Book Contents

Book Index

Založení a zprovoznění webu/e-shopu

Book Contents

Book Index

Instalace potřebných programů a doplňků

Pro instalaci AS a K2 API potřebujeme mít zapnutou funkci IIS (Internet Information Services) verze 6.0 a vyšší, také jeho doplněk IIS URL Rewrite (je součástí instalačního programu - v Ostatních instalacích). Dále je nutné mít nainstalovanou K2 se stejnou verzí a release. Pro e-shop je nutné mít nainstalované PHP 7.4 (pro 64bit) pro IIS (je součástí instalačního programu - v Ostatních instalacích). Pozn.: V souboru PHP.ini je potřeba mít nastavené časové pásmo date.timezone = "Europe/Prague", pokud není webový server provozován v jiné zemi. Je-li toto nastavení jiné, dochází k časovým posunům (např. při práci s daty, kdy po vyplnění Požadovaného termínu dodání je datum v K2 posunuto o rozdílné časové pásmo).

Podrobný popis průběhu instalace aplikačního serveru, serveru webových služeb a K2 Eshopu je uveden v metodice K2 Instalátor.

Book Contents

Book Index

Seznam práv pro anonymního uživatele

Seznam práv, které musí mít anonymní uživatel přiděleny, aby e-shop fungoval korektně.

Modul

Funkce

Název

Číslo

Číselníky

Analytické osy

Prohlížení referenta

1648

Číselníky

Dodavatelé a odběratelé

Prohlížení zákazníka

234

Číselníky

Obecné

Prohlížení jednoduchých číselníků

1695

Marketing

Kontaktní osoby

Prohlížení údajů webu, e-shopu

941

Marketing

Nabídky

Prohlížení nabídky

1258

Prodej

Zakázky

Prohlížení zakázky

63

Správce

Sestavy a funkce (F9)

Změna a nová automatická sestava

1651

Správce

Změny

Změna typů elektronických adres

1632

Weby a e-shopy

Bannery

Prohlížení banneru

1443

Weby a e-shopy

Kategorie

Prohlížení kategorie e-shopu

1437

Weby a e-shopy

Moduly

Prohlížení modulu

1815

Weby a e-shopy

Objednávky

Prohlížení objednávek e-shopu

1583

Weby a e-shopy

Registrace

Nová registrace

1688

Weby a e-shopy

Registrace

Prohlížení registrací

1687

Weby a e-shopy

Registrace

Změna registrace

1689

Weby a e-shopy

Textové stránky

Prohlížení textové stránky

1440

Weby a e-shopy

Weby, e-shopy

Prohlížení webu, e-shopu

1434

Weby a e-shopy

Zboží

Prohlížení skupiny zboží e-shopu

1450

Weby a e-shopy

Zboží

Prohlížení strany ES v knize Zboží

1448

Weby a e-shopy

Zboží

Prohlížení zboží z e-shopu

1706

Book Contents

Book Index

Metodika - Založení webu/e-shopu

Ke správnému fungování webu a e-shopu je potřeba mít nainstalované a zprovozněné webové služby. Díky nim se na webu/e-shopu zobrazují údaje přímo z K2 (nebo jejich interpretace), popřípadě se v pravidelných intervalech načítají. Zákazník webu/e-shopu se může registrovat (vzniká záznam v K2) a nákup, který provede, se rovněž ihned ukládá do K2 jako zakázka. Takto vzniklé zakázky následně zpracováváme běžným způsobem.

Book Contents

Book Index

Jak začít s novým e-shopem

Tato sekce Vám má pomoci s prvními kroky na novém e-shopu. Dozvíte se zde, jaké základní nastavení je potřeba, dále pak, čím můžete zaujmout své zákazníky či jak zahájit spolupráci se srovnávacími portály pro to, aby Vaše tržby rostly ještě rychleji.

