Book Contents

Book Index

Obecné moduly

Obecné moduly se nacházejí ve stromovém menu pro záložku Web a e-shop. Jedná se o základní moduly, které jsou potřeba k založení, udržování a aktualizaci webu/e-shopu.

Book Contents

Book Index

Kniha Registrace

Kniha Registrace je přehledem o všech zákaznících registrovaných na webu/e-shopu. Uživatel K2 může v této knize některého ze zákazníků zablokovat pomocí klávesy F8. Dále pak, v případě, že je v Nastavení webu/e-shopu zatrhnuta volba Ruční schvalování registrací, může rozhodovat o tom, komu registraci schválí (pomocí kláves Ctrl+F2) nebo zamítne (pomocí kláves Ctrl+F8). Každá registrace je spojena buď s existující Kontaktní osobou, nebo je k ní vytvořena nová. Přihlášení je možné pouze tehdy, pokud je registrace s Kontaktní osobou spojena a je aktivní.

pic_4117

Obr.: Kniha Registrace

pic_5282

Obr.: Kniha Registrace - Základní údaje

Popis polí

Jméno

Jméno registrované osoby

Příjmení

Příjmení registrované osoby

Web, e-shop

Web, e-shop, pod který registrace spadá.

Stav

Stav, ve kterém se registrace nachází. Může nabývat 4 forem: nová registrace, ke schválení, aktivní, zablokováno.

E-mail

E-mailová adresa registrované osoby

Telefon

Telefon registrované osoby

Povolit odesílání informací

Příznak označuje, zda registrovaná osoba souhlasí se zasíláním informací a novinek, tj. s newletterem.

Vytváření nabídek

Příznak označuje, zda registrovaná osoba může na e-shopu vytvářek nabídky. Aby nabídky na e-shopu byly plně funkční, je potřeba vyplnit potřebné údaje v Nastavení webu a e-shopu - Nastavení nabídek.

Kontaktní osoba

Kontaktní osoba, pod kterou registrace spadá. Může být totožná s registrovanou osobou (tj. po dokončení registrace vznikne nová), příp. může být vybraná jiná, již existující.

Kniha prodeje

Kniha prodeje, do níž se zapisují objednávky vytvořené danou registrovanou osobou.

Sklad

Sklad, ze kterého se dané registrované osobě zobrazuje skladová dostupnost zboží.

Kniha pokl. dokladů pro okamžitou platbu

Kniha pokladních dokladů, do níž se zapisují pokladní doklady vzniklé při přímém prodeji v terénu na e-shopu.

Přihlašovací jméno

Přihlašovací jméno na e-shop představuje emailová adresa registrované osoby.

Adresy

Zahrnují jak dodací, tak fakturační adresy registrované osoby.

V nastavení Webu a e-shopu můžeme modifikovat různé scénáře registrací.

pic_4118

Obr.: Nastavení webu a e-shopu - Uživatelské účty

Nejčastěji se můžeme setkat s dvěma variantami:

B2C varianta

Zkratka B2C (z ang. Business to Consumer) označuje obchodní vztahy mezi obchodní společností a koncovým zákazníkem. V tomto případě se při registracích typicky postupuje takto:

  1. V modulu Weby a e-shopy vybereme ze seznamu ten, pro který chceme nastavení provést. Následně na záložce Základní údaje, pomocí tlačítka Nastavení webu a e-shopu přejdeme k samotné konfiguraci Uživatelských účtů.
  2. Zde můžeme nastavit veškeré možnosti, které se s registracemi spojují (potvrzování registrace e-mailem, ruční schvalování registrací apod.). Doporučujeme mít nastaveno Potvrzovat registrace e-mailem, abychom ověřili platnost e-mailové adresy zákazníka a předešli tak případným komplikacím.
  3. Dále se doporučuje zatrhnout Umožnit zadání fakturační adresy při registraci – na výběr je také Povinné zadání fakturační adresy při registraci, ale to se využívá spíše pro variantu B2B.
  4. Po úspěšném zaregistrování vznikne v knize Registrace nový záznam s loginem pro daný e-shop. Ke všem loginům u varianty B2C je rovnou vytvořena kontaktní osoba, která je totožná z registrovanou osobou.
  5. Každý z loginů může nabývat různé stavy a to: nová registrace, ke schválení, aktivní a zablokováno.
    • Nová registrace – stav, kdy se zaregistruje nový uživatel a čeká se, až dojde k potvrzení jeho e-mailu.
    • Ke schválení – stav, kdy je v nastavení zatržena volba Ruční schvalování registrací. Účet je aktivní teprve po ručním odsouhlasení registrace.
    • Aktivní – stav, kdy je účet plně funkční a uživatel může e-shop plně využívat.
    • Zablokováno – stav, kdy je účet uživatele z určitých důvodů zablokován.

