K2 SyncService
Služba K2 SyncService
K2 SyncService je synchronizační služba, která slouží k synchronizaci záznamů (Kontaktních osob) se serverem Exchange. Tato služba synchronizuje záznamy s IS K2 prostřednictvím Aplikačního serveru. Aplikační server proto musí být nainstalován a spuštěn. Vždy se synchronizují záznamy s IS K2, na který je napojen Aplikační server komunikující se službou K2 SyncService.
Pokud je služba K2 SyncService spuštěna, umožňuje synchronizaci oběma směry, tzn. založí záznam na serveru Exchange, případně vytvoří novou kontaktní osobu v IS K2.
Při synchronizaci čte služba nejdříve záznamy z Primárního zdroje. Primárním zdrojem pro synchronizaci je vždy IS K2. Tuto skutečnost vidíme také v poli Primární systém ve formuláři pro nastavení synchronizace. Bližší popis nastavení je uveden v kapitole Nastavení synchronizace.
Primární zdroj je důležitý také pro řešení synchronizačních konfliktů. Ke konfliktům dochází v případě shodných záznamů, tzn. když je stejná kontaktní osoba na serveru Exchange i v IS K2. Služba K2 SyncService při synchronizaci porovnává Elektronické adresy z Primárního zdroje, tzn. z IS K2 a porovnává je se všemi fieldy na druhé straně. Pokud nalezne shodu, dochází ke konfliktu. Záznam je modifikován vždy dle Primárního zdroje.
Kontaktní osobu je nutné do synchronizace přiřadit. To provedeme zatržením pole Exchange Synchronizace na 5. straně kontaktní osoby.
Obr.: Kontaktní osoby - 5. strana
Pokud má kontaktní osoba pole Exchange Synchonizace zatrženo, přidá se na server Exchange a bude se s tímto serverem vždy synchronizována. Pokud je kontaktní osoba uložena na serveru Exchange a při synchronizaci je nalezena v IS K2 je toto pole automaticky zatrženo službou K2 SyncService.
Nastavení synchronizace
Nastavení pro synchronizaci jsou dostupná v IS K2 prostřednictvím funkce č. 1095 Správce - nastavení synchronizace kontaktů s Exchange. Tato funkci je nutné přidat na plochu jako tlačítko. Uživatel musí mít nastaveno právo Nastavení sychronizace kontaktů pro Exchange. Veškerá nastavení jsou určena pouze pro prvotní nastavení synchronizace! Nedoporučujeme měnit tato nastavení při pozdějším používání synchronizační služby.
Po spuštění funkce se zobrazí formulář pro nastavení synchronizace.
Obr.: Nastavení synchronizace kontaktů s Exchange
Záložka Nastavení synchronizace kontaktů s Exchange slouží pro nastavení údajů schránky na serveru Exchange (MBox). Proti této schránce běží služba K2 SyncService a s tímto účtem budou záznamy synchronizovány. Emailovou adresu schránky na serveru Exchange zadáváme v poli Exchange Sync Emai Address. Uživatelské jméno a heslo k tomuto účtu pak v polích Exchange Credential Username a Exchange Credential Password.
Pole Primární systém slouží pro informaci o primárním zdroji pro řešení synchronizačních konfliktů. Pole nelze editovat a je pouze informační. Primárním zdrojem je vždy IS K2.
Pole Exchange Sync Time Interval je určeno pro nastavení intervalu opakování synchronizace. Hodnota se zde zadává v milisekundách. Implicitní nastavení intervalu je 1500 milisekund.
Tlačítkem Mapování polí el. adres zobrazíme formulář pro nastavení Elektronických adres synchronizace.
Obr.: Nastavení elektronických adres pro synchronizaci
Ve formuláři jsou uvedeny elektronické adresy serveru Exchange, které mohou být službou K2 SyncService synchronizovány s IS K2. Těmto elektronickým adresám zde můžeme přiřadit konkrétní typ elektronické adresy z kontaktní osoby v IS K2. Elektronické adresy kontaktních osob jsou synchronizovány vždy podle tohoto nastavení.
Záložka Mapování polí slouží pro nastavení synchronizace dalších polí kontaktní osoby se serverem Exchange. Na této záložce přiřadíme konkrétnímu poli na serveru Exchange příslušné pole kontaktní osoby z IS K2. Ne však elektronické adresy!
Obr.: Záložka Mapování polí
Novou položku zde přidáváme pomocí klávesy Insert.
