Rezervační listy
Na rezervačních listech je evidováno zboží, jež má být připraveno k určitému termínu pro konkrétního zákazníka.
Obr.: Otevřené menu modulu Prodej / Zpracování zakázek - Rezervační listy
Pokud vystavíme na nějaké zboží rezervační list, objeví se ve skladové evidenci dané množství jako rezervované. Zde se sčítají položky ze všech rezervačních listů. Vazba RL na sklad vyplývá z nastavení Parametru mandanta na 2. straně karty - Nezávislost pokrytí na informačním skladě.
Požadujeme-li blokování zboží na skladě pro určitého zákazníka, vystavíme na toto zboží výdejku. Tím se dané množství zboží přesune ve skladové evidenci ze sloupce Dispozice do Zadáno a je zaručeno, že nikdo jiný již nemůže toto zboží zařadit do jiné výdejky.
Potvrzením výdejky se vydané množství odečítá od celkového množství Zadáno.
Výmazem položky z nepotvrzené výdejky se přesouvá množství uvedené na této položce ze Zadáno do Dispozice.
Výmazem položky z rezervačního listu se celkové množství Rezervováno sníží o množství na této položce. Ke stejnému výsledku povede zařazení rezervované položky zboží do některé výdejky. Zboží, které je na skladě blokováno pro nějakého zákazníka, se už neobjevuje jako Rezervováno. Rezervační list zůstává nadále archivován. Kdybychom zboží z nepotvrzené výdejky vymazali, objevilo by se toto množství zboží opět jako Rezervováno.
Pomocí rezervací lze vytvářet nákupní strategii, automaticky sestavovat dodavatelské objednávky apod.
Rezervační listy je také možno účtovat především na podrozvahové účty, čímž lze docílit promítnutí kalkulovaných a plánovaných nákladů do účetnictví, a potom do ekonomických analýz.
Kniha Rezervační listy
Obr.: Kniha Rezervační listy
Pozn.: V záhlaví jednotlivých rezervačních listů je zobrazována suma plánovaných skladových cen jednotlivých položek rezervačního listu. Tyto ceny se v záhlaví nezobrazují po zatržení volby v Parametrech uživatele na straně 2 - Nákup a Prodej - Potlačit skladovou cenu v Rezervačních listech.
Dále jsou na 2. a 4. straně rezervačních listů v implicitním nastavení zobrazeny sloupce s plánovanou skladovou cenou. Po zatrhnutí výše uvedené volby jsou v implicitním nastavení zobrazeny sloupce s prodejní (fakturovanou) cenou.
Doklad Rezervační list
Základní údaje (1. strana)
Tato strana rezervačních listů slouží k evidenci základních údajů těchto dokladů.
Obr.: Rezervační listy - 1. strana
Popis polí:
Zakázka |
Číslo nadřízeného dokladu, tedy zakázky, se kterou je rezervační list svázán. Je-li rezervační list vystaven jako volný doklad, je toto pole prázdné. |
Adresy |
Tlačítko pro zobrazení adresáta nebo nadřízené firmy. Bližší popis je uveden v kapitole Adresát. |
Rezervační list |
Kniha, období a číslo rezervačního listu. |
Stav |
Pole pro výběr z číselníku, které umožňuje filtrování dokladu dle vybraného stavu uživatelem. |
Odběratel |
Název odběratele, pro kterého rezervační list vystavujeme. |
Ceny / pole |
Přepnutí na tabulku daňových skupin. |
Ceny |
Celkové částky rezervačního listu. V tomto řádku je uvedena cena brutto, cena netto a výše DPH. |
Měna |
Příznak určuje, že je doklad vystaven v cizí měně. |
DPH |
Volba určuje, že je rezervační list vystaven s DPH. |
Středisko |
Středisko, kterého se rezervační list týká. |
Kód zakázky |
Libovolný číselný nebo textový údaj sloužící ke třídění aktivit společnosti. |
Kód 1, Kód 2, Referent |
Pole umožňují uživatelské rozlišení, příp. vazbu do personalistiky. Bližší popis v kapitole Základní číselníky - Kód 1, Kód 2, Referent. |
Datum rezerv. do |
Koncové datum rezervace zboží. |
Datum rezerv. od |
Počáteční datum rezervace zboží. |
Kurz |