Založení e-shopu v IS K2

Ze všeho nejdřív je vhodné mít připravené tyto záznamy, neboť je budeme potřebovat při samotném zakládání nového záznamu v knize Weby a e-shopy.

Dále již můžeme přistoupit k samotnému založení nového záznamu v knize Weby a e-shopy. Všechna pole jsou specifikována v sekci Weby a e-shopy - Základní údaje.

Další důležité nastavení e-shopu se nachází pod stejnojmenným tlačítkem: Nastavení webu a e-shopu, které se nachází právě v Základních údajích. Jednotlivé záložky určují, jak bude ve výsledku e-shop vypadat. Na začátku je určitě potřeba provést:

Po nastavení základního, je potřeba ještě zvážit níže uvedené možnosti, které e-shop nabízí:

Nesmíme také zapomenout na Nastavení ukládání dokumentů a obrázků, které můžeme nahrávat na FTP nebo Ukládat jako kopie souborů. Blíže je toto nastavení specifikováno v kapitole Konfigurace ukládání dokumentů a obrázků.

Instalace e-shopu

Instalace e-shopu je popsána krok po kroku v technické dokumentaci. Kroky popsány výše (primárně založení nového záznamu pro web/e-shop, založení anonymního zákazníka a nastavení ukládání obrázků a souborů) je potřeba projít, protože jsou vyžadovány při instalaci.

Vytvoření základních textových stránek a menu

Pro novou verzi e-shopu (šablonovací e-shop) je vytvořen skript InitNewEshop.PAS, který pomůže vygenerovat základní textové stránky, včetně jejich nastavení v konfiguraci e-shopu. Zároveň jsou tyto stránky přiřazeny do jednotlivých typů menu.

Doporučujeme pak všechna menu zkontrolovat, zda jsou podle Vašich představ, příp. je poupravit, ať už textově či položkově. Práce s menu je blíže popsána v kapitole Menu webu.

Vytvoření kategorií

Dalším krokem v pořadí je nastavení kategorií (práce s kategoriemi je blíže popsána v knize Kategorie zboží, příp. v knize Kategorie – strom):

Specifikace zboží pro e-shop a přiřazení do kategorií

Předposledním krokem je vytvoření či úprava samotného zboží, které má být na e-shopu prodáváno a jeho zařazení do kategorií. Je potřeba mít na paměti tyto kroky:

Po zařazení zboží do kategorií je důležité provést přepočet zboží, aby bylo zboží načteno na e-shop. Tak učiníme ve stromovém menu ve složce Web a e-shop – Správa a nastavení – Přepočty – Přepočet zboží pro e-shop.

Nastavení šablon emailů

E-maily k e-shopu jednoznačně patří. Provází nás od registrace, přes nákup až po zapomenuté heslo k účtu. Proto je vhodné využít knihu Šablony pro e-maily, která jednoznačně usnadní celý proces komunikace. Součástí standardu IS K2 jsou v adresáři instalace K2 vzorové šablony pro emaily (SupportFiles\EmailTemplates). Každý ze vzorových emailů se skládá ze 3 souborů – pro předmět emailu, požadovaná pole a tělo emailu. K dispozici je 5 jazykových mutací.

Vzhled webu/e-shopu

Důležitou součástí, na kterou je vhodné se také zaměřit, je vzhled e-shopu – konkrétně bannery. Práce s nimi je detailněji popsána v knize Bannery. Doporučujeme vždy umisťovat 2 obrázky – jeden pro pozadí, druhý pro produkt neboli popředí. V případě, že chceme mít na banneru text, jsou k tomu určeny 4 textové vrstvy, kde každá z nich má jinou velikost. Styl textové vrstvy umožní její zarovnání dle libosti. Důrazně nedoporučujeme vše umisťovat do jednoho banneru a to kvůli deformaci obrázku, k níž by mohlo docházet na zařízeních s různým rozlišením, potažmo k deformaci přenosu informace přes banner jako takový.