B2B varianta

Zkratka B2B (z ang. Business to Business) označuje obchodní vztahy mezi obchodními společnostmi. Registrace v B2B variantě typicky vypadá takto:

  1. V modulu Weby a e-shopy vybereme ze seznamu ten, pro který chceme nastavení provést. Následně na záložce Základní údaje, pomocí tlačítka Nastavení webu a e-shopu přejdeme k samotné konfiguraci Uživatelských účtů.
  2. Zde můžeme nastavit veškeré možnosti, které se s registracemi spojují (povinné zadání fakturační adresy, ruční schvalování registrací apod.). Doporučujeme mít nastaveno Potvrzovat registrace e-mailem. Dále je vhodné mít zatrženo Povinné zadání fakturační adresy při registraci, včetně Povinného zadání IČO ve fakturační adrese. Zabrání se tak registraci kohokoliv – umožněna bude pouze registrace obchodních společností. V případě, že se jedná o nového potenciálního obchodního partnera, mohou mu být sestaveny speciální cenové nabídky či smlouvy. Před samotným schválením registrace je ještě ručně vytvořena kontaktní osoba, která musí být přiřazena dané registraci. Nakonec dojde ke schválení a zákazník tak může nakupovat dle jeho personalizovaných ceníků.
  3. V souvislosti s Ručním schvalováním registrací, je také vhodné si v Moji kanceláři nastavit Notifikace. Zodpovědné osobě se pak při nové registraci zobrazí upozornění na to, že je potřeba novou registraci schválit. Při schvalování je potřeba přiřadit Kontaktní osobu (novou nebo stávající), podle níž pak budou nově registrovanému přiřazeny ceny.
  4. Každý z loginů může nabývat různé stavy a to: nová registrace, ke schválení, aktivní a zablokováno.
    • Nová registrace – stav, kdy se zaregistruje nový uživatel a čeká se, až dojde k potvrzení jeho e-mailu.
    • Ke schválení – stav, kdy je v nastavení zatržena volba Ruční schvalování registrací. Účet je aktivní teprve po ručním odsouhlasení registrace.
    • Aktivní – stav, kdy je účet plně funkční a uživatel může e-shop plně využívat.
    • Zablokováno – stav, kdy je účet uživatele z určitých důvodů zablokován.

Book Contents

Book Index

Kniha Registrované emaily

Kniha Registrované emaily zobrazuje všechny emailové adresy přihlášené k odběru newsletteru na webu/e-shopu. Jedná se jak o emaily uživatelů s registrací ve webu/e-shopu, tak emaily bez registrace pouze zaregistrované k odběru. Tato kniha je taktéž využívána v souvislosti s funkcí Hlídací pes.

pic_5252

Obr.: Kniha Registrované emaily

pic_5255

Obr.: Kniha Hlídací pes - vazba do knihy Registrované emaily

Book Contents

Book Index

Nabídky z webu a e-shopu

Web či e-shop lze používat nejen k vytváření objednávek a nákupu zboží, ale také k vytváření nabídek a poptávávní zboží. Je možné tyto dva režimy tj. Nákup zboží a vytváření Nabídek pro jednoho registrovaného uživatele, kombinovat. Pro vytváření nabídek z webu/e-shopu musí být splněno několik podmínek.

Podmínky:

1. Pro uživatele, který chce vytvářet na e-shopu nabídky musí existovat platná a schválená registrace a musí mít nastaveno umožnění vytváření Nabídek. Pod touto registrací je možné nakupovat zboží i vytvářet Nabídky, avšak registrace tzn. kontaktní osoba musí přiděleného stejného partnera jako má cílený koncový zákazník v případě vytvoření nabídky.

pic_4310

Obr.: Registrace uživatele

2. Je vhodné pro nabídky vytvořené z webu/e-shopu připravit knihu určenou jen pro tyto účely. Není to však podmínkou. Pokud je již vytvořená nějaká kniha pro vytváření nabídek obecně, je možné ji použít.

3. V nastavení webu a eshopu v sekci Nastavení nabídek je potřeba zapnout volbu Umožnit vytváření nabídek z webu, e-shopu a doplněnit další nastavení, jako kniha Nabídek, do které se budou nabídky vytvářet, Stav ke schválení zákazníkem a textové stránky.

pic_4834

Obr. Vytváření nabídek z webu, e-shopu

4. V nastavení webu a e-shopu nastavit akci pro odeslání emailu po vytvoření nabídky. Tuto akci je možné vytvořit v knize Šablony pro email a v sekci Akce při zasílání emailů přiřadit k Zasílání potvrzení vyhotovení nabídky vytvořenou šablonu pro email.

pic_4831

Obr.: Nastavení zaslání emailu vyhotovení nabídky

Pro lepší orientaci na e-shopu je možnost založit i textovou stránku pageQuotationList, tu následně podle potřeb správce e-shopu přiřadit do menu webu, a tím registrovaná osoba získá možnost po přihlášení zpracovávat na e-shopu seznam vytvořených nabídek.

