Book Contents

Book Index

Základní popis programu K2

Základní popis obrazovek

V systému K2 se objevují tři základní typy obrazovek:

Dále se zde vyskytují pomocné obrazovky, které usnadňují obsluhu programu a budou popsány v dalším textu (např. filtry, různé pomocné seznamy na nabídkách apod.).

Pracovní plocha

Výchozí plochou v systému K2 je plocha "K2 iris".

pic_3209_2023

Obr.: Pracovní plocha K2 iris

Pracovní plocha je rozdělena na 3 části:

pic_2532_2023

Obr.: Pracovní plocha

Položky pracovní plochy:
  1. Otevřená záložka v hlavní oblasti plochy.
  2. Jméno uživatele aktuálně přihlášeného do systému.
  3. Název firmy, na jejíž datech právě pracujeme.
  4. Cesta k uživatelskému adresáři.
  5. Aktuálně nastavená pracovní plocha.

pic_3212_2023

Obr.: Pracovní plocha - hlavní obrazovka

Z pracovní plochy lze vstupovat do jednotlivých modulů (knih modulu, číselníků). Dále lze vyvolávat funkce K2 přes menu, popř. upravovat vzhled pracovní plochy.

Změna šířky sloupců

V nastavení plochy lze přidat "splittery" pro úpravu šířky (výšky) jednotlivých sloupců a dalších komponent plochy. Velikost změníme stisknutím levého tlačítka myši na "splitteru" a přetažením na požadovanou pozici.

pic_2713_2023
Obr.: Pracovní plocha - změna šířky sloupců

Funkce menu systému K2

V hlavním menu K2 kromě standardních funkcí je také funkce O aplikaci, kterou otevřeme formulář se základními údaji o verzi. Z hlavního menu si můžeme spustit také Vzdálenou pomoc nebo seznam ploch pod možností Plochy. Jednotlivé plochy jsou buď přednastavené, nebo vytvořené uživatelem (Bližší informace o ukládání ploch najdeme v kapitole Správa ploch.).

pic_2527_2023

Obr.: Pracovní plocha - menu

pic_2528_2023
Obr.: Formulář O aplikaci

pic_3214_2023
Obr.: Seznam ploch po stisknutí možnosti Plochy v hlavním menu K2

Pokud zvolíme plochu jinou, než přednastavenou (svoji vlastní vytvořenou plochu), pak se v hlavním menu navíc zobrazí možnost Upravit plochu. Podrobnější popis této funkce je popsán v kapitole Správa ploch.

pic_2524_2023
Obr.: Možnosti hlavního menu po nastavení "vlastní" plochy

Funkce O aplikaci, Vzdálená pomoc a Plochy lze také spustit z dolního panelu K2. Vzdálená pomoc je umístěna pod položkou Pomoc. Také je zde Obsah a rejstřík, ze kterého vyvoláme nápovědu.

pic_2531_2023
Obr.: Pracovní plocha - Pomoc

Pracovní plocha - navigační panel

Navigační panel slouží pro rychlé spuštění funkcí, obsahuje tato tlačítka:

pic_3211_2023

Obr.: Pracovní plocha - navigační panel

Popis tlačítek:

1

Zobrazí úvodní stránku v hlavní oblasti pracovní plochy.

2

Zobrazí záložku se stromovým menu, záložky Výchozí a Oblíbené.

3

Zobrazí záložky se seznamem naposledy spuštěných funkcí a historií zobrazených záznamů.

4

Tlačítko zobrazuje počet přijatých notifikací (číslo v červeném rámečku). Po jeho stisknutí se otevře notifikační panel.

5

Zobrazí informační panel se zprávami z infoservisu.

6

Zobrazí kalendář.

7

Zobrazí hlavní menu.

8

Tlačítko pro správu hovorů.

9

Tlačítko pro přepnutí firmy v mandantovi. Více informací najdeme ve Správci v kapitole Správa multi company.

10

Tlačítko pro nastavení pracovní plochy.

11

Po stisknutí tlačítko zčervená a po opětovném stisknutí bude uživatel odhlášen a vypne se K2. (Funguje zde dvojí potvrzení, aby nedošlo k nechtěnému vypnutí K2.)

Tato tlačítka spouštějí funkce do hlavní oblasti pracovní plochy.

Naposledy spuštěno

Toto tlačítko zobrazuje naposledy spuštěné knihy, skripty, funkce apod. Zobrazuje pouze 15 posledních záznamů. Záznamy lze seskupovat podle typu pomocí tlačítka uvedeného v červeném rámečku.

pic_2722_2022
Obr.: Naposledy spuštěno - neseskupené záznamy

pic_3227_2023
Obr.: Naposledy spuštěno - seskupené záznamy

Dvojklikem myši na ikoně se daná funkce, kniha, atd spustí.

Další možnosti práce se záznamy

pic_3228_2023
Obr.: Naposledy spuštěno - možnosti

Po stisknutí pravého tlačítka myši na záznamu se zobrazí stejné možnosti jako na záložce Oblíbené pracovní plochy. Záznam lze také vymazat pomocí možnosti Odstranit nebo klávesou Delete.

Možnost Přidat do oblíbených vloží záznam jako ikonu do záložky Oblíbené.

Kopírování záznamů

Pozn.: Záznamy se do záložky Oblíbené vkládají jako ikony.

