednotlivé záložky dokladu je možné také kombinací kláves Alt+šipka vpravo (vlevo) nebo výběrem záložky z menu pomocí pravého tlačítka myši.
Obr.: Výběr záložky z menu pomocí pravého tlačítka myši
Záložky v horizontálním směru slouží pro přepínání obsahu uvnitř formuláře. Záložky jsou rovněž definovány ikonou a nadpisem, což uživatele informuje o charakteru polí a informací zde umístěných. Na záložky můžeme umístit další libovolné komponenty. V případě, že se na dané záložce nachází nějaký obsah, označí se příznakem, který se nachází vedle nadpisu záložky. Může zde být také uvedeno číslo vyjadřující, např. počet komentářů.
Obr.: Záložky v horizontálním směru
Přepínat se mezi těmito záložkami můžeme pomocí myši nebo kombinací kláves Ctrl+Tab.
Náhled záznamu (Preview)
Po otevření knihy v univerzálních formulářích, může být v pravé části obrazovky panel pro rychlý náhled záznamů, tzv. preview.
Obr.: Náhled záznamu tabulky (faktury)
V panelu pro rychlý náhled jsou vždy vidět základní informace toho záznamu, na kterém je aktuálně nastaveno pravítko. Při procházení záznamů v tabulce (knize) se data uvedená v tomto panelu vždy aktualizují. Pro získání nejdůležitějších informací o aktuálním dokladu, již tedy není nutné zobrazovat další strany (záložky) dokladu.
Součástí preview bývá důležitá sekce Nastavení, zde jsou k dispozici nejdůležitější nastavení pro danou tabulku. Je zde možné nastavit např. požadovanou periodu nebo sklad. K tomuto nastavení se pak mohou vztahovat zobrazená data v tabulce (např. skladové informace).
V náhledu záznamů může být dále umístěna např. mapa, hodnocení subjektů v registrech, elektronické adresy nebo sociální sítě.
Obr.: Náhled záznamu tabulky (Dod./Odb.)
Ikony umístěné v preview mohou být aktivní, tzn. kliknutím na ikonu, můžeme zobrazit profil subjektu na sociální síti nebo jej můžeme prověřit v příslušném registru.
Velikost panelu pro rychlý náhled můžeme měnit pomocí rozdělovníku (Splitteru), případně je možné jej úplně skrýt kliknutím na tento rozdělovník a získat tak maximální prostor pro tabulku.
Komponenty formuláře
Ze seznamu na jinou záložku (stranu) dokladu se můžeme přepnout např. pomocí levého tlačítka myši. Standardní datové moduly obsahují dvě a více stran, přičemž na 1. straně jsou obvykle zobrazeny základní údaje a na dalších stranách pak položky, případně přiložené dokumenty a doklady.
Každá strana pak může obsahovat další záložky nebo komponenty, které se liší typem a povahou zapisovaných informací.
Obr.: Formulář - univerzální
- Vyhledávací nabídka (lookup) - po rozkliknutí ikony, se uživateli zobrazí seznam hodnot, který je možné v daném poli vyplnit.
- Editační pole (edit) - pole do, kterého je možné vepsat hodnotu předdefinovaného typu (text, číslo atd.).
- Zatrhávací pole (checkbox) - pole definující hodnotu ANO/NE.
- Rozbalovací panel (expander) - seskupuje komponenty, které je možné skrýt nebo zobrazit.
- Záložka - každá strana může obsahovat další záložky, na které mohou být umístěny další komponenty.
- Datumové pole - pole, do kterého je možné zadat pouze datum výběrem z kalendáře nebo zjednodušeným zadáváním.
- Tlačítko - po stisknutí tlačítka mohou být spuštěny akce, může zobrazit se plovoucí formulář (flowter), případně se mohou zobrazit nebo skrýt další pole.
- Náhled (preview) - souhrnné informace o aktuálním záznamu.
