Založení a zprovoznění webu/e-shopu
Instalace potřebných programů a doplňků
Pro instalaci AS a K2 API potřebujeme mít zapnutou funkci IIS (Internet Information Services) verze 6.0 a vyšší, také jeho doplněk IIS URL Rewrite (je součástí instalačního programu - v Ostatních instalacích). Dále je nutné mít nainstalovanou K2 se stejnou verzí a release. Pro e-shop je nutné mít nainstalované PHP 7.4 (pro 64bit) pro IIS (je součástí instalačního programu - v Ostatních instalacích). Pozn.: V souboru PHP.ini je potřeba mít nastavené časové pásmo date.timezone = "Europe/Prague", pokud není webový server provozován v jiné zemi. Je-li toto nastavení jiné, dochází k časovým posunům (např. při práci s daty, kdy po vyplnění Požadovaného termínu dodání je datum v K2 posunuto o rozdílné časové pásmo).
Podrobný popis průběhu instalace aplikačního serveru, serveru webových služeb a K2 Eshopu je uveden v metodice K2 Instalátor.
Seznam práv pro anonymního uživatele
Seznam práv, které musí mít anonymní uživatel přiděleny, aby e-shop fungoval korektně.
Modul |
Funkce |
Název |
Číslo |
Číselníky |
Analytické osy |
Prohlížení referenta |
1648 |
Číselníky |
Dodavatelé a odběratelé |
Prohlížení zákazníka |
234 |
Číselníky |
Obecné |
Prohlížení jednoduchých číselníků |
1695 |
Marketing |
Kontaktní osoby |
Prohlížení údajů webu, e-shopu |
941 |
Marketing |
Nabídky |
Prohlížení nabídky |
1258 |
Prodej |
Zakázky |
Prohlížení zakázky |
63 |
Správce |
Sestavy a funkce (F9) |
Změna a nová automatická sestava |
1651 |
Správce |
Změny |
Změna typů elektronických adres |
1632 |
Weby a e-shopy |
Bannery |
Prohlížení banneru |
1443 |
Weby a e-shopy |
Kategorie |
Prohlížení kategorie e-shopu |
1437 |
Weby a e-shopy |
Moduly |
Prohlížení modulu |
1815 |
Weby a e-shopy |
Objednávky |
Prohlížení objednávek e-shopu |
1583 |
Weby a e-shopy |
Registrace |
Nová registrace |
1688 |
Weby a e-shopy |
Registrace |
Prohlížení registrací |
1687 |
Weby a e-shopy |
Registrace |
Změna registrace |
1689 |
Weby a e-shopy |
Textové stránky |
Prohlížení textové stránky |
1440 |
Weby a e-shopy |
Weby, e-shopy |
Prohlížení webu, e-shopu |
1434 |
Weby a e-shopy |
Zboží |
Prohlížení skupiny zboží e-shopu |
1450 |
Weby a e-shopy |
Zboží |
Prohlížení strany ES v knize Zboží |
1448 |
Weby a e-shopy |
Zboží |
Prohlížení zboží z e-shopu |
1706 |
Metodika - Založení webu/e-shopu
Ke správnému fungování webu a e-shopu je potřeba mít nainstalované a zprovozněné webové služby. Díky nim se na webu/e-shopu zobrazují údaje přímo z K2 (nebo jejich interpretace), popřípadě se v pravidelných intervalech načítají. Zákazník webu/e-shopu se může registrovat (vzniká záznam v K2) a nákup, který provede, se rovněž ihned ukládá do K2 jako zakázka. Takto vzniklé zakázky následně zpracováváme běžným způsobem.
Jak začít s novým e-shopem
Tato sekce Vám má pomoci s prvními kroky na novém e-shopu. Dozvíte se zde, jaké základní nastavení je potřeba, dále pak, čím můžete zaujmout své zákazníky či jak zahájit spolupráci se srovnávacími portály pro to, aby Vaše tržby rostly ještě rychleji.