Upozornění

Funkce spustí panel s příchozími upozorněními v hlavní oblasti plochy. Číslo v červeném rámečku funkce pic_1123i.png informuje o počtu došlých upozornění. Tento panel se shoduje s notifikačním panelem, a tudíž i všechny funkce jsou stejné. Popis notifikačního panelu najdeme v kapitole Notifikace.

pic_3229_UI.png
Obr.: Pracovní plocha - Upozornění

Historie záznamů

Na záložce Historie záznamů je zaznamenáván seznam dokladů, na nichž jsme provedli změny. Pokud stiskneme ikonku Sledovat také navštívené záznamy (v červeném rámečku), bude se ukládat také historie dokladů, které jsme si pouze prohlédli a nedělali v nich změny.

pic_2714_2021.png

Obr.: Pracovní plocha - Historie záznamů

Historie záznamů se ukládá na Uživatele a Mandanta. V záhlaví historie záznamů je zobrazen název mandanta, pro kterého je historie zobrazována.

pic_3681_2021.png

Obr.: Historie záznamů - zobrazení Mandanta

Pokud máme kurzor nad záznamem, zobrazí se "hint" datum a čas, kdy byl záznam zobrazen/změněn.

pic_3225_2021.png
Obr.: Historie záznamů - datum a čas

Z historie se můžeme na daný doklad přepnout dvojklikem levého tlačítka myši. Např. otevřeme výdejku, která je vyznačena v zeleném rámečku na obrázku výše.

pic_2715_UI.png

Obr.: Otevřená výdejka

Pokud se přepneme na doklad, který jsme v minulosti pouze neprohlíželi, ale také editovali, pak se u dokladu znak pic_508i změní na znak pic_509i.

pic_2716_2022.png

Obr.: Záznam změněného bankovního výpisu

pic_2717_2022.png

Obr.: Záznam prohlížených kódů zakázek

Další možnosti práce s historií záznamů

pic_2718_2022.png
Obr.: Historie záznamů - možnosti

Po stisknutí pravého tlačítka myši na záznamu se zobrazí stejné možnosti jako na záložce Výchozí a záložce Hlavní menu pracovní plochy. Kopírování záznamů je obdobné jako u Naposledy spuštěných záznamů.

Seskupování záznamů

Pro lepší přehlednost mezi záznamy slouží funkce Zobrazovat skupiny (v červeném rámečku). Funkce seskupí záznamy podle knihy (datového modulu), ve které se záznam nachází.

pic_2868_2022.png

Obr.: Neseskupené záznamy

pic_2869_2022.png

Obr.: Seskupené záznamy

Informace o K2 a Infoservisu

pic_618i Tato funkce navigačního panelu zahrnuje dvě záložky: Informace o K2 a Infoservis.

Informace o K2

Na této záložce se zobrazí nejaktuálnější informace z dění společnosti K2 atmitec. Např. informace o blížícím se workshopu, o vydání nových verzí atd.

pic_3226
Obr.: Pracovní plocha - Informace o K2

Infoservis

Záložka Infoservis obsahuje nejnovější novinky a hlášení chyb. Je možné vyfiltrovat zvlášť novinky a zvlášť chyby. Novinky vyfiltrujeme tlačítkem pic_510i a chyby tlačítkem pic_511i.

pic_512i - obnoví stránku s infoservisem.

pic_2733
Obr.: Pracovní plocha - Infoservis

Zákaznická podpora infoservisu

IS K2 umožňuje uživatelům zadávat přispěvky do Zákaznické podpory infoservisu přímo z pracovní plochy. Tato funkce je přístupná uživateli, který je propojen s kontaktní osobou. V knize Kontaktních osob se u konkrétního uživatele přepneme na záložku Web, e-shop.

pic_5045.png

Obr.: Záložka web, e-shop

U přihlášení k webu, e-shopu musí být nastaveny přihlašovací údaje do infoservisu.

pic_3903_2020.png

Obr.: Přihlášení k infoservisu

Ve formuláři pro zadávání přihlašovacích údajů do infoservisu je nutné mít v poli Web nastavenou možnost Infoservis. Program dle tohoto nastavení identifikuje, že se jedná o přihlašovací údaje do infoservisu a zpřistupní možnost zadávání požadavků zákaznické podpory z IS K2.

Pokud v číselníku Přihlášení k webu, e-shopu ještě záznam Infoservis neexistuje, založíme jej. Ve formuláři pro nový záznam vyplníme pouze pole Zkratka a pole Popis. Záznam uložíme.

pic_4127_2020.png

Obr.: Nový záznam Infoservis

Nový požadavek infoservisu

Nový příspěvek zákaznické podpory infoservisu je možné vytvořit prostřednictvím formuláře, který lze spustit přímo z plochy IS K2. Pomocí ikony pic_798i zobrazíme možnosti, kde přes nabídku Pomoc - Nový požadavek infoservisu daný formulář zobrazíme. Tato možnost je zde k dispozici pouze po splnění všech podmínek, tzn., propojení uživatele IS K2 s kontaktní osobou a nastavení přístupových údajů na dané kontaktní osobě. Formulář Nový požadavek pak slouží pro vytvoření záznamu na infoservisu a zadání jeho vlastností.

pic_3902

Obr.: Formulář Nový požadavek

Popis polí:

Název požadavku

Pole pro zadání názvu příspěvku zákaznické podpory infoservisu.

Typ požadavku

Typ požadavku zákaznické podpory:

  • Nový požadavek
  • Požadavek std. K2
  • Požadavek spc. K2
  • Požadavek na službu
  • Chyba std.
  • Chyba spec.
  • Ostatní

Priorita požadavku

Priorita požadavku zákaznické podpory:

  • Kritická
  • Urgentní
  • Pozastaveno
  • Nespěchá
  • Normální
  • Nový požadavek

Postup vyvolání chyby

Pole pro podrobný popis vyvolání hlášené chyby.

Více podrobností

Pole pro další podrobnosti související se zadávaným příspěvkem zákaznické podpory.

Předcházející změny

Zatrhávací pole pro určení změn, které předcházely hlášenému problému.

Problém se týká

Pomocí těchto zatrhávacích polí blíže určujeme, čeho se hlášený problém týká.

Připojit soubory

Pomocí těchto zatrhávacích polí lze k zákaznické podpoře připojit soubory:

  • Log soubor - připojí logovací soubory z IS K2
  • Konfiguraci K2 - připojí soubor k2.ini
  • Licenci K2 - připojí licenci K2

Přílohy

Záložka pro připojení příloh k zákaznické podpoře. Je zde možné vložit Print Screen obrazovky.

Pracovní plocha - hlavní oblast

Záložky Oblíbené, Výchozí a Hlavní menu:

pic_2530_2022
Obr. Pracovní plocha - záložka Oblíbené

pic_2499_2022
Obr.: Pracovní plocha - záložka Výchozí

pic_2719_2022
Obr.: Pracovní plocha - záložka Hlavní menu

Popis práce se stromovým menu je popsán v kapitole Úvod - Systém menu K2 - Stromové menu. Princip práce s položkami stromového menu je obdobný jako s ikonami na ploše, viz další kapitola Práce s ikonami.

