Objednávky přijaté
Objednávka přijatá je doklad vytvořený ze zakázky. Tvoří se v případě, kdy odběratel sám požádá o potvrzení objednávky, odběratel sdělí svou objednávku např. ústně. Pokud je přijatá objednávka potvrzena, vzniká kupní smlouva. V potvrzené objednávce již musí být závazné ceny, termín dodání apod. Přijaté objednávky nemají žádný vliv na účetnictví, jejich evidence není nutná. Při přímém prodeji je evidence objednávek zbytečná, pokud je zakázka chápána současně jako objednávka.
Obr.: Otevřené menu modulu Prodej / Zpracování zakázek - Objednávky přijaté
Kniha Objednávky přijaté
Evidence objednávek má význam v tom případě, když se jedná např. o větší zakázku dodávanou po částech. Na tyto části celkové zakázky bude zákazník vystavovat objednávky. Tehdy lze dodávku naplnit do jedné zakázky, a pak po částech evidovat došlé objednávky.
V knize Objednávky přijaté lze kdykoliv zjistit, jaké zboží si zákazník skutečně objednal. To má význam např. v případě odstoupení zákazníka od smlouvy. V objednávce je evidováno datum pořízení objednávky a číslo objednávky od odběratele. V případě sporu lze tedy příslušnou objednávku rychle vyhledat.
Obr.: Kniha Objednávky přijaté
Přijatá potvrzená objednávka může také znamenat Proformafakturu, na základě které může zákazník provést platbu. Při vytváření potvrzené objednávky může být vytvořen variabilní symbol. Jakmile přijde platba, je nutné z dané objednávky vytvořit fakturu, a danou platbu navést na tuto fakturu.
Doklad Objednávka přijatá
Základní údaje (1. strana)
Na 1. straně Objednávky přijaté jsou uloženy základní údaje, které slouží k identifikaci těchto dokladů. Je-li objednávka přijatá vystavena jako podřízený doklad, automaticky se do její hlavičky dosazují údaje z nadřízeného dokladu, tj. ze zakázky. Pokud vystavujeme novou objednávky jako volný doklad, vybíráme údaje z číselníků a nabídkových tabulek.
Obr.: Objednávky přijaté - Základní údaje
Popis polí:
Zakázka |
Číslo nadřízeného dokladu, tedy zakázky, se kterou je objednávka svázána. Je-li objednávka vystavena jako volný doklad, je toto pole prázdné. |
Adresy |
Tlačítko pro zobrazení adresáta nebo nadřízené firmy. Bližší popis je uveden v kapitole Adresát. |
Objednávka |
Kniha, období a číslo objednávky přijaté. |
Stav |
Pole pro výběr z číselníku, které umožňuje filtrování dokladu dle vybraného stavu uživatelem. |
Odběratel |
Název odběratele, který zaslal objednávku na zboží. |
Ceny |
Předběžné ceny objednávky přijaté. V tomto řádku je uvedena cena brutto, cena netto a výše DPH. |
Měna |
Příznak určuje, že je objednávka vystavena v cizí měně. |
DPH |
Volba určuje, že je objednávka vystavena s DPH. |
Kurz |
Pokud je objednávka vystavena na zahraniční měnu (zatrhnuto pole Měna), dosazuje se do tohoto pole měna dokladu a směnný kurz pro přepočet. Zde se pouze zobrazuje kurz zakázky. |
Popis polí v části Podmínky:
Způsob dopravy |
Způsob dopravy zboží. Tlačítko u způsobu dopravy souvisí především s eshopem. Pokud je v položce dokladu prodeje zboží, které má na 1.straně karty Zboží vyplněné pole Typ balíku, pak se po stisku tohoto tlačítka zobrazí seznam způsobů dopravy odpovídající podmínkám zadaným v poli Typ balíku. Ostatní záznamy se nezobrazí. |
Způsob platby |
Způsob úhrady za odebrané zboží. Pozn.: Způsob platby může ovlivnit zaokrouhlení faktury. Blíže viz metodika Zaokrouhlování tuzemských faktur v závislosti na způsobu platby. |
Bankovní účet |
Bankovní účet „naší“ firmy, na který má být zaslána platba za fakturu. Automaticky se dosadí bankovní účet nastavený v Parametrech mandanta. |
Párovací symbol |
Toto pole slouží k zadání definice párovacího symbolu účetních dokladů (viz kapitola Účetnictví - Párovací symboly). |
Variabilní symbol |
Variabilní symbol dokladu. Může být vytvářen automaticky podle nastavení v Knihách prodeje. |
Konstantní symbol |
Konstantní symbol doplněný výběrem z číselníku. |
Popis polí v části Termíny:
Datum vystavení |
Datum vystavení dokladu. |
Požadované dodání |
Datum, kdy je zboží požadováno. |
Čas požadovaného dodání |
Čas požadovaného dodání. |
Popis polí v části Kódy:
Středisko |
Středisko, které objednávku přijalo. |
Kód zakázky |
Libovolný číselný nebo textový údaj sloužící ke třídění aktivit společnosti. |
Prostředek |
Odkaz do knihy Prostředek. Ze Zakázky se kopíruje do podřízených dokladů. |
Kód 1, Kód 2, Referent |
Pole umožňují uživatelské rozlišení, příp. vazbu do knihy Referenti. Bližší popis v kapitole Základní číselníky - Kód 1, Kód 2, Referent. |
Základní údaje hlavičky Objednávky přijaté jsou na záložce Údaje.