Úkony před spuštěním webu/e-shopu

Před tím, než dojde k samotnému spuštění webu/e-shopu je potřeba mít ošetřené tyto kroky:

  1. Vyzkoušet, zda dochází k odesílání emailů a mají správný obsah pro každý jazyk definovaný na e-shopu.
  2. Ověřit sbírání údajů v Google Analytics, příp. Heureka.
  3. Spustit monitoring běhu e-shopu.
  4. Ve správě plánovaných úloh nastavit Odesílání e-mailů hlídacího psa, pokud má být funkce aktivní.
  5. Nastavit XML feedy pro vyhledávače (Zboží.cz, Heureka, Google Merchant Center).
  6. Nastavit notifikace pro hlášení případných chyb průběhu plánovaných úloh či upozornění na registraci nového zákazníka, který čeká na schválení.
  7. Ve Správci Internetové Informační Služby (IIS) nastavit přesměrování na HTTPS - zakoupit a nainstalovat certifikát do webového serveru, změnit cestu k obrázkům.
  8. V testovací fázi e-shopu je potřeba, aby indexování robotům bylo zakázáno. E-shop je připravován a není proto doporučeno, aby se nácházel ve výsledcích vyhledávání. Když testovací fázi dokončíme a jsme s výsledkem spokojeni, je potřeba indexování robotům povolit. Tak učiníme v souboru config.php CONFIG['robots'] = true.
  9. Před samotným spuštěním je vhodné vymazat soubory cache, aby nedošlo k přenesení starých souborů z testovací fáze. Nesmíme také opomenout nastavení cache, tj. jak se mají tyto soubory ukládat, resp. načítat.
  10. V IS K2 je dobré při využití aktualizace sitemap souboru, spustit v plánovaných úlohách skript Eshop_exportSitemap.pas, aby docházelo k pravidelné aktualizaci obsahu stránek a byl web nebo e-shop pro vyhledávače dostupnější. Nejprvě je potřeba ve složce, kde je e-shop nainstalován, vytvořit textový soubor robots.txt, kdy podoby souboru se mohou lišit podle potřeb a velikosti e-shopu:

ad1) Varianta se sitemap-index (rozděleno do více XML souborů, parametr skriptu CreateSitemapIndex=true).

User-agent: *

Disallow: /standard/

Disallow: /special/

Disallow: /system/

Sitemap: https://demo.k2.cz/sitemap-index.xml

ad2) Varianta, kdy jsou pouze URL adresy stránek v jednom souboru (pro menší e-shopy).

User-agent: *

Disallow: /standard/

Disallow: /special/

Disallow: /system/

Sitemap: https://demo.k2.cz/sitemap.xml

Nastavení cache

Cache jsou dočasně uložená pomocná data. Ta pomáhají zrychlit načítání webu, protože si pamatují, co už bylo jednou z K2 přečteno. Každý údaj na stránce má nastaveno, kdy se z cache paměti může smazat a kdy je potřeba jej znovu přečíst z K2.

Pro nový šablonovací e-shop byla vytvořena speciální stránka, která správci e-shopu umožňuje optimalizovat cache. Optimalizací se rozumí snížení počtu dotazů posílaných mezi e-shopem a K2 API. Příkladem může být např. dotaz na Všechny kategorie zboží. Ty jsou na e-shopu měněny zřídka, proto mohou být v paměti uloženy delší dobu, aniž by se na ně e-shop musel často dotazovat. Proti tomu Dostupnost zboží se může měnit každou chvíli, a proto je potřeba, aby cache byly aktualizovány co nejčastěji.

Důrazně nedoporučujeme, aby se nastavení optimalizace cache ujala osoba, která není plně obeznámena s jejich významem, neboť může dojít k významnému poškození fungování e-shopu samotného.