Book Contents

Book Index

Vytváření nabídek z webu a e-shopu

V režimu nabídek, kdy klinem na pole nabídky v Typu objednávky, lze na e-shopu pouze poptat, nelze koupit. V obsahu košíku lze upravit nabídku zboží a to jak množství, tak ceny a slevy absolutně resp. procentuálně.

pic_4312

Obr.: Režim nabídek na e-shopu

Pro vytvoření nabídky přihlášený uživatel vloží zboží do košíku tlačítkem Pokračovat v nabídce. V dodacích údajích je nutné vytvářet nabídku zákazníkovi, který má přiděleného v K2 IS totožného partnera jako má kontaktní osoba vytvořené registrace.

pic_4315

Obr.: Dodací údaje a platba

Book Contents

Book Index

Přímý prodej v terénu

Přímý prodej umožňuje sledovat aktuální stav na skladě daného prodejce, příp. ostatních kolegů. Pokud se budeme inspirovat prodejem přímo z auta, jako sklad si můžeme představit auto. Každý z prodejců má k dispozici také svou vlastní pokladnu, která se vztahuje k jeho registraci. Celý proces je samozřejmě napojen na Elektronickou evidenci tržeb. Produkty lze do košíku načítat pomocí čtečky čárových kódů, což jednoznačně zrychluje celkový proces prodeje. Po dokončení objednávky, má prodejce ihned k dispozici daňový doklad, který může zákazníkovi vytisknout prostřednictvím Webové K2. Ve webové K2 může zakázku také snadno upravit, pokud by tato potřeba vyvstala.

Kroky potřebné ke zprovoznění funkčnosti přímého prodeje v terénu na K2 e-shopu:

Příprava dat

Nastavení webu a e-shopu

Book Contents

Book Index

Kniha Kategorie zboží

Kniha Kategorie zboží obsahuje seznam všech kategorií pro všechny weby a e-shopy. Úpravy v této knize se projeví na webu/e-shopu s přibližně 5minutovou frekvencí (frekvence obnovy cache, tj. dočasné paměti). Tímto nastavením se urychlují reakce webu/e-shopu, který se tak nemusí pokaždé celý načítat z K2.

pic_3368

Obr.: Kniha Kategorie Zboží

Příklad navržení stromu kategorií pro web/e-shop jízdních kol:

0. Internetový obchod DEMO K2
1. Horská kola

2. Silniční kola

3. Dětská kola
4. Městská kola

5. Elektrokola

6. Skládací kola

Book Contents

Book Index

Kategorie zboží - Základní údaje

pic_3369

Obr.: Kniha Kategorie zboží - Základní údaje

Základní informace - popis polí:

E-shop

E-shop nebo web, ke kterému je kategorie vytvořena.

Jazyk pro zobrazení a editaci dat

Některá pole v knize je možno zadat v různých jazycích. Po změně jazyka zadáváme v polích hodnoty právě pro tento vybraný jazyk.

Název

Název kategorie.

Hlavní nadpis

Komplexní nadpis kategorie, který bude zobrazen jako nadpis na straně dané kategorie.

Nezobrazovat

Pokud je pole zatrženo, nebude se daná kategorie zobrazovat na e-shopu.

Nadřízená kategorie

Nadřízená kategorie, pod kterou se tato kategorie bude zobrazovat.

Zařazení kategorie

Struktura nadřízených kategorií, do které je tato kategorie zařazena.

Pořadí

Pořadí, ve kterém se kategorie zobrazí ve stromu v rámci "její úrovně".

Parametry pro filtrování

Přiřazení série parametrů, podle jejíchž hodnost pak bude možné zboží v e-shopu/webu filtrovat. Práce s knihou Parametry pro filtrování je stejná, jako práce s knihou Zařazení. Jsou to však oddělené číselníky.

Popis

Popis kategorie uvedený v e-shopu/webu pod hlavním nadpisem na stránce kategorie.

Meta titulek*

Slouží pro zdrojový kód stránky a vyhledávače (tag Title).

Meta popis*

Slouží pro zdrojový kód stránky a vyhledávače (tag Description).

Klíčová slova*

Slouží pro zdrojový kód stránky a vyhledávače (tag Keyword).

URL*

Není implementováno. Může nahradit automaticky generovaný odkaz dané stránky.

Kanonická URL*

Kanonické URL slouží ke zjednodušení struktury adres. Fulltextoví roboti díky němu přesněji vědí, která stránka je z pohledu webmastera důležitější. Navíc se dá použít jak na statických, tak na dynamických webech

Analytika*

Analytické kódy pro měření stránky např. Google analytics - návštěvnost stránky.

* Obsah těchto polí je pouze obsahem kódu stránky pro automaty. Běžnému uživateli e-shopu/webu nejsou zobrazeny.

Zboží je možno k dané kategorii přiřadit dvěma způsoby:

1) Přiřazení zboží do skupiny zboží a následné přiřazení celé skupinu zboží ke kategorii.

2) Přiřadit zboží přímo ke kategorii zboží. Platí, že zboží nebo skupina zboží přiřazená k libovolné kategorii ve stromu kategorií zároveň náleží do všech nadřízených kategorií.

Book Contents

Book Index

Kategorie zboží - Položky

Na druhé straně knihy Kategorie zboží je seznam všech karet Zboží, které patří této kategorii, a také seznam všech Skupin zboží, které jsou zařazeny do této kategorie. Souhrn těchto dvou částí je pak uveden na záložce Položky Kategorie, kde jsou již rozepsány i karty Zboží přiřazené skupinám.

pic_3370

Obr.: Kniha Kategorie zboží - Položky

Book Contents

Book Index

Kategorie - Souhrn zboží

Záložka slouží pro zobrazení souhrnu zboží, které:

pic_3371

Obr.: Kniha Kategorie zboží - Souhrn zboží

Book Contents

Book Index

Kategorie zboží - Odkazy

Ke kategorii můžeme přidat také obrázek (bude se zobrazovat v seznamu kategorií při rozkliknutí nadřízené kategorie ze Stromu kategorií podle využívané šablony e-shopu). Pro šablonu 1 se zobrazí na e-shopu v úrovni 2 (např. pevná 26), pro šablonu 2 se na e-shopu zobrazí v úrovni 1 (např. horská kola), na šabloně 3, 4 se ve stromu kategorií obrázky nezobrazí. Na záložce Přílohy zobrazíme podzáložku Odkazy. Je nutné použít odkaz Hlavní obrázek - náhled. Bližší popis práce se záložkou Odkazy je uveden v kapitole Přílohy - záložka Odkazy.