Základní komponenty formuláře
Tyto komponenty univerzálních formulářů definují jejich základní strukturu a určují jejich vzhled tak, že seskupují další jednotlivá pole, informace a komponenty. Jedná se o Rozbalovací seznam (Expander), GroupBox a Plovoucí formulář (Flowter).
Rozbalovací panel (Expander)
Rozbalovací panel (Expander) je komponenta seskupující pole, která spolu souvisí.
Obr.: Rozbalovací panel (Expander)
Rozbalovací panel je vždy definován nadpisem, který určuje kontext polí, které jsou v něm obsaženy. Expander je možné sbalit, a vyhradit tak více místa na formuláři pro informace, které nás zajímají. Sbalení provedeme pomocí ikony , která je umístěna v pravém horním rohu panelu. Tento stav (sbalení) panelu si systém pro daného uživatele pamatuje.
GroupBox
Další komponentou univerzálních formulářů sdružující pole je GroupBox.
Obr.: GroupBox
Tato komponenta obsahuje nadpis a čáru, které jej odděluje od zbytku formuláře. Pomocí této komponenty oddělujeme bloky polí na formuláři pro větší přehlednost uživateli.
Plovoucí formulář (Floater)
Komponentou univerzálních formulářů, která rovněž seskupuje bloky informací a polí je tzv. Plovoucí formulář neboli Floater. Floater vždy zobrazujeme pomocí tlačítka a je součástí formuláře. Neobsahuje tedy tlačítka, jako jsou OK nebo Storno. Do názvu tlačítka plovoucího formuláře lze zobrazit konkrétní hodnotu, např. tlačítko pro daňovou rekapitulaci může obsahovat název konkrétního typu daně.
Obr.: Příklad tlačítka pro zobrazení floateru
Stisknutím tlačítka odkryjeme formulář, kde jsou uvedena další pole. Jedná se zpravidla o méně důležitá pole, u kterých není nutné, aby byly umístěny v hlavním formuláři.
Obr.: Floater pro daňovou rekapitulaci
Tento formulář může sloužit nejen jako náhled hodnot, ale pole je zde možné také editovat. Plovoucí formulář se při procházení jednotlivých záznamu v knize, např. pomocí kláves + a - vždy aktualizuje vzhledem k záznamu, na kterém stojíme. Floater si vždy pamatuje pozici na obrazovce, kde jej uživatel umístil a také svou velikost. Do výchozího umístění a velikosti jej pak můžeme vrátit pomocí ikony . Zavřít plovoucí formulář lze pomocí ikony , kliknutím mimo formulář nebo klávesou Esc.
Stromová tabulka (Treeview)
Stromová tabulka je komponenta, která slouží pro zobrazení záznamů ve stromové struktuře.
Obr.: Stromová tabulka aktivit
Záznamy v treeview mohou být zobrazeny jako stromová struktura nebo jako tabulka. Způsob zobrazení volíme v seznamu možností, který lze zobrazit pomocí ikony . V tomto seznamu jsou vždy dostupné všechny možnosti, dle kterých můžeme záznamy ve stromové tabulce třídit a je zde také volba Bez seskupení. Pomocí této volby můžeme záznamy zobrazit bez jakéhokoliv setřídění jako tabulku.
Pomocí designeru lze treeview nadefinovat tak aby byl uživateli viditelný pouze strom bez jakýchkoliv dalších sloupců.
Editovat stromovou tabulku můžeme pomocí myši metodou "Drag and Drop". Pomocí myši můžeme libovolný záznam uchopit a přenést jej do požadované úrovně treeview. Záznamy, u kterých došlo ke změně úrovně, jsou pak označeny ikonou tužky (neplatí pro nevlastněné položky).
Obr.: Stromová tabulka s editací
Záložky ve formuláři
Záložky jsou komponentou, která slouží pro přepínání obsahu. Záložky mohou sloužit nejen jako hlavní komponenta určující strany záznamů v jednotlivých knihách, ale také jako organizační komponenta ve formuláři. Záložky jsou definovány ikonou a nadpisem, což uživatele informuje o charakteru polí a informací zde umístěných. Na záložky můžeme umístit další libovolné komponenty.