Zobrazení ikon ve skupinách

Na záložce Oblíbené a Výchozí lze seskupovat ikony podle toho, do kterého modulu patří. K seskupení slouží tlačítko Zobrazovat skupiny, vyznačené v červeném rámečku na obrázcích níže.

pic_715_2022
Obr.: Tlačítko Zobrazovat skupiny - neseskupené ikony

pic_2511_2022
Obr.: Tlačítko Zobrazovat skupiny - seskupené ikony

Součástí hlavní oblasti je i vyhledávací pole (v červeném rámečku) - bližší popis je v kapitole Vyhledávání.

pic_2498_2022
Obr. Pracovní plocha - vyhledávací pole

Pracovní plocha - notifikační panel

Notifikační panel zobrazuje všechny došlé notifikace (= upozornění). Jeho funkčnost je popsána v kapitole Notifikace.


Obr.: Pracovní plocha - notifikační panel

Záložky pracovní plochy

Nová záložka

Novou záložku lze vložit pouze na úvodní obrazovce do hlavní oblasti plochy. Vložení provedeme přes pravé tlačítko myši - volba Přidat záložku. Jako novou záložku si můžeme zvolit např. knihu, sestavu nebo obrázek. Možnosti jsou obdobné jako u vkládání nové ikony.

Nová záložka může být:

Panel zástupců - sem vkládáme ikony a složky obsahující ikony. Po Insertu na záložce nebo stisknutím pravého tlačítka myši se rozbalí nabídka stejná jako při vložení nové ikony na záložce Oblíbené.

Strom zástupců - zde vkládáme funkce, sestavy, skripty aj. v podobě stromového menu. Nabídka je opět stejná jako při vkládání nové ikony na záložce Oblíbené. V nabídce, která se rozbalí přes pravé tlačítko myši, nalezneme i možnost Rozbalit a Sbalit stromové menu.

Oblíbené - Do této záložky si můžeme vložit: Zástupci pro uživatele (tyto zástupce (ikony) uvidí jen daný uživatel), Zástupci pro uživatele na mandantovi, Zástupci pro mandanta (ikony pro daného mandanta), Zástupci pro K2 a Strom pro uživatele. Záložka je sdílena více uživateli, popř. více mandanty. Správce tedy nemusí pro každého uživatele, popř. mandanta nastavovat plochu zvlášť. Všichni budou mít nastaveny stejné ikony. Např. mandant vytvořený pro účetnictví uvidí ikony týkající se pouze účetnictví.

Ostatní možnosti jsou stejné jako při vkládání ikcitony (zástupce) na záložku Oblíbené.

pic_2880_2022

Obr.: Možnosti vložení nové záložky

Vytvořenou záložku můžeme editovat pomocí volby Upravit, kterou vyvoláme pravým tlačítkem myši na dané záložce.

Na nově vložené záložce je bitmapa pic_562i, což znamená Zobrazit i příště. Tato volba nám říká, že záložka zůstane v ploše po přepnutí masky i po vypnutí a zapnutí K2. Pro zrušení této akce vybereme, přes pravé tlačítko myši na záložce, volbu Příště už ne. To znamená, že se při přepnutí masky nebo vypnutí a zapnutí K2 již záložka nezobrazí. Při zapnuté volbě Příště už ne se na záložce zobrazí křížek pro zavření záložky. Aktuálně otevřená záložka lze uzavřít také klávesovou zkratkou Ctrl+Shift+W nebo klávesou Esc (V tomto případě musíme mít zatržený parametr Integrované knihy zavírat na Escape. Najdeme ho v Parametrech uživatele - 5. strana tlačítko Další možnosti - záložka Ostatní).

Na "přepínacích" záložkách, které byly otevřeny např. po přeskoku z jednoho dokladu na druhý (z objednávky přijaté na zakázku Alt+z), tyto možnosti nejsou. Na takové "přepínací" záložce se navíc zobrazí pic_582i. Přeskok probíhá v rámci jedné záložky, viz obrázek.

pic_3039_UI.png
Obr.: Otevřená kniha Objednávky přijaté

pic_3038_UI.png
Obr.: Přeskok z objednávky přijaté na zakázku

Pokud se přepínáme mezi doklady z "připnuté" záložky, po přepnutí se otevře záložka nová a označí se jako "přepínací" (viz obrázek).

pic_3037_UI.png
Obr.: Přeskok z objednávky přijaté na zakázku - "připnutá" záložka

Záložky, které nejsou připnuté "trvale v ploše" mají navíc možnost Přesunout do informační oblasti.

pic_3051_UI.png
Obr.: Menu záložky Dod./Odb.v hlavní oblasti

Po výběru této volby se záložka přesune do pravého sloupce (navigačního panelu).

pic_3053_UI_2022pic_3052_UI_2022
Obr.: Přesunutá záložka Dod./Odb.

Pro přesunutí záložky z informační oblasti zpět zvolíme možnost Přesunout do hlavní oblasti.

pic_3053_2022
Obr.: Menu záložky Dod./Odb.v informační oblastií

Záložka, která je připnutá "špendlíkem" (možnost Zobrazit i příště) se přesouvá i s tímto "špendlíkem".

Nastavení záložky jako "Výchozí"

Na ploše také existuje možnost nastavit záložku jako "výchozí". Nastavení provedeme kliknutím pravého tlačítka myši do záhlaví sloupce a zvolením možnosti Nastavit záložku "název záložky" jako výchozí. Jako výchozí se nastaví záložka, která je otevřená a je právě aktivní.

pic_3356_UI.png
Obr.: Nastavení záložky Poskytnuté zálohy jako výchozí

O tom, zda je nějaká záložka nastavena jako výchozí, nás informuje fajfka u volby v záhlaví sloupce. Takto nastavená záložka má na sobě "špendlík".

pic_3357_UI.png
Obr.: Nastavená záložka Poskytnuté zálohy jako výchozí

Po zavření a znovu otevření IS K2 se automaticky otevře i tato záložka a je nastavena jako aktivní.