Book Contents

Book Index

Kniha Kategorie - strom

Stejně jako jsou soubory v počítači uloženy pro udržení přehlednosti a pořádku v adresářích, je zboží na e-shopu/webu rozděleno do kategorií, které tvoří stromovou strukturu. Přitom záleží na uživateli a povaze zboží, jaké kategorie nejlépe rozčlení množinu zboží, kterou chceme na internetu nabídnout. Pro každý web a e-shop nadefinovaný v knize Weby a e-shopy může být definován právě jeden strom kategorií. Zároveň každá kategorie je přiřazena právě jednomu webu/e-shopu.

Před vytvořením nové kategorie je potřeba mít založený e-shop (v knize Weby a e-shopy), pro který chceme vytvořit stromovou strukturu kategorii. Jakmile je tento krok splněn, lze v knize Kategorie - strom pomocí klávesy Insert nebo tlačítka Nový vytvořit novou kategorii. Na nejvyšší úrovni stromu zakládáme vždy jediný záznam - tzv. rootovou kategorii (většinou se shodným názvem, jako je samotný web/e-shop). Tato kategorie se nebude nikde zobrazovat, je však důležitá pro jasnou organizaci všech podřízených kategorií. Kategorie přímo podřízené základnímu záznamu budou tvořit výchozí stromovou strukturu zobrazovanou na webu/e-shopu. Pro zařazení podkategorie je potřeba označit pravítkem výchozí kategorii a přidat podřazenou položku opět pomocí klávesy Insert či tlačítka Nový. Podřízené kategorie se pak zobrazí až po rozkliknutí nadřízené kategorie atd. Je na uživateli, jaký strom a kolik úrovní kategorií vytvoří. Vhodně navržená struktura výrazně ovlivní orientaci zákazníků v našem webu/e-shopu, proto je vhodné věnovat této struktuře velkou pozornost.

Druhou kategorii na stejné úrovni jako rootová kategorie (tj. bez nadřízené kategorie) nazýváme Servisní kategorií. Tu vytváříme pro zařazování karet zboží, které musí být k dispozici, avšak není to nabízené zboží (např. karty pro ocenění dopravy či způsobu platby). Zboží zde zařazené nesmí být zařazené v žádné jiné kategorii daného webu/e-shopu, jinak se ztrácí očekávaný efekt nevyhledávání.

pic_4759

Obr.: Vytvoření nové kategorie

Základní informace - popis polí:

E-shop

E-shop nebo web, ke kterému je kategorie vytvořena.

Pořadí

Pořadí, ve kterém se kategorie zobrazí ve stromu v rámci "její úrovně".

Jazyk pro zobrazení a editaci dat

Volba jazyku

Hlavní nadpis

Komplexní nadpis kategorie, který bude zobrazen jako nadpis na straně dané kategorie.

Název

Název kategorie

Zařazení kategorie

Struktura nadřízených kategorií, do které je tato kategorie zařazena.

Nadřízená kategorie

Nadřízená kategorie, pod kterou se bude tato kategorie zobrazovat.

Parametry pro filtrování

Přiřazení série parametrů, podle jejíchž hodnost pak bude možné zboží v e-shopu/webu filtrovat. Práce s knihou Parametry pro filtrování je stejná, jako práce s knihou Zařazení. Jsou to však oddělené číselníky.

Nezobrazovat

Pokud je pole zatrženo, nebude se daná kategorie zobrazovat na e-shopu.

Titulek stránky*

Slouží pro zdrojový kód stránky a vyhledávače (tag Title). Zobrazuje se v hlavičce prohlížeče a také ve výsledcích vyhledávání - má velký vliv na návštěvnost. Pokud není titulek vyplněn, generuje se automaticky z hlavního nadpisu stránky, názvu kategorie apod. Max. doporučovaná délka je 55 znaků včetně mezer.

Popis stránky*

Slouží pro zdrojový kód stránky a vyhledávače (tag Description). Zobrazuje se ve výsledcích vyhledávání pod Titulkem stránky. Měl by obsahovat krátké shrnutí obsahu stránky. Pokud vyhledávač nenajde toto pole vyplněné, sám vybere část textu stránky. Max. doporučovaná délka je 155 znaků včetně mezer.

Klíčová slova*

Využívá se např. pro katalogizaci některých typů webů a e-shopů. Pro vyhledávání ve vyhledávačích nemají speciální význam. V kódu se standardně neobjevují a také nejsou generovány automaticky.