Ze všeho nejdřív je vhodné mít připravené tyto záznamy, neboť je budeme potřebovat při samotném zakládání nového záznamu v knize Weby a e-shopy.
- Založení anonymního zákazníka – tento zákazník bude doplněn do zakázky při objednání zboží neregistrovaným uživatelem. Určuje také ceny, které budou na e-shopu zobrazovány (ty vychází z cenové kategorie, kterou má tento zákazník nastavenou). Založení anonymního zákazníka provedeme v číselníku Dodavatelé-Odběratelé.
- Založení skladů - jednak slouží k zobrazování stavu zboží na e-shopu, jednak se k nim tvoří výdejky, příp. rezervační listy, pokud zboží není skladem). Založení nového skladu lze provést ve stromovém menu ve složce Logistika – Základní data – Sklady.
- Založení knihy zakázek – do této knihy budou zaznamenávány všechny objednávky, které na e-shopu budou dokončeny. Novou knihu založíme ve stromovém menu ve složce Systém – Správa knih – záložka Prodej.
Dále již můžeme přistoupit k samotnému založení nového záznamu v knize Weby a e-shopy. Všechna pole jsou specifikována v sekci Weby a e-shopy - Základní údaje.
Další důležité nastavení e-shopu se nachází pod stejnojmenným tlačítkem: Nastavení webu a e-shopu, které se nachází právě v Základních údajích. Jednotlivé záložky určují, jak bude ve výsledku e-shop vypadat. Na začátku je určitě potřeba provést:
- Nastavení jazyků, měn a cenových skupin
- Nastavení zobrazování dokladů – v případě, že se jedná o B2B e-shop, je potřeba zvážit, jaké doklady mají být uživateli zobrazovány. Na e-shopu lze nastavit, že přihlášenému budou zobrazovány pouze doklady dané kontaktní osoby, další variantou je zobrazování dokladů za firmu (resp. partnera). Je možné také určit, jestli se mají zobrazovat pouze doklady vytvořené na e-shopu, nebo všechny, tj. i ty, vytvořené v K2.
- Vytvoření textových stránek – bude blíže popsáno v rámci dalšího kroku. Tyto textové stránky je pak potřeba zařadit do specifických stránek.
- Nastavení záložek na homepage – např. jako Doprodej, Zboží v akci apod.
- Nastavení vyhledávání – doporučujeme nastavit fulltextové vyhledávání.
- Nastavení doprav a plateb - nutno vytvořit zboží s příznaky Doprava nebo Platba a zařadit je do servisní kategorie e-shopu. Dále pak je potřeba nastavit způsoby odběru a způsoby platby. Pro osobní odběr je potřeba nadefinovat pobočky včetně jejich adres. Doporučujeme také přidat obrázek.
- Nastavení šablon pro e-maily.
- Nastavení emailu v knize Pošta – nastavení je potřeba provést v K2 pod uživatelem, pod kterým běží aplikační server.
- Nastavení notifikací – např. při vytvoření objednávky, registrace apod.
Po nastavení základního, je potřeba ještě zvážit níže uvedené možnosti, které e-shop nabízí:
- Využití platby online přes některou z platebních bran (testovací prostředí a nastavení platebních bran jako takové je v Nastavení webu a e-shopu).
- Zobrazování dostupnosti zboží na pobočkách – je možné nakonfigurovat v Nastavení webu a e-shopu na záložce Katalog zboží.
- Využití slevových kuponů.
- Využití promo akcí.
- Využití doporučeného řazení na e-shopu – pokud chceme na e-shopu řadit dle doporučených, je nutné po přiřazení zboží na e-shop doplnit prioritu zobrazení
Nesmíme také zapomenout na Nastavení ukládání dokumentů a obrázků, které můžeme nahrávat na FTP nebo Ukládat jako kopie souborů. Blíže je toto nastavení specifikováno v kapitole Konfigurace ukládání dokumentů a obrázků.