Jako výchozí lze nastavit i záložky v ostatních sloupcích pracovní plochy.

Zrušení možnosti záložky "výchozí" provedeme opětovným stisknutím volby v záhlaví sloupce nebo odepnutím špendlíku na záložce volbou "Příště už ne".

Nová záložka Webová stránka

Na záložce tohoto typu lze zobrazit jakoukoliv internetovou stránku. Pravým tlačítkem myši na záložce rozbalíme nabídku, kde výběrem funkce Zobrazit navigaci určíme, zda se navigační tlačítka (vyznačena v červeném rámečku na obrázku níže) budou zobrazovat.

pic_2882
Obr.: Webová stránka - navigace

pic_2905_UI.png
Obr.: Webová stránka - možnost Zobrazit navigaci

pic_2906_UI.png
Obr.: Webová stránka bez navigace

Kopírování záložek

Záložky jednotlivých sloupců je možné kopírovat. Zkopírované záložky lze vkládat na úvodní obrazovku nebo k záložkám Výchozí, Oblíbené a Hlavní menu.

pic_3236_UI.png
Obr.: Zkopírovaná záložka Oblíbené

pic_3235_UI.png
Obr.: Zkopírovaná záložka Oblíbené

Kopii provedeme pravým tlačítkem myši na záložce, volba Kopírovat do schránky. Vkládá se přes pravé tlačítko myši, volba Vložit ze schránky.

Vložená záložka má na sobě "špendlík" pro možnost trvalého připnutí v ploše.

Rozlišení záložek

Právě aktivní záložku poznáme podle toho, že je její název tučně a je šedě podbarvená. Ostatní neaktivní záložky jsou podbarveny modře. Pokud je na záložce záznam, který je ve stavu Nový nebo Změna, na záložce se zobrazí zelený čtvereček.

pic_3259_UI.png
Obr.: Označení záložek

Přepínání mezi záložkami:

V rámci každého sloupce se lze mezi jednotlivými záložkami přepínat, a to pomocí klávesových zkratek popsaných níže. Přepínání funguje vždy ve sloupci, který je aktivní.

Ctrl+Shift+PgUp

Přeskok na následující záložku.

Ctrl+Shift+PgDn

Přeskok na předchozí záložku.

Ctrl+Shift+Home

Zobrazí sloupec se stromovým menu.

Ctrl+Shift+End

Skryje sloupec se stromovým menu.

Pozn.: Na záložkách typu kniha a sestava a na záložce Notifikace se po najetí kurzorem myši na záložce zobrazuje hint.

Správa ploch
Plochy K2

V nastavení pracovní plochy si můžeme vybrat plochu z již existujících (Ekonomika, MONDE, Mzdy, Obchod, Reklamace/Servis, Správce K2), nebo se přepnout zpět na Výchozí - PORTAL), nebo si uložit vlastní nastavení plochy.

pic_3247
Obr.: Nastavení pracovní plochy

Pokud jsme si plochu nastavili podle našich požadavků, můžeme si ji uložit. K tomu slouží možnost Uložit plochu jako.

pic_2735
Obr.: Formulář Uložit

Popis funkcí:

Název

Název nové plochy.

Popis

Popis nové plochy.

Úroveň

Podle toho, kterou úroveň v tomto poli vybereme, zadáváme informace do dalších polí a záložek:

  • Tovární - nastavení výrobce.
  • Globální - ukládaná plocha bude přístupná pro všechny uživatele i skupiny.
  • Mandant - ukládaná plocha bude přístupná pro všechny zadané mandanty.
  • Skupina - ukládaná plocha bude přístupná pro všechny zadané skupiny.
  • Uživatel - ukládaná plocha bude přístupná pro všechny uživatele, skupiny a mandanty.

Uživatel

Vybereme jméno uživatele z knihy uživatelů.

Mandant

Vybereme mandanta, pro kterého chceme daný výběr uložit.

Pozn.: Pozor, IS K2 se před ukončením programu nezeptá, zda chceme uložit změny v ploše!!!

Uloženou vlastní plochu můžeme editovat

pic_2535
Obr.: Nastavení pracovní plochy

Změna výchozí plochy

Ať už jsme vybrali přednastavenou plochu nebo si vytvořili vlastní, plochu můžeme nastavit jako "výchozí". Změnu provedeme v menu Plochy - položka Nastavit aktuální plochu jako výchozí pro mandanta "DEMO". V uvozovkách bude automaticky doplněn mandant, na kterého jsme aktuálně přihlášeni. Jako "výchozí" může být nastavena pouze plocha, která je uložená jako "tovární", "globální" nebo na mandanta.

Možnost měnit plochu má pouze uživatel, který má nastaveno právo Servisní zásahy.(Správce / Obecné).

pic_2740
Obr.: Nastavená plocha Ekonomika - možnost nastavení plochy jako "výchozí"

pic_2734
Obr.: Plocha Ekonomika nastavena jako "výchozí"

Popis funkcí:

Plochy

Seznam uložených ploch.

Znovu načíst (Ctrl+Alt+Shift+P)

Funkce Znovu načíst slouží k znovupřenačtení plochy zpět do stavu, kdy jsme ji naposledy uložili. Důležité je, že tato funkce nemění obsah, ale pouze nastavení. Např. přidali jsme si novou ikonu na plochu a změnili barvu pozadí plochy. Po spuštění funkce Znovu načíst se ikona nevymaže, ale vrátí se zpět do původního nastavení barva pozadí plochy.

Uložit plochu

Uložíme aktuální nastavení plochy.

Uložit plochu jako

Uložíme aktuální nastavení plochy jako novou plochu.

Spravovat plochy

Otevře se formulář se seznamem všech uložených ploch. Po rozkliknutí dané vlastní plochy ji můžeme editovat.

Upravit plochu

Otevře se formulář pro editaci plochy.

Přebarvování

Zde můžeme měnit nastavení barev jednotlivých komponent pracovní plochy.