URL*

Slouží návštěvníkovi k rychlému rozpoznání, čeho se stránka týká. Zobrazuje se v adresním řádku prohlížeče a v případě, že je dobře čitelná, např.: www.domena.cz/novinky/spustili-jsme-eshop, je návštěvníkovi jasné, co bude obsahem stránky. Zatímco pokud je URL adresa zapsána takto: www.domena.cz/page?type=news&ID=44828, je pro návštěvníka nečitelná a potažmo nezajímavá.

Kanonická URL*

Jedná se o druh specifické meta značky. Slouží ke zjednodušení struktury adres. Fulltextoví roboti díky němu přesněji vědí, která stránka je z pohledu webmastera důležitější. Dá se použít jak na statických, tak na dynamických webech.

Analytika*

Analytické kódy pro měření stránky např. Google analytics - návštěvnost stránky.

*SEO hodnoty, jinak řečeno optimalizace pro vyhledávače. Obsah těchto polí je pouze obsahem kódu stránky pro automaty. Běžnému uživateli e-shopu/webu nejsou zobrazeny, mohou však zásadně ovlivnit návštěvnost webu, pokud jsou nastaveny správně.

Při označení kategorie pravítkem se nám zobrazí náhled údajů o kategorii. Po stisku klávesy F5 nebo tlačítka Změna můžeme údaje upravovat. Ve spodní části se nachází pole pro výběr a úpravu obrázku. V pravé části obrazovky se nachází pole Zboží v kategoriích. V rámci něj se pak nachází Zboží zařazené do kategorie, Skupiny zařazené do kategorie a Zboží pro kategorii. Kliknutím do formuláře a následným stiskem klávesy Insert přiřadíme zboží do dané kategorie. Stejným způsobem můžeme přidat skupinu do Skupiny zařazené do kategorie.

pic_4758

Obr.: Kategorie - strom

Book Contents

Book Index

Virtuální kategorie
K čemu virtuální kategorie slouží

Virtuální kategorie umožňují dynamicky zařazovat produkty do kategorií na základě definovaných hodnot parametrů a při tom nastavit speciální pojmenování, popis a URL adresu. Slouží tak zároveň jako indexovatelná stránka pro vyhledávače bez nutnosti udržovat zařazení produktů do další kategorie. Druhý význam je pro lepší orientaci uživatelům e-shopu, protože při navolení odpovídající kombinace hodnot parametrů ve filtru v kategorii, dojde k automatickému přesměrování do virtuální kategorie a tím pádem zobrazení jejího názvu a popisu.

Nastavení virtuální kategorie v K2

Ve stromu kategorií se vytvoří nová kategorii, které je potřeba přiřadit na e-shop, vyplnit pole název, nadřízenou kategorii a zatrhnout pole virtuální kategorie. Důležité pro virtuální kategorii je nastavit ji nadřízenou kategorii, z níž přebírá všechny zařazené produkty. Dále je potřeba nastavit hodnoty parametrů pro omezení přebíraných produktů. Do virtuální kategorie se vždy zařadí pouze ty produkty, které mají shodně nastaveny všechny definované parametry.

pic_5461.png

Obr.: 1 Nastavení v Kategorii – strom

pic_5462

Obr.: 2 Zobrazení virtuální kategorie na e-shopu

Další možnosti, které lze definovat v K2 je, jestli si uživatel žádá virtuální kategorii zobrazit ve stromu kategorií na e-shopu, či nikoliv, avšak její url stránka bude existovat. K této funkci slouží pole nezobrazovat virtuální kategorii v internetovém obchodě. V každém případě ale bude existovat URL adresa a stránka virtuální kategorie, kterou mohou vyhledávače zaindexovat.

Book Contents

Book Index

Kniha Menu webu

Kniha Menu webu je určena pro konfiguraci jednotlivých variant menu, které jsou na webu/e-shopu podporovány. Každá z variant má určené místo na stránce, kde se zobrazuje (např. boční, spodní menu apod.)

Položky (resp. Textové stránky), které se mají prostřednictvím daného menu zobrazit, jsou modifikovatelné uživatelem a je potřeba, aby byly vytvořeny před tvorbou samotného menu.

pic_4837

Obr.: Kniha Menu webu

Book Contents

Book Index

Menu webu - Základní údaje

Nový typ menu vytvoříme pomocí klávesy Insert, kde zvolíme Web, pro který má být menu vytvořeno. Dále pak je potřeba vybrat Typ, který určuje výše zmíněné zobrazení na webu/e-shopu a Název, který nám pomůže lépe identifikovat, o jaký typ menu se jedná. Titulek v tomto případě tvoří pouze doplňující charakteristiku.

pic_4835

Obr.: Kniha Menu webu - Základní údaje

Popis polí:

Web

E-shop nebo web, pro který je menu tvořeno.

Typ

Varianta zobrazení menu (boční, spodní apod.)

Název

Název menu webu/e-shopu

Titulek

Doplňující charakteristika názvu menu webu/e-shopu

Book Contents

Book Index

Menu webu - Položky menu

Položky vytvářeného menu lze modifikovat na 2. straně – Položky menu. Opět vkládáme pomocí klávesy Insert. Rozlišujeme 2 typy uzlů:

pic_4836

Obr.: Kniha Menu webu - Položky menu

Popis polí:

Nadřazená položka

Položka, pod kterou bude přiřazena nově vytvářená položka menu.

Přístupnost uživatele

Určuje, pro koho se má položka menu zobrazit. Lze vybrat z možností: všichni, přihlášený, nepřihlášený.

