Faktury vydané
Kniha Faktur vydaných slouží k vystavování faktur odběratelům a k jejich evidenci. Je zde možné vystavovat jak faktury ze zavedených zakázek, tak samostatné faktury bez zakázky (volné doklady). Faktury slouží jako daňové doklady v účetnictví. Zároveň se z faktur provádí vyhodnocování prodeje zboží, odběrů zákazníků, a to vždy dle data uskutečnění zdanitelného plnění (Datum UZP).
Obr.: Otevřené menu modulu Prodej / Zpracování zakázek - Faktury vydané
Kniha Faktury vydané
Na jednotlivých záložkách faktur nalezneme položky, které jsou u obou druhů faktur (vydaných i přijatých) svou funkcí velmi podobné. Totéž platí i o rozvržení jednotlivých záložek a charakteru informací na nich zobrazených.
Obr.: Kniha Faktury vydané
Význam grafických symbolů zaplacenosti na fakturách vydaných
nezaplaceno ve splatnosti
nedoplaceno ve splatnosti
nezaplaceno po splatnosti
nedoplaceno po splatnosti
nezaplaceno po x dnech po splatnosti (počet dnů po splatnosti, kdy má čvereček zčervenat, se zadává v parametrech uživatele, v záložce Nákup a prodej do pole Blesk po x dnech po splatnosti)
nedoplaceno po x dnech po splatnosti
přeplaceno
zaplaceno
Základní údaje
Záložka Základní údaje faktur slouží k zobrazení identifikačních a základních údajů o faktuře a některých dalších informací, jako je způsob platby, způsob dopravy, datum vystavení atd.
Obr.: Faktury vydané - Základní údaje
Popis polí:
Zakázka |
Pole slouží pro uvedení čísla zakázky, se kterou je faktura svázána. Pokud je faktura vystavena jako volný doklad, je toto pole prázdné. Pozn.: Ještě před vytvořením faktury určujeme prostřednictvím pomocníka, zda se bude jednat o doklad vázaný či volný. Ve Změně již nelze zakázku měnit. |
Faktura vydaná |
Kniha, období a číslo faktury. |
Odběratel |
Jméno obchodního partnera, které vkládáme výběrem z knihy Dod./Odb. Do této knihy lze v případě nového partnera vložit další kartu Dodavatele/Odběratele stisknutím klávesy Ins pro vložení nového záznamu (příp. F6 - vložení podle označeného vzoru), upravit (klávesa F5), nebo jen nahlédnout do karty (klávesa F4). |
IČO, DIČ |
Tlačítko pro zadání daňové identifikace. IČO zákaznika. Pokud není zadáno, platí IČO z karty odběratele.DIČ zákaznika. Pokud není zadáno, platí DIČ z karty odběratele. Daňové číslo zákaznika. Pokud není zadáno, platí daňové číslo z karty odběratele. |
VIES |
Pro doklad lze zavolat funkci Ověření DIČ (VIES). Pro každý doklad se uloží datum, hodnocení a číslo konzultace (unikátní kód) a těmito hodnotami lze například Finančnímu úřadu dokázat, že pro daný doklad byl odběratel ověřen. Pokud bude funkce spuštěna opakovaně, bude zobrazen formulář, který vyžaduje zatrhnout pole Přepsat hodnoty VIES. Pokud bude zatrženo, pak se budou již existující hodnoty přepsané. Původní hodnoty budou ztraceny. Opakovaně spustit tuto akci může být žádoucí při opravě DIČ. Při náhodném nebo mylném spuštění lze nezatržením pole Přepsat hodnoty VIES zachovat původní hodnoty. |
Stav |
Pole pro výběr z číselníku, které umožňuje filtrování dokladu dle vybraného stavu uživatelem. |
Popis |
Do tohoto pole je možné ručně nebo výběrem z nabídkové tabulky vložit bližší specifikaci faktury (účel, za jakým byla vystavena …). |
DPH |
Je-li pole zatrženo, jedná se o běžnou fakturu, u níž je odváděna daň z přidané hodnoty. Pole se přednastaví dle legislativy dokladu. |
Opravný DD |
Je-li pole zatrženo, jedná se o opravný daňový doklad. |
Spotřební daň |
Je-li pole zatrženo, na faktuře se vypočte spotřební daň. |
Ceny |
Částka, na kterou je faktura vystavena. V tomto řádku je uvedena jak cena brutto, tak netto a v neposlední řadě také výše DPH. |
Adresy |
Tlačítko pro zobrazení adresáta nebo nadřízené firmy. Bližší popis je uveden v kapitole Adresát. |
Měna |
Příznak určuje, že je faktura vystavena v cizí měně. |
Kurz |
Měna dokladu a směnný kurz pro přepočet na tuzemskou měnu. Vybírá se kurz platný k datu vystavení. Pokud je v Parametrech mandanta zatrženo Kurz na fakturách podle Data úč. případu, doplní se kurz k datu úč. případu. Po zaplacení nebo přecenění dokladu již pole nelze editovat. |
K. lístek |
Otevře náhled do kurzovního lístku dané měny, pravítko nastaví na kurz platný k datu vystavení faktury. |
Kurz podle data |
Toto tlačítko dosadí kurz z kurzovního lístku platný k datu v závislosti na parametru Kurz podle data úč. případu. |
Variabilní symbol |
Variabilní symbol faktury - může být vytvářen automaticky podle nastavení v Knihách prodeje. |
Externí číslo |
Externí číslo (60-ti znakový text). |
Číslo objednávky |
Ručně vepsané číslo objednávky. |
Účet |
Pole se automaticky vyplní podle Účtu v Knize prodeje. Pokud v knize není vyplněno, doplní se Pohledávkový účet z 1. strany karty Dod./Odb.. |
Popis polí v části Podmínky:
Forma objednávky |
Forma, jakou byla objednávka na zboží učiněna. |
Způsob dopravy |
Způsob dopravy zboží. Tlačítko u způsobu dopravy souvisí především s eshopem. Pokud je v položce dokladu prodeje zboží, které má na 1.straně karty Zboží vyplněné pole Typ balíku, pak se po stisku tohoto tlačítka zobrazí seznam způsobů dopravy odpovídající podmínkám zadaným v poli Typ balíku. Ostatní záznamy se nezobrazí. Pozn.: Pro potřeby Intrastatu lze ke každému způsobu dopravy přiřadit druh dopravy. |
Způsob odběru |
Způsob, jakým bude zboží převzato. |
Způsob platby |
Způsob úhrady faktury. Pozn.: Způsob platby může ovlivnit zaokrouhlení faktury. Blíže viz metodika Zaokrouhlování tuzemských faktur v závislosti na způsobu platby. |
Dodací podmínky |
Dodací podmínky, které slouží k vykazování intrastatu. |
Tlačítko Platební podmínky, bankovní účet
Obr.: Faktura vydaná - Platební podmínky, bankovní účet
Variabilní symbol |
Variabilní symbol faktury - může být vytvářen automaticky podle nastavení v Knihách prodeje. Musí být unikátní - program upozorní na případnou duplicitu Variabilního symbolu. |
Konstantní symbol |
Konstantní symbol doplněný výběrem z nabídkové tabulky. |
Bankovní účet |
Bankovní účet „naší“ firmy, na který má být zaslána platba. Pokud je zapnut parametr mandanta Jednotné bankovní spojení na VF, dosadí se bankovní účet ze zákazníka ve vlastní firmě, jinak se dosadí bankovní účet nastavený na kartě Dod./Odb. |
Specifický symbol |
Specifický symbol pro platbu. |
Úrok z prodlení (%) |
Procento úroku z prodlení za každý den prodlení platby ode dne splatnosti - doplní se z karty Dod./Odb. Pokud je zatrženo Zákonný úrok, úrok z prodlení se dosazuje z tabulky Zákonný úrok. |
Zákonný úrok |
Zatržítko, které určuje, zda se budou úroky z prodlení počítat smluvně nebo dle zákona. |
Číslo účtu, Banka, IBAN |
Číslo bankovního účtu zákazníka. Lze vybrat účet zadaný na kartě Zákazníka (nevyplňuje se automaticky) nebo zadat hodnoty ručně. |
Popis polí v části Termíny:
Datum úč. případu |
Datum úč. případu vstupuje do účetnictví. Jakým datem se má pole vyplnit, lze ovlivnit parametrem Datum účetního případu v nastavení Knih prodeje. Na výběr je hodnota dle aktuální datumu, datum potvrzení výdejky a termín dodání ze zakázky. |
Datum UZP |
Datum UZP vstupuje do Přiznání k DPH. Pokud je Datum UZP nulové, doklad do Přiznání k DPH nevstupuje. |
Datum vystavení |
Datum vystavení faktury. Automaticky je do tohoto pole vkládáno aktuální datum. V případě potřeby je možné datum přepsat. |