Pokud je rezervační list vystaven na zahraniční měnu (zatrhnuto pole Měna), dosazuje se do tohoto pole měna dokladu a směnný kurz pro přepočet. Zde je pouze zobrazen ze zakázky. |
Párovací symbol |
Toto pole slouží k zadání definice párovacího symbolu účetních dokladů (viz kapitola Účetnictví - Párovací symboly). |
Cenová skupina |
Cenová skupina hlavičky dokladu, podle které se určují prodejní ceny. Tato cenová skupina se kopíruje do jednotlivých položek dokladu. |
Typ plánu |
Do tohoto pole se implicitně dosazuje typ plánu, který je definovaný v dané knize prodeje (viz kapitola Základní číselníky a podpůrné moduly K2 - Typ plánu). Typ plánu slouží pro členění dokladů. |
Datum vystavení |
Datum vystavení rezervačního listu. |
Lhůta |
Lhůta, ve které má být zboží dodáno. |
Popis |
Libovolný popis dokladu. |
Vystavil |
Jméno pracovníka, který rezervační list vystavil. |
Změnil |
Datum a jméno pracovníka, který provedl poslední změnu. |
K rezervačním listům je umožněno připojovat libovolné druhy a typy poznámek, případně můžeme využít Textu hlavičky či Textu patičky. Bližší popis práce s poznámkami je uveden v kapitole Základní číselníky a podpůrné moduly K2 - Poznámky. Pro zobrazení interního textu odběratele slouží záložka Interní text odběratele. Dále jsou k dispozici záložky Úkoly a Aktivity. Popis práce se záložkami je popsán v kapitole Úkoly - záložka dokladu a Aktivity - záložka dokladu.
Základní údaje hlavičky Rezervačního listu jsou na záložce Údaje.
Popis polí:
Středisko |
Středisko, kterého se rezervační list týká. |
Kód zakázky |
Libovolný číselný nebo textový údaj sloužící ke třídění aktivit společnosti. |
Prostředek |
Odkaz do knihy Prostředek. Ze Zakázky se kopíruje do podřízených dokladů. |
Kód 1, Kód 2, Referent |
Pole umožňují uživatelské rozlišení, příp. vazbu do knihy Referenti. Bližší popis v kapitole Základní číselníky - Kód 1, Kód 2, Referent. |
Datum rezerv. do |
Koncové datum rezervace zboží. |
Datum rezerv. od |
Počáteční datum rezervace zboží. |
Kurz |
Pokud je rezervační list vystaven na zahraniční měnu (zatrhnuto pole Měna), dosazuje se do tohoto pole měna dokladu a směnný kurz pro přepočet. Zde je pouze zobrazen ze zakázky. |
Párovací symbol |
Toto pole slouží k zadání definice párovacího symbolu účetních dokladů (viz kapitola Účetnictví - Párovací symboly). |
Cenová skupina |
Cenová skupina hlavičky dokladu, podle které se určují prodejní ceny. Tato cenová skupina se kopíruje do jednotlivých položek dokladu. |
Typ plánu |
Do tohoto pole se implicitně dosazuje typ plánu, který je definovaný v dané knize prodeje (viz kapitola Základní číselníky a podpůrné moduly K2 - Typ plánu). Typ plánu slouží pro členění dokladů. |
Datum vystavení |
Datum vystavení rezervačního listu. |
Lhůta |
Lhůta, ve které má být zboží dodáno. |
Popis |
Libovolný popis dokladu. |
Vystavil |
Jméno pracovníka, který rezervační list vystavil. |
Změnil |
Datum a jméno pracovníka, který provedl poslední změnu. |
Položky (2. strana)
Zboží, které má být pro odběratele rezervováno, je uvedeno na 2. straně rezervačních listů. Novou položku vkládáme ve Změně či v Novém záznamu klávesou Ins. Pokud vystavujeme volný doklad, zobrazí se formulář Položka prodeje, do kterého vybereme požadované zboží a zapíšeme potřebné údaje. Pokud vystavujeme doklad vázaný, po stisku klávesy Ins vybíráme položky z knihy Položky hlavičky.
Obr.: Rezervační listy - 2. strana
Formulář Položka prodeje můžeme vyvolat také stisknutím klávesy Enter na jednotlivých položkách rezervačního listu, a to jak ve Změně, tak v Prohlížení. Ve Změně navíc můžeme poopravit údaje o množství zboží, jeho cenách, dosadit kódy apod.