Instalace e-shopu je popsána krok po kroku v technické dokumentaci. Kroky popsány výše (primárně založení nového záznamu pro web/e-shop, založení anonymního zákazníka a nastavení ukládání obrázků a souborů) je potřeba projít, protože jsou vyžadovány při instalaci.
Pro novou verzi e-shopu (šablonovací e-shop) je vytvořen skript InitNewEshop.PAS, který pomůže vygenerovat základní textové stránky, včetně jejich nastavení v konfiguraci e-shopu. Zároveň jsou tyto stránky přiřazeny do jednotlivých typů menu.
Doporučujeme pak všechna menu zkontrolovat, zda jsou podle Vašich představ, příp. je poupravit, ať už textově či položkově. Práce s menu je blíže popsána v kapitole Menu webu.
Dalším krokem v pořadí je nastavení kategorií (práce s kategoriemi je blíže popsána v knize Kategorie zboží, příp. v knize Kategorie – strom):
- Vytvoření stromu kategorií – je potřeba vytvořit rootovou a servisní kategorii. Rootová kategorie je základní kategorií pro všechny ostatní kategorie, které se mají na e-shopu zobrazovat. Servisní kategorie je určena pro karty, které jsou pro e-shop nezbytné (jako doprava, platba), avšak nejsou nabízeným zbožím.
- Přiřazení obrázků ke kategoriím - strana Přílohy (typ odkazu: Obrázek: Hlavní obrázek - náhled)
- Nastavení parametrů, dle kterých se bude v dané kategorii filtrovat.
Předposledním krokem je vytvoření či úprava samotného zboží, které má být na e-shopu prodáváno a jeho zařazení do kategorií. Je potřeba mít na paměti tyto kroky:
- Vyplnění strany E-shop na zvolených kartách zboží.
- Vyplnění parametrů zboží – zejména ty, dle kterých pak bude umožněno filtrování.
- Vyplnění alternativního, souvisejícího zboží – strana Prodej na kartě zboží
- Připojení obrázků, dokumentů, videí
- Zvážit, zda budou používány master karty. Pokud ano, je potřeba vytvořit varianty zboží a nastavit jejich zobrazení v detailu zboží.
- Zvážit inzerování produktů přes srovnávací portály (Heureka, Zboží.cz, Google Merchant Center). V případě, že budeme chtít tyto služby využívat, je potřeba také vyplnit informace pro vyhledávače cen. Více informací v kapitole: Jak začít s XML feedy pro srovnávače.
Po zařazení zboží do kategorií je důležité provést přepočet zboží, aby bylo zboží načteno na e-shop. Tak učiníme ve stromovém menu ve složce Web a e-shop – Správa a nastavení – Přepočty – Přepočet zboží pro e-shop.
E-maily k e-shopu jednoznačně patří. Provází nás od registrace, přes nákup až po zapomenuté heslo k účtu. Proto je vhodné využít knihu Šablony pro e-maily, která jednoznačně usnadní celý proces komunikace. Součástí standardu IS K2 jsou v adresáři instalace K2 vzorové šablony pro emaily (SupportFiles\EmailTemplates). Každý ze vzorových emailů se skládá ze 3 souborů – pro předmět emailu, požadovaná pole a tělo emailu. K dispozici je 5 jazykových mutací.
Důležitou součástí, na kterou je vhodné se také zaměřit, je vzhled e-shopu – konkrétně bannery. Práce s nimi je detailněji popsána v knize Bannery. Doporučujeme vždy umisťovat 2 obrázky – jeden pro pozadí, druhý pro produkt neboli popředí. V případě, že chceme mít na banneru text, jsou k tomu určeny 4 textové vrstvy, kde každá z nich má jinou velikost. Styl textové vrstvy umožní její zarovnání dle libosti. Důrazně nedoporučujeme vše umisťovat do jednoho banneru a to kvůli deformaci obrázku, k níž by mohlo docházet na zařízeních s různým rozlišením, potažmo k deformaci přenosu informace přes banner jako takový.