Další možnosti vlastní plochy

Na "vlastní" ploše je oproti "výchozí" menu pro vložení nové záložky větší. Do záložky můžeme vložit stejné elementy, jako vkládáme do zástupců. Navíc je zde např. i text nebo seznam upozornění zobrazující se v panelu notifikací.

pic_2500
Obr.: Možnosti vložení nové záložky na "vlastní" ploše

Zástupci v této ploše a Oblíbené

Do "vlastní" plochy můžeme vložit záložku typu Zástupce v této ploše nebo Oblíbené (vyznačené v červeném rámečku na obrázku výše). Oba typy umožňují vložit Panel zástupců nebo Strom zástupců. Na záložku Panel zástupců vkládáme zástupce (ikony) podle vlastních požadavků, a to buď vložením nové ikony přes pravé tlačítko myši, nebo zkopírováním existující z jiné záložky. Do Stromu zástupců lze, podobně jako u Panelu zástupců, vložit nový strom nebo zkopírovat existující.

Zástupci v této ploše se pamatují pouze na ploše v K2, do které tyto zástupce vkládáme.

pic_2901
Obr.: Zástupci v této ploše

Oblíbené slouží pro sdílení obsahu záložek mezi ostatními uživateli, mandanty, atd.

Popis typů zástupců:

Zástupci pro uživatele

Záložku i její obsah uvidí pouze uživatel, který tuto záložku vkládal, nezávisle na tom, na kterém mandantovi je přihlášený.

Zástupci pro uživatele na mandantovi

Záložka i její obsah je viditelná pouze pro uživatele přihlášeném na daném mandantovi.

Zástupci pro mandanta

K záložce s obsahem má přístup jakýkoliv uživatel, který se přihlásí k danému mandantovi.

Zástupci pro K2

Jakýkoliv uživatel na kterémkoliv mandantovi, který se hlásí k dané K2, uvidí obsah této záložky.

Hlavní zástupci

Její obsah se shoduje se záložkou Výchozí obsaženou v levém sloupci plochy. Záložka se pamatuje jen v rámci dané plochy.

Obdobnou funkčnost mají i položky typu Strom. Položka Hlavní strom má stejný obsah jako záložka v levém sloupci plochy Menu.

pic_2902
Obr.: Oblíbené - Panel

pic_2903
Obr.: Oblíbené - Strom

Dále lze na "vlastní" ploše upravovat i implicitně nastavené záložky. Např. se jedná o záložku K2 na úvodní obrazovce plochy. Po stisknutí pravého tlačítka myši na záložce se pak zobrazí menu pro změnu zobrazení záložky (viz kapitola Nová záložka, popsaná v kapitole Záložky pracovní plochy). Záložku tedy můžeme editovat, odstranit atd. Pokud vlastní plochu neuložíme, nově vložená záložka s implicitním nastavením se po uzavření K2 odepne. Možnost Trvale v ploše plní obdobnou funkci jako možnost Zobrazit i příště s tím rozdílem, že tato záložka zůstane napevno připnutá pouze v této "vlastní" ploše. (Zatímco Zobrazit i příště záložku zobrazuje jen pro daného uživatele.)

pic_2900

Obr.: Vlastní plocha - záložka K2

Ve standardní ploše je na záložce zobrazen "špendlík". Znamená to, že je záložka natrvalo připnutá pro aktuálně přihlášeného uživatele a při příštím spuštění K2 se zobrazí.

pic_2899_UI.png

Obr.: Výchozí plocha - nová záložka Faktury přijaté

Na "vlastní" i standardně uložené ploše si pak můžeme zobrazování záložek upravit stisknutím pravého tlačítka myši na záložce a vybráním příslušné možnosti (viz kapitola Záložky pracovní plochy).

Všechny tyto akce lze provádět jak v hlavní oblasti plochy, tak v notifikačním panelu. Můžeme si tak vytvořit podobnou plochu, na kterou jsme byli zvyklí ve starších verzích systému K2, viz obrázek níže.

pic_2885

Obr.: Nastavení "vlastní" plochy

Vyhledávání

Nad záložkou Výchozí, Oblíbené a Hlavní menu je možné vyhledávat - podle klíčového slova. Hledání spustíme buď lupou v řádku pro vyhledávání, nebo klávesou Enter. Vyhledávání probíhá přes stromové menu, přes zástupce (ikony) i přes historii. Hledání funguje i na slovních spojeních bez diakritiky. Seznam nalezených ikon se otevře v nové záložce, zde pak dvojklikem myši na ikoně otevřeme danou knihu či spustíme danou funkci. Záložku pak zavřeme křížkem (v červeném rámečku na obrázku).

pic_2537_UI.png
Obr.: Pracovní plocha - vyhledávání

Vyhledávat lze také v sestavách. Z nalezené hodnoty v sestavě se pak můžeme myší přepnout přímo na doklad.

Do vyhledávacího pole se lze přepnout z kteréhokoliv místa v K2, a to pomocí klávesové zkratky Ctrl+Shift+L.

Univerzální formuláře

Kniha - univerzální

Každý modul (kniha) se skládá z několika stran (tematických záložek). Základní stranou je záložka Seznam. Na této záložce je zobrazen seznam záznamů příslušného modulu (např. seznam zboží, seznam faktur vydaných, seznam zákazníků).

Kniha slouží pro vyhledání požadovaného záznamu a na jednotlivých záložkách následně naleznete další údaje vztahující se k tomuto záznamu.