Přístup ke stránce pro optimalizaci cache je prostřednictvím URL adresy e-shopu a přidáním dotazu ve tvaru ?KEY=___________&CMD=cache.settings. Na prázdné místo pro dotaz KEY je potřeba vložit číslo RID e-shopu (např. 123456789456) z K2. URL cesta pro práci s cache pak může vypadat takto: http://vaseshop.k2.cz?KEY=123456789456&CMD=cache.settings.

U jednotlivých služeb, které to umožňují, lze nastavit, jestli jsou závislé na:

Výchozí stav nenastaveného sdílení je YES, tedy všechny cache jsou závislé na všech parametrech. Např. config. Je stejný pro všechny, proto lze ve všech polích přepnout na „NO“.

Custom time – vlastní nastavení času platnosti cache. Zadává se v sekundách. Prázdná hodnota znamená, že se použije výchozí čas. Hodnota 0 znamená, že daná služba čte vždy data přímo z K2.

Default time – výchozí nastavení času platnosti cache.

Odkaz Count na konci tabulky spočítá počet souborů cache pro jednotlivé služby a také celkový počet souborů.

Pod tabulkou služeb ws se nacházejí 2 pole pro export aktuálního uloženého nastavení cache a jeho import na jiný web. Pro zjednodušení nastavení obvyklých scénářů nastavení práce s cache byly vytvořeny dvě šablony:

Aktualizace e-shopu

V případě, že na novém e-shopu jsou nasazeny jakékoliv speciální úpravy (např. přebarvení šablony, úpravy detailu zboží atd.), tak je potřeba mít na paměti, že po jakékoliv aktualizaci e-shopu musí být provedena také aktualizace prostřednictvím samotné URL adresy e-shopu, klíče, kterým je číslo e-shopu z K2 KEY=RID e-shopu a příkazu system/less/convert.php. Výsledný tvar URL může vypadat např. takto: https://demo.k2.cz/system/less/convert.php?KEY=000000000000

Book Contents

Book Index

Jak zaujmout své zákazníky

Již několik let se marketingoví odborníci shodují, že o tom, zda zákazník na Vašich stránkách nakoupí či nikoliv, rozhodují první sekundy. Níže jsou uvedeny funkce, které lze na novém e-shopu využít, abyste pozornost zákazníka připoutali.

Grafika a přehlednost

Nový e-shop disponuje 4 standardními šablonami, které lze příp. dle speciálního přání upravit. Díky promyšlenému barevnému provedení je zákazník veden krok po kroku celým objednávkovým procesem. Neodlučitelnou součástí e-shopu jsou bannery, které umožní připoutat pozornost a sdělit tak důležitou informaci. Pro snadnější úpravu vzhledu e-shopu lze využít editoru obsahu stránek, který umožňuje grafické úpravy přímo na webu.

Platba a dodání

Nový e-shop také umožňuje platbu online, která je mezi spotřebiteli čím dál tím populárnější. Podporujeme 4 platební brány: PayPal, GoPay, WebPay a HeidelPay. Máte tak k dispozici paletu variant, z níž si určitě vyberete tu pravou.

Dárky, slevy, promo akce

Na novém e-shopu lze také využít slevové kupony či promo akce, které jsou jak známo skvělými marketingovými triky. K2 podporuje několik typů promo akcí: Akční ceník, Dárek k položce, Automatický dárek k položce, Dárek za částku, Sleva za částku a Zaváděcí sada.

Hlídací pes

Hlídací pes je jedna z praktických funkčností, které na našem e-shopu naleznete. Upozorní registrovaného i neregistrovaného uživatele na případný pokles ceny či skladovou dostupnost žádaného produktu.

Srovnávací portály - jak začít?

Cenové srovnávače jsou mezi zákazníky velmi oblíbené a to nejen díky tomu, že na jednom místě mohou porovnat ceny produktů z různých internetových obchodů, ale také pro to, že zákazníkům umožňují prozkoumat kvalitu obchodu jako takového.