Úkony před spuštěním webu/e-shopu
Před tím, než dojde k samotnému spuštění webu/e-shopu je potřeba mít ošetřené tyto kroky:
- Vyzkoušet, zda dochází k odesílání emailů a mají správný obsah pro každý jazyk definovaný na e-shopu.
- Ověřit sbírání údajů v Google Analytics, příp. Heureka.
- Spustit monitoring běhu e-shopu.
- Ve správě plánovaných úloh nastavit Odesílání e-mailů hlídacího psa, pokud má být funkce aktivní.
- Nastavit XML feedy pro vyhledávače (Zboží.cz, Heureka, Google Merchant Center).
- Nastavit notifikace pro hlášení případných chyb průběhu plánovaných úloh či upozornění na registraci nového zákazníka, který čeká na schválení.
- Ve Správci Internetové Informační Služby (IIS) nastavit přesměrování na HTTPS - zakoupit a nainstalovat certifikát do webového serveru, změnit cestu k obrázkům.
- V testovací fázi e-shopu je potřeba, aby indexování robotům bylo zakázáno. E-shop je připravován a není proto doporučeno, aby se nácházel ve výsledcích vyhledávání. Když testovací fázi dokončíme a jsme s výsledkem spokojeni, je potřeba indexování robotům povolit. Tak učiníme v souboru config.php CONFIG['robots'] = true.
- Před samotným spuštěním je vhodné vymazat soubory cache, aby nedošlo k přenesení starých souborů z testovací fáze. Nesmíme také opomenout nastavení cache, tj. jak se mají tyto soubory ukládat, resp. načítat.
- V IS K2 je dobré při využití aktualizace sitemap souboru, spustit v plánovaných úlohách skript Eshop_exportSitemap.pas, aby docházelo k pravidelné aktualizaci obsahu stránek a byl web nebo e-shop pro vyhledávače dostupnější. Nejprvě je potřeba ve složce, kde je e-shop nainstalován, vytvořit textový soubor robots.txt, kdy podoby souboru se mohou lišit podle potřeb a velikosti e-shopu:
ad1) Varianta se sitemap-index (rozděleno do více XML souborů, parametr skriptu CreateSitemapIndex=true).
User-agent: *
Disallow: /standard/
Disallow: /special/
Disallow: /system/
Sitemap: https://demo.k2.cz/sitemap-index.xml
ad2) Varianta, kdy jsou pouze URL adresy stránek v jednom souboru (pro menší e-shopy).
User-agent: *
Disallow: /standard/
Disallow: /special/
Disallow: /system/
Sitemap: https://demo.k2.cz/sitemap.xml
Nastavení cache
Cache jsou dočasně uložená pomocná data. Ta pomáhají zrychlit načítání webu, protože si pamatují, co už bylo jednou z K2 přečteno. Každý údaj na stránce má nastaveno, kdy se z cache paměti může smazat a kdy je potřeba jej znovu přečíst z K2.
Pro nový šablonovací e-shop byla vytvořena speciální stránka, která správci e-shopu umožňuje optimalizovat cache. Optimalizací se rozumí snížení počtu dotazů posílaných mezi e-shopem a K2 API. Příkladem může být např. dotaz na Všechny kategorie zboží. Ty jsou na e-shopu měněny zřídka, proto mohou být v paměti uloženy delší dobu, aniž by se na ně e-shop musel často dotazovat. Proti tomu Dostupnost zboží se může měnit každou chvíli, a proto je potřeba, aby cache byly aktualizovány co nejčastěji.
Důrazně nedoporučujeme, aby se nastavení optimalizace cache ujala osoba, která není plně obeznámena s jejich významem, neboť může dojít k významnému poškození fungování e-shopu samotného.
Přístup ke stránce pro optimalizaci cache je prostřednictvím URL adresy e-shopu a přidáním dotazu ve tvaru ?KEY=___________&CMD=cache.settings. Na prázdné místo pro dotaz KEY je potřeba vložit číslo RID e-shopu (např. 123456789456) z K2. URL cesta pro práci s cache pak může vypadat takto: http://vaseshop.k2.cz?KEY=123456789456&CMD=cache.settings.