Textová stránka

Určuje, na jakou textovou stránku dojde k přesměrování. Pole nelze vyplnit, pokud zvolíme přesměrování na URL adresu.

Název

Název položky menu

Titulek

Titulek, neboli doplňující charakteristika názvu položky menu

URL adresa

V případě, že chceme, aby došlo k přesměrování na konkrétní URL adresu, využijeme toto pole namísto dřívě zmiňované textové stránky.

Book Contents

Book Index

Kniha Textové stránky

Textové stránky jsou jednoduché stránky s textem. Jde např. o stránky Vše o nákupu, Informace, Obchodní podmínky, Reklamace, Platby, O firmě, Výhody a slevy apod. Jde o údaje zobrazené na obecných záložkách či ve spodním menu eshopu, ale také se vztahují k příznakům na kartách Zboží. Stránky není možné v jednotlivých webech a e-shopech sdílet, tzn. pro každý web/e-shop je nutné vytvořit samostatnou sadu textů.

pic_3374

Obr.: Kniha Textové stránky

Textové stránky - šablonovací web/e-shop (nová verze)

Tyto stránky vytváříme a evidujeme v knize Textové stránky. Většina textových stránek má svojí šablonu, podle které je posléze načtena. Některým stránkách je však potřeba přiřadit funkčnost v knize Web a eshop - tlačítko Nastavení webu a e-shopu - Specifické stránky.

Textové stránky - responzivní web/e-shop (starší verze)

Pro starší verzi webu/e-shopu se pro jejich tvorbu a evidenci taktéž využívá kniha Textové stránky. Jejich seznam a přiřazení funkčnosti se provádí v knize Web a eshop - tlačítko Nastavení webu a e-shopu - Specifické stránky.

Úpravy v této knize se projeví na webu/e-shopu s přibližně 5 minutovou frekvencí (frekvence obnovy cache, tj. dočasné paměti). Tímto nastavením se urychlují reakce webu/e-shopu, který se tak nemusí pokaždé celý načítat z K2.

Book Contents

Book Index

Textové stránky - Základní údaje

pic_3375

Obr.: Kniha Textové stránky - Základní údaje

Popis polí:

Web, e-shop

Web/e-shop, ke kterému je stránka připojena.

Název

Název textové stránky. Zobrazuje se jako odkaz k rozkliknutí.

Typ

Jedná se o některou z vnořených stránek, tzv. widgetů, která se zobrazí v rámci dané textové stránky.

Hlavní nadpis

Nadpis na rozkliknuté stránce.

Přístupnost uživatele

Určuje, komu se daná textová stránka zobrazí (všichni, přihlášený, nepřihlášený).

Krátký popis

Na webu/e-shopu se nezobrazuje.

Nadřazená stránka

Stránka, která zastřešuje podřízené textové stránky. Aby se textová stránka zobrazovala na webu/e-shopu, musí být nadřazená stránka vždy vyplněna .

Autor

Umožňuje vybrat autora ze seznamu kontaktních osob.

Datum zveřejnění

Určeno k nastavení data, od kdy se má textová stránka zobrazovat, a také k seřazení podřízených textových stránek.

Čas zveřejnění

Určeno k nastavení času, od kdy se má textová stránka zobrazovat, a také k seřazení podřízených textových stránek.

Typ stránky

U podřízené stránky určuje, jakým způsobem se tato stránka "vnoří" do nadřízené stránky. Blíže viz následující kapitola Vložení vnořené stránky.

Název šablony

Na novém (šablonovacím) e-shopu jsou textové stránky tvořeny na základě šablon vytvořených programátory. Uživatel má k dispozici seznam šablon, ze kterých vybere tu, pro kterou tvoří danou textovou stránku.

Analytika

Analytické kódy pro měření stránky např. Google analytics - návštěvnost stránky.

Meta titulek

Zobrazuje se v hlavičce prohlížeče, příp. jako název oblíbené záložky v prohlížeči. Pokud titulek není vyplněn, generuje se automaticky z hlavního nadpisu stránky, názvu kategorie, názvu produktu apod.

Meta popis

Zobrazuje se ve výsledcích prohledávání pod Meta titulkem. Měl by obsahovat krátké shrnutí obsahu a motivovat tak návštěvníka k přečtení celé stránky. V případě, že vyhledávač nenajde popis, vybere ze stránky náhodně část textu.

Klíčová slova

Slouží pro zdrojový kód stránky a vyhledávače (tag Keyword).

URL

URL stránky, pokud je jiná než generovaná.

Kanonická URL

Kanonické URL slouží ke zjednodušení struktury adres. Fulltextoví roboti díky němu přesněji vědí, která stránka je z pohledu webmastera důležitější. Navíc se dá použít jak na statických, tak na dynamických webech.

OG typ

Určeno k tvorbě sdílených příspěvků na sociálních sítích.

Do Popisu textové stránky můžeme vkládat odkazy na jiné stránky, prostý či formátovaný text. Některé stránky nemusí obsahovat žádný text - např. Porovnávání zboží nebo košík. V seznamu textů jsou takové stránky proto, aby se na jejich základě vygenerovala stránka (URL adresa) se samostatnou funkčností (např. zobrazení seznamu zboží v košíku). Lze také využít Editor obsahu stránek, který je skvělou pomůckou pro úpravu textů přímo na webu/e-shopu.

Book Contents

Book Index

Vložení "vnořené" stránky - widgety
Vnořené stránky - responzivní web/e-shop (starší verze)

Textové stránky můžeme připojit jako součást jiné stránky - vytvořit tak tzv. widgety. Vytvoříme je tak, že této stránce nastavíme v poli Nadřazená stránka stránku nadřízenou a nastavíme Typ - viz níže. Tím stránku "převedeme" do rámečku, který se zobrazí na nadřízené stránce. Je možné ji otevřít tlačítkem Více, pak se zobrazí celá tato stránka s úplným obsahem.

Tento widget - rámeček - může zobrazovat čtyři varianty obsahu, které určujeme Typem. Typ je uživatelský číselník, standardně se využívají čtyři níže popsané. Jejich propojení s konkrétním způsobem zobrazení je definované v Nastavení webu a e-shopu:

Samotným widgetům i jim podřízeným stránkám můžeme nastavit Zařazení do skupiny. Tím zajistíme, že se daná stránka či widget zobrazí jen uživatelům se shodným Zařazením do skupiny. Je-li widget skryt v souvislosti s nastavením Zařazení do skupiny, jsou skryty i jeho podřízené stránky bez ohledu na jejich samotné nastavení. Nicméně jejich nastavení se uplatní např. při kliku na odkaz v emailu nebo jinde dostupným odkazem.

Widgety i jim podřízené stránky v rámci widgetu jsou seřazeny podle data a času zveřejnění - nahoře budou ty nejčerstvější. Datum a čas zveřejnění můžeme v textové stránce upravit.

Pozn.: Metodicky doporučujeme mít pro textovou stránku vždy variantu bez zařazení, která pokryje odkazy na tuto stránku pro všechny uživatele, a následně varianty pro konkrétní vybrané (nebo všechny) skupiny. Vyřešíme tak případné potíže, kdy někdo např. přidá nový záznam do číselníku Zařazení do skupiny a tento záznam přidělí uživateli.

Textová stránka se zobrazuje vždy ve struktuře:

  1. Obsah pole Popis,
  2. Formulář - tj. generovaná část stránky (např. obsah košíku, výsledek porovnávání apod.),
  3. "Náhled" podřízených stránek v závislosti na jejich typu.

Je-li však zobrazená formou widgetu na jiné text. stránce, zobrazuje se vždy pouze generovaná část stránky.

Konkrétní příklady využití vnořených, neboli podřízených textových stránek jsou uvedeny v metodice.

Book Contents

Book Index

Kniha Odběry pro eshop

Kniha Odběry pro eshop zobrazuje všechny způsoby odběru, které jsou na webech a e-shopech podporovány. Většinou obsahuje záznam pro osobní odběr a několik dopravců či zásilkových služeb, které využíváme.

pic_3694

Obr.: Kniha Odběry pro eshop

Doprava zdarma

Pokud chce uživatel umožnit svým zákazníkům některou z doprav zdarma, může k tomu využít jednu z následujících možností:

1. Při vytváření nového způsobu odběru je potřeba vybrat zboží s nulovou cenou prodeje. Pak tento způsob dopravy se bude na e-shopu zobrazovat vždy s nulovou částkou.

2. Další možností je, že pro daný způsob odběru nastavíme, že bude zdarma od nějaké částky. Nastavit jej lze tak, že na vybraném Odběru, na záložce Základní údaje vyplníme pole Zdarma od ceny a vyplníme pole Zboží zdarma. Po úspěšném nastavení se doprava zdarma projeví tehdy, pokud zákazník nakoupí za částku rovnou či větší, než je nastavena. Lze využít také možnosti nastavení dopravy zdarma pro jiné měny zatrhnutím příznaku Pro ostatní měny.

pic_4889_01

Obr.: Kniha Odběry pro eshop - Základní údaje (nastavení odběru) - Doprava zdarma od ceny

3. Poslední varianta spočívá v nastavení slevového kupónu na dopravu zdarma. Ten je potřeba vytvořit v knize Slevové kupony a zapnout volbu Doprava zdarma. Dále pak je potřeba na daném Odběru, na záložce Základní údaje zatrhnout volbu Zdarma pokud je aplikován kupón na dopravu zdarma a vyplnit Zboží zdarma. Pokud je nastavení provedeno korektně, doprava zdarma se na odběru projeví tehdy, pokud je aplikován platný kupón.

pic_4890_01

Obr.: Kniha Odběry pro eshop - Základní údaje (nastavení odběru) - Slevový kupón na dopravu zdarma

4. Poslední možností, jak umožnit dopravu zdarma na e-shopu, je nákup zboží s příznakem Doprava zdarma (nastavujeme v číselníku Zboží, na straně Eshop - Příznaky pro zboží.

pic_5327

Obr.: Kniha Odběry pro eshop - Základní údaje (nastavení odběru) - Doprava zdarma pro zboží s příznakem Doprava zdarma

Změny provedené v této knize se v modulu Web a e-shop projeví ihned.

Jednotlivé odběry pak kombinujeme s možnými platbami na záložce Odběry a platby e-shopu.