Datum KH |
Datum pro Kontrolní hlášení. Je třeba jej vyplnit pouze v případě, že je jiné než Datum UZP. |
Datum splatnosti |
Datum splatnosti faktury. Podle nastavení parametru mandanta Datum splatnosti odvíjet od Data úč. případu se dosazuje automaticky přičtením počtu dnů splatnosti k hodnotě v poli Datum vystavení nebo Datum úč. případu. Pokud je na kartě Dod./Odb. na záložce Platební podmínky zatržená tzv. Pohyblivá splatnost, datum splatnosti se dosazuje dle hodnot Posun měsíců a Počet dnů od začátku měsíce. |
Splatnost |
Počet dnů splatnosti, kdy má být faktura zaplacena. Automaticky se dosazuje počet dnů přednastavený v Parametrech mandanta (modul Správce), resp. z karty Dod./Odb. |
Popis polí v části Kódy:
Středisko |
Opět vyplníme z nabídkové tabulky středisek. |
Kód zakázky |
Je libovolný číselný nebo textový údaj, sloužící ke třídění aktivit společnosti. |
Prostředek |
Odkaz do knihy Prostředek. Ze Zakázky se kopíruje do podřízených dokladů. |
Kód 1, Kód 2, Refernt |
Pole umožňují uživatelské rozlišení, příp. vazbu do knihy Referenti. Bližší popis v kapitole Základní číselníky - Kód 1, Kód 2, Referent. |
Tlačítko Účetní informace, párovací symbol
Obr.: Faktura vydaná - Účetní informace, párovací symbol
Párovací symbol |
Toto pole slouží k zadání definice párovacího symbolu účetních dokladů (viz kapitola Účetnictví - Párovací symboly). |
Kontace |
Volbou kontace (výběrem z nabídkové tabulky) stanovíme, jak bude vytvářená faktura zaúčtována. Kontace se nastavují v modulu Účetnictví - Souvztažnosti. Na 1. straně Knih prodeje je možné nastavit, jaká kontace se do tohoto pole vyplní automaticky. |
Tlačítko Ostatní
Obr.: Faktura vydaná - Ostatní
Režim náhradního plnění |
Volba určuje, že faktura je v režimu náhradního plnění. |
Tlačítko EDI
Obr.: Faktura vydaná - EDI
Vystavil |
Jméno pracovníka, který fakturu vystavil. |
Změnil |
Datum a jméno pracovníka, který provedl poslední změnu faktury. |
K fakturám je umožněno připojovat Komentáře, Text hlavičky, Text patičky. Pro zobrazení interního textu odběratele slouží záložka Interní text odběratele. Platební podmínky je možné zobrazit na záložce Platební podmínky.
V horní části záložky Daňová rekapitulace jsou uvedené ceny faktury bez čerpání záloh. Zobrazené hodnoty Brutto, Netto a DPH uvádějí částku faktury bez čerpaných záloh.
Pod těmito informacemi je zobrazena tabulka cenové rekapitulace faktury.
Ve spodní části se zobrazují položky dokladů DPH, ve kterých je faktura uvedena.
Obr.: Daňová rekapitulace - Faktura vydaná
Typ |
Typ daně určuje, do kterého řádku Přiznání k DPH se faktura načte. |
Na záložce Základní údaje je tlačítko Intrastat, které slouží k zadávání údajů důležitých pro vykazování Intrastatu. Pokud již existuje k dokladu doklad Intrastatu, tak jsou ve spodní části zobrazeny položky intrastatu.
Obr.: Faktura vydaná/Výdejka - tlačítko Intrastat
Datum přechodu hranice |
Rozhodující datum pro vstup faktury nebo výdejky do Intrastatu. V případě faktury vydané se plní datem UZP faktury. Pokud je zatržen parametr mandanta Datum přechodu hranice plnit dle data uskutečnění, plní se tímto datem. V případě výdejky se plní datem potvrzení výdejky. Uživatelsky lze datum změnit. |
Transakce |
Druh transakce dokladu. |
Dodací podmínky |
Dodací podmínky dokladu. |
Stát určení |
Stát určení dokladu. Možno vyplnit, pokud je stát určení jiný, než je stát v adrese odběratele (případně dodací adrese, pokud je zadaná). |
Druh dopravy |
Druh dopravy dokladu. Možno vyplnit, pokud není zadán Druh dopravy v číselníku Způsob dopravy. |
Nezahrnovat do Intrastatu |
Zatržené pole zajistí, že doklad nevstoupí do Intrastatu (i když by tam podle ostatních podmínek vstoupit měl). |
Malá zásilka |
Údaje o jednotlivých zásilkách odeslaného zboží, jejichž fakturovaná hodnota nepřesahuje 400 EUR, se mohou vyznačovat souhrnně jako Malá zásilka pod společným kódem zboží „99500000“. Zatrhnutím příznaku se provede kontrola, zda doklad podmínky pro malou zásilku splňuje. Pokud doklad faktury vydané nebo výdejky podmínky nesplňuje, budou položky v Intrastatu napočítány samostatně. |
Dobropis v odeslání |
Zatržené pole zajistí, že se položka faktury vydané nebo výdejky se záporným množstvím dostane do Intrastat - odeslání. Pokud není pole zatržené, pak daná položka vstoupí do Intrastat - přijetí. Pozn.: Vhodné použít v případě, že firma vykazuje jen Intrastat - odeslání. |
Intrastat mimo EU |
Pokud je zatrženo, pak se do Intrastatu dostane i doklad, který má v dodací adrese stát, který nemá zatržen příznak Intrastat. (Pokud není zadána dodací adresa, pak jde o stát v adrese odběratele). Pole řeší situace, kdy jsou realizovány prodeje např. z eshopu do Velké Británie (od 1.1.2021 se nevykazuje do Intrastatu), ale některé (např. jednoduché) dodací adresy jsou ze Severního Irska (od 1.1.2021 jde o Intrastat). Pro takovéto doklady vytvoříme kontejner a pomocí hromadné změny Intrastatu zatrhneme toto pole. |
Zobrazuje rekapitulaci Spotřební daně.
Obr.: Faktura vydaná - Spotřební daň
Položky
Na záložce Položky prodeje faktur nalezneme výčet jednotlivých položek, na které je faktura vystavena. Novou položku vkládáme ve Změně či v Novém záznamu klávesou Ins. Pokud vystavujeme volný doklad, zobrazí se formulář Položka prodeje, do kterého vybereme požadované zboží a zapíšeme potřebné údaje. Pokud vystavujeme doklad vázaný, po stisku klávesy Ins vybíráme položky z knihy Položky hlavičky. Zde jsou uvedeny všechny položky, které jsou zařazeny na zakázce, ale doposud na ně nebyla vystavena faktura.
Obr.: Faktury vydané - Položky prodeje
Formulář Položka prodeje můžeme vyvolat také stisknutím klávesy Enter na jednotlivých položkách faktury, a to jak ve Změně, tak v Prohlížení. Ve Změně navíc můžeme poopravit údaje o fakturovaných cenách, množství, dosadit kódy apod.
V záhlaví dokladu lze zobrazit údaje o plánovaném a skutečném zisku a marži dokladu. Bližší popis v kapitole Zisk, marže a skladová cena.
Funkcí Hromadná změna položek je ve Změně možné upravit hromadně hodnoty v položkách dokladů, včetně slevy. Tato funkce je blíže popsána v kapitolách Hromadná změna položek dokladů a Položky nákupu a prodeje.
Ve spodní části faktury se zobrazuje seznam čerpaných záloh a vpravo se zobrazují částky, které je možné čerpat (částky jsou uvedeny v měně faktury). Ve Změně jsou přístupná tlačítka pro čerpání zálohy.
Popis vybraných polí:
Čerpání zálohy k zakázce |
Po stisknutí tlačítka se nabídnou k čerpání zálohy k zakázce, ke které je připojena faktura. |
Čerpání zálohy k zákazníkovi |
Po stisknutí tlačítka se nabídnou k čerpání zálohy k zákazníkovi. |
Zbývá dočerpat ze záloh k zakázce |
Částka zaplacených záloh k zakázce, která dosud nebyla čerpána na faktuře. |
Zbývá dočerpat ze záloh k zákazníkovi |
Částka zaplacených záloh k zákazníkovi, která dosud nebyla čerpána na faktuře. |
Podrobný popis čerpání zálohy je uveden v kapitole Čerpání přijaté zálohy na faktuře vydané.
Tlačítko Vedlejší náklady zobrazí vedlejší náklady.
Obr.: Vedlejší náklady
Tlačítko Sériová čísla zobrazí sériová čísla na dokladu.
Obr.: Sériová čísla
Tlačítko Související doklady zobrazí všechny související doklady.