Na následujícím obrázku je popsána základní orientace ve vybraném modulu, konkrétně v modulu (knize) Faktur vydaných.

pic_4082_2020.png

Obr.: Kniha Faktury vydané

  1. Informace o stavu formuláře – informace na záložce Seznam mohou být zobrazeny pomocí 3 stavů – Kniha, Kontejner a Filtr. Pokud je zapnut nějaký filtr nebo kontejner, zobrazený seznam není úplný. Stav můžeme změnit stisknutím pravého tlačítka myši na ikoně stavu.
  2. Informace o aktuální knize a stavu – v tomto případě jsou zobrazeny informace z knihy 10: Tuzemsko.
  3. Typ setřídění – určuje funkci lokátoru a zároveň setřídění položek v knize.
  4. Lokátor – pole umožňující rychlé vyhledávání žádané položky v knize (zde po zapsání čísla žádané faktury do lokátoru a stisknutí klávesy Enter označí pravítko požadovanou fakturu). Hledání v knize lze provést také šipkami nahoru a dolů.
  5. Nastavení sloupců – názvy sloupců a informace o zobrazovaných datech.
  6. Menu seznamu – přes menu seznamu lze vyvolat akce vztažené pouze k záložce Seznam.
  7. Náhled záznamu – zobrazují se základní informace záznamu, na kterém je momentálně nastaveno pravítko. Při přechodu na jiný záznam se informace mění dle toho, jak jsou záznamy procházeny.
  8. Nastavení – součástí náhledu záznamu je nastavení knihy. V knize faktur jde o Období, do kterého se budou vytvářet doklady, a Sklad. Struktura polí nastavení se v každém datovém modulu liší dle potřeby.
  9. Počet záznamů – informace o počtu označených záznamů.
  10. Položky (záznamy) knihy – seznam faktur v knize. Na řádku aktuální faktury je umístěno pravítko.
  11. Záložky dokladu – stiskneme-li levé tlačítko myši na jednotlivých záložkách, dostaneme se do prohlížení příslušné záložky dokladu. Přepínání stran je možné pomocí Alt + šipka vpravo/ vlevo. Jestliže je podtrženo nějaké písmeno nebo znak, je možné se na příslušnou stranu přepnout stisknutím kláves Alt + podtržené písmeno nebo znak.
  12. Názvy vybraných sloupců s informacemi o položkách knihy – např. pořadové číslo faktury, číslo zakázky, k níž se faktura vztahuje, jméno zákazníka, popis (tj. nepovinný doplňující text), částka, na kterou je faktura vystavena, a tzv. příznaky – graficky znázorněné informace o potvrzení, stornu, zaúčtování nebo stavu zaplacení faktury.
  13. Ribbon – základní nástrojový panel formulářů. Obsahuje základní funkce, které lze provádět s datovým modulem případně konkrétním záznamem, na kterém je nastaveno pravítko. Lze zde přidávat filtry, sestavy a skripty z knihy Sestavy a skripty (F9) nad daným datovým modulem.
Formulář - univerzální

Ze seznamu na záložku dokladu se dostaneme pomocí kombinace kláves Alt+ šipka vpravo (vlevo)nebo kliknutím levého tlačítka myši na konkrétní záložku. Standardní datové moduly mají dvě a více záložek, přičemž na záložce Základní údaje jsou zobrazeny základní údaje a na dalších z další údaje, položky případně přiložené dokumenty a doklady.

Každá záložka pak může obsahovat další části a různé komponenty, které se liší typem a povahou zapisovaných informací.

pic_4083_UI.png

Obr.: Formulář Faktury vydané

  1. Vyhledávací nabídka (lookup) - po rozkliknutí ikony, se uživateli zobrazí seznam hodnot, který je možné v daném poli vyplnit. Pomocí pravého tlačítka myši v poli a nabídky Úpravy je možné přepnout styl zobrazované nabídky.
  2. Editační pole (edit) - pole, do kterého je možné vepsat hodnotu předdefinovaného typu (text, číslo atd.).
  3. Zatrhávací pole (checkbox) - pole definující hodnotu ANO/NE.
  4. Rozbalovací panel (expander) - umožňuje skrýt nebo zobrazit další komponenty.
  5. Záložka - lze využít pro dopsání dalších komponent.
  6. Datumové pole - pole, do kterého je možné zadat pouze datum. Zjednodušené vyplňování:
  1. Tlačítko - po stisknutí tlačítka mohou být spuštěny akce, zobrazit se plovoucí formulář případně se zobrazit další pole.
  2. Náhled (preview) - souhrnné informace o zobrazovaném záznamu.

Book Contents

Book Index

Systém menu K2

V programu K2 jsou k dispozici různé systémy menu závislé na tom, ve které části programu se právě nacházíte.

Funkce ribbonu

Funkce v ribbonu jsou přístupné v rámci všech univerzálních formulářů (včetně tabulky) daného modulu. Jednotlivé funkce jsou popsány v kapitole Základní funkce - Ribbon - záložka Funkce.

pic_051_UI_2022

Obr.: Funkce ribbonu - Faktury vydané

Stromové menu

Systém K2 umožňuje uživateli ovládat program také pomocí stromového menu. Stromové menu obsahuje základní nabídku standardních funkcí (knih, číselníků, sestav, skriptů) přístupných v programu.

Práce ve stromové struktuře je velmi snadná a přehledná. Menu je rozděleno do složek podle jednotlivých funkčních oblastí, přičemž každá se člení na další podsložky a ty pak obsahují jednotlivé funkce.

pic_462_2022.png

Obr.: Plocha programu K2 s otevřeným stromovým menu K2

Význam ikon ve stromové struktuře:

pic_259i Sbalený uzel (modul).

pic_260i Rozbalený uzel (modul).

pic_261i Knihy (seznamy) daného modulu (Kniha zboží, Kniha dodavatelů apod.).

pic_266i Číselníky (např. účetní rozvrh, celní sazebník atd.)

pic_267i Filtr dokladů s přednastavenými podmínkami.

pic_268i Tiskové výstupy.

pic_269i Funkce nebo skripty vytvářející nová data.

pic_265i Vyhledávání.

pic_264i Přepočty stavů.

pic_270i Statistiky, vyhodnocení.

pic_262i Nastavení dat v systému K2.

pic_263i Funkce modulu, správa dat.

Book Contents

Book Index

Základní ovládání programu

Podstata ovládání IS K2 spočívá ve třech základních úkonech: Prohlížení, Změně a vkládání Nových záznamů. Výmaz záznamů není dovolen z důvodu konzistence dat.

Prohlížení záznamů

Prohlížení je možno doklad podrobně prohlížet, nikoli však měnit. Po výběru příslušného záznamu v knize lze klávesou F4 nebo Enter tento záznam zobrazit. Klávesou Esc se pak lze vrátit zpět do knihy. Návrat z dokladu do knihy lze provést také klávesou F4 nebo Alt+0.