Tlačítkem Hromadná změna položek je ve Změně možné upravit hromadně hodnoty v položkách dokladů, včetně slevy. Tato funkce je blíže popsána v kapitolách Hromadná změna položek dokladů a Položky nákupu a prodeje.
Likvidace (3. strana)
K likvidaci a zaúčtování dokladu slouží 3. strana karty Rezervační list. Tato problematika je podrobně popsána v kapitole Účetnictví - Likvidace a účtování.
Doklady (5. strana)
Na 5. straně karty Rezervačního listu je uveden přehled všech dokladů, které jsou s tímto dokladem svázány pomocí nadřízeného dokladu (zakázky). Přesun mezi jednotlivými doklady se provádí současným stisknutím kláves Ctrl a počátečního písmene dokladu. Rovněž je možné vybraný doklad zobrazit klávesou Enter.
Obr.: Rezervační listy - 5. strana s otevřenou záložkou Faktury vydané
Dokumenty (9. strana)
Na 9. straně je možno k rezervačním listům přiřazovat libovolné dokumenty a doklady. Bližší popis práce s připojenými doklady a dokumenty je uveden v kapitole Základní číselníky a podpůrné moduly K2 - 9. strana.
Funkce nad Rezervačními listy
Ctrl+F8 |
Graf Gantt stavu výroby - graf zobrazující stav plnění výroby položek rezervačního listu (0. strana). Podrobný popis grafu je uveden v kapitole Gantt - stav výroby. |
Sestavy - Rezervační listy
Rezervační list
Číslo procesu: EXP008 |
Ident. číslo sestavy: SZAK051 |
Soubor: REZ_DOK01.AM |
Popis sestavy: Rezervační list. Sestava umožňuje ukládání parametrů do „*.xml“ souboru. Je možný hromadný export do „*.pdf" a rozesílání emailem. |
||
Adresa ve stromu: [Prodej / Zpracování zakázek] [Rezervační listy] [Tisk dokladů - seznamy] |
Parametry sestavy:
BarCode - Ano Ano - zobrazí čárový kód. |
Batch - Ne Ano - Zobrazí šarže pro položku. |
BatchAttr - 1 0 - nezobrazí nic, 1 - zobrazí se parametry šarže, 2 - zobrazí se požadované parametry šarže. |
BusinessRegister - 1 Zobrazí se informace o obchodním rejstříku z Nastavení vlastních firem. 0 – nezobrazí informace o obchodním rejstříku, 1 – zobrazí maximálně dvouřádkový text o obchodním rejstříku, 2 – zobrazí maximálně čtyřřádkový text o obchodním rejstříku. |
CataloguePrice - Ano Ano - zobrazí katalogové ceny u položek. |
CodeAndCentre - 0 Zobrazí středisko a kód dle nastavení: hodnoty 0 - nikde, 1 - v hlavičce, 2 - v položkách, 3 - na obou místech. |
CodeOfCurrency - Ne Ano - Zobrazí kód měny (např. USD). Ne - zobrazí značku měny (např. $). |
CombineOrigItem - Ano Ano - sloučí položky se stejným OrigItemF (pakliže se neliší v ceně a některých dalších atributech). |
Contacts - 1;Addr;TaxNum;Tel1;Fax1;Email1;WWW Parametr má celkem 10 pozic, pevně stanovené jsou první tři: 1. pozice: uživatel, jehož kontakty z karty uživatele (telefon, mobil, fax, email) se tisknou. Možnosti: 0 - žádné uživatelské kontakty, 1 - uživatel, který doklad vystavil, 2 - aktuálně přihlášený uživatel - který doklad tiskne. 2. pozice: "Addr" - je-li zadáno, pak se zobrazí adresa firmy. 3. pozice: "TaxNum" - je-li zadáno, pak se zobrazí IČO a DIČ. 4. - 10. pozice: vyjmenované typy elektronických adres vlastní firmy (tzn. může jich být až 7). Příklad: (Contacts - 1;Addr;;TEL1;FAX1;WWW1): Zobrazí se Adresa firmy, pod ní kontakty z karty uživatele, který doklad vystavil, (daňová čísla jsou vynechána prázdným stringem 3. pozici) následují elektronické adresy s typem Tel1, Fax1, WWW1. Pozn.: Je-li některý z údajů potlačen, nezůstává volné místo. Nicméně Výchozí pořadí v sestavě je vždy: adresa, daňová čísla, kontakty uživatele, zadané elektronické adresy vlastní firmy. |
DefaultExport - Ne Popsán spolu s ostatními parametry exportu v kapitole Parametry sestav pro hromadné zasílání e-mailem. |