Popis |
Libovolný popis dokladu. |
Vystavil |
Jméno pracovníka, který objednávku vytvořil. |
Změnil |
Datum poslední změny a jméno pracovníka, který ji provedl. |
Položky (2. strana)
Položky zboží, o které má odběratel zájem, jsou uvedeny na záložce Položky prodeje. Novou položku vkládáme ve Změně či v Novém záznamu klávesou Ins. Pokud vystavujeme volný doklad, zobrazí se formulář Položka prodeje, do kterého vybereme požadované zboží a zapíšeme potřebné údaje. Pokud vystavujeme doklad vázaný, po stisku klávesy Ins vybíráme položky z knihy Položky hlavičky.
Obr.: Objednávky přijaté - položky
Formulář Položka prodeje můžeme vyvolat také stisknutím klávesy Enter na jednotlivých položkách objednávky, a to jak ve Změně, tak v Prohlížení. Ve Změně navíc můžeme poopravit údaje o množství zboží, jeho cenách, dosadit kódy apod.
Tlačítkem Hromadná změna položek je ve Změně možné upravit hromadně hodnoty v položkách dokladů, včetně slevy. Tato funkce je blíže popsána v kapitolách Hromadná změna položek dokladů a Položky nákupu a prodeje.
Přílohy
Na tuto záložku je možné stejně jako v jiných modulech programu K2 přiřazovat dokumenty a doklady- Bližší popis práce s dokumenty je uveden v kapitole Základní číselníky a podpůrné moduly K2 - Přílohy.
Proforma faktury
Proforma fakturu vystavujeme, pokud požadujeme platbu předem. Proforma faktura obsahuje kompletní výčet zboží (služeb), za které má být zaplaceno, včetně vyčíslení DPH. Není daňovým dokladem a neúčtuje se.
Proforma faktury se neevidují v knize faktur, ale v knize Objednávky přijaté.
Příklad: Zákazník si objedná zboží v celkové hodnotě 22.000,- Kč (plus 20% DPH). Zboží, včetně DPH, má zaplatit předem.
Postup:
- V modulu Prodej vytvoříme zakázku, v níž specifikujeme předmět obchodu.
- Položky zařadíme na objednávku přijatou (klávesami Alt+O).
- Přepneme se do objednávky přijaté (klávesami Ctrl+O) a potvrdíme ji. Na potvrzené objednávce přijaté vytiskneme sestavu Proforma faktura.
- Po zaplacení vystavíme fakturu - daňový doklad a potvrdíme ji. Na fakturu navedeme platbu. Vytiskneme sestavu Faktura vydaná.
Hromadné akce - Objednávky přijaté
Hromadné akce:
Změna stavu |
K vybraným záznamům umožňuje hromadně změnit pole Stav. |
Změna termínu dodání |
Funkce umožní na nepotvrzených objednávkách přijatých změnit:
Po změně sazby DPH se přepočtou částky DPH a Brutto. Pokud je na položce objednávky přijaté nepotvrzená faktura vydaná nebo dodací list, dojde také ke změně částek na těchto dokladech. |
Sestavy - Objednávky přijaté
Sestavy nad Objednávkami přijatými naleznete v Katalogu sestav.