Obr.: Příklad použití záložek ve formuláři
ListView
Komponenta ListView slouží pro zobrazení seznamu záznamů. Hlavní přínos této komponenty spočívá v možnosti nastavení 3 různých režimů pro tabulku. Komponenta ListView podporuje rovněž třídění záznamů do skupin.
- Ikony - záznamy v tabulce mohou být zobrazeny ve stylu s velkými ikonami.
Obr.: Zobrazení s velkými ikonami
- Seznam - zobrazení záznamů v jednoduché tabulce, která obsahuje pouze jeden sloupec.
Obr.: Zobrazení jako jednoduché tabulky
- Podrobný seznam - zobrazení záznamů ve vícesloupcové tabulce.
Obr.: Zobrazení s ikonami
Mezi jednotlivými režim je možné se přepínat, např. pomocí ikony.
Rozdělovník (Splitter)
Komponenta Splitter slouží pro horizontální nebo vertikální rozdělení ploch. To, že je ve formuláři umístěn tento rozdělovník a lze jej využít poznáme podle symbolu s tečkami.
Obr.: Formulář s komponentou Splitter
Umístění tohoto rozdělovníku si systém pamatuje a ovládat jej a posouvat můžeme pomocí myši. Dvojím kliknutím myší na rozdělovník můžeme dané okno zavřít.
Datové komponenty formuláře
Jedná se o komponenty univerzálních formulářů, které nám zobrazují konkrétní informace ze systému, a pomocí kterých, informace do systému zadáváme.
Textové, číselné a zatrhávací pole
Textové pole je komponentou, která umožňuje uložit jakoukoliv informaci ve formě textu. Typickým příkladem takovýchto polí je pole Popis.
Do číselného pole je možné zadat, na rozdíl od pole textového, pouze číselnou hodnotu. Jakoukoli jinou textovou hodnotu toto pole neakceptuje. Příkladem takového pole je např. Splatnost.
Zatrhávací pole (CheckBox) slouží pro nastavení polí typu Ano/Ne. Jedná se např. o pole DPH na faktuře. Zatržení je možné provést levým tlačítkem myši.
Label
Label je komponenta formuláře, která bývá zpravidla ve tvaru Název + Hodnota + Další text. V případě, že má definovanou akci tak se vykreslí jako link, na který je možné kliknout a command provést.
Obr.: Datová komponenta typu Label
Komponenta typu Label je ve značné míře používána v rámci náhledu záznamu (Preview).
Datumová pole
Do datumové komponenty můžeme zadávat hodnoty výběrem z kalendáře, který si zobrazíme pomocí ikony nebo klávesou F12.
Obr.: Kalendář pro výběr data
V případě datumových polí může uživatel využít zrychlených funkcí pro zadávání hodnot:
- Konkrétní den aktuálního měsíce můžeme zadat tak, že do datumového pole vyplníme pouze den, systém už automaticky doplní aktuální měsíc a rok (po potvrzení klávesou Enter).
- Den a měsíc v aktuálním roce můžeme zadat tak, že vyplníme pouze den a měsíc. Aktuální rok již systém doplní sám po stisknutí klávesy Enter.
- Aktuální (dnešní) datum můžeme zadat tak, že do pole doplníme pouze tečku. Po stisknutí klávesy Enter systém datum doplní.
Tečka obecně v datumových polích nahrazuje aktuální den, měsíc nebo rok a lze ji takto při zadávání data používat. Při zadání hodnoty, např. ve tvaru ". . 2015" systém doplní aktuální den, aktuální měsíc a rok 2015.
Nabídková tabulka (Lookup)
Při zadávání hodnot do pole typu lookup, má uživatel v rámci univerzální formulářů, možnost volby typu formuláře pro výběr hodnoty. Možnosti výběru hodnoty si můžeme v lookupu zobrazit pomocí pravého tlačítka myši přes volbu Vyhledat.