Obr.: Související doklady
Likvidace
K zaúčtování faktur se používá záložka Účtování, která je opticky rozdělena na tři části. V horní části se zobrazují jednotlivé položky faktury. Pod tím se zobrazují čerpané zálohy. Dolní část je určena pro zaúčtování dokladu.
Pozn.: Bližší popis likvidace a účtování je uveden v kapitole Účetnictví - Likvidace a účtování.
Obr.: Faktury vydané - záložka Účtování
Platby
Na záložce Platby se zobrazují informace související se stavem zaplacení faktury jako skutečnost, zda je faktura celá, nebo částečně zaplacená, datum splatnosti, prodlení, penále nebo informace o konkrétních platbách (spodní část obrazovky).
Obr.: Faktury vydané - Platby
Popis polí:
Datum zaplacení |
Skutečné datum zaplacení faktury. |
Počet dnů prodlení |
Zpoždění úhrady ve dnech. |
Celkem zaplaceno |
Celková částka, která již byla zaplacena. |
Uhrazeno |
Částka, která byla uhrazena bankovními příkazy. |
Zaplaceno archivem |
Částka zaplacená doklady, které již byly přesunuty do archivu. |
Zbývá zaplatit |
Částka, která ještě zbývá zaplatit. |
Celkem kurz. rozd. |
Celková částka kurzového rozdílu vyčíslená k faktuře. |
Skonto uplatněno |
Pole slouží k označení dokladů, které splnily podmínky skonta a již u nich bylo skonto uplatněno. Uživatelsky nelze pole editovat. |
Dnes zbývá zaplatit |
Částka, která zbývá zaplatit k aktuálnímu datu. |
Datum prvního skonta |
Datum prvního skonta podle platebních podmínek zadaných v záložce Základní údaje faktury. Nejsou-li zadány platební podmínky, pak je datum shodné s datem splatnosti. Částka v poli pod tím je částkou, která zbývá zaplatit k tomuto datu. |
Datum druhého skonta |
Datum druhého skonta podle platebních podmínek zadaných v záložce Základní údaje faktury. Nejsou-li zadány platební podmínky, pak je datum shodné s datem splatnosti. Částka v poli pod tím je částkou, která zbývá zaplatit k tomuto datu. |
Plánované datum zaplacení |
Plánované datum platby. Automaticky se doplňuje datum splatnosti zohledněné o prodlení z karty zákazníka k datu vystavení dokladu. Je možné jej změnit. |
Datum splatnosti |
Datum splatnosti faktury. |
Počet dnů splatnosti |
Počet dnů splatnosti, po které má být faktura zaplacena. |
Přepočet plateb |
Tlačítko Přepočet provede přepočet plateb k faktuře. Pro spuštění přepočtu je také možné použít klávesy Ctrl + F3 na záložce Platby faktury. Pokud se vedle tlačítka zobrazuje vykřičník, nejsou platby správně napočteny - je třeba spustit přepočet plateb. |
Splatnost a úroky z prodlení
Obr.: Tlačítko Splatnost a úroky
Zákonný úrok |
V případě zatrhnutí se k faktuře bude počítat úrok stanovený zákonem. |
Úrok z prodlení |
Smluvní úrok z prodlení zadaný v % za každý den prodlení.. |
Úrok z prodlení dnes |
Celkový úrok z prodlení. |
Celkem úrok z prodlení |
Částka úroku z prodlení vypočítaná ze zadaného procenta a počtu dnů prodlení k datu platby. |
Ukončení výpočtu úroků |
Datum, k jakému bude ukončen výpočet úroků z prodlení. Od tohoto data se nebude navyšovat prodlení ani výpočet úroků z prodlení. Využívá se u nezaplacených faktur, ostatních závazků a ostatních pohledávek, jejichž dodavatel/odběratel vstoupil např. do insolvence. Pro změnu data je třeba mít nastavené právo Nákup a prodej/Obecné/Změna datumů výpočtu úroků z prodlení. Datum lze změnit funkcí Ukončení výpočtu úroků v ribbonu, záložka Platby i na fakturách v blokovaném období. |
Opětovné zahájení výpočtu úroků |
Datum, od kterého se bude prodlení i úroky z prodlení znovu načítat. Využívá se u nezaplacených faktur, ostatních závazků a ostatních pohledávek, jejichž dodavatel/odběratel vstoupil např. do insolvence. Pro změnu data je třeba mít nastavené právo Nákup a prodej/Obecné/Změna datumů výpočtu úroků z prodlení. Datum lze změnit funkcí Ukončení výpočtu úroků v ribbonu, záložka Platby i na fakturách v blokovaném období. |
Popis polí v části Řízení financí:
Obr.: Část Řízení financí
Plánované datum zaplacení |
Plánované datum platby. Automaticky se doplňuje datum splatnosti zohledněné o prodlení z karty zákazníka k datu vystavení dokladu. Je možné jej změnit. |
Priorita |
K nastavení priority pro platbu. |
Stav platby |
Stav platby, kterým je možné platbu pozastavit nebo úplně zablokovat. Může nabývat hodnot Povoleno, Pozastaveno, Blokováno. Doklady se stavem platby Pozastaveno nebo Blokováno nelze vložit na bankovní příkaz. |
Nezahrnovat do řízení financí |
Pokud je volba zatržena, doklad se nezobrazí v modulu Řízení financí. |
Vytvářet upomínky |
Doklady s tímto zatržítkem vstupují do funkce Vytváření upomínek. Zatržítko se nastavuje při vytvoření dokladu a změně Dod./Odb. dle nastavení na kartě Dod./Odb. |
Předpokládané datum platby |
Datum splatnosti zohledněné o aktuální prodlení z karty zákazníka. Pole nelze editovat. |
Naplánované platby |
Celková částka naplánovaných plateb. Lze nastavit v tlačítku Změna plánovaných plateb. |
Prodlení |
Prodlení nastavené na kartě Dod./Odb. |
Změna plánovaných plateb
Tlačítkem je možné na faktuře nastavit některá pole týkající se plateb, jako Plánované datum zaplacení, Prioritu, Stav platby či bankovní účet. Také je možné editovat zatržítka Nezahrnovat do řízení financí a Vytvářet upomínky. Tímto tlačítkem může uživatel zadat plánované platby faktury.
Obr.: Změna plánovaných plateb
Máme-li v Parametrech mandanta nastavenu zaokrouhlovací chybu, potom je-li částka v poli Zbývá zaplatit (na záložce Platby) menší než nastavená zaokrouhlovací chyba, jsou faktury označeny jako zaplacené.
Spodní část je rozdělena do 3 záložek:
- Platby faktury,
- Upomínky,
- Plánované platby.
V záložce Platby faktury se zobrazují jednotlivé platby faktury. Po stisknutí klávesy Enter v Prohlížení na konkrétní platbě se zobrazí položka bankovního výpisu, pokladního nebo interního dokladu, příp. bankovního příkazu, kterým byla platba provedena (uhrazena). V platebním dokladu se nastaví pravítko na položku, která odpovídá platbě faktury.
V záložce Upomínky se zobrazují jednotlivé upomínky vystavené na fakturu. Pomocí kláves Ctrl+Enter se přepneme do knihy upomínek s nastaveným pravítkem na konkrétní upomínce.
V záložce Plánované platby se zobrazují naplánované platby přes tlačítko Změna plánovaných plateb.
Úhradu faktur lze provádět nejen v modulu Finance pomocí bankovních příkazů, bankovních výpisů a pokladních dokladů, ale lze také využít funkci automatického placení faktur přímo na fakturách vydaných (přijatých). Tuto funkci lze vyvolat následujícími způsoby:
- Klávesami Shift+F2 lze spustit funkci Automatické placení pokladnou. Po stisknutí kláves se vyvolá formulář Automatické placení a po vyplnění údajů tohoto formuláře se provede zaplacení aktuálního dokladu pokladním dokladem.
- Klávesami Shift+F3 spustit funkci Automatické placení interním dokladem. Po stisknutí kláves se vyvolá formulář Automatické placení a po vyplnění údajů tohoto formuláře se provede zaplacení aktuálního dokladu interním dokladem.
- Spuštění přes nabídku Menu modulu Formulář - Hromadné akce - Platba pokladnou. V tomto případě lze hromadné zaplacení faktur vyvolat buď v tabulce faktur, pokud máme faktury označené hvězdičkami, nebo v kontejneru.
- Spuštění přes nabídku Menu modulu Formulář - Hromadné akce - Platba interním dokladem. V tomto případě lze hromadné zaplacení faktur vyvolat buď v tabulce faktur, pokud máme faktury označené hvězdičkami, nebo v kontejneru.