Description - Ne Ano - zobrazí informaci z pole Popis z 1. strany dokladu. |
DescriptionFromItem - Ano Ano - zobrazí dodatek zadaný do pole Popis na položce dokladu. |
Discount - Ano Ano - zobrazí slevu zadanou v položce. |
DraftLabel - Ano Ano - zobrazí text "NÁVRH" na pozadí sestavy, pokud je doklad nepotvrzený. Ne - "NÁVRH" se nezobrazí. |
Export_... - různé parametry Součástí sestavy jsou také parametry exportu popsané souhrnně pro všechny doklady v kapitole Parametry sestav pro hromadné zasílání e-mailem. |
Interactive - Ne Ne - zobrazí vstupní formulář pro zadání hodnot parametrů. |
JCKindItem - Seznam druhů, které se tisknou ve stromu průvodek (více druhů je potřeba oddělit středníkem). |
JCTreeLevel - 1 0 - zobrazí u položek všechny úrovně průvodek, 1 - bez průvodek 2,3,4... - počet úrovní. |
K2Info - Ano Ano - Zobrazí informativní text o dokladu vystaveném systémem K2. |
KeepEnvelopeFormat - Ne Ne - schová prázdné místo pod místem pro okénko obálky. Efekt ušetřeného místa se násobí, pokud je parametr "BarCode" na "Ne". Má význam, pokud uživatel nevyužívá okénkové obálky, nechce skládat vytištěný doklad do obálky podle vodící linky na dokladu. Ano - místo se neschová - čára mezi položkami a adresovou částí bude vždy v jedné třetině stránky. |
LangAccordtoParams - Ne Pokud se má sestava tisknout v jazyce nastaveném v parametru "jazyk polí" a "jazyk reportu", pak je nutné nastavit hodnotu parametru na "Ano". |
LeftEnvelopeWindow - Ne Ano - adresa odběratele se tiskne vpravo (určeno pro zasílání dokladů poštou v zahraničí, kde je okénko pro obálku vlevo); Ne - adresa odběratele vlevo. |
LeftShift - 5 O kolik mm se okraj sestavy posune doleva (slouží k nastavení pro tisk na tiskárně). |
LineBetweenItems - Ne Zobrazí dělící čáru mezi položkami. |
LogoPictureFooter - 0 Parametr upravuje zobrazení loga patičky. Pokud je parametr prázdný, zobrazí logo podle nastavení parametru Obrázek v patičce ve funkci Správce - Systém - Správa vlastních firem. 0 - nezobrazí se nic, ale místo zůstane volné (pro hlavičkový papír), 1 - žádný obrázek ani prázdné místo. Název souboru s příponou png - konkrétní obrázek v adresáři Pictures dané firmy. |
LogoPictureHeader - Parametr upravuje zobrazení loga hlavičky. Pokud je parametr prázdný, zobrazí logo podle nastavení parametru Obrázek v hlavičce ve funkci Správce - Systém - Správa vlastních firem. 0 - nezobrazí se nic, ale místo zůstane volné (pro hlavičkový papír), 1 - žádný obrázek ani prázdné místo. Podmínkou je mít nastaven parametr KeepEnvelopeFormat na Ne. Název souboru s příponou png - konkrétní obrázek v adresáři Pictures dané firmy. |
Notes - Do parametru se zadá typ komentáře z hlavičky dokladu, který se má zobrazit v sestavě. V případě požadavku na zobrazení více typů komentářů, je potřeba jednotlivé typy komentářů oddělit středníkem (např. MAIL;CMR). Pakliže je nalezeno více komentářů stejného typu, zobrazí se všechny komentáře. |
NumberOfItem - 1 0 - nezobrazí žádné číslo, 1 - zobrazí číslo položky zakázky; 2 - zobrazí číslo objednávky. Vždy ve formátu "#001". |
OneLineItem - Ne Ano - zobrazí položku dokladu vždy na 1 řádek. |
ProportionalFont - Ano Ano - zobrazí dodatky fontem typu Verdana, Ne - font typu CourierNew. |
SerialNumber - Ne Ano - zobrazí sériová čísla u položek. |
Sign - @Vyst;;; Parametr má 5 pozic: 1. pozice určuje osobu, jejíž podpis se má zobrazit. Může jít o obrázek pojmenovaný dle Logname uživatele, který doklad vystavil (@Vyst) nebo doklad tiskne - tedy dle aktuálního přihlášení (@akt), nebo konkrétní Logname.