Obr.: Možnosti pro výběr hodnot
Ve formuláři má uživatel několik možností jak hodnoty nabídkové tabulky zadávat:
- Vyhledat - jednoduchý - volba pro tzv. zjednodušený výběr. Zobrazí se jednoduchý seznam, nikoliv kniha, kde jsou záznamy obvykle uvedeny pouze ve dvou sloupcích.
- Našeptávač - touto volbou můžeme zapnout tzv. našeptávač. Princip našeptávače spočívá v tom, že když zadáme do pole hodnotu, nebo neúplnou hodnotu a stiskneme kombinaci kláves Ctrl+Mezera, nedojde k načtení záznamů (knihy), ale k jejich vyfiltrování. Zobrazí se omezený seznam hodnot, které odpovídají zadanému textu. V tomto případě funguje fulltextové vyhledávání záznamů.
- Vyhledat v knize - tato volba zobrazí knihu, ve které je možné vyhledat požadovaný záznam. Knihu lze zobrazit také pomocí klávesy F12. Pokud je okno otevřeno ve stavu Vyhledat v knize, není dále zablokována nebo omezena práce v IS K2. Uživatel může pracovat v dalších otevřených knihách a záložkách. V původním šedém uživatelském rozhraní to umožněno nebylo.
- Vyhledat - sloupcový Alt+Down - volba pro vyhledání záznamu ve sloupcovém seznamu. Jedná se o jednoduchý seznam s více sloupci.
Poslední vybraný způsob vyhledávání si systém na daném poli zapamatuje a automaticky jej nabídne po stisknutí ikony v pravé části konkrétního pole jako rychlou volbu. Jedná se vždy o ikonu, která odpovídá zvolené možnosti pro výběr hodnot ve formuláři, viz obr. Možnosti pro výběr hodnot.
Možnosti komponent formuláře
Pomocí pravého tlačítka na komponentě formuláře (poli) si lze zobrazit všechny dostupné možnosti, které můžeme při práci s danou komponentou využít.
Obr.: Možnosti pole formuláře
Popis možností:
- Úpravy - pod touto volbou jsou dostupné základní operace.
- Kopírovat Ctrl+C
- Vložit Ctrl+V
- Vyjmout Ctrl+X
- Vybrat vše Ctrl+A
- Historie pole - zobrazí formulář s historií daného pole.
- Vyhledat - tato nabídka obsahuje možnosti pro vyhledávání hodnot v číselnících. Blíže jsou tyto funkce popsány v kapitole Nabídková tabulka (Lookup).
- Vytvořit filtr - pomocí této volby je možné zobrazit formulář porovnávací podmínky filtru s předvyplněnými hodnotami podle vybraného pole a následně filtr vytvořit.
- Přidat podmínku - tato volba umožňuje přidat podmínku do aktuálního filtru. Tato volba zobrazí formulář porovnávací podmínky s předvyplněnou hodnotou dle vybraného pole.
- Přidat do sloupců - tato funkce přidá vybrané pole do sloupců na záložce Seznam.
- Přidat do sloupců formuláře - tato volba umožňuje vybrat formulář, do kterého chceme požadovaný sloupec vložit. V případě, že v aktuálním formuláři otevřeme některý z číselníků, je možné přidávat pole z tohoto číselníku do aktuálního formuláře. V zakázkách je např. možné otevřít číselník Dodavatelé/Odběratelé. Jednotlivá pole z modulu Dodavatelé/Odběratelé je pak možné, pomocí této volby, přidávat do sloupců v zakázkách.
Ve formuláři může být dále volba pro výběr vlastnosti pole, která má být ve formuláři zobrazená. Například pokud je ve formuláři pole Odběratel, je možné volit mezi zobrazením jeho názvu, zkratky nebo např. čísla.