U jednotlivých služeb, které to umožňují, lze nastavit, jestli jsou závislé na:
- User – aktuálně přihlášeném uživateli,
- Currency – aktuálně vybraná měna,
- Language – aktuálně vybraný jazyk,
- Partner – aktuálně zvolený partner.
Výchozí stav nenastaveného sdílení je YES, tedy všechny cache jsou závislé na všech parametrech. Např. config. Je stejný pro všechny, proto lze ve všech polích přepnout na „NO“.
Custom time – vlastní nastavení času platnosti cache. Zadává se v sekundách. Prázdná hodnota znamená, že se použije výchozí čas. Hodnota 0 znamená, že daná služba čte vždy data přímo z K2.
Default time – výchozí nastavení času platnosti cache.
Odkaz Count na konci tabulky spočítá počet souborů cache pro jednotlivé služby a také celkový počet souborů.
Pod tabulkou služeb ws se nacházejí 2 pole pro export aktuálního uloženého nastavení cache a jeho import na jiný web. Pro zjednodušení nastavení obvyklých scénářů nastavení práce s cache byly vytvořeny dvě šablony:
- Výchozí sdílení pro B2B (Default sharing for B2B) – uživatel může měnit jazyk, měnu, různé ceny pro zákazníky.
- Plné sdílení (Full sharing) – stejné zboží a ceny pro všechny uživatele, uživatel může měnit jazyk a měnu, typické pro B2C.
Aktualizace e-shopu
V případě, že na novém e-shopu jsou nasazeny jakékoliv speciální úpravy (např. přebarvení šablony, úpravy detailu zboží atd.), tak je potřeba mít na paměti, že po jakékoliv aktualizaci e-shopu musí být provedena také aktualizace prostřednictvím samotné URL adresy e-shopu, klíče, kterým je číslo e-shopu z K2 KEY=RID e-shopu a příkazu system/less/convert.php. Výsledný tvar URL může vypadat např. takto: https://demo.k2.cz/system/less/convert.php?KEY=000000000000
Jak zaujmout své zákazníky
Již několik let se marketingoví odborníci shodují, že o tom, zda zákazník na Vašich stránkách nakoupí či nikoliv, rozhodují první sekundy. Níže jsou uvedeny funkce, které lze na novém e-shopu využít, abyste pozornost zákazníka připoutali.
Nový e-shop disponuje 4 standardními šablonami, které lze příp. dle speciálního přání upravit. Díky promyšlenému barevnému provedení je zákazník veden krok po kroku celým objednávkovým procesem. Neodlučitelnou součástí e-shopu jsou bannery, které umožní připoutat pozornost a sdělit tak důležitou informaci. Pro snadnější úpravu vzhledu e-shopu lze využít editoru obsahu stránek, který umožňuje grafické úpravy přímo na webu.
Nový e-shop také umožňuje platbu online, která je mezi spotřebiteli čím dál tím populárnější. Podporujeme 4 platební brány: PayPal, GoPay, WebPay a HeidelPay. Máte tak k dispozici paletu variant, z níž si určitě vyberete tu pravou.
Na novém e-shopu lze také využít slevové kupony či promo akce, které jsou jak známo skvělými marketingovými triky. K2 podporuje několik typů promo akcí: Akční ceník, Dárek k položce, Automatický dárek k položce, Dárek za částku, Sleva za částku a Zaváděcí sada.
Hlídací pes je jedna z praktických funkčností, které na našem e-shopu naleznete. Upozorní registrovaného i neregistrovaného uživatele na případný pokles ceny či skladovou dostupnost žádaného produktu.
Srovnávací portály - jak začít?
Cenové srovnávače jsou mezi zákazníky velmi oblíbené a to nejen díky tomu, že na jednom místě mohou porovnat ceny produktů z různých internetových obchodů, ale také pro to, že zákazníkům umožňují prozkoumat kvalitu obchodu jako takového.
Aby i Váš e-shop mohl figurovat mezi seznamem ostatních, které daný produkt prodávají je potřeba podniknout několik kroků.
- Srovnávací portály využívají datový soubor zvaný XML feed. Každý srovnávací portál má svůj individuální strom kategorií, k němuž musíme přizpůsobit strom kategorií našeho e-shopu. Soubor s XML feedem obsahuje název zboží, popis, cenu ale také skladovou dostupnost, parametry a další informace. Všechny informace jsou uspořádané podle pevně dané struktury daného slevového portálu, tak aby produkty byly snadno zařaditelné a dohledatelné. Aby e-shop K2 věděl, jaká je aktuální struktura kategorií na e-shopu musíme nejprve naimportovat soubory (import kategorií pro Zboží.cz, Google Merchant Center, Heureka), které jsou daným srovnávačem sdíleny. Pro Google Merchant Center najdeme tyto informace zde: https://support.google.com/merchants/answer/6324436?visit_id=637212536160624388-3030263402&rd=1
- Následně je potřeba kategorie daného srovnávače zařadit na karty zboží, na záložku E-shop, podzáložku Informace pro vyhledávače cen. Tam je potřeba vyplnit příslušná pole, tj. Název a Popis pro porovnávače a následně vyberete příslušnou kategorii zvoleného srovnávače.
- Posledním krokem je vytvoření XML feedu zboží, které se na Vašem e-shopu nachází a sdílení jej s vybraným srovnávačem. Pro export tohoto souboru jistě poslouží skript EshopXmlFeedExport.PAS.
Stránka "Mimo provoz"
Existují různé situace, kdy se web/e-shop nemůže spojit s IS K2. Pokud jde o chtěnou odstávku (např. v případě reinstalace), lze ručně v konfiguračním souboru config.php (ve složce, kde je nainstalován web/e-shop) zapnout parametr: $CONFIG['force503'] = true (implicitní nastavení je na false). Na dalších řádcích nastavujeme datum a čas ($CONFIG['force503date']), příp. jazyk ($CONFIG['force503default']), v němž se má tato stránka zobrazit.
Obsah stránky "Mimo provoz" lze modifikovat na záložce Textové stránky, kde mimo povinná a doporučená pole je potřeba vyplnit Název šablony pro tuto stránku: Šablona pro uzavření eshopu (pageClosed).
Obr.: Výchozí vzhled stránky "Mimo provoz"
Reinstalace e-shopu
Reinstalace je jedním z případů, kdy dochází ke chtěné odstávce e-shopu. Díky tomu, že dopředu víme, kdy bude instalace probíhat, můžeme tyto informace sdělit i našim zákazníkům. Nastavení stránky Mimo provoz je blíže popsáno zde. Pro tuto stránku lze nastavit jednak čas, kdy bude údržba e-shopu probíhat, jednak jazyk, v němž se má zobrazit. Samotnou stránku lze samozřejmě editovat v knize Textové stránky.
Při reinstalaci e-shopu je potřeba mít na paměti, že by i ostatní produkty K2 měly mít stejné číslo verze, aby spolu správně komunikovaly v případě, že docházelo k nějakým změnám.
Proces reinstalace zahájíme prostřednictvím K2 instalátoru na záložce Nainstalováno. V seznamu produktů nalezneme instalační balíček K2 E-shop, firemní weby, kde aktualizujeme příslušnou položku příkazem Proveď. Poté již postupujeme dle pokynů instalátoru.
Obr.: Reinstalace e-shopu
Po dokončení reinstalace je potřeba v konfiguračním souboru vypnout nastavenou stránku Mimo provoz. Součástí procesu reinstalace je automatická aktualizace e-shopu. V případě, že při reinstalaci dojde k nějaké chybě, lze aktualizaci e-shopu spustit ručně.