Obr.: Formulář Automatické placení - Shift+F2
Popis polí:
Pokladna |
Výběr pokladny (z tabulky Knihy pokladny), kterou bude platba provedena. |
Datum platby |
Datum provedení platby. |
Výše částky |
Výše částky, která se má zaplatit. Do pole lze vypsat buď částku v měně faktury, nebo lze zadat procento úhrady (např. uhradit 20 % celkové částky faktury). V případě, že platíme hromadně více faktur se zadáním částky (ne %), doklady se zápornou částkou doplatit jsou z platby vyloučeny (zobrazí se v chybovém hlášení). |
Částka - zbývá doplatit |
Volba pro zaplacení zbývající částky faktury (používá se u faktur, které jsou již částečně zaplacené). Tuto volbu lze kombinovat i s předchozí volbou, kdy je možné zaplatit např. 50 % zbývající částky. |
Zaokrouhlit částku platby na celé jednotky |
Zaokrouhlí částku platby na celé jednotky. |
Platit i opravné daňové doklady |
Pokud je faktura vystavena jako opravný daňový doklad, potom nelze bez zatržení tohoto příznaku provést její zaplacení. |
Jedním dokladem |
Tato volba je přístupná při automatickém placení, které spustíme na více fakturách přes hromadné akce. Po zatrhnutí volby budou vybrané faktury zaplaceny jedním dokladem. V opačném případě bude na každou z faktur vystaven jeden pokladní doklad. |
Srovnat přeplatky |
Volba na dorovnání haléřových nedoplatků. Pokud bude zatrženo dojde k doplacení dokladů, jejichž částka Doplatit je menší (nebo rovna) zaokrouhlovací chybě. |
Nastavit kurz zálohy podle platby. |
Tato volba je pro platby záloh v cizí měně - pokud je záloha i platba ve stejné měně, nastaví na placené záloze kurz dle platby zálohy (při placení záloh nemají vznikat kurzové rozdíly). |
Pozn.: Pokud jsou záznamy označeny hvězdičkou - funkce platí doklady od poslední hvězdičky. Pokud jsou doklady v kontejneru, funkce platí doklady od prvního dokladu.
Formulář automatického placení interním dokladem je obdobný, navíc lze zadat Měnu dokladu (tj. měnu interního dokladu).
Obr.: Formulář pro automatickou platbu interním dokladem
Přílohy
Na záložce Přílohy faktur vydaných je možné, stejně jako v jiných dokladech IS K2, vkládat dokumenty, doklady nebo procesy. Bližší popis práce s touto stranou je uveden v kapitole Základní číselníky a podpůrné moduly - Přílohy - Propojení a odkazy.
Dále jsou k dispozici záložky Úkoly a Aktivity. Popis práce se záložkami je popsán v kapitole Úkoly - záložka dokladu a Aktivity - záložka dokladu.
Funkce menu modulu Faktury vydané
Hromadné akce lze spustit nad záznamy označenými hvězdičkou nebo nad záznamy v kontejneru.
Popis akcí:
Přepočet plateb |
Funkce pro hromadný přepočet plateb faktur vydaných. |
Platba pokladnou |
Provede automatické zaplacení faktur pokladnou. Bližší popis v kap. Platby Faktury - Automatická platba pokladnou a interním dokladem. |
Platba interním dokladem
|
Provede automatické zaplacení faktur interním dokladem. Bližší popis v kap. Platby Faktury - Automatická platba pokladnou a interním dokladem. V této souvislosti je nastavený filtr Nedoplacené a přeplacené doklady. Po spuštění uživatel zadá datum účetního případu, od kterého chce doklady vybrat, a rozmezí pole doplatit (např. od -1 do 1). Vytvořený filtr bude obsahovat nedoplacené či přeplacené doklady, které je možné po označení hvězdičkou hromadně zaplatit interním dokladem. |
Doplacení faktur v měně dokladu zaplacených |
Funkce je určena pro doplacení faktur, které jsou v cizí měně (např. EUR, PLN…) zaplacené a v měně vlastní firmy jsou o nějaké haléře nedoplacené nebo přeplacené. Po spuštění funkce se zobrazí formulář pro zadání knihy interních dokladů, do kterých bude platba provedena. Je třeba zadat knihu interních dokladů, která má zatržítko Kurzové doklady, protože jde o kurzový rozdíl. Ve formuláři funkce je možné zadat také datum, ke kterému bude interní doklad vytvořen. Po odsouhlasení formuláře dojde k vytvoření interního dokladu. Pokud bude funkce spuštěná z hromadných akcí, vytvoří se jeden interní doklad, ve kterém budou v položkách jednotlivé faktury. |
Změna typu daně |
Funkce pro hromadnou změnu typu daně. Změna se projeví v hlavičce dokladu i v Daňové rekapitulaci. |
Změna záznamů pro Intrastat |
Provede změnu záznamů polí týkající se Intrastatu (viz záložka Intrastat na 1.straně faktury vydané). Uživatel, který chce hromadnou změnu spustit, musí mít právo Změna dokladu intrastatu nebo Hromadná změna faktur. |
Obr.: Formulář pro změnu záznamů Intrastatu
Popis polí:
I pro potvrzené doklady |
Změny se provedou i do potvrzených dokladů. Pozn.: Pokud pole není zatržené a změna záznamů se má provést nad doklady, které obsahují potvrzený doklad, dojde ke zobrazení chybového hlášení upozorňující na potvrzený doklad. |
S odmazáním z kontejneru |
Po provedení změn dojde k vyprázdnění kontejneru. |
Datum přechodu hranice |
Hodnota, která se dosadí do pole Datum přechodu hranice na faktuře. |
Dodací podmínky |
Hodnota, která se dosadí do pole Dodací podmínky na faktuře. |
Transakce |
Hodnota, která se dosadí do pole Transakce na faktuře. |
Stát určení/odeslání |
Hodnota, která se dosadí do pole stát určení (v případě, že je hromadná změna spuštěná nad fakturou vydanou). Hodnota, která se dosadí do pole stát odeslání (v případě, že je hromadná změna spuštěná nad fakturou přijatou). |
Nezahrnout do Intrastatu |
Ano - zatrhne se příznak v poli Nezahrnout do Intrastatu na faktuře, Ne - pole se nezatrhne. |
Malá zásilka |
Ano - zatrhne se příznak v poli Malá zásilka na faktuře, Ne - pole se nezatrhne. |
Dobropis v přijetí/odeslání |
Ano - zatrhne se příznak v poli Dobropis v odeslání (v případě, že je hromadná změna spuštěná nad fakturou vydanou). Ano - zatrhne se příznak v poli Dobropis v přijetí (v případě, že je hromadná změna spuštěná nad fakturou přijatou). |
Popis dalších akcí:
Přecenění k rozvahovému dni |
Provede přecenění faktur k rozvahovému dni interním dokladem. Bližší popis je v části Účetnictví - Přecenění k rozvahovému dni. |
Storno přecenění k rozvahovému dni |
Provede storno přecenění k rozvahovému dni. Bližší popis je v části Účetnictví - Přecenění k rozvahovému dni. |
Opravné položky |
Spustí funkci Opravné položky k pohledávkám. Bližší popis je v části Účetnictví - Opravné položky k pohledávkám. |
Funkce nad Fakturami vydanými
Popis funkcí:
Přepočet plateb |
Funkce na přepočet plateb na fakturu. |
Platba pokladnou (Shift+F2) |
Vyvolá formulář pro změnu data UZP (v knize a na záložce Základní údaje v Prohlížení). Spustitelné jen nad opravnými daňovými doklady. Spouští funkci pro automatické placení faktur pokladnou. |
Platba interním dokladem (Shift+F3) |
Spouští funkci pro automatické placení faktur interním dokladem. |
Doplacení faktur v měně dokladu zaplacených |
Funkce je určena pro doplacení faktur, které jsou v cizí měně (např. EUR, PLN…) zaplacené a v měně vlastní firmy jsou o nějaké haléře nedoplacené nebo přeplacené. Po spuštění funkce se zobrazí formulář pro zadání knihy interních dokladů, do kterých bude platba provedena. Je třeba zadat knihu interních dokladů, která má zatržítko Kurzové doklady, protože jde o kurzový rozdíl. Ve formuláři funkce je možné zadat také datum, ke kterému bude interní doklad vytvořen. Po odsouhlasení formuláře dojde k vytvoření interního dokladu. Pokud bude funkce spuštěná z hromadných akcí, vytvoří se jeden interní doklad, ve kterém budou v položkách jednotlivé faktury. |
Ukončení výpočtu úroků |
Funkce umožní na nezaplacených fakturách nastavit a změnit datum Ukončení výpočtu úroků z prodlení. Funkce je určená k použití na dokladech vystavených na zákazníka, který je v insolvenci. K zadanému datu dojde k ukončení nápočtu prodlení a výpočtu úroků z prodlení. Funkce také umožní zadat datum pro Opětovné zahájení výpočtu úroků z prodlení. K použití funkce je třeba mít nastavené právo Nákup a prodej/Obecné/Změna datumů výpočtu úroků z prodlení, které umožní změni datumy i na dokladech v blokovaném období. |
Vytvoření upomínek (Shift+F5) |
V knize vyvolá formulář na vytváření upomínek. |
Ctrl+Shift+Alt+F5 |
Na záložce Platby v Prohlížení vyvolá formulář pro Změnu platby archivem. |
Ctrl+Shift+F8 |
Na záložce Položky prodeje v Prohlížení vyvolá formulář pro vytvoření nového servisního listu. Pro tuto funkčnost je nutné mít nastaven modul Reklamace/Servis. |
Změna plánovaných plateb |
Na záložce Platby umožní vkládat plány plateb a měnit další informace související se zaplacením dokladu jako změna plánovaného data zaplacení, priorita, stav platby, bankovní účet, zatržítko Vytváření upomínek a Nezahrnovat do řízení financí. |
Změna stavu dokladu (Ctrl+Alt+F5) |
Funkce umožňuje vybrat Stav dokladu. |
Změna čísla bankovního účtu na potvrzených fakturách |
Funkce umožní na potvrzených fakturách i v blokovaných periodách doplnit či změnit bankovní účet dodavatele/odběratele. Je určená zejména pro případ, kdy je třeba na potvrzený dobropis doplnit bankovní spojení, na které má být dobropis proplacen a doklad se již může nacházet v uzavřeném období. Pro použití funkce je vyžadováno právo Nákup a prodej/Obecné/Změna bankovního účtu na potvrzené faktuře. |
Stornování faktur (F8)
Pokud již byla faktura uložena (má své číslo), nelze ji žádným způsobem vymazat. Pouze není-li potvrzena, lze ji stornovat klávesou F8. Stornovaná faktura zůstává v databázi s nedotčeným obsahem, má pouze příznak stornování. Je proto možno vždy zjistit, na jakou částku zněla a co bylo jejím obsahem. Stornovanou fakturu již nelze změnit podobně jako při potvrzení. Opětovným zmáčknutím klávesy F8 může oprávněná osoba provést odstornování. Postup je shodný jako při odpotvrzování.