Obr.: Pole Odběratel se zobrazením Zkratka 2
U některých polí, jako jsou např. elektronické adresy, lze v nabídce možností měnit typ zobrazení. Elektronické adresy mohou být zobrazeny jako Zjednodušené zadávání nebo Seznam všech zadaných. Toto zobrazení lze měnit také pomocí ikony .
Mapa a obrázek
Záznamy, jejichž součástí je adresa, mohou obsahovat v univerzálních formulářích pole typu mapa.
Obr.: Mapa v univerzálních formulářích IS K2
Mapa může zobrazovat, např. sídlo firmy dle zadané adresy a může být umístěna do náhledu záznamu, tzv. preview. Kliknutím na ikonu , pak lze zobrazit danou adresu v prohlížeči v rámci Google map, a jednoduše pak použít, např. navigaci na danou pozici. Aby mapa správným způsobem zobrazovala pozici dle adresy, musí mít firma, v rámci svého účtu u společnosti Google vygenerován tzv. Api Key pro použití Google map. Tento Api Key pak musí být nastaven v Parametrech mandanta na 4. straně v sekci Vlastnosti.
Podobně jako mapa, může být v univerzálních formulářích zobrazen také obrázek nebo dokument. To lze pomocí komponenty FilePreview. Tato komponenta bývá zpravidla zařazená v Náhledu záznamů nebo na záložce Přílohy.
Obr.: Příklad obrázku v univerzálních formulářích
Pomocí ikony , která je umístěna v pravé horní části, je možné obrázek zobrazit v nainstalovaném prohlížeči fotografií. Ikona pak slouží ke zvětšení, popř. zmenšení obrázku v rámci formuláře.
Obdobně jako obrázky zobrazuje komponenta FilePreview také dokumenty. Záložka Přílohy pak může být v univerzálních formulářích definována tak, že zde bude zobrazen vždy náhled obsahu aktuálního souboru, na kterém stojí pravítko.
Obr.: Náhled obrázku na záložce Přílohy
Kalendář
Kalendář slouží k přehlednému zobrazení událostí. Umožňuje propojení a správu soukromých a pracovních kalendářů spolu s kalendářem dokladů IS K2 v jednom místě. V kalendáři jsou události zobrazeny dle termínu a času konání.
V základní podobě zobrazuje kalendář aktuální měsíc, týden a den.
Obr.: Hlavní kalendář
Kliknutím na tlačítko Kalendáře, které se nachází v levém horním rohu, se zobrazí nové okno se seznamem všech zobrazených kalendářů. Ty jsou zde rozčleněny podle barev.
Obr.: Zobrazené kalendáře
Každý z těchto kalendářů je možné potlačit (jeho data pak nebudou zobrazována), případně mu lze nastavit barvu dle vlastní preference. Konfigurace těchto kalendářů se provádí v rámci Poskytovatelů kalendářových dat.
Obr.: Definice poskytovatele kalendářových dat
V kalendáři je možné zobrazovat také data osobních kalendářů (Exchange). Nový osobní kalendář zde přidáme pomocí tlačítka .
Nový záznam do kalendáře k danému poskytovateli přidáme kliknutím pravého tlačítka myši na vybrané datum. Zobrazí se nabídka, kde zvolíme Nová událost a následně vybereme ze seznamu poskytovatelů.
Kalendář lze rovněž umístit do jakékoliv knihy v IS K2. Konfiguraci kalendáře provádíme pomocí komponenty Calendar a máme zde dvě možnosti. První je nastavení Poskytovatele kalendářový dat a napojení komponenty na tohoto poskytovatele. Druhou možností je pak využití datového modulu, který je k tomu určen.
Obr.: Kalendář v knize IS K2 - Výrobní kalendář
Webová stránka
Pomocí komponenty WebView je možné ve formulářích zobrazit webovou stránku. Url adresu stránky zde zadáváme buď explicitně, nebo výběrem datového kontextu komponenty.
Obr.: Příklad použití webové stránky v komponentě formuláře
Poznámka k zobrazení webové stránky ve Webové K2
Webová K2 umí zobrazovat webové stránky, které mají v hlavičce nastaveno X-Frame-Options: * nebo url adresu Webové K2.