Aby i Váš e-shop mohl figurovat mezi seznamem ostatních, které daný produkt prodávají je potřeba podniknout několik kroků.

  1. Srovnávací portály využívají datový soubor zvaný XML feed. Každý srovnávací portál má svůj individuální strom kategorií, k němuž musíme přizpůsobit strom kategorií našeho e-shopu. Soubor s XML feedem obsahuje název zboží, popis, cenu ale také skladovou dostupnost, parametry a další informace. Všechny informace jsou uspořádané podle pevně dané struktury daného slevového portálu, tak aby produkty byly snadno zařaditelné a dohledatelné. Aby e-shop K2 věděl, jaká je aktuální struktura kategorií na e-shopu musíme nejprve naimportovat soubory (import kategorií pro Zboží.cz, Google Merchant Center, Heureka), které jsou daným srovnávačem sdíleny. Pro Google Merchant Center najdeme tyto informace zde: https://support.google.com/merchants/answer/6324436?visit_id=637212536160624388-3030263402&rd=1
  2. Následně je potřeba kategorie daného srovnávače zařadit na karty zboží, na záložku E-shop, podzáložku Informace pro vyhledávače cen. Tam je potřeba vyplnit příslušná pole, tj. Název a Popis pro porovnávače a následně vyberete příslušnou kategorii zvoleného srovnávače.
  3. Posledním krokem je vytvoření XML feedu zboží, které se na Vašem e-shopu nachází a sdílení jej s vybraným srovnávačem. Pro export tohoto souboru jistě poslouží skript EshopXmlFeedExport.PAS.

Book Contents

Book Index

Stránka "Mimo provoz"

Existují různé situace, kdy se web/e-shop nemůže spojit s IS K2. Pokud jde o chtěnou odstávku (např. v případě reinstalace), lze ručně v konfiguračním souboru config.php (ve složce, kde je nainstalován web/e-shop) zapnout parametr: $CONFIG['force503'] = true (implicitní nastavení je na false). Na dalších řádcích nastavujeme datum a čas ($CONFIG['force503date']), příp. jazyk ($CONFIG['force503default']), v němž se má tato stránka zobrazit.

Obsah stránky "Mimo provoz" lze modifikovat na záložce Textové stránky, kde mimo povinná a doporučená pole je potřeba vyplnit Název šablony pro tuto stránku: Šablona pro uzavření eshopu (pageClosed).

pic_4918

Obr.: Výchozí vzhled stránky "Mimo provoz"

Book Contents

Book Index

Reinstalace e-shopu

Reinstalace je jedním z případů, kdy dochází ke chtěné odstávce e-shopu. Díky tomu, že dopředu víme, kdy bude instalace probíhat, můžeme tyto informace sdělit i našim zákazníkům. Nastavení stránky Mimo provoz je blíže popsáno zde. Pro tuto stránku lze nastavit jednak čas, kdy bude údržba e-shopu probíhat, jednak jazyk, v němž se má zobrazit. Samotnou stránku lze samozřejmě editovat v knize Textové stránky.

Při reinstalaci e-shopu je potřeba mít na paměti, že by i ostatní produkty K2 měly mít stejné číslo verze, aby spolu správně komunikovaly v případě, že docházelo k nějakým změnám.

Proces reinstalace zahájíme prostřednictvím K2 instalátoru na záložce Nainstalováno. V seznamu produktů nalezneme instalační balíček K2 E-shop, firemní weby, kde aktualizujeme příslušnou položku příkazem Proveď. Poté již postupujeme dle pokynů instalátoru.

pic_5313

Obr.: Reinstalace e-shopu

Po dokončení reinstalace je potřeba v konfiguračním souboru vypnout nastavenou stránku Mimo provoz. Součástí procesu reinstalace je automatická aktualizace e-shopu. V případě, že při reinstalaci dojde k nějaké chybě, lze aktualizaci e-shopu spustit ručně.