Je-li stornován doklad s rozpuštěnými vedlejšími náklady, pak dochází automaticky k výmazu těchto vedlejších nákladů. Z této skutečnosti vyplývá, že takový doklad nelze stornovat v případě, kdy uživatel nemá právo na rozpouštění vedlejších nákladů a nebo vedlejší náklady jsou rozpuštěny do položky příjemky, která je v blokované periodě.
Pokud dojde k vytvoření faktury omylem a není žádoucí, aby faktura vystupovala jako storno v tabulce faktur, lze tuto pomocí Párování - Alt+F5 navázat k jiné objednávce a takto využít vytvořeného čísla pro jinou fakturu.
Zaokrouhlování tuzemských faktur v závislosti na způsobu platby
Pro Faktury vydané v tuzemské měně je možné nastavit zaokrouhlení závislé na vyplněném Způsobu platby. Zaokrouhlení se nastavuje v číselníku Způsob platby zobrazeném v stavu Prohlížení nad Fakturou vydanou. Do pole Konstanta se zadává hodnota, která má být k zaokrouhlovanému číslu před samotným zaokrouhlením přičtena či odečtena (umožní zaokrouhlení nahoru nebo dolů). Do pole Řád se zadává hodnota, na kterou má být zaokrouhleno.
Obr.: Formulář Nastavení zaokrouhlení ke způsobu platby
Při nastavení zaokrouhlení podle obrázku bude dosaženo zaokrouhlení na celé jednotky.
Zaokrouhlení se provede při vytvoření faktury vydané, v níž je nastaven zvolený způsob platby, nebo při změně způsobu platby, přičemž se musí jednat o tuzemskou fakturu (není zatržena volba Měna), na které není zatržena volba Upraveno (na záložce Daňová rekapitulace). Pokud je vypnuto pole Nerozpouštět zaokrouhlení, zaokrouhlovací rozdíl se rozpustí do hodnot Netto a jedné sazby DPH. (Týká se faktur, na kterých je Datum úč. případu větší nebo rovno datu Legislativa DPH 2019 - Nový způsob výpočtu od v Parametrech mandanta. Na fakturách se starším datem se zaokrouhlovací rozdíl rozpustí vždy.)
Pole Nerozpouštět zaokrouhlení by mělo být zapnuto na způsobech platby, na kterých je nastaveno zaokrouhlení na celé jednotky a představují hotovostní platbu.
Pokud bude zadáno pole Maximum zaokr. vždy nahoru , částka s absolutní hodnotou menší rovno zadanou v tom poli se zaokrouhlí nahoru.
Podle způsobu platby se doklad zaokrouhlí jen v případě, že jeho měna je shodná s měnou vlastní firmy.
Opravné daňové doklady
Funkce zajišťuje tvorbu opravných daňových dokladů k položkám faktur a k zálohám a jejich vzájemné provázání. Princip řešení spočívá v tom, že se k původní faktuře, resp. její položce, vytvoří faktura nová (opravný daňový doklad). Funkce také umožňuje vytvářet opravné daňové doklady k více fakturám najednou, nebo pouze skladové doklady.
Opravný daňový doklad lze vytvořit také k záloze, která je zaplacena a není dočerpána. K původní záloze se vytvoří nová záloha (opravný daňový doklad) se zápornou částkou (u záloh se vždy jedná o opravu ceny).
Funkci pro zpracování opravných daňových dokladů je možné spustit nad konkrétní fakturou vydanou, fakturou přijatou, zálohou přijatou i zálohou poskytnutou. Pokud budeme funkci spouštět ze seznamu faktur, do funkce vstoupí faktura, na které je nastavené pravítko. Pokud budeme chtít vytvořit opravný daňový doklad k více fakturám najednou, je třeba označit záznamy, se kterými chceme pracovat, hvězdičkou nebo vložit faktury do kontejneru. Základní tovární konfigurace je nastavená v tlačítku ODD Prodej, kterou je možné vytvořit množstevní a cenový dobropis. Pokud by uživatelé chtěli využít při vystavování dobropisů dalších parametrů, je třeba si zadat konfiguraci vlastní. Ta se nastavuje funkcí z ribbonu Nastavení ODD.
Nastavení pro vytváření opravných daňových dokladů
Před samotným vytvářením opravných daňových dokladů je vhodné provést nejdřív nastavení funkce. Nastavení se provádí z ribbonu záložky Funkce, kde vznika nová sekce Opravné DD. Pokud se nastavení neprovede, funkce použije tovární nastavení.
Obr.: Faktury vydané - funkce pro opravné daňové doklady
Tlačítkem Nastavení ODD se dostaneme do Správy nastavení, kde tlačítkem Nový založíme novou konfiguraci.
Obr.: Nastavení ODD - Správa
Zobrazí se formulář, ve kterém se zadávají jednotlivé konfigurace pro vytváření opravných daňových dokladů. Stisknutím tlačítka Nový zadáme novou konfiguraci.
Obr.: Správa: Konfigurace pro vytváření opravných daňových dokladů
Otevře se formulář pro zadání podmínek nové konfigurace, ve kterém je třeba vyplnit Zkratku a Název konfigurace.