K zobrazení dokumentu, stránky, nebo interního webu, který je vystaven na IIS, na určité adrese, je nutné povolit k němu přístup pro url adresu Vaší webové K2 pomocí X-Frame-Options.
Odpojení formulářů
Některé komponenty univerzálních formulářů je možné odpojit a pracovat s nimi jako se samostatnými formuláři. Mezi komponenty, které lze takto odpojit řadíme např. Náhled záznamu (Preview), Záložky nebo Plovoucí formulář (Floater). Vlastní odpojení z formuláře provedeme pomocí ikony . Pokud tedy komponenta obsahuje tuto ikonu, lze ji odpojit. Stisknutím této ikony dojde k odpojení komponenty.
Obr.: Formulář s odpojeným náhledem záznamů
Odpojená komponenta se chová jako standardní formulář a lze s ní tak pracovat. Je možné ji např. přesunou na druhý monitor. Odpojení a umístění komponenty si systém pamatuje, tzn. při zavření knihy a opětovném otevření nedojde k připojení a návratu do původního stavu, ale komponenta zůstává odpojena a na zvolené pozici (např. druhém monitoru). Při procházení záznamů se data uvedená v odpojeném panelu vždy aktualizují. Připojení komponenty na původní místo provedeme zavřením pomocí ikony .
Odpojit můžeme také jakoukoliv záložku v rámci univerzálních formulářů. To provedeme pomocí pravého tlačítka myši přes volbu Detach control. Odpojit lze nejen záložky jako strany formuláře, ale také záložky ve formuláři, např. Komentáře.
Další odpojitelnou komponentou může být Plovoucí panel (Floater). Otevřený Plovoucí panel je možné umístit kdekoliv v rámci obrazovky. Pomocí ikony však můžeme tento panel navíc odpojit, umístit mimo danou obrazovku a využívat jej jako jakékoliv jiné odpojené komponenty.
Pomocí návrháře formulářů můžeme nastavit jako odpojitelnou téměř jakoukoliv komponentu, nebo tuto vlastnost zakázat.
Historie polí
V programu K2 existují dva typy polí s historií:
- Prvním typem jsou pole, u nichž se eviduje historie změn (např. pole Stav na Zakázce) - Přehled historie hodnot pole vyvoláme pravým tlačítkem myši a volbou Historie pole. Zaznamenává se datum včetně času. Uživatel nemůže měnit datum a čas v historii. Pokud uživatel provede další přepsání pole do 9s, nemusí být změny zaznamenány.
- Druhým typem jsou pole, u nichž se eviduje historie platnosti hodnoty pole (např. pole DPH na kartě Zboží) - Taková pole mají ikonu (Historie platnosti hodnoty pole). U těchto polí je možné nastavení platnosti záznamů uložených v historii. Ukládá se pouze datum, nikoliv čas. K jednomu datu může být vždy jen jeden záznam. Změnou data se rovněž upraví jméno uživatele, který editaci záznamu provedl. Údaje jsou seřazeny chronologicky a je možné je smazat klávesou Delete. Editovat nebo mazat záznam může jen uživatel, který má právo Změna časově platných záznamů. Tato funkčnost se využívá u polí, která mají legislativní význam (např. změna názvu firmy, změna IČO na kartě Dodavatele/Odběratele, nebo změna Sazby DPH na kartě Zboží). Nabývají platnosti vždy k rozhodnému datu, který se liší od data, kdy jej zadáváme do systému K2.
Pokud uživatel potřebuje zobrazit přehled o tom, co vše se na daném záznamu měnilo, může si všechny sledované změny zobrazit v tabulce nebo formou grafu pomocí funkce "Historie změn záznamu". Funkce je dostupná na všech modulech, které mají pole, na kterém je sledována historie. Funkce je zařazená do ribbonu Systém / Ostatní.