Implicitně se bere hodnota zadaná v poli Razítko v Nastavení vlastních firem. Zde se zadá cesta a název souboru. Cestu lze zadat pomocí aliasu. Místo komkrétního názvu souboru lze zadat %s. Obrázek musí být vždy ve formátu xxx.png. Pokud není vyplněno v Nastavení vlastních firem, pak se hledá soubor v adresáři Pictures.
Příklad zadání v poli Razítko v Nastavení vlastních firem: pomocí alias: k2*DEMO\Pictures\razitko.png (hledá se obrázek v cestě mandanta. Soubor razitko.png v adresáři Pictures) pomocí %s: k2*DEMO\Razitka\%s.png (takto zadaná hodnota umožní zobrazit bitmapy s podpisem všem uživatelům, kteří doklady vystavují nebo jsou aktuálně přihlášení a mají soubor ve formátu PNG v adresáři (v tomto případě uživatelem vytvořený adresář Razitka).
2. pozice: výška obrázku. 3. pozice: vzdálenost od levého okraje. 4. pozice: vzdálenost obrázku od horního okraje dané sekce. 5. pozice: šířka obrázku. Příklad: (Sign - @vyst;27;47;0;83) Tiskne podpis uživatele, který doklad vystavil, vysoký 27 bodů, odsazený zleva o 47 bodů, u horního okraje. Obrázek je široký 83 bodů.
Pokud je parametr nastavený na hodnotu 0, pak se razítko nezobrazí. |
SortBy - Pole se plní hodnotou pole z položek prodeje (např. C_Zbo;Zkr nebo CF_CeJePlM). Podle hodnoty parametru se seřadí položky na dokladu. Implicitně je parametr prázdný. Pokud je vyplněna hodnota tohoto parametru, pak nedojde ke sloučení položek, i kdyby byl parametr CombineOrigItem nastaven na Ano. |
StateOfOrigin - Ne Ano - zobrazí kód sazebníku a stát původu u položek. Pokud je vyplněno na šarži, zobrazí informace ze šarže, jinak zobrazí údaje z karty Zboží. |
SupplFromArticles - 0 - Nezobrazí se nic, Prázdná hodnota - zobrazí Obchodní text z karty Zboží. Pokud je parametr vyplněn, pak pokud existuje typ komentáře na kartě Zboží shodný s hodnotou parametru, pak zobrazí text z tohoto komentáře. Pokud daný typ komentáře neexistuje, pak zobrazí zadaný typ dodatku z poznámek na kartě Zboží (např. dodatek typu DB). Pokud existuje stejný typ komentáře i dodatku, pak má přednost komentář. |
SupplFromCustomer - DZ 0 - Nezobrazí se nic, Prázdná hodnota - zobrazí Obchodní text z karty Zákazníka. Pokud je parametr vyplněn, pak pokud existuje typ komentáře na kartě Zákazníka shodný s hodnotou parametru, pak zobrazí text z tohoto komentáře. Pokud daný typ komentáře neexistuje, pak zobrazí zadaný typ dodatku z poznámek na kartě Zákazníka (např. dodatek typu DZ). Pokud existuje stejný typ komentáře i dodatku, pak má přednost komentář. |
SupplFromItem - 0 - Nezobrazí se nic, Prázdná hodnota - zobrazí zadaný text ze záložky Text z položky dokladu. Pokud je parametr vyplněn, pak pokud existuje typ komentáře na položce dokladu shodný s hodnotou parametru, pak zobrazí text z tohoto komentáře. Pokud daný typ komentáře neexistuje, pak zobrazí zadaný typ dodatku z poznámek položky dokladu (např. dodatek typu TX). Pokud existuje stejný typ komentáře i dodatku, pak má přednost komentář. |
SupplFromMandant - TEXT Hodnota TEXT zobrazí informaci z pole Obecné informace z vlastní firmy. Jinak zobrazí zadaný typ dodatku z Parametrů mandanta. |
TaxRecapitulation - Ano Ano - zobrazí daňovou rekapitulaci. |
Title - Zobrazí zadaný text jako název sestavy. |