Pozn.: Na knize Dodavatelé/ Odběratelé jsou pole Povolené způsoby dopravy a Povolené způsoby platby. E-shop na tyto definice způsobu odběru a platby reaguje a vyřazuje nepovolené způsoby z nabídky 2. kroku košíku.

Book Contents

Book Index

Odběry pro eshop - Základní údaje

Na této záložce vidíme a upravujeme základní údaje o jednotlivých způsobech odběru.

pic_3690

Obr.: Odběry pro eshop - Základní údaje

Základní údaje a Nastavení odběru- popis polí:

Zkratka

Zkratka odběru.

Název

Název odběru.

Stát

Umožňuje omezit použití způsobu odběru (tj. dopravce) pro zvolený stát, kdy omezení je funkční při použití např. balikobotu a jiných speciálů. Stát se v objednávce kontroluje v souvislosti s dodací adresou.

Požadovat zadání dodacích údajů

U způsobů odběru s touto volbou je při zadávání objednávky na webu/e-shopu Adresa povinným údajem. Volbu vypínáme zejména v případě, že zásilku máme odeslat k osobnímu odběru na pobočku, pak adresu zákazníka nepotřebujeme

Poznámka

Poznámka k odběru - zobrazí se zvýrazněná u daného způsobu odběru.

Zboží

Karta Zboží, která se přidá do zakázky při daném způsobu odběru v objednávce. Z této karty se rovněž na webu/e-shopu načítá cena jednotlivých variant.

Způsob odběru

Způsob odběru, který se doplní do vytvářené zakázky v závislosti na uplatněném způsobu odběru v objednávce z webu/e-shopu.

Způsob dopravy

Způsob dopravy, který se doplní do vytvářené zakázky v závislosti na uplatněném způsobu odběru v objednávce z webu/e-shopu.

Zdarma od ceny

Určuje celkovou cenu objednávky, od které již zákazníkovi není účtována cena za zvolený způsob odběru. Ceny musí být větší než 0.

Zboží zdarma

Karta Zboží, která se přidá do zakázky při daném způsobu odběru v objednávce v případě, že zákazníkovi cenu odběru neúčtujeme, tj. při převýšení částky z pole Zdarma od ceny nebo při užití příznaku Zdarma pokud existuje zboží s dopravou zdarma.

Zdarma pokud existuje zboží s dopravou zdarma

Volba umožní nepočítat cenu dopravy v případě, že na objednávce je zboží s příznakem Doprava zdarma na záložce Eshop.

Zdarma pokud je aplikován kupón na dopravu zdarma

Volba umožní nepočítat cenu dopravy, pokud je zadán platný kód slevového kupónu a zároveň je vyplněno Zboží zdarma.

Způsob dopravy

Číselník slouží k evidenci a úpravám způsobů dopravy.

pic_4615

Obr.: Způsob dopravy - Základní údaje

Přepravní parametry - Maximální hmotnost

V číselníku Způsob dopravy je možné si definovat maximální hmotnost pro daného přepravce. Je potřeba mít nastavenou hmotnost také na zboží. (Zboží - Základní údaje - Skladová jednotka - Hmotnost Brutto). Pokud zboží přesáhne v objednávce maximální hmotnost uvedenou v číselníku Způsob dopravy, pak se tento přepravce při výběru způsobu dopravy nezobrazí.

Pobočky odběru

V okně Pobočky odběru nastavujeme seznam všech poboček, které souvisí s daným způsobem odběru. Pro osobní odběr to tedy budou zejména pobočky firmy, pro balík na poštu pobočky pošty apod. Jednotlivé pobočky přiřazujeme jako odkazy na záznam Dod./Odb. Pro určení adresy pobočky se pak použije základní adresa vybraného záznamu (vyznačená na obrázku).

Pobočky se do e-shopu přenesou pouze v případě, že na 1. straně karty Odběru je nastaven příznak Vybírat pobočku osobního odběru.

Book Contents

Book Index

Odběry pro eshop - Přílohy

Ke způsobu odběru můžeme přidat také obrázek (např. logo dopravce), a to na záložce Přílohy, podzáložce Odkazy. Použijeme kategorii Hlavní obrázek - náhled. Způsob práce s tabulkou Odkazy je podrobně popsán v kapitole Přílohy - záložka Odkazy.

Book Contents

Book Index

Kniha Weby a e-shopy

V této knize je možné založit a definovat libovolné množství e-shopů nebo webů. Pro každý provozovaný web/e-shop potřebujeme právě jeden záznam. K němu se následně budou vztahovat či používat záznamy v jiných knihách. Definujeme zde základní údaje, jeho chování, možnosti odběru a plateb a jiné související údaje.

Web vs. E-shop

Základní rozdíl mezi webem a e-shopem je ten, že web slouží primárně jako firemní prezentace. Vkládají se zde kontakty, stránka "O nás", galerie firmy, katalog zboží, apod. Na web je možné zařadit také možnost e-shopu. Jedná se tedy o komplexní webovou aplikaci, která slouží jako firemní prezentace s možností e-shopu.
E-shop slouží především jako internetový obchod, kde hlavním účelem je prodej zboží.

V IS K2 rozlišujeme web od e-shopu pomocí zatržítka Web verze, které je umístěno v modulu Weby a e-shopy na záložce Základní údaje (1. strana).