Funkce načte všechny záznamy o změně polí (klasické i verzované, pro vlastní firmy, pro legislativy). Do tabulky se načtou i případné záznamy o změnách dokladu jako takového (pokud je v Parametrech mandanta zatržena volba "Do změn zapisovat i akci změna, nový a potvrzení" - pro tyto záznamy je údaj "Pole" prázdný.
Obr.: Historie změn záznamů - Tabulka
Obr.: Historie změn záznamů - Graf
Informace o formuláři
U každého univerzálního formuláře je možné zobrazit si jeho podrobnosti. Kombinací kláves Shift+Ctrl+Alt+F12 lze zobrazit okno obsahující základní informace o formuláři.
Obr.: Informace o formuláři
Formulář obsahuje 3 dílčí sekce:
- Kontext formuláře - zde jsou uvedeny informace o datovém kontextu celého formuláře. Dále je zde uveden název tabulky, číslo datového modulu a jméno fragmentu.
- Nadřízený kontext - nadřízený kontext aktivní komponenty. Je zde uvedena Třída a Plná cesta.
- Aktivní komponenta - Relativní cesta a Plná cesta komponenty, na které je umístěn focus.
Přenos konfiguračních objektů
V rámci univerzálních formulářů je možné kopírovat konfigurační objekty (např. šablony, pohledy nebo formátování řádků a sloupců). Pro tyto účely, jsou v IS K2 k dispozici funkce Shift+Ctrl+C pro načtení objektu do schránky a Shift+Ctrl+V pro vložení objektu ze schránky. Objekty jsou takto přenositelné i mezi jednotlivými IS K2.
Funkce pro přenos konfiguračních objektů jsou dostupné vždy v knize, kde jsou dané objekty uloženy. Jedná se tedy např. o knihu Správa šablon nebo Správa pohledů.
Načtení konfiguračního objektů provedeme kombinací kláves Shift+Ctrl+C na daném objektu (položce) nebo pomocí pravého tlačítka myši a dále přes volbu Úpravy - Kopírovat záznam. Dojde k načtení vždy toho objektu (položky), který máme označený modrým pravítkem.
Obr.: Načtení konfiguračního objektu do schránky
Vložení konfiguračního objektu ze schránky pak provedeme kombinací kláves Shift+Ctrl+V nebo přes volbu Úpravy - Vložit záznam. Takto lze přenést konfigurační objekty s jejich kompletním nastavením.
Před vložení objektu se zobrazí formulář, kde je možné provést úpravy nastavení a až po potvrzení tohoto formuláře, je daný konfigurační objekt uložen.
Obr.: Formulář před vložením konfiguračního objektu ze schránky
Export konfiguračních objektů do souboru "*.XML"
Konfigurační objekty je možné také exportovat do souboru "*.XML" a následně je z tohoto souboru importovat. Export konfiguračního objektu do XML provedeme pomocí tlačítka Export/Import a následně přes volbu Uložit do souboru.
Obr.: Export konfiguračního objektu do "*.XML" souboru
Následně se zobrazí dialogové okno, kde zvolíme název a umístění *.XML souboru.
Import konfiguračního objektu z "*.XML" souboru provedeme rovněž pomocí tlačítka Export/Import a dále přes volbu Nový ze souboru. Zobrazí se dialogové okno pro výběr daného souboru. Po potvrzení se ještě před uložením objektu do IS K2 zobrazí formulář, kde je možné provést úpravy nastavení a až po potvrzení tohoto formuláře, je daný konfigurační objekt uložen.
Takto lze přenášet konfigurační objekty s jejich kompletním nastavením.
Servisní režim
V rámci konfiguračních objektů je uživateli k dispozici funkce pro Servisní režim. Tuto funkci můžeme zapnout pomocí tlačítka Servisní režim, které je dostupné v knihách konfiguračních objektů.
Obr.: Servisní režim
Po spuštění této funkce vidí uživatel všechny konfigurační objekty i jiných uživatelů a může s nimi pracovat. Servisní režim je podmíněn právem na servisní zásahy.