Upozornění: Křížek pro zavření okna ukončí činnost celého modulu.

Přesnější popis možností v Prohlížení:

vstup do dokladu z knihy

F4, Enter, resp. Alt+1, ... - číslo strany

návrat do knihy (z modulu)

F4, Esc, resp. Alt+0

přechod na druhou nebo další stranu dokladu

Alt+2, ... nebo Alt+šipka doprava, stisknutím levého tlačítka myši na vybrané záložce

listování mezi jednotlivými záznamy

šedé plus - dopředně, šedé mínus - zpětně

potvrzení dokladu

Alt+F2

pic_819_2020.png

Obr.: Zakázka - Záložka Základní údaje - doklad v Prohlížení

Změna záznamů

Ve Změně lze opravovat údaje, ale jen v nepotvrzených dokladech. U potvrzených dokladů nelze do Změny vstoupit.

Přesnější popis možností ve Změně:

vstup do dokladu

F5 - z knihy, nebo i z dokladu v Prohlížení,

pravé tlačítko myši možnost Změna - na záložce Seznam dokladu

návrat do knihy (nebo do dokladu v Prohlížení)

Esc

pic_820_2020.png

Obr.: Zakázka - Záložka Základní údaje - doklad ve Změně

Změněný doklad je nutno uložit klávesou F2. Pro doklad ve Změně je typické, že pole, která lze měnit, jsou editovatelná (podsvícena žlutě). Nachází-li se doklad ve Změně nelze se na záložku Seznam přepnout.

Tvorba nových záznamů

Nový doklad vytvoříme stisknutím klávesy Ins (jen v knize), nebo zkopírováním již dříve vytvořeného dokladu (klávesou F6 nebo pomocí ikony pic_1017i z knihy, nebo z dokladu v Prohlížení). V takto vzniklé kopii dokladu pak můžeme měnit nebo doplňovat potřebné údaje. Užití klávesy F6 je výhodné v případech, kdy nový doklad obsahuje většinu údajů shodných s údaji na označeném, již vyplněném dokladu. Nový doklad lze také založit pomocí tzv. vzoru klávesou Shift+F6.

Přesnější popis možností při vkládání Nových záznamů:

vstup do dokladu

Ins - jen z knihy při vytváření nového dokladu

F6, Shift+F6 - z knihy a z Prohlížení při kopírování dokladu.

pravé tlačítko myši možnost Nový - na 0. straně dokladu

pravé tlačítko myši možnost Kopie - na 0. straně dokladu při kopírování dokladu

návrat do knihy (nebo do dokladu v Prohlížení)

Esc

pic_821_2020.png

Obr.: Zakázka - 1. strana - Nový doklad

Nový doklad je nutné uložit klávesou F2. Pro Nový doklad je typické, že pole, do kterých lze zapisovat, jsou prosvětlena žlutě, a údaje, které musí být vyplněny, jsou označeny červeně. Po přechodu do Změny (uložením) budou písmena normální (černá).

Nový doklad je možné také vytvořit pomocí průvodce pro vytváření nových dokladů (např. v knize faktur vydaných).

Mazání záznamů

Mazání částí záznamů (položek v dokladu) se provádí standardně klávesou Delete, popř. F8. Vzhledem k tomu, že mazání dokladů je většinou zakázáno, slouží klávesa F8 ke stornování, případně zneplatnění záznamu.

Book Contents

Book Index

Popis ovládacích kláves

V celém IS K2 platí následující pravidlo:

Podtržená písmena a číslice umožňují za současného stisknutí kláves Alt+daný znak buď skočit kurzorem na označené pole (tzv. skoková klávesa), nebo vyvolat určitou funkci (např. změnu setřídění ve výběrové tabulce apod.).

Upozornění: Při používání české klávesnice QWERTZ (tzn. pořadí znaků odpovídá psacímu stroji, tedy 'Y' se píše v dolní řadě, 'Z' se píše v horní řadě) se může uživatel setkat s nesprávným fungováním některých horkých kláves. Problémy mohou nastat při použití kombinace dvou a více funkčních kláves (Alt, Ctrl, Shift), protože v ovladači pro tuto klávesnici jsou přednastaveny funkce, které standardní Windows nepodporuje.

V klávesové nápovědě (v dolní části obrazovky) je u jednotlivých číslic zobrazen popis funkčních kláves. Po stisknutí pomocných kláves Alt, Ctrl nebo Shift se tento popis mění aktuálně podle funkce stisknuté klávesy.

Obr.: Klávesová nápověda nad knihou Faktur vydaných

Obecně používané klávesy v IS K2:

Enter

Znamená výběr nebo potvrzení volby.

Esc

Návrat zpět. Po provedených změnách může následovat dotaz, zda mají být tyto změny uloženy či nikoliv.

Tab

Slouží pro přechod mezi položkami měněného dokladu.

Shift+Tab

Stejná funkce jako Tab, avšak v opačném směru.

Ins

Insert obecně slouží k přepínání mezi psaním znaků a mezi jejich přepisováním.

V systému K2 se touto klávesou také vkládají nové doklady do knihy nebo nové položky do dokladu. Klávesa tedy plní obdobnou funkci jako F6 a Shift+F6.

Del

Delete maže znak přikrytý kurzorem a postupně znaky od kurzoru doprava. Slouží také k výmazu položek dokladů. V systému K2 může sloužit k vymazání záznamu z databáze. Klávesa tedy plní obdobnou funkci jako F8.

Shift+Del

Při výmazu položek (dokladů) zajistí automaticky posun na další položku.

PgUp

Page Up - Listuje v knize na předchozí "stránku" zobrazovaných záznamů.

PgDn

Page Down - Listuje v knize na následující "stránku" zobrazovaných záznamů.

BackSpace

Maže znaky od kurzoru doleva.

Šipka vlevo

Posune kurzor o jednu pozici doleva.

Šipka vpravo

Posune kurzor o jednu pozici doprava.

Šipka nahoru

Posune kurzor o jednu pozici nahoru nebo na předchozí položku dokladu.