Obr.: Konfigurace Opravných daňových dokladů - záložka Základní údaje
Popis polí:
Zkratka |
Zkratka konfigurace - zobrazuje se pak v nabídce konfigurací |
Popis |
Popis konfigurace - může být delší |
Úroveň |
Výběr úrovně pro uložení konfigurace. Pokud se bude vyplňovat kniha pro vytvoření ODD, doporučujeme zvolit konfiguraci Firma. Každá vlastní firma musí mít zadanou vlastní knihu pro vytvoření ODD. |
Firma |
Multicompany pro kterou se má daná konfigurace zobrazovat. |
Výchozí |
Pokud bude zatrženo, může se daná konfigurace spouštět z tlačítka ODD Prodej. Pokud by mělo více konfigurací nastaveno zatržítko Výchozí, bude se spouštět první, která má toto zatržítko nastavené. |
Kniha pro vytvoření ODD |
Kniha, do které se budou vytvářet Opravné daňové doklady. Každá multicompany musí mít vlastní knihu. |
Důvod opravy |
Pole pro přednastavení důvodu opravy. Zobrazí se ve vstupní formuláři. Je možné vybrat z číselníku. Důvod opravy se zapíše do komentáře typu CTD do hlavičky vytvořeného opravného daňového dokladu. |
Důvod opravy do popisu faktury |
Do pole Popis u faktury - ODD a zakázky (pokud vzniká nová) se vloží důvod opravy. Pokud je důvod opravy uložen v číselníku, do Popisu se vloží Název z číselníku. |
Vyžadovat vyplnění důvodu opravy |
Pokud není vyplněn důvod opravy, opravný daňový doklad se nevytvoří. |
Vytvořit novou zakázku |
Parametr má význam pouze u faktur vydaných a faktur přijatých. Pokud bude volba aktivní vytváří se také nová zakázka/objednávka. Položky se nevkládají do původní zakázky/objednávky. |
Zkratka stavu pro nově vytvořenou zakázku |
Zkratka stavu, který se doplní do nově vytvořené zakázky. |
Potvrdit novou zakázku |
Pokud je nastaveno Vytvořit novou zakázku a všechny podřízené doklady jsou potvrzené, potvrdí se i nově vytvořená zakázka. |
Zpracovat jen položky dle kontejneru zboží |
V úvodním formuláři se zobrazí jen položky z kontejneru zboží. |
Zpracovat jen položky, které lze dobropisovat |
V úvodním formuláři zobrazí jen položky, které lze dobropisovat. |
Nezahrnovat do intrastatu |
Na opravném daňovém dokladu se zatrhne Nezahrnovat do Intrastatu. |
Obr.: Konfigurace Opravných daňových dokladů - záložka Doklady
Popis polí:
Nevytvářet faktury |
Nevytvoří novou fakturu - opravný daňový doklad. Používá se v případě, pokud chceme vytvářet pouze skladové doklady. |
Vytvořit volnou fakturu |
V případě cenového dobropisu se vytvoří volná faktura. |
Potvrdit fakturu |
Potvrdí se nově vytvořená faktura (Opravný daňový doklad). |
Zkratka stavu pro nově vytvořené doklady |
Zkratka Stavu, který se doplní do nově vytvořených dokladů. |
Změnit typ daně |
Na nově vytvořené faktuře se změní typ daně (využití pro slovenskou legislativu). Soubor pro změnu typu daní je uložen v souboru TaxTypesConfig.xml v adresáři K2\SupportFiles\Legislation. |
Vytvořit zápočet faktury a ODD interním dokladem |
Vytvoří zápočet nezaplacené faktury s vytvořeným ODD interním dokladem. |
Kniha interních dokladů pro zápočet |
Zkratka knihy interních dokladů, do které se bude zápočet vytvářet . |
Kopírování platebních podmínek |
Nakopíruje platební podmínky do nové faktury - opravného daňového dokladu. |
Kontace opravného daňového dokladu |
Zkratka kontace faktury - opravného daňového dokladu. |
Vytvářet výdejky |
Vytvoří k faktuře příjemku/výdejku. |
Potvrdit výdejku |
Potvrdí vytvořenou výdejku. |
Sklad dobropisovaných výdejek |
Pro nastavení skladu, na kterém budou vytvářeny výdejky. |
Kód zakázky na dobropisovanou výdejku |
Pro nastavení kódu zakázky do dobropisované výdejky. |
Při oceňování klouzavou cenou a cenou podle šarží na dobropisované výdejce nastavit Ignoruj cenu příjmu |
Při oceňování klouzavou cenou a cenou podle šarží na dobropisované výdejce nastaví Ignoruj cenu příjmu. |
Umístění dobropisovaných výdejek |
Pro výběr umístění dobropisovaných výdejek. |
Na dobropisované položce dosadit skladovou cenu z původní položky |
Na dobropisované položce dosadí skladovou cenu z původní položky. |
Kontace výdejky |
Zkratka kontace výdejky. |
Potvrdit zálohu |
Potvrdí vytvořenou zálohu. |
Změnit typ daně |
Na nově vytvořené záloze se změní typ daně (využití pro slovenskou legislativu). Soubor pro změnu typu daní je uložen v souboru TaxTypesConfig.xml v adresáři K2\SupportFiles\Legislation. |
Zkratka stavu pro nově vytvořené doklady |
Zkratka stavu pro nově vytvořené zálohy |
Kontace zálohy - ODD |
Zkratka kontace zálohy opravného daňového dokladu. |
Pokud bude nastaveno více vlastních konfigurací, je vhodné funkci na opravné daňové doklady spouštět výběrem konkrétní konfigurace.
Oprava množství
Příklad: Je vytvořena zakázka na zboží v hodnotě 8639,40,- Kč bez DPH. Na položky této zakázky byla vystavena faktura a zboží bylo také fyzicky vyskladněno (byla vytvořena výdejka). Jedna z položek zakázky je na 20 kusů zboží „Metaxa“ za cenu netto 250,- Kč / 1 ks. 10 kusů tohoto zboží je vadných a zákazník je vrací. Je tedy nutné vytvořit opravný daňový doklad na 10 kusů zboží „Metaxa“.
Nad fakturou, ke které chceme vystavit opravný daňový doklad, spustíme z ribbonu funkci Opravné daňové doklady. Zobrazí se vstupní formulář funkce.
Obr.: Formulář Opravný daňový doklad
Popis polí:
Faktura |
Číslo faktury, která je zpracovávaná. |
Způsob platby |
Způsob platby, který se dosadí do nové faktury - ODD. |
Potvrdit fakturu |
Zatržítko, jestli chci potvrdit novou fakturu - ODD. |
Potvrdit příjemku/výdejku |
Zatržítko, jestli chci potvrdit příjemku/výdejku - ODD. |
Položky dokladů |
V tomto okně jsou zobrazeny všechny položky faktury. |
Zboží |
Zkratka a název zboží z položky faktury. |
Šarže |
Zkratka a popis šarže z položky faktury. |
Již na opravných DD |
Počet kusů, který již byl k této položce faktury dobropisován. |
Zobrazit jen ODD k aktuální položce |
Pokud je toto pole zatrženo, jsou ve spodní části tohoto formuláře zobrazeny pouze opravné daňové doklady vztahující se k položce faktury, na které stojí pravítko. Pokud toto pole zatrženo není, jsou zde zobrazeny již vytvořené opravné daňové doklady ke všem položkám faktury. |
Důvod opravy |
Pole pro zadání důvodu opravy. Můžeme jej editovat, z číselníku vybrat existující důvod opravy nebo do číselníku vložit nový záznam. |
Opravný daňový doklad |
V tomto okně formuláře se pracuje s vybranými položkami faktur při vytváření opravných daňových dokladů. Dále jsou zde zobrazeny již existující opravné daňové doklady k vybrané faktuře nebo jejím položkám. |
Zlevnit |
Po stisknutí tlačítka se slevní položky v okně Opravný daňový doklad o zadané procento. |
Zákazník vrací 10 ks zboží „Metaxa“. Budeme tedy pracovat s touto položkou. V horní části formuláře můžeme označit hvězdičkou ty položky, které chceme dobropisovat. Označení je možné provést klávesami Shift+Enter nebo pomocí standardních ikon s hvězdičkami ve formuláři. Označené položky z horní části formuláře přesuneme do spodního okna pomocí tlačítek se šipkami. Pokud označení hvězdičkou neprovedeme, přesune se do spodní části okna jen položka, na které je nastavené pravítko. V této spodní části formuláře můžeme vybrané položky dále editovat.
Obr.: Formulář Opravný daňový doklad - výběr položky k dobropisu
Počet kusů dobropisovaného zboží určujeme ve sloupci
Množství. V případě, že vytváříme opravný daňový doklad na opravu ceny, slouží sloupce Cena netto a Cena brutto ke stanovení nové ceny zboží. Sloupce lze editovat pomocí klávesy Enter.Obr.: Opravný daňový doklad - oprava množství
V našem případě, kdy dochází k opravě množství, editujeme pouze sloupec Množství. Zde upřesníme počet kusů vrácených zákazníkem, tedy 10 kusů zboží „Metaxa“. Vytvořený opravný daňový doklad uložíme pomocí tlačítka OK a současně uzavřeme formulář funkce. Funkcí je vytvořena nová faktura a výdejka s jednou zápornou položkou. Stejná záporná položka je automaticky vložena také na původní zakázku. Vytvořením opravného daňového dokladu byla na zakázku vložena záporná položka -10 x 250,- Kč. Cena netto byla snížena o 2500,- Kč.
Obr.: Zakázka se zápornou položkou – oprava množství
Po vytvoření opravného daňového dokladu je možné nad nově vytvořenou fakturou vytisknout standardní sestavu
Faktura vydaná. Pokud je na faktuře nastaven parametr TaxCreditNoteConfirmation na hodnotu „ANO", vytiskne se spolu s fakturou příloha Potvrzení o převzetí opravného daňového dokladu.Informace o původní faktuře ke které byl dobropis vytvořen, je možné vytáhnout na položky faktury - opravného daňového dokladu pomocí pole
Originální faktura přes vazbu Doklad - číslo dokladu. Na položce původní faktury se v záložce Opravné položky zobrazují všechny opravné daňové doklady, které byly k dané položce vytvořeny.Obr.: Položka prodeje - záložka
Opravné položkyPozn.:
V případě, že potřebujeme opravit množství i cenu, ve spodním okně formuláře zadáme novou cenu, popř. vybereme sloupec Sleva a zadáme slevu.
Typ na položce se automaticky změní na "Cenový", my jej změníme zpět na "Množstevní".Oprava ceny
Příklad: Je vytvořena zakázka, na položky této zakázky byla vystavena faktura a zboží bylo také fyzicky vyskladněno (byla vytvořena výdejka). Jedna z položek zakázky je na 10 kusů zboží „Metaxa“ za cenu netto 400,- Kč (480,- Kč s DPH). Zákazník požaduje slevu na 5 vadných kusů tohoto zboží. Nová cena tohoto zboží je netto 200,- Kč. Je tedy nutné vytvořit opravný daňový doklad s opravou ceny 5 kusů zboží „Metaxa“.
Ve formuláři pro vytváření opravného daňového dokladu označíme zboží a pomocí tlačítek se šipkami položku přesuneme do spodního okna. Opravujeme cenu, proto je nutné editovat nejen sloupec Množství, ale také jeden ze sloupců Cena netto, Cena brutto, Netto celkem, Brutto celkem. V těchto sloupcích určujeme novou cenu zboží.
Obr.: Formulář Opravné daňové doklady - oprava ceny
Nová cena zboží je stanovena na 200,- Kč/jednotku bez DPH, proto je nutné vyplnit sloupec
Cena netto. Do sloupce Množství dále vyplníme počet kusů příslušného zboží. Do sloupce Typ se automaticky dosadilo "Cenový" (oprava ceny).Funkcí je vytvořena faktura (opravný daňový doklad), která má jednu zápornou položku s původní cenou (-5 ks x 400,- Kč) a jednu kladnou položku s cenou novou (5 ks x 200,- Kč). Obě dvě tyto položky jsou vloženy do původní zakázky a sníží tak její hodnotu. V případě opravy ceny nedochází k fyzickému vrácení zboží, proto se nevytváří výdejka.
Obr.: Zakázka – oprava ceny
V případě, že ve formuláři chceme místo nové ceny zadat slevu, vytáhneme sloupec Sleva, do kterého slevu zapíšeme. Na položkách dojde k přepočtu na novou cenu.
V případě, že chceme položky zlevnit o určité procento, ve vstupním formuláři zadáme procento slevy a stiskneme tlačítko
Zlevnit - přepočte se netto u položek vybraných v okně Opravný daňový doklad.Hromadné vytváření dobropisů
Pokud chceme vytvořit dobropis k více fakturám najednou, faktury musí splňovat následující podmínky:
- být vystavené na stejnou firmu,
- mít zadaný stejný typ daně v hlavičce,
- mít stejně nastaveno zatržítko Měna a pokud je na všech fakturách zatrženo Měna, musí se jednat o stejnou měnu,
- pokud je parametr CreateNewCommission nastavený na hodnotu "Ne", musí být všechny faktury vystavené ve stejné knize,
- pokud faktury nejsou vystaveny ve stejné knize, musí mít parametr mandanta Povolit multidkolady/Povolit zařazení nadřízeného dokladu z jiné řady nastaven na "Ano".
Pokud faktury nesplní některou z výše uvedených podmínek, funkce zahlásí, z jakého důvodu nemůže být spuštěna a ukončí se. Pokud faktury vyhoví všem uvedeným kontrolám, zobrazí se vstupní formulář funkce pro vytváření opravného daňového dokladu, ve kterém si již výše popsaným způsobem označujeme množství, resp. cenu, kterou chceme dobropisovat.
Obr. Formulář opravný daňový doklad
Po odsouhlasení se vytvoří nová faktura. Pole, která se do dobropisu přebírala z původní faktury se při hromadném vytváření dobropisů k více fakturám najednou budou přebírat následujícím způsobem:
- převezmou se hlavičkové údaje z faktury, ze které byla přesunutá první položka,
- pokud se vytváří dobropis v cizí měně k jedné faktuře, kurz se dosadí z původní faktury (jako dosud). Pokud se dobropis vytváří k více fakturám, dosadí se do dobropisu kurz z kurzovního lístku platný k 1.1. aktuálního roku - devizy střed (pokud není v kurzovním lístku kurz k 1.1., bere se nejbližší předcházející).
Faktura, ze které jsou pole pro novou fakturu přebírána, je uvedena v hlavičce formuláře v poli Faktura. Na položky nově vytvořeného dokladu se vloží odkaz na původní fakturu, který je možné vytáhnout do sloupců přes pole Originální faktura a vazbu Doklad - číslo dokladu. V tiskové sestavě Faktura vydaná (VF_DOK01.AM) je pak možné parametrem ShowFormerInvoice nastavit, jestli se bude tisknout variabilní symbol, číslo dokladu nebo obojí. Implicitně se tiskne variabilní symbol.
Nově vytvořená faktura se propojí přes 9. stranu se všemi fakturami, z jejichž položek byl dobropis vystaven.
Vytváření jen skladových dokladů
Pomocí funkce na vytváření Opravných daňových dokladů je možné vytvořit také jen skladové doklady. K tomu slouží volba v konfiguraci Nevytvářet faktury, která umožňuje potlačit vytváření faktur. Funkcí na opravné daňové doklady vytvoříme jen skladové doklady. Na tyto skladové doklady se na záložku Přílohy vloží odkaz na původní fakturu/faktury (stejně jako na fakturu - dobropis). Na původní fakturu/faktury se na záložku Přílohy vloží odkazy na vytvořené skladové doklady (Typ vazby = "Opravný daňový doklad").
Pokud budeme chtít faktury vytvořit později, použijeme standardního nástroje K2 Položky prodeje (Položky nákupu). Zde si vybereme předdefinovaný filtr "Nevyfakturované dobropisované položky", který zobrazí položky zakázek, ke kterým existuje dobropisovaná potvrzená výdejka a ještě nebyly vyfakturované (neexistuje faktura).
Obr.: Seznam předdefinovaných filtrů
Po spuštění filtru se otevře formulář, kde si zvolíme zákazníka, pro kterého chceme vytvořit dobropisovanou fakturu z výdejky.
Obr.: Formulář na volbu zákazníka ve filtru "Nevyfakturované dobropisované položky"
Zobrazí se seznam všech dobropisovaných položek zakázek pro vybraného zákazníka, ke kterému existuje potvrzená výdejka a neexistuje faktura.
Obr.: Seznam všech dobropisovaných položek pro vybraného zákazníka
Poté označíme hvězdičkou položky, ke kterým chceme vytvořit fakturu - Opravný daňový doklad, stiskneme klávesu F5 (Vytváření dokladů) a ve formuláři zatrhneme, že chceme vytvořit faktury. Je také vhodné zatrnout volbu Vytvořit kontejner dokladů, abychom pak vytvořenou fakturu nemuseli hledat a zmáčkneme tlačítko OK.
Obr.: Vytváření faktur z položek prodeje
V knize faktur vydaných zapneme kontejner, ve kterém je námi vytvořená dobropisovaná faktura. Na faktuře je třeba ručně zatrhnout příznak Opravný DD, fakturu potvrdíme a vytiskneme.
Zápočet faktury a opravného daňového dokladu při vytvoření opravného daňového dokladu
Ve funkci na vytváření Opravných daňových dokladů k nezaplacené faktuře je umožněno vytvořit rovnou interní doklad, který provede vzájemné započtení faktury a opravného daňového dokladu (ODD). V konfiguraci opravných daňových dokladů je třeba mít nastaveno:
- Vytvořit zápočet faktury a ODD interním dokladem,
- Kniha interních dokladů pro zápočet - zkratka knihy interních dokladů pro zápočet.
Zaúčtování
Oprava ceny
Faktura vydaná |
311/604 311/343 |
10ks x 5000,- |
50 000,- 10 000,- |
Faktura vydaná (opravný daňový doklad) |
311/604 311/343 |
-5ks x 5000,- |
-25 000,- -5 000,- |
|
311/604 311/343 |
5ks x 2000,- |
10 000,- 2 000,- |
Oprava množství
Faktura přijatá |
111/321 343/321 |
10ks x 5000,- |
50 000,- 10 000,- |
Faktura přijatá (opravný daňový doklad) |
111/321 343/321 |
-5ks x 5000,- |
-25 000,- -5 000,- |
Opravné daňové doklady k faktuře s čerpanou zálohou
Pokud vytváříme Opravný daňový doklad k faktuře, na které byla čerpaná záloha, musíme myslet na to, že tato záloha by se měla nabízet opět k čerpání. Ukážeme si na konkrétním příkladu, jak v tomto případě postupovat v K2.
Př. V K2 evidujeme fakturu vydanou na zákazníka Potraviny Albertík, na které byla čerpaná záloha v celkové výši faktury, tedy v částce 323,3 Kč. Zákazník se rozhodl zboží vrátit, proto potřebujeme vystavit v K2 Opravný daňový doklad.
Obr.: Faktura vydaná s čerpanou zálohou
- Nejprve vytvoříme zápornou zálohu na částku, která byla čerpaná na faktuře ve výši -323,3 Kč. Zálohu můžeme vytvořit jako kopii původní zálohy (pomocí F6), jen doplníme záporné znaménko.
Obr.: Nová záporná záloha na částku čerpanou na faktuře
- Potom vytvoříme kladnou zálohu na částku, která byla čerpaná na faktuře ve výši 323,30 Kč. Také k tomu můžeme využít kopii (F6) z původní zálohy.
Obr.: Nová kladná záloha na částku čerpanou na faktuře
- Obě zálohy označíme hvězdičkou a zaplatíme interním dokladem. Můžeme využít hromadnou akci Platba interním dokladem. Ve funkci je třeba mít zatrženo:
- Platit i opravné daňové doklady a volbu
- Jedním dokladem.
Interní doklad bude v celkovém součtu na 0.
Obr.: Platba záloh interním dokladem
Obr.: Interní doklad, kterým byly zaplacené zálohy v celkové výši na 0,-Kč
Vytvoříme Opravný daňový doklad k faktuře s čerpanou zálohou. Použijeme funkci v ribbonu ODD Prodej
Obr.: Opravný daňový doklad k původní faktuře
- Na tomto vytvořeném Opravném daňovém dokladu budeme čerpat zápornou zálohu.
Obr.: Opravný daňový doklad k původní faktuře, na kterém čerpáme zápornou zálohu.
- Kladná záloha zůstává k čerpání. Můžeme využít pro čerpání na budoucí faktuře pro daného zákazníka.
Obr.: Nová záloha k čerpání.
Export faktur do formátu ISDOC
Číslo procesu: ZAK015 |
Id. číslo skriptu: FZAK040 |
Soubor: FAV_ExportXML.pas |
Popis skriptu: Skript umožní export faktur vydaných do formátu ISDOC, což je pevně strukturovaný "*.XML" soubor. Exportují se i čerpané zálohy. |
||
Adresa ve stromu: |
Parametry skriptu:
Path - C:\ Nastavení cesty, kam se má soubor(y) vyexportovat. |
PaymentsInCash Nastavení hodnoty pro platbu v hotovosti (oddělené středníkem). |
TransferToAccount Nastavení hodnoty pro platbu Převodem (oddělené středníkem). |
NonTaxedType - N Zkratka typu daně pro typ daně Nezařadit do přiznání. |
PaymentsByCheck Parametr pro určení způsobu platby - Platba šekem (oddělené středníkem). |
DocSupplementType - ALL Typ dokumentů, které budou vyexportované z 9. strany faktury (v parametru oddělené středníkem). |
OnlyConfirmed - Ano Parametr určuje, zda se exportují pouze potvrzené faktury. |
PaymentsByCreditCard Parametr pro určení způsobu platby - Platba kartou (oddělené středníkem). |
AccountsBetweenPartners Parametr pro určení způsobu platby - Zaúčtování mezi partnery (oddělené středníkem). |
AlternativeItemDescription - Ne Ano - do popisu položky se doplní název z faktury. |
DeliveryNoteType - 1 Odkaz z položky faktury: 1 - dodací list, 2 - výdejka. |
GenerateOnlyISDOCFile - Ne Ano - generuje se pouze ISDOC soubor. |
PrimarySellersItemIdField Název pole s primárním identifikátorem položky. |
SecondarySellersItemIdField Název pole s druhým identifikátorem položky. |
TertiarySellersItemIdField Název pole s třetím identifikátorem položky |
AddNoteToDoc Po exportu vloží na doklad poznámku o provedení exportu. |
DescriptionFrom - 0 parametr ovlivňuje plnění ISDOC elementu pro popis zboží. Pokud je hodnota 0, lze zadat v návazném parametru DescriptionField pole z karty zboží jehož hodnota se bude plnit do elementu pro popis. Pokud je nastavena hodnota 1, pak se do elementu popis bude plnit hodnota ze zadaného pole z položek prodeje. |
DescriptionField Pokud je nastavený parametr AlternativeItemDescription na Ano a parametr DescriptionFeld je nevyplněný, pak se do elementu pro popis doplní hodnota z pole NameCalc (sloupec Název z položek faktury).
Pokud je AlternativeItemDescription na Ano a hodnota parametru DescriptionFrom je 1, pak je možné do parametru DescriptionField zadat progfield z položek prodeje (např. ArticleNameId.Description100Calc - pole Popis z položek faktury. Pokud by byla hodnota parametru DescriptionFrom = 0, pak lze zadat progfield ze zboží. |
Před spuštěním skriptu by měl uživatel pro jeho správnou funkčnost nastavit některé parametry. Jsou to:
- TransferToAccount - zde uživatel definuje zkratku používanou pro určení způsobu platby převodem.
- PaymentsInCash - uživatel zde definuje zkratku, která se používá pro určení způsobu platby hotově.
- DocSupplementType - určení typů dokumentů na 9. straně faktury, které se budou exportovat spolu s konkrétní fakturou.
- Path - parametr pro určení cesty, kde bude vyexportovaný soubor uložen.
Informace o vlastní firmě skript načítá z Parametrů mandanta. Element RegisterIdentificationType/Preformatted (identifikace vystavitele dokladu) se plní textem z dodatku mandanta typu OR.
Doklady, které mají být pomocí této funkce exportovány musí být označeny hvězdičkou. Pokud spustí uživatel skript na jiné než 0. straně dokladu, načte se do formuláře pouze tento konkrétní doklad. Exportují se i čerpané zálohy.
Po spuštění skriptu se zobrazí formulář se dvěma tabulkami. V horní části tohoto formuláře jsou zobrazeny načtené doklady tj. ty které uživatel označil hvězdičkou a do spodní části formuláře jsou načteny dokumenty z 9. stran těchto dokladů. Tyto dokumenty se načítají dle nastavení parametru DocSupplementType. Pomocí tlačítka Doklad se může uživatel přepnout z formuláře vždy na 1. stranu konkrétní exportované faktury, na které stojí pravítkem.
Pokud doklad ještě nebyl vyexportován, označí se ve formuláři hvězdičkou a není u něj žádný další příznak. V případě že již doklad vyexportován byl má u sebe příznak . Již jednou vyexportovaný doklad je možné vyexportovat znovu, a to tím způsobem, že se označí znovu pro export.
Vždy budou vyexportovány pouze ty doklady, které jsou ve formuláři označeny hvězdičkou. Jednou z možných příloh může být dokument (např. PDF, DOC), který představuje náhled faktury. Pomocí tlačítka Označit jako náhled může obsluha takovou přílohu označit, čímž určí v exportovaném souboru, že se jedná o náhled faktury. Tlačítko Zobrazit slouží k otevření a zobrazení přílohy exportované faktury přímo z formuláře Export faktur.
Obr.: Formulář Export faktur
Pokud uživatel označil všechny požadované dokumenty a přílohy, může export provést pomocí tlačítka OK. Soubory včetně příloh budou vyexportovány do souboru s příponou ISDOCX. Umístění vyexportovaného souboru je možné nastavit pomocí parametru PATH.
Každý soubor ve formátu ISDOCX obsahuje vždy jeden doklad a neomezený počet příloh, tzn. ke každému dokladu, který uživatel exportuje se vytvoří vždy nový soubor.
Vytvořené ISDOC soubory může uživatel otevřít a prohlížet pomocí programu ISDOCReader. Tento program je k dispozici ke stažení na stránkách www.isdoc.cz a také je distribuován s informačním systémem K2 a je uložen v souboru K2\SupportFiles\Lang5.
Sestavy - Faktury vydané
Faktura vydaná
Faktura vydaná - odložené splátky
Faktura vydaná - §64 nebo §9 zák. o DPH
Paragon
Prodejka za hotové
Přehled denních obratů
Seznam faktur dle brutto
Seznam faktur dle knihy a čísla
Seznam faktur dle IČO a splatnosti
Seznam faktur dle měny
Seznam faktur dle splatnosti
Seznam faktur dle střediska
Seznam faktur vydaných dle UZP
Seznam faktur - netto dle typu zboží
Součet faktur - knihy
Vyhodnocení provizí
Výpis faktur
Recyklační příspěvky (Elektroodpady)