Obr.: Formulář pro párování polí synchronizace
Ve formuláři zadáváme do pole K2Field název pole z kontaktních osob z IS K2. Pole Exchange Field slouží pro určení odpovídajícího pole na serve Exchange. Po uložení budou tato pole vždy synchronizována proti sobě službou K2 SyncService.
Kniha synchronizačních konfliktů
V případě konfliktu synchronizační služby je nutný vstup uživatele. Ke komunikaci uživatele se synchronizační službou slouží Kniha synchronizačních konfliktů. Tuto knihu je nutné přiřadit na plochu jako tlačítko. Název datového modulu knihy synchronizačních konflitků je Sync Backlog.
Pokud služba K2SyncService detekuje konflikt mezi K2 a serverem Exchange, zastaví synchronizaci, hlásí chybu v podobě nového záznamu v knize synchronizačních konfliktů a čeká na vstup uživatele. Při každém konfliktu služby vznikne v knize vždy nový záznam. Tento záznam obsahuje veškeré informace potřebné k vyřešení daného konfliktu.
Obr.: Příklad konfliktu služby K2SyncService
V horní části formuláře záznamu o konfliktu služby je uveden typ konfliktu, který nastal. Při běhu synchronizační služby může nastat 7 různých typů konfliktů.
Typy konfliktů:
- Existuje více než jeden kontakt (s EA) v IS K2 - po přidání kontaktu na server Exchange detekuje služba v IS K2 více než jednu kontaktní osobu s danou elektronickou adresou.
- Kontakt již existuje a má zatžen příznak synchronizace - po přidání kontaktu na server Exchange detekuje služba v IS K2 kontaktní osobu s již zadrženým příznakem Exchange Synchron.
- Kontakt nelze podle PK v IS K2 najít - při synchronizaci nebyl v IS K2 nalezen kontakt (podle primárního klíče), který již byl dříve synchronizován (např. v případě smazání kontaktní osoby v databázi).
- Kontakt nelze do K2 uložit - chyba při uložení kontaktu do IS K2, např. v případě špatně zadané elektronické adresy u kontaktní osoby.
- Kontakt nelze uložit na server - kontakt přiřazený do synchronizace nelze na server Exchange uložit.
- Obnovení - ztráta příznaků v IS K2 - konflikt v případě, že dojde ke ztrátě příznaků Exchange Synchron. IS K2, ale je dostupná vazba (primární klíč) na straně serveru Exchange. Musí také dojít k vymazání časových razítek správcem.
- Obnovení - ztráta vazby na serveru Exchange - konflikt nastane v případě ztráty vazby (uloženého ID kontaktní osoby) na straně Exchange serveru. Musí také dojít k vymazání časových razítek správcem.
V poli Popis kontfliktu jsou uvedeny detailní informace o daném konfliktu. V poli Stav je vždy vyplněn popis aktuální situace konfliktu. V případě, že je zde uveden stav Čeká se na správce, je nutné daný konflikt řešit uživatelským zásahem.
Možné stavy konfliktu:
- Čeká na správce - je nutný zásah uživatele.
- Čeká na potvrzení sync. službou - byl proveden zásah uživatele, konflikt byl vyřešen a systém čeká na odpověď synchronizační služby.
- Konflikt vyřešen - konflikt byl uživatelem vyřešen.
- Chyba při řešení konfliktu - konflikt nebyl vyřešen, došlo však k novému spuštění nebo restartování služby. Služba tímto ztratila informace o konfliktu a nemůže jej znovu nabídnout k řešení.
Spodní část formuláře slouží pro řešení nastalých konfliktů. V poli Možná řešení jsou vždy zobrazeny veškerá dostupná řešení konfliktu. Veškeré konflikty řeší uživatel pomocí tlačítek na tomto formuláři. Tlačítka je možné použít pouze ve stavu Změna daného záznamu. Ke každému možnému řešení je ve formuláři vždy dostupné tlačítko s popisem řešení.
Stisknutím vybraného tlačítka dojde k vyřešení problému synchronizace vybraným způsobem. V poli Stav je, po vyřešení konfliktu, uveden nejdříve popis Čeká na potvrzení sync. službou. Pokud je krok službou potvrzen zobrazí se stav Konflikt vyřešen. Do pole Popis konfliktu je pak vložen text s informací o vyřešení. Záznam ve stavu Konflikt vyřešen již není možné měnit.
Obr.: Příklad vyřešeného konfliktu