Šipka dolů

Posune kurzor o jednu pozici dolů nebo na následující položku dokladu.

Ctrl+PgUp

Přemístí v tabulce pravítko na první záznam.

Na stranách, které obsahují část formuláře se záložkami (např. Poznámky, Text hlavičky, Úkoly, ..), se těmito klávesami přepneme ve směru od poslední záložky k první.

Ctrl+PgDn

Přemístí v tabulce pravítko na poslední záznam.

Na stranách, které obsahují část formuláře se záložkami (např. Poznámky, Text hlavičky, Úkoly, ..), se těmito klávesami přepneme ve směru od první záložky k poslední.

Home

Přemístí kurzor na začátek aktivního řádku.

End

Přemístí kurzor na konec aktivního řádku.

Ctrl+Home

Přemístí v knize pravítko na první záznam.

Ctrl+End

Přemístí v knize pravítko na poslední záznam.

Ctrl+Enter

Nahrazuje funkčnost tlačítka 'OK' na formulářích v položkách.

Alt+'znak'

Jsou-li v názvu polí některá z písmen podtržena, lze současným stisknutím klávesy Alt (umístěné vlevo od mezerníku) a daného písmene přeskočit na příslušné pole, popř. vyvolat funkci k tomuto poli. Stejné pravidlo platí také pro přesun mezi jednotlivými stránkami formuláře (podtržené číslice).

Šedé plus

Listuje vzestupně po jednotlivých dokladech. Je-li zapnuto Vyhledávání, je možné listovat jen vybranými doklady.

Šedé mínus

Listuje sestupně po jednotlivých dokladech. Je-li zapnuto Vyhledávání, je možné listovat jen vybranými doklady.

Ctrl+C

Kopíruje text vybraný do bloku.

Ctrl+V

Vloží text ze schránky.

Ctrl+X

Vyjme text vybraný do bloku.

Ctrl+A

Označí všechny záznamy v seznamu.

Ctrl+Alt+A

Zruší označení všech záznamů v seznamu.

Shift+F12

Vyvolá nabídku u těch polí, u kterých je možný výběr pomocí tlačítka označeného '?'.

Shitf+Enter

Dosadí do procházených polí první položku nabídky, aniž by nabídkovou tabulku zobrazil.

Klíčové klávesy:

F1

Tato klávesa spouští nápovědu k IS K2.

F2

Uloží provedené změny. Klávesu lze použít, pokud zakládáme Nový záznam nebo měníme stávající. Při zakládání nebo změně dokladu s větším množstvím údajů je vhodné průběžně ukládat provedené změny klávesou F2, aby nedošlo k jejich ztrátě.

F3

Obnova - uvede doklad do stavu před provedením změny, tedy inverzní funkce ke klávese F2. Používá se také k obnově obrazovky (aktualizování údajů).

F4

Přepíná mezi knihou a vybraným dokladem v Prohlížení.

F5

Přepne z knihy dokladů nebo z dokladu v Prohlížení do dokladu ve Změně.

F6

Přepne z knihy dokladů nebo z dokladu v Prohlížení do dokladu ve Změně s tím, že zkopíruje data z vybraného dokladu do nového záznamu. Plní tedy obdobnou funkci jako klávesa Ins.

F7

Zaúčtuje doklad.

F8

Provádí stornování (odstornování) dokladů, zneplatnění (zplatnění) záznamů nebo výmaz záznamů.

F9

Vyvolá knihu výstupních sestav, které lze stisknutím příslušného tlačítka zobrazit na obrazovku, vytisknout nebo uložit do souboru (viz kapitola Tisk). Nabídku sestav lze spustit buď z knihy, nebo z dokladu v Prohlížení.

F10

Provede návrat do pracovní plochy (nebo předešlého formuláře).

F12

Vyvolá nabídku na příslušné položce formuláře (položky označené trojúhelníkem) ve Změně či v Novém záznamu.

Alt+F2

Potvrdí daný doklad. Lze provést v libovolném stavu (Prohlížení, Změna, Nový záznam). Potvrzený doklad již nelze opravit (nelze vyvolat Změnu).

Alt+F4

Provede uzavření aktuální knihy či formuláře.

Alt+F7

Umožní nastavení podmínek pro Vyhledávání.

Alt+F9

Umožní nastavení podmínek pro Filtr.

Alt+F10

Vyvolá přepínání knih, period, pokladen, bank, skladů atd.

Ctrl+F2

Odpotvrdí doklad.

Ctrl+F5

V potvrzeném dokladu provede změnu data potvrzení.

Ctrl+F9

Slouží pro rychlé zapnutí filtru.

Shift+F6

Vloží nový doklad ze vzoru.

Shift+F9

Tato klávesa přepíná mezi knihou a kontejnerem.

Mezerník

Užívá se k zapínání nebo vypínání příznaků v dokladech nebo k nastavení podmínek ve filtrech, v rychlém vyhledávání atd.

Alt+Ctrl+X

Provede opuštění programu.

Ctrl+Shift+Alt+F5

Vyvolá funkci Hromadná změna záznamů.

Book Contents

Book Index

Jazykové lokalizace

Pro práci se systémem IS K2 si můžeme zvolit námi požadovaný jazyk. Plně podporovaná je v tuto chvíli čeština, angličtina, němčina a slovenština.

Změnu jazyka provedeme přes stromové menu Správce - Parametry - Parametry uživatele. Výběr provedeme v poli Jazyk. Po kliknutí na tlačítko OK v Parametrech uživatele se program IS K2 přepne do námi zvoleného jazyku.

pic_6574.png

Obr.: Parametry uživatele - Jazyk

Pozn.: Jazyk implicitní je jazyk instalace IS K2. U české instalace programu IS K2 je implicitním jazykem čeština, u slovenské instalace je implicitním jazykem slovenština,...

Book Contents

Book Index

Základní legislativa (Česká republika)

V systému IS K2 jsou zahrnuty legislativní aktualizace vynucené změnou:

Book Contents

Book Index

Základní legislativa (Slovenská republika)

V systému IS K2 jsou zahrnuté legislativní aktualizace